شاهدانه


شاهدانه ضد جانور و انگل معده ،شاهدانه از گياهان يك ساله و ليفي است و دو پايه اي است. داراي ريشه عمودي و ساقه بلند و 2 تا 4 متر ارتفاع.
خواص شاهدانه:
در مناطق دور بيشترين كاربرد شاهدانه در چين و هندوچين است. استوارت مي نويسد كه در چين تمام قسمتهاي مختلف گياه شاهدانه در طب سنتي و چين به عنوان دارو كاربرد دارد.
از تخم شاهدانه به عنوان تونيك، نيروبخش، مسهل و ملين، نرم كننده، مدر، مسكن، ضد جانور، انگل معده و مخدر استفاده مي شود. مصرف زايد ير حد مجاز آن خطرناك است. يعني از مسكن هايي است كه طبق معمول، اسراف در خوردن آن خطرناك است.

سیراب شیردان چه خاصیتی دارد


یک متخصص تغذیه گفت: سیرابی و شیردان دارای پروتئین بسیار بالا و با کیفیتی است که در رشد و ترمیم بافت‌های از بین رفته نقش مهمی را برعهده دارند.
 سیدمرتضی صفوی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: سیرابی و شیردان جزء امعاء و احشاء گوسفند است که همراه با نان یک وعده اصلی غذا به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: عضلات صافی که در سیرابی و شیردان وجود دارد، از ارزش غذایی بالایی برخوردار بوده و از نظر پروتئین و چربی با گوشت متفاوت است، البته کالری آن نسبت به گوشت قرمز کمتر بوده ولی پروتئین آن مشابه گوشت قرمز و مرغ است.

این متخصص تغذیه بیان داشت: سیرابی و شیردان دارای پروتئین بسیار بالا و با کیفیتی است که در رشد و ترمیم بافت‌های از بین رفته نقش مهمی را برعهده دارند.

خواص زالزالک

زالزالک میوه‌ای پاییزی است که این روزها در بازار میوه‌فروشان بسیار به چشم می‌خورد. این میوه اگرچه جثه‌ای کوچک دارد ولی بسیار پرفایده و مغذی است و به رنگ‌‌های زرد و نارنجی در اکثر نواحی معتدل می‌روید.


رسیده این میوه شیرین، گوشتی و دارای هسته‌های زردرنگ فراوان است که اگر با احتیاط مصرف نشود هسته‌های آن می‌تواند قاتل دندان‌‌های شما باشد. این میوه علاوه بر ویتامین‌هایA ،B،C و جوهر مازو یعنی تانن دارای کلسیم و مختصری ترشی و پکتین است که برای تقویت قلب و معده بسیار توصیه می‌شود. مهم‌ترین اثر زالزالک روی قلب، تنظیم کردن حرکات نامنظم آن است و از تپش قلب و ضربان شدید آن جلوگیری می‌کند.
در اغلب کشورهای اروپایی خصوصا آلمان برای درمان بی‌نظمی ضربان قلب ‌ از گیاه زالزالک استفاده می‌شود. همچنین زالزالک در درمان آنژین و تصلب شرایین (سفت شدن دیواره رگ‌ها)‌ بسیار کاربرد دارد. این میوه به علت غنی بودن از اسید تارتاریک و اسید مالیک نیز در مواقع کم‌خونی و سل اثر نیکویی دارد. زالزالک به دلیل آن که دارای مقدار زیادی تانن است بسیار قابض بوده و می‌توان آن را جهت درمان اسهال‌های خونی به کار برد.

ارزش تغذيه اي گوشت پرندگان اهلي و وحشي

 ارزش تغذيه اي گوشت پرندگان اهلي و وحشييکي از مهم ترين موادي که در تغذيه انسان حائز اهميت است پروتيين مي باشد. گوشت و فرآورده هاي آن منابع مهم تامين پروتيين بدن محسوب مي شوند. البته علاوه بر پروتيين، در انواع گوشت درصدهاي مختلف املاح معدني و ويتامين هاي زيادي وجود دارد که با مصرف آن ها در برنامه غذايي نياز بدن تامين مي شود.
حال اگر بخواهيم به اين موضوع که خوردن چه نوع گوشتي براي افراد مفيدتر است بپردازيم. انواع گوشت سفيد نظير گوشت طيور و ماکيان را توصيه مي نماييم. گوشت طيور به دليل خصوصيات و ويژگي هايي از قبيل کيفيت خوب پروتيين، چربي کمتر، طبخ آسان و سريع الهضم بودن نسبت به گوشت قرمز ارجعيت دارد. لذا اهميت اين موضوع ما را بر آن داشت که به بررسي و مقايسه ويژگي ها و مزاياي برخي از انواع گوشت طيور بپردازيم.

ارزش غذايي گوشت قرقاول



قرقاول پرنده اي زيبا و رنگارنگ است که به دليل شکار بي رويه نسل آن در بسياري از مناطق ايران منقرض شده است. اين پرنده داراي گوشتي بسيار لذيذ و مقوي مي باشد. درصد بالاي پروتيين و اسيدهاي آمينه مفيد در گوشت قرقاول سبب بالا رفتن ارزش غذايي و بروز خواص درماني در اين گوشت شده است. خوب است بدانيد در 100 گرم گوشت قرقاول 151 کالري انرژي نهفته است.

