مصارف بالینی گیاه جینکوبیلوبا


گیاه جینکوبیلوبااستفاده بالینی از جینکوبیلوبا (Ginkgo biloba) به ۱۰۰۰سال قبل می رسد. درخت جینکوبیلوبا یکی از قدیمی ترین گونه های گیاهی جهان است که از زمان های قدیم پزشکان چینی از آن برای مواردی از قبیل آسم و اختلالات گوارشی استفاده می کرده اند. اخیرا عصاره برگ جیکوبیلوبا جهت خواص آنتی اکسیدانی، برخی مشکلات عروقی، درمان ضعف حافظه، دمانس و تخریب سلولهای ماکولای شبکیه چشم استفاده می شود. در کل حدود ۴۰۰ مطالعه روی خواص مختلف پزشکی و مصارف بالینی آن انجام گرفته است و این گیاه سومین محصول مورد استفاده در جهان در سال ۲۰۰۲بوده است!

مکانیسم عمل جینکوبیلوبا:

دو گروه مواد شامل terpene lactones و ginkgo flavone glycosids مسئول اثرات درمانی آن هستند. خواص بیولوژی این گیاه متفاوت است.این عصاره توانایی تغییر انتقال پیام های عصبی و محافظت از اعصاب را دارد. مطالعات حیوانی اثر جینکوبیلوبا را در مهار انسداد و فعالیت بیش از حد راه های هوایی، بهبود انقباض عضلات قلبی و جریان خون عروق کرونر، خواص آنتی اکسیدانی، مهار تجمع پلاکتی، بهبود اکسیژن رسانی به مغز، خنثی کردن رادیکال های آزاد که باعث حفاظت اکسیداتیو از لیپو پروتئین ها و سلولهای مغزی در آلزایمر می شود، مهار استیل کولین استراز، گشادی عروق با تحریک فاکتور شل کننده عضلات و رها سازی ماده ی پروستاسایکلین، مهار نیتریک اکسید که باعث شلی عضلات شده و کاهش غلظت فیبرینوژن خون را در پی دارد، نشان داده اند.

کلم بوک چوی



کلم بوک چوی یک کلم چینی است. هر فنجان پخته از اين کلم حاوی 20 کالری است. 


این کلم سرشار از آب و انواع فیبرهاست و باعث ایجاد احساس سیری طولانی مدت می‌شود و به این ترتیب شما را در مسیر لاغری قرار می‌دهد. 

بیسکویت میان وعده ای برای دانش آموزان


آیا بیسکویت یک میان وعده مناسب برای دانش آموز محسوب می شود؟ در میان انواع و اقسام بیسکویت های کرم دار، سبوس دار، رژیمی، ویفری، شکلاتی و کراکر نمکی کدام یک ارزش تغذیه ای بیشتری دارد؟
بیسکویت میان وعده ای برای دانش آموزانآیا بیسکویت یک میان وعده مناسب برای دانش آموز محسوب می شود؟ در میان انواع و اقسام بیسکویت های کرم دار، سبوس دار، رژیمی، ویفری، شکلاتی و کراکر نمکی کدام یک ارزش تغذیه ای بیشتری دارد؟ آیا بیسکویت های سبوس دار واقعا رژیمی است؟ اینها سؤالاتی است که این روزها اغلب خانواده هایی که بچه مدرسه ای دارند از کارشناسان و متخصصان علوم غذایی می پرسند؛ اما به راستی بیسکویت چه خاصیتی دارد؟
یکی از خاصیت های خوب بیسکویت، ماندگاری بالای آن است؛ این محصول به دلیل قطر کم، به خوبی پخته و به دلیل رطوبت پایین دچار کپک زدگی و فساد میکروبی زودرس نمی شود.

