مقابله با ضعف‌های غذایی

سلامت نیوز : همه ما کمابیش در زندگی ضعف‌هایی داریم که ما را آسیب‌پذیر می‌کنند. در حوزه تغذیه نیز این ضعف‌ها وجود دارند و به مراتب بیشتر هم هستند. وقتی سال‌ها به خوردن یک ماده غذایی نامناسب عادت کرده‌ایم دل کندن از آن خیلی سخت است حتی اگر بدانیم به سلامتی‌مان آسیب می‌زنیم. اما در مقابل این ضعف‌ها چه باید کرد؟ 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ در این مقاله چند ضعف را معرفی می‌کنیم و راه‌هایی برای مقابله با آن‌ها ارائه می‌دهیم.

ضعف شماره یک
شما نمی‌توانید در برابر احساس گرسنگی مقاومت کنید: اصلاً نگران نباشید. شما تقصیری ندارید. احساس گرسنگی که دست خود آدم نیست یک نیاز طبیعی است و باید رفع شود. میان‌وعده‌ها برای کنترل اشتها و رفع گرسنگی کمک می‌کنند. البته منظورمان این نیست که 3 وعده غذایی کامل بخورید و علاوه بر آن میان‌وعده هم میل کنید. نه! تنها کاری که باید بکنید این است: وعده‌های غذایی پرحجم را فراموش کنید و تعداد وعده‌های غذایی را بیشتر کنید. اینگونه هم احساس گرسنگی نمی‌کنید و هم نیازهای بدنتان را به بهترین نحو تأمین می‌کنید. مثلاً اگر می‌خواهید کمتر بخورید نصف یک عدد موز را برای وعده صبحانه میل کنید و نصف دیگرش را برای ناهار.

آنالیز ریسک ایمنی غذا

دکتر بهزاد مرندی

همه ما روزانه از مواد غذایی چون انواع میوه، سبزیجات، لبنیات، گوشت، نان و... استفاده میکنیم که سلامت و تندرستی ما در گرو سلامت و ایمنی این غذاها است.
آیا تا کنون به خطرات احتمالی مواد غذایی ناسالم و یا ظاهراً سالم اندیشیده اید؟
آیا از خطرات مواد شیمیایی همچون سموم، آفت کشها و برخی نگهارنده ها و یا میکروبهای بیماریزا در مواد غذایی که روزانه مصرف میکنید آگاهی دارید؟
کدام نهاد یا سازمان متولی تضمین سلامت و ایمنی مواد غذایی است؟
پاسخ به سوالات فوق نیازمند آنالیز و بررسی موارد ریسک و خطری است که در کمین سلامت و ایمنی مواد غذایی است.   
امروزه بسیاری از کشور های جهان جهت تامین مواد غذایی ایمن و سالم در پی ایجاد مدیریت سیستماتیک در زمینه ریسک ایمنی غذا هستند. به این منظور دستورالعمل و قوانینی وضع گردیده که نشانگر چگونگی و نحوه استفاده از تخصص علمی در فرآیند آنالیز ریسک است. اصلی ترین دستاوردهای اجرای سیستماتیک فرآیند آنالیز ریسک عبارتند از :
- کاهش ریسک ایمنی مواد غذایی با توجه به الویت بندی و درجه بندی ریسک
- افزایش اعتماد ملی و سلامت عمومی در بخش غذا و بهبود وضع اقتصاد و تجارت

مصرف نارگیل و تقویت حافظه



تحقیقات انجام شده توسط متخصصان آمریکایی نشان می‌دهد مصرف نارگیل در تقویت قدرت حافظه موثر است.
به گزارش ای‌بی‌سی هلث، نارگیل حاوی ویتامین‌های B و C‌، کلسیم، آهن، فسفر، چربی، کربوهیدرات و پروتئین است و مصرف آن تاثیر بسزایی در افزایش قدرت تمرکز دارد.
همچنین از مهم‌ترین خواص دیگر نارگیل این است که از بروز گواتر غیرسمی پیشگیری می‌کند، در درمان یبوست موثر است و مصرف مداوم آن مانع از بروز چروک‌های عمیق پوستی می‌شود.
البته شیر نارگیل دربرگیرنده همه خواص میوه نارگیل نیست اما به گفته متخصصان دو خاصیت مهم دارد. اول اینکه به دلیل دارا بودن دو ماده معدنی سدیم و پتاسیم به توازن مایعات بدن کمک می‌کند و در رفع مشکلات کلیه و مثانه موثر است.
دوم اینکه حس گرسنگی کاذب را از بین می‌برد و احساس سیری طولانی مدت ایجاد می‌کند و مانع از ریزه‌خواری در طول روز می‌شود.
منبع: همشهری تندرستی

