توصیه های تغذیه ای برای فصل سرما

افراد در پاییز از مصرف گوشت گوساله و سوسیس و کالباس اجتناب کنند.

افراد در فصل پاییز از مصرف مواد سوداساز مانند گوشت گاو، گوشت گوساله، گوشت‌های یخی و سوسیس و کالباس پرهیز کنند.

مژگان تن‌ساز پژوهشگر طب سنتی در این باره به فارس گفت: در فصل پاییز افراد باید از غذاهای گرم و تر مانند گوشت بره، گوشت گوسفند و شیرینی‌هاو بادام و میوه‌هایی مانند به، سیب و گلابی استفاده کنند.
وی گفت:هم چنین استحمام روزدرمیان می‌تواند خشکی بدن افراد را از بین ببرد همچنین بودن زیر دوش آب نیم‌گرم برای افراد مفید است. وی اضافه کرد: مالیدن روغن‌هایی مانند گل بنفشه و بادام می‌تواند از خشکی پوست بدن پیش گیری کند هم چنین استفاده از بوهای خوش مانند عطر گل سرخ باعث تقویت روحیه افراد می‌شود.
وی ادامه داد: در این فصل، هنگام خارج شدن از خانه و در هوای آزاد پوشاندن سر بسیار مهم است و از بروز بیماری‌های ناشی از سرما پیش گیری می‌کند در فصل پاییز باید از غم و ناراحتی پرهیز و به کارهای مفرح و شاد پرداخته شود.

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی تنها برای سرو غذای سرد مناسب هستند

 استفاده از لیوان یکبار مصرف به منظور مصرف چای داغ مناسب نیست زیرا در عین حال ‌که از انتقال بیماری‌های ویروسی و میکروبی جلوگیری می‌کند، مواد سمی و خطرناک‌تری را وارد محتویات ظرف می‌کند.

دکتر سیدضیاءالدین مظهری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا،‌ افزود: شدت آسیبی که به علت استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف به بدن وارد می‌شود به جنس پلاستیک آن بستگی دارد برخی پلاستیک‌ها که برای ساخت ظروف یکبار مصرف استفاده می‌شوند در مقابل تغییر دما، تابش نور و تغییر اسید و باز موادی که در آن قرار می‌گیرد، مقاوم نیستند.

مصرف گوجه فرنگی برای سلامت قلب مفید است

گوجه فرنگی یکی از پرمصرف ترین سبزی های دنیا و دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین c، پتاسیم و فیبر غذایی است.

 کارشناش ارشد علوم بهزیستی در تغذیه با بیان این مطلب اظهار داشت: رنگ قرمز گوجه فرنگی به علت وجود رنگدانه ای گیاهی به نام لیکوپن است و از قوق ترین آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی به حساب می آید که از بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند.
اعظم دوست محمدیان افزود: پژوهشگران معتقدند که آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی با جلوگیری از تولید رادیکال های آزاد، از آسیب مفاصل، ماهیچه ها و حتی سلول های مغزی در سالمندان جلوگیری می کند.

چگونه میوه و سبزی را تازه نگه داریم؟

نگهداری میوه ها و سبزی ها موضوع مهمی است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد زیرا باید برای هر یک از این اقلام یک روش شستشو و قرار دادن در یخچال را انتخاب کرد که در صورت به کار بردن کمی تغییر، می‌توان تازه ماندن آن‌ها را طولانی‌تر کرد. پس توصیه‌های زیر را با دقت مطالعه کنید.

* سعی کنید از میوه‌فروشی‌هایی که میوه و سبزی‌های تازه می‌آورند، خریدتان را انجام دهید زیرا هر چه میوه‌ها و سبزی‌های خریداری شده تازه‌تر باشند دوره‌ی ماندگاری‌شان طولانی‌تر خواهد بود.

* سیب‌های رسیده را از سایر میوه‌های تازه جدا کنید زیرا سیب‌های رسیده از خود، گاز اتیلن متصاعد می‌کنند که می‌تواند به سرعت بر سایر میوه‌ها اثرگذار باشد.

