پرخوری، مهمترین عامل شیوع چاقی است


پزشکان در یک مطالعه جدید این فرضیه را که برای مقابله با چاقی، ورزش مهمتر از رژیم غذایی مناسب است را رد کرده‌اند.پرخوری، مهمترین عامل شیوع چاقی است به گزارش ایسنا، مطالعه روی قبیله «هوزا» که هنوز از طریق شکار کردن، روزگار می‌گذرانند نشان می‌دهد که مقدار کالری مورد نیاز بدن از ویژگی‌های ثابت انسانی است. این یافته آشکار می‌سازد که غربی‌ها بیشتر از طریق پرخوری و مصرف بیش از اندازه مواد غذایی چاق‌تر شده و می‌شوند و الگوی زندگی کم تحرک نقش نسبتا کمتری در این زمینه دارد.
کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال 2015 میلادی از هر 10 نفر یک تن به چاقی مبتلا می‌شود و طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، تقریبا از هر سه نفر جمعیت جهان یک نفر دچار اضافه وزن خواهد بود.
به گزارش شبکه خبری بی بی سی، این بررسی تایید می‌کند که الگوی زندگی غربی به طور عمده عامل اپیدمی چاقی در جهان است.
بنابراین گزارش، به طور کلی عوامل مختلفی در این زمینه تاثیر دارند از جمله غذاهای فرآوری شده‌ای که مملو از شکر و چربی هستند و هم چنین مقدار زیاد غذا و الگوی زندگی که در آن ماشین‌ها و دستگاه‌ها بخش زیادی از کار فیزیکی روزانه را انجام می‌دهند.
گروهی از متخصصان علوم پزشکی در آمریکا، تانزانیا و انگلیس که این مطالعه را انجام داده‌اند، تاکید دارند که دلیل مهم چاق شدن غربی‌ها، پرخوری است اما درعین حال فعال بودن نیز واقعا برای سلامتی مهم است هر چند اگر عادت به پرخوری داشته باشید، فعالیت بدنی نمی‌تواند در لاغرتر کردن شما تاثیر چندانی داشته باشد.
شرح این مطالعه در مجله پلوس وان به چاپ رسیده است.


تغذیه > رژیم  - همشهری آنلاین:

آب پرتقال به سلامت پوست، مو و ناخن کمک می‌کند


آب پرتقال به سلامت پوست، مو و ناخن کمک می‌کند مصرف روزانه یک لیوان آب پرتقال سلامت پوست، مو و ناخن را افزایش می‌‌دهد.به گزارش ایسنا، کارشناسان تغذیه معتقدند آب پرتقال به دلیل این که حاوی ویتامین C، پتاسیم و اسید فولیک است، می‌‌‌تواند در سلامت پوست، مو و ناخن تاثیر بسزایی داشته باشد.
به گفته کارشناسان تغذیه، رنگ دانه‌های زرد موجود در پرتقال در کاهش تخریب‌های پوستی ناشی از نور آفتاب موثر است و در ارتقاء انعطاف‌پذیری پوست تاثیر خواهد داشت.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی ایندین تایمز، پزشکان به افراد توصیه می‌کنند مصرف مواد مغذی به خصوص مواد خوراکی که حاوی ویتامین C هستند به داشتن پوست، مو و ناخن سالم کمک می‌‌کند و گنجاندن آنها در رژیم غذایی روزانه مفید است.


تغذیه > نوشیدنی‌ها  - همشهری آنلاین:



میز ضد‌باد



میز ضد‌باد

دو مبتکر ایتالیایی میزی طراحی کرده‌اند که برای قرارگرفتن هر یک از ظروف محل گودی در آن تعبیه شده است. 
به این ترتیب بشقاب‌ها و محتویات میز در برابر تندباد‌ها نیز از جای خود تکان نمی‌خورند.
این میز که به گفته طراح آن «خداحافظ باد» نام دارد، از سرد شدن غذا و نوشیدنی‌های داغ نیز جلوگیری می‌کند.
پائولو اولیوا یکی از طراحان این میز در این‌باره می‌گوید: میزی که ما طراحی کرده‌ایم دارای پاکت‌های بسیاری است که افراد می‌توانند وسایل جانبی خود را نیز در آن قرار داده و آنها را از گزند باد محفوظ دارند.