آشنایی با 4 ماده غذایی برای لاغری در پاییز و زمستان



به نوشته «MSN»، در این فصل ۴ نوع ماده غذایی وجود دارد که در کاهش وزن بسیار موثر است که در این مطلب به آنها اشاره می‌کنیم.
با آغاز فصل پاییز و سردشدن هوا بدن به غذاهای بیشتری نیاز دارد. غذاهای گرم و لباس‌های گرم جای غذاها و نوشیدنی‌های خنک و لباس‌های تابستانی را می‌گیرد.
به نوشته «MSN»، در این فصل ۴ نوع ماده غذایی وجود دارد که در کاهش وزن بسیار موثر است که در این مطلب به آنها اشاره می‌کنیم.
سیب: هر نوع سیبی که مصرف کنید سرشار از فیبر، فلاوانوئیدز و آنتی‌اکسیدان‌های مهم است و علاوه بر آن در کاهش وزن نیز موثر است.
گلابی: این میوه سرشار از فیبر، ویتامین C و مس است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
* کدو حلوایی: این سبزی اگرچه خیلی کم کالری است اما سرشار از پتاسیم، ویتامین A و بتاکاروتن است. علاوه بر آن مانع از بروز سرطان و بیماری قلبی می‌شود.
کدو سبز: این گیاه کم کالری اما سرشار از مواد مغذی است و در کاهش وزن بسیار موثر است.
منبع :salamatnews.com

آیا روغن هسته انگور برای پخت و پز مناسب است ؟


روغن هسته انگور حاوی اسیدهای چرب با یک باند دوگانه است و به روغن زیتون شباهت زیادی دارد. روغن هسته انگور با توجه به مقاومتش در برابر اکسیداسیون برای مصارف خوراکی و پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد. از سوی دیگر، روغن هسته انگور ماده‌ای به نام رزوراترول دارد که یکی از پلی‌فنول‌های بسیار قوی و با اهمیت در رژیم غذایی است و می‌تواند از بسیاری بیماری‌ها از جمله بیماری‌های چشمی، قلبی، کلیه و دیابت پیشگیری کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،  مهم‌ترین ویژگی هسته انگور، خاصیت بالقوه آنتی‌اکسیدانی موجود در آن است، به طوری که خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن چندین برابر ویتامین C و ویتامین E که آنتی‌اکسیدان‌های بالقوه هستند، در نظر گرفته می‌شود.
آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که رادیکال‌های آزاد (مواد مضر در بدن) را تخریب می‌کنند. رادیکال‌های آزاد در واقع یون‌های اکسیژنی هستند که با جذب بعضی الکترون‌ها در سطح سلولی موجب صدمه زدن به DNA سلول و در نهایت تخریب آن می‌شوند. رادیکال‌های آزاد به طور طبیعی در بدن تولید می‌گردند، اما این روند با افزایش سن، تشدید می‌شود.
همچنین بعضی عوامل محیطی نظیر دود سیگار، بعضی داروها، اشعه ماوراءبنفش و آلودگی هوا نیز روند تولید آنها را سرعت می‌بخشند. در بررسی‌های جدید انجام شده، افزایش سطح آنتی‌اکسیدان خون به دنبال تجویز مکمل هسته انگور مشاهده شد.
رادیکال‌های آزاد همچنین در بروز عارضه پیری و مشکلات بسیاری از قبیل بیماری‌های قلبی و سرطان دخیل هستند. آنتی اکسیدان‌های موجود در هسته انگور قادر به خنثی‌سازی تاثیر رادیکال‌های آزاد هستند و از بروز اغلب عوارض آنها جلوگیری می‌کنند.
نکته‌ای که مهم است و باید به آن توجه کرد، آن است که روغن هسته انگور یا هر روغن دیگری را هر چقدر هم که مفید باشد نباید به‌طور کامل جایگزین سایر روغن‌ها کرد.
در تغذیه همواره باید تعادل و توازن را مورد توجه قرار داد. وقتی مصرف روغن‌های جامد را کم می‌کنیم، می‌توانیم از روغن‌های مایع مثل روغن زیتون، آفتابگردان و هسته انگور استفاده کنیم. اما نباید روغن‌های مصرفی ما فقط روغن هسته انگور باشد.

