فواید لوبیا قرمز برای افراد مبتلا به فشارخون و دیابت


لوبیا قرمز حاوی سدیم پائین و پتاسیم بالا است كه می‌تواند برای افراد مبتلا به فشارخون مفید باشد و به دلیل قند موجود در آن به آرامی وارد جریان خون می‌شود كه برای دیابتی‌ها نیز مفید است.
هر 100 گرم لوبیا قرمز پخته 266 كالری انرژی، 22 گرم پروتئین، 38 گرم نشاسته، 44 گرم كربوهیدرات،23 گرم فیبر و دارای ویتامین B5، B3، آهن و اسید فولیك را دارا است و اسیدفولیك برای زنان باردار و افراد كم‌خون مؤثر است.

آشنایی با خواص لوبیا چشم بلبلی

آشنایی با خواص لوبیا چشم بلبلیلوبیا چشم بلبلی ارزش غذایی بالایی دارد و منبع عالی کلسیم، ویتامین A و فولات است.


به نوشته سایت «ehow» لوبیا چشم بلبلی کم چرب و بدون کلسترول و حاوی سدیم است.
*فیبر غنی موجود در آن، به کاهش وزن کمک می‌کند.
*فیبر به سیستم گوارشی نظم می‌بخشد و مانع یبوست و جذب کلسترول می‌شود. از این رو احتمال خطر بروز بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

خواص لوبیاچیتی

یک فنجان لوبیای چیتی یا 193 گرم از آن 670 کالری دارد که از این میزان، 21 کالری آن به چربی، 483 کالری از آن به کربوهیدرات موجود در لوبیا و 165 کالری به پروتئین موجود در آن اختصاص دارد.
این ماده غذایی فاقد کلسترول بوده و قند موجود در آن در مقایسه با انواع لوبیا کمتر است. لوبیا چیتی به دلیل داشتن پروتئین فراوان، منبع غذایی مفیدی برای تأمین پروتئین روزانه و پیشگیری از ابتلا به اختلالات کلیوی و پوکی استخوان به شمار می‌رود.
گفتنی است میزان پروتئین موجود در این نوع لوبیا از انواع دیگر آن بیشتر است.

خواص عدس

خواص عدس
عدسها در مقایسه با دیگر حبوبات خشك، سریعتر و راحتتر پخته می‌شوند.آنها سریع طعمهای عالی را از دیگر غذاها و چاشنی‌ها به خود جذب .....
 عدسها گیاهان بُنشنی هستند، دانه های گیاهانی كه نام گیاه شناسی آن Lensensculenta می‌باشد. كه در غلافهایی كه شامل یك یا چند دانه عدس می‌باشد رشد می‌كنند..

ارزش تغذیه ای نخود

نام دیگر نخود، لوبیای گاربانزو( garbanzo bean ) می باشد. نخودفرنگی، عدس و نخود بصورت یكسال در میان و چرخشی با گندم و جو در یك زمین زراعتی- كشت می شوند. این حالت چرخشی باعث تقویت و تجدید نیتروژن در خاك می شود و دیگر نیازی به استفاده از كود نخواهد بود.
معمولاً نخود در زمین های حاشیه بین النهرین و مدیترانه شرقی كشت می شد و از آنجا به هند و سایر نقاط آسیای شرقی گسترش یافت.

آشنایی با خواص لپه

حکیم مهر - لپه از گروه حبوبات، یک گیاه دولپه‌ای است و در خانواده نخود جای می‌گیرد. می‌دانید که حبوبات ارزش غذایی بسیار بالایی دارند و مناسب‌ترین جایگزین برای گوشت هستند زیرا علاوه بر پروتئین، مقداری نشاسته هم دارند .
بنابراین هم انرژی بدن را تامین می‌کنند و هم پروتئین مورد نیاز را به مصرف‌کننده می‌رسانند.
هر واحد غذایی لپه که حدود یک فنجان نپخته است، معادل یک واحد گوشت یعنی 60 تا 90 گرم وزن دارد. بیشترین ارزش غذایی حبوبات به پروتئین‌شان باز می‌گردد و برای افرادی که دچار سوءتغذیه هستند، کودک یا سالمندند یک انتخاب مناسب تلقی می‌شوند.

عرق خارشتر در دفع سریع سنگ کلیه موثر است

عرق خارشتر تاثیر معنی‌داری در میزان دفع سنگ کلیه دارد و سرعت دفع سنگ‌های ادراری را افزایش می‌دهد.
آفتاب: عرق خارشتر تاثیر معنی‌داری در میزان دفع سنگ کلیه دارد و سرعت دفع سنگ‌های ادراری را افزایش می‌دهد.

دکتر علی سیروس استادیار، متخصص اورولوژی گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی اراک مطالعه‌ای را با هدف تاثیر عرق خار شتر بر سنگ کلیه انجام داده است.

خواص دارویی کاسنی

قلب، كبد و كليه را فعال مي كند.
كاسني گياهي پايا، علفي به ارتفاع 5/0 تا5/1 متر است. ريشه اي قوي و دراز به رنگ قهوه اي دارد. برگهاي آن متناوب و پوشيده از تارهاي فراوان در اطراف و گلبرگهاي مياني است.
قسمت مورد استفاده كاسني، برگ، ريشه و دانه آن است.
فوايد:
اين گياه در پزشكي اهميت بسياري داشته است. به طوري كه ابن سينا پزشك بزرگ مسلمان در مورد گياه كاسني و خواص آن رساله اي نوشته است.
دانشمندان علم گياه شناسي براي اين گياه خواص و آثار زير را برشمرده اند:
ـ كاسني باز كننده و حمل كننده ماده بيماري كبد است.

به هنگام استفاده از ماکروویو به آن نزدیک نشوید

به هنگام استفاده از ماکروویو به آن نزدیک نشویدیک کارشناس پرتو پزشکی گفت: به هنگام استفاده از ماکروویو به آن نزدیک نشوید چرا که نزدیک بودن منجر به تابش زیاد این امواج به بدن می‌شود.

