پروتئين و لبنيات هم جايگزين دارند هم ندارند!

نگاه متخصص تغذيه ورژيم?درماني/ دكتر محمدحسن انتظاري
استاديار دانشکده تغذيه و علوم غذايي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان

پيش از آنكه بخواهيم نقش غذا و مواد غذايي را در رشد انسان به‌خصوص كودك، بررسي كنيم، بهتر است تعريفي از آن داشته باشيم...
 به مجموعه بهره‌مندي‌هاي انسان در بعد جسمي و رواني از طبيعيات و معنويات که از راه‌هاي گوناگون تامين مي‌شود، غذا گفته مي‌شود. اين يك تعريف جامع و كلي است. موادمغذي انرژي‌زا را هم مي‌توان به 3 گروه كربوهيدرات‌ها، پروتئين و چربي‌ها تقسيم كرد. غذا در توليد انرژي و حرارت در بدن و ترميم و بازسازي سلول‌هاي آن و تامين رشد و تنظيم واكنش‌هاي بيوشيميايي بدن نقش مهمي دارد. دوران كودكي و دوران نوجواني، مهم‌ترين دوره‌هاي رشد انسان است و هر نوع كوتاهي در برنامه غذايي مي‌تواند لطمه‌هاي جبران‌ناپذيري به فرد بزند. يكي از مواد مورد نياز بدن، به‌خصوص در دوران كودكي و نوجواني، پروتئين است. از آنجا كه اين ماده غذايي در دوران رشد نقش بسزايي در سريع‌ترشدن رشد و افزايش حجم عضلات دارد، وجود آن در برنامه غذايي ضروري است. پروتئين‌هاي حيواني در تخم‌مرغ، ‌گوشت، پنير، شير و پروتئين‌هاي گياهي در غلات و حبوبات وجود دارد. سبزي‌ها و ميوه‌ها، انواع گوشت، حبوبات،‌ لبنيات و غلات تامين‌كننده رشد كودك هستند و هيچ جايگزيني براي آن نمي‌توان در نظر گرفت. شرايط اقتصادي امروز و تغييرات به‌وجود آمده در بازار ارز روي بسياري از كالاهاي مورد نياز مردم تاثير گذاشته است و باعث شده خانواده‌هاي كم‌درآمد تغييرات اساسي در برنامه غذايي خود بدهند كه در بعضي مواقع اين تغييرات خطرساز است. بنا بر گفته‌هاي برخي مسوولان، نوسانات نرخ ارز نبايد تاثيري روي مواد اوليه و كالاهاي اساسي از جمله غذا و دارو داشته باشد، اما عملا اين نكته در خريدوفروش رعايت نمي‌شود و هر روز شاهد بالا رفتن قيمت اجناس هستيم. گنجاندن برخي مواد در برنامه غذايي واجب و ضروري است و هيچ تغييري در آن نمي‌توان ايجاد كرد. پروتئين و لبنيات از موادغذايي‌اي هستند كه هيچ جايگزيني براي آنها وجود ندارد و نمي‌توان حذفشان كرد. در سنين بزرگسالي، شايد بتوان حبوبات را جايگزين گروه‌هاي گوشتي كرد اما در سنين كودكي و بلوغ، استفاده از پروتئين و لبنيات ضروري است و حذف آنها از برنامه غذايي خطرساز خواهد بود.

درود بر ميوه‌ها و سبزي‌ها!



نگاه متخصص تغذيه و رژيم درماني/ دکتر تيرنگ نيستاني/دانشيار دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي

مطالعه‌هاي مختلفي نشان داده رژيم غذايي افراد تحت تاثير وضعيت اقتصادي آنهاست يعني الگوي تغذيه افراد با وضعيت اقتصادي آنها ارتباط تنگاتنگي دارد. طبقاتي از اجتماع که درآمد کمي دارند، بيشترين کالري دريافتي خود را از کربوهيدرات‌ها تامين مي‌کنند و در برنامه‌غذايي طبقات مرفه جامعه، بيشتر منابع پروتئيني وجود دارد...
اين قضيه دلايل روشني دارد؛ از آنجا که منابع غذايي حاوي کربوهيدرات‌ها ارزان‌تر و در دسترس‌تر هستند، افراد کم‌درآمد به اين گروه غذايي روي مي‌آورند. بارها بيان شده تغذيه سالم
3 شرط اساسي دارد؛ تنوع (يعني از همه گروه‌هاي غذايي مصرف شود)، تعادل (يعني در مصرف موادغذايي مختلف تعادل برقرار باشد و زياده‌روي نشود)، تناسب (يعني موادغذايي متناسب با وضعيت فيزيولوژيک بدن مصرف شوند.)
دسترسي به اين 3 اصل در صورتي قابل تحقق خواهد بود که حداقل‌هاي اقتصادي براي خانواده‌ها فراهم باشد. زماني که درآمد خانواده‌اي زير خطر فقر است، تمام معادلات به هم مي‌خورد و همه تلاش خانواده فقط برطرف کردن گرسنگي است و اينکه چه کار کنيم تا سير شويم. در اين صورت ديگر ارزش غذايي خوراکي‌ها در نظر گرفته نمي‌شود و ميزان املاح?و ويتامين موادغذايي اهميت خود را از دست مي‌دهد و بيشتر غذاها شکم پرکن خواهند بود. نتايج مطالعه‌هاي مختلف هم در کشور ما و هم در دنيا نشان داده شيوع چاقي و اضافه‌وزن در طبقات پايين جامعه بيشتر ديده مي‌شود و يکي از مهم‌ترين عوامل آن وضعيت اقتصادي خانواده است. در اين گروه مصرف مواد پرکالري و فقير از نظر مواد مغذي بسيار بالاست و اين رژيم غذايي بد باعث شيوع و ابتلا به انواع بيماري‌هاي واگيردار و غيرواگير خواهد شد. اگر دقت کنيم، درمي‌يابيم در طبقات پايين اجتماع، تراکم افراد و تعداد اعضاي خانواده نيز بيشتر است و تغذيه نامناسبي که سيستم ايمني را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد، شيوع بيماري‌هاي عفوني را افزايش مي‌دهد.
نتايج مطالعه‌ها نشان داده برخي از عفونت‌ها عوارض بيماري‌هاي واگيردار را بيشتر مي‌کند بنابراين سياست‌ها بايد به گونه‌اي باشد که به اين قشر از جامعه که تعدادشان کم نيست، آسيب‌ کمتري وارد شود. اگر با ديد اقتصاد کلان نيز به موضوع نگاه کنيم، در درازمدت اين وضعيت هزينه درمان و سلامت افراد را بيشتر مي‌کند.

نتیجه یک پژوهش: بین چاقی کودکان و کمبود آهن ارتباط وجود دارد


137-16.jpg
نتایج یک مطالعه جدید نشان داد، سطح کلسیم و فسفر خون در بچه‌های چاق به طرز قابل توجهی پایین‌تر از گروه کنترل بود که این یافته‌ها مؤید ارتباط چاقی با کم خونی فقر آهن و کمبود کلسیم و فسفر است.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شیوع چاقی در کشورهای مختلف رو به افزایش است و با عوارض مهمی چون بیماریهای قلبی عروقی و دیابت مرتبط است. کودکان چاق به دلیل عادات غذایی ناصحیح و مصرف مواد غذایی با کالری بالا و ارزش غذایی کم، ممکن است در معرض کمبودهای تغذیه‌ای مختلف قرار گیرند. لذا مطالعه‌ای با هدف بررسی ارتباط بین چاقی و کمبود ریزمغذی‌های آهن کلسیم و فسفر در کودکان توسط نصرت قائمی دانشیار غدد و متابولیسم کودکان از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همکارانش انجام شد.

این مطالعه مورد شاهدی در بیمارستان امام رضا انجام شد. پرونده‌های 280 کودک چاق در محدوده سنی 2 تا 16 سال با 280 کودک با وزن طبیعی در همین محدوده سنی بررسی شد. گفتنی است در این مطالعه، BMI بالاتر یا مساوی 85 درصد به عنوان اضافه وزن در نظر گرفته شد.

