مصرف مقدار زياد قند و ابتلا به سرطان لوزالمعده

به گفته محققان سوئدي، مصرف مقدار زياد قند و غذاهاي شيرين احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده را، كه از مرگبارترين انواع سرطان‌هاست، افزايش مي‌دهد.
دكتر “سوزانا سي. لارسون” از موسسه “كارولينسكا” در “استكهلم” و همكارانش دريافتند در افرادي كه بيشترين ميزان شكر را به غذاي خود اضافه مي‌كنند و بيشترين ميزان مشروبات غيرالكلي را مي‌نوشند، خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده بطور قابل توجهي بيشتر است.
محققان، وضعيت ۷۷هزار و ۷۹۷مرد و زن ۴۵تا ۸۳ساله را بطور ميانگين حدود هفت سال پيگيري كردند.
در اين پيگيري ديده شد احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده در افرادي كه در روز پنج وعده و يا بيشتر به غذاي خود شكر يا قند اضافه مي‌كردند براي مثال افزودن شكر به چاي، قهوه و يا غلات، ۶۹درصد بيشتر از افرادي بود كه به غذا و يا نوشيدني‌هاي خود هرگز شكر اضافه نمي‌كردند.
همچنين خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده در افرادي كه در روز دو وعده يا بيشتر مشروبات غيرالكلي مصرف مي‌كردند نسبت به افرادي كه از نوشيدن اين نوشيدني‌ها پرهيز مي‌كردند، ۹۳درصد بيشتر بود.
همچنين در اين مطالعه، مصرف سوپ‌هاي شيرين ميوه و يا ميوه شيرين شده اين خطر را ۵۱درصد افزايش داد.
با اين وجود هيچ ارتباطي ميان مصرف شيريني، مارمالاد و يا مربا با خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده وجود نداشت. كه علت آن احتمالا به اين دليل است كه دفعات مصرف اين غذاها معمولا كمتر است و اين نوع تغذيه‌ها به ميزان كمتري مصرف مي‌شوند.
لارسون و گروه وي در مجله آمريكايي “تغذيه باليني” نوشتند: عامل‌هاي كه در كاهش حساسيت به هورمون انسولين دست دارند مانند شيوه زندگي بدون تحرك ، چاقي و ديابت همه ارتباط مستقيمي با ابتلا به سرطان لوزالمعده دارند.
سرطان لوزالمعده در عرض پنج سال اكثريت عظيمي از مبتلايان به اين بيماري را به كام مرگ مي‌كشاند.
بنابراين مصرف بيش از حد قند، ضمن كاستن از حساسيت لوزالمعده به انسولين، اين عضو را با نياز به توليد بيشتر اين هورمون روبرو مي‌كند و از اين طريق و همچنين از طريق چند سازوكار بالقوه ديگر، خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را افزايش مي‌دهد.

طبخ مرغ بدون پوست و خطر ابتلا به سرطان

بر اساس يك مطالعه جديد، كندن پوست مرغ قبل از طبخ آن براي سلامتي مضر است .
دكتر “دومينيك اس. ميشو” از “دانشكده بهداشت عمومي هاروارد” در “بوستون” و همكارانش دريافتند، در افرادي كه در هفته پنج مرتبه و يا بيشتر مرغ بدون پوست مصرف مي‌كنند خطر ابتلا به سرطان مثانه ۵۲درصد بيشتر است.
ميشو و گروه تحقيقاتي وي در اين گزارش كه در مجله آمريكايي “تغذيه باليني” منتشر شده است، نوشتند: برخي محصولات گوشتي حاوي “نيتروزامين”ها nitrosaminesهستند كه تاثير آنها در بروز سرطان مثانه شناخته شده است.
ميشو و گروه وي براي درك بهتر اين رابطه بانك اطلاعاتي مربوط به چهل و هفت هزار و ۴۲۲مرد و هشتاد و هشت هزار و ۴۷۱زن را كه به ترتيب در “مطالعه پيگيري متخصصان بهداشت” و “مطالعه بهداشت پرستاران” شركت كرده بودند، بررسي كردند.
افراد مورد بررسي به مدت ۲۲سال مورد پيگيري قرار گرفتند و در طول اين مدت ۸۰۸نفر به سرطان مثانه مبتلا شدند.
در اين مطالعه ديده شد كه خطر ابتلا به سرطان مثانه در مردان و زنانيكه در هفته پنج مرتبه و يا بيشتر مرغ پخته شده بدون پوست مي‌خوردند نسبت به افرادي كه هرگز مرغ بدون پوست مصرف مي‌كردند، ۵۲درصد بيشتر بود.
محققان متذكر شدند كه اين مطلب روشن شده است كه در مقايسه با مرغ بدون پوست، مرغ پخته شده با پوست، مقدار كمتري “آمين‌هاي هتروسايكليك ” heterocyclic aminesدارد. اين آمين‌ها تركيبات سرطانزايي هستند كه در زمان طبخ گوشت در درجه حرارت‌هاي بالا ايجاد مي‌شوند.
اين مطالعه در شماره نوامبر ” ۲۰۰۶مجله آمريكايي تغذيه باليني” چاپ شده است.

منبع:  پزشکان بدون مرز

تغییرات ساده به منظور پیش‌گیری از بروز سرطان

cancer risk preventiomدر هفته گذشته دکتر کیت وولین Dr. Kate Wolin در وبلاگ انستیتو تحقیقات سرطان آمریکا در مورد غربالگری برای پیشگیری دو عامل اصلی در مرگ مردان در اثر ابتلا به سرطان صحبت کرد.
شما آقایان می‌توانید با آگاهی از این عوامل ریسک ابتلا به سرطان و دیگر بیماری‌های مزمن –قبل و بعد از این غربالگری – را کاهش دهید.


چگونه؟
تحرک داشته باشید: تحرک بدنی به عنوان عاملی در پیشگیری از سرطان‌های کولورکتال مسلما راحت‌تر از کولونوسکوپی کردن است. غبار را از راکت‌های کهنه تنیس‌تان زدوده و یک کفش نو بخرید و خانواده‌تان را برای فوتبال و دستش‌ده به پارک ببرید.
بیشتر میوه بخورید: هندوانه، گریپ‌فروت قرمز و آب و سس گوجه به واسطه داشتن نوعی کاروتنوئید به نام لیکوپن انتخاب‌های خوبی هستند زیرا غذاهای حاوی لیکوپن می‌توانند ریسک ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهند. عموما میوه‌ها ریسک ابتلا به سرطان ریه و دهان را کاهش می‌دهند.

آب پرتقال موجب افزايش سطح HDL خون ميشود

تحقيقاتElzbieta Kurowska از دانشگاه Ontario غربي در لندن نشان ميدهد كه نوشيدن سه ليوان آب پرتقال در روز موجب افزايش 21 درصدي سطح HDL خون ميشود.
كلسترول خوب يا HDL ميتواند در جلوگيري از بروز حملات قلبي موثر باشد. تحقيقات Song- Hae Bok در انستيتو تحقيقات بيوتكنولوژي كره نشان ميدهد كه نارنگي موجب كاهش سطح كلسترول خون مي شود. البته اين بدين معني نيست كه هر كسي ميتواند روزانه سه ليوان آب پرتقال بخورد چون آب پرتقال هاي موجود در بازار حاوي مقادير زياد شكر هستند كه ميتواند براي سلامتي افرادي كه مستعد ابتلا به ديابت هستند مضر باشد.
مصرف پرتقال و نارنگي علاوه بر اينكه همان ميزان آب ميوه را در اختيار ما قرار ميدهد موجب ميشود كه بدن ما مقادير زيادي فيبر نيز دريافت دارد .
آب مركبات حاوي فلاوونوئيد هايي به نام Hesperetin و Naringenin ميباشد كه اين مواد از ساخته شدن كلسترول در كبد جلوگيري به عمل مي آورند. البته مقدار اين مواد در پوست مركبات بيش از باقي جاهاست .