خواص روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از بهترین روغن ها برای ماساژ دادن نوزادان به حساب می آید. علاوه بر آن برای پوست و مو نیز مفید است. این روغن بیماری های زیادی را درمان می کند. لازم به ذکر است همه قسمت های میوه نارگیل مفید می باشد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،   از فواید روغن نارگیل وقتی در آشپزی مورد استفاده قرار بگیرد یا روی پوست مالیده شود می توان بهره گرفت. روغن نارگیل برای پوست یک لوسیون طبیعی است که از ساخت رادیکال های آزاد مخرب جلوگیری می کند.
روغن نارگیل یکی از بهترین مواد مغذی مو است و باعث رشد مو و براقی آن می شود. ماساژ منظم پوست سر با روغن نارگیل از شوره سر جلوگیری می کند.
به جلوگیری از ایجاد لک یا سایر آسیب هایی که با بالا رفتن سن یا قرار گرفتن در معرض آفتاب ایجاد می شود نیز کمک می کند. به محکم تر کردن بافت پیوندی کمک کرده که درمقابل بر جلوگیری از ایجاد چین و چروک روی پوست نیز تاثیر دارد. این روغن آسیب ناشی از نورخورشید را کاهش می دهد زیرا سریعاً جذب پوست و بافت های سلولی زیر آن می شود. استفاده از روغن نارگیل به طور مرتب باعث نرم تر شدن پوست و ایجاد براقیتی سالم روی آن می شود.
همچنین خواصی که به جوان سازی پوست و برگرداندن ظاهر جوانی به آن کمک می کند را التیام بخشیده و ترمیم می کند. فواید روغن نارگیل برای قلب جدااز فوایدی که روغن نارگیل برای پوست دارد، وقتی در آشپزی مورد استفاده قرار گیرد،
برای قلب نیز بسیار فایده بخش خوانده می شود. تحقیقات جدید روی تاثیرات روغن نارگیل نشان می دهد که این روغن جایگزین بهترین برای روغن های هیدروژنه است.
آزمایشات نشان می دهد که روغن گرفته شده از نارگیل مقدار بسیار کمی اسید چرب ترانس در خود دارد که یکی از دلایل اصلی بالا رفتن کلسترول در رگ ها است. برخی متخصصین تغذیه بر این عقیده هستند که روغن نارگیل حتی از روغن زیتون که مقدار بالایی اسید چرب ترانس دارد نیز بهتر است. اما برای گرفتن بهترین بهره از روغن نارگیل، نبایداین روغن را تا دمای بسیار بالا گرم کرد زیرا می تواند موجب ساخته شدن اسید چرب بیشتر در آن شود.

روغن نارگیل در پیشگیری از پوسیدگی دندانها موثر است


پژوهشگران علوم پزشکی موسسه «آتلون»  در کشور ایرلند  می گویند در یک آزمایش جدید دریافته اند که روغن نارگیل یک آنتی بیوتیک طبیعی است و به همین دلیل می تواند در پیشگیری از مشکلاتی چون پوسیدگی دندانها موثر باشد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،  روغن نارگیل، نوعی چربی اشباع شده است که از میوه درخت نارگیل به دست می‌آید. از این روغن در تهیهٔ مواد آرایشی بهداشتی و همچنین در غذاها استفاده می‌شود.
این روغن سرشار از لوریک اسید (نوعی اسید چرب با زنجیره متوسط) می‌باشد. روغن نارگیل‌های هیدروژنه نشده معمولاً بین دمای ۲۲ تا ۲۴ درجه سانتی گراد ذوب می‌شوند.
روغن نارگیل بین دیگر انواع روغن از همه پایدارتر است و بین روغن‌های مخصوص سرخ کردن، حرارت لازم برای سوختن روغن نارگیل از همه روغن‌ها بالاتر است. بنابراین، حتی در دماهای بالا هم این روغن نمی‌سوزد و دود از آن بلند نمی‌شود.
اکنون محققین ایرلندی می گویند از روغن نارگیل می توان در تولید محصولات بهداشتی مخصوص مراقبت از دندانها استفاده کرد. آزمایشات نشان داده است روغن نارگیل پس از هضم می تواند به باکتری هایی که عامل پوسیدگی دندان هستند حمله کرده و آنها را نابود سازد.
این متخصصان روی عملکرد آنتی باکتریالی روغن نارگیل در شرایط طبیعی آن و نیز در وضعیتی که این روغن پس از طی کردن فرایند هضم تحت تاثیر آنزیم های گوارشی قرار می گیرد به دقت بررسی و مطالعه کردند.
نتایج بررسی ها تاکید کرد روغنی که تحت تاثیر آنزیم های گوارشی قرار گرفته می تواند به شکل قدرتمندی مانع از رشد بیشتر نسخه های باکتریایی استرپتوکک ازجمله باکتری های شایع در محیط دهان شود.
این متخصصان در نظر دارند که در آزمایشات بعدی چگونگی تعامل روغن نارگیل با این باکتری ها را در سطح مولکولی و نیز با سایر باکتری های مضر مورد ارزیابی قرار دهند.