خواص داروئي گوشت وساير اجزاي كبك:

گوشت  كبك  به علت پروتئين بالا و درصد چربي پائين مصارف فراواني داشته و براي درمان بعضي از بيماريها مانند ضعف اعصاب . ناراحتي هاي رواني و بيخوابي موثر است . در افراد مسن موجد قواي از دست رفته جواني است .
72 درصد وزن كبك   قابل استفاده بوده كه در مرغ 55 درصد ميباشد. 20 درصد وزن كل بدن كبك  را عضله تشكيل مي دهد و درصد پروتئين و ماده خشك در عضله ران 80 درصد است در صورتي كه در مرغ اين رقم 65 درصد مي باشد .
طعم مطبوع انواع گوشت عمدتاً به دليل وجود ماده‌اي است بنام گليكوژن كه در سلولهاي ماهيچه‌اي وجود دارد. هر قدر كه ماهيچه در طول حيات خود فعال‌تر باشد گوشت آن نيز لذيزتر است( مانند ران مرغ، دم ماهي، ران حيوانات شكاري و گوسفند و همچنين سينه پرندگان وحشي)
از سوي ديگر، فعاليت و جنب و جوش حيوانات به طور كلي باعث افزايش ميزان ذخيره گليكوژن ماهيچه‌ها و در نتيجه بهبود كيفيت آن است. به طوري كه حيوانات وحشي اعم از نشخوار كنندگان (آهو، گوزن، بزكوهي و غيره ) و يا پرندگان مانند قرقاول، كبك، تيهو، دراج و بلدرچين همگي به دليل فوق داراي گوشتي فوق‌العاده لذيذ بوده و قسمتهايي از بدن آنها بسيار خوش طعم و لذيذ مي‌باشد. بنابراين چنانچه پرنده‌اي از خانواده حيوانات شكاري بوده يعني از نژاد وحشي باشد و در محيطي مشابه طبيعت خود پرورش يابد داراي خواص فوق‌الذكر خواهد بود.

خواص گوشت بلدرچین

بلدرچینبلدرچین، کوچک ترین پرنده از خانواده قرقاول ها می باشد. در فارسی آن را کرک، ورتج، بدبده و بلدرچین که اصلاً ترکی است نامیده اند. در عربی نیز به آن سلوی و سمانی می گویند.
در طب سنتی اسلام، خواص گوناگونی به بلدرچین نسبت داده اند، مثلاً به عقیده عبدالملک بن زهر اندلسی (قرن 5) " گوشت  بلدرچین خوشمزه و خوش طعم است که هم برای افراد سالم و هم برای بیماران سودمند می باشد؛ سنگ (کلیه و مثانه) را خرد می کند و مفید است. " و نیز به گفته انطاکی " گوشت بلدرچین مغذی است و بدن را فربه می سازد. "
بلدرچین حیوانی است با خصوصیات پرندگان وحشی شکاری و بسیار پُرجنب و جوش، لاجرم باید در وضعیتی پرورش یابد که امکان جست وخیز و پرواز داشته باشد. هر قدر ماهیچه در طول حیات خود فعال تر باشد گوشت آن نیز لذیذتر است (مانند ران مرغ، دم ماهی، ران حیوانات شکاری و گوسفند و همچنین سینه پرندگان وحشی).

اين پفك هاي بي خاصيت


 پفك يكي از تنقلات فانتزي غيرضروري و مضر است كه بسياري از كارشناسان علوم غذايي در اين مورد اتفاق نظر دارند؛ ولي عده اي از مصرف كنندگان براين باورند كه پفك به دليل آن كه از مواد با ارزش نظير: ذرت، شيرخشك و پودر پنير تشكيل شده است از نظر ويتاميني غني بوده و ارزش غذايي بالايي دارد. 
    به طور كلي پفك به علت آن كه از بلغور ذرت يعني ذرت پوست كنده به دست مي آيد در مقايسه با فرآورده هايي كه از دانه كامل ذرت تهيه مي شوند از ارزش غذايي پاييني برخوردار است. از سوي ديگر، در طي فرآيند پخت، حرارت بسيار بالايي كه به پودر بلغور ذرت داده مي شود تا به صورت حجيم درآيد نيز عامل ديگري جهت تنزل كيفيت تغذيه اي پفك است.

چیپس سیب‌زمینی



چیپس سیب‌زمینی تاثیر زیادی در افزایش وزن دارد

چیپس سیب‌زمینی تاثیر زیادی در افزایش وزن دارد

متخصصان تغذیه در گزارش جدیدی هشدار دادند که چیپس سیب‌زمینی از خوراکی‌های بسیار موثر در افزایش وزن و بروز چاقی است.
به گزارش ایسنا، نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که چیپس بیش از هر خوراکی دیگری مثل شکلات، بستنی و سودا می‌تواند موجب افزایش وزن شود.
این مطالعه از سوی متخصصان هاروارد انجام گرفته و تشریح می‌کند که افزایش وزن بیش از هر عامل دیگری از عادات تغذیه‌ای ناشی می‌شود.
این متخصصان تاکید کردند که عادات تغذیه‌ای بیشتر از ورزش و رژیم‌های غذایی گوناگون در اضافه وزن افراد موثر هستند.
این بررسی‌ها حاصل مطالعه طولانی مدت و حدود دو دهه آزمایش روی تقریبا 12 هزار و 887 شرکت کننده است. این شرکت‌کنندگان در آغاز مطالعات دچار چاقی نبودند. در طول این چند سال، عادات تغذیه‌ای آنها به دقت مورد بررسی قرار گرفت و هر 4 سال یکبار وزن آنها اندازه‌گیری شد.
به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، این متخصصان دریافتند که شرکت کنندگان طی این دوره به طور متوسط 17 پوند افزایش وزن داشتند. تقریبا هر 4 سال یکبار غذایی که این افراد می‌خوردند، 4 پوند به وزن آنها اضافه می‌کرد.
اما نکته قابل توجه این بود که چیپس سیب‌زمینی در هر 4 سال 69/1 پوند موجب افزایش وزن این افراد می‌شد که این رقم فقط برای یک ماده غذایی بسیار قابل توجه و تامل است.
این میزان افزایش وزن در مقایسه با سایر خوردنی‌ها مثل شیرینی‌ها و دسرها که فقط 41 درصد پوند در هر 4 سال موجب افزایش وزن می‌شوند، بسیار قابل ملاحظه و رقم بالایی است.
جزئیات این بررسی در مجله پزشکی نیوانگلند به چاپ رسیده است.