منبع:  http://www.abcdiet.net

تاثير تعداد وعده هاي غذايي بر روي كلسترول خون

دانشمندان به اين نتيجه رسيده اند كه تقسيم غذاي خورده شده بوسيله يك فرد به وعده هاي متعدد ميتواند باعث كاهش سطح كلسترول بد يا LDL در خون اين اقراد گردد.
اين محققين 14600 نفراز افراد بين 45 تا 75 ساله را كه تحت مطالعات مربوط به سرطان هم قرار داشتند را مورد آزمايش قرار دادند. نتايج حاصله نشان داد كساني كه روزانه 5 تا 6 وعده غذا مصرف ميكردند نسبت به كساني كه 1 تا 2 وعده غذا ميخوردند از سطح كلسترول كلي و LDL پايين تري برخوردار بودند. همچنين افرادي كه روزانه 1 تا دو وعده غذا ميخوردند هنگامي كه عادات غذايي شان را تغيير دادند تعداد وعده هاي غذايي شان را به 5 الي 6 وعده رساندند توانستنند ميزان كلسترول كل خودشان را تا 5% كاهش دهند و همچنين ميزان LDL شان هم كاهشي محسوس يافت. 

آيا مصرف سويا مفيد است؟

بر كسي پوشيده نيست كه در سالهاي اخير تقريبا در تمامي محافل علمي تغذيه اي صحبت از جانشيني سويا بجاي گوشت است
و عده اي از كارشناسان تغذيه و پزشكان به علت عدم وجود كلسترول در سويا و همچنين بالا بودن ميزان پروتئين موجود در اين ماده غذايي و همچنين بعضي ديگر از خواص سويا, آنرا به عنوان جانشيني مناسب براي گوشت بالاخص در بيماران قلبي و عروقي و داراي فشار خون و كلسترول بالا پيشنهاد مي نمايند.
نكته اي كه در اين زمينه نبايد از نظرتان دور بماند اين است كه سويايي كه اكنون در بازار و بصورت بسته بندي ارائه ميشود در حقيقت تفاله سوياست كه بعد از عمل روغن كشي در كارخانه هاي تهيه روغن نباتي از سويا به دست مي آيد. اين ماده غذايي به سبب از دست دادن روغن خود, هنگام پخت مقادير زيادي روغن به خود جذب ميكند كه با توجه به وجود راديكالهاي آزاد و چربي هاي ترانس در روغن هاي موجود در بازار ميتواند براي سلامتي شما مضر باشد. همچنين فراموش نكنيد كه يكي از جنبه هاي تاثير گذار سويا مربوط به اسيدهاي چرب ضروري موجود در ساختمانش است كه تقريبا بطور تمام و كمال حين عمل روغن كشي از بين ميرود. لذا اگر ميخواهيد براي حفظ سلامتي تان سويا مصرف نماييد سعي نماييد از دانه هاي روغني آن استفاده نماييد نه از دانه هاي روغن كشي شده.

منبع: http://www.abcdiet.net

نحوه تاثير ورزش بر سطح كلسترول خون

تحقيقي كه اخيرا در دانشگاه آلاباما , Birmingham , انجام شده است نشان داده است كه فعاليت هاي بدني طولاني مدت نسبت به فعاليت هاي ورزشي سخت و كوتاه مدت اثر بيشتري در كاهش سطح كلسترول خون دارند.
اگر چربي خونتان بالاست بايد بدانيد كه تنها استفاده از رژيم غذايي كم چربي نميتواند شما را در كاهش سطح كلسترول خونتان ياري نمايد براي اين امر بايد ميزان كالري دريافتي تان را نيز كنترل نماييد. به عبارت ديگر رژيم غذايي تنها هنگامي ميتواند سطح كلسترول خونتان را تنظيم نمايد كه ميزان كالري دريافتي تان را نيز تا حد نرمال تقليل دهد. چربي هاي اشباع شده در گوشت و فرآورده هاي تهيه از شير كامل در بدن انسان تبديل به ماده اي بنام استن ميشوند. كبد از اين ماده براي ساختن كلسترول استفاده مي كند. در صورتيكه ميزان كالري كه ميسوزانيد شما بيش از آن حدي باشد كه وارد بدنتان شده است بدن از استن براي توليد انرژي و جبران اين كمبود استفاده ميشود و به عبارتي ديگر ورزش با افزايش مصرف كالري و استفاده از استن در توليد انرژي و جبران كمبود كالري , از تجمع اين ماده در بدن شما جلوگيري به عمل مياورد.
حالا بحث اين جاست كه كدام نوع از ورزش براي شما مفيد تر خواهد بود. ورزشهاي سخت موجب بروز آسيب هاي عضلاني و به تبع آن دردها و كشيدگي ها و كوفتگي هاي ماهيچه اي ميشود. لذا انجام آن ميتواند منجر به اين امر گردد كه شما تا چند روز بعد از انجام يك تمرين نتوانيد تمرين ديگري را انجام دهيد در صورتيكه انجام فعاليت هاي سبك تر و طولاني مدت تر اين آسيب ها را وارد ننموده و به شما اجازه ميدهد تا با انجام يك فعاليت مستمر و همه روزه بدنتان را در كاهش سطح كلسترول خون ياري نماييد. 


منبع: http://www.abcdiet.net

“تخم مرغ ” خوب یا بد

بيست سال بيش دست اندركاران سلامت مواد غذايي به اين نتيجه رسيدند كه كلسترول موجود در تخم مرغ با وارد شدن به بدن انسان به كلسترول مسدود كننده عروق تبديل مي شود و به اين ترتيب اين ماده غذايي مفيد از فهرست مواد غذايي سالم حذف شد. بالاخره برخي دانشمندان در مطالعات مختلف دريافتند تخم مرغ نه تنها نبايد از برنامه غذايي حذف گردد بلكه مي توان آن رايك غذاي مفيد درنظر گرفت.
به گفته محققان تخم مرغ حاوي ارزش غذايي زياد ، پروتئيني با كيفيت عالي ، كم كالري و كم چرب است. دكتر پاتريشيا كندال متخصص تغذيه در دانشگاه كلرادو مي گويد نبايد تخم مرغ به لحاظ داشتن كلسترول از برنامه غذايي حذف شود.
در هرم غذايي اين ماده به عنوان بخشي از گروه غذايي سرشار از پروتئين و در رده موادي مانند گوشت ، ماكيان ، ماهي و حبوبات خشك قرارمي گيرد.
بر اساس توصيه انجمن قلب آمريكا مصرف روزانه يك تخم مرغ قابل قبول است اما بايد كلسترول موجود درآن را با ساير غذاها يي كه طي روز مصرف مي شود در نظر گرفت.
مبتلايان به بيماري هاي قلبي ، ديابت يا كساني كه سطوج كلسترول بد (LDL) خونشان بالاست بايد مقادير كمتر يا تخم مرغ هاي كوچكتررا مصرف كنند كه كلسترول كمتري دارند.
يك تخم مرغ بزرگ كمتر از ۴ درصد دريافت كالري روزانه شخصي كه در روز ۲۰۰۰ كالري مي گيرد را در بر مي گيرد.
همچنين شامل ۱۰ درصد پروتئين توصيه شده روازنه براي هر فرد ، آهن ارزشمند ، ويتامين هاي گروه B شامل فولات كه مصرف آن براي زنان باردار توصيه شده و املاح معدني مي باشد.
نشان داده شده كساني كه تخم مرغ مي خورند ژيم غذايي بهتري دارند و بنا به نظر دانشمندان علت اين است كه اين افراد تمايل به خوردن صبحانه بويژه تخم مرغ دارند. تخم مرغ داراي هر دو گروه چربي و پروتئن است و اين دو احساس پربودن را به فرد مي دهند.