سطح آهن سرم، فریتین، TIBC، MCV،MCHC، هموگلوبین، هماتوکریت، کلسیم و فسفر در هر دو گروه ارزیابی شد و سپس نتایج به دست آمده با هم مورد مقایسه قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد و با آزمون‌های کای اسکوئر، تی و دقیق فیشر مقایسه شدند.

یافته‌ها حاکی از آن است که در کودکان چاق در 94.3 درصد هموگلوبین در محدوده کم خونی بود که در کودکان با وزن طبیعی60درصد بود. سطح آهن سرم در 56.1 درصد کودکان چاق پایین‌تر از حد طبیعی بود که در کودکان با وزن طبیعی10.4 درصد بود. میزان MCV و MCHC کاهش یافته در گروه شاهد به ترتیب 73.6 درصد و 72.5 درصد بود که در بچه‌های چاق به ترتیب در 99.6 درصد و 96.4 درصد کاهش نشان داد.

آیا مصرف مکمل روغن ماهی منجر به کاهش فشارخون بارداری می‌شود؟


طبق نتایج یک پژوهش جدید، مکمل روغن ماهی به رژیم غذایی مادران باردار تاثیری در کاهش فشار متوسط شریانی آنها ندارد.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، اندازه‎گیری فشار متوسط شریانی نسبت‮ ‬به‮ فشار خون سیستولیک یا فشار خون سیستولیک و دیاستولیک،‮ ‬فاکتور پیش‌بینی کننده بهتری برای افزایش فشارخون بارداری ‬است. با توجه به فرضیه " اثر محافظتی مکمل روغن ماهی بر فشارخون بارداری " و اهمیت کنترل فشارخون در بارداری، مطالعه‌ای به منظور بررسی اثر مصرف مکمل روغن ماهی بر فشار متوسط شریانی در حاملگی توسط معصومه داودآبادی فراهانی، مربی از دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اراک وهمکارانش انجام شد.

در این مطالعه کارآزمای بالینی، 120 مادر باردار سالم به طور تصادفی به دو گروه 60 نفره تقسیم شدند. در حالی که مراقبت بارداری برای هر دو گروه یکسان انجام می‎شد، فقط به گروه ‮مداخله‬، از هفته 16 تا انتهای بارداری، روزانه یک کپسول 1000 میلی‎گرمی روغن ماهی سالمون داده شد. فشارخون سیستول و دیاستول در هر دو گروه، هر 4 هفته یک بار تا 28 هفتگی، هر 2 هفته یک بار از 28 تا 36 هفتگی و هفته‌ای 1 بار از 36 هفتگی تا پایان بارداری اندازه‌‬گیری و متوسط فشارخون شریانی نیز‮ محاسبه شد. با استفاده از نرم افزار SPSS‮ ، داده‬ها با ‬آزمون تحلیلی تی تست و من ویتنی آنالیز شد.

یافته‌ها حاکی از آن است که میانگین فشار ‮متوسط ‬شریانی در گروه کنترل و مداخله به ترتیب 78.46 و 80.76 میلی‌متر‮ ‬جیوه‮ ‬بود. آزمون تی‬، اختلاف‮ ‬معنی‌‬داری‮ ‬بین‮ ‬دو‮ ‬گروه‮ ‬را‮ ‬نشان‮ ‬نداد.

نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که افزودن مکمل روغن ماهی به رژیم غذایی مادران باردار تاثیری در کاهش فشار متوسط شریانی آنها ندارد.

شایان ذکر است این پژوهش در مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک منتشر شده است.

تایید ایمنی قرص ماده موثره زعفران

4-702.jpg

ایمنی قرص کروسین استخراج شده از زعفران با تحقیقات پژوهشگران دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اثبات شد.


دکتر حسین حسین‌زاده، استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خراسان در خصوص مصرف قرص کروسین در داوطلبان سالم گفت: برای اولین بار بعد از آنکه دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به خالص‌سازی و جدا‌سازی ماده موثره کروسین از زعفران شد، اثر این ماده جهت ایمنی و بی‌خطری توسط بنده و همکاران در انسان مورد مطالعه قرار گرفت.