سبوس غلات جلوی جذب «روی» را می‌گیرد/ کمبود روی عامل کوتاهی قد

خبرگزاری فارس: سبوس غلات جلوی جذب «روی» را می‌گیرد/ کمبود روی عامل کوتاهی قد

 رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه گفت: اگر افراد زنجیره غذایی را رعایت نکنند یا از موادی استفاده کنند که جلوی جذب «روی» را بگیرد ممکن است دچار کمبود روی شوند که کمبود آن در کودکان موجب کوتاهی قد می‌شود.

سیدضیاء‌الدین مظهری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در مورد تأثیر کمبود روی در بدن اظهار داشت: روی جزو املاح فلزی است که در بدن نقش حیاتی ایفا می‌کند و در ساختار 200 آنزیم بدون وجود دارد که کمبود آن در این آنزم ها اختلال ایجاد می‌کند.
به گفته این متخصص تغذیه و رژیم درمانی فرآورده‌های دامی به ویژه گوشت، دل، جگر، قلوه منبع غنی از روی هستند. همچنین از سبزیهای برگدار مانند کاهو و اسفناج نیز روی یافت می‌شود.
وی تصریح کرد: اگر افراد زنجیره غذایی را رعایت نکنند یا از موادی استفاده کنند که جلوی جذب روی را بگیرد ممکن است دچار کمبود روی شوند. مانند فیتات موجود در غلات یا سبوس غلات که می‌تواند جلوی جذب روی را بگیرد.

معجزه زعفران

زعفران
زعفران از سرطان کبد پیشگیری می کند.
 
تحقیقات نشان می دهند که زعفران اثر قابل توجهی در پیشگیری از سرطان کبد دارد. به این صورت که تقسیم سلولی را مهار کرده و مرگ برنامه ریزی شده سلول (آپوپتوز) را تحریک می کند. آپوپتوز یا مرگ برنامه ریزی شده سلولی یک روش طبیعی بدن برای رها شد از سلول های غیر ضروری  یا غیر طبیعی است.

سرطان کبد پنجمین سرطان شایع جهان و سومین عامل مرگ در مبتلایان به سرطان به شمار می رود. اصلی ترین عامل خطر در ابتلا به این سرطان، عفونت مزمن ناشی از ویروس هپاتیت B و C است. سایر عوامل خطر عبارتند از: مصرف بیش از حد آهن، کبد چرب، مصرف الکل و مواجهه با سرطان زاهای محیطی که در دخانیات، مواد آرایشی، بنزین و غذاهای فرآوری شده از جمله فرآورده های شیر و گوشت یافت می شوند.

رنگ درمانی با میوه ها و سبزیجات

رنگ درمانی با میوه ها و سبزیجات

بسیاری از درمانگران شیوه‌های طبیعی در سراسر جهان بر این باورند که مصرف دست‌کم 5نوع میوه و سبزی در طول روز می‌تواند تاثیر ماندگاری بر حفظ سلامت و تندرستی افراد داشته باشد.
برترین مجله اینترنتی ایران