آزمون سه بعدی سلامت



معیاری برای سنجش سلامت زیست محیطی، معنوی و عقلانی شما
آزمون سه بعدی سلامت
همه ما کم و بیش تصوری در مورد سلامت داریم اما شاید همه ابعاد سلامت را به درستی نشناسیم. سلامت ابعاد گوناگونی دارد و یک فرد برای سالم بودن باید در همه این ابعاد از سلامت کافی برخوردار باشد.به سوال های این آزمون با صبر و حوصله پاسخ دهید تا میزان سلامت خودتان را در هریک از این حوزه ها محک بزنید.
● بُعد اول: سلامت زیست محیطی
۱. من دغدغه آلودگی هوا را دارم و سعی می کنم به حفظ منابع طبیعی کمک کنم.
۲. از کاغذهای بازیافت شده و حتی الامکان شوینده های دوستدار محیط زیست استفاده می کنم و هر گاه بتوانم شوینده های
خانگی (مثل مخلوط آب و سرکه) را برای تمیز کردن منزل به کار می برم.

بادام زمینی خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهد



خبرگزاری فارس: تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که مصرف منظم بادام زمینی باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد در افراد می‌شود.
خبرگزاری فارس: بادام زمینی خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهد
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، تحقیقات پزشکی حاکی است: مصرف بادام و بادام زمینی به علت اینکه سرشار از ویتامین E است، خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهد.
محققان گفتند: مصرف مکمل های غذایی ویتامین E همراه با مصرف منظم عناصر غذایی حاوی آن را در کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد در بین افراد میانسال تا حد قابل ملاحظه‌ای سهیم می‌دانند.

ضرورت تغذيه نوزادان از شير مادر در صداي آشنا


جام جم آنلاين: دو ویژه برنامه "آغوش مهر" و "جرعه عشق" کاری از گروه جامعه و زندگی شبکه جهانی صدای آشنا در روز جهانی شیر مادر، از این شبکه پخش می شود.
به گزارش جام جم آنلاين به نقل از روابط عمومی و امور مخاطبان شبکه جهانی صدای آشنا، "آغوش مهـر" قصد دارد به جنبه های روانی، عاطفی و پزشکی تغذیه کودک با شیرمادر، بپردازد.
دکتر حکیمی رئیس بخش اطفال بیمارستان شهدای تجریش تهران، کارشناس این ویژه برنامه است.
رقیه آقازاده سردبیر و نویسنده، فروغ وزیری زاده تهیه کننده، زهرا بهروزی گوینده و سمیه نجفی گزارشگر، در این ویژه برنامه همراه شما هستند.
"آغوش مهـر" را روز چهارشنبه یازدهم مرداد ساعت 11:00 به وقت تهران برابر با ساعت 06:30 به وقت گرینویچ، از کانال اروپای شبکه جهانی صدای آشنا بشنوید.
"جرعه عشق" قصد دارد از جنبه های علمی و دینی، به بررسی اهمیت شیر مادر و ضرورت تغذیه نوزادان با شیر مادران، بپردازد.
دکتر فربد فدایی روانشناس، کارشناس این ویژه برنامه است.رویا ولی زاده سردبیر و تهیه کننده، سمیرا سجادی گوینده، فاطمه بی تقصیر نویسنده، سمیه نجفی گزارشگر، و راحله گلشاهی بازیگر، این ویژه برنامه اند.
"جرعه عشق" را روز چهارشنبه یازدهم مرداد ساعت 09:30 به وقت تهران برابر با ساعت 05:00 به وقت گرینویچ از کانال آسیا و اقیانوسیه شبکه جهانی صدای آشنا بشنوید.
نشانی وب سایت شبکه جهانی صدای آشنا www.sedayeashna.ir

سالم‌ترین غذاهای جهان شناسایی شد



متخصصان بیش از 4 هزار نمونه مختلف از غذاهای سراسر جهان را با هم مقایسه كردند تا به یكی از سالم‌ترین منوهای غذایی در جهان برسند.
برترین مجله اینترنتی ایران

 برترین ها: متخصصان بیش از 4 هزار نمونه مختلف از غذاهای سراسر جهان را با هم مقایسه كردند تا به یكی از سالم‌ترین منوهای غذایی در جهان برسند. این رژیم غذایی شامل ابرغذاهایی است كه نیازهای عادی شما را به انرژی تامین می‌كند و نیز شامل موادی است كه وضعیت سلامت را تا حد ممكن ارتقا می‌بخشد.