كدام روغن را بخوريم؟

عمده‌ترين منبع اسيدهاي چرب ترانس، روغن‌هاي نباتي جامد (هيدروژنه) هستند كه يكي از فاكتورهاي مهم در امراض قلبي- عروقي به شمار مي‌روند. مرگ و مير در اثر بيماري‌هاي غير واگير از جمله امراض قلبي به طور مستقيم با”تغذيه” ارتباط دارد و نوع ميزان روغن مورد مصرف نيز يكي از عوامل مهم است.
اسيدهاي چرب ترانس، بخشي از غذاي روزانه ماست، شايد در تمام وعده- هاي غذايي و يا حتي بيشتر در تنقلات روزانه، بيسكويت، كيك و كلوچه، شيريني بستني، چيپس، كافي ميت، شكلات كره‌گياهي، سيب زميني سرخ شده، قورمه سبزي، آش رشته مادر بزرگ و بسياري ديگر از خوراكي‌هاي ايراني و فرنگي كه روزانه مصرف مي‌كنيم، اسيد چرب ترانس وجود دارد.
روغن‌ها و چربي‌هاي جامد حيواني يا روغنهاي جامد هيدروژنه، حاوي اسيدچرب ترانس هستند و مصرف آنها، ميزان “كلسترول بد” بدن را بالا مي‌برد.
براي كاهش بيماري‌هاي قلبي عروقي و مرگ ناشي از آن كه رتبه اول در كشور را دارد، تمامي كارشناسان و متخصصان تغذيه و پزشكان، تغذيه ناسالم و درراس آن مصرف روغن نباتي جامد را از مهمترين عوامل ايجاد مي‌دانند.
*
دكتر مسعود پزشكيان استاد دانشگاه و جراح قلب:
من هر بار كه سينه‌اي را مي‌شكافم تا اين عروق گرفته را اصلاح كنم، به اين مساله فكر مي‌كنم كه مي‌شد با هزينه‌اي اندك اما با پشتكار از دوران كودكي و يا بهتر بگويم از دوران جنيني، مراقب اين رگ‌هاي ظريف كه قلب و مغز ما را تغذيه مي‌كنند، بود و نگذاشت كه اينگونه در تهاجم چربي‌ها حيات ما را تيره كنند و ناتواني و مرگ به بار آورند.”
دكتر پزشكيان با ابراز تاسف مي‌گويد: “بيماري‌هاي قلبي و يا كامل‌تر بگويم بيماري‌هاي غير واگير كه قبلا معضل كشورهاي توسعه يافته بود، اكنون در اغلب كشورهاي جهان و كشورهاي در حال توسعه نيز به طور فزاينده جان انسان‌ها را مي‌گيرد.”

میوه و سبزی بیشتری بخورید.

افزایش دریافت سبزیجات و میوه‌جات از ۵ واحد به ۸ واحد در روز از بروز حملات قلبی جلوگیری کرده و طول عمر را افزایش می‌دهد. به ازای هر دو واحد افزایش استقاده از این مواد غذایی در روز به میزان ۴ درصد از مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی کاسته می‌شود. ( ژورنال قلب اروپا، منتشر شده در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۱).
نخوردن میوه‌ها و سبزیجات یکی از عوامل عمده خطر در حملات قلبی و مرگ زودرس به شمار می‌رود. هشت واحد میوه و سبزی حدودا ۷۵۰ گرم وزن دارد.
وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا به همراه وزارت کشاورزی این کشور گزارشی را منتشر کرده‌اند که به مردم این کشور توصیه می‌کند سبزیجات، مبوه‌ها ، غلات کامل، شیر بدون چربی، غذاهای دریایی، تخم ماکیان، حبوبات، بقولات ، مغزها و دانه‌را استفاده نموده و مصرف نمک، شکر تصفیه‌شده ، چربی و غلات تصفیه‌شده را محدود نمایند.
برخی از این ۲۳ توصیه عبارتند از :
· دریافت روزانه نمک را محدود نمایید.
· مصرف چربی‌های اشباع شده را محدود کنید.
· غلات تصفیه‌شده را با انواع تصفیه‌نشده جایگزین نمایید.
· چربی‌های جامد و شکر افزوده را محدود نمایید.
· الکل را به یک نوش در روز کاهش دهید.
· سبزیجات و لبنیات زیاد بخورید.
· گوشت و ماکیان را با غذاهای دریایی جایگزین نمایید.
· وزن‌تان بالا نرود. 

چگونه HDL یا کلسترول خوب را افزایش دهیم.

اگر کلسترول خوب یا HDL شما کمتر از 35 باشد در معرض خطر روزافزون حمله قلبی قراردارید.
افزایش HDL خون‌تان به ازای هر 1 میلی‌گرم/دسی‌لتیر احتمال بروز حمله قلبی را 2٪ کاهش می‌دهد.
برای افزایش کلسترول HDL :
1 . هر هفته با ورزش‌کردن 1200 کیلوکالری انرژی بسوزانید.
2 . اگر چاق هستید وزن‌تان را کم‌کنید. به ازای هر نیم‌کیلو کاهش چربی منتظر 1 درصد افزایش HDL باشید.
3. ورزش قبل از خوردن چربی نیز مفید است. یک تحقیق در دانشگاه میسوری نشان داد که ورزش معمولی قبل ازخوردن یک غذای پرچربی به میزان قابل توجهی میزان کلسترول HDL را افزایش می‌دهد.
ورزش کردن آنزیم لیپوپروتئین‌لیپاز – که از بین‌بردن چربی را تسهیل می‌کند- تحریک می‌نماید. این آنزیم تری‌گلیسیرید را وادار به تولید HDL بیشتر می‌کند.
4 . سیگار نکشید. تحقیقی در دانشگاه واندربیلت انجام شد و نشان‌داد که با یک هفته ترک‌سیگار میزان HDL هفت شماره افزایش پیدا می کند.
5 . از کربوهیدرات‌های ساده مانند شکر، آرد، برنج سفید، عصاره ذرت اجتناب کنید. غذاهایی که قند خون را بصورت ناگهانی افزایش می‌دهند می‌توانند HDL شما را کاهش دهند. 

كربوهيدرات و چاقي

تحقيقي بوسيله يكي از دانشمندان اجراء شد بدين صورت كه سه گروه موش انتخاب كردند .آنها براي يك دسته از موشها رژيم غذايي متعادل را انتخاب كردند و دو دسته ديگر از رژيم غذايي پركالري استفاده كردند.
با اين تفاوت كه يكي از اين دو دسته از رژيم غذايي پركالري و پرچربي و دسته بعدي از رژيم غذايي پركالري و پركربوهيدرات استفاده نمودند. بعد از پايان دوره ازمايش مشاهده شد كه دسته اول داراي وزني متعادل و خوب بودند , اما آن دو دسته ديگر بعلت دريافت انرژي بيش از اندازه مورد نياز بدنشان دچار عارضه چاقي شدند تنها با اين تفاوت كه موشهايي كه چربي بيشتري دريافت  كردند بصورت ((همه جانبه )) چاق شدند ولي آنهايي كه مواد نشاسته اي بيشتري مصرف مي كردند فقط شكمهايشان چاق و فربه مي شوند.
شايد يكي از دلايلي كه هموطنان نواحي شمال كشور بيشتر از باقي نواحي دچار فربهي - يعني چاقي در ناحيه شكم و تناسب بودن بقيه بدن - هستند نيز همين است. اين هموطنان بيشتر غذاهايشان شامل مواد كربوهيدراتي است لذا اگر احساس ميكنيد از همه لحاظ متناسب هستيد با كم كردن غذاهاي نشاسته اي مصرفيتان سعي كنيد به حالت مطلوب و ايدالتان برسيد.