مجله سیب سبزبسیاری از درمانگران شیوه‌های طبیعی در سراسر جهان بر این باورند که مصرف دست‌کم 5نوع میوه و سبزی در طول روز می‌تواند تاثیر ماندگاری بر حفظ سلامت و تندرستی افراد داشته باشد و احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمنی همچون سکته مغزی، بیماری‌های قلبی-عروقی و سرطان را تا 30درصد کاهش دهد. این در حالی است که بر اساس آمار ارائه شده تنها 13درصد از مردان و 15درصد از زنان در سراسر جهان این توصیه را به عنوان اصل گریزناپذیر رژیم‌های غذایی خود در نظر گرفته‌اند و دست کم 5 روز در هفته در رژیم و برنامه غذایی خود از میوه‌ها و سبزیجات استفاده می‌کنند. اگرچه باید دید که این افراد تا چه حد استانداردهای انتخاب سبزیجات و میوه‌ها با رنگ مناسب را در برنامه غذایی‌شان رعایت می‌کنند، زیرا انتخاب درست رنگ‌میوه‌ها و سبزیجات آن‌هم از نوع تازه‌اش می‌تواند تاثیر زیادی بر افزایش کیفیت و اثرات درمانی آن یا بالعکس کاهش موادمغذی موجود در آنها داشته باشد.

تأثیر مثبت کاکائو بر سرفه‌های مزمن/ شکلات درمانی و عوارض آن



نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که شکلات درمان مناسبی برای سرفه های مزمن است.
به گزارش خبرگزاری مهر، براساس تحقیقات انجام شده یکی از مواد تشکیل دهنده در کاکائو می تواند علائم سرفه های مزمن و حاد را درمان کند.
در یک آزمایش بالینی حدود 300 نفر که مبتلا به سرفه مزمن بودند در 12 بیمارستان مورد آزمایش قرار گرفته اند، آنها روزی دوبار به مدت 14 روز از یک شبه قلیایی طبیعی (theobromine) که از مواد تشکیل دهنده شکلات خام گرفته شده بود، استفاده کردند.
مواد شیمیایی موجود در دانه های کاکائو می تواند علائم سرفه را کاهش دهد
اولین نتایج نشان می داد که 60 درصد از بیماران تاحدی از سرفه های مزمن خود رهایی پیدا کرده اند.
محققان اظهار داشتند که خوردن روزانه یک تکه شکلات تلخ که حاوی میزان کافی ماده فعال است می تواند برای از بین بردن سرفه های مزمن موثر باشد. درحالی که این مسئله را نمی توان یک درمان در نظر گرفت و این علائم با اتمام درمان بازگشت خواهند داشت.
تحقیقات پیشین در موسسه ملی قلب و ریه نیز نشان داده است که به نظر می رسد theobromine عملکرد اعصاب حساس را مسدود می کند که این امر به نوبه خود سرفه کردن را تسکین می بخشد. مشخص شده است که این ماده در ترکیبات شکلات بسیار موثرتر از استفاده از داروهای دارای کدئین است.
ممکن است هرکس در دوره هایی از زندگی خود دچار سرفه های مزمن شود، اما برخی از افراد به نوعی درگیر این سرفه ها هستند که گاهی زندگی روزانه آنها متوقف می شود.
میزان theobromine در این آزمایش 1000 میلی گرم بود درحالی که شکلات شیرین نشده تلخ در هر 30 گرم خود دارای 450 میلی گرم theobromine است، این میزان در شکلات شیرین شده تلخ به 150 میلی گرم و در شکلات شیری به 60 میلی گرم می رسد.
آلین موریس رئیس این گروه تحقیقاتی گفت: ماده جدیدی که برای درمان سرفه مورد استفاده قرار دادیم بسیار موثر بود.
وی افزود: خوردن یک تکه شکلات تلخ در روز که دارای سطح بالایی از این ماده است می تواند برای افرادی که دارای سرفه های مزمن هستند موثر باشد، از طرفی خوردن شکلات روزانه ممکن است تأثیرات ناخواسته دیگری از جمله اضافه وزن در پی داشته باشد.

ماست های پروبیوتیک قند و چربی خون را کاهش می دهند


در فرایند تخمیر شیر برای تبدیل به ماست یا پنیر از باکتریهای پروبیوتیک استفاده می شود که مصرف این محصولات در کاهش قند و چربی خون و درمان بیماری های عفونی، عفونت دستگاه گوارش، دیابت، سرطان توصیه می شود.
دکتر خدیجه رحمانی، متخصص و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در هنگام تهیه ماست یا پنیر و در فرایند تخمیر شیر از باکتری های مفید برای دستگاه گوارش، استفاده می شود که ماست یا پنیر تهیه شده از این باکتریها محصول پروبیوتیک نامیده می شود.