منبع: همشهری آنلاین

چیپس میوه؛ مفیدتر از تنقلات صنعتی



چیپس میوه؛ مفیدتر از تنقلات صنعتی
این روزها وقتی برای خرید شیرینی یا آجیل وارد قنادی می شویم، ظرف های بزرگی از میوه های رنگارنگ خشک شده ای را می بینیم که معمولا انواعی از میوه های فصل یا غیرفصل هستند. گاهی وسوسه می شویم تا مقدار کمی از آنها را گرفته و به عنوان تنقلات در یک میان وعده میل کنیم. اما آیا میوه های خشک شده که در صنعت به آن «چیپس میوه» نیز گفته می شود ارزش تغذیه ای دارند؟ آیا می توان این میوه ها را در فصول سرد سال جایگزین میوه های فصلی کرد؟

بررسی ارزش تغذیه ای شیركاكائو


*محمد دانشی  ،   ** بهرام فكری
 * دانشجوی دكترای صنایع غذایی ،    **فوق لیسانس صنایع غذایی

چكیده:
شیرهای طعم‌دارضمن داشتن انرژی بالاتر، همانند شیر طبیعی،حاوی مواد مغذی فراوان هستند. اختلاف عمده آن با شیر،بالاتر بودن میزان كربوهیدرات كل در شیر كاكائو به‌خاطر افزودن ساكارز یا شربت ذرت(با میزان فروكتوز بالا) و سطح بالاتر میزان انرژی آن است. یك لیوان شیر كاكائو حاوی فیبر و آهن بیشتری نسبت به یك لیوان شیر طبیعی است. شیر و فرآورده‌های آن از جمله شیر طعم دار،منابع عمده كلسیم در رژیم غذایی می باشند. توصیه شده كه كودكان كلسیم مورد نیاز را از اولین غذاهای مصرفی بدست آورند. زیرا الگوهای غذایی مناسب در دوران كودكی، در طول دوران زندگی نیز دنبال می‌شوند.

فايده ها و مضرات کاکائو


شايد اين موضوع کمي خنده‌دار و غيرقابل باور باشد، اما تا اواخر قرن 17 ميلادي، شکلات يا کاکائو (chocolate) ، ماده غذايي گران قيمتي در اروپا بود که فقط ثروتمندان سلطنتي از آن استفاده مي‌کردند.

شايد اين موضوع کمي خنده‌دار و غيرقابل باور باشد، اما تا اواخر قرن 17 ميلادي، شکلات يا کاکائو (chocolate) ، ماده غذايي گران قيمتي در اروپا بود که فقط ثروتمندان سلطنتي از آن استفاده مي‌کردند. در آمريکاي مرکزي نيز شکلات کالايي لوکس محسوب مي‌شد و مردم از دانه‌هاي کاکائو به جاي پول استفاده مي‌کردند.

خواص قهوه

آشنایی با خواص قهوه
متخصصان علوم پزشکی می‌گویند که مصرف یک فنجان قهوه همراه با شکر می‌تواند حافظه را فعال کند و میزان دقت و توجه فرد را افزایش دهد.اگر قهوه و شکر همراه با هم مصرف شوند تاثیر آنها در تقویت عملکرد مغز خیلی بیشتر از زمانی است که به طور جداگانه مورد استفاده قرار بگیرند.
این متخصصان هم ‌اکنون معتقدند که هر یک از این دو خوراکی به نوبه خود تاثیر دیگری را بر روی مغز می‌گذارند به طوری که میزان دقت و کارآیی حافظه را بهبود می‌بخشند.

این یافته حاصل مطالعه روی 40 داوطلب است که پس از مصرف قهوه و شکر با هم و جدا از هم تحت آزمایش قرار گرفتند.
قهوه، خواص دیگری هم دارد از جمله اینکه محرک بوده و به هضم آسان غذا کمک می‌کند، تب بر است، به بدن نیرو می‌دهد، سردرد را بهبود می‌بخشد، برای برطرف کردن یرقان مفید است، ادرار آور است، در درمان سرفه‌ای که با بلغم همراه باشد موثر است، دردهای عصبی را تسکین می‌دهد، در درمان سیاه سرفه تاثیر دارد. هم چنین ضد عفونی کننده بوده و خاصیت ضد افسردگی هم دارد. قهوه مقاومت ورزشکاران را افزایش می‌دهد و از کرم خوردگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

منبع: روزنامه دیلی میل

نسکافه با قهوه چه فرقی دارد؟

نسکافه با قهوه چه فرقی دارد؟
این قهوه در واقع شیره تبخیر شده قهوه صاف و عصاره دانه قهوه است كه نیازی به قهوه جوش ندارد و با حل كردن كمی از آن در یك فنجان آب جوش، قهوه آماده به دست می آید...
قهوه خشك، صورت برشته و ساییده میوه لوبیامانند درختی است كه در اصل بومی مناطق استوایی آفریقا بوده است. گویا بومیان آفریقا از روزگار قدیم دانه های برشته قهوه را می‌جویده و می‌خورده اند. درخت قهوه درخت قهوه برگ هایی همیشه سبز و زیبا دارد، گیاهی از تیره Coffee كه بیشتر از یك سوم مردم جهان هر روز آن را به عنوان یك نوشیدنی محبوب می نوشند.

مضرات نسکافه

نسکافه همان قهوه فوری است. آنچه در مورد نسکافه باید بدانید آن است که: * كافئین موجود در یك فنجان قهوه ، برابر 150 سی سی است.

* قهوه ای كه با آب جوش قطره ای تهیه شود( Brewed Drip Method) دارای 60 تا 180 میلی گرم كافئین و میانگین كافئین 120 میلی گرم است .

* قهوه بدون كافئین كه به طریقه بالا تهیه می شود، دارای 3 تا 5 میلی گرم كافئین ، و میانگین كافئین 4 میلی گرم است .

* قهوه ترك دارای 40 تا 170 میلی گرم كافئین و میانگین كافئین 100 میلی گرم است .