چاقي

چاقي و افزايش وزن امروزه به عنوان يكي از بزرگترين معضلات سلامتي گريبانگير تعداد زيادي از ابناي بشر گشته است.
ابتلا به اين بيماري ميتواند داراي علل متفاوتي باشد نظير دريافت زياده از حد انرژي و بدغذايي وكم كاري   بعضي از غدد نظير غده تيروئيد و يا غدد جنسي نر و يا هيپوفيز, كم تحركي ناشي از پيشرفت تكنولوژي و پشت ميز نشيني,اختلال در عملكرد سيستم كنترل اشتها و تغييرات هورموني بعد از سن بلوغ و يائسگي .
چاقي ميتواند زمينه ساز ابتلا به بعضي از بيماري ها نظير افزايش قند و يا چربيها و كلسترول خون و افزايش قشار خون و دردهاي مفصلي گردد. همچنين مشخص شده است كه ميزان شيوع سيروز كبدي, بيماري هاي قلب و عروق, سنگهاي صفراوي و كليوي و انواع سرطانها در افراد چاق بيش از ديگر افراد است.
روي ديگر اين سكه لاغري مفرط است كه ميتواند از عوارض سوتغذيه مزمن و يا بيماري هاي گوارشي يا اختلال در كار بعضي از غذذ درون ريز و ... باشد. 

چاقي و انواع آن

افزايش چربي در ناحيه شكم خطر ابتلا به حملات قلبي و ديابت را براي شما افزايش ميدهد. هنگامي كه شما بيشتر از حد نيازتان انرژي دريافت ميكنيد كبدتان آنرا بصورت چربي در بدنتان ذخيره مينمايد.
سلولهاي چربي شكم و باسن با هم تفاوت دارند. خوني كه در بافت شكم  وجود دارد به كبد ميرود در صورتيكه خوني كه در بافت باسن وجود دارد به جريان خون كلي وارد ميگردد. كساني كه چربيهايشان در بافت شكمشان ذخيره ميگردد بواسطه اينكه كبدشان بايد چربي اضافي را از جريان خون بردارد و همچنين بواسطه اينكه بافت خود كبدي از چربي انباشته ميشود نميتواند به خوبي بافت كبدي كساني كه چربي هاي بدنشان در ناحيه باسن شان تجمع مي يابد انسولين اضافي را از خون بردارند.
كساني كه چربي بدنشان در ناحيه شكمي تجمع ميشود اصطلاحا سيب و كساني كه چربي بدنشان بيشتر در ناحيه باسنشان تجمع مي يابد اصطلاحا گلابي ناميده ميشوند. سيب ها داراي سطح بالاتري از انسولين و قند خون ميباشند كه اين امر باعث افزايش سطح LDL يا چربي بد كه سهم عمده اي در ايجاد حملات قلبي دارد ميشود و سطح HDLيا چربي خوب كه درجلوگيري از حملات قلبي نقش موثري دارد را كاهش ميدهد

منبع: http://www.abcdiet.net/index

آيا سركه سيب موجب لاغري ميشود

سركه سيب موجب كاهش وزن و جلوگيري از ايجاد سرطان و سكته هاي قلبي و پايين بردن فشار خون و هرگونه فايده بهداشتي ديگري نميشود.
اين ماده غذايي يك افزودني خوب براي سالاد و همچنين افزودني مورد علاقه بسياري از افراد است اما هيچ اثر دارويي ندارد. در بعضي از كتابها بيان شده است به علت حل شد، چربي ها در اسيد ها اين ماده چربي هاي اضافي بدن را از بين مي برد و به شما در كاهش وزنتان ياري خواهد رساند.
اين ماده غذايي حاوي 95% آب و تنها 5% اسيد استيك ميباشد. در شرايط آزمايشگاهي اين ماده به علت خاصيت اسيدي خود منجر به جلوگيري از رشد باكتري ها ميشود , لذا به عنوان ماده اي نگهدارنده در ساخت بسياري از ترشي ها مورد استفاده قرار مي گيرد. اما در بدن انسان اين ماده به هيچ وجه موجب از بين رفتن باكتري ها ,جلوگيري از عفونت و يا هر گونه كمك ديگر به وضعيت بهداشتي افراد نمي شود.
اسيد معده از اسيد موجود در سركه سيب بسيار قويتر است. تنها راهي كه ميتواند منجر به لاغري شما بوسيله اين ماده غذايي گردد استفاده از در تهيه سالاد و يا به همراه انواع ميوه ها است. اين امر خود موجب افزايش دريافت مواد غذايي نظير ميوه ها و انواع سبزيها است كه ميتوانند شما را در امر كاهش وزنتان ياري نمايند.

تاثير محروميت و محدوديت غذايي

تحقيقات ادره كل دارو و غذاي آمريكا بر روي موشها نشان داد كه محدود كردن ميزان غذاي موشها مقداري به عمر آنها مي افزايد.
موشهاي آزمايشگاهي كه رژيم غذايي متعادلشان را دريافت كردند ده درصد بيشتر از موشهايي كه غذاي زياد دريافت كردند عمر كردند.همچنين اين موشها بيشتر از موشهايي كه تحت رژيم هاي سخت غذايي قرار داشتند عمر نمودند.
اين موشها داراي بدن و كبد و طحال و پروستاتي كوچكتر و طول بدن كمتري بودند اما اندازه كاسه سر و مغز و دستگاه توليد مثلي شان متعادل بود.
در اين گزارش به اين نكته اشاره شده است كه اكثر انسانها حتي هنگامي كه سير هستند به پرخوري ادامه ميدهند كه اين امر ميتواند برايشان خطرناك باشد. متناسب نمودن ميزان دريافت غذا ميتواند منجر به طول عمر بشود اما به اين نكته هم توجه داشته باشيد كه محدوديت غذايي در حدي كه بيش از ده درصد كمتر از نياز بدنمان غذا مصرف نماييم در طولاني مدت ميتواند منجر به از از دست دادن و اتمام منابع مواد مغذي بدنمان و نهايتا كاهش طول عمرمان گردد.
بهترين راه براي كاهش اشتها و نتيجتا جلوگيري از پرخوري  كاهش دادن دريافت غذاهايي است كه منجر به افزايش زياد و سريع قند خون ميشوند، غذاهايي مانند فرآورده هاي نان و شيريني و كلوچه ها و غذاهايي كه به آنهات شكر افزوده شده است. استفاده از دو وعده سالاد در روز هم ميتواند ما را در اين امر ياري نمايد. 

