آنزیمها و باکتریهای مفید


برای سلامتی ذهن وجود آنزیم ها و باکتریهای مفیدلازم است.دو نوع آنزیم در این عمل نقش دارد.آنزیمهای Digestive و انزیمهای متابولیک.آنزیمهای Digestive باعث تجزیه مواد در بدن می شودو وآنزیمهای متابولیک جزءلاینفک هر سلول در بدن می باشند.موقعی که مقدار آنزیمهای Digestive کم شود،برای هضم غذاهای خورده شده، بدن آنزیمهای متابولیک را به آنزیمهای Digestive تبدیل می کند.وجود انزیمهای متابولیک برای بدن ضروری است و با انجام این عمل شخص فرسوده و افسرده می شود.همچنین زمانی که به اندازه کافی آنزیمهای Digestiveدر بدن نباشدماده ای به نام مخمر کاندیدا تولید می شود تا مواد هضم نشده،سموم یا مواد غیر غذایی تجزیه کند.مقادیر بیش از حد کاندیدا علائم ناخوشایند در بدن ایجاد می کند که خود منتج به افسردگی می شود.

آهن


کمبود آهن نیز در ایجاد افسردگی نقش دارد.منابع غنی از آهن گوشت،ماهی هایی با پوست تیره،حبوبات نظیر لوبیا و عدس، جگر،میوه های خشک ،آب آلبالو،خرما،کشمش ،سبزیجات برگ تیره ،تخم مرغ و غلات غنی شده صبحانه و مغزجات می باشد. 

روی

 روی در تقویت حافظه و سلامت ذهن نقش دارد.منابع غنی از روی عبارتند از گوشت ، حبوبات،غلات سبوس دار، لبنیات،صدف خوراکی بخار پز ،دانه های کدوتنبل،تخمه گل آفتابگردان، سیر ، اسفناج و دیگر سبز یجات برگ تیره . 

سلنیوم

سلنیوم آنتی اکسیدانی است که بدن را در برابر اثر رادیکالهای آزادمحافظت می کند.همچنین برخلق و خوی فردتاثیر شگرفی دارد.سلنیوم درجوانه گندم،مخمر،سیر،کبد، گوشت قرمز،ماهی ،ماکارونی،تخمه گل آفتابگردان و نان سبوس دار یافت می شود. 

تریپتوفان

تریپتوفان اسید آمینه ای است که در تولید سروتونین نقش دارد.مطالعات نشان می دهد که مصرف بیش از حد تریپتوفان و یا عدم وجود آن فرد را در معرض افسردگی قرار می دهد.طبق یافته های تحقیقاتی مصرف تریپتوفان با داروهای تری سیکلیک نتایج درمانی بهتری دارد.البته مکمل های تریپتوفان به تنهایی برای درمان افسردگی کافی نیست. مصرف مقادیر بالای تریپتوفان می تواند در ایجاد مسمومیت مغزی ، کبدی و (EMS (Eosinophilic myalgia syndromeکه ناهنجاری کشنده ای است نقش داشته باشد. 

اسیدهای چرب امگا۳وامگا۶:

اسیدهای چرب ضروری بخصوص امگا۳و۶ در ترکیبات شیمیایی مغز مانند دوپامین و سروتونین نقش مهمی دارند.مطالعات نشان می دهد که افسردگی با نسبت اسید چرب امگا ۶ به امگا ۳مرتبط است.هر چه نسبت امگا۶ به امگا ۳ بالاتر باشد،افسردگی افزایش می یابد.در نتیجه خوردن منظم غذاهای حاوی امگا ۳ باعث ایجاد تعادل در نسبت امگا ۶ به ۳ می شود و می تواند در درمان افسردگی موثر باشد.منابع سرشار از امگا ۳ ماهی آبهای سرد مانند تون و سالمون و دانه کتان می باشد . تخمه کدو تنبل، تخمه آفتابگردان، کنجدو روغن بذر شاه دانه روغن سویا و ذرت منابع غنی از امگا۶ می باشد.
▪ (SAME(S-Adenosinemethionine
برخی مطالعات نشان می دهد که مکمل SAMe می تواند مانند تری سیکلیک ها برای درمان افسردگی موثر باشدوعوارض جانبی کمتری نیز دارد.ظاهرا SAMe باعث افزایش سروتونین در مغز می شود.بنابراین توصیه می شود مکمل SAMe توام با دیگر داروهای ضدافسردگی مصرف نشود. 

اسید فولیک

طبق یافته های پژوهشهای انجام شده میزان اسید فولیک با افسردگی بیش از دیگر مواد مغذی مرتبط است. بین ۱۵ تا ۳۸ درصد افرادی که افسردگی دارند مقدار اسید فولیک در بدن آنها کم می باشد. کاهش مقدار اسید فولیک بر کیفیت درمان و شدت افسردگی نیز موثر است.مطالعات نشان داده است که کسانی که کمبود اسید فولیک دارند نسبت به SSRI (مانند فلوگزیتین) پاسخ کمتر ی داده اند.کمبود اسید فولیک می تواند باعث تغییر در شخصیت و ایجاد افسردگی شود.منابع غنی از اسید فولیک عبارتند از حبوبات پخته بخصوص انواع لوبیا، اسفناج،کاهو، جوانه گندم،کلم پیچ، کلم، بافالای سبز،زرده تخم مرغ،گوشت گاو ، عصاره ماست ، موزو جگر.
در ضمن تجویز مکمل های دارای اسید فولیک معمولا بین ۴۰۰-۸۰۰ میلی گرم در درمان افسردگی موثر است و همچنین می تواند عوارض داروهای ضد افسردگی را کاهش دهد. افزایش سطح هموسیستئین نشانگر کاهش سطح اسید فولیک است.برخی پزشکان در بیماران افسرده مکمل های مولتی ویتامین تجویز می کنندتا سطح هموسیستئین پایین بیایدومقدار هموسیستئین خون را کنترل کرده تا از موثر واقع شدن درمان اطمینان حاصل کنند.اگرمکمل های مولتی ویتامین به تنهایی در کاهش هموسیستئین کافی نباشد همزمان مقادیر بیشتری از اسید فولیک و ویتامین B۶ تجویز می شود.

کوبالامین (ویتامین B۱۲)


کسانی که گیاهخوارند حتما لازم است برای حفظ بهتر سلامت خود از مکمل های ویتامین B۱۲ مصرف کنند. زمانی که ویتامین B۱۲ قورت داده می شود، در جگر و سایر بافت های بدن ذخیره می شود تا بعدا مصرف شود. این ویتامین وظیفه نگهداری از سلول ها به ویژه سلول های سیستم عصبی، مغز استخوان و تارهای عصبی روده ای را بر عهده دارد. ویتامین B۱۲ در سوخت و ساز هوموسیستیین بسیار اهمیت دارد (هوموسیستیین آمینو اسیدی است که در داخل بدن تشکیل می شود). میزان هوموسیستیین طبیعی برای حفظ سلامت قلبی عروقی حایزاهمیت است.

پانتوتنیک اسید (ویتامین B۵)

پانتوتنیک اسید به کاهش استرس بسیار کمک می کند. استرس سبب بروز ناگهانی آکنه می شود و پانتوتنیک اسید می تواند آن را تحت کنترل درآورد. این ویتامین برای عملکرد صحیح غدد فوق کلیوی نیز ضروری است. پیرودوکسین (ویتامین B۶): ویتامین B۶ عامل مشترک مورد نیاز برای سوخت و ساز پروتئین و آمینو اسید است و به متعادل نگهداشتن مایعات کمک می کند. این ویتامین در حفظ سلامت سلول های قرمز و سفید خون که بدن را سالم نگه می دارند نیز موثر است. ویتامین B۶ برای ترکیب هموگلوبین لازم است (هموگلوبین بخش پروتئینی سلول های قرمز خون است که اکسیژن را به همه قسمت های بدن می رساند).