وی افزود: این تحقیق بر روی 44 داوطلب سالم صورت گرفته است و مقدار مصرف کروسین در روز به مدت یک ماه 20 میلی‌گرم بوده و در مجموع به جز اثر بر روی چند فاکتور ارزیابی، مصرف این ماده رنگی زعفران بی‌خطر شناخته شد.

حسین‌زاده اظهار کرد: در تحقیق اثرات متعدد داروشناسی کروسین مانند اثر آنتی اکسیدانی، افزایش حافظه، ضد افسردگی، آنتی دوت سموم مانند دیازینون (سم آفات نباتی) و آکریل آمید (سم عصبی و سرطان زا)، مهار سندروم محرومیت به اوپیوئیدها، ضد تومور، تقویت قوای جنسی، ضد ایسکمی، کاهش فشار خون بر روی مدل‌های آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده شده است.

ديابتي‌ها همه چيز بخورند اما كمتر


امروز يعني چهاردهم نوامبر مصادف با بيست‌و‌چهارم آبان، روز جهاني ديابت است؛ روزي كه قرار است متخصصان و رسانه‌ها اطلاعاتي به مردم بدهند تا آگاهي‌شان نسبت به اين بيماري افزايش يابد.
آن‌طور كه سازمان بهداشت جهاني تخمين مي‌زند اكنون بيش از 346 ميليون نفر در سراسر جهان به ديابت مبتلا هستند كه اين تعداد مي‌تواند تا سال 2030 بيش از دو برابر شود.
اما در اين ميان نكته حائز اهميت آن است كه تمام افراد بايد در مورد اين بيماري اطلاعات بيشتر و دقيق‌تري داشته باشند؛ اطلاعاتي كه مي‌تواند به آنها كمك كند زندگي راحت‌تر و بي‌دردسري را پشت سر بگذارند.
شايد يكي از مهم‌ترين و در عين حال ساده‌ترين نكاتي كه نه تنها بيماران مبتلا به ديابت، بلكه تمام افراد بايد نسبت به آن آگاه باشند، نقش ورزش و تغذيه صحيح در پيشگيري و كنترل اين بيماري است؛ نكته‌اي كه متأسفانه گاهي ناديده گرفته مي‌شود و در برخي موارد نيز برداشت صحيحي از آن صورت نمي‌گيرد.
دكتر مسعود رحمانيان، فوق تخصص غدد درون‌ريز و متابوليسم در گفت‌وگو با جام‌جم مي‌گويد: پيروي از يك رژيم غذايي صحيح، يكي از مهم‌ترين نكاتي است كه بيماران مبتلا به ديابت بايد در نظر داشته باشند. در اين ميان، خيلي‌ها مصرف برخي مواد غذايي را به طور كلي ممنوع مي‌كنند، در حالي كه عده‌اي هم براين باورند كه از همه چيز مي‌توان استفاده كرد، ولي به اندازه. اما واقعيت آن است كه هيچ ممنوعيتي در مورد مصرف مواد غذايي براي بيماران مبتلا به ديابت وجود ندارد؛ به اين معنا كه فرد ديابتي مي‌تواند از هر ماده غذايي استفاده كند، ولي به مقدار كمتر از حدي كه افراد غير ديابتي مصرف مي‌كنند.

مكمل‌هاي ورزشي معجزه نمي‌كند


 موضوع استفاده از مكمل‌هاي ورزشي، ذهن بسياري از ورزشكاران را به خود مشغول مي‌كند و گاهي آنها را بر سر دو راهي قرار مي‌دهد. پودرها، قرص‌ها و نوشيدني‌هاي مختلفي هستند كه ادعا مي‌شود تاثير بسزايي در تقويت بدن ورزشكاران دارند.
گفته مي‌شود برخي از اين محصولات باعث چاقي، لاغري يا عملكرد بهتر هنگام ورزش مي‌شوند. 