براي لاغر شدن چقدر ورزش كنيم

مطابق تحقيقي كه دانشگاه تگزاس انجام شده است براي اينكه بتوانيد با ورزش كردن از وزن خود بكاهيد بايد تمرينات ورزشي را بطور منظم و پيگير و بسيارزياد انجام بدهيد.
در اين تحقيق گروهي از مردان و زنان 16 تا 65 ساله سه بار در هفته و به مدت 20 هفته و بطور متوسط هربار 50 دقيقه بر روي دوچرخه هاي ثابت ركاب زدند.
آنها مقداري از وزن خود را از دست دادند كه البته اين مقدار به قدري نبود كه به آنها كمك كند تا از يك فرد چاق به فردي لاغر تبديل شوند. اين امر شايد كمي سردرگم كننده باشد اما شما بهتر است بدانيد كه ورزش تنها در صورتي ميتواند از وزن شما بكاهد كه در مدت زماني طولاني و بسيارجدي و سخت و به كرات- مثلا 5 بار در هفته- انجام پذيرد.
همچنين ورزشهاي آبي كمك زيادي براي لاغر شدن به شما نميكند و اين امر بدان علت است كه آب باعث كاهش درجه حرارت بدن و از بين بردن حرارت توليد شده در هنگام ورزش ميشود در حاليكه اگر ورزش در خشكي صورت بپذيرد حداقل 18 ساعت طول ميكشد كه درجه حرارت بدن به حالت عادي برگردد و چون در اين حالت بدن انرژي بيشتري را ميسوزاند لذا شخص موفق ميگردد كه به ميزان بيشتري از وزن خود بكاهد.

افزايش اشتها هنگام استفاده از رژيم هاي غذايي كاهش

بدن ما دارای مکانیسمی ساده و در عین حال بسیار پیچیده و در هم تنیده است. اتفاقاتی هم که در این بدن می افتد معمولا به همین سادگی و آسانی که ما تصور میکنیم نخواهد بود.
به عنوان مثالا تصور ما این است که چنانچه غذا نخوریم بدن ما با کمبود انرژی مواجه میشود . به همین دلیل بدن ما از ذخیره چربی استفاده می کند و نتیجتا لاغر خواهیم شد. اما در واقع حقیقت به همین سادگی نیست و عملا مشاهده میکنیم که افراد در استفاده از رژیم های غذایی به مشکلات فراوانی برخورد مینمایند این امر هنگامی بیشتر نمود پیدا میکند که این رژیم های غذایی توسط افراد غیر متخصص توصیه میگردد.
یکی از همین دسته مشکلات مشکلی است که شما با آن مواجه شده اید.
من هنوز از نتایج آزمایش های آنجام شده مطلع نیستم اما تقریبا مطمئنم که قند خون ناشتای شما پایین تر از حد نرمال و یا نزدیک به کمترین حد نرمال آن است.
قند خون پایین تر از حد نرمال موجب میشود که شما دایما احساس گرسنگی نمایید. احتمالا هم شما برای خواباندن حس گرسنگی به سمت مواد قندی میرود و نتیجه این است که باز هم در طول مدت زمان کمی شما دوباره احساس گرسنگی خواهید کرد برای از ین بردن چنین حسی سه راه پیش پایتان مینهیم :
1. نوع رژیم غذایی تان را عوض نمایید و سعی کنید که از یک رژیم غذایی پر فیبر و به عبارتی رژیمی که غنی از انواع سبزیجات و میوه جات و غلات و حبوبات پوست گیری نشده باشد استفاده نمایید. استاده از این دسته از مواد غذایی موجب میشود که در فواصل زمانی بالاتری احساس گرسنگی به شما دست دهد.
2. در صورت امکان حجم میانوعده های دریافتی تان را کاهش و تعداد آنها را افزایش دهید تا بتوانید در فواصل زمانی کمتری از میانوعده ها استفاده نموده و این احساس گرسنگی را از بین ببرید.
3. تعدادی شکلات کوچک شیرین بخرید هر بار که گرسنه شدید به جای اینکه سراغ غذا بروید یک عدد شکلات میل نمایید. این امر موجب میشود که افت قند خونتان جبران شود و به این وسیله احساس گرسنگی شما کاملا از بین برود. دقت نمایید که هر بار تنها یک عدد شکلات میل نمایید.
البته من به شخصه راه حل سوم را پیشنهاد نمیکنم.


منبع: http://www.abcdiet.net/index

انجام كارهاي خانه ورزش نيست

سابق بر اين پزشكان مردم را تشويق ميكردند كه سه با در هفته و هر بار به مدت 30 دقيقه ورزش نمايند.
اما در دهه اخير بسياري از محققين، پزشكان را تشويق ميكنند بجاي توصيه مردم به سه بار ورزش سخت در هفته آنها را به فعاليت هاي منظم روزانه ترغيب نمايندؤ فعاليت هايي نظير انجام امورات منزل، باغباني و آهسته دويدن. اين امر بدان علت است كه محققين فكر ميكنند مردم بيشتر ترجيح مي دهند اوقات فراغت خود را با انجام امورات منزل و فعاليت هاي سبك پر نمايند تا اينكه فعاليت هاي سنگين ورزشي انجام دهند. در حال حاضر بسياري از پزشكان فكر مي كنند اين توصيه - به خصوص براي افراد مسن- ميتواند مفيد باشد.
محققين 2300 زن بين 60 تا 79 ساله را از 50 شهر مختلف انگلستان انتخاب نمودند. مطالعه بر روي اين خانمها نشان داد زناني كه فقط كارهاي خانه و آهسته قدم زدن و باغباني انجام مي دهند از لحاظ بدني وضعيت نامطلوبي داشته و اكثرا چاق مي باشند.  اما زناني كه بطور متسط 2.5 ساعت در هفته را به قدم زدن سريع و باشتاب ميپرداختند چابكتر، لاغرتر و سرحالتر از ديگران بودند. همچنين اين زنان در حال استراحت ضربان قلب آهسته تري داشتند كه اين خود ميتواند از مشخصه هاي يك قلب سالم و قوي باشد. 

شنا كردن به كاهش وزن كمك نميكند

اگر ميخواهيد كه لاغرشويد يا از ميزان كلسترول خونتان بكاهيد و يا ديابت تان را كنترل كنيد انتخاب ورزش شنا شايد ار هيچ بهتر باشد اما بهترين روش نيست.
گزارشي كه اخيرا بوسيله دانشگاه كلرادو University of Colorado منتشر شده است بيان ميكند كه طبق مشاهدات كساني كه دوره هاي منظم آموزش شنا را طي مي كنند به هيچگونه بهبود معنا داري در كاهش قند خون و انسولين و كلسترول بدLDL و كلسترول كلي و كلسترول خوب HDLخونشان دست نمي يابند. اين قضيه براي كاهش وزن نيز صادق است.
در حقيقت تاثير ورزشهاي آبي نظيرشنا  بر عكس تاثير ورزشهاي خشكي نظير دويدن وتنيس و دوچرخه سواري و رقص هاي آرام(هوازي) مي باشد. هنگام انجام عمليات ورزشي در محيط خشكي بدن شما بوسيله هوا احاطه ميشود. هوا به عنوان يك انتقال دهنده ضعيف گرما باعث ميشود كه دماي بدن شما تا ساعتها پس از ورزش كردن-18 ساعت- همچنان بالا بماند. بالا بودن دماي بدن باعث افزايش ميزان متابوليسم و در نتيجه مصرف بيشتر انرژي و كاهش وزن  و سطح كلسترول ميگردد. در حقيقت هنگامي كه شما شنا ميكنيد بدنتان بوسيله آب احاطه مي  شود و آب هم به عنوان يك هادي بسيار خوب براي گرما باعث ميشود كه دماي بدنتان به سرعت كاهش بيابد و اين دقيقا برعكس تاثير ورزشهاي آبي ميباشد. 

