مرگ تدريجي ويتامين C در آبليمو



نگاه متخصص تغذيه و رژيم‌درماني/ دکتر محمدرضا وفا/دانشيار دانشگاه علوم?پزشکي تهران

مصرف آبليمو، آبغوره يا آب انواع مرکبات مانند آب نارنج طبيعي و تازه بهتر است...
يکي از دلايل توصيه ما به مصرف آبليمو يا آب ساير مرکبات به عنوان چاشني سالاد و غذا، دريافت ريزمغذي‌ها به‌خصوص ويتامين‌هاي مفيد موجود در آنها نظير ويتامين C است اما ويتامين C جزو ناپايدارترين ريزمغذي‌هاست و به سرعت با قرار گرفتن در معرض حرارت، نور و اکسيژن،‌ تخريب مي‌شود و از بين مي‌رود بنابراين هرچه بيشتر از زمان تهيه آبليمو بگذرد، ميزان بيشتري از ويتامين C و ريزمغذي‌هاي آن از بين مي‌رود و مي‌توان گفت اگر چند هفته از تهيه آبليمو گذشته باشد،‌ ديگر خوردن آن خاصيتي براي بدن ندارد و فقط مي‌تواند به دليل ترش بودن (وجود اسيد سيتريک)، چاشني متنوعي براي سالادها و غذاها باشد.
بهتر است تا حد امکان، آب نارنج، آبغوره و آبليمو را در فصل‌هاي متفاوتي که اين محصولات عرضه مي‌شوند، تازه‌به‌تازه ‌ تهيه و مصرف کرد تا علاوه بر لذت بردن از طعم آنها، فايده‌اي هم به بدن برسد.

بال مرغ براي پوست ضرر دارد؟

پرسش از متخصص پوست/ دکتر رضا رباطي/ عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي

برخي پزشکان معتقدند مصرف قسمت‌هايي از مرغ مي‌تواند عامل بروز بيماري‌هاي پوستي باشد...
از نظر تئوري ممکن‌است گفته شود مصرف برخي قسمت‌ها از جمله بال، گردن يا پوست مرغ به دليل اينكه محل تجمع ترکيب‌هاي دارويي يا هورموني هستند، باعث بروز ضايعه هاي پوستي مي‌شود اما از نظر علمي تاکنون ارتباطي در اين زمينه مشاهده نشده است. گفته مي‌شود مصرف برخي اعضاي بدن مرغ که پوست بيشتري دارد، به دليل چربي بالاتر، باعث بروز مشكلاتي نظير افزايش چربي خون مي‌شود اما عامل بروز ضايعات پوستي نيست. البته از نظر تئوري مي‌توان گفت اگر بال و گردن مرغ حاوي ترکيب‌هاي هورموني، به‌خصوص تركيب‌هاي استروييدي باشد، از آنجا كه اين هورمون شبيه هورمون‌هاي جنسي است، هم در مردان و هم در زنان باعث بروز عوارضي خواهد شد. البته اين فقط در مورد گوشت طيور نيست و هر ماده غذايي‌اي که آلودگي هورموني يا دارويي داشته باشد، مي‌تواند به‌خصوص در خانم‌ها باعث افزايش موهاي زائد در صورت، پرمويي و جوش و در آقايان باعث بروز آکنه‌هاي شديد پوستي شود. مصرف موادغذايي با آلودگي هورموني به‌‌خصوص براي کودکان در سن رشد خطرناک‌ است و در روند رشد و افزايش وزن آنها تاثير مي‌گذارد. البته مصرف بال يا گردن مرغ باعث بروز اين مشکلات نمي‌شود، بلکه مصرف هر ماده غذايي يا مکملي که آلودگي هورموني دارد، بروز اين قبيل مشکلات را به دنبال خواهد داشت.

۲۶ خاصیت شگفت‌انگیز کشمش



عناصر و ویتامین هایی همچون آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین B در کشمش موجود است.
آفتاب: انگور خشک شده که همه به نام کشمش می شناسند، قرن ها پیش به وجود آمده است.

۱- کشمش، میوه خشک مغذی است و مانند دیگر خشکبارها در تمام سال یافت می شود. یک غذای پر انرژی، کم چرب و کم سدیم می باشد. بنابراین برای افرادی که رژیم های کم سدیم را باید رعایت کنند، خوردن کشمش بسیار مفید می باشد.