وی افزود: محصولات پروبیوتیک که به صورت ماست و پنیر در بازار وجود دارند برای دستگاه گوارش بسیار مفید هستند و در حفظ فلور بافت روده ایی موثر هستند.

رحمانی با بیان اینکه ماست های پروبیوتیک برای بیماری های سرطان، دیابت، قلب و عروق بسیار مفید هستند، اظهار کرد: به بیماری های عفونی که مجبور به استفاده از آنتی بیوتیک می شوند، استفاده از محصولات پروبیوتیک توصیه می شود.

روغن زیتون بخورید تا باهوش‌تر شوید!


72-45.jpg
با وجود آن که شما نمی‌توانید همیشه از مشکلات مربوط به حافظه دوری کنید اما مطالعات نشان داده است مواردی وجود دارد که با رعایت آنها می‌توانید ذهن و حافظه خود را همیشه هوشیار نگه دارید.
به گزارش سرویس سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، محققان معتقدند، غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و روغن زیتون حافظه را تقویت می‌کند.
محققان از کلینیک کلیولند(Cleveland) این پیشنهادات را ارائه می‌دهد:
بازگشت به تحصیل؛ تحقیقات نشان می دهد ادامه دادن یادگیری و مداومت در آن زوال عقل را به تاخیر می اندازد.
یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و آن را رعایت کنید. از غذاهایی که غنی از آنتی اکسیدان‌ها هستند همچنین از روغن زیتون استفاده کنید.
به حافظه خود آموزش دهید. طبق تحقیقات محققان، آموزش های رسمی برای حافظه، یادگیری و حفظ اطلاعات را بهبود می دهد.
بازی‌هایی را انجام دهید که دارای قوانین خاصی است و شامل حرکات مهره یا قطعات مختلف بر روی یک تخته می شود مثل شطرنج و یا یک ساز موسیقی را بنوازید.
ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را در خود مدیریت کنید مثلا اقداماتی برای کاهش فشار خون بالا خود در نظر بگیرید.

کولیت عصبی به هیچ عنوان خطرناک نیست/تغذیه نامناسب و استرس در بروز این بیماری موثرند


146-23.jpg
به گفته یک فوق تخصص گوارش، 10 تا 20 درصد مردم به کولیت عصبی روده مبتلا هستند.
دکتر حسین خدمت در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این رابطه افزود: این بیماری خود را به صورت درد در ناحیه شکم و اختلال در اجابت مزاج نشان داده و در دهه دوم، سوم و چهارم زندگی شیوع بیشتری دارد.
وی ادامه داد: اختلال در اجابت مزاج خود را به صورت اسهال یا یبوست مداوم، نفخ شکم، اتساع معده، بزرگی شکم، سوزش سردل و یا اسهال و یبوست متناوب نشان می‌دهد.
به گفته وی، حدود 30 درصد از بیماران علائم بسیار خفیفی از بیماری داشته و معمولا مشکل خود را طبیعی می‌پندارند اما نزدیک به 60 درصد نیز علائمی با شدت متوسط دارند که بیشتر مراجعان به مطب‌ها را این گروه تشکیل می‌دهند.
دکتر خدمت تاکید کرد: از آنجا که این بیماری مزمن است ممکن است سال‌ها همراه بیمار باشد.
این فوق تخصص گوارش در خصوص علت ابتلا به کولیت عصبی، اظهار کرد: تاکنون علت خاصی برای این بیماری شناسایی نشده و تنها مجموعه‌ای از علل محیطی و ژنتیکی به عنوان عواملی که در بروز بیماری نقش دارند، معرفی می‌شوند.