 این منو با ماهی قزل‌آلای تازه شروع می‌شود كه شامل امگا 3 و چربی‌های مفید بوده و سلامت مغز، قلب و رگ‌های بدن را تامین می‌كند.بعد از آن سالاد با روغن زیتون است كه برای حفظ كلسترول خون در حد طبیعی توصیه می‌شود. تكه‌هایی از جوجه كباب شده هم در این منو گنجانده شده كه نیاز بدن به پروتئین را تامین می‌كند. این پروتئین‌ها برای رشد حجم عضلانی مفید است و به حفظ قدرت بدنی كمك می‌كند. برای دسر می‌توان از ماست به‌همراه گردو استفاده كرد كه باعث راحتی هضم غذا شده و قند خون را نیز كنترل می‌كند.مصرف 30 گرم گردو در هر روز به حفظ انعطاف رگ‌های خونی كمك می‌كند و مانع از مسدود شدن رگ‌های قلبی و سكته می‌شود.نوشیدنی كه می‌تواند تركیبی از آب گیلاس، آلبالو و دیگر میوه‌های این خانواده باشد هم در این منوی غذایی آورده شده است. این نوشیدنی شامل «گلوكامانان» است كه به كاهش وزن كمك كرده و شامل تركیبات بسیار مفید برای سلامت بدن است. نوشیدنی شكلات داغ در این رژیم غذایی شامل «ملاتونین» است كه می‌تواند به شما كمك كند هنگام شب خیلی سریع به خواب بروید.

کاهش خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده با مصرف آنتی اکسیدان


تحقیقات جدید نشان می دهد که مصرف ویتامین های E ، C و سلنیوم می تواند از ابتلا به سرطان لوزالمعده پیشگیری کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، آن دسته از افرادی که در وعده های غذایی خود از آنتی اکسیدان ها استفاده می کنند علاوه بر بهره مندی از مزایای متعدد مصرف ویتامین ها و مواد معدنی از ابتلا به سرطان لوزالمعده نیز مصون خواهند ماند.
بررسی های انجام شده برروی 23500 نفر در رده های سنی 40 تا 74 سال نشان می دهد افرادی که در رژیم غذایی خود از مواد غذایی محتوی ویتامین C  ، E  و سلنیوم استفاده می کنند %64 کمتر از سایرین به سرطان لوزالمعده مبتلا می شوند.
مواد غذایی نظیر غلات، ماهی، گوشت قرمز، زرده تخم مرغ، دانه های روغنی، مرکبات، توت قرمز، فلفل دلمه ای سبز و قرمز و روغن سبزیجات حاوی ویتامین های مذکور است.
یکی از وظایف لوزالمعده ترشح آنزیم کمک کننده به هضم غذا و کارکرد دیگر آن ترشح هورمون تنظیم کننده قند خون در بدن می باشد.