نیاسینامید (ویتامین B۳)


نیاسینامید برای سلامت پوست لازم بوده و به افزایش گردش خون کمک و از شکل گیری و انتشار آکنه جلوگیری می کند. همچنین کمک می کند تا سوخت و ساز کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها در بدن طبقه بندی شود. نیاسینامید برای درمان دیابت و دو عارضه پوستی به نام های پمفیگویید تاولی و گرانولوم حلقوی استفاده می شود.

رینوفلاوین (ویتامین B۲)


ویتامین B۲ در جگر، لبنیات و سبزیجاتی که به رنگ سبز تیره هستند و برخی از انواع غذاهای دریایی یافت می شود. ویتامین B۲ به عنوان یک فعال کننده برای آنزیم ها یا کوانزیم برای کار کردن با سایر ویتامین های B به کار می رود. این ویتامین شکل گیری سلول سالم قرمز خون را افزایش می دهد، از سیستم عصبی، تنفس، تولید آنتی بادی و رشد طبیعی انسان محافظت می کند. همچنین پوست، ناخن ها و رشد موها را سلامت نگه داشته و به منظم کردن فعالیت غده تیرویید کمک می کند (یک تیرویید سالم برای داشتن وزن مناسب، در کنار سایر موارد بسیار لازم و ضروری است). برخی افراد نیز از رینوفلاوین برای عارضه های مربوط به چشم مانند پیر چشمی، آب مروارید و آب سیاه استفاده می کنند.

اینوزیتول

اینوزیتول، نیز مانند کولین جزئی از ویتامین‌های گروه B می‌باشد و در داخل بدن ساخته می‌گردد. اینوزیتول با کولین به متابولیسم چربی‌ها کمک می‌کنند. منابع آن عبارتند از: دل و جگر گاو، گندم، سویا، تخم مرغ، آجیل و مرکبات.

منابع : wikipedia

کولین


کولین، جزئی از ویتامین‌های گروه B می‌باشد و یک ویتامین واقعی نیست. کولین برای متابولیسم و سوخت و ساز چربی مفید است. کولین را برای سوزاندن چربی در بدن مصرف کنید. این ماده بسیار مهم می‌باشد. اگر مقدار کولین در بدن شما خیلی کم باشد، چربی اضافی در کبد جمع می‌شود. منابع کولین عبارت است از: دل و جگر گاو، زرده تخم مرغ ، گل کلم، خیار و بادام زمینی.

منبع: ویکی پیدیا

ویتامین B۱

"ویتامین B۱" یا "تیامین" برای آزاد کردن انرژی از چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها مورد نیاز است. این ویتامین، اعمال متابولیکی مختلفی را در سیستم اعصاب، سلول‌های خونی و عضلات انجام می‌دهد. این ویتامین برای رشد بچه‌ها و باروری در بزرگسالان ضروری است.

نقش ویتامین B۱:
§         برای افراد عصبی، نگران و مضطرب بسیار مفید است.
§         توانایی مغز را زیاد می‌کند.
§         به سوء هاضمه کمک می‌کند.
§         برای عملکرد صحیح قلب بسیار مفید است.
منابع خوب ویتامین B۱ عبارتند از برنج قهوه‌ای ، تخمه آفتاب گردان، نخود، جو، لوبیا، نان‌های سبوس دار ، مغزها، لبنیات و گوشت قرمز.
ویتامین B۱ طی فرایند پختن، دما و گرمای زیاد، اضافه کردن نگه دارنده‌ها و خشک کردن از بین می‌رود.

ويتامين B



همه چيز در مورد ويتامين Bماده مغذي که از آن با عنوان ويتامين B نام مي برند، در واقع شامل 6 ويتامين متمايز محلول در آب است که کمپلکس يا مجموعه ويتامين B ناميده مي شود. اين کمپلکس نقش بسيار مهمي در تنظيم متابوليسم سلولها در بدن ايفا مي کند، از اينرو، انرژي لازم براي هر نوع فعاليت فيزيکي را براي ما فراهم مي کند.


گاهي شکل هاي مختلف ويتامين هايي که کمپلکس ويتامين B را مي سازند، در موادغذايي يکساني يافت مي شوند، از اينرو نيازي نيست که براي جبران کمبود اين ويتامين در بدن، از مکمل هاي غذايي آن استفاده کنيد. تازمانيکه در رژيم غذايي خود از انواع و اقسام موادمغذي استفاده کنيد، دچار کمبود ويتامين B نخواهيد شد.

نقش ویتامین A در بدن


نقش ویتامین A در بدنویتامینها به دو گروه محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می شوند..
یکی از ویتامینهای محلول در چربی، ویتامینA می باشد . مطمئنا شما نام آن را زیاد شنیده اید و شاید مطالبی راجع به آن مطالعه کرده اید . اکنون با معرفی ویتامینA متوجه خواهید شد که این ویتامین چیست و در بدن چه نقشی دارد؟
* ویتامینA از ترکیباتی بنام رتینوئیدها ساخته می شود که فرم های فعال ویتامینAهستند و در طبیعت به چند صورت موجود می باشند . بدین ترتیب ویتامین Aنام کلی ترکیباتی است که بیشتر آنها می توانند به هم تبدیل شوند و اعمال مختلفی در بدن دارند.,Aیکی از ویتامینهایی است که در بسیاری از نقاط بدن نقش حیاتی دارد.

خواص گوشت ها و برتری هر نوع گوشت

   گوشت بوقلمون نسبت به گوشت قرمز و گوشت مرغ و بلدرچين، كالري كمتري دارد. علت آن هم مقدار چربي كمتر آن نسبت به ساير گوشت‌ها، حتي گوشت مرغ است. كلسترول گوشت بوقلمون هم در مقايسه با گوشت مرغ و گوشت قرمز بسيار كمتر است.

گوشت مرغ يكي از انواع گوشت سفيد است كه توسط اكثر افراد مصرف مي شود. اما بد نيست بدانيد كه گوشت ساير پرندگان هم ارزش غذايي بالايي دارد و گنجاندن آنها در برنامه‌ غذايي روزمره مفيد است.

در رابطه با گوشت انواع پرندگان و ارزش غذايي آنها گفتگويي با دكتر ميترا زراتي، متخصص تغذيه و رژيم‌درماني داشته‌ايم.