علت توقف روند كاهش وزن بعد از مدتي استفاده از رژيم

هنگامی که شما از رژیم غذایی کاهش وزن استفاده مینمایید در حقیقت با کاهش دادن حجم غذای مصرفی خود و به تبع آن با کاهش میزان انرژی دریافتی بدن را در حالتی از گرسنگی قرار میدهید.
چنین حالتی بدن به مدت چند وقت از ذخایر چربی خود استفاده مینماید. در چنین موقعی حالتی مانند قحطی بر بدن عارض میشود آنچه طبیعی است این است که بدن شما برای مقابله با این کسر انرژی سعی میکند که در مصرف انرژی صرفه جویی نماید.
بدن هر فرد در طول 24 ساعت مقداری انرژی صرف انجام فعالیت های حیاتی خود مینماید که این مقدار انرژی متابولیسم پایه شما نامیده میشود در حقیقت متابولیسم پایه مقدار انرژی است که بدن یک فرد در طول 24 ساعت و در حالت استراحت مصرف مینماید.
یکی از کارهایی که بدن یک فرد برای مقابله با کمبود انرژی به کار میبندد کم کردن متابولیسم پایه است. نتیجه این است که مقداری از کمبود انرژی بدن جبران میشود و بدین ترتیب روند کاهش وزن کند میشود. بدن بعضی از افراد به قدری متابولیسم پایه را کاهش میدهد که حتی میتواند این روند را متوقف نماید. عارضه کاهش روند کاهش وزن مخصوصا هنگامی بیشتر دیده میشود که افراد از رژیم های غذایی نامعمول و نا متعارفی که توسط افراد غیر متخصص صادر میشود استفاده مینمایند.
این دسته از افراد معمولا حس میکنند که درجه حرارت بدنشان در مقایسه با زمانی که تازه رژیم غذایی شان را استفاده نمده بودند کاهش یافته است. برای جبران این باید راههای زیر را بکار برد.
1. انجام حرکات ورزشی : البته دقت نمایید چنانچه در هنگان کاهش و یا توقف روند کاهش وزن ورزش هم میکنید باید میزان انجام حرکات ورزشی را افزایش دهید. دقت نمایید استحمام دقیقا پس از ورزش موجب میشود که بدن شما سرد شود و ورزش نتواند تاثیر مطلوب  را بگذارد به همین دلیل حتما بین زمان انجام حرکات ورزشی و استحمام تان حداقل 6 ساعت فاصله بگذارید.
2. استفاده از ادویه های تند و سس های تند و همچنین استفاده از لباس های زیر قرمز رنگ : البته شاید این قسمت از توصیه ها زیاد علمی به نظر نیاید اما من در مورد چند نفر توصیه نمودم و نتیجه هم گرفته اند . انشاءالله در مورد شما هم نتیجه بخش باشد.


منبع: http://www.abcdiet.net/index.

تماشای تلویزیون و افزایش درصد احتمال بروز چاقی

هر ساعت تماشای تلویزیون ۱۲ درصد احتمال بروز چاقی به علت مصرف تنقلات در هنگام تماشای برنامه را افزایش می دهد و این در حالی است که هر ساعت فعالیت جسمی شدید به میزان ۱۰ درصد از بروز چاقی ها جلوگیری می کند.
دکتر ضیاء الدین مظهری متخصص تغذیه با بیان مطلب فوق اظهار داشت: تغییرات در الگوهای غذایی، افزایش حجم پرس های غذایی حاضری و عدم رغبت به مصرف غذاهای سنتی از اصلی ترین دلایل اجتماعی بروز چاقی محسوب می شوند.
وی همچنین مصرف غذاهای پرچرب و پر انرژی که ظاهری جذاب دارند ولی فاقد کیفیت و مواد مغذی هستند را از دلایل دیگر چاقی برشمرد و تصریح کرد: البته در این میان نقش مصرف تنقلات و میان وعده های پرانرژی و نیز رواج مصرف انواع نوشابه‌ها در بروز چاقی برکسی پوشیده نیست.
این متخصص در ادامه کاهش مصرف منبع غذایی حاوی فیبر همچون سبزیجات خام و پخته،حبوبات و فرآورده های غلات را موجب چاقی دانست و اظهار کرد: این در حالی است که مصرف فیبر خصوصا از طریق سبزیجات، نه تنها برای سلامت بدن ضروری است بلکه در پیشگیری از بروز چاقی نیز موثر خواهد بود.
وی همچنین افزایش استرس های روزمره، اضطراب و ترس های دائمی که اغلب افراد به آنها دچار هستند را در بروز چاقی موثر دانست و عنوان کرد: این عوامل موجبات پرخوری های عصبی را فراهم کرده وبه این ترتیب با بروز چاقی حتی بر افزایش اضطراب و استرس در اغلب افراد افزوده شده و این عامل خود عوارض گوناگون و خطرناکی را در پی خواهد داشت.

وعده‌های غذایی را حذف نکنید

اکثرا فکر می‌کنیم نخوردن وعده‌های غذایی موجب کمتر خوردن و در نتیجه دریافت کالری کمتر می‌شود. نخوردن وعده‌های غذایی یکی از راه‌های ناصحیح کاهش وزن است.
وقتی یک وعده غذایی را نمی‌خورید بدن خود را در وضعیت قحطی قرار داده و از سوخت و ساز خود می‌کاهد. سوخت و ساز پائین به معنای کاهش وزن آهسته‌تر است. سعی کنید به خودتان گرسنگی ندهید. هر روز ۳ وعده اصلی و ۲ تا ۳ میانوعده بخورید. مهمتر از همه اینکه به شدت از نخوردن صبحانه اجتناب کنید.

منبع: http://www.abcdiet.net/index

چاق ها نمی دانند چاقند

تحقيقات جديد نشان مي‌دهد استفاده از رژيمهاي غذايي پرچرب سبب مي‌شود مغز انسان حساسيت خود را در برابر هورمونهاي آزاد شده از سلولهاي چربي كه سبب كنترل اشتها در مغز مي‌شوند، از دست بدهد كه اين امر به كاهش آگاهي مغز از ميزان چربي موجود در بدن مي‌انجامد.
اين مطالعه دليل اين مطلب را توجيه مي‌كند كه چرا واكنش مغز موشهاي چاق به هورمون كنترل‌كننده اشتها به نام لپتين كاهش مي‌يابد. دانشمندان عقيده دارند بر اساس نتايج اين مطالعه، داروهايي كه واكنش مغز به هورمون لپتين را افزايش مي‌دهند ممكن است در آينده براي درمان چاقي از طريق كاهش اشتها به كار گرفته شوند.
در انسانها و موشها سلولهاي چربي بدن از خود هورمون لپتين آزاد مي‌كنند كه اين هورمون روي عملكرد بخشي از مغز به نام هيپوتالاموس تاثير مي‌گذارد. اين بخش از مغز تنظيم احساساتي نظير گرسنگي و تشنگي را بر عهده دارد.
هنگامي كه سلولهاي چربي در بدن افزايش مي‌يابند، ميزان هورمون لپتين موجود در بدن نيز افزايش مي‌يابد كه اين امر از لحاظ نظري بايد سبب كاهش اشتها شود اما محققان در گذشته متوجه شده بودند با افزايش سطح لپتين در بدن نمي‌توان چاقي را درمان كرد. هم‌اكنون محققان مركز ملي تحقيقات انساني اورگون” در آمريكا در مطالعه‌اي جديد به شواهدي دست يافته‌اند كه نشان مي‌دهد اين وضعيت به دليل كاهش حساسيت مغز افراد چاق به هورمون لپتين است.
محققان در اين تحقيقات گروهي از موشهايي كه از لحاظ ژنتيكي مشابه يكديگر بودند را با دو رژيم غذايي متفاوت، يكي سرشار از چربي و پركالري و ديگري كم‌كالري و كم‌چرب، تغذيه كردند كه به صورت طبيعي موشهاي تغذيه شده با رژيم دوم لاغر باقي ماندند و از ميان موشهايي كه از رژيم چرب و پركالري استفاده كرده بودند، برخي دچار اضافه وزن شده و برخي ديگر وزن طبيعي خود را حفظ كردند.