۴ روغن مفید

 وجود چربی برای ساختار هر سلول حیاتی است و به عملکرد ایمنی بدن کمک و جذب ویتامین های کلیدی را آسان تر می کند. اما همه چربی ها خواص یکسانی ندارند. روغن گیاهی نسبت به چربی های جامد مانند کره، برای سلامت قلب مفیدتر است. در این مطلب از «Prevention» به ۴ نوع روغن مفید اشاره شده است.
روغن پسته؛ خوش بو، به رنگ سبز و کمی شیرین است. این روغن غنی حاوی «فیتوسترولز» ترکیبی با اسانس گیاهی است که خطر بروز سرطان را کاهش می دهد و از رشد تومور پیشگیری می کند. از آن جا که «فیتوسترولز» از لحاظ ساختاری مشابه کلسترول است با گرفتگی رگ های خونی مقابله می کند و در نتیجه میزان کلسترول را کاهش می دهد.
روغن آواکادو؛ این روغن طعم کره دارد. هر روغنی در نقطه دود یعنی حرارتی که شروع به شکستن می کند، ارزش مغذی خود را از دست می دهد و ماده سرطان زا تولید می کند.نقطه دود این روغن به طور باورنکردنی بالاست و در نتیجه برای سرخ کردن مناسب است. این روغن غنی از یک چربی اشباع نشده مفید برای قلب است که کلسترول مضر را پایین می آورد و کلسترول مفید را بالا می برد.
روغن گردو؛ طعم آن کمی تلخ است و حاوی امگا۳ است. امگا۳ به عملکرد طبیعی مغز کمک می کند، التهاب های آسیب رسان به رگ های خون را کاهش می دهد و خطر بروز اختلال حافظه ، سرطان و بیماری قلبی را نیز پایین می آورد. گردو یکی از غنی ترین منبع امگا ۳ است.
روغن تخم کدو تنبل؛این روغن به رنگ سبز روشن و دارای طعم تند است. این روغن که منبع عالی امگا ۳ است دارای ماده ای ضدپیری به نام «توکوفرولز» است که با رادیکال های آزاد مقابله می کند.این روغن التهاب ناشی از آرتریت را کاهش می دهد و فشار خون را نیز منظم می کند.

منبع : خراسان


عادات غذایی اشتباه در ماه مبارك رمضان و عوارض ناشی از آن


بنابراین متخصصان بهداشتی توصیه هایی را برای رعایت اصول صحیح تغذیه و پرهیز از عادات غذایی اشتباه در این ماه مبارك ارایه داده اند.یكی از عادات غذایی اشتباه روزه داران این است كه به دلیل تشنگی زیاد ، افطار را با آب سرد یا نوشیدنی های سرد شروع می كنند درحالیكه باید افطار را با نوشیدنی های گرم مانند آب جوش ، چای كمرنگ و شیر گرم آغاز كرد؛ پس از آن می توان از خرما یا كشمش استفاده كرد چراكه این دو ماده غذایی موجب كنترل اشتها می شود و از پرخوری هنگام افطار ممانعت می كند.
علاوه برآن مصرف خرما در ماه مبارك رمضان در تنظیم قند خون بسیار مفید است از این رو توصیه می شود كه در وعده افطار سه تا پنج عدد خرما مصرف شود چراكه خرما منبع خوبی از مواد مغذی مانند قند ، فیبر و پتاسیم است با این حال باید از مصرف بیش از حد خرما مانند سایر شیرینی ها، پرهیز شود.متخصصان بهداشتی به روزه داران توصیه می كنند در وعده های سحر و افطار از پرخوری اجتناب كرده و تا حد امكان به جای مصرف انواع شیرینی ها مانند زولبیا و بامیه كه فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی -ویتامین ها و مواد معدنی- هستند از مواد غذایی طبیعی شیرین مانند خرما ، كشمش و انواع میوه استفاده كنند.

جایگزینی نوشابه با ماءالشعیر صحیح نیست


 جایگزینی نوشابه با ماءالشعیر گازدار شیرین نیز اصلا صحیح نیست، چراکه ماءالشعیر دارای خاصیت و مناسب باید تلخ مزه و بدون شکر باشد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گناباد ضمن بیان این مطلب گفت: مواد موجود در نوشابه باعث کاهش یا حتی مانع جذب آهن می‌شود و زمینه را برای بروز کم خونی آماده می‌کند. به گفته عطار نوشابه علاوه بر عوارضی همچون پوکی استخوان، دیابت، کم خونی، چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی و نارسایی‌های کلیوی و سرطان، در صورت مصرف زیاد در دوران شیردهی، سبب کاهش ارزش غذایی شیر مادر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ وی افزود: این عارضه می‌تواند به ویژه در گروه‌های سنی که نیازمند آهن هستند مانند کودکان، زنان و دختران مشکلات جدی ایجاد کند.معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گناباد ادامه داد: همچنین آسپارتام موجود در نوشابه‌های رژیمی اشتها آور است و باعث مصرف بیشتر غذا و در نتیجه چاقی می‌شود.عطار اظهار داشت: جایگزینی نوشابه با ماءالشعیر گازدار شیرین نیز اصلا صحیح نیست، چرا که ماءالشعیر دارای خاصیت و مناسب باید تلخ مزه و بدون شکر باشد. وی خاطر نشان کرد: دوغ نیز باید کم نمک و بدون گاز باشد چرا که گاز آن مانند گاز نوشابه باعث سوء هاضمه و اختلالات گوارشی می‌شود.