دکتر رضا فقیهی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا گفت: امواج رادیویی و ماکروویو، امواج الکترومغناطیسی هستند که از فرکانس‌های یک مگاهرتز شروع و به حد گیگاهرتز می‌رسند. همه این تابش‌ها وقتی به بدن می‌رسند تاثیری در بدن می‌گذارند.

كلسترول خوب تاثيري در پيشگيري از سكته ندارد

جام جم آنلاين: برخلاف عقيده اي رايج كه سطح بالاي كلسترول خوب در خون خطر سكته قلبي را كاهش مي دهد، تحقيقاتي جديد بر عدم تاثير كلسترول خوب در پيشگيري از سكته قلبي تاكيد دارد.
به گزارش روز سه شنبه جام جم آنلاين به نقل از لوفيگارو، اغلب حرف از كلسترول"بد" يا "خوب" را مي شنويم. كلسترول بد چربي است كه موجب گرفتگي عروق مي شود و كلسترول خوب مسقيما در كبد از ميان رفته بنابراين بي خطر است.
با مشخص شدن تفاوت ميان اين دو كلسترول، بسياري از پزشكان عقيده دارند كه سطح بالاي كلسترول خوب  خطر انفاركتوس را كاهش مي دهد. اما تحقيقات جديدي كه هفته گذشته در نشريه پزشكي لانست منتشر شد اين فرضيه را رد مي كند.

مهار افسردگی با خوراكی‌های خوشمزه

مهار افسردگی با خوراكی‌های خوشمزه
كمتر كسی است كه از نقش تغذیه صحیح و استفاده از یك رژیم غذایی متعادل، برای حفظ سلامت آگاه نباشد و نداند رژیم غذایی نامناسب چه مشكلاتی را برایش ایجاد خواهد كرد.
با این حال، شاید عجیب به نظر برسد اگر بگوییم رژیم غذایی نامناسب نه‌تنها عاملی برای ایجاد بیماری‌های مختلف جسمی است كه می‌تواند باعث بروز مشكلات روحی و روانی نیز بشود؛ بنابراین با استفاده از رژیم غذایی مناسب و متعادل می‌توان از بروز اختلالات و بیماری‌هایی مانند افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی و... پیشگیری كرد یا آنها را تا حدی بهبود بخشید.

داروها و قرص های بدن سازی و لاغری به کبد آسیب می زنند

  40 درصد آمریکایی ها از داروهای بدن سازی و یا لاغری استفاده می کنن. یک تحقیقات جدید در فیلادلفیا نشان داده که یکی از علل اصلی آسیب های کبدی مصرف داروهای بدن سازی و لاغری است.

این تحقیقات بر روی 109 نفر انجام شده که اکثرا مرد، سفید پوست و چاق بودن اند.
این نتایج نیاز به بررسی های بیشتر داره و اینکه مشخص بشه کدوم یک از فرآورده های مخصوص بدن سازی و لاغری آسیب بیشتری وارد می کنه. 


منبع:http://www.healthfinder.gov/news/newsstory.aspx?Docid=664871

نقشه آسیب‌پذیری تغذیه كشور تدوین شد


دكتر زهرا عبداللهی در گفت وگو با ایسنا گفت: نقشه آسیب پذیری تغذیه كشور به تصویب استان‌های مختلف برای نخستین بار از سوی دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تدوین شد.
وی گفت: بر اساس این نقشه برای استان‌هایی كه در معرض خطر ناامنی غذایی هستند برنامه امنیت غذایی تدوین شده است كه امسال نخستین فاز آن در استانهای مشكل دار اجرا خواهد شد.عبداللهی ادامه داد: به این ترتیب برنامه جامع امنیت غذایی در ذیل شورای سلامت استان‌ها اجرایی می‌شود. این برنامه در فاز نخست در چند استان كه وضعیت نامطلوب‌تری دارند اجرایی خواهد شد.رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در خاتمه افزود: بر اساس برنامه امنیت غذایی، تمام بخشهای توسعه نظیر وزارت جهاد كشاورزی، وزارت بهداشت، وزارت بازرگانی، صنعت و معدن و ... باید در ذیل شورای سلامت استان برنامه‌هایشان را در زمینه بهبود امنیت غذایی مردم ارائه دهند تا دسترسی مردم به مواد غذایی در مناطق در معرض خطر فراهم شود.



گیاه خواران کمتر مبتلا به سرطان می شوند



مدتهاست که متخصصان تغذیه نسبت به خوردن زیاد گوشت و موادگوشتی هشدار داده اند. اکنون تحقیقات تازه ای نشان می دهد که کسانی که سبزی و میوه خور هستند کمتر مبتلا به بعضی از انواع سرطان می شوند.

ویدیویی از بی بی سی در همین رابطه

منبع:http://www.bbc.co.uk/persian/science/2009/07/090701_vd_vegetarian.shtml

تلویزیون دیدن در هنگام غذا خوردن مضر است


تحقیقات نشان داده کودکانی که بیشتر تلویزیون تماشا می کنن تمایل کمتری به مصرف میوه جات و سبزیجات داشته و بیشتر هله هوله و fast food می خورن.

تماشای تلویزیون در هنگام غذا خوردن باعث می شه فرد تمرکزی بر غذای خود نداشته باشه و به طور ناخودآگاه بیشتر از نیاز و گرسنگی خود غذا بخوره.

در این ویدیو اطلاعات بیشتری درباره این موضوع می تونید دریافت کنید.