مقایسه انواع گوشت

گوسفند و بره: 
 بهترین گوشت ها  و مناسب ترین گوشت ها نزدیک به مزاج انسان گوشت گوسفند نر بین شش ماه تا یکساله ، سیاه رنگ و خصی باشد و در چمن و بنفشه چرا کرده باشد.و محبوس  مغلول نباشد و ذبح شدهدر همان روز باشد.و دست و سینه آن ( مقدم) بهتر از ران و پشت و گرده ( موخر ) آن است.و سمت راست بهتر سمت چپ است . و وحشی آن خشکتر و اهلی آن با رطوبت تر است.
این گوشت مناسب است به مزاج انسان و برای هر نوع طبخی مانند: شوربا و کباب و بریان و آب گوشت مناسب است.
گوشت بره (نر و ماده) گوشتی روشن – صورتی پررنگ– کم‌چرب و لطیف است، زود می‌پزد و طعم بسیار خوبی دارد. این نوع گوشت از اوایل اسفند تا اوایل تیرماه در بازار به راحتی پیدا می‌شود؛ البته گوشت بره ماه فروردین خیلی لطیف‌تر از گوشت بره ماه اسفند است. گوشت گوسفند استخوان‌دار است و چربی آن نسبت به چربی گوشت گاو یک به 10 است. رنگ گوشت گوسفند، قرمز روشن است. در ماه‌های مهر و آ‌بان دوره فراوانی‌اش است و از اوایل فروردین تا 15 اردیبهشت کمتر در بازار پیدا می‌شود.

میوه ای به نام رامبوتان


خواص خوراکیها | میوه ای به نام رامبوتان رامبوتان میوه ای گرمسیری است که با نام علمی سرخالوی مژکی (nephelium lappaceum) شناخته شده است.
این میوه بومی مناطق استوایی بوده و کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند مالزی و ویتنام، مهمترین تولید و صادرکنندگان آن به سراسر جهان به شمار می روند.
میوه ای به نام رامبوتان
میوه رامبوتان شکلی تقریبا کروی دارد و مودار است. نام رامبوتان نیز به زبان مالزیایی معنی "میوه مودار" می دهد. موهای پوسته رامبوتان نازک و نرم بوده، خار مانند نیستند و به پوست و دست آسیب نمی رسانند. اندازه هر میوه بالغ نصف کف دست است.

خواص بهار نارنج


اگر این روزها به شهرهای شمالی کشورمان سفر کنید، حتما از عطر گل‌های بهار نارنج سرمست خواهید شد.
بهار نارنج همان شکوفه درخت نارنج است که در فصل بهار درخت را زینت داده،  در پاییز و زمستان، جای خود را به میوه نارنج می‌دهد. این گل اگرچه در پخت مربا مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی کاربرد اصلی آن به‌همان صورت گل خشک و به‌خصوص عرق در طب گیاهی است. برای مصرف دارویی، شکوفه‌های بهارنارنج را صبح زود به حالت غنچه نشکفته می‌چینند و سپس در محلی تاریک سریع خشک می‌کنند تا تغییر رنگ ندهند. مهم‌ترین خاصیت دارویی بهارنارنج تاثیر آن روی سیستم عصبی بدن است. بهارنارنج آرامش‌بخش و ضدهیجانات دستگاه عصبی است و سردردهای عصبی و همچنین میگرنی را کاهش می‌دهد.
 بهارنارنج در تقویت معده و طب بسیار مؤثر است و تپش نامنظم قلب، تشویش و اضطراب را از بین می‌برد.
- برای کنترل تشنج‌ها و حمله قلبی هم بهار نارنج را توصیه می‌کنند.
- اگر مشکل کم‌خوابی یا بی‌خوابی دارید، حتما پیش از خواب، مقداری عرق بهارنارنج یا چای آن را بنوشید.
- برای درست کردن چای بهار نارنج، کافی است 10گرم از گل بهارنارنج را در دو لیوان آب‌جوش به مدت 20دقیقه بجوشانید، سپس آن را صاف کرده، ‌همراه یک قاشق سوپ‌خوری عسل میل کنید.
با خوردن این چای، خواب خوش و آرامی خواهید داشت.

منبع: همشهری آنلاین

بردفروت ميوه ای سرشار از اسيد چرب امگا ۳ و ۶

بردفروت (ميوه نان)، ميوه معروف جزيره هاي اقيانوس آرام است که به نان شباهت دارد. اين ميوه نرم، داراي گوشت زرد و کرم رنگ است که طعم شيرين و بوي خوبي دارد. به گزارش سايت «ehow»، اين ميوه به علت ظاهر منحصر به فرد خود و ارزش غذايي زياد آن شهرت پيدا کرده است به خصوص اين که حاوي مقدار زيادي اسيد چرب امگا ۳ و ۶ مي باشد.* در اغلب کشورهاي جهان کشت مي شود ولي هنوز در ايران جايي براي خود باز نکرده است.* اين ميوه انرژي زا، غني از فيبر است. فيبر موجود در آن در کاهش کلسترول و تري گليسيريد که بيماري قلبي ايجاد مي کند، موثر است.* مصرف بردفروت، کلسترول مفيد را افزايش و کلسترول مضر را کاهش مي دهد و در نتيجه فرد را از خطر حمله قلبي محافظت مي کند.* فيبر موجود در آن با کاهش جذب گلوکز توسط بدن ديابت را مهار مي کند.* مصرف روزانه اين ميوه به عمل کرد صحيح روده ها کمک مي کند و خطر سرطان روده را کاهش مي دهد.* بردفروت، حاوي مقدار زياد اسيد چرب امگا ۳ و ۶ است که به رشد طبيعي بدن و مغز کمک مي کند و مفيد است. اين اسيدهاي چرب، براي پوست مفيد است به رشد موها کمک مي کند، به سوخت و ساز بدن نظم مي بخشد، به تکثير، تحريک و رشد استخوان کمک مي کند.* اين ميوه که حاوي ويتامين  c، تيامين، ريبوفلاوين، نياسين، آهن و فسفر است، ماده مغذي لازم بدن را تامين مي کند.* در کشور برزيل، آرد تهيه شده از اين ميوه جايگزين مناسبي براي گندم و پخت نان است، زيرا آرد بردفروت نسبت به آرد گندم مغذي تر است.* تخم اين ميوه، را مي توان جوشاند، بخارپز کرد، کباب کرد و با کمي نمک خورد.

چمپداک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


چمپداک گونه‌ای درخت و میوه از تیرهٔ توتان (Moraceae) از جنس میوه نان (Artocarpus) و بومی آسیای جنوبی شرقی است. مالزی، برونئی و اندونزی از مراکز این میوه هستند.
گوشتینه شیرین و آبداری دور دانه‌های میوه (که مثل بادام زمینی هستند) است و لایه محکمی بین پوست و هسته (که خوردنی نیست) موجود است. پوست بیرونی میوه تا اندازه‌ای چسبناک است.

مژکی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد



نام علمی
Nephelium lappaceum
لینه
مُژَکی میوهٔ گیاهی با نام علمی سرخالوی مژکی (Nephelium lappaceum) است.
این میوه هم‌خانواده با سرخالو و چشالو است که شفت و گرد و گاه بیضی و قطر آن سه تا شش سانتیمتر است که روی خوشه‌های دو تا ده تایی قرار دارد؛ پوست آن پوشیده از مژک و معمولاً به رنگ سرخ است؛ گوشتهٔ آن شفاف و ترد و به رنگ سفید و گاه مایل به صورتی است و طعمی ترش و شیرین دارد؛ هستهٔ آن قهوه‌ای شفاف و به قطر دو تا سه سانتیمتر است.

ریخت شناسی کمبوزه

نام علمی کمبوزه Cucumis melo . L از خانواده کدوییان (Cucurbitaceae) و یکی از محصولات با ارزش در اکثر کشورهای جهان می باشد . تاریخچه محصول : تا به حال گونه وحشی خربزه و طالبی را پیدا نکرده اند و عقیده کلی بر این است که منبع اولیه خربزه و طالبی آسیا است و چون شاهدی دال بر کاشت آن در زمان های قدیم موجود نیست ، احتمالاً در زمان های قدیم کاشت نمی شده است .
گل گیاه زرد رنگ و به شکل زیر می باشد.