كيك بهتر است يا كلوچه


جام جم آنلاين: بيشتر والديني كه بچه مدرسه‌اي دارند، كيك و كلوچه را به دليل پرحجم بودن و قدرت سيركنندگي بالا، مناسب‌ترين ميان‌وعده مدرسه دانش‌آموز مي‌دانند و حتي برخي از مادران آن را در وعده صبحانه فرزندشان وارد كرده و با آسودگي خيال از تهيه يك صبحانه سالم و يك ميان‌وعده مغذي خانگي شانه خالي مي‌كنند.
اما براستي كيك و كلوچه چه خاصيتي دارد؟ آيا مي‌توان اين نوع محصولات را در وعده صبحانه يا ميان‌وعده مدرسه دانش‌آموز وارد كرد؟
كيك ساده كشمشي، گزينه مناسب
كيك‌ها انواع مختلف شكلاتي، ساده، خامه‌اي، يزدي و كشمشي دارد و پركالري‌ترين آن شكلاتي و خامه‌دار و مناسب‌ترين آن كشمشي خانگي است.
در يكصد گرم كيك شكلاتي 400كالري، كيك ساده اسفنجي 350كالري و در يك عدد كيك يزدي 160كالري انرژي وجود دارد.
كيك‌ در مقايسه با ساير شيريني‌ها به دليل اسفنجي بودن زمان ماندگاري بسيار كوتاهي دارد و بسرعت در رطوبت بالاي محيط كپك‌زده و در مجاورت هواي آزاد خشك مي‌شود.
به همين دليل اغلب توليدكنندگان براي افزايش ماندگاري محصول از مواد نگه دارنده، ضدكپك، عمل‌آورنده و بهبود‌دهنده به وفور استفاده مي‌كنند.
اين نوع افزودني‌ها گرچه تحت نظارت افزوده مي‌شود، اما مصرف مستمر آن براي افراد بخصوص كودكان بسيار مضر بوده و در درازمدت به بروز عوارض جانبي منجر مي‌شود.

مبارزه با سرطان سینه با عصاره یك گیاه


مبارزه با سرطان سینه با عصاره یك گیاه
براساس این گزارش، محققان با پی‌گیری نتایج آزمایشات خود همچنین افزودند كه عصاره این گیاه قادر است ...

 محققان دانشگاه «استون» و بیمارستان «روسلزهال» با انجام تحقیقات خود دریافتند كه عصاره گیاه «فاگوینا كرتیكا» كه معمولاً به صورت یك چای سنتی گیاهی استفاده می‌شود، به درمان سرطان سینه كمك می‌كند.
 براساس این گزارش، محققان با پی‌گیری نتایج آزمایشات خود همچنین افزودند كه عصاره این گیاه قادر است سلول‌های «تومورال» را بدون صدمه زدن به سلول‌های بافت سالم سینه در شرایط آزمایشگاهی از بین ببرد و به نظر نمی‌رسد برخلاف داروهای شیمی درمانی رایج عوارض جانبی جدی بر روی بیماران داشته باشد
.نتایج حاصل از این گزارش حاكی از آن است كه محققان درمان حاضر به دنبال شناسایی عناصر موجود در عصاره این گیاه هستند كه می‌تواند سلول‌های سرطانی را منهدم كند.به گقته محققان، این گیاه در مناطق بیابانی و خشك كشورهای پاكستان، هند، آفریقا و بخش‌هایی از اروپا یافت می‌شود.
منبع : Salamatnews.com