۲- کشمش دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد و از تخریب سلولی جلوگیری می کند.

۳- کشمش برای سلامت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان نقش مهمی را بر عهده دارد، به همین دلیل مصرف آن برای زنان قبل از یائسگی بسیار مفید است.

۴- منبع خوب ویتامین D و هورمون استروژن می باشد.

۵- کشمش باوجودی که شیرین و چسبناک می باشد، بر دندان اثر مخربی ندارد و باعث خرابی دندان نمی شود، حتی می توان گفت این میوه خشک از فساد دندان جلوگیری می کند... کشمش برای سلامت دندان و لثه بسیار مفید می باشد.

۶- کشمش منبع خوب ویتامین ها و عناصر مغذی بدن می باشد. عناصر و ویتامین هایی همچون آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین B در کشمش موجود است

چگونه عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهیم؟

برای مصرف‌کننده‌ی عادی یک راه بیشتر برای شناسایی عسل وجود ندارد؛ آن هم استفاده از حواس است. رنگ و غلظت عسل نمی‌تواند عاملی تعیین‌کننده برای شناسایی کیفیت این محصول باشد چراکه غلظت و رنگ عسل بسته به شرایط اقلیمی تولید آن متفاوت است اما عسل طبیعی، عطر و طعم گل‌ها را دارد.
آفتاب: عسل از جمله ارزشمند‌ترین مواد غذایی و سرشار از سودمند‌ترین مواد حیاتی اعم از مواد آلی، معدنی، قند‌های طبیعی، انواع ویتامین‌ها است که برای تولید آن، زنبورعسل شهد بهترین گل‌ها را مکیده و پس از افزودن انواع آنزیم‌ها و انجام چند کنش شیمیایی، شهد را تبدیل به مایعی خوشبو، نشاط‌ ‌آور، نیروزا و شفابخش به‌نام عسل می‌کند.

علیرغم اینکه عسل در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد در کشور ما نه تنها از جنبه‌ی درمانی به این محصول بی‌توجهی شده بلکه در سبد غدایی خانواده‌ها نیز مورد بی‌مهری قرار گرفته که مصرف‌کنندگان یکی از دلایل عدم مصرف این محصول را تقلبی بودن و نبود عسل با کیفیت در بازار مصرف عنوان می‌کنند.

در این میان مصرف‌کنندگان نشانه‌هایی برای شناسایی عسل طبیعی از عسل تقلبی مطرح می‌کنند؛ گروهی از مردم براین باورند که عسل وقتی بلورین، کدر و ته‌نشین شود، تقلبی است و عسل سالم و طبیعی همیشه صاف و شفاف می‌ماند اما این باور اشتباه است.

مصرف‌کننده‌ی ایرانی، عسل خوب، خالص و طبیعی را عسلی می‌داند که رنگش کهربایی تیره مانند عقیق و سفت باشد و اصطلاحا «کش» آمده و اگر یک روز در یخچال گذاشته شود، بلورین نشود و چنانچه قاشقی از آن برداشته شود، قطراتی که سرازیر می‌شود به صورت باریکه‌ای پیوسته باشد و قطع نشود.

مصرف شیر پرچرب و گسترش بیماری‌های ریوی در هوای آلوده

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مصرف شیر پرچرب موجب گسترش بیماری‌های ریوی در هوای آلوده می‌شود.
به گزارش ایسنا، دکتر زهرا عبداللهی، با بیان این مطلب گفت: مصرف شیر و لبنیات پرچرب می‌تواند زیان‌های ناشی از آلودگی هوا را افزایش دهد زیرا اسیدهای چرب اشباع موجود در شیر و لبنیات پرچرب موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و موجب گسترش بیماری‌های ریوی در هوای آلوده می‌شود.
وی افزود: انواع فلزات سنگین مانند سرب که با سوختن بنزین وگازوئیل در هوا منتشر می‌شود نیز می‌تواند با رقابت در جذب ریزمغذی‌هایی از جمله کلسیم، آهن و روی در بدن تجمع یافته و در نهایت سرطان را به دنبال داشته باشد.
این متخصص تغذیه تصریح کرد: عوارض و پیامدهای آلودگی هوا برخی از افراد از جمله کودکان، مادران باردار، سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های ریوی بیشتر است.
وی توصیه کرد: بهتر است افراد روزانه حداقل 2 لیوان شیر کم چرب ( کمتر از 1.5 درصد چربی) مصرف کنند زیرا شیر به دلیل دارا بودن فسفر، منیزم و کلسیم، خنثی کننده سموم است هم چنین شیر، دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می‌کند.
دکتر عبداللهی خاطرنشان کرد: زمانی که میزان باکتری‌های مفید بر اثر ورود سرب و مواد آلاینده به بدن کم شود، عمل دفع هم با مشکل مواجه می‌شود و این مواد در بدن باقی می‌مانند. کلسیم موجود در شیر منجر به کاهش جذب سرب و همه فلزات سنگین موجود در هوای آلوده می‌شود.