برای نخستین بار اسم طالبی در اروپا در سال ۱۳۸۸ میلادی به وسیله وایکلیف برده شده که از آن به عنوان میوه خوراکی یاد شده است . به نظر متخصصان طبقه بندی گیاهی ناحیه اصلی و منبع اولیه طالبی و خربزه به شکل کنونی کشور ایران و قفقاز و کشورهای همسایه ایران است . نظریه دیگر دانشمندان طبقه بندی گیاهی بر این است که گونه های مختلف در آسیا و آفریقا به طور مجزا پدیدار گشتند . نظر هوکر بر این است که گونه و رقم های اهلی طالبی و خربزه از یک رقم وحشی به نام Cucumis trigonus که در ایران نیز موجود است به وجود آمده است . این گونه در ایران و هندوستان و از آنجا به مالایا تا نواحی شمال استرالیا می روید . حال در چه لحظه ای از تاریخ طالبی و خربزه معمولی پدیدار گشته اند معلوم نیست .

سرخالو برای بهبود گردش خون مفید است

سرخالو برای بهبود گردش خون مفید استسرخالو (Lychll) میوه ای است که پوست آن سرخ و چرم مانند و تیغ تیغی و شبیه توت فرنگی است. قسمت خوراکی آن سفید، شفاف، سفت و آبدار است. این میوه استوایی به وفور در جنوب چین، جنوب تایوان، شمال ویتنام، اندونزی، فیلیپین و هند کشت می شود.لازم به ذکر است این میوه تا جایی که ما اطلاع داریم در ایران وجود ندارد و قصد ما از بیان خاصیت این میوه، آشنایی بیشتر خوانندگان با خواص میوه های مختلف است که طی سفرهای خود ممکن است اسم آن را بشنوند و همچنین انگیزه ای باشد برای واردکنندگان تا در کنار وارد کردن انواع و اقسام لوازم لوکس و تزئینی، توجهی هم به محصولات گیاهی و زیست محیطی سایر نقاط دنیا داشته باشند.
▪ این میوه در افزایش انرژی بدن کمک می کند.

پی تا یا- ترگیل - سرخالو- خارگیل- زرگیل

معرفی چند میوه عجیب و خواص آنها


۱- پي‌تايا، ميوه اژدها (Pitaya)
نامهای دیگر : پیتاهایا، هو لونگ گو، گلابی توت فرنگی، نانتیکافروت یا تان لانگ

به میوه چندین نوع کاکتوس اطلاق می‌شود. این میوه بومی مکزیک و آمریکای مرکزی و جنوبی است و در ضمن در کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون ویتنام، تایوان، جنوب چین، جزیره اکیناوا (ژاپن)، فیلیپین و مالزی هم کشت می‌شود، و در اسرائیل نیز موجود است. میوه اژدها تنها در شب شکوفه می‌کند؛ شکوفه‌های آن بزرگ و سفید هستند و معمولاً «گل شب» یا «ملکه شب» نامیده می‌شوند.

زرگیل

پرونده:Lansiumdomesticumfruit.jpg
  زَرگیل میوهٔ گیاهی است با نام علمی زرگیل اهل (Lansium domesticum) از تیرهٔ سنجدتلخیان (Meliaceae)، و راستهٔ ناترک‌سانان (Sapindales) که اندازهٔ آن دو و نیم تا پنج سانتیمتر و به شکل بیضوی یا کروی است و آرایشی خوشه‌ای دارد و به صورت خوشه‌های دو تا سی تایی است؛ رنگ آن زرد مایل به خاکستری یا قهوه‌ای یا صورتی کم رنگ است و دارای پوست مخملی نازک یا ضخیمی است که حاوی شیرابه است؛ در زیر پوست آن گوشتهٔ شفاف و آبدار قرار دارد که از پنج تا شش برش یا پره تشکیل شده است؛ طعم آن ترش و شیرین است و اکثراً در جنوب تایلند و مالزی و اندونزی و فیلیپین می‌روید.

منبع: http://tabib.parsbloger.com/post239.html

میوه دارابی

mihansalamat.com
دارابی که به نامهای لیمو هندی- لیمون هندی و دارابا نیز معروف می باشد، دارای طبع سرد است.

 موارد استفاده :

دارابی دارای خاصیت دافع سموم، اشتهاآور، نشاط آور، ضد نفخ، صفرابر و تصفیه کننده ی خون می باشد.

 هم چنین از آن در مواردی مانند : تقویت کبد، تقویت معده، تقویت قلب، تقویت روده، خارش های جلدی، ناراحتی مفاصل، تاول دهان، ناراحتی لثه ها و یرقان نیز استفاده می نمایند.


 مضرات :

·         زیاده روی و مصرف بی رویه دارابی زیان آور می باشد. 


منبع: http://iransalamatzi.mihanblog.com/post/1791

میوه ای به نام خارگیل

خواص خوراکیها | میوه ای به نام خارگیل میوه دوریان (durian) که در پارسی از آن با نام خارگیل یاد شده، بومی آسیای جنوب شرقی بوده و در کشورهای مالزی و اندونزی به وفور یافت می شود.
دوریان (durian) یا همان خارگیل، میوه ای بزرگ به اندازه نارگیل و طول 15 الی 20 سانتی متری است که سطح پوسته خارجی سخت آن پوشیده از خارهای سفت است.
میوه ای به نام خارگیل
وزن هر عدد از این میوه نیز به سه کیلوگرم می رسد.

آب، اكسیر حیات

نوشته : دكتر سلطانعلی محبوب استاد و رئیس مركز تحقیقات علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشكی تبریز 
دسترسی كافی به آب سالم، نه تنها یک نیاز اساسی و حق بشری است، بلكه فواید بهداشتی و اقتصادی زیادی نیز در سطح انفرادی و خانوادگی دارد. آب یک فاكتور حیاتی در كاهش مرگ و میر و میزان ابتلا  به بیماری در كودكان زیر ۵ سال به ویژه در خانواده های فقیر حومه شهرها به شمار می رود. به علا وه دسترسی به آب موجب می شود كه زمان زیادی را كه زنان و كودكان صرف به دست آوردن آب می كنند به طور موثرتری در سایر امور مربوط به توسعه اقتصادی خانواده كه در حقیقت یک فاكتور كلیدی در چالش برای كاهش فقر به شمار می رود به كار گیرند.
تقریبا یک چهارم جمعیت جهان هنوز بدون دسترسی صحیح به آب و اقدامات بهداشتی به سر می برند. رشد سریع جمعیت و توسعه ناكافی در خیلی از كشورها باعث شده كه امروزه میلیون ها نفر از مردم بدون دسترسی به اقدامات اساسی بهداشتی آب باقی بمانند و شاید بتوان ادعا كرد حدود نصف جمعیت كشورهای در حال توسعه از یک یا بیشتر از یک بیماری از ۶ بیماری عمده مرتبط به آب و اقدامات بهداشتی مربوط به آن (اسهال،  آسكاریس،  آلودگی به دراكونكولوس،  كرم قلا ب دار،  شیستوزومیازیس و تراخم) رنج می برند.