افزایش وزن در بارداری مهمترین عامل چاقی کودکان


افزایش وزن در بارداری امری طبیعی است و می تواند یکی از عوامل مهم چاقی کودکان باشد.
نازیلا وحید نوبری، کارشناس ارشد مامایی در این خصوص به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: افزایش وزن در دوران بارداری امری طبیعی است ولی خانم های باردار باید توجه داشته باشند که این افزایش وزن خطر ساز نشود و با اصلاح عادت های غذایی از بروز مشکلات ناشی از اضافه وزن جلوگیری کنند.
وی افزود: اضافه وزن در بارداری مادر را مستعد بیماری هایی مثل افزایش فشار خون و دیابت بارداری می کند که این عارضه ها می تواند روی کودک هم تاثیر بگذارد. ولی در صورتیکه افزایش وزن با فشار خون و دیابت همراه نباشد خطری برای کودک ندارد.
این کارشناس ارشد گفت: تاثیر مهمی که افزایش وزن مادر در دوران بارداری روی کودک دارد چاق شدن نوزاد است که گاهی می بینیم نوزادانی که با وزن بالا به دنیا می آیند معمولا مادرانی چاق با افزایش وزن در دوران بارداری دارند و در طول زندگی نیز ممکن است در گروه انسانهای چاقی باشند.
وحید نوبری تصریح کرد: نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که بهتر است مادران در دوران بارداری به تغذیه خود اهمیت دهند و از پرخوری پرهیز کنند.
وی در خاتمه خاطر نشان کرد: مادران بهتر است از خوردن غذاهای چرب و سرخ کردنی تا جایی که امکان دارد پرهیز کنند و خوردن میوه ها و سبزیجات و غلات را افزایش دهند.

نوشیدنی برای داشتن شکم تخت


اگر می‌خواهید شکمی صاف و تخت داشته باشید مصرف این نوشیدنی را به شما توصیه می‌کنیم.
به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛اسموتی هلو برای داشتن شکمی تخت برای هر خانمی مورد توجه است و ما مصرف این نوشیدنی را به شما هم توصیه می کنیم.

مواد لازم برای یک نفر :
شیر بدون چربی : یک پیمانه
هلوی یخ‌ زده : یک پیمانه
روغن تخم کتان : 2 قاشق چای‌خوری ( سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع است )
طرز تهیه :
شیر و هلوهای یخ زده را درون دستگاه همزن ریخته و به مدت یک دقیقه دستگاه را روشن کرده و آن‌ها را مخلوط کنید.
مخلوط تهیه شده را درون لیوان مورد نظر ریخته و روغن تخم کتان را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

دانستنی‌هایی درباره ‌ سیب‌زمینی


سیب‌زمینی علاوه بر ویتامین ث حاوی املاح مفید دیگری مثل پتاسیم، فسفر، آهن و منیزیم است. سیب‌زمینی تقویت‌کننده قلب، محکم‌کننده لثه، مسکن درد و زخم معده است. بسیاری از مردم اگرچه فراوان سیب‌زمینی مصرف می‌کنند، اما آشنایی اندکی با آن دارند‌‌؛ آن‌قدر که در باورهایشان سیب‌زمینی را بی‌بخار و بی‌خاصیت می‌دانند! یا وقتی با سیب‌زمینی‌هایی به رنگ قهوه‌ای، قرمز، بنفش و سفید مواجه می‌شوند، متعجب می‌شوند و می‌پرسند: «سیب‌زمینی است!؟» بنابراین خوب است بدانید:
به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛بیش از 90 نوع سیب‌زمینی با طعم، اندازه، رنگ و استفاده‌های متفاوت در جهان وجود دارد.منبع عظیمی از نشاسته، پتاسیم، ویتامین ث و کلسیم است. درصدهایی از ویتامین B6، مس، منگنز و بسیاری مواد و عناصر مفید دیگر هم دارد.بخش اعظم پروتئین، ویتامین ث و به‌ویژه فیبر آن در پوست و بخش نزدیک پوست ذخیره شده است. به همین سبب بهتر است همراه با پوست پخته و مصرف شود. به جای جدا کردن پوست، آن را با برس زیر آب بشویید. اگر این شیوه را دوست ندارید و سیب‌زمینی را پوست می‌گیرید، لایه‌ای بسیار نازک از آن را جدا کنید.
بهترین شکل مصرف آن تنوری است با کالری اندک و فواید بیشتر، بعد آب‌پز و بعدتر و بدتر هم سرخ کرده یا همان خلالی با کالری بسیار زیاد و فواید کمتر.در خرید آن دقت کنید که سفت، با پوستی صاف و به رنگ زرد طلایی یا خاکی باشد، مرطوب نباشد، جوانه و زوائد و ضایعات نداشته باشد‌؛ و مهم‌تر از همه قسمت‌های سبز رنگ (که سمی است) در هیچ جای آن دیده نشود.جوانه یا قسمت‌های سبز، سمی به نام آلکالوئید تولید می‌کند که سبب فشار خون، تنگی‌نفس، سردرد و اسهال شده، اگر زیاد مصرف شود نقیض بی‌بخاری خود را با ایجاد مسمومیت نشان می‌دهد! در آشپزخانه مدام آن‌ها را بررسی کنید تا اگر جوانه‌زده یا سبز‌شده است، این قسمت‌ها را جدا کنید.