خواص شیر سویا

شیر سویاتاریخچه ی تهیه ی شیر سویا به 4 هزار سال قبل بازمی‌ گردد که چینی‌ ها توانستند شیر سویا را به روش خانگی تولید کنند. جالب است بدانید شیر سویا نزد چینی ‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چرا که سویا جزو 4 دانه مقدس چینی‌ ها به‌ حساب می ‌آید و شیر سویا استخراج آبی پروتئین ‌های دانه سویا است.
مهندس حمید خسروی، متخصص صنایع غذایی و مشاور کارخانجات مواد غذایی در صنعت لبنیات و سویا درباره ی فرآیند و خواص تغذیه ‌ای این نوشیدنی چنین می گوید:

فرآیند تولید

فرآیند تولید شیر سویا روش‌ های مختلفی دارد، اما روشی که در ایران از آن استفاده می ‌شود، به این شکل است که ابتدا دانه‌ های سویا را تمیز و مواد اضافه را جدا می‌ کنند. سپس آن را در آب خیس می‌ کنند و در اثر این خیساندن، برخی قندهای نامطلوب مانند رافینوز و استاکیوز که عوامل ایجاد‌کننده ی نفخ هستند، تا حدی از دانه خارج می ‌شوند. دانه خیس‌ شده، خرد می ‌شود و در اثر خرد شدن محصولی به نام اسلاری به دست می ‌آید.

خواص نارنگی


نارنگی، این میوه پرخاصیت، برای درمان بسیاری از بیماری‌ها، از جمله فشارخون بالا بسیار مفید است.نارنگی دارای خواص فراوانی است و‌ برای درمان بسیاری از بیماری‌ها بکار می‌رود.
برخی از خواص نارنگی عبارتند از:
1- منبع غنی ویتامین C است.
2- منبع غنی بتاکاروتن است.
3- برای کاهش تب و رفع تراکم خون در کبد مفید است.[چند حقیقت درباره‌ کبد]
4- به اعتقاد برخی، به خاطر خاصیت ضدعفونی کننده‌اش، می‌تواند در درمان سیفلیس موثر باشد.
5- دارای مقادیر فراوانی ویتامین A است و برای پیشگیری از سرطان مفید است.
این میوه پرخاصیت، برای درمان بیماری‌‌های زیر مفید است:
• چاقی[نکته بهداشتی روز: چرا اضافه وزن پیدا می‌کنیم؟]

خواص گریپ فروت


آشنایی با خواص گریپ فروت از جمله خواص گریپ فروت، درمان اختلالات گوارشی، دیابت، آنفلوانزا و تب استاین میوه نیروبخش، برخلاف طعم ترشی که دارد پس از هضم در بدن، واکنش قلیایی از خود نشان می‌دهد چراکه اسیدسیتریک آن، در سیستم بدن اکسیده می‌شود و به دنبال آن خواص قلیایی مایعات بدن افزایش می‌یابد.
آب گریپ فروت برای پیشگیری و درمان اسیدی شدن معده مفید است.
برخی دیگر از خواص گریپ فروت عبارتند از:
•  درمان اختلالات گوارشی:
این میوه، برای رفع یبوست مفید است و اگر کل آن خورده شود برا ی پیشگیری از ابتلا به بیماری تیفوس موثر است و اسهال و اسهال خونی و نیز التهاب روده و دیگر بیماری‌های عفونی دستگاه گوارش را درمان می‌کند.

خواص پرتقال

آشنایی با خواص پرتقال
 پرتقال یکی از پرمصرف‌ترین میوه‌های فصل سرماست و به علت آنکه مانند دیگر مرکبات به لحاظ ویتامین C غنی است، همواره خوردن آن برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی توصیه می‌شود
خواص غذایی
پرتقال علاوه بر ویتامین C دارای انواع ویتامین‌های B، E، A و همچنین سرشار از بتاکاروتن است؛ در ضمن در این میوه املاح معدنی بسیاری از جمله کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی مس، آهن، منگنز و روی نیز وجود دارد.
خواص درمانی
ـ پرتقال به جهت دارابودن انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مختلف یک تقویت‌کننده عمومی بدن بوده و برای رشدونمو استخوان‌ها، استحکام اندام‌ها و همچنین رشد بچه‌ها بسیار سودمند است؛ در ضمن مصرف آن به زنان حامله و شیرده نیز توصیه می‌شود.
ـ پتاسیم زیاد موجود در پرتقال، عامل افزایش ادرار است؛ در نتیجه سموم را به سرعت از بدن دفع می‌کند؛ در ضمن پزشکان معمولا به افرادی که دچار مشکل یبوست هستند، توصیه می‌کنند که مصرف پرتقال و آب آن را افزایش دهند.
ـ پرتقال باعث افزایش ترشحات معده و کیسه صفرا می‌شود؛ بنابراین افرادی که از مشکلات معده و صفرا در رنج هستند قبل از مصرف آن، با پزشک مشورت کنند.
ـ مصرف پرتقال برای درمان بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی، زکام، برونشیت، اسکوربوت (کمبود ویتامین C) بری‌بری (کمبود ویتامین B1)، بیماری قند، عوارض آسمی، رماتیسم، درد مفاصل و بسیاری از بیماری‌‌های دیگر مفید و مؤثر است.
یک عدد پرتقال بزرگ چه دارد:
انرژیپروتئینهیدرات کربنفیبرویتامین cاسید فولیکپتاسیمتیاسین
86 کیلو کالری2 گرم22 گرم4 گرم97.89 میلی ‌گرم55.2 میکرو‌ گرم333.04 میلی ‌گرم0.16 میلی ‌گرم
منبع: همشهری آنلاین

قره‌قوروت، خوشمزه و پرخاصيت


قره‌قوروت مانند ديگر لبنيات براي پيشگيري از پوکي استخوان مفيد است. قره‌قوروت حاوي پروتئين، کربوهيدرات و چربي است.