آنچه مساله را پيچيده‌تر مي‌كند، اين است كه اين مكمل‌ها حاوي موادي است كه حتي شايد نام آنها را نشنيده‌ باشيد بنابراين چطور خواهيد فهميد چه چيزي برايتان مناسب است يا آن‌كه بايد آنها را مصرف كنيد يا نه؟ قبل از اين‌كه درباره استفاده از مكمل‌هاي ورزشي تصميم بگيريد، بايد بدانيد اين مكمل‌ها اكسيرهاي جادويي نيستند.
نبايد انتظار داشته باشيد، با مصرف اين مواد و يكجا نشستن مي‌توانيد ماهيچه‌ها را تقويت كنيد. بايد مكملي پيدا كنيد كه با نوع فعاليت شما همخواني داشته باشد و از آن به عنوان متعادل استفاده كرده و در عين حال، تمرين‌هاي ورزشي را به موازات آن دنبال كنيد.
مكمل‌ها در بدن چه مي‌كند؟
مكمل‌هاي ورزشي به عنوان يك سوپاپ اطمينان در نظر گرفته مي‌شوند تا مطمئن شويم بدن مواد مغذي مورد نياز خود را دريافت مي‌كند تا عملكرد بهتري داشته باشد و آنچه شما از آن انتظار داريد، برآورده سازد.
اگر مي‌خواهيد بر توده عضلاني بيفزاييد، بايد كالري كافي دريافت كنيد و تركيبي از كربوهيدرات و اسيدهاي آمينه مصرف كنيد.

دشمن چربی های شکم

فلفل
اگر می خواهید با دشمن چربی های شکم بیشتر آشنا شوید، به ادامه مطلب توجه کنید.
 امیر جزایری، کارشناس ارشد تغذیه درگفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: فلفل چیلی یا فلفل تند یکی از سبزی های پرخاصیت  برای افرادی است که تمایل به کاهش وزن دارند.
وی با بیان این مطلب ادامه داد: این فلفل علاوه بر آنکه سوخت و ساز بدن را بالا می برد مانند یک چربی سوز طبیعی عمل کرده و به شکسته شدن سلول های چربی به ویژه در ناحیه شکم و پهلو کمک می کند.
جزایری تصریح کرد: گنجاندن این سبزی در برنامه غذایی روزانه درصورت هماهنگی فلفل چیلی با طبع و مزاج افراد چاق، می تواند تأثیر زیادی درکاهش وزن و از دست دادن چربی های انباشته شده در اطراف شکم و پهلوها داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این مصرف فلفل به دلیل حرارتی که در بدن تولید می کند نیاز فرد به نوشیدن آب را افزایش داده و به این ترتیب به پاکسازی بدن افراد چاق از مواد زائد نیز کمک می کند.
منبع : salamatnews.com

دم‌كردنی محبوب ايرانی‌ها

براي خيلي از ما ايراني‌ها هميشه نوشيدن يك فنجان چاي گرم بسيار دلچسب است اما در سرماي دومين ماه پاييزي اين لذت چند برابر مي‌شود البته نوشيدني‌هاي گرم و سرد زيادي وجود دارد كه مي‌توانيم در فرصت‌هاي مختلف از آنها استفاده كنيم ولي ايراني‌ها از روزگاران قديم به چاي علاقه بيشتري داشته‌اند.
آفتاب: شايد دليلش اين باشد كه چاي يك نوشيدني شرقي است. ابتدا هندي‌ها و چيني‌ها از آن استفاده مي‌كردند و سال‌ها بعد گياه چاي به ايران وارد شد، اما اين دم‌كردني سياه چنان جاي خود را در ميان ايراني‌ها باز كرد كه حالا در هر خانه‌اي حداقل يك بار در روز چاي دم مي‌كشد و خورده مي‌شود و چاي شيرين جزئي جدانشدني از سفره صبحانه ما شده است.

چاي اما انواع مختلفي دارد كه در تمام فروشگاه‌ها در اختيار خريداران قرار مي‌گيرد. بهترين نوع اين نوشيدني به محصولات هندوستان و سيلان و ايران تعلق دارد.

چاي ايراني كه نوع بهاره آن بسيار خوشمزه است در شمال ايران كاشت و برداشت مي‌شود.

چاي سياه در صدر

امروزه مصرف‌كنندگان مي‌توانند انواع مختلف چاي را خريداري كرده، دم كنند و ميل نمايند. اما معروف‌ترين اين چاي‌ها همچنان چاي سياه است؛ همان چاي معمولي كه در خانه ايراني‌ها وجود دارد. چاي سبز هم به تازگي بيشتر شناخته شده و مصرف آن رو به فزوني است.