شکلات تلخ یا شیرین، بخوریم یا نخوریم؟


شکلات، یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین موادغذایی است که در سراسر جهان مصرف می شود. بسیاری از کشورهای جهان میلیون ها دلار از درآمد خود را صرف تولید یا واردات این خوراکی خوشمزه می کنند و مصرف کنندگان در هر سن و جنس از این خوراکی استقبال می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ شکلات کاکائو که کمتر فردی به آن بی علاقه است، از درخت کاکائو و از دانه های آن برداشت می شود و به هر محصولی که از کاکائوی جامد یا کره کاکائو به دست آید، گفته می شود.خوب است در این مطلب به تاریخچه این ماده غذایی خوشمزه اشاره کنیم و این که چگونه تولید کنندگان توانسته اند سلیقه های متنوع مردم سراسر جهان را در تهیه شکلات لحاظ کنند و آن ها را راضی نگه دارند.

تاریخچه شکلات

شکلاتی که ما امروز آن را در بسته بندی های زیبا می بینیم، در اصل از درخت کاکائو در مکزیک و آمریکای جنوبی و مرکزی به دست می آید و تاریخچه استفاده از آن به ۱۱۰۰ سال قبل از میلادمسیح بر می گردد.

خوردن شکلات یک عادت است نه نیاز


مصرف شکلات در برخی موارد باعث اختلال خواب، هوشیاری و بیداری بیشتر و حتی تشدید مشکل بیش فعالی در کودکان می شود.دکتر کورش جعفریان با بیان این مطلب به خراسان می گوید: مصرف به اندازه شکلات به ویژه در کودکان مفید است اما مصرف بیش از اندازه باعث اختلال خواب در آن ها می شود به ویژه کودکانی که زمینه اختلال خواب دارند.

دکتر جعفریان با بیان این که شکلات خوردن نه یک نیاز بلکه عادت است، تصریح می کند: این که بعضی می گویند نمی توانند شکلات نخورند چون به آن عادت کرده اند و بدنشان نیاز دارد، از اساس نادرست است. زیرا هر ماده غذایی، طبق عادت جزو برنامه روزانه فرد می شود و حتی عادت شکلات خوردن را می توان از سر کودکان انداخت. برای این کار باید مرحله به مرحله سعی کرد میزان شکلات را کم کرد تا کم کم کودک شکلات کمتری بخورد
.


چگونه با پيري پوست مبارزه كنيم؟


10-drnilforoushzadeh-piic.jpgمتخصصين پوست اظهار کردند: مراقبت هاي پوستي، رعايت بهداشت، استفاده از داروها و لوازم بهداشتي و آرايشي مناسب از پيري زودرس پوست جلوگيري مي کند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)- منطقه خراسان، مصرف روزانه مواد غذايي حاوي ويتامين C مانند مرکبات و استفاده از کرم ها و سرم هاي حاوي ويتامين C براي پوست مفيد است.
به گفته پژوهشگران، کرم هاي حاوي ويتامين C از آسيب هاي ناشي از اشعه UV جلوگيري کرده و توليد کالوژن در پوست را افزايش مي دهند. افزايش کالوژن نيز از چروک شدن پوست پيشگيري مي کند.
همچنين متخصصين پوست امروزه استفاده از کرم هاي شب را توصيه نمي کنند و معتقدند که بهتر است پس از سن 45 سالگي پوست در طول شب تنفس داشته باشد.
پژوهشگران توصيه مي کنند اگر پوستي معمولي داريد از کرم هاي مخصوص پوست هاي خشک استفاده کنيد. مصرف کرم هاي چرب در فصل سرما و براي افراد ميان سال از خشکي پوست و چروک شدن آن جلوگيري مي کند.