نان سنگك بهترين نان مصرفي در ماه رمضان


استفاده از نان سنگك به علت داشتن سبوس به نگهداري آب در بدن در ماه رمضان و كاهش تشنگي كمك مي كند.
دكتر جعفريان متخصص تغذيه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: با توجه به اينكه ماه رمضان با فصل تابستان مصادف شده بهترين توصيه براي نگهداري آب در بدن و پيشگيري از تشنگي استفاده از مواد غذايي حاوي فيبر و غلات و گروه سبوس دار است.

وي گفت: استفاده از 2 واحد سبزي در سحر و يك واحد ميوه مي تواند به كنترل تشنگي در طول روز كمك كند.

جعفريان تصريح كرد: يك روزه داري كه 16 ساعت روزه بوده و هيج آب و غذايي در طي اين مدت به بدنش نرسيده توصيه مي شود از نان سنگك به جاي نان لواش استفاده كند ،همچنين استفاده از كاهو، كلم، اسفناح، خيار و انواع ميوه ها در هنگام سحر و افطار فراموش نشود.

اين متخصص تغذيه خاطر نشان كرد: استفاده از مواد پر ادويه و كافئين به تشديد تشنگي در ماه رمضان كمك مي كند.

مصرف روزانه دو سیب از ابتلای فرد به بیماری قلبی جلوگیری می كند



تهران- نتایج یك مطالعه نشان می دهد كه مصرف دو سیب در روز می تواند انسان را از ابتلا به بیماری قلبی در امان نگه دارد.

1391/05/08 - 11:33
به گزارش دیلی میل، در این مطالعه دانشمندان متوجه شدند كه مصرف سیب سطح چربی خون را در زنانی كه در دوران بعد از یائسگی قرار دارند، به طور قابل توجهی پایین می آورد.
این گروه از زنان در معرض بیشترین خطر ابتلا به حملات قلبی و سكته مغزی قرار دارند.
مصرف روزانه میوه برای مدت 6 ماه می تواند سطح كلسترول بدن را تقریبا به یك چهارم كاهش دهد.در این میان بیشترین كاهش در چربی به اصطلاح بد مشاهده شد. این چربی در رگ ها رسوب می كند و خطر تشكیل لخته خونی را در كنار قلب و یا مغز كه جان انسان را تهدید می كند، افزایش می دهد.
این یافته ها كه توسط محققان دانشگاه ایالتی فلوریدا در آمریكا به دست آمده تاكیدی است بر این موضوع كه مصرف سیب می تواند از ابتلا به بیماری قلبی پیشگیری كند.
نتیجه مطالعه اخیر نشان داد كه مصرف سیب برای یكی از پر خطر ترین افراد جامعه كه زنان بعد از دوران یائسگی هستند، مفید است.
منبع: ایرنا

رژيم غذايي شما روي نوه‌هايتان هم تاثير مي‌گذارد


4-471.jpg
حتما اين مطلب را بارها شنيده‌ايد كه بدن و روان شما درواقع تركيبي از مواد غذايي است كه در طول عمر مصرف مي‌كنيد اما آيا تا به حال به اين فكر افتاده‌ايد كه رژيم غذايي مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هايتان نيز ممكن است روي ژنتيك شما تاثيرگذار باشند؟
به گزارش سرويس «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به همين ترتيب رژيم غذايي كه شما امروز انتخاب مي‌كنيد، روي ژنتيك نوه‌هايتان نيز تاثير مي‌گذارد.
مجله تخصصي «لايوسانيس» در گزارشي در اين باره آورده است: رژيم غذايي ما چه سالم باشد و چه ناسالم، مي‌تواند طبيعت مولكول‌هاي وراثتي دي.ان.اي را كه تعيين‌كننده صفات ژنتيكي‌مان هستند، تغيير دهد و درعين حال اين تغييرات وراثتي نيز مي‌توانند به نسل‌هاي آينده منتقل شوند. هر چند كارشناسان مدت‌ها در اين باره ترديد داشتند اما بالاخره در دو بررسي مستقل، فرآيندهايي را شناسايي كرده‌اند كه در آنها اين انتقالات وراثتي حاصل از رژيم غذايي افراد، صورت مي‌گيرد.