اگر اهل ورزش هستید این‌ها را بیشتر بخورید


اگر اهل ورزش هستید و به دنبال مواد غذایی مغذی و انرژی‌ها می‌گردید این مطلب را تا آخر بخوانید. اگر هر روز و یا چند روز در هفته ورزش می‌کنید بدنتان نیاز به تغذیه‌ی مناسبی پیدا می‌کند. اگر به تغذیه‌تان اهمیت ندهید انرژی‌تان کم شده و هر جلسه احساس خستگی و کوفتگی زیادی خواهید کرد. در این صورت امکان دارد که ورزش برایتان سخت شود و از خیر آن بگذرید. اما یک تغذیه‌ی متناسب به شما کمک می‌کند با کمبود انرژی مقابله کرده و راندمان و توانایی بدنتان را بالا ببرید. با ما همراه باشید تا بیشتر با این مواد غذایی آشنا شوید.

چهار نکته در مورد آداب غذا خوردن

1- دقیق، منظم و کافی غذا بخورید

با تنظیم حجم مناسب وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی می‌توان از ابتلا به بسیاری بیماری‌های غیرواگیر که این روزها درصد کثیری از مردم گرفتار آن‌ها هستند، پیشگیری کرد. اگر می‌گویم مراقب حجم غذای خود باشید، معنی‌اش این نیست که رژیم غذایی سخت بگیرید. از قدیم گفته‌اند کم بخور و همیشه بخور! متأسفانه بیشتر ما ایرانی‌ها عادت داریم بشقاب خود را پر کنیم و از طرفی بیشتر غذاهای ما چرب و پرنشاسته است. از طرفی به مصرف فست‌فودها و انواع نوشابه‌های گازدار رو آورده‌ایم. مصداق بارز پرخوری‌های ما در میهمانی‌های خانوادگی و رسمی است؛ میزبان چند نوع غذا تهیه می‌کند و ما فراموش می‌کنیم که این تدارکات، برای احترام به ذائقه متفاوت میهمان‌هاست و با به دست گرفتن بشقاب یا بشقاب‌هایی، به سمت میز غذا هجوم می‌بریم و تلاش می‌کنیم از همه نوع غذایی در بشقاب خود داشته باشیم.

میوه های خشک؛ یکی از تنقلات سالم!

 همه ما به مصرف تنقلات غذایی علاقه مندیم، اما بهتر آنست که تنقلات غذایی خود را از اقلام غذایی مغذی و سالم انتخاب کنیم. میوه های خشک یکی از گزینه هایی هستند که می توان آنها را به عنوان یکی از تنقلات غذایی سالم در نظر گرفت. ولی تاثیر مصرف میوه های خشک بر کیفیت رژیم غذایی و وضعیت وزن بدن چگونه است؟ مطالعات اپیدمیولوژی کافی با موضوع  بررسی تاثیر مصرف میوه های خشک بر کیفیت رژیم غذایی و وضعیت وزن بدن، موجود نیستند. یک مطالعه جدید در همین راستا در سال 2011 به بررسی اثر مصرف میوه های خشک بر رژیم غذایی و ترکیب بدن پرداخت.
هدف از مطالعه مذکور بررسی ارتباط بین مصرف میوه های خشک با موارد: دریافت غذایی و کیفیت رژیم غذایی و شاخص های آنتروپومتریک مرتبط با اضافه وزن/چاقی بود.

نه ماده غذایی موثر در پیشگیری از بروز سرطان

۱- سیر را به هر چه می خورید اضافه کنید
سیر حاوی ترکیبات گوگرد است که سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و پتانسیل بالایی در نابودی تومورهای سرطانی دارد. مطالعات نشان داده که سیر به میزان قابل توجهی از بروز سرطان معده جلوگیری کند.
۲- خودتان را با کلم بروکلی سیر کنید
بروکلی، یک گیاه مغذی ضد سرطان است که مصرف آن بسیار توصیه می شود. اما باید توجه داشته باشید که امواج مایکروویو ۹۷ درصد از خاصیت ضد سرطانی بروکلی را از بین خواهد برد؛ پس پیشنهاد می شود، آن را به صورت بخارپز و یا در سالاد و سوپ استفاده کنید.
۳- مغزهای آجیل و خشکبار را به سالاد خود اضافه کنید

رژیم غذایی در دوران شیردهی

زنان در دوران حاملگی مراقب رژیم غذایی خود هستند اما بیشتر آن ها فراموش می کنند که توصیه های غذایی را در دوران شیردهی نیز باید رعایت کنند. به منظور اطلاع رسانی بیشتر در این باره، توجه شما را به این مطلب به نقل از سایت «MSN» جلب می کنیم.