اصلاح ذائقه کودک مهمترین راه جلوگیری از چاقی است

پرخوري به تدريج باعث بزرگ شدن معده كودك شده و لازم است در هر وعده، غذاي بيشتري بخورد تا احساس سيري كند.
دکتر زهرا عبداللهی در گفت وگو با خبرنگار وب دا، با اشاره به اين كه عادات غذايي از سنين پايين در كودكان شكل مي گيرد، اظهار داشت: استفاده از غذاهاي آماده، چرب و پركالري باعث مي‌شود كه كودك به خوردن اين غذاها عادت كند و كم كم ذائقه‌اش شكل ‌بگيرد و او را از نظر جسمي و روحي با مشكلات زيادي مواجه كند.
وي افزود: براي پيشگيري از چاقي بايد از همان ابتدا ذائقه كودك در خانواده درست هدايت شود. والدين بايد بدانند كه ارايه يك الگوي صحيح تغذيه، بخشي از مراقبت‌هاي دوران كودكي محسوب مي‌شود و به اندازه واكسيناسيون و ساير مراقبت‌هاي اين دوران اهميت دارد.
سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، تصريح كرد: خوردن، براي كودك يك تجربه لذت بخش است و راهي است كه به وسيله آن دنياي اطراف را مي‌شناسد و با دوستانش ارتباط برقرار مي‌كند اگر لذت خوردن از كودك گرفته شود گويا همه زندگي را از او گرفته‌اند بنابراين در همان قدم اول بايد سعي كنند كودك را به خوردن غذاهاي سالم تشويق كرده و او را به استفاده از ميان وعده‌هاي چرب، شيرين و كم ارزش مانند چيپس، پفك و شيريني و شكلات عادت ندهند.

ويتامين C كيوي، بر جذب آهن موجود در داروهاي گياهي تاثير بيشتري دارد

ويتامين C موجب جذب بيشتر آهن در بدن مي‌شود و ويتامين C موجود در كيوي، بر جذب آهن موجود در داروهاي گياهي تاثير بيشتري دارد.


به گزارش وب دا، یك متخصص تغذيه گفت: كيوي داراي مقدار زيادي ويتامين C است. در هر 100 گرم از كيوي 90 ميلي‌گرم ويتامين C وجود دارد كه بسيار مطلوب است. در شرايط معمول مقدار ويتامين C مورد نياز يك زن در روز 75 ميلي‌گرم و براي مرد 90 ميلي‌گرم است كه اين ميزان نياز را كيوي مي‌تواند به راحتي رفع كند.
دكتر دردانه حسين در ادامه افزود: ويتامين‌هاي گروهB  نيز در كيوي موجود است كه فولات يكي از اين ويتامين‌ها است. پتاسيم نيز كه يكي از عناصر الكتروليت‌هاي ضروري بدن است نيز در كيوي وجود دارد.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: ‌ويتامين E نيز در اين ميوه زياد است. ويتامين‌ E و C هر دو آنتي‌اكسيدان‌هاي قوي هستند كه براي پيشگيري از بسياري از بيماري‌هاي مفيد هستند.
وي ادامه داد: كيوي همچنين كراتين دارد كه پيش‌ساز ويتامين A است. مقداري هم فيبر دارد كه البته بيشتر فيبر آن درون پوست اين ميوه قرار دارد.
دکتر حسين تصريح كرد: بهتر است پوست ميوه  به دليل استفاده از حشره‌كش‌ها در مزارع كشاورزي، مصرف نشود چرا كه ممكن است سمي در پوست ميوه باقي مانده باشد. به هر حال براي استفاده از پوست ميوه، بايد آن را خوب شست‌وشو كرد.

مصرف قهوه خطر ابتلا به ديابت را كاهش مي‌دهد

 نوشيدن قهوه در حد متوسط خطر ابتلا به ديابت نوع 2 را تا 25 درصد كاهش مي‌دهد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه مديكال اكسپرس، تحقيقات اخير نشان مي‌دهد كه مصرف 3 تا 4 فنجان قهوه در طول روز در مقايسه با نوشيدن آن كمتر از 2 فنجان و يا عدم مصرف آن تا 25 درصد خطر ابتلا به ديابت نوع 2 را كاهش مي‌دهد.
نتايج حاصل از اين يافته‌ها نشان مي‌دهد طبق فرضيه صرف انرژي، كافئين موجود در قهوه با تحريك متابوليسم، باعث افزايش مصرف انرژي مي‌شود و نيز طبق فرضيه متابوليك كربوهيدرات تصور مي‌شود اجراي قهوه نقشي كليدي در تعادل قند خون داخل بدن دارد و زير مجموعه‌اي از نظريه‌ها نيز بيان مي‌كنند كه قهوه حاوي موادي است كه ميزان حساسيت به انسولين را هرچند در مكانيسم‌هايي مانند تعديل مسيرهاي التهابي وساطت استرس اكسيداتيو سلول‌ها، اثرات هورموني و غيره بهبود مي‌بخشد.
علاوه بر اين، مطالعات نشان داده‌اند كه مصرف قهوه در حد تعادل با افزايش خطر ابتلا به فشارخون بالا، سكته مغزي و يا بيماري تنگي عروق كرونري ارتباطي نداشته و در اين ميان خطر ابتلا به نارسايي‌هاي قلبي را نيز كاهش مي‌دهد.
به گفته محققان هرچند هنوز هم تحقيقات بيشتري در مورد اثرات مصرف قهوه در ميزان سلامتي مورد نياز است اما اطلاعات كنوني نشان مي‌دهد كه مصرف قهوه به آن نامطلوبي كه در گذشته در نظر گرفته شده است، نمي‌باشد.