شناسايي ملكولي جديد براي كاهش وزن


محققان موفق به شناسايي ملكولي به نام اينترلوكين – 6 در سيستم ايمني بدن شدند كه مي‌تواند در جهت لاغري افراد گام بردارد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه ساينس ديلي محققان دانشگاه گوتنبرگ سوئد ملكولي به نام اينترلوكين -6 را در بدن شناسايي كردند كه علاوه بر نقش مهمي كه در مبارزه با عفونت‌ها دارد مي‌تواند به كاهش وزن نيز كمك كند.
براساس اين گزارش محققان دريافتند كه انواع خاصي از سلول‌ها در مغز وجود دارند كه تحت تأثير ملكول اينترلوكين -6 موادي توليد مي‌كنند كه نه تنها بر احساس ما از گرسنگي و سيري تأثير مي‌گذارد بلكه توانايي بدن را براي سوزاندن چربي تحت كنترل قرار مي‌گيرد و اين عاملي است كه توضيح مي‌دهد كه چرا سطح بالايي از ملكول اينترلوكين -6 منجر به كاهش وزن مي‌شود.
نتايج ديگر اين مطالعه با بازنگري مطالعات قبلي نيز نشان مي‌دهد كه چربي مدلي از موش‌ها با فقدان اين ملكول افزايش مي‌يابد و آنها چاق مي‌شوند و سوخت و ساز بدن آنها با تزريق اينترلوكين -6 به طور مستقيم به مغز آنها افزايش مي‌يابد.
به گفته محققان اگر چه هنوز مكانيسم چگونگي تأثير اينترلوكين -6 در مغز بر روي وزن بدن هنوز به طور كامل درك نشده است اما روشن است كه افرادي كه مغز آنها قادر به توليد مقادير بالاي اين ملكول است در برابر چاقي و اضافه وزن محافظت مي‌شوند و نتايج اين تحقيق مي‌تواند در طولاني مدت به افراد در مباره با چاقي كمك كند. 

جينكوبيلوبا، تأثيري در بهبود حافظه ندارد

مكمل‌هاي درخت چهل سكه يا جينكوبيلوبا نتايج مطلوبي در بهبود حافظه و تمركز افراد ندارد. 
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه ساينس ديلي محققان دانشگاه هرتفورشاير با بررسي داده‌هاي يك متاآناليز حاصل از 13 آزمايش تصادفي كنترلي بر روي بيش از 1000 فرد سالم در تمام سنين دريافتند كه عصاره درخت جينكوبيلوبا تأثيري بر عملكرد شناختي افراد ندارد.
براساس اين گزارش محققان افزودند: عصاره درخت چهل سكه كه به طور گسترده‌اي براي چند سال جهت كاهش مشكلات رواني و ذهني مرتبط با افزايش سن استفاده مي‌شود اخيراً به عنوان مكمل افزايش حافظه براي افراد سالم به بازار عرضه شده است كه نتايج اين يافته‌ها نشان مي‌دهد كه مصرف اين مكمل‌ها هيچ تأثيري بر تقويت حافظه در هر سني نداشته و استفاده از آنها صرفاً وقت و پول افراد را هدر مي‌دهد.
همچنين مطالعات نشان داده‌اند كه هيچ مدركي مبتني بر حمايت از مصرف اين مكمل‌ها جهت حفاظت از بيماري آلزايمر وجود ندارد.
به گفته محققان درخت چهل سكه بيلوبا قديمي‌ترين گونه درخت است كه در طب سنتي و گياهي چيني براي هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته است كه امروزه محصولات گياهي آن به ويژه در اروپا و شمال آمريكا بدون نسخه براي درمان اختلالات خوني، افزايش حافظه و تلاش براي رفع بيماري آلزايمر به بازار عرضه شده است.