کودکانی که از شیرمادر تغذیه می کنند، به میزان کمتری در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی مانند ویروس معده، عفونت گوش، خطر آلرژی یا چاقی مفرط قرار می گیرند و هوش بالاتری دارند. مادرانی نیز که به نوزاد خود شیر می دهند کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه، تخمدان و افسردگی پس از زایمان قرار می گیرند.

مواد غذایی که در دوران شیردهی باید از مصرف آن پرهیز کرد، به شرح زیر است:

اشنایی با خواص پنج میوه مفید برای پوست

   
 
 
ینکه مصرف میوه‌‌ها به سلامت پوست افراد کمک می‌کند و بهترین دارو‌ها هستند واقعیتی است که همه بدان آگاه هستند. میوه‌ها برخلاف مواد آرایشی بهداشتی قیمت کمتری دارند، طبیعی هستند و نتایج اثربخش‌تری بر پوست خواهند گذاشت.
مصرف این پنج میوه می‌تواند فرد را در داشتن پوستی سالم کمک کند.
1- انبه: که شاه میوه‌ها خوانده می‌شود نه تنها به دلیل طعم خوش بلکه به دلیل فوایدش توصیه می‌شود. این میوه تاثیر چشمگیری بر پوست دارد و به دلیل داشتن ویتامین A و آنتی‌اکسیدان با پیر شدن زودهنگام پوست مبارزه می‌کند.
2- موز: موز یکی از میوه‌هایی است که با خوردن آن می‌توانید پوستی شفاف داشته باشید. موز سرشار از آهن، منیزیم، پتاسیم و سرشار از ویتامین A، B، E است و کمک می‌کند که پوست دیرتر چروک شود.

تخم مرغ ها را قبل از گذاشتن در یخچال حتما بشوئید

   
 
 
یک استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم شستن تخم مرغ ها قبل از گذاشتن داخل یخچال گفت:«با گذاشتن تخم مرغ های شسته نشده داخل یخچال، باکتری ها سایر مواد غذایی خام را آلوده می کنند

دکتر حمید رضا خدایی در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:«افراد قبل از گذاشتن تخم مرغ داخل یخچال بایستی حتما آن را شسته و سپس داخل یخچال بگذارند و این گمان که با شستن تخم مرغ باکتری وارد آن می شود تنها در مورد تخم مرغ هایی که برای جوجه کشی می رود صدق می کند چرا که جوجه کشی را دچار اشکال می کند.»

چاقی و لاغری

   
 
 
چاقي و افزايش وزن:
امروزه به عنوان يكي از بزرگترين معضلات سلامتي گريبانگير تعداد زيادي از ابناي بشر گشته است. ابتلا به اين بيماري ميتواند داراي علل متفاوتي باشد نظير دريافت زياده از حد انرژي و بدغذايي وكم كاري بعضي از غدد نظير غده تيروئيد و يا غدد جنسي نر و يا هيپوفيز, كم تحركي ناشي از پيشرفت تكنولوژي و پشت ميز نشيني,اختلال در عملكرد سيستم كنترل اشتها و تغييرات هورموني بعد از سن بلوغ و يائسگي .
چاقي ميتواند زمينه ساز ابتلا به بعضي از بيماري ها نظير افزايش قند و يا چربيها و كلسترول خون و افزايش قشار خون و دردهاي مفصلي گردد. همچنين مشخص شده است كه ميزان شيوع سيروز كبدي, بيماري هاي قلب و عروق, سنگهاي صفراوي و كليوي و انواع سرطانها در افراد چاق بيش از ديگر افراد است.