چقدر غذا بخوریم

يكي از راههايي كه احتمالاً شما بعنوان يك فرد چاق به آن متوسل شده ايد يا مي شويد رژيم هاي محدود از كالري است. با مصرف كم مواد غذايي و دريافت كالري در حد كمتر از نياز واقعی تان در مدت كوتاهي كاهش وزن پيدا مي كنيد.
با رسيدن به وزن ايده آلتان خيالتان راحت مي شود و دوباره همان وضع سابق تكرار مي شودو دوباره شروع ميكنيد به خوردن بي رويه و چاق مي شويد و اين دفعه چند كيلو هم از دفعة قلب بيشتر.
راه حل اين مشكل بدست من است. از همان ابتدا و هنگامي كه هنوز لاغر نشده ايد به رژيم درمان مراجعه كنيد و از و بخواهيد رژيمي متعادل و متناسب با وزن ايده آلي كه بعد از دورة رژيم درماني قصد رسيدن به آن را داريد برايتان تهيه كند و به شما آموزش دهد با اين روش هم به تدريج لاغر مي شويد و از عوارض كاهش ناگهاني وزن ايمن مي شويد و هم ضمن آموزشي تدريجي و بلند مدت، عادات و روشهاي صحیح غذا خوردن را آموزش مي بينيد.
اين نكته را همواره آويزه گوشتان كنيد.
« فكر نكن چاق هستي و بايد لاغر بشوي
فكر كن لاغر هستي و بايد به اندازة يك آدم لاغر غذا بخوري تا چاق نشوي »

چربی شکمی موجب دیابت و حمله قلبی می‌شود.

سطح بالای انسولین خون موجب چاقی شکمی می‌شود. بدن شما برای جلوگیری از افزایش قند خون پس از غذاخوردن ماده‌ای بنام انسولین تولید می‌کند که قند خون را به نوع خاصی از چربی که تری‌گلیسیرید نامیده می‌شود تبدیل می‌نماید.
انسولین تری‌گلیسیرید را به سلول‌های چربی شکم انتقال می‌دهد. لذا بالابودن میزان تری‌گلیسیرید و چاقی شکمی از علائم انسولین بالا هستند.
انسولین بالای موجود در خون با تنگ کردن رگ‌ها موجب بروز حمله قلبی می‌شود.
انسولین همچنین با تاثیر بر روی مغز موجب بیشتر خوردن و با تاثیر بر روی کبد موجب تولید بیشتر چربی و با تاثیر بر روی سلول‌های چربی شکمی موجب ذخیره شدن چربی در آن‌ها می‌شود.
کبد انسولین را از خون برداشت می‌نماید که این امر موجب تجمع انسولین در کبد و جلوگیری از جمع شدن بقیه انسولین موجود در خون می‌شود. افرادی که چاقی شکمی دارند انسولین بیشتری در کبد خود ذخیره می‌کنند که این امر از جمع‌آوری انسولین اضافی خون جلوگیری نموده و باعث می‌شود سطح انسولین خون بالاتر و بالاتر رفته و حمله قلبی حادث شود و چاقی شکمی بیشتر شود و سرانجام موجب بروز دیابت شود.
لذا اگر چربی شکمی دارید باید میزان کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده‌تان را کاهش داده و از غذاهایی که حاوی آرد سفید و برنج سفید و ذرت آسیاب شده و شکر افزودنی باشد به میزان کمتری استفاده نمایید.
سلول‌های چربی موجود در شکم‌تان با سلول‌های موجود در باسن تفاوت دارند. خونی که در چربی‌های شکمی جریاد دارد به کبد می‌رود اما خونی که در چربی باسن جریان دارد به جریان عمومی خون متصل است.
کبد افرادی که چربی را در شکم‌شان ذخیره‌کرده‌اند به واسطه چربی بیشتر موجود در خون‌شان به نسبت آنهایی که چربی را در باسن‌شان ذخیره نموده‌اند توانایی کمتری در برداشتن انسولین از جریان خون دارد. افرادی که چربی را در شکم‌شان ذخیره کرده‌اند سطح انسولین و قند خون بالاتری دارند و که این امر سطح LDL یا کلسترول بد را افزایش و سطح HDL یا کلسترول بد را کاهش داده و موجب بروز حملات قلبی می‌شود. 

منبع:  http://www.drmirkin.com

آهسته غذا خوردن موجب كمتر خوردن مي‌شود

يك مطالعه جديد براي اولين بار با ارائه يك مدرك علمي نشان مي‌دهد كه آهسته غذا خوردن موجب كمتر خوردن مي‌شود و شخص از غذا لذت بيشتري مي‌برد.
در اين مطالعه ديده شد زمانيكه افراد يك غذاي ايتاليايي (پاستا و سس) را با حوصله و آهسته خوردند ۷۰كالري كمتر از زماني مصرف كردند كه به آنها گفته شد اين غذا را تا آنجاييكه مي‌توانند سريع بخورند.
همچنين افراد شركت‌كننده در اين مطالعه زمانيكه اين اين غذا را آهسته خوردند آنرا را مطبوع‌تر ارزيابي كردند.
دكتر “كتلين ملانسون” از دانشگاه “رود آيلند” در “كينگستون” زماني تصميم گرفت اين مطالعه را انجام دهد كه دريافت مدرك علمي براي اثبات اين امر كه آهسته خوردن موجب كاهش اشتها مي‌شود، وجود ندارد.
در اين مطالعه وي و همكارانش در دو وضعيت متفاوت به ۳۰زن جوان يك نوع غذايي ايتاليايي دادند.
اين زنان قبل از صرف هر وعده غذا يك صبحانه استاندارد حاوي ۴۰۰كالري خورده بودند و سپس مدت چهار ساعت هيچ چيز نخوردند.
در يك وضعيت به افراد شركت‌كننده در اين مطالعه يك قاشق بزرگ داده شد و به آنها گفتند تا جاييكه مي‌توانند سريع غذا بخوردند.
در وضعيت ديگر افراد با قاشق كوچك غذا خوردند و به آنها گفته شد كه لقمه‌هاي كوچك بگيرند و هر لقمه را ۱۵تا ۲۰بار بجوند.
در اين مطالعه ديده شد، زمانيكه افراد سريع غذا مي‌خوردند بطور متوسط ۶۴۶كالري در ۹دقيقه بدست آوردند.
اما طبق مطالعه آنها كه در نشست سالانه “انجمن مطالعه چاقي آمريكاي شمالي” ارائه شد، زمانيكه افراد آهسته غذا مي‌خوردند ۵۷۹كالري در عرض ۲۹ دقيقه مصرف كردند.
همچنين زمانيكه افراد آهسته غذا خوردند بلافاصله پس از صرف غذا احساس سيري و رضايت بيشتري كردند.
ملانسون گفت آهسته غذا خوردن به راستي موجب كاهش وزن مي‌شود و يا به مردم در حفظ وزن مطلوب كمك مي‌كند