منبع:http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/videos/news/tv_052112.html#.T7u9ew9spyY.facebook

چای سفید چیست ؟

سلامت نیوز : چای سفید در اصل، جوانه‌های گیاه چای است؛ یعنی قبل از اینکه برگ چای باز شود، جوانه آن را که یک غلاف کرک‌دار نقره‌ای دارد، می‌چینند.
چای سفید درست مانند چای سبز، از برگ‌های گیاه "کاملیا سینسیس "تولید می‌شود.در فرآیند تخمیر (از زمانی که برگ چای چیده می‌شود تا زمانی که در معرض هوا قرار می‌گیرد و تخمیر می‌شود) تغییراتی در ترکیبات چای رخ می‌دهد؛ به ‌نحوی‌که در چای سبز و سفید مقدار کافئین به حداقل ممکن می‌رسد.پلی‌فنول‌هایی که در چای سبز به مقدار زیادتری وجود دارند در چای سیاه بسیار کم هستند که با نام ‌کاتچین شناخته می‌شوند.مقدار کاتچین‌ها در واقع در چای سبز بالا، در چای سفید بسیار بالا و در چای سیاه بسیار کم هستند.
بر خلاف انواع چای که با آب جوش درست می‌شود، پیشنهاد می‌شود چای سفید با آبی با دمای حدود 75 تا 85 درجه سانتی‌گراد تهیه شود برای این کار باید آب را جوش آورد و بعد یک دقیقه اجازه داد تا از جوش بیفتد و دمای آن کاهش یابد سپس با این آب، چای سفید را دم کرد.

تغذیه‌ی مغز برای موفقیت در امتحانات

تغذیه‌ در امتحاناتبرخی غذاها می‌توانند اثرات مثبتی بر مغز داشته باشند. خوردن غذاهایی که حاوی مواد مغذی خاص هستند می‌توانند به تقویت حافظه، بهبود خلق و خوی فرد و ایجاد ذهن فعال کمک کنند.


به جای خوردن شیرینی، در صبح یک امتحان مهم، غذاهایی که عملکرد حافظه و افزایش توانایی تمرکز شما را بهبود می‌بخشد، بخورید. این‌ها شامل غذاهای غنی از ویتامین، پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌های امگا 3 هستند.

حفاظت از پوست در برابر آفتاب با تغذیه

نور خورشید فواید زیادی برای ما دارد اما با این حال به پوست آسیب می‌رساند.

بهترین شیوه پیشگیری از آسیب‌های بی امان نور خورشید این است که در ساعات خیلی گرم در معرض آفتاب نباشید و همچنین از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. در این بین می‌توان با ایجاد تغییراتی در تغذیه نیز به حفاظت از پوست کمک بیشتری کرد. از همین الآن و در طول تابستان سعی کنید از خوردنی‌هایی که در این مطلب ارائه می‌شود غافل نشوید.
پوست

آنتی اکسیدان‌ها؛ سپر بلا

برای حفاظت از پوست باید آنتی اکسیدان‌ها را دریابید. وظیفه‌ی این مولکول‌ها مقابله با رادیکال‌های آزاد آسیب رسان است.
مهم‌ترینِ این آنتی اکسیدان‌ها که در مواد غذایی مختلف وجود دارند عبارتند از: ویتامین C، ویتامین E و ویتامین A، کاروتنوئیدها، روی و سلنیوم.

چرا من چاقم؟



سلامت نیوز :اگر کالری دریافتی روزانه شما زیاد است و اصلا˝ هم به ورزش کردن توجه ندارید جای تعجب ندارد که وزنتان روز به روز بالاتر رود . آیا زمان آن نرسیده که به این موضوع جدی تر و عمیق تر فکر کنید و چاره ای برای آن بیندیشید . آیا می دانید چاقی چه عوارض جبران ناپذیری دارد ؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی چاقی میتواند به دلیل بروز یکی از عوامل زیر باشد.

زنان نیم لیتر کمتر از مردان مایعات می‌نوشند


زنان نیم لیتر کمتر از مردان مایعات می‌نوشندیافته‌های اولیه یک پژوهش علمی که توسط انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور انجام شده است، نشان می‌دهد که در تهران، زنان نیم لیتر کمتر از مردان مایعات می‌نوشند.
به گزارش ایسنا، این پژوهش میدانی برای نخستین بار در کشور و به درخواست شرکت آب‌های معدنی دماوند در قالب پیمایش و برای تعیین الگوی مصرف مایعات در خانوارهای تهرانی اجرا شده است.
در این پیمایش، مصرف مایعات در جمعیت بزرگسالان تهران بررسی شده است که براساس آمار و اطلاعات این پیمایش، 10 درصد مردان و 25 درصد زنان در روز، کمتر از 1/2 لیتر مایعات می‌نوشند که این مقدار بسیار کمتر از حد استاندارد برای سلامت بدن است.
نتایج و یافته‌های کامل این پژوهش روز دوشنبه، هشتم خرداد ماه همزمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در همایش «آب در سلامت و تغذیه» با مشارکت شرکت آب‌های معدنی دماوند به جامعه متخصصان کشور در محل ساختمان انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور ارائه خواهد شد.



مراقب بوتوليسم باشيد

جام جم آنلاين: رعايت نكات ساده در خريد و پخت‌ و پز مواد غذايي مي‌تواند ابتلاي به بيماري‌ها را به صفر برساند. بوتوليسم، بيماري كشنده‌اي كه نوعي مسموميت غذايي است، اما از آن چندپله خطرناك‌تر است و مي‌تواند در فاصله فقط يك شبانه‌روز تا مرگ برود.

شايد شما هم خبر مسموميت يك خانواده مسافر را با سوسيس وكالباس شنيده باشيد كه طي چند ساعت، سه عضو آن جان باختند يا دختر دانشجويي كه به خاطر استفاده از كنسرو تن ماهي، مغلوب بوتوليسم شد.

در وعده‌های غذایی به کودکان آب بدهید تا چاق نشوند


در وعده‌های غذایی به کودکان آب بدهید تا چاق نشوندتحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف آب با وعده‌های غذایی چه بسا باعث جلوگیری از بروز چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن می‌شود.
به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، پژوهشگران دانشگاه اروگون آمریکا دریافتند که مصرف آب با وعده‌های غذایی چه بسا آسان‌ترین شیوه برای جلوگیری از چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن و بهترین راه برای کمک به کودکان برای مصرف سبزی‌جات است.
این پژوهشگران در تحقیقات خود 75 کودک سه تا پنج سال را مورد بحث و بررسی قرار داده و دریافتند که مصرف سبزی‌جات بیشتر با مصرف اب در جریان وعده‌های غذایی در ارتباط است.