تغذيه ورزشکاران

 
 


 
 
رژیم غذایی یک ورزشکار باید در یک مطلب اساسی با رژیم غذایی فرد عادی تفاوت داشته باشد .
 ورزشکاران علاوه بر احتیاجات زندگی روزمره ، نیاز به سوخت برای تمرین و مسابقه دارند غذا سوخت لازم برای ورزشکاران را تأمین می کند ولی اغلب ورزشکاران از سوختی که در مخازن خود میریزند غافلند . پروتئین ، چربی و کربو هیدراتها سوخت بدن ( انرژی ) شما هستند . همه غذا ها ترکیب یکسانی از نظر محتوا ندارند . همانگونه که ماشینهای مسابقه نیاز به بنزین با درجه اکتان بالا دارند. ورزشکاران نیز نیاز به مواد غذایی دارای درجه کربوهیدرات بالا دارند .
کالری
یک ورزشکار نوجوان ( به خصوص فردی که در حال رشد است ) نسبت به هر زمان دیگری از زندگی نیاز بیشتری به کالری دارد .

تغذيه سالمندان

   
 
 
رابطه افزايش فشار خون با افزايش سن
تمايلات جنسي در مردان مسن

رژيم غذايي پرپروتئين و پوكي استخوان

كمبود اسيد فوليك و پاركينسون 

 

از لحاظ تغذيه اي بسيار آسيب پذير ميباشند. از سويي به علت افزايش سن و كاهش ميزان فعاليت هاي بدني و كاهش سوخت و ساز پايه و تحليل بافتهاي بدن نيازشان به دريافت انرژي كاهش مي يابد و از سوي ديگر به علت كاهش توانايي دستگاه گوارش , هضم و جذب مواد غذايي با مشكل مواجه ميشود به اين معني كه آنها اگر بخواهند همان سيستم تغذيه اي سالهاي پيشين را حفظ نمايند بايد ميزان غذاي بيشتري مصرف نمايند يعني چاقي وعوارض ناشي از آن.
در اين ميان اتخاذ يك سيستم مناسب تغذيه اي كه علاوه برتامين نيلزهاي افراد مسن حاوي مقادير زياد انرژي نباشد و از لحاظ تغذيه اي آنها را دچار سوتغذيه ننمايد امري مهم و حياتي در افزايش طول عمر آنها خواهد بود.

تغذيه مادران باردار

 
تغذيه خانمهای باردار
- گرسنگي در شكم مادر - قبل از بارداري
- رژيم غذايي مناسب زنان باردار - تهوع بارداري
- استفاده از همه گروههاي غذايي - املاح مهم مورد نياز در دوران بارداري

گرسنگي در شكم مادر
تحقيقاتي كه اخيرا در دانشگاه آمستردام انجام گرفته است نشان ميدهد زناني كه در سه ماهه اول بارداري شان غذاي كمي مصرف كرده اند فرزندان ضعيفي را به دنيا خواهند آورد كه در دوران بزرگسالي خود داراي ريسك فاكتور بالاتري از ابتلا به حملات و ناراحتي هاي قلبي خواهند بود.
در جريان جنگ جهاني دوم و در سالهاي 1945 و 1946 كه شهر آمستردام به محاصره و اسارت دشمنان درآمد.لذا مردم آمستردام نميتوانستند بيشتر از مقدار جيره غذايي شان غذا مصرف نمايند. درنتيجه مقدار انرژي دريافتي شان از 400 كيلوكالري در روز فراتر نمي رفت.

تغذیه کودکان

   
 
 
کودک و شیر گاو = شیر گاو چه وقت و چه اندازه
شیر مادر = شیر مادر و جلوگیری از ایجاد چاقی
بی اشتهایی کودکان = عادت بد غذایی در کودکان

كودكان قبل از سن يكسالگي نبايد شير گاو مصرف كنند. تعجب نكنيد زيرا بدن نوزادان به شير مادر- و نه شير فرآوري نشده گاو- نياز دارد و اگر مادري نميتواند بنا بر دلايلي به كودك خود شير بدهد بهتر است به دنبال شير خشك غني شده با آهن كه از شير معمولي درست شده باشد بگردد.اين به معناي اجتناب كلي از مصرف شير گاو نيست بلكه بيانگر اين لست كه مصرف شير مادر و شير هاي خشك غني از اهن در درجه اول اولويت قراردارند. به عبارت ديگر شير گاو بهترين منبع دربردارنده مواد غذايي براي نوزادان نيست.
حقيقت اين است كه در توليد شيرهاي خشك شير گاو بعنوان منبع پروتئين، چربي و كربوهيدرات استفاده ميگردد. اما مواد ديگري نيز هنگام توليد به آن افزوده مي شود.