قره‌قوروت يا قره‌قروت يکي از فرآورده‌هاي فرعي شير است که به روش سنتي از کشک توليد مي‌شود.
هر 100 گرم قره‌قوروت حاوي240 کيلوکالري انرژي است که مي‌تواند بخشي از انرژي مورد نياز روزانه را تأمين کند.
قره‌قوروت حاوي پروتئين، کربوهيدرات و چربي است.

پروتئين موجود در اين فرآورده نقش ساختاري و استحکامي در بدن (به ويژه عضلات) دارد و به رشد و نمو کمک مي‌کند.

غذا خوردن پشت میز کار خطرناک است!

محیطی عاری از استرس

کارشناس مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر اجتناب از غذا خوردن پشت میز کار توصیه کرد: افراد غذایشان را در محیطی عاری از استرس و در آرامش کامل میل نمایند.

رضا مورکیان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سینانیوز در یزد با تاکید براین که هنگام صرف غذا باید زمان کافی جهت سرو غذا اختصاص یابد اظهارداشت:

خرما سرشار از انرژي و گرما

نوشته  : مهندس مسعود خبازي كارشناس مسئول اداره استاندارد كاشان 


مقدمه

خرما (Dates) كه اعراب آن را «تمر» مي‌نامند در تمام كتاب‌هاي مقدس با احترام ياد شده و در قرآن كريم با نام يكي از ميوه‌هاي بهشتي ناميده شده است؛ خرما ميوه‌اي بسيار مقوي و حاوي مواد معدني زياد از جمله آهن، پتاسيم، كلسيم، منيزيم، فسفرو ويتامين‌هاي A،B وE مي‌باشد.  در درمان بيماري‌هاي عفوني و سرطان موثر بوده و از ريزش مو نيز جلوگيري مي‌كند.  يك ميان وعده مغذي و مناسب بوده و مي‌تواند جايگزين قند وشكر در رژيم غذايي گردد.

مدال برنده در غذاي دونده

نوشته  : محمد حضوري 

مقدمه
دويدن را شايد بتوان در دسترس ترين و در عين حال ارزان ترين ورزش‌ها دانست. تاثير اين ورزش در توانايی ورزشکاران در کليه رشته‌ها بدان حد است که انديشمندان ورزشی آن را «مادر ورزش‌ها» می‌دانند.
ورزش دووميدانی خود در رشته‌های مختلف شامل دو سرعت (دوهای 100 و 400 متر)، دوی استقامت (در مسافت‌هايی بيش از 1500 متر)، پرش طول، پرش ارتفاع و... برگزار می‌گردد. مسلم است که با توجه به شرايط هر يک از رشته‌های ورزشی فوق، ورزشکاران آن رشته می‌بايست اصول تمرينی و تغذيه‌ای متفاوتی را رعايت نمايند. لذا با توجه به اثر تغذيه در موفقيت ورزشکاران کليه رشته‌ها، در اين مقاله قصد داريم تا راهکارهای تغذيه‌ای موثر در موفقيت يک ورزشکار رشته دوی استقامت را بررسی نماييم.

زندگي سالم تا 100 سالگي

نوشته  : دكتر محمد رضا وفا‏ متخصص تغذيه و رژيم درماني 

بر اساس تعاريف موجود توانايي حفظ خطر پايين ابتلاء به بيماري يا ناتواني، حفظ عملكرد بالاي ذهني و جسمي و داشتن يك زندگي فعال، بعنوان سالمندي سالم بيان شده است. با توجه به بهبود نسبي شرايط زندگي و پيشرفت قابل توجه علوم پزشكي در پيشگيري و درمان بيماري‌ها، ميانگين اميد به زندگي  در بدو تولد در اغلب كشورهاي دنيا افزايش قابل توجهي داشته است، بگونه‌اي كه در زنان ژاپني از 45 سال در سال1840 به 85 سال در سال 2000 رسيده و طبق پيش‌بيني سازمان ملل به بيشتر از 90 سال در سال 2040 خواهد رسيد. شرايط مشابه با ژاپن براي اغلب كشورهاي ديگر نيز پيش‌بيني شده است (تصوير 1).
از طرف ديگر آمارهاي موجود در اغلب كشورهاي صنعتي و آمريكا نشان مي‌دهند كه رشد جمعيتي كهنسالان بالاي 85 سال در مقايسه با سالمندان 84-64 ساله از سال 1990 تا سال 2000 بسيار قابل توجه بوده است و پيش بيني مي‌شود تا سال 2050 ميلادي به صورت تصاعدي افزايش يابد. در حال حاضر بالغ بر 3 ميليون آمريكايي بالاي 85 سال سن دارند كه پيش‌بيني مي‌شود تا سال 2050 به بيشتر از 30 ميليون نفر برسند.

مباني كاربردي ايمني غذا

نوشته  : مهندس مسيح انصاري دزفولي 



آيا بعد از باز كردن شيشه ترشي، قرار دادن آن در يخچال ضروري است؟

اصولا دماي يخچال (4 درجه سانتي‌گراد) رشد ميكروارگانيزم‌ها را كند مي‌كند كه نتيجه آن در كيفيت ترشي توليد شده موثر مي‌باشد و مانع فساد آن مي‌شود. به طور كلي ميكروارگانيزم‌ها در دماهاي مختلف قادر به رشد هستند و بر اين اساس آن‌ها را به گرمادوست، سرمادوست و متوسط‌دوست تقسيم مي‌كنند: با اين حال، سرما رشد ميكروارگانيزم‌ها را كند مي‌كند. در ترشيجات علاوه بر دماي يخچال، PH پايين‌ نيز سبب كاهش رشد يا توليد سم بيماريزا از سوي ميكروارگانيزم‌ها مي‌شود. با توجه به مطالب بالا مي‌توان نتيجه گرفت در نهايت بعد از باز كردن شيشه ترشي، قرار دادن آن در يخچال جهت جلوگيري از رشد (كند كردن) ميكروارگانيزم‌ها ضروري است.