چگونه روغن زیتون طبیعی را از غیرطبیعی تشخیص دهیم؟


99 درصد مردم روغن زیتون خوب را نمی‌شناسند

رییس مرکز تحقیقات زیتون کشور گفت: روغن زیتون خوب باید بوی میوه یا برگ زیتون را داشته باشد و در ابتدای زبان مزه شیرین و در انتهای زبان کمی احساس سوزش ایجاد کند.
رمضانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بیش از 99 درصد مردم روغن زیتون خوب را نمی‌شناسند اظهار کرد: رنگ روغن زیتون ربطی به کیفیت روغن این محصول ندارد و بسته به ارقام و زمان برداشت زیتون، رنگ روغن زیتون هم متفاوت است.
وی خاطر نشان کرد: اکثر مردم روغن زیتون اکسیداسیون را برای خرید انتخاب می‌کنند که بوی اکسید می‌دهد این درحالیست که روغن زیتون خوب باید بوی میوه یا برگ زیتون بدهد.
رمضانی یکی دیگر از راه‌های شناختن روغن زیتون را چشیدن آن عنوان کرد و افزود: در ابتدای زبان مزه روغن زیتون شیرین است و در انتهای زبان کمی احساس سوزش باید داشته باشیم، به اندازه‌ای که مجبور به سرفه کردن شویم.
رییس مرکز تحقیقات زیتون کشور گفت: باید فرهنگ استفاده از روغن زیتون را بین مردم ارتقاء دهیم تا با استفاده از این محصول خوب، سلامت جامعه افزایش یابد.
رنگیندن - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودبار- نیز ازبرداشت 13 هزار تن دانه زیتون و تولید 780 تن روغن زیتون در سال جاری خبر داد.
وی به ایسنا گفت: امسال در شهرستان رودبار که قطب تولید زیتون و روغن زیتون کشور است 13 هزار تن دانه زیتون برداشت شد که 30 درصد آن برای روغن‌گیری استفاده می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودبار افزود: امسال 780 تن روغن زیتون در شهرستان رودبار تولید شد که از بهترین روغن‌های زیتون‌ دنیا به شمار می‌رود.

اصول تغذیه در روزهای آلوده


یک کارشناس ارشد تغذیه ضمن تاکید بر لزوم مصرف هرچه بیشتر مایعات در زمان آلودگی هوا تصریح کرد :« در روزهای آلوده باید شیر و دوغ را بیشتر مصرف کنند ، چون آلودگی‌هایی که در محیط است با شیر ترکیب می‌شود و از بدن دفع می‌شود ، به خاطر همین بسیار توصیه می‌کنیم که مصرف شیر را در این روزها افزایش یابد.»
شهرزاد محمدیان مهمترین مادۀ مصرفی در این شرایط را مایعات توصیف کرد و به خبرنگار سلامت نیوز گفت :« برای تغذیه در هنگامی که هوا خیلی آلوده است اولین توصیه‌ای که می‌کنیم این است که حجم آب و مایعات دریافتی را افزایش دهند یعنی نسبت به روزهای قبل هم آب مصرفی‌شان را افزایش دهند و هم غذاهایی که در آن مایعات وجود دارد استفاده کنند که این غذاها شامل انواع سوپها ، آش‌ها ، میوه‌هایی که آبدار هستند ، سبزی‌جات آبدار مثل کاهو و کلم می‌شوند.»
وی در ادامه افزود :« توصیه دیگر ما این است که شیر و دوغ را بیشتر مصرف کنند ، چون آلودگی‌هایی که در محیط است با شیر ترکیب می‌شود و از بدن دفع می‌شود ، به خاطر همین بسیار توصیه می‌کنیم که مصرف شیر را در این روزها افزایش دهند.»
این کارشناس ارشد تغذیه در خصوص نقش آنتی‌اکسیدان‌ها اظهار داشت :« توصیۀ دیگر ما راجع به آنتی‌اکسیدان‌ها است ، آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاونوئیدها طیف وسیعی در طبیعت دارند که منابع اصلی آنها در سبزیجات ومیوه‌ها است و برای اینکه افراد تمام این ترکیبات را از غذاها دریافت کنند باید از رنگدانه‌هایی که در طبیعت موجود است مصرف کنند ، یکی از این رنگدانه‌ها سبز است و باید برای دریافت این مواد از گیاهانی که سبز هستند استفاده کنند مثل اسفناج ، کلم بروکلی ، کاهو. یکی دیگر از این رنگدانه‌هایی که باید مصرف شود زرد و نارنجی است که می‌توان برای دریافت این مواد هم از هویج و گیاهانی که شامل این دسته هستند استفاده کرد.»