منبع: http://www.abcdiet.net/index

گرسنگی بیش از حد باعث چاقی می شود

گرسنگی بیش از حد نه تنها افراد را لاغر نمی کند بلکه اثر معکوس دارد و باعث چاقی خواهد شد.
به گزارش گروه علمی پژوهشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران “ایسکانیوز”: و به نقل از سایت وزارت بهداشت؛ دکتر فروزان صالحی کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: وقتی افراد خیلی گرسنه بمانند و مقدار کمی غذا در اختیارش قرار گیرد همان مقدار کم را به صورت چربی درمی آورد و ذخیره می کند تا اگر در آینده گرسنه شد بتواند تا مدتی از این ذخایر استفاده کند.
وی افزود: اگر بدن گرسنه نگه داشته شود برای حفظ خودش چربی تولید و ذخیره می کند که منجر به چاقی شده همچنین علاوه بر گرسنگی باعث می شود تا قدرت یادگیری کم شود.
دکتر صالحی در ادامه درباره سالم بودن مواد غذایی گفت: از دو جنبه می توان سالم بودن مواد غذایی را مورد بررسی قرار داد یکی این که به دور از میکروب و آلودگی ها باشد و اگر به صورت بسته بندی هستند (مثل کیک، شیر و…) باید در هنگام خرید به پروانه ساخت، تاریخ تولید و انقضا آن ها توجه شود و اگر بسته بندی نیست مثل میوه و سبزی باید توجه کنند که ضد عفونی شده باشند.

نوشیدن آب سبزیجات به کنترل وزن کمک می کند

نتایج آزمایشات جدید نشان داده است که نوشیدن آب سبزیجات نه تنها روشی ساده برای افزایش میزان مصرف روزانه این خوردنی مفید است بلکه هم چنین به شما کمک می کند که وزن خود را بهتر کنترل کنید. به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، در این آزمایشات متخصصان و کارشناسان تغذیه در دانشگاه کالیفرنیا دریافته اند افراد بالغی که روزانه از آب سبزیجات می نوشند، مقدار مصرف روزانه سبزیجات در آنها تا نزدیک دو برابر افزایش پیدا می کند در حالی که در افرادی که تمایلی به نوشیدن آب سبزیجات ندارند این افزایش و گرایش مطلوب به مصرف سبزی ها مشاهده نمی شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این اقدام در عین حال تاثیر روانی خوبی روی افراد دارد به طوری که وقتی از این نوشیدنی استفاده می کردند احساس آن را داشتند که برای خودشان کار مفیدی انجام داده اند.
به گزارش ایسنا، دکتر کارل کین متخصص تغذیه و طب داخلی در دانشگاه کالیفرنیا در این باره تاکید کرد: این مطالعه مشخص می کند که فقط آگاهی دادن به مردم درباره اهمیت سبزیجات کافی نیست بلکه باید راه های ساده تر گنجاندن این مواد خوراکی مهم در رژیم غذایی را به آنها بیاموزیم تا بهتر و آسان تر از مزایای آن برای سلامتی خود بهره مند شوند.

منبع: http://www.abcdiet.net/index

کلیدهای کاهش وزن

بانی تاب-دیکس که در نیویورک به عنوان یک کارشناس تغذیه مشغول بکار است با اینکه یادداشت نمودن غذاهایی که در طول روز خورده می‌شود به کاهش وزن کمک می‌کند موافق بوده و می‌گوید:«اینکه در کامپیوتر، گوشی‌همراه، دفترچه یادداشت یا دستمال توالت یا آرایش یادداشت می‌کنید مهم نیست. اگر غذایی که می خورید را یاداشت نمایید دیگر مثل قبل غذا نمی‌خورید.»

کلید‌های کاهش وزن
محققان مرکز سرطان فردهاچیسون دریافتند خانم‌هایی که بطور منظم غذاهای خورده‌شده‌شان را یادداشت می‌کنند بطور متوسط ۳ کیلو بیشتر از آن‌هایی که یاداشت نمی‌کنند وزن کم می‌کنند و آنهایی که یکی از وعده‌های غذایی را حذف می‌کنند ۴ کیلو کمتر از آنهایی که همه وعده‌ها را می‌خورند وزن کم می‌کنند.
خانم‌هایی که بیرون از خانه غذا می‌خورند کمتر وزن کم‌می‌کنند. آن‌هایی که حداقل یک روز در هفته بیرون از خانه ناهار می‌خورند از آنهایی که کمتر این کار را می‌کنند ۲.۵ کیلو کمتر وزن از دست می‌دهند. نتایج در مورد کسانی که بیرون از خانه شام می‌خورند نیز مشابه است.
از لحاظ تعداد وزن‌کشی تفاوتی بین کسانی که خود را هر روز وزن می‌کنند و آنهایی که هر هفته یک‌بار این کار را انجام می‌دهند وجود ندارد.

بمب انرژی شوید

بمب انرژی شوید
موادغذایی بر میزان انرژی و خلق و خوی ما تأثیرات متفاوتی برجامی‌گذارند. آگاهی به اینكه در هر دوره و زمانی چه موادی را در سبد غذایی خود قرار دهیم كمك خواهد كرد ...
موادغذایی بر میزان انرژی و خلق و خوی ما تأثیرات متفاوتی برجامی‌گذارند. آگاهی به اینكه در هر دوره و زمانی چه موادی را در سبد غذایی خود قرار دهیم كمك خواهد كرد كه با آسودگی خاطر و در شرایط بهتری فرد بتواند از آن مرحله عبور كند. برای مثال تأكید می‌شود كه مصرف سیب در طول روز افراد را از افسردگی دور نگه می‌دارد.
 محققان تحقیقات وسیعی را انجام داده‌اند تا ارتباط میان آنچه كه می‌خوریم را با آنچه كه احساس می‌كنیم دریابند. شواهد یافت شده نشان می‌دهد با تغییر رژیم غذایی سوخت و ساز بدن تغییر كرده و به لحاظ شیمیایی در مغز تغییراتی به وجود می‌آید كه این تغییرات بر سطح انرژی و خلق و خوی افراد تأثیر خواهد گذاشت.

كودكان تا 18 سالگي نبايد رژيم غذايي بگيرند



كودكان از بدو تولد تا 18 سالگي به دليل اين كه در سنين رشد هستند نياز به دريافت مداوم مواد غذايي دارند در نتيجه در اين سنين به هيچ وجه توصيه نمي شود كه رژيم غذايي براي لاغري بگيرند.
كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا،‌ با بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ در اين سنين اگر كودكان چاق بودند لازم است تحرك و فعاليت بدنيشان را زياد كنند و عادات بد غذايي كه منجر به چاقي مي شود مانند خوردن غذاهاي چرب، شيرين و نوشابه هاي گازدار را ترك كنند. 
فروزان صالحي افزود: گرسنگي بيش از حد نه تنها فرد را لاغر نمي كند بلكه اثر معكوس هم دارد و باعث چاقي مي شود.
وي تصريح كرد: هنگامي كه فرد خيلي گرسنه بماند اگر مقدار كمي غذا در اختيارش قرار گيرد همان مقدار كم را به صورت چربي درمي آورد و ذخيره مي كند تا اگر در آينده گرسنه شد بتواند تا مدتي از اين ذخاير استفاده كند پس اگر بدن گرسنه بماند براي حفظ خودش چربي توليد و ذخيره مي كند كه منجر به چاقي مي شود.
صالحي خاطرنشان كرد: چاقي با بسياري از بيماري ها مانند بيماري هاي قلبي، ديابت و سرطان ارتباط دارد و افراد چاق بيشتر در معرض اين خطرات هستند همچنين گرسنگي سبب مي شود تا قدرت يادگيري ما كم شود و نتوانيم در درس هايمان موفق باشيم.