میزان نیاز روزانه به ویتامین C



ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که به فراوانی در میوه جات و سبزیجات یافت می شود. این ویتامین در بدن فعالیت های بسیاری چون استحکام بخشی به بافت پیوندی و عروق خونی، کمک به التیام و ترمیم طبیعی زخم ها و جراحات داشته و همچنین داشتن سیستم ایمنی سالم و قوی مستلزم داشتن میزان کافی از این ویتامین است.
خانم ها روزانه به حداقل 75 میلی گرم ویتامین C و آقایان به 90 میلی گرم نیاز دارند.
معمولا ویتامین مورد نیاز روزانه از غذاهای مختلف و متنوعی که در روز مصرف می شود تامین می گردد ولی این لینک نشان می دهد که مصرف چه میزان از فقط یک نوع ماده غذایی می تواند تمام نیاز ویتامینی ما را برطرف کند.


منبع:http://nutrition.about.com/od/therapeuticnutrition1/ss/How-Many-Servings-For-A-Days-Worth-Of-Vitamin-C.htm

ويتامين‌ها هميشه براي سلامت مفيد نيستند




مصرف برخي ويتامين‌ها مي‌تواند به ضرر سلامت شما تمام شود. در حالي که بسياري از مردم براي سالم بودن مولتي‌ويتامين‌ مصرف مي‌کنند، تحقيقات اخير پژوهشگران انگليسي نشان داده است مصرف خودسرانه مولتي‌ويتامين مي‌تواند براي سلامت مضر باشد.
طبق مقاله‌اي که در مجله daily mail منتشر شده است توضيحاتي که روي مولتي‌ويتامين‌ها درج شده ناکافي و حتي گاهي نادرست است. از ميان ويتامين‌ها شايد گلوکوزامين و امگا3 بيشترين مصرف و البته خطر را داشته باشند. مصرف بيش از اندازه ويتامين B6 و A هم براي سلامت مضر است.

ظروف شيشه‌اي بهترين براي پخت‌وپز

جام جم آنلاين: وقتي براي خريد ظروف مخصوص آشپزخانه به فروشگاه‌هاي مختلف برويد، حتماً انواع مختلفي از اين ظرف‌ها را خواهيد ديد؛ ظرف‌هايي با جنس، طرح‌ و رنگ‌هاي متفاوت.

اما تا به حال با خود فكر كرده‌ايد اين همه تنوع جنس و طرح براي چيست؟ اصلاً چرا بايد براي خريد يك ظرف ساده، از ميان انواع مختلف، يكي را انتخاب كرد و آن كه انتخاب مي‌شود، چه خصوصياتي بايد داشته باشد؟

ایرانی‌ها سه‌برابر مردم دنیا نمک مصرف می‌کنند

مصرف نمک در ایران دو تا سه برابر استاندارد جهانی است. مصرف نمک بویژه درغذاهای آماده به میزان زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به گزارش ایرنا به‌نقل از یک کار‌شناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ایران، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی پنج گرم است.
مصرف زیاد نمک و غذاهای شور باعث اختلال در کارکرد کلیه‌ها شده و از عوامل موثر بر افزایش فشارخون و بروز بیماری‌های قلبی عروقی است.

منبع:http://www.dw.de/dw/article/0,,15651994,00.html

آشنایی بیشتر با خواص آلو


آشنایی بیشتر با خواص آلواسم آلو که می‌آید، چند نوع آلوی مختلف یادمان می‌افتد؛ آلوبخارا، آلوسیاه، زردآلو، آلوی‌ قطره‌طلا و... که همه ‌اینها تقریبا ویژگی‌های مشابهی دارند و همگی سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی هستند.
1 منبع فیبر: ‌این خوراکی، سرشار از فیبر است؛ مهم‌تر‌ اینکه حاوی هر دو نوع فیبر، یعنی فیبر محلول و نامحلول در آب است. ‌این باعث می‌شود تا با مصرف آلو خواص هر دو نوع فیبر را، دریافت کنیم. یکی از مهم‌ترین‌ این خاصیت‌ها،‌ ایجاد احساس سیری طولانی‌مدت و کمک به عملکرد بهتر دستگاه گوارش است.

آنـچـه از چـای نـمـی دانـسـتـیـد

آنـچـه از چـای نـمـی دانـسـتـیـد

در پایان روزی پرکار، نوشیدن فنجانی چای می‌چسبد. این نوشیدنی گرم به دلیل آنکه آرامش‌‌بخش است و خستگی را از تن به در می‌برد، طرفداران زیادی دارد.

 لذت نوشیدن چای وقتی بیشتر می‌شود که بدانید این نوشیدنی سالم و پرطرفدار، خواص درمانی بسیاری دارد و از ابتلا به بیماری‌های گوناگون پیشگیری می‌کند (البته با این قید که نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد بلکه نوشیدن فقط یک تا 2 فنجان آن کافی است)...
 اگر باورتان نمی‌شود بهتر است ادامه همین مطلب را که درباره مهم‌ترین خواص این نوشیدنی است، مطالعه کنید.

میوه هایی که برای بدن مفیدترند

میوه هایی که برای بدن مفیدترند
ویتامین A هم یکی از ویتامین های مورد نیاز بدن برای سلامت پوست است اما به دلیل اینکه جزء ویتامین هایی است که مصرف زیاد آن موجب مسمومیت ویتامینی می شود،این ویتامین بایستی با احتیاط مصرف شود..