مصرف ماهی و کاهش احتمال زایمان‌های زودرس


این مطالعه با هدف بررسی مصرف ماهی با اسید چرب امگا 3 بر میزان کاهش زایمان زودرس و کم وزنی نوزادان هنگام تولد انجام شد.
به گزارش سلامت نیوز در این مطالعه، تعداد هزار و 200 نفر که دارای ویژگی‌های ورود به مطالعه بودند، از طریق نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب و از هفته 16 بارداری به طور آزادانه وارد مطالعه شدند.
یافته‌ها ارتباط آماری معناداری بین مصرف ماهی بیش از 3 بار در دوران بارداری با کاهش زایمان زودرس و افزایش وزن هنگام تولد نوزادان را نشان داد.
شناسایی عوامل خطرساز برای زایمان زودرس و وزن کم موقع تولد که زمینه‌ساز بیماری‌ها و عوارض نوزادی است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وزن زیاد موقع تولد در نوزادان و یا حاملگی‌های طولانی مدت در جوامعی که مصرف بالای ماهی با اسید چرب امگا 3 دارند، مؤید اثر این اسید چرب بر افزایش رشد و وزن جنین داخل رحم و در نتیجه کاهش میزان زایمان زودرس و کم وزنی نوزادان هنگام تولد است.
مصرف ماهی یک عامل مؤثر جهت کاهش احتمال زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد محسوب می‌شود. لذا تدوین و ارایه برنامه‌های آموزشی تغذیه برای زنان باردار ضروری به نظر می‌رسد.
خلاصه این پژوهش در مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران به چاپ رسیده است.

ارتباط نوشابه‌های رژیمی با افسردگی


نتایج یک مطالعه جدید نشان داده مصرف نوشیدنی‌های رژیمی با بروز علائم افسردگی مرتبط است.
به گزارش ایسنا، گروهی از متخصصان علوم روانشناسی در آمریکا می‌گویند هر چند ممکن است این نوشیدنی‌ها طعم مطبوع و دلچسبی داشته باشند، اما آزمایشات تایید می‌کند افرادی که از نوشابه‌های رژیمی و آبمیوه‌های صنعتی استفاده می‌کنند، علائم افسردگی در آنها بیشتر مشاهده می‌شود.

به گزارش سایت اینترنتی مای هلت نیوز دیلی، متخصصان می‌گویند: البته این بررسی نشان نمی‌دهد که نوشابه‌های رژیمی باعث بروز افسردگی می‌شود، اما مشخص می‌کند که افسردگی معمولا در اشخاصی که از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند، مشاهده می‌شود.

این متخصصان روی بیش از 263 هزار و 900 فرد بالغ آمریکایی 50 تا 71 ساله بررسی کردند. این داوطلبان به پرسشنامه‌هایی درباره مقدار مصرف این نوشابه‌ها بین سال‌های 1995 تا 1996 پاسخ دادند. حدود 10 سال بعد از همین شرکت‌کنندگان درخواست شد تا اگر از سال 2000 به بعد برای مشکل افسردگی به روانپزشک مراجعه کرده‌اند، این مطلب را نیز به اطلاع متخصصان در این مطالعه برسانند.