عصاره توت‌فرنگی؛ محافظ طبیعی در برابر آفتاب


بررسی‌ها نشان می‌دهد عصاره توت فرنگی از پوست در برابر مضرات پرتوهای UVA آفتاب محافظت می‌کند.
به گزارش ایسنا، مطالعات جدید حاکی از آن است که عصاره توت‌فرنگی به عنوان یک محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش عمل می‌کند.
محققان اظهار کردند: با خوردن این میوه و استفاده کردن از آن در محصولات آرایشی می‌توان از صدمات پوست جلوگیری کرد.
پژوهشگران ایتالیایی و اسپانیایی در حال بررسی و ساخت کرم از توت‌فرنگی هستند.
محققان دلایل مفید بودن این میوه را داشتن ماده آنتوسیانین در برگ‌ها و میوه‌های قرمزرنگ این میوه می‌دانند.
محققان دانشگاه بارسلونا اظهار کردند: این ترکیبات مهم، ضد التهاب هستند.
این مطالعه در مجله Agricultural Food Chemistry منتشر شده است.

نقش تغذیه در کاهش علائم افسردگی

گروهی از متخصصان علوم پزشکی استرالیا اولین مطالعه بالینی جهان را با هدف ارزیابی تاثیر تغذیه مناسب در بهبود افراد مبتلا به افسردگی حاد آغاز کرده‌اند. 
 
به گزارش ایسنا،‌ دکتر فلیس جاکا از کارشناسان اصلی این گروه تخصصی اعلام کرد: در این مطالعه به شکل خاص تاثیر رژیم غذایی مدیترانه و رژیم غذایی گوشت قرمز روی شدت و ضعف علائم افسردگی بررسی خواهد شد.
جاکا تاکید کرد: بر اساس اطلاعات قبلی به نظر می‌رسد که کیفیت نوع رژیم غذایی با خطر بروز علائم افسردگی و اضطراب مرتبط است.
به گزارش سیدنی مورنینگ هرالد، وی افزود: اما در این مرحله سوال متفاوتی وجود دارد. سوال این است آیا فردی که هم اکنون به افسردگی مبتلا است می‌تواند با انتخاب یک رژیم غذایی مناسب و بهبود شرایط تغذیه‌ای به بهبود حال خود کمک کند. به بیان دیگر آیا با تغییر در رژیم غذایی می‌توان به کاهش و تسکین علائم افسردگی کمک کرد.
متخصصان دانشگاه دیکین، بیمارستان سنت وینسنت و انستیتو سلامت بارون برای انجام این آزمایشات 200 داوطلب را از «ملبورن» و «جی لانگ» انتخاب کرده‌اند.
جاکا اظهار داشت: رژیم غذایی مدیترانه‌ای یک الگوی بسیار سالم و سرشار از میوه‌ها و سبزی‌ها، ماهی و غلات سبوس‌دار است اما بررسی‌های ما نشان داده است که گوشت قرمز نیز ممکن است در این زمینه حائز اهمیت باشد.

مصرف ویتامین B و روی روند سفیدی مو را به تاخیر می اندازد


سفید شدن زود هنگام مو دلایل مختلفی دارد که از آن جمله می توان به مسائل ژنتیکی، نژاد، استرس، فشار کاری بالا و بعضی از بیماری ها اشاره کرد.
دکتر رضوانی، متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: به طور علمی هیچ روش شناخته شده ی موثری برای جلوگیری از سفید شدن موها و یا برگرداندن موهای سفید شده وجود ندارد اما ممکن است یکسری از آنتی اکسیدانها و ویتامین ها از جمله ویتامین B و روی، روند سفید شدن موها را کمی کندتر کنند.

وی خاطر نشان کرد: مسائل ژنتیکی، مصرف یک سری از شامپوها، داشتن استرس یا فشار کاری زیاد ممکن است روند سفید شدن موها را تصریح کنند اما هیچ مکانیسم پاتو فیزولوژیکی برای توجیه این مسئله وجود ندارد.