تغذيه و نمک

   
 
 
رژيم غذايي بي نمک

قبلا لازم است توجه شود که منظور از رژيم بي نمک رژيمي است که مقدار سديم در آن کم باشد، سديم در نمک طعام، جوش شيرين، بکينگ پودر گياهي و مواد غذايي حيواني و گياهي به طور طبيعي وجود دارد. سديم در ترکيب خون و مايعات بدن انسان وجود دارد از جمله مواد ضروري براي بدن و سلامت انسان مي باشد، اما در برخي بيماريها مانند فشار حون، بيماريهاي سيروز کبدي، قلب، عروق، بيماري هاي کليه و در دوران بارداري، در بيماري هايي که موجب ورم در بيمار مي شود لازم است مقدار مصرف سديم يا به اصطلاح نمک را محدود کرد.
چه مقدار نمک بايد مصرف نمود

ويتامين ها

   
 
 
ويتامين های A,K,C,E,D,B1,B2,B3,B6,B12
در اين قسمت شما را با انواع ويتامين ها اشنا خواهيم كرد.
جدولي را كه در ذيل اين صفحه مشاهده مينماييد حساسيت ويتامين ها را نسبت به شرايط محيطي نشان ميدهد. براي اطلاعات بيشتر ميتوانيد به صفحه مربوط به هركدام از اين ويتامين ها برويد.


محيط خنثي
محيط اسيدي
محيط بازي
هوا
نور
گرما
ضايعات پخت
ويتامين A
S
U
S
U
U
U
40%
ويتامينk
S
U
U
S
U
S
5%
ويتامينE
S
S
S
U
U
U
55%
ويتامينC
U
S
U
U
U
U
100%
تيامين
U
S
U
U
S
U
80%
ريبوفلاوين
S
S
U
S
U
U
75%
نياسين
S
S
U
U
U
S
10%
پيريدوكسين
S
S
S
S
U
U
40%
كوبالآمين
S
S
S
U
U
S
10
S = مقاوم
U = حساس

راهنمای غذا خوردن

   
 
 
توصيه هاي کلي در مورد غذا خوردن
بسياري از مردم در مورد غذا خوردن با مشکلاتي مواجه هستند و غالبا در اظهار نظرهايشان در مورد غذا خوردن اشکالات و اشتباهاتي وجود دارد. براي نمونه بسياري از بيماران با مفهوم رژيم غذايي آشنا نيستند و دقيقا نمي دانند چه غذاهايي براي آنها مناسب و مفيد است. بعضي از بيماران تمايل به خوردن غذاها را ندارند و برعکس بعضي از غذاها را بيشتر دوست دارند. توجه به اين حالات از نظر تغذيه اي و درمان آنها اهميت زيادي دارد.
رژيم غذايي چه مفهومي دارد؟
همواره شنيده ايم که بعضي از غذاها براي برخي از بيماريها خوب نيستند و بيماران بايد از مصرف بعضي اغذيه خودداري نمايند يا به اصطلاح پرهيز غذايي را رعايت نمايند. اما بايد يدانيم که رعايت رژيم غذايي با پرهيز غذايي کامل نمي شود رعايت رژيم غذايي کامل داراي اين مفهوم است که بيمار از غذاهاي مناسب براي خود آگاه باشد و از اين غذاها به مقدار مناسب مصرف نمايد به صورتي که تاحد ممکن نيازهاي بدن او به مواد غذايي تامين گردد.
چه کسي بايد رژيم غذايي را مشخص کند؟

بی اشتهايي

   
 