یک متخصص پوست و مو با بیان اینکه:« از میان مواد غذایی میوه ها و سبزیجات ، منابع غذایی هستند که حاوی آنتی اکسیدان ها بوده و مصرف این مواد توصیه می شود»گفت:« میوه هایی که رنگ قرمز دارند بیشتر از سایر میوه ها حاوی آنتی اکسیدان ها هستند»

قوانين تغذيه در اداره



بهترين ناهار در محل کار


هيچ مي‌دانستيد ميزکار شما به چند دليل جاي مناسبي براي غذاخوردن نيست؛ اول به اين دليل که باعث مي‌شود حواس شما به جاي آنکه به غذاخوردن متمركز شود، متوجه جواب دادن به تلفن، ايميل فرستان و کاغذبازي باشد بنابراين مغز توجهي به مقدار غذايي که خورده مي‌شود، ندارد و در نتيجه پرخوري اولين دستاورد اين كار است...
 دوم اينکه ميزکار شما 400 بار از يک توالت کثيف‌تر و مثل ميز غذايي است که هرگز تميز نمي‌شود. جالب‌تر اينکه روي اين ميز وسايل کثيف ديگري از قبيل تلفن، موس و حتي رايانه‌ وجود دارد و تمام اينها باعث انتقال آلودگي خواهندشد. پوستر اين هفته به 12 قانون طلايي غذاخوردن در محل کار پرداخته است.
1. ببينيد که چه مي‌خوريد: به غذايي که براي خود آماده کرده‌ايد، توجه کنيد و هرگز در وقت غذاخوردن هيچ کار اضافه‌اي حتي پاسخگويي به تلفن را انجام ندهيد زيرا در اين صورت بيش از نياز روزانه‌تان غذا خواهيدخورد و به مرور چاق مي‌شويد. البته قبل از هر چيز بهتر است مقدار مشخص و مناسبي غذا در ظرفتان بريزيد.

سالمندان «شاتوت» بخورند


جام جم آنلاين: میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی و شاتوت می‌تواند در حفظ توانایی‌های ذهنی افراد در سالمندی موثر باشد. بر اساس تحقیقات جدیدی كه در این زمینه انجام شده است، مصرف نوعی از توت‌ها مانند توت‌فرنگی یا شاتوت كه حاوی فلاونویید است می‌تواند كاهش توانایی‌های ذهنی در زنان سالمند را تا 2.5 سال به تاخیر اندازد.

زنانی كه هر هفته دو بار میوه‌هایی مانند شاتوت یا توت‌فرنگی را در برنامه غذایی روزانه خود قرار می‌دهند دیرتر با مشكل فراموشی و كاهش توانایی‌های ذهنی مواجه می‌شوند.

به این ترتیب تنها با استفاده از تغییرات جزئی در برنامه غذایی افراد می‌توان بسیاری از مشكلات دوران سالمندی را كه محدودیت‌هایی به همراه دارد به تاخیر انداخت.

در این تحقیق گروهی 120 هزار نفره از پرستاران در سنین 30 تا 55 سال شركت كردند و از نظر برنامه تغذیه‌ای و مصرف میوه‌های مختلف در برنامه غذایی روزانه مورد بررسی قرار گرفتند.

کله پاچه خورها، بخوانند



سلامت نیوز: کله پاچه غذایی سنتی و ایرانی است که طرفداران خاص خود را دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛  کله پاچه یکی از این نوع غذاها است. غذایی سنتی و ایرانی که در طول سال نیز طرفداران خاص خود را دارد و اغلب غذای محبوب نسل قدیم است و البته طبع نسل جوان نیز آن را می‌ پسندد.

این غذا بسیار چرب و پُرانرژی است. ویژگی اصلی این غذا پروتئین بالا و باکیفیت آن است. پروتئین ‌ها مواد مغذی ‌ای هستند که در رشد، ترمیم و ساخت سلول ‌ها و بافت ‌های بدن نقش مهمی به عهده دارند و مصرف نوع حیوانی آن ها به مقدار لازم برای تمام گروه‌ های سنی توصیه می ‌شود.

پنج قدم سریع برای کاهش وزن آسان



سلامت نیوز: با این پنج تغییر کوچک به سادگی وزن کم کنید:

۱- مقدار کالری دریافتی خود را کنترل کنید. به جای گوشت‌های قرمز پرچرب، از گوشت مرغ و پرنده‌های دیگر استفاده کنید. لبنیات کم‌چرب را جایگزین انواع پرچرب آن‌ها کنید. چند بار در هفته به جای هله‌هوله‌های پرکالری مانند کلوچه، چیپس، شیرینی و شکلات انواع میوه‌ها را استفاده کنید.

۲- کمتر فست‌فود بخورید. در قدم اول سایز فست فود خود را کاهش دهید و سپس میزان مصرف را به حداکثر یک بار در ماه برسانید.

نوشیدنی که منجر به افزایش طول عمر می شود


سلامت نیوز : براساس گزارش محققان موسسه ملی سرطان آمریکا، قهوه باعث طولانی شدن عمر می شود.این محققان تحقیقاتی بر روی 400 هزار نفر در سنین 50 تا 71 سال انجام داده اند و برحسب تعداد فنجان قهوه در روز آنها را طبقه بندی کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا ؛ تحقیقات نشان می دهد که 5 فنجان قهوه در روز خط مرگ در بین مردان را 12 بیش از  درصد کاهش می دهد.طبق این مطالعات،  نوشیدن 3 تا 5 فنجان قهوه  در زنان میزان خطر مرگ را فقط 5 درصد کاهش می دهد و نوشیدن شش فنجان و بیشتر باعث می شود تا طول عمر آنها تا 16 درصد افزایش می دهد.






آشنایی با خواص اسفناج

سلامت نیوز :  این گیاه برگ‌ پهن و سبز رنگ روند کند شدن عملکرد مغز را به تاخیر می‌اندازد. همچنین این سبزی به دلیل دارا بودن منبع غنی از ویتامین آ، برای حفظ سلامت چشم فوق‌العاده مفید است. 
اسفناج درعین حال یك منبع غنی از فلاوونوئید است. فلاوونوئید نوعی آنتی اکسیدان است که خطر بروز چندین نوع سرطان از جمله ریه، روده بزرگ، تخمدان و التهاب را کاهش می‌دهد.به گفته متخصصان تغذیه، مصرف یک وعده اسفناج می‌تواند تا 40 درصد نیاز روزانه آهن بدن را تامین کند. به علاوه کاروتینوئید موجود در آن، خطر بروز سرطان پروستات را کاهش می دهد.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ اسفناج همچنین حاوی ویتامین كا است كه برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان ضروری است. میزان بالای پتاسیم و میزان پایین سدیم موجود در این سبزی برای حفظ تعادل فشارخون لازم است چرا كه پتاسیم کاهش دهنده و سدیم افزایش دهنده فشارخون است.