تغذيه مناسب،دوري از استرس و پياده‌روي از بروز چربي در بدن جلوگيري مي‌كند


يك مشاور تغذيه و رژيم درماني:


triglycerides-diet.jpg
يك مشاور تغذيه و رژيم درماني، تغذيه مناسب، دوري از استرس، ورزش و پياده‌روي را مانع از بروز چربي دانست.
برليانت بزرگمهر در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مصرف غذاهايي مانند چربي‌هاي حيواني، روغن حيواني، گوشت قرمز، پوست مرغ، شير، ماست و پنير پرچرب و روغن نباتي را از عوامل افزايش چربي خون عنوان كرد.
وي توضيح داد: روغن‌هاي نباتي، روغن‌هايي هستند كه منشا گياهي دارند اما در كارخانه آن را اشباع مي‌كنند و جامد مي‌شود و روغن‌هاي گياهي جامد باعث افزايش چربي‌هاي نامطلوب خون مي‌شوند.

برای جلوگیری از ترش کردن معده، پرخوری نکنید


خوردن نوشابه به‌خصوص با نی ممنوع!

MONA HOOBEHFEKR-16-10.jpgیک فوق تخصص گوارش با بیان اینکه برای پیشگیری از ترش کردن معده و جلوگیری از بازگشت غذا به مری، روزه داران باید از پرخوری و خوابیدن پس از صرف غذا پرهیز کنند ، گفت: روزه داران برای جلوگیری از این حالت بهتر است غذاهای سبک مانند آش ماست و سوپ به جای آش رشته و حلیم استفاده کنند.
دکتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفت و گو با خبرنگارسلامت ایسنا - منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در 10 روز اول ماه مبارک رمضان سوء هاضمه و یبوست بسیار شایع است، اظهار داشت: برای پیشگیری از ترش کردن معده توصیه می‌شود از پرخوری در وعده افطار پرهیز شده و از مصرف غذاهای چرب در سحر مانند کله و پاچه، آش رشته، حلیم و نوشیدن مایعات همراه با غذا خودداری شود.

مشاوره تغذیه‌ای در تمام مراحل درمان اعتیاد الزامی ا‌ست


 مراقبت‌‌ها و پيگيري‌‌هاي تغذیه‌ای پس از ترخيص از مراكز درماني اعتیاد بايد ادامه داشته باشد و باید حداقل هفته‌ای يك بار جلسه مشاوره صورت گیرد.
 به گزارش وب دا، کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی البرز ضمن بیان این مطلب گفت: طي دوران ترك اعتياد، بدن دچار استرس‌هاي جسماني و پريشاني‌‌هاي رواني است. به‌دنبال ‌این استرس‌‌ها، عوارضي مانند تهوع، استفراغ و اسهال بروز می‌نمايد و به اختلال در نمك‌ها و مايعات بدن و اختلال در تعادل كالريك بدن منجر می‌شود.
 مونا پور قادری ادامه داد: رژيم غذايي بايد طوري تنظيم شود كه در حد امكان اختلالات و عوارض سخت دوران ترك اعتياد را كاهش دهد. باید نوع و شدت كمبود مواد مغذي در اسرع وقت مشخص شود تا نوع مكمل‌‌هاي تغذیه‌ای مورد نياز تعيين شود و آزمايش‌های بيوشيمیایی برای تعيين وضع متابوليت‌‌هاي بدن مشخص شود. معتادانی كه دچار اختلالات كبدي هستند باید از مصرف آهن و ويتامین‌‌هاي محلول در چربي(ويتامین‌‌هاي A،D، E وK ) خودداري کنند.