دکتر «هونگلی چن» از انستیتو ملی سلامت آمریکا که سرپرستی این مطالعه را بر عهده داشته، اظهار داشت: مشاهدات ما نشان داد افرادی که روزانه بین چهار قوطی یا بیشتر از هر نوع نوشیدنی صنعتی استفاده می‌کردند، احتمال تشخیص علائم افسردگی در آنها 30 درصد بیشتر بود. همچنین خطر افسردگی بویژه در افرادی که از نوشابه‌های رژیمی مصرف کرده بودند به 31 درصد می‌رسید.

جزئیات این مطالعه در نشست سالانه آکادمی نورولوژی آمریکا در سان دی گو ارائه خواهد شد.

توجه به تغذيه دختران از كودكي


 معمولا وقتي صحبت از ناباروري يا كاهش قدرت باروري مي‌شود، كمتر كسي است كه به نقش تغذيه صحيح در اين زمينه توجه كرده و با انتخاب مواد غذايي مناسب از بروز چنين مشكلاتي پيشگيري كند. در حالي كه متخصصان و كارشناسان بر اين باورند كه تغذيه هم نقش مهمي در كاهش ميزان بروز چنين مشكلاتي ايفا مي‌كند.
اين روزها بيماري‌هايي مانند سندرم تخمدان پلي‌كيستيك (تنبلي تخمدان) يا اندومتريوز (ضخيم شدن غشاي داخلي رحم) خانم‌ها و دختران زيادي را درگير كرده است؛ بيماري‌هايي كه قطعا تغذيه نادرست مي‌تواند در بروزشان موثر باشد، اما نبايد به اشتباه تصور كنيم پيروي از يك رژيم غذايي مناسب فقط مخصوص دوران جواني، بارداري و شيردهي است؛ زيرا از همان روزهاي كودكي والدين بايد به فكر تغذيه صحيح دخترانشان باشند.
دكتر لادن گياهي، متخصص تغذيه مركز درمان ناباروري ابن‌سينا و عضو هيات علمي پژوهشگاه ابن‌سينا در گفت‌وگو با «جام‌جم» توضيح مي‌دهد: در كل اختلالات هورموني‌ و مشكلاتي كه در تخمك‌گذاري ايجاد مي‌شود و همچنين بيماري‌هايي مانند سندرم تخمدان پلي كيستيك يا اندومتريوز همگي مشكلاتي مرتبط با ناباروري به حساب مي‌آيد. همچنين بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه اين مشكلات به طور قطع بيماري‌هايي چندعلتي است كه يكي از علت‌هاي آن به موضوع تغذيه افراد مربوط مي‌شود.

كره بادام‌زميني يا كره لبني


بين كره بادام‌زميني و كره لبني كدام يك براي وعده صبحانه مناسب‌تر است؟ اين‌كه مي‌گويند كره بادام‌زميني ارزش تغذيه‌اي بالايي دارد اما در مقايسه با كره معمولي حاوي چربي و كالري بيشتري است حقيقت دارد؟ عادت به خوردن اين كره به چه كساني توصيه مي‌شود و مصرف آن براي چه افرادي محدوديت دارد؟
به گفته متخصصان تغذيه، اگر بخواهيم بين كره لبني و بادام‌زميني يكي را انتخاب كنيم، در مقادير مساوي كره بادام زميني ارجحيت دارد.
در هر صد گرم آن 580 كالري انرژي نهفته است و هر دو قاشق آن حاوي صد كالري است. در مقايسه با كره معمولي كه حاوي 80 درصد چربي است، 30 درصد چربي كمتري دارد و بيشتر اسيدهاي چرب آن از نوع غيراشباع بوده و اگر تقلبي و با روغن‌هاي هيدروژنه (جامد) مخلوط نشده باشد، بدون كلسترول است.
اين كره در گروه چربي‌ها و پروتئين‌ها در نظر گرفته مي‌شود و ويتامين E بالايي دارد و منبع خوب ويتامين‌هاي گروه B، اسيدفوليك، كلسيم، آهن، منيزيم و پتاسيم است.
تحقيقات نشان داده است كره بادام زميني حاوي فيتوسترول است. اين تركيب ساختاري مشابه كلسترول دارد با اين تفاوت كه برخلاف كلسترول براي سلامت قلب و عروق مضر نيست و مي‌تواند تا حدودي ازLDL (كلسترول بد خون) بكاهد.