عدم تحمل لاكتوز، مشكلی با راه حل فراوان

نوشته  : مریم سالک زمانی كارشناس ارشدتغذیه 



شیر، نوشیدنی مفیدی است كه حاوی مواد مغذی بسیاری از جمله پروتیین، چربی، قند، ویتامین ها و املا ح می باشد. یكی از این مواد مغذی لا كتوز نام دارد.
لا كتوز یا همان قند شیر در بسیاری از افراد و گروههای سنی مختلف ایجاد عدم تحمل كرده و تحمل آن برای شخص مشكل است . قند لا كتوز در بدن توسط آنزیم لا كتاز هضم می گردد . بنابراین بیمارانی كه كمبود لا كتاز دارند در هضم این قند دچار مشكل شد ه و به عوارضی همچون نفخ، تجمع گاز، كرامپ، دل درد و اسهال مبتلا  میگردند . البته عوارض حاصله با توجه به میزان ترشح آنزیم در افراد تا حد زیادی متفاوت است. آمارها نشان می دهد كه ۷۰ درصد سیاهپوستان، آسیایی ها و افراد آمریكای جنوبی به كمبود این آنزیم دچارند.

از فنیل آلانین چه می دانیم؟

نوشته : فریدون ممقانی كارشناس ارشد بیوشیمی بالینی از تهران
فنیل آلانین یک اسید آمینه ضروری است كه باید آن را از غذا به دست آوریم زیرا بدن قادر به ساخت آن نیست. در افراد سالم، فنیل آلا نین تبدیل به تیروزین می شود (تیروزین برای ساختن هورمون هایی چون نوراپی نفرین و اپی نفرین لا زم است). بزرگسالا ن ۹۰ درصد فنیل آلا نین و بچه ها ۴۰ درصد آن را تبدیل به تیروزین می كنند.
فنیل آلا نین در درمان درد، افسردگی، مولتیپل اسكلروزیز (ثپ)، بیماری پاركینسون، روماتیسم مفصلی، آرتروز و حتی سرطان مفید است.
فنیل كتونوریا  )سدر(اختلا لی است كه بدن قادر به تبدیل فنیل آلا نین به تیروزین نیست. این بیماری در شیرخواران ۳ تا ۶ ماهه ظاهر می شود و اغلب باعث عقب افتادگی شدید ذهنی می گردد. این بیماری همچنین می تواند باعث تشنج و بیش فعالی نیز بشود.

خستگي مزمن فقدان انرژي

نوشته  : فرزانه فاضلی پور كارشناس تغذیه و رژیم درمانی 
نشانگان خستگی مزمن یا نوعی خستگی مفرط همراه با فقدان انرژی است كه نه فقط برای چند روز بلكه به طور متناوب به مدت ۶ ماه یا بیشتر ادامه دارد. بسیاری از مبتلا یان، دچار علا یمی چون گلودرد، دردناک شدن غدد لنفاوی–درد عضلا نی، عدم تمركز و فراموشی می شوند. ولی خستگی مزمن در افراد جوان و بالغ شایعتر است.در حدود ۹۰ درصد بیماران در سنین ۲۵تا۵۰سال هستند.
در حالی كه ثءٴ مدت هاست وجود دارد اما هنوزهم به سختی تشخیص داده می شود. علا یم  آن  در افراد  متفاوت است و اغلب با افسردگی اشتباه گرفته می شود. امروزه بیشتر متخصصان، خستگی مزمن را نوعی بیماری خود ایمنی می دانند. در این نوع بیماری ها دستگاه ایمنی در مورد دفاع از بدن در برابر عوامل خارجی دچار اشتباه می شود و به بافت های خود بدن حمله می كند. حدود ۷۵درصد از بیماران مبتلا  به خستگی مزمن را زنان تشكیل می دهند. علت این امر شاید قوی تر بودن دستگاه ایمنی زنان نسبت به مردان باشد.
با توجه به اینكه هنوز هیچ درمان دارویی قطعی برای ثءٴیافت نشده است اصلا ح رژیم غذایی می تواند به بهبود برخی علا یم كمک كند.

تاٴثیر داروها در ایجاد چاقی

نوشته  : دكترمحمد حسین صالحی سورمقی دكترای تخصصی فارماكوگنوزی و استاد دانشكده داروسازی دانشگاه تهران خرداد 
شیوع اضافه وزن و چاقی در جمعیت بزرگسالا ن آمریكا حدود ۶۴ درصد برآورد شده است. اگرچه عوامل زیادی در این چاقی اپیدمیک موثر هستند ولی یكی از دلا یل آن انواع داروهای مصرفی در درمان بیماری های مختلف می باشد. در طی دوره درمان و همینطور هنگام انتخاب دارو، پزشک بایستی به این نكته توجه كند كه چنانچه بیمار در معرض خطر اضافه وزن و چاقی می باشد، از داروهایی كه باعث افزایش وزن می شوند و در این مقاله به طور مختصر نام برده می شوند استفاده نشود و در عوض از سایر داروهای جایگزین استفاده شود.
علا وه بر اثرات منفی اضافه وزن بر سلا متی، دیده شده است، كه این اضافه وزن ایجاد شده در اثر مصرف دارو نه تنها باعث كاهش كیفیت زندگی می شود بلكه تمایل بیمار برای ادامه درمان و مصرف دارو را نیز كاهش می دهد.

زرشک، طبیب سرخ پوش

نوشته  : مریم عظیمی آزاد مهندس صنایع غذایی 
مصرف طبی زرشک به دوره مصریان باستان می رسد كه فراعنه و ملكه ها، این گیاه را با تخم رازیانه به منظور درمان طاعون مصرف می كردند. امروزه، گفته می شود این گیاه درد مفصلی، روماتیسم و تورم ناگهانی پسوریازیس را تسكین می بخشد. انواع عفونت هایی كه زرشک می تواند در درمان آن ها موثر واقع شود عبارت است از: عفونت گلو، مجاری ادراری، مجاری معده ای  روده ای، ریه ها، عفونت های مخمری و اسهال.پوست ریشه و ساقه این گیاه خاصیت درمانی دارد. ریشه و ساقه این گیاه زردرنگ است و اروپایی ها و آمریكای شمالی برای رنگ آمیزی لباس از ان استفاده می كردند. اما تركیبات موجود در پوست این گیاه زرشک را به عنوان یک گیاه درمانی مطرح كرده است.سبوس و پوسته این گیاه حاوی الكالوئید است،