روغن جامد را از برنامه غذایی خود حذف کنید

 ارتباط مستقیمی‌ میان رژیم غذایی و بیماری قلبی وجود دارد و با دریافت یک رژیم غذایی سالم و جلوگیری از مصرف روغن های جامد می‌توان سلامتی قلب و دستگاه گردش خون را حفظ کرد.

کارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: میزان بالای کلسترول بد در خون، فشارخون بالا، اضافه وزن و چاقی، از عوامل خطر بیماریهای قلبی است، که البته قابل شناسایی، کنترل و درمان است.
سعیده معانی ادامه داد: اگر دارای عوامل خطر بیماری قلبی مانند اضافه وزن، فشار خون بالایا کلسترول بالا هستید، لازم است در برنامه غذایی روزانه خود تغییراتی را ایجاد کنید و با داشتن رژیم غذایی مناسب می توانید کلسترول خود را کاهش دهید.
وي اضافه كرد: چربی های ترانس (مانند روغن جامد) کلسترول خون را افزایش می دهند . این روغن ها در هنگام طبخ در اکثر رستوران ها و غذاهای فوری(فست فودها) استفاده می شوند . این چربی ها همچنین در محصولات لبني ، گوشت قرمز، چيپس، كيك ها هم یافت می شوند.
اين کارشناس تغذيه اظهار داشت: چربیهای غیر اشباع در روغن های نباتی مایع و نیز روغن ماهی و روغن زیتون یافت می شوند . زمانیکه این روغن ها به میزان متوسط استفاده شوند و جایگزین چربیهای اشباع و ترانس در رژیم غذایی شوند ، سبب کاهش کلسترول خون می شوند.

چای سبز؛ داروی شفابخش بسیاری از بیماری‌ها

معروف است که با چای سبز می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را درمان کرد: سرطان روده و غده‌ی پروستات، بیماری قند، آلزایمر، ام اس و نیز چاقی را. دانشمندان آمریکایی در پژوهشی درستی این ادعا را در یک مورد ثابت کرده‌اند.

نتایج بررسی یک گروه پزشکی آمریکایی نشان می‌دهد که نوشیدن دو فنجان چای سبز پس از صرف یک وعده غذای مفصل (با ماکارونی یا سیب‌زمینی و غلات) مانع افزایش قند خون می‌شود. دلیل این امر وجود ماده‌ای ‌است به نام Epigallocatechingallat که در پزشکی به EGCG معروف است. این ماده باعث می‌شود که تجزیه‌ی نشاسته‌ی موجود در مواد خوراکی به کندی صورت گیرد و در نتیجه به گلوکز تبدیل نشود. نتایج آزمایش‌های این گروه پزشکی، به‌ویژه برای مبتلایان به بیماری قند، ‌بسیار امیدوارکننده است.
ماده‌ی ضد عفونت
این که EGCG موجود در چای سبز در درمان بیماری‌های خونی موثر است، نکته‌ای است که در نتیجه‌ی آزمایش‌های یک پزشک آلمانی متخصص بیماری‌های خونی به نام ورنر هونشتاین در سال ۲۰۰۵ مشخص شد. این پزشک که در آن زمان ۷۲ سال داشت و خود از نوع ویژه‌‌ای از بیماری کم‌خونی رنج می‌برد، با مطلع شدن از محتوای سخنرانی‌ای در باره‌ی خواص چای سبز، نوشیدن آن را آغاز کرد و میزان مصرف آن را به دو لیتر در روز رساند.