رضوانی افزود: اگر در نژاد سیاه پوست قبل از 30 سالگی و در نژاد سفید پوست قبل از 20 سالگی موهای سفید شود می توان گفت: سفیدی زود رس مو اتفاق افتاده است.

وی در پایان اشاره کرد: تبلیغاتی که به عنوان محلول و یا شامپوی ضد سفید کننده ی مو صورت می گیرد درحقیقت ترکیباتی هستند که ساقه ی مو را از بیرون کم رنگ می کنند ولی نمی توانند سلول مرده ی مو را برگردانند بلکه موها را کمی تیره تر می کنند که در این خصوص می توان از رنگ مو استفاده کرد.

بهترین زمان برای مصرف قرص آهن چه زمانی است؟


بهترین زمان برای استفاده از این قرص ها را می توان زمانی دانست که معده خالی باشد
به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛دكتر خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه در مورد زمان مناسب برای استفاده از قرص های آهن گفت که بهترین زمان برای استفاده از این قرص ها را می توان زمانی دانست که معده خالی باشد، چرا که هنگامی که معده خالی باشد بدن مقدار بسیار بیشتری آهن جذب خواهد کرد.

خانم رحمانی، عضو هیات علمی دانشكده تغذیه صنایع غذایی و انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای دانشگاه شهید بهشتی، در این رابطه افزود: اگر كسی پس از استفاده از قرص آهن به ویژه با معده خالی حالت تهوع پیدا كند می‌تواند آن را پس از غذا و قبل از خواب مصرف كرده و بلافاصله بخوابد.

وی ادامه داد: دخترانی كه در وعده‌های غذایی‌شان گوشت وجود ندارد و از پروتئین گیاهی مثل حبوبات استفاده می‌كنند باید همراه با وعده‌های غذایی‌شان حتما از یك منبع ویتامین C استفاده كنند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: سالادها و سبزی‌ها منابع غنی ویتامین C هستند و بهتر است افراد از آبلیمو به عنوان چاشنی سالاد استفاده كرده تا بدنشان میزان بیشتری آهن جذب كند.

رحمانی با بیان اینكه دختران مدرسه‌ای می‌توانند برای دریافت آهن از ساندویچ تخم‌مرغ در مدرسه استفاده كنند،‌ افزود: چون آهن تخم‌مرغ جذب پایینی دارد آنها می‌توانند از گوجه‌فرنگی یا فلفل دلمه‌ای‌های رنگی كه منبع بسیار غنی ویتامین C هستند، استفاده كنند كه باعث بالا رفتن جذب آهن آن می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار كرد: حتی زمانی كه افراد می‌خواهند قرص آهن را بعد از صرف وعده‌های غذایی و پیش از خواب مصرف كنند نیز مصرف ویتامین C باعث بالا رفتن جذب آهن و كاهش حالت تهوع در فرد می‌شود.

منبع:novinfun.com

چای سبز را چگونه بنوشیم تا لاغر شویم؟


افرادی که در آستانه میانسالی با بالا رفتن سن دچار اضافه وزن و چاقی می شوند نیز می توانند از چای سبز برای پیشگیری از این بحران کمک بگیرند.
حتما تا امروز با تبلیغات وسیعی که درباره خواص درمانی چای سبز در کاهش وزن در جامعه، رسانه ها و اینترنت وجود دارد، روبه رو شده اید و شاید با انگیزه کاهش وزن و درمان چاقی خود یکی از این محصولات را سفارش داده و با انگیزه لاغر شدن آن را مصرف کرده و نتیجه مطلوب را دریافت نکرده اید. اگر شما نیز با اتکا به تبلیغاتی که در این زمینه وجود دارد و با هدف لاغری سریع و آسان سراغ چای سبز رفته اید، باید بدانید سخت در اشتباهید، بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا با جزئیات بیشتر خواص چای سبز به منظور درمان چاقی، اضافه وزن و پیشگیری از ابتلا به این عارضه آشنا شوید.