 
بي اشتهايي نشانه چيست ؟
اگر مثل بيشتر مردم هستيد ، از بين رفتن اشتها فرصت خوبي براي کاهش وزنتان است . ( پوشيدن لباس هاي تنگ شده پارسال شما را وسوسه مي کند ) . اما اگر بي اشتهايي به جاي چند روز چند هفته طول بکشد و به طور عادي باعث آب رفتن شما شود ، اين بي اشتهايي علت خاصي دارد .
کم خوراکي يا بي اشتهايي علامت شايعي است که مي تواند علل مختلفي داشته باشد ، که بسياري از آنها اهميت چنداني ندارند .
تقريباً تمام عفونت ها مي توانند باعث بي اشتهايي شوند . مثلاً ويروس سرماخوردگي يا آنفولانزا ممکن است عامل آن باشد . يا علل جدي تر مثل سل ، کم کاري غده تيروئيد ، بيماري هاي قلبي يا ريوي ، يا گرفتاري هاي کبدي داشته باشد .
متأسفانه يکي از شايعترين علائم اخطاردهنده اوليه سرطان بي اشتهايي است که معمولاً با تغيير در حساسيت به مزه ها همراه است .
بي اشتهايي مقاومت بدن در برابر خوردن هر چيزي است که به فرايند بهبود کمک کند .

تغذيه و چشم

   
 
 
نقش تغذيه در سلامت چشم و بينايي آيا خوردن هويج واقعاً براي بينايي مفيد است يا والدين فقط براي اينكه فرزندانشان را تشويق به مصرف سبزيجات كنند اين را مي گويند؟ بررسي ها نشان داده اند كه ميزان ويتامين A موجود در يك هويج متوسط دو برابر مقدار توصيه شده مصرف روزانه است و اين نشان مي دهد كه مصرف آن واقعاً مؤثر است. اگر شما هويج دوست نداريد نگران نباشيد. مواد غذايي زياد ديگري وجود دارند كه حاوي مقادير زياد ويتامين A و ديگر مواد لازم براي سلامت چشم هستند.

تغذيه در بيماريهای قلبی

 
بيماري كرونر قلبي به صورت مشكلاتي از قبيل دردهاي آنژيني و انفاركتوس (حمله قلبي) بروز مي‌كند. آنچه كه سبب بروز بيماري قلبي مي‌شود، تشكيل تدريجي رسوب‌هاي چربي يا پلاك‌ها در لايه داخلي ديواره سرخرگ‌ها مي‌باشد. اين رسوب‌ها سبب محدودكردن عبور خون مي‌شوند كه اين پديده را تصلب شرايين يا سخت شدن رگ‌ها (آترواسكلروز) مي‌نامند.

در اين بيماري هيچ علامت واضحي وجود ندارد‌‌، اما اين تا هنگامي‌ است كه آسيب به سرخرگ‌ها آنقدر جدي شود كه جريان خون به قلب محدود شده و سبب بروز درد شود. مسدود شدن كامل يك سرخرگ خون‌رسان به قلب، منجر به حمله قلبي ناگهاني و كشنده مي‌شود. روش‌هاي متداول جهت پيشگيري از تصلب شرايين شامل كاهش فشارخون، دريافت رژيم غذايي كم‌چربي، كاهش وزن اضافي و ترك سيگار مي‌باشد. به برخي افراد نيز جهت كاهش كلسترول خون، دارو داده مي‌شود.

تغذيه در پوکی استخوان

   
 
 
کلسيم و ويتامين دي از مهم ترين مواد موجود در بدن مي باشند .
براي داشتن استخوانهاي قوي بايد کلسيم و ويتامين دي کافي در بدن وجود داشته باشد . به غير از اين ، مواد فوق را براي سلامت قلب ، ماهيچه ها ، اعصاب و براي اين که خونريزي از زخمهايمان بند بيايد نياز داريد ، البته ما روزانه مقداري از کلسيم بدنمان را از راه مواد دفعي بدن مثل عرق ، ادرار و مدفوع ، پوسته هايي که به طور طبيعي از پوستمان مي ريزد ، ناخنها و موهايمان ،‌از دست مي دهيم . بنابراين مخصوصاً براي جلوگيري از پوکي استخوان بايد در مواد غذايي که مصرف مي کنيم ، کلسيم کافي وجود داشته باشد ( پروتئين ، منيزيوم ، روي ، ويتامين آ و ويتامين ث همه براي سلامت استخوان ضروري اند )

تغذيه در بيماريهای صفرا

   
 
 
«رژيم غذايي در بيماريهاي کيسه صفرا وبعد از عمل جراحي کيسه صفرا »
دکتر حشمت الله کلباسي