قهوه دلیل زندگی ناسالم قهوه‌خوران نیست

خوردن قهوه عمر را کاهش می‌دهد یا افزایش؟ بنا بر نتایج یک پژوهش در آمریکا قهوه تأثیر مثبتی روی سلامت دارد. اما با این وجود بیشتر قهوه‌خوران زندگی نسبتا کوتاهی دارند.

پژوهشگران مختلف در مورد تأثیر قهوه روی سلامت انسان در یک نکته هم‌نظر هستند: قهوه مفید است، اما کافئین تأثیری روی سلامتی ندارد. آنها با توجه به اطلاعاتی که از پژوهش‌های متعدد در این زمینه جمع‌آوری کرده‌اند متوجه شده‌اند که قهوه عادی و قهوه بدون کافئین تأثیر یکسانی روی سلامت انسان بر جای می‌گذارند. به این ترتیب ظاهرا مواد دیگری در قهوه علت تأثیرات مثبتی هستند که این نوشیدنی در پیش‌گیری از بیماریهای قلبی و دیگر ناراحتی‌ها به همراه دارد.

کاهش مصرف کالری برای تقویت حافظه

متخصصان مغز و اعصاب در آمریکا تاکید کردند اگر می‌خواهید دیرتر دچار ضعف حافظه شوید مقدار کالری مصرفی روزانه خود را کاهش دهید.

کاهش مصرف کالری برای تقویت حافظه به گزارش ایسنا، این متخصصان در مرکز پزشکی مایوکلینیک می گویند کاهش دریافت حجم زیاد کالری روش مناسبی برای حفظ سلامت قلب است و به این ترتیب کم‌خوری نیز ممکن است خطر زوال حافظه را در افراد کاهش دهد.
خبرگزاری یونایتدپرس در این باره گزارش داد: «یوناس گیدا» از کارشناسان مرکز تخصصی مایوکلینیک در ایالت آریزونا به همراه دستیارانش ارتباط بین غذا خوردن و تضعیف حافظه را در گروهی از داوطلبان مورد بررسی قرار دادند.
آنها عادت‌های تغذیه‌ای و تست حافظه را در 1000 شرکت‌کننده بالای 70 سال مورد مقایسه قرار دادند. نتاج بررسی‌ها تایید کرد که دریافت بیش از دو هزار و 143 کالری در روز تا 2 برابر خطر ضعف حافظه را افزایش می‌دهد.
معمول‌ترین غذاهای پرکالری شامل غذاهای پرچرب و نوشیدنی‌های شیرین مانند انواع نوشابه‌ها و آب میوه‌های شیرین، بستنی، شیر کاکائو، کیک و شیرینی هستند.



آشنایی با 4 خاصیت شگفت ‌‌آور دارویی قهوه

آشنایی با 4 خاصیت شگفت ‌‌آور دارویی قهوهمتخصص کبد و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد، در خصوص قهوه می‌گوید: "حقیقتاً قهوه یک داروی زندگی بخش است".

دکتر chopra ، در این زمینه می‌افزاید، درباره شگفتی‌های قهوه هنوز رازهای بسیاری وجود دارد.
طی تحقیقات به عمل آمده درباره خواص دارویی قهوه، نتایج شگفت‌آوری حاصل شده که عبارتند از:‌

عوامل پرخوری را بشناسید !!!!

عوامل پرخوری را بشناسید !!!!
آیا تا به حال به ترفند رستوران‌دارها، فکر کرده‌اید؟ اینکه چرا رستوران‌ها کمی از محیط‌های دیگر خنک‌ترند؟ بله درست حدس زدید

برخی اوقات با این که غذای زیادی خورده‌ایم، باز هم احساس گرسنگی می‌کنیم. اگر قصد دارید کالری کمتری مصرف کنید و بر اشتهای خود مسلط باشید، آگاهی از این عوامل بسیار مهم و ضروری است.
ابتدا باید بدانید که افراد به دو نوع مختلف گرسنه می‌شوند : 1 - گرسنگی فیزیولوژیکی 2 - گرسنگی روانی

خشم و تمايل به خوردن


اولاً بدانيد كه اين وضعيت به احتمال قوي ريشه در حالت روحي شما دارد. اگر دقت كنيد، زماني كه اضطراب يا خشم فرو خورده داريد، تمايل شما به خوردن افزايش مي‌يابد؛ چرا كه خوردن شيريني باعث ترشح موادي مي‌شود كه آرامش آني ولي گذرا ايجاد نموده و از طرفي شما را وابسته و معتاد مي‌كند. پس اولين قدم تكنيك‌هاي آرام‌بخش، طب سوزني، مشاوره درماني، يوگا، كلاس‌هاي خودشناسي و بالاخره ارتقاي دانش كردن مي‌باشد.


گرسنگي و افت قندخون
هرگز نگذاريد گرسنگي بر شما غلبه كند؛ چرا كه در اين صورت قند خون شما افت مي‌كند و تمايل به خوردن چيزي پيدا مي‌كنيد كه قند خون‌تان را بالا ببرد؛ بنابراين به دنبال شيريني‌جات يا غذاهاي پركالري مي‌گرديد. پس حتماً بين صبحانه و ناهار و بين ناهار و شام ميان‌وعده (شامل ميوه‌هاي فصل، سالاد ميوه، عسل و ...) ميل كنيد.