نگاهی نو به چربیهای دامی

نوشته  : دكتر پیمان غلام نژاد دامپزشک، كارشناس آزمایشگاه كنترل مواد غذایی دانشگاه علوم پزشكی ایران 
مقدمه:
اسیدهای چرب یكی از اجزای اصلی ساختمانی چربی ها می باشند. براساس تحقیقات انجام شده نوع اسیدهای چرب و حتی ایزومرهای مختلف فضایی و هندسی یک نوع اسیدچرب در خواص غذاهای حاوی آنها موثر است. اسیدهای چرب در گیاهان و حیوانات عموما بصورت غیراشباع سیس می باشند. در شكل ترانس، هیدروژن ها به كربن های غیراشباع در دوطرف متقابل متصل می شوند. اسید چرب لینولئیک كنجوگه(اپٴ) یكی از انواع اسیدهای چرب است كه نتایج مطالعات روی مدل های حیوانی، فواید این اسید چرب را به اثبات رسانده است. اسیدهای لینولئیک كنجوگه گروهی از ایزومرهای هندسی و وضعیتی اسیدهای دارای پیوند دوگانه می باشند. قسمتی از این ایزومر در شكمبه نشخواركنندگان در نتیجه بیوهیدروژناسیون ناكامل اسیدلینولئیک به وجود می آید، اما قسمت اعظم این ایزومر با سنتز داخلی تحت اثرآنزیم غیراشباع كننده بر روی واكسنیک اسید به وجود می آید. واكسنیک اسید ماده واسطه ای در بیوهیدروژناسیون شكمبه است. انسان نیز قادر است تا از طریق این آنزیم غیراشباع كننده با استفاده از اسید واكسنیک موجود در غذا ایزومر مذكور را بسازد.
تاثیر اپٴ بر سلا متی:
منبع مهم تغذیه ای اپٴ برای انسان، گوشت گوسفند و گاو و لبنیات مثل پنیر و شیر می باشد. ایزومر عمده اپٴ در غذاهای طبیعی  ۱۱ژ و ۹ح می باشد. تحقیقات در زمینه عملكرد بیولوژیكی و فواید اپٴ برای سلا متی انسان به دهه ۱۹۸۰ میلا دی برمی گردد. اسید لینولئیک كنجوگه، پتانسیل ضد سرطانی در برابر بسیاری از انواع سرطان ها دارد. همچنین اثرات مفیدی در محافظت بدن در برابرتصلب شرایین و جلوگیری از افزایش وزن بدن و چاقی دارد. اثرات مفید این اسیدچرب بر روی عملكرد سیستم ایمنی و تنظیم جذب انرژی و غذا به اثبات رسیده است. با مطالعات روی مدل های حیوانی نشان داده شد كه اپٴ از رشد عروق جدید غیرطبیعی جلوگیری كرده و خواص ضد دیابتی دارد. مكمل های تجاری اپٴمخلوطی از ایزومرهای (۱۱ژ و ۹ح ) و(۱۲حو۱۰ژ) به میزان مساوی می باشند. اثرات ضدچاقی این اسیدچرب در انسان كمتر از حیوانات است. اپٴ افزایش وزن را كاهش می دهد اما میزان اثر آن بستگی به میزان و نوع ایزومرها در مخلوط دارد. هرچه میزان ایزومر ۱۱ژ و ۹ح بیشتر باشداثرات مثبت آن بیشتر است.
اپٴ سبب كاهش ذخیره چربی در بدن و كاهش توده ها و بافت های چربی می شود. كاهش چربی های ذخیره بدن نه تنها از طریق كاهش تعداد سلول های چربی بلكه ازطریق كاهش اندازه این سلولها نیز می باشد. با مصرف این اسیدچرب سلول های قهوه ای و سفید چربی كم و پروتئین ها زیاد می شوند. مطالعات نشان می دهند كه مكمل های اپٴ سبب افزایش درصد آب و خاكستر لا شه حیوان می شوند. از طرفی با افزایش چربی رژیم غذایی از اثرات این مكمل كاسته نمی شود و حتی افرادی كه غذاهای پرچرب می خورند با مصرف این مكمل ها بافت های چربی كمی دارند. مكانیزم عمل به این صورت است كه اسیدلینولئیک كنجوگه مصرف انرژی دربدن، میزان تعریق و از دست دادن گرما را افزایش و لیپوژنز و ساخت چربی را كاهش می دهد.
 لیپوپروتئین لیپاز یكی از آنزیم های كلیدی در متابولیزم چربی می باشد كه اسیدهای چرب تری آسیل گلیسرول درحال گردش را هیدرولیز می كند و سبب افزایش جذب اسیدهای چرب و دوباره استری شدن آنها در سلول های ذخیره كننده چربی می شود. اپٴ با كاهش فعالیت این آنزیم سبب كاهش غلظت تری آسیل گلیسرول و گلیسرول داخل سلولی و افزایش رهاسازی گلیسرول می شود. بنابراین سنتز اسیدهای چرب و غیراشباع كردن چربی در بدن را كاهش و سبب افزایش میزان اسیدهای چرب غیراستری در پلا سما می شود.
عوارض مصرف اپٴ:
لپتین یک هورمون مهم و موثر در ثبات گلوكز خون از طریق انسولین می باشد. اپٴ سبب كاهش لپتین پلا سما می شود و از طریق ایجاد مقاومت انسولینی، بالا نس انسولین را تغییر داده و هیپرانسولینمی ایجاد می كند. همچنین مصرف طولا نی مدت مكمل ها سبب افزایش اندازه كبد و طحال و ابتلا  به بیماری كبد چرب می شود. از آنجا كه اپٴ اكسیداسیون چربی ها را افزایش می دهد نگرانی هایی در مورد سلا مت مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیادی از این اسیدچرب وجود دارد.
رژیم طبیعی:
جیره غذایی دام تاثیر زیادی در تركیب چربی شیر دارد از این رو امروزه با تنظیم جیره غذایی دام، فراورده های دامی حداكثر میزان ممكن اسیدچرب لینولئیک كنجوگه را دارا می باشند. چربی شیر از انواع اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع تشكیل شده است كه درصد اسیدهای چرب در شیرهای مختلف تا حدودی متفاوت است. عوامل بسیاری بر درصد اسیدهای چرب مختلف موجود در شیر تاثیر دارند. همچنین تركیب و درصد اسیدهای چرب شیر، خود بر سلا مت انسان تاثیرگذار است. حدود یک سوم اسیدهای چرب شیر از اسیداولئیک و لینولئیک كه اسیدهای چرب غیراشباع می باشد تشكیل شده است. ۱۲درصد اسیدهای چرب شیر، اسیدهای چرب با زنجیر كوتاه است كه نقشی در افزایش سطح چربی های خون ندارند و در بافت های چربی نیز تجمع نمی یابند. امروزه با اعمال برخی تغییرات در نحوه تغذیه گاوهای شیری، سطح اسیدهای چرب غیراشباع را تا حدود نصف افزایش می دهند. با تغییر تركیب غذای دام و به كمک میكروارگانیزم های شكمبه و طی مراحل بیوهیدروژناسیون، اسید چرب لینولئیک كنجوگه از اسید های چرب لینولئیک آلفا و گاما تشكیل می شود. این اسیدچرب می تواند توسط خود حیوان جذب شده و وارد بافت های چربی و ماهیچه ای شود. ثابت شده كه اسیدلینولئیک كنجوگه اثرات آنتی اكسیدانی و ضدسرطانی دارد همچنین مصرف اسیدهای چرب غیراشباع با یک پیوند دوگانه سبب كاهش خطر بیماری های قلبی می شود. <نكته قابل توجه این است كه با مصرف انواع لبنیات و گوشت قرمز نمی توان از فواید اپٴ بهره برد بلكه با مصرف فراورده های دامی تولید شده تحت مراحل افزایش میزان اپٴ می توان از فواید فوق الذكر بهره مند شد.> طبق مطالعات بومان و همكاران ۷۵ تا ۹۰ درصد از ایزومرهای موجود در چربی شیر ۱۱ژو ۹ح می باشد. از طرفی مراحل تولید و ذخیره سازی محصولا ت غذایی اثر كمی بر محتوی اسیدهای چرب دارند. با تغییر جیره دام به سمت تولید فراورده های حاوی درصد بالا تری از اپٴ، مصرف كنندگان با خوردن غذاهای طبیعی از فواید این اسیدهای چرب بهره می گیرند. باید توجه داشت كه بیشتر مطالعات انجام شده در مورد اپٴ روی مدل های حیوانی بوده و بررسی اثرات این اسیدچرب روی انسان نیاز به مطالعات بیشتری دارد.