نقش تغذيه در پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نوشته  : دكتر سيدمرتضي صفوي 


تاريخچه سرطان روده بزرگ:

سرطان روده بزرگ دومين سرطان شايع در ميان بزرگسالان بعد از سرطان ريه مي‌باشد و همچنين رتبه دوم را در ميان سرطان‌هايي كه فرد را به كام مرگ مي‌كشد به خود اختصاص داده است. اين سرطان از لحاط بدخيم شدن تومورها سومين سرطان شايع در جهان است.
براساس تحقيقات صورت گرفته سرطان روده بزرگ در مردان نسبت به زنان شايع‌تر است، البته مطالعات اخير عكس اين مطلب را بازگو مي‌كند. به اين صورت كه درگيري بيشتر زنان در عرصه‌هاي مختلف زندگي باعث بالا رفتن فاكتورهاي خطرساز براي آن‌ها شده است.


عوامل خطرساز در ايجاد سرطان روده بزرگ:

اكثر سرطان‌هاي كولوركتال از پوليپ‌هايي در سطح روده كه توانايي بدخيم شدن دارند نشات مي‌گيرند. پوليپ به يك برجستگي قابل رويت از سطح مفاصلي اطلاق مي‌شود كه از نظر آسيب شناختي مي‌تواند به شكل‌هاي متفاوتي وجود داشته باشد.

تابستان را با هندوانه خنک کنید


تابستان را با هندوانه خنک کنیدهندوانه میوه ای شیرین و آبدار است که نه تنها باعث رفع تشنگی در هوای گرم تابستان می شود بلکه اثرات بسیار مفید دیگری نیز دارد که برای ما ناشناخته است.

هندوانه منبع غنی ویتامینA ( به شکل بتاکاروتن ) و ویتامین C می باشد. این میوه پرفایده التهاباتی را که در بیماری هایی مثل آسم، تصلب شرائین، سرطان روده و التهاب مفاصل وجود دارد، از بین می برد.

عاشق نوعی غذا هستید؟ شاید مریض باشید!


عاشق سـالاد هستید؟ شاید مریض باشید!

هر کدام از ما علاقه خاصی به بعضی غذاها داریم و هیچ وقت از خوردن آنها سیر نمی شویم. برای مثال یک نفر همیشه غذای خود را با نوشابه می خورد و دیگری نمی تواند حتی یک روز را بدون شکلات سپری کند.
بعضی مواقع علاقه به برخی مواد غذایی زودگذر و موقتی هستند اما در صورتی که این وضعیت حالت مزمن و طولانی مدت به خود بگیرد، باید حتما نسبت به آن توجه ویژه داشته باشید. به این داستان توجه کنید

4 دلیل خوب برای مصرف نخودفرنگی

نخود‌فرنگیاگر نخود‌فرنگی دوست ندارید سعی کنید این مطلب را به دقت بخوانید و در ذائقه‌تان تغییری ایجاد کنید.
شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که در زمان کودکی و یا حتی الآن شروع می‌کنند به جدا کردن نخود‌فرنگی‌های موجود در غذاها. اما در این مقاله‌ی کوتاه ما قصد داریم فقط چند نمونه از فواید این نخودهای سبز کوچک را بازگو کنیم تا شما را با آن آشتی دهیم.
نخود فرنگی به کاهش وزن کمک می‌کند
نخود‌فرنگی در مقایسه با بسیاری از مواد غذایی دیگر حاوی پروتئین بیشتر و کالری و چربی کمتری است. در واقع در هر فنجان نخود‌فرنگی 134 کالری وجود دارد و سرشار از فیبر است. برای همین برای افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند یک ماده‌ی غذایی فوق‌العاده محسوب می‌شود. اگر رژیم لاغری گرفته‌اید در سوپتان نخود‌فرنگی بریزید. در این صورت سوپتان حاوی 9 گرم فیبر و 9 گرم پروتئین است و جلوی اشتها را گرفته و احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می‌کند.

خواص درماني گل و گلاب

جام جم آنلاين: اين روزها خبر از گل و گلابگيري است. تصور ديدن باغي پر از گل‌هاي محمدي با رايحه‌اي رويايي و دل‌انگيز خالي از لطف نيست.

زيبايي اين گل‌ها چشمان ما را نوازش مي‌دهد و بوي عطرآگين آن اغواكننده حس بويايي ماست. قرار گرفتن در چنين محيطي از استرس، اضطراب و نگراني‌هاي روزمره ما مي‌كاهد و آرامش و آسايش خاطره‌انگيزي را در دل ما برمي‌انگيزد. در دنياي مدرن و آكنده از فشارهاي امروزي، رايحه درماني راهي به سوي نشاط، شادابي و دستيابي به سلامت روحي است.
چنين است كه اين روزها برخي خانواده‌هاي ايراني بنا بر رسمي آييني، غنچه‌هاي نوشكفته خود را به منظور حفظ سلامت و تامين و تقويت قواي جسماني و روحي در ميان غنچه‌هاي نوشكفته گل‌هاي محمدي مي‌غلتانند.

رژیم غذایی مناسب در پیشگیری از بیماری‌های گوارشی نقش مهمی دارد

بدن انسان به پنج گروه غذایی شامل گوشت، تخم مرغ، شیر و لبنیات، غلات و حبوبات، آب و املاح نیاز دارد که هر کدام باید به مقدار متعادل در سبد غذایی هر فرد گنجانده شود.