متخصص بيماريهاي دستگاه گوارش

کار کيسه صفرا در انسان انباشتن و تغليظ صفرا است تا به هضم چربي کمک نمايد.
وقتي که چربي وارد اثني عشر مي شود باعث تحريک و ترشح هورمون Cholecystokinin توسط مخاط روده مي شود. هورمون مذکور از راه خون وارد کيسه صفرا شده و باعث انقباض آن مي شود که در نتيجه صفراي غليظ شده وارد مجراي کلدوک و بعد به روده کوچک وارد مي شود که وجود آن براي امو لسيفيکسا سيون ( ذره – ذره شدن) ( Emulsification ) چربي هاي مورد نياز است. قطع شدن جريان صفرا که بيماريهاي کيسه صفرا به وجود مي آيد مي تواند باعث اختلال هضم چربي ها شود .

تغذيه دربيماريهای کليوی

   
 
 
« رژيم غذايي در بيماران دچار نارسايي مزمن کليه ها « CRF »
دکتر ساسان اريس

بيمارستان آراد متخصص نفرولوژي

رژيم غذايي در بيماران بر اساس ناتواني انجام کار کليه ها تنظيم مي شود.
اعمال طبيعي کليه ها عبارتند از:
1- دفع مواد زائد . ازته
2- تنظيم حجم قوام مايعات بدن « آب و الکتروليت »
3- ساخت و پرداخت بعضي از مواد اساسي بدن از جمله ويتامين ها بنابراين صرف نظر از علت اوليه نارسايي کليه مثلا فشارخون، ديابت گلو مرو نفريت مزمن که بعضا رژيم غذايي خاص خود را نيز لازم دارند در اين دسته بيماران دفع آب- سديم- کلر- منيزيم – فسفر – تعدادي از اسيدهاي آلي و غير آلي – پايانه مواد پروتئيني . ازته مختل مي شود.

تغذيه دربيماريهای استخوان



 
 

دکتر محمد خازني فر
متخصص جراحي استخوان و مفاصل

تغذيه در تمام بيماريهاي ارتوپدي نقش مؤثر دارد. حتي من فکر مي کنم به خصوص در اين رشته از بيماريها به لحاظ اهميتي که در استحکام استخوانها وقوام و دوام عضلات دارد جايگاه مهمتري دارد. يعني اگر بتوانيم مريضي را زودتر راه بيندازيم تا به زندگي عادي خود بپدازيد ، هم به خود بيمار و هم به خانواده او کمک زيادي کرده ايم به عبارت ديگر اگر تغذيه بتواند اين نقش را ايفا کند که مي کند. قدم خيلي مهمي در درمان بيماريها برداشته ايم و مهمتر اين که اگر از اين طريق بتوانيم کاري کنيم که افراد کمتر بيمار شوند و کمتر بيکاريهاي عضلاني و استخواني پيدا کنند مسلما کمک زيادي به اجتماع کرده ايم.

نقش تغذيه در بيماريهاي عفوني






 
 

دکتر غلامحسين اميري
متخصص بيماريهاي عفوني

نقش تغذيه در بيماريها عفوني را مجموعا به چهار گروه مي توان تقسيم نمود:
1- تغذيه در رابطه با ايجاد بيماريهاي عفوني، شامل بيماريهاي گوارشي و مسوميت هاي غذايي ( بوتوليسم)، بيماريهاي روده اي مثل اسهال هاي ميکروبي و بيماريهاي عفوني سيستميک ( بروسلوز و تيفوئيد)
2- تغذيه در بيماران عفوني ( محدوديتها و ممنوعيتها)
3- درمان سوء تغذيه به عنوان عارضه بيماريهاي عفوني
4- تغذيه در بيماران با نقص دفاعي شديد

تغذيه در رابطه با ايجاد بيماريهاي عفوني
قبل از اينکه وارد اين بحث شويم مقدمتا به مسئله مقاومت بدن در رابطه با غذا اشاره مي کنم که شايد در عامه مردم هم اين مسئله شناخته شده باشد که اگر غذاي کافي باشد، بيماري کمتر است يا به اصطلاح « دوايش ته ديگ است.»