منبع: دنیای تغذه  ش 66

سویا و سلامتی

نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
 فاكتورهای غذایی كه  در سلا مت سیستم عصبی و قدرت یادگیری نوجوانان موثرند  و در این ارتباط انرژی، پروتئین، كربوهیدرات ها، ویتامین های گروه ا، روی و ید را مورد بررسی قرار دادیم; یكی دیگر از مواد مغذی كه در سلا مت سیستم عصبی و قدرت یادگیری نوجوانان موثر است ویتامین ٴ است. این ویتامین كه عمدتا در منابع گیاهی از قبیل سبزی های دارای برگ سبز و سایر سبزی ها مانند گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، فلفل فرنگی و میوه هایی مثل مركبات (پرتقال، لیموشیرین، گریپ فروت، لیموترش، نارنگی و نارنج)، كیوی و توت فرنگی موجود است تاثیر مهمی در حفظ سلا مت اعصاب به عهده دارد زیرا در تولید دو انتقال دهنده عصبی (نوروترنسمیتر) به نام های سروتونین و نوراپی نفرین موثر است كه این دو ماده موجب انتقال پیام های عصبی از یک سلول عصبی به سلول عصبی دیگر می شود. وجود این انتقال دهنده های عصبی برای فعالیت و سلا مت سیستم عصبی ضروری است.

تغذیه در ورزش هنرهای رزمی

نوشته  : محمد حضوری دانشجوی دكترای تغذیه 
رشته های مختلف هنرهای رزمی فعالیت هایی را شامل می شود كه با نبرد و زد و خوردهای فیزیكی همراه می باشند. برخی از این رشته ها عبارتند از:
تكواندو، جودو، كاراته، كونگ فو، وشو، كیک بوكسینگ و كشتی سومو.
امروزه با افزایش تعداد طرفداران و ورزشكاران در رشته های مختلف هنرهای رزمی، متخصصین تغذیه و طب ورزشی اهمیت ویژه ای را برای این ورزش ها در نظر می گیرند. در ایجاد و افزایش علا قه مندی عامه مردم به این ورزش ها، پخش برخی فیلم های سینمایی با هنرپیشگان نقش اول رزمی كار و برخی بازی های كامپیوتری موثر بوده است. در برآوردی كه سال ۱۹۹۵ صورت گرفت، نتایج نشانگر آن بود كه ۷۵ میلیون نفر در سراسر جهان در رشته های مختلف هنرهای رزمی در حال تمرین می باشند و تعداد این ورزشكاران در ایالا ت متحده آمریكا به تنهایی حدود ۸ میلیون نفر را شامل می گردد.

میان وعده غذایی برای كودكان

نوشته  : دكتر سیدمرتضی صفوی و مینا مینایی ___ كارشناس ارشد و مدیر گروه مادر و كودک مریم زارعی ___ كارشناس 
بسیاری از عادات و از جمله عادات غذایی، در سنین ۵-۲ سالگی شكل می گیرد. با توجه به اینكه عادات غذایی در دوران كودكی شكل می گیرد و سلیقه های غذایی در این سنین پایه گذاری می شود و تا سال ها پایدار می ماند، بنابراین عادات تغذیه سالم را باید از دوران كودكی پایه ریزی نمود. تغذیه در دوران كودكی می تواند در پیشگیری از بسیاری از بیماری های سنین بزرگسالی مانند پرفشاری خون، چاقی، پوكی استخوان، با لا  بودن كلسترول خون و بیماری های قلبی و عروقی نقش داشته باشد.
به دلیل شكل گیری عادات غذایی در سنین پائین، از همین زمان باید مواد غذایی سالم را در اختیار كودک قرار داد و به تامین مواد مغذی مورد نیاز او از طریق وعده های اصلی و میان وعده های غذایی توجه نمود. استفاده از یک میان وعده با ارزش غذایی مناسب نظیر شیر، میوه، خرما....در برنامه غذایی كودک موجب رشد جسمی و مغزی او می گردد.

2+4 اشتباهی که چاق ها مرتکب می شوند!



لاغری یک راز ندارد. هزاران توجیه و نکته برای کاهش وزن وجود دارد. ولی شما باید راز خودتان را از بین همه اینها پیدا کنید. شاید اشتباه شما یکی از اینها باشد!
۲+۴ اشتباهی که چاق ها مرتکب می شوند!خوردن غذاهای سالم، ورزش کردن و تغییر سبک زندگی مواردی است که همه ما با آنها آشنا هستیم و می دانیم برای رسیدن به اندام متناسب باید آنها را رعایت کنیم. اما با اینکه امروزه اطلاعات زیادی راجع به راه های لاغر شدن وجود دارد، شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که پس چرا بعضی افراد موفق نمی شوند لاغر شوند؟ پاسخ این است که احتمالا بعضی نکات نادیده گرفته می شود. حتما می پرسید کدام نکته ها؟ این مطلب را بخوانید تا با شناخت این اشتباهات و دوری از آنها، جزو افرادی باشید که موفق به کاهش وزن می شوند.

راهکارهای کاهش اشتها


در اینجا به چندنكته اشاره می کنیم که با استفاده از آنها می توانید روش مناسبی را برای خوردن غذاها در پیش بگیرید و از پُرخوری ودر نتیجه چاقی جلوگیری کنید.

1- حواس ‌خودتان را پرت کنید
اگر ناگهان و شدیدا هوس بستنی کردید، بدانید که این فقط نشانه یک زیاده‌طلبی است. اشتهای کاذب یا همان هوس تنها 10 دقیقه طول می‌کشد و اگر شما بتوانید در این 10 دقیقه خودتان را کنترل کنید و به سمت خوراکی‌های پرکالری نروید، گام بزرگی به سمت سلامت‌تان برداشته‌اید.
شما می‌توانید برای کنترل اشتها‌ی‌تان، با انجام دادن کارهایی معمولی حواس‌تان را از خوردن خوراکی‌ای که هوس کرده‌اید، منحرف کنید. مثلا به یک دوست قدیمی زنگ بزنید، موسیقی گوش کنید، ورزش  انجام دهید یا خودتان را با دیدن فیلم مشغول نگه دارید.

مهمترين نكات تغذيه اي در زمان اسهال كودكان

اگر كودكتان دچار اسهال شده بايد يك سري از نكات تغذيه اي را رعايت كنيد.
دکتر فریبا شیروانی، فوق تخصص بیماری های عفونی اطفال در گفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به شیوع بالای بیماری های عفونی در فصل تابستان گفت: اسهال و استفراغ مهترین علامتی است که در کودکان هنگام ابتلا به باکتری یا ویروس بروز می کند.

وی با اشاره به خطر کم آبی در کودکان، در خصوص علایم شایع ابتلا به بیماری های عفونی افزود: کودک در ابتدا دچار تب خفیفی می شود و پس از آن تهوع و استفراغ شروع می شود.

راهكارهاي درماني جهت رفع نفخ معده هنگام مصرف سبزيجات

برخی افراد نسبت به بعضی میوه ها و سبزیجات یا الیاف گیاهی دچار نفخ می شوند که بهتر است برای رفع این مشکل به توصیه های لازم در این رابطه توجه کنند.
دکتر امیر حسین فقیهی فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: برخی افراد با مصرف برخی میوه ها، بعضی سبزیجات و الیاف گیاهی دچار نفخ می شوند که می تواند این نفخ همراه با دفع گاز باشد.