به گزارش وب دا، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه رژیم غذایی مناسب نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های گوارشی دارد، گفت: متأسفانه سبک زندگی امروزه این تعادل را برهم زده و موجب بروز مشکلاتی از جمله چاقی و بیماری‌های قلبی  عروقی شده است.
دکتر حسین نیلی احمدآبادی اظهار کرد: حجم غذای مصرفی عامل مهمی در چاقی افراد است و باعث ایجاد بیماری های دستگاه گوارش مانند ریفلاکس می شود.
فوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشكي ياسوج اضافه کرد: علاوه بر حجم غذای مصرفی، استرس نیز عامل ديگري در تشدید زخم های دستگاه گوارش است.
دکتر نیلی احمدآبادی ادامه داد: به دلیل تنوع زیاد غذایی، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های گوارشی، داشتن یک رژیم غذایی مناسب زیر نظر متخصصان تغذیه ضروری است.

كمبود يد موجب سقط جنين مي شود

كمبود يد عوارضي مانند نازايي، سقط جنين، ‌تولد نوزاد مرده، عقب ماندگي هاي ذهني و گواتر را به دنبال دارد كه اين عوارض در دوران جنيني شديدتر است.

به گزارش خبرنگار وب دا، دكتر حسين دلشاد فوق تخصص غدد داخلي و متابوليسم ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: يد به طور عمده به صورت يون و بيشتر در غدد تيروئيد و مقدار كمتري نيز در غدد بزاق و معده وجود دارد و همچنين تمام سلول ها داراي مقدار جزيي يد هستند.
وي افزود: عامل اصلي يد، حضور دو هورمون است كه اين هورمون ها بر بيشتر اندام هاي بدن اثر مي گذارد و براي تكامل و عملكرد طبيعي بدن و دستگاه عصبي، حفظ گرماي بدن و انرژي ضروري است.

مصرف سبزي از تولد نوزاد نارس و كم وزن جلوگيري مي كند

سبزي به علت دارا بودن اسيد فوليك باعث جلوگيري از نقص لوله عصبي در جنين شده و از تولد نوزاد نارس و كم وزن جلوگيري مي كند.

به گزارش خبرنگار وب دا، دكتر صفوي متخصص تغذيه با اشاره به خاصيت آنتي اكسيدان سبزي ها اظهار داشت: سبزي علاوه بر دارا بودن ويتامين، حاوي آنتي اكسيدان است. آنتي اكسيدان مانند ويتامين هاي A، E ، C و يا بتاكاروتن در سبزي و ميوه مي تواند كيفيت شير مادر را بهبود ببخشد و مانع از عفونت شير و سينه مادر مي شود.
وي در خصوص شيوه صحيح پخت سبزي در دوران بارداري و شيردهي گفت: در اثر حرارت سبزي، مقداري آب توليد مي شود و ويتامين هاي سبزي جذب آن مي شود در هنگام مصرف سبزي پخته بايد علاوه بر محتواي سبزي از آب آن نيز استفاده شود و استفاده سبزي پخته شده به تنهايي خواصي نخواهد داشت.
دانشيار دانشگاه علوم پزشكي اصفهان تصريح كرد: مادران شيرده يا باردار كه دچار اضافه وزن هستند بهتر است سبزي را قبل از غذا به عنوان سالاد استفاده كنند زيرا سبزي به علت كالري اندكي كه داراست حجم معده را مي پوشاند و مانع از افزايش وزن آنها مي شود و در خانم هاي با وزن متعادل بهتر است سبزي را روي غذا و يا همراه غذا استفاده كنند كه اين امر مانع از كمبود كالري در آنها مي شود. 

زيتون ميوه بيماران ديابتي


مصرف زيتون عملكرد انسولين و كنترل قند خون را بهبود مي بخشد، از اين جهت مصرف آن براي بيماران ديابتي توصيه مي شود.
به گزارش خبرنگار وب دا، دكتر فريده رحماني عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با بيان اين مطلب اظهار داشت: در صورت جايگزيني روغن مصرفي با روغن زيتون كلسترول خون به ويژه كلسترول بد كاهش مي يابد روغن زيتون با تحريك كيسه صفرا باعث دفع صفرا مي شود كه از بروز كيسه هاي صفرا جلوگيري مي كند.
وي با اشاره به روش مناسب نگهداري زيتون خاطرنشان كرد: زيتون بايد به صورت شور و در مايع زيتون نگهداري شود پس از اولين مصرف زيتون بايد در ظروف شيشه اي و در محيط خنك و مرطوب نگهداري شود و قبل از مصرف به علت شوري در آب قرار بگيرد.
دكتر رحماني تصريح كرد: فوايد زيتون متوجه تركيبات آن است كه از مهمترين تركيبات زيتون، روغن آن مي باشد كه براي رشد و سلامتي تمامي سلول هاي مغز و اعصاب بسيار ضروري است. 

آشنايي با خواص انجير

انجير يك ميوه مغذي كه حاوي مقادير زيادي از انواع ويتامين ها، مواد معدني و در نوع زرد و بنفش است.
محمد عليمي متخصص تغذيه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: مصرف انجير براي كساني كه از لحاظ قدرت جسمي ضعيف هستند به شكل هاي خام، پخته (كمپوت و مربا ) و خشك علاوه برخواص غذايي از لحاظ دارويي هم مي تواند به بهبود سلامتي اين افراد كمك كند.

وي در ادامه عنوان كرد: انجير حاوي خواص غذايي زيادي است كه مهمترين آن ها شامل ويتامين هاي  A، B و C و مواد معدني مختلفي مانند كلسيم ، پتاسيم ، آهن ، فيبر ، سديم و فسفر  است.

تاثیر تغذیه کودک در دو سال اول زندگی

تغذیه کودک در دو سال اول زندگی نقش مهمی در رشد و تکامل او برای سالهای بعدی زندگی دارد.
معصومه سعیدی، کارشناس ارشد بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: در جوامع مختلف براساس عادات اجتماعی، فرهنگی، حمایت خانوادگی، نوع تغذیه شیرخوران متفاوت است که در رشد آنان بسیار موثر است.