توصيه هاي جدي براي جلوگيري از چاقي کودکان


براي كودكان بزرگ‌تر از 2 سال از لبنيات كم‌چرب استفاده كنيد
مينا مينايي کارشناس اداره بههبود تغذيه وزارت بهداشت در گفتگو با سلامتيران توصيه هايي را جهت کنترل اضافه وزن در کودکان ارايه کرد: - ­كودك را در 6 ماه اول زندگي فقط با شير مادر تغذيه كنيد. - هنگامي كه كودك گرسنه نيست او را مجبور به خوردن و آشاميدن نكنيد.- هنگام تماشاي تلويزيون از دادن غذا يا تنقلات به او خودداري كنيد. - كودك را وادار به اتمام غذايش نكنيد.- به كودك براي غذا خوردن پاداشي مانند شكلات و شيريني ندهيد.- تا حد امكان براي تغذيه كودكان خود، از غذاهاي آماده كمتر استفاده كنيد.- مصرف غذاهاي چرب و سرخ شده و تنقلات پركالري و پرروغن مانند سيب‌زميني سرخ شده، چيپس، پفك، شكلات، كيك‌هاي شكلاتي، بستني، شيركاكائو و... را تا حد ممكن كاهش دهيد.- به جاي نوشابه از آب يا دوغ كم‌نمك استفاده كنيد.-

نياز ‌تغذيه‌اي ‌كودك از‌خانه تا مهد

جام جم آنلاين: در گذشته‌اي نه‌چندان دور، بچه‌هاي خردسال هر ساعتي كه دوست داشتند از خواب بيدار مي‌شدند، صبحانه‌شان را مي‌خوردند، كمي بازي مي‌كردند تا مادر ميان‌وعده‌اي خوشمزه برايشان آماده كند و پس از خوردن ميان‌وعده و تماشاي تلويزيون هم آماده صرف ناهار مي‌شدند.

با اين حال فشردگي و تراكم زندگي اين دوران، برنامه زندگي بچه‌ها را هم تغيير داده است و بيشتر آنها ناچارند صبح زود راهي مهدكودك شوند و تا عصر با برنامه محيط بيرون از خانه هماهنگ باشند.

شاغل‌بودن مادر و تنها بودن كودك در خانه از جمله عللي است كه باعث مي‌شود تعداد بچه‌هايي كه به مهدكودك فرستاده مي‌شوند، همواره افزايش يابد اما نكته مهم آن است كه والدين در هر شرايطي، چه در خانه و چه در مهدكودك به فكر حفظ سلامت و تغذيه صحيح فرزندشان باشند.

میوه هایی که برای بدن مفیدترند


سلامت نیوز :یک متخصص پوست و مو با بیان اینکه:« از میان مواد غذایی میوه ها و سبزیجات ، منابع غذایی هستند که حاوی آنتی اکسیدان ها بوده و مصرف این مواد توصیه می شود»گفت:« میوه هایی که رنگ قرمز دارند بیشتر از سایر میوه ها حاوی آنتی اکسیدان ها هستند»
دکتر محمد رضوانی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:«رادیکال های آزاد در چرخه زندگی همیشه در حال تشکیل و آسیب رساندن به سلول های مختلف بدن از جمله پوست هستند و آنتی اکسیدان ها خنثی کننده رادیکال های آزاد هستند.»
وی در ادامه اظهار داشت:« ویتامین های E  و C، سلنیوم، روی و از میان مواد غذایی میوه ها و سبزیجات ،ویتامین ها و منابع غذایی هستند که حاوی آنتی اکسیدان ها بوده و به همین جهت مصرف این مواد بسیار توصیه می شود اما باید توجه داشت که در میان میوه ها، میوه هایی که رنگ قرمز دارند مثل انگور قرمز، گوجه فرنگی، انار و ... بیشتر از سایر میوه ها حاوی آنتی اکسیدان ها هستند.»

چرا مصرف میوه و سبزی‌جات برای دانش‌آموزان مفید است ؟

چرا مصرف میوه و سبزی‌جات برای دانش‌آموزان مفید است ؟در آستانه فصل امتحانات

میوه و سبزی‌جات دارای مواد مغذی،‌ آنتی‌اکسیدان و فیبر رژیمی هستند که همگی آن‌ها برای داشتن فکر و جسم سالم،‌ اهمیت به سزایی دارند.
این گروه از مواد غذایی برای کودکان و نوجوانانی که به طور دائم درگیر مسایل جسمی و ذهنی هستند و نیز بدنشان در حال رشد و تغییر است، اهمیت خاصی دارد.
متخصصان تغذیه،‌ مصرف روزانه سه تا پنج وعده میوه و سبزی را برای سلامت این گروه سنی توصیه می‌کنند.

نقش تغذیه در تکامل دندان کودک

کارشناس مسئول بهداشت دهان و دندان مرکز بهداشت ایلام گفت: تغذیه باعث شکل گیری و تکامل صحیح دندان‌ها در کودکان خردسال می‌شود لذا والدین باید در خصوص رژیم غذایی مناسب اطلاعات لازم را کسب کنند.

دکتر ژیلانریمانی در ادامه افزود: قرار دادن مواد غذایی حاوی انواع ویتامین‌ها در رژیم غذایی کودکان بسیار مهم است که در این میان وجود ویتامین‌های a ، b وc و املاح از قبیل کلسیم و فسفر در این رژیم باعث استحکام دندان‌های کودکان می‌شود.

زردآلو و خواص آن

بتاکاروتن در بدن، به ويتامين A تبديل مى‌شود. پس مى‌توان گفت زردآلو منبع غنى ويتامين A است که در حفظ بينايى چشم موثر است و به عنوان يک آنتى اکسيدان قوى جلوى تخريب سلول‌ها توسط راديکال‌هاى آزاد را مى‌گيرد.

حیات نو: زردآلو بومى‌نواحى چين است و هنوز هم به صورت وحشى در اين مناطق مى‌رويد. اين درخت در اوايل قرن اول ميلادى به آسيا و اروپا راهافت. ارتفاع درخت زردآلو تا 6 متر هم مى‌رسد. برگ‌هاى آن مانند قلب نوک تيز و به رنگ سبز روشن مايل به زرد مى‌باشد. گل‌هاى زردآلو درشت و به رنگ سفيد متمايل به قرمز است. ميوه آن گوشتى و زرد رنگ، با طعمى‌مطبوع و شيرين بوده که در اواسط تابستان مى‌رسد. هسته زردآلو صاف، قهوه اى و بيضى شکل است. در داخل هسته مغز آن قرار درد که طعم آن گاهى شيرين و گاهى تلخ مى‌باشد.