وی تصریح کرد: میوه ها به دلیل داشتن فیبر، املاح و پر آب بودنشان در صورت مصرف آنها با پوست سبب نفخ می شوند به دلیل آنکه بیشتر فیبر آنها در پوستشان است.

آشنایی با خواص چای سبز


چینی‌های باستان از خواص مفید چای سبز به خوبی آگاه بوده و از آن برای موارد پزشکی به خصوص درمان سردرد و رفع افسردگی، استفاده‌های فراوانی ‌می‌کردند.

به گزارش سرويس علمي، پزشمي باشگاه خبرنگاران؛ از فواید بسیار چای سبز صحبت‌های زیادی می‌شود و حتی چای را بهترین نوشیدنی پس از آب می‌دانند.

چای سیاه و چای سبز هر دو از گیاه واحدی به دست می‌آیند و تفاوت آنها در طرز تهیه‌شان است.

*مروری بر خواص چای‌سبز

کلسترول جیست؟

كلسترول، نوعي چربي است كه در ساختمان كليه سلولهاي بدن بكار رفته است.
به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران؛ کلسترول ماده ای است از جنس چربی که در تمام سلول های بدن وجود دارد و در ساخت دیواره ی سلولی و برخی هورمون ها نقش مهمی را ایفا می کند. مولکول های چربی پس از جذب از روده در سیستم گردش خون توسط کلسترول حمل می شوند. قسمت اعظم کلسترول در داخل بدن و توسط کبد ساخته می شود و بقیه آن با مصرف غذاهای پر کلسترول و پر چرب وارد بدن می شود.

این‌ها را بخورید تا چربی‌هایتان راحت‌تر آب شود

3234.jpg
از چربی‌هایی که به پوستتان چسبیده خسته شده‌اید؟ با وجود این که نمی‌توان ادعا کرد با خوردن یک ماده‌ی غذایی مانکن می‌شوید اما باید بدانید مواد غذایی مفیدی نیز وجود دارند که کمک خواهند کرد شما راحت‌تر چربی‌هایتان را آب کنید.
به گزارش ايسنا به نقل از سايت تبيان، برای آشنایی بیشتر با مواد غذایی چربی‌سوز با ما همراه شوید.
- شیر، ماست و پنیر کم چرب
مصرف کلسیم تأثیر زیادی روی سلامت بدن دارد. اگر کلسیم کافی از طریق مواد غذایی دریافت نکنید هر کاری هم بکنید برای لاغر شدن دچار مشکل خواهید شد.

گوجه فرنگي ضدآفتاب طبيعي و اكسير جواني


Tomatoes(1).jpg
متخصصان انگليسي در يك مطالعه جديد دريافته‌اند كه گوجه فرنگي مي‌تواند پوست را جوان نگه دارد و همچنين از اين بافت حياتي در برابر آفتاب سوختگي محفاظت كند.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، متخصصان دانشگاه نيوكسل با انجام يكسري آزمايشات جديد متوجه شدند كه خوردن محصولات گوجه فرنگي براي حفاظت از پوست در برابر آفتاب سوختگي و نيز پيشگيري از پيري پوست ناشي از تماس با نور خورشيد، مفيد است.

كمبودویتامینDدرکودکان باعث كاهش رشدمي‌شود/تغذیه مناسب وتمرینات خاص ورزشی درافزايش قدموثرند


54-20.jpg
کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف منابع غذایی ویتامین D برای کودکان ضروری است.
سمیه صمدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مازندران، اظهارداشت: عامل ژنتیک و محیط در تعیین قد دارای اهمیت بسزایی است.
وی با بیان اینکه رشد قد از زمان تولد تا پایان دوران بلوغ ادامه می‌یابد، گفت: در طول این مدت می توان با رژیم غذایی مناسب و تمرینات خاص ورزشی میزان رشد را افزایش داد.

هفت كاربرد مفيد روغن زيتون


olive-oil1.jpg
چربي اصلي كه در تمام انواع روغن زيتون يافت مي‌شود اسيدهاي چرب تك زنجيره‌اي اشباع نشده يا MuFAs هستند.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، MuFAs‌ در واقع به عنوان چربي سالم و مفيد در رژيم غذاي در نظر گرفته مي‌شوند. به اين ترتيب اگر رژيم غذايي شما بيشتر حاوي چربي‌هاي اشباع نشده چه از نوع تك زنجيره‌اي (MuFAs) و چه از نوع چند زنجيره‌اي (PUFAs) باشد، مزاياي بيشتري را به بدن شما مي‌رساند.
روغن زيتون يكي از منابع اصلي چربي‌هاي اشباع نشده (MUFA)‌است و بويژه اگر به صورت ارگانيك مصرف شود براي بدن مزايا و خواص فراواني دارد. اين روغن باعث طول عمر و كاهش خطر ابتلا به بيماريها مي‌شود.

مصرف ميوه و سبزيجات موجب سم زدايي مثانه مي‌شود


masane.jpg
افزايش خطر ابتلا به سرطان مثانه بدنبال عفونت‌هاي ادراري
يك متخصص كليه و مجاري ادراري گفت: مبتلايان به عفونت‌هاي مزمن ادراري درمان نشده بيش از ساير افراد مستعد ابتلا به سرطان مثانه هستند، بنابراين پس از بروز اولين عفونت ادراري بايد پيگيري‌هاي لازم انجام شود تا پزشك از عدم احتمال وجود عفونت ادراري مزمن مطمئن شود.
دكتر سيمين وحيدي در گفت وگو با خبرنگار ايسنا منطقه دانشگاه علوم پزشكي تهران، با اشاره به اينكه تومورهاي مثانه 7 درصد کل سرطان‌ها را تشكيل مي‌دهند، گفت: سرطان مثانه نهمين سرطان شايع در جهان است و حدود 5 در صد مرگ و ميرهاي ناشي از سرطان را به خود اختصاص مي دهد. زنگ خطر این نوع سرطان، خون ادراري بدون درد است.

با مصرف توت با بروز سرطان مقابله کنید



یکی از فواید مهم توت  وجود آنتی اکسیدان های موجود در آن است که می تواند در پیشگیری از بروز انواع سرطان ها نقش موثری ایفا کند.
به گزارش وب دا، یک کارشناس تغذیه در یزد ضمن بیان این مطلب گفت: توت جزء گروه ميوه جات محسوب مي شود و هر صد گرم آن تقريبا 110 كيلو كالري انرژي دارد و همچنين حاوي مواد معدني از قبيل آهن، منيزيوم و ويتامين c  است.
يوسف نقيايي در ادامه اظهار كرد: قند موجود در میوه توت فروکتوز است که منجر به افزایش فوری قند خون نمی گردد اما افراد دیابتی باید مقدار متعادل آن را رعایت کنند چرا که مصرف زیاد آن می تواند در نهایت منجر به افزایش قند خون شده كه برای این بيماران خطرناک است.
وی خاطرنشان کرد: مقدار قند موجود در توت خشک شده از توت تازه به مراتب بیشتر است و با این شرط که در مصرف آن تعادل رعایت شود می تواند جانشین مناسبی برای قند و شکر باشد.
این کارشناس تغذیه گفت: یکی از فواید مهم این میوه وجود آنتی اکسیدان های موجود در آن است که می تواند در پیشگیری از بروز انواع سرطان ها نقش موثری ایفا کند.
وی گفت: یکی از فواید مهم این میوه وجود آنتی اکسیدان های موجود در آن است که می تواند در پیشگیری از بروز انواع سرطان ها نقش موثری ایفا کند.