وی گفت: تغذیه کودک در دو سال اول زندگی نقش مهمی در رشد و تکامل او برای سالهای بعدی زندگی دارد.
سعیدی تصریح کرد: رشد کودکان در دو سال اول زندگی با عواملي مانند مشخصات دموگرافیک، مراقبت های دوران بارداری و وضعیت تغذیه ارتباط دارد.
این کارشناس ارشد بهداشت اظهار کرد: کودکانی که تغذیه انحصاری با شیر مادر در 6 ماهه اول زندگی داشته اند نسبت به سایر کودکان رشد بهتری دارند به همین دلیل ضروری است که ترویج تغذیه با شیر مادر از طریق پرسنل بهداشتی درمانی و رسانه ها افزایش یابد

آشنایی با خواص زردآلو

زردآلو یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌های فصل تابستان است که معمولا 2 یا 3 نوع آن در بازار یافت می‌شود.
به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران؛ زردآلو میوه ایست سرشار از ویتامین های A ، C و آهن. مواد مغذی موجود در زردآلو از چشم ها و قلب حفاظت می‌کنند و فیبر موجود در آن بر علیه بیماری ها مبارزه می‌کند.

زردآلو منبع غنی بتاكاروتن (پیش ساز)  و ویتامین A  است. زردآلوهایی كه رنگ نارنجی تیره دارند، حاوی بتاكاروتن بیشتری هستند. مواد غذایی حاوی بتاكاروتن باعث كاهش خطر بروز بیماری های قلبی، سكته ، آب مروارید و بعضی سرطان ها می‌گردند.

رژیم غذایی مناسب در پیشگیری از بیماری‌های گوارشی نقش مهمی دارد


بدن انسان به پنج گروه غذایی شامل گوشت، تخم مرغ، شیر و لبنیات، غلات و حبوبات، آب و املاح نیاز دارد که هر کدام باید به مقدار متعادل در سبد غذایی هر فرد گنجانده شود.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر حسین نیلی احمدآبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه رژیم غذایی مناسب نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های گوارشی دارد، گفت: متأسفانه سبک زندگی امروزه این تعادل را برهم زده و موجب بروز مشکلاتی از جمله چاقی و بیماری‌های قلبی  عروقی شده است.
دکتر حسین نیلی احمدآبادی اظهار کرد: حجم غذای مصرفی عامل مهمی در چاقی افراد است و باعث ایجاد بیماری های دستگاه گوارش مانند ریفلاکس می شود.
فوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشكي ياسوج اضافه کرد: علاوه بر حجم غذای مصرفی، استرس نیز عامل ديگري در تشدید زخم های دستگاه گوارش است.
دکتر نیلی احمدآبادی ادامه داد: به دلیل تنوع زیاد غذایی، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های گوارشی، داشتن یک رژیم غذایی مناسب زیر نظر متخصصان تغذیه ضروری است.

هیجان و اضطراب مصرف کربوهیدرات را بالا می برد

هیجان و اضطراب زیاد باعث می شود که فرد در طول روز کربوهیدرات (شکلات، شیرینی، قند...) مصرف کند.
پروین میرمیران، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: افسردگیعلائم بسیاری دارد از جمله علائم آن تحریک کم، ورزش و فعالیت بدنی کم و فرد گوشه گیر شده و از دیگر علائم آن مصرف شیرینی و شکلات است.

وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد: افرادی که دچار اضطراب بالا و هیجان زیاد هستند قند خون آن ها بالا پایین آمده و باعث شده در طول روز کربوهیدرات (قند، شیرینی، شکلات، ...) مصرف کنند.
 وی در پایان خاطر نشان کرد: مصرف شیرینی و شکلات در طول روز دلیل بر افسردگی فرد نیست بلکه ممکن است دلیل بر اضطراب و هیجان فرد باشد

روغن را در محیط تاریک نگهداری کنید

شهروندان بهتر است توصیه های مربوط به مراحل خرید، استفاده و نگهداری روغن های مختلف خوراکی برای حفظ سلامتی خود را جدی بگیرند.
به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛دکتر رسول دشتی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: باید توجه داشت که در زمان خرید به شماره پرونده ساخت، شماره یا مجوز واردات کالا، تاریخ تولید و انقضاء آن همواره مدنظر قرار گیرد و نوع روغن و نحوه استفاده از آن را به دقت مورد توجه قرار دهیم.

دکتر رسول دشتی با اشاره به این نکته که در حین استفاده از روغن باید درب ظرف بسته و دور از گرما نگهداری شود، خاطر نشان کرد: روغن را همواره باید در محیط های تاریک نظیر کابینت بسته آشپزخانه و یا ترجیحا یخچال نگهداری کرد و این نکته را رعایت شود که ظروف روغن با حجم کمتر زا خریداری کنیم تا مدت زمان مصرف آن کوتاه باشد.

طریقه مصرف گیاهان دارویی

دکتر حسن اکبری متخصص آسیب شناسی و محقق طب اسلامی - ایرانی در یادداشتی به خبرگزاری سینا از طریقه کلی مصرف گیاهان دارویی گفت. وی در این یادداشت طرق مختلف این گیاهان را به 11 بخش مختلف تقسیم بندی کرده است که هر کدام نسبت به نیاز بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
طریقه مصرف گیاهان دارویی کامل 
۱ـ بصورت دم کرده: 
براساس نوع بیماری و شدت آن میزان معیتی از داروی گیاهی در مقدار معینی آب ریخته می‌شود و سپس به آرامی در دمای نزدیک جوش می‌رسد سپس به مدت ۱۵ ـ ۱۰ در‌‌ همان دما می‌ماند و بعد از آن با عسل یا خرما یا به تنهایی مصرف می‌شود. 
۲ـ بصورت جوشانده: 
این روش برای حفظ موادی که ممکن است در اثر حرارت از بین بروند بکار می‌رود؛ بدینصورت که گیاه دارویی پورد شده در آب جوشیده ولرم شده در ظرف مدت ۶ تا ۱۲ ساعت خیسانده می‌شود و در حرارت ۳۷ درجه سانتیگراد انکوبه و سپس میل می‌شود.