معجزات توت فرنگی!!

معجزات توت فرنگی!!
فنول موجود در توت فرنگی از آن میوه ای محافظ قلب، ضد سرطان و ضد التهاب ساخته است. در مطالعه ای که بر روی 1000 نفر مبتلا به سرطان صورت گرفت تعداد مرگ و میر.....






توت فرنگی، میوه ای شبیه توت است ولی كمی درشت تر، رنگش قرمز و طعم آن ترش و مطبوع است. بوته اش كوتاه و دارای برگهایی درشت و ساقه هایی باریك و خزنده است كه روی زمین می‌خوابد و ریشه می‌دواند.این میوه نه تنها میوه ای قلبی شکل است، بلکه از نظر گیاهشناسی بسیار برای سلامتی مفید شناخته شده است.

سکنجبین

من سكنجبين هستم!
اسمم سكنجبين است و در بريدن صفرا شهرت فراوان دارم، نام اصلي من سر كنگبين است، چون سابقا مرا با سركه و عسل درست ميكردند و گاهي با شيره و در اين صورت نام من سركه شير بوده، اما حالا مرا فقط خاك قند يا شكر درست ميكنند و به اين جهت من آن مقام و منافع گذشته را ندارم. اگر بگويم سودمندترين نوشابهها هستم، شايد شما آن را قبول نداشته و حمل بر خودستايي كنيد به اين جهت اجازه ميخواهم رشتهي سخن را بدست حكيم محمد بن زكرياي رازي پزشك و غذاشناس بزرگ ايراني بدهم و آن چه را كه آن استاد گرانمايه در وصف من گفته است بازگو نمايم:

تاثیر گل محمدی در تسکین سردرد و بهبود اختلالات گوارشی


تحقیقات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نشان مي‌دهد: گل محمدی در تسکین سردرد و بهبود اختلالات گوارشی نقش موثری دارد.
به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، در مقاله مروری که توسط استادیار فیزیولوژی و استادیار فارماکولوژی به سومین همایش طب الرضا(ع) ارائه شده، تاثیر گل محمدی در بهبود علائم سردرد و مشکلات گوارشی مورد بررسی قرار گرفته است.
بر اساس این مقاله، ترکیباتی نظیر آفزلین، سیترونلول، گرانیول، لینالول، ترپن‌ها و کامفرول در گل محمدی شناسایی شده‌اند و در طب سنتی برای گل محمدی خواص متعددی از جمله سردرد، رفع یبوست و بهبود سایر اختلالات گوارشی بیان شده است.

شكر انسان را خنگ مي‌كند؟

195.jpegمحققان آمريكايي هشدار مي‌دهند، زياده‌روي در مصرف شكر با اثرگذاري منفي بر روي مغز، توانايي ذهني افراد را بطور چشمگيري كاهش مي‌دهد.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محققان دانشگاه كاليفرنيا لس آنجلس (UCLA) در اين پژوهش تأثير رژيم غذايي شربت ذرت سرشار از فروكتوز را بر روي حافظه موش هاي آزمايشگاهي مورد بررسي قرار دادند. شربت فروكتوز يكي از تركيبات متداول در توليد مواد غذايي محسوب مي شود.
در اين تحقيق آب آشاميدني دو گروه از موش‌هاي آزمايشگاهي به مدت شش هفته با يك محلول حاوي شربت ذرت با مقادير بسيار بالاي فروكتوز مخلوط شد.

مصرف سركه براي مقابله با تجمع چربي در بدن


متخصصان تغذيه در يك مطالعه جديد به این نتیجه رسیده‌اند كه مصرف سركه معمولی كه به عنوان چاشنی سالاد در تهیه ترشی و دیگر غذاها مورد استفاده قرار مي‌گيرد مي‌تواند اثرات مثبتی بر سلامت انسان داشته باشد و يكي از مهمترين اثرات مصرف آن اين است كه می‌تواند در پیشگیری از تجمع چربی در بدن و افزایش وزن موثر باشد.

به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، آزمايشات اخير نشان داده است موش‌هایی كه در آزمایشگاه با یك رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌شوند و اسید استیك نیز به آنها داده می‌شود در مقايسه با دیگر موش‌هایی كه اسیداستیك دریافت نكرده‌اند به ميزان قابل توجهي چربی بدنی كمتری دارند كه اين كاهش چربي به حدود 10 درصد مي رسد.
سايت اينترنتي ارگانيك در گزارشي در اين زمينه آورده است؛ اين پزشكان معتقدند كه سركه‌اي كه حاوی اسید استیك است در كاهش چربی‌های بدن نقش موثري دارد. همچنین شواهد به دست آمده از این مطالعه تایید جدیدی بود بر این فرضیه كه اسید استیك از طریق فعال كردن ژنهای آنزیم‌های اكسید كننده چربی‌ها با تجمع چربی‌ها در بدن مبارزه می‌كند. اين آزمايشات روي موش‌ها نشان داده است مصرف سركه به عنوان چاشنی غذایی ممكن است در كاهش چربی‌های بدن موثر باشد البته دستيابي به نتايج قطعي‌تر در اين زمينه نيازمند مطالعات بيشتري است.
متخصصان تغذيه همچنين مي‌گويند: استفاده از سركه در كنار وعده‌های غذایی باعث رقیق شدن خون شده و به تجزیه چربی‌ها و دفع سموم كمك كرده و سبب كاهش چربی و كلسترول بد خون می‌شود. اسید سیتریك موجود در سركه، هضم و جذب كلسیم موجود در سركه و سایر مواد غذایی را آسان می‌كند و در سوخت ‌و ساز بدن موثر است. سركه می‌تواند باكتری‌های مضر موجود در سیستم گوارشی را از بین ببرد بنابراین افرادی كه در سیستم گوارش خود با مشكلاتی نظیر یبوست، نفخ، اسهال، دل درد و دفع نامرتب مزاج مواجه هستند، می‌توانند با مصرف سركه این مشكلات را برطرف كنند. سركه همچنين می‌تواند ترشح اسید معده را متعادل كرده و از بروز گاز معده جلوگیری كند.