چه زمانی چای سبز بخوریم؟
اگر تصمیم دارید با مصرف چای سبز با چاقی و اضافه وزن خداحافظی کنید، باید برای مصرف آن در طول روز برنامه ریزی داشته باشید و از مصرف این نوشیدنی گیاهی بدون برنامه پرهیز کنید.
بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز به منظور کاهش وزن، 2 ساعت پس از صرف غذا در وعده های غذایی است. به این ترتیب شما علاوه بر آنکه از خواص درمانی چای برای کاهش وزن بهره می برید، خللی در میزان جذب آهن به وجود نمی آورید؛ زیرا چای سبز همانند چای سیاه موجب کاهش جذب آهن موجود در غذا می شود.

سالمندان مبتلا به سوء تغذيه هر 2 تا 3 ساعت ميان وعده بخورند

 
سالمندان مبتلا به سوء تغذيه بهتر است سه وعده غذاي اصلي داشته باشند و به فاصله هر 2 تا 3 ساعت ميان وعده ميل كنند.
سعيده معاني كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت و گو با خبرنگار وب‌دا، اظهار داشت: وعده‌هاي اصلي غذايي به موقع مصرف شود و از مصرف ديرهنگام صبحانه و شام كه سبب گرسنگي طولاني مدت مي‌شود (بيش از 12 ساعت) پرهيز شود.
وي افزود: لازم است سالمندان حداقل دو ميان وعده كه مي‌تواند شامل بيسكويت (ترجيحاً سبوس‌دار)، كيك، كلوچه، نان و پنير، نان و سيب‌زميني، نان و تخم‌مرغ، نان و خرما، نان شيرمال همراه با يك ليوان شير و انواع ميوه باشد، مصرف كنند.
اين كارشناس تغذيه با اشاره به اين كه تنوع بايد در مصرف روزانه مواد غذايي رعايت شود، گفت: براي افزايش اشتها در سالمندان لاغر غذا در بشقاب بزرگتر كشيده شود و از سبزي‌هاي رنگي مانند هويج، گوجه فرنگي، فلفل دلمه‌اي در غذا استفاده شود.
وي مصرف غذاهايي كه تهيه آنها آسان است مانند فرني، ماست و خيار حاوي كشمش و گردو و شيربرنج، پوره تخم مرغ و سيب زميني و شله زرد را براي تكميل انرژي دريافتي توصيه كرد و ابراز داشت: در مورد سالمنداني كه به تنهايي قادر به غذا خوردن نيستند بايد حتماً از نزديكان و خويشان كمك گرفت و از حذف وعده‌هاي غذايي پرهيز كرد.

مصرف الکل 'متعادل' هنگام بارداری، به ضریب هوشی فرزند صدمه می‌زند

پزشکان به زنان توصیه اکید می‌کنند که بهتر است هنگام بارداری، از مصرف نوشیدنیهای الکلی امتناع کنند
بر اساس یافته های یک تحقیق، مصرف یک یا دو گیلاس شراب در هفته، می‌تواند بر آی‌کیو یا ضریب هوشی بچه تاثیر منفی داشته باشد.
محققان دانشگاه های آکسفورد و بریستول، نتایج تست آی کیو ۴۰۰۰ کودک را همزمان با ثبت میزان مصرف الکل مادرانشان مورد بررسی قرار دادند.
آنان دریافتند که میزان متوسط مصرف الکل، یعنی چیزی در حدود یک تا شش واحد در هفته، هنگام بارداری بر میزان آی‌کیو فرزند تاثیرگذار است.
تحقیقات قبلی در زمینه تاثیر مصرف کم یا متوسط الکل هنگام بارداری، شواهد پراکنده و گمراه‌کننده ای را ارائه کرده‌اند؛ بیشتر به این دلیل جداسازی این عامل (الکل) از عوامل تاثیرگذار دیگر همچون سن مادر یا سواد و تحصیلات او، کار سختی است.
اما این تحقیق که نتایجش در نشریه تخصصی PLOS One منتشر شده است، بر اساس بررسی تغییراتی که در ژنها ایجاد می‌شود، بنا شده است.
در تحقیق مذکور مشخص شد که ارتباط تنگاتنگی میان آی کیو پایینتر در سن ۸ سالگی و چهار گونه از ژنهایی که در کودکان و مادرانشان مسئول سوخت و ساز الکل هستند، وجود دارد.