تو صیه های تغذیه ای مناسب جهت درمان یبوست

کسی که دفع سخت و طولانی داشته باشد یا احساس دفع ناکافی کند یا کم‌تر از سه بار در هفته دفع داشته باشد، می‌گوییم یبوست دارد. یبوست عارضه‌ای در دستگاه گوارش است که به موجب آن مواد دفعی در رودهٔ بزرگ سفت می‌شوند و دفع آنها با درد و سختی همراه می‌شود.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،  علت اصلی معمولاً کندی سرعت عبور مواد از کولون و یا اختلال دفع است. برخی از بیماری‌ها موجب یبوست می‌شوند مانند رژیم کم‌فیبر یا کم‌آبی، کم‌کاری تیروئید، بیماری دیابت، تومورها و سرطان‌های روده. البته به یاد داشته باشیم که افراد مسن به دلیل تحرک کم معمولا دچار یبوست می گردند .
عوامل شایعی که یبوست را تشدید می‌کند عبارتند از: نوع رژیم غذایی، نداشتن رژیم غذایی حاوی سبزیجات و میوه‌ها، کم مصرف کردن مایعات و نداشتن فعالیت فیزیکی مناسب.
مصرف برخی از داروها مثل داروهای ضد فشارخون بالا و برخی داروهای پایین آورندهٔ چربی خون هم در ایجاد یبوست موثرند.
شرایط فیزیولوژیکی مثل حاملگی و افزایش سن، تعدادی از بیماری‌ها که با کاهش حرکت همراه است مانند قطع نخاعی یا بیماری‌های عضلانی مثل دیستروفی عضلانی نیز از علل یبوست‌اند.
برخی بیماری‌های روده بزرگ که به جهت اختلال در حرکات روده بزرگ می‌باشد مثل بیماری رودهٔ تحریک‌پذیر، بیماری‌های مرتبط به عضلات کف لگن و بالاخره افسردگی از علل دیگر ایجاد یبوست هستند.
مصرف مواد مخدر و هم چنین قرص های حاوی مواد مخدر سنتی و صنعتی همانند ترامادول و متادون نیز میتواند باعث ایجاد یبوست گردد .
برای درمان یبوست در مرحله‌ی اول استفاده از رژیم‌های غذایی حاوی فیبر مانند سبزی‌جات؛ میوه‌ها و خوردن مایعات به خصوص آب به مقدار کافی و داشتن فعالیت فیزیکی بسیار مهم است.

هرم غذایی مناسب سالمندان




سالمندان باید تناسب هرم غذایی خود را حفظ کنند. میزان نیاز سالمندان به پروتئین افزایش می یابد. درعین حال نباید مجموع کالری دریافتی آنها بیشتر شود.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،  سالمندان به میزان دریافت پروتئین موردنیاز بدن خود توجه نمی کنند. این افزایش نیاز به دلیل تغییرات در دستگاه گوارش در دوران سالمندی و این که در کار آنزیم های شکننده پروتئین در دستگاه گوارش اختلالاتی ایجاد می شود و مشکلات جذبی به وجود می آورد روی می دهد.
به علت مصرف نکردن شیر توسط برخی سالمندان به دلیل مشکلات گوارشی به آنان توصیه می شود از منابع دیگری برای دریافت کلسیم استفاده کنند. مصرف روزانه ماست و دیگر مشتقات شیر برای جذب کلسیم ایده آل است.
پزشکان بر مصرف حداقل میزان گوشت قرمز به دلیل داشتن اسید چرب اشباع شده تأکید می کنند. مصرف تنها ۲ تا ۳ بار در هفته گوشت قرمز کم چرب به افراد سالمند توصیه می شود.
در طبخ گوشت سفید باید سرخ کردن گوشت را به حداقل رساند یا حذف کرد.
سالمندان باید در حد نیاز میوه و سبزیجات مصرف کنند. سالمندان علاوه بر مشکلات دندانی برای مصرف سبزیجات در دریافت فیبر و پروتئین های میوه و سبزیجات به دلیل مشکلات گوارشی ناتوان هستند و می توانند به طرق دیگر مانند مصرف آب میوه ها و سبزیجات این مشکلات را حل کنند؛ چراکه مصرف میوه و سبزیجات در کنترل و پیشگیری بیماری ها به اثبات رسیده است.
یبوست در سالمندان، ناشی از تغییراتی که درجدار دستگاه گوارش ایجاد شده می باشد.
تغییر شکل در عضلات و کم تحرکی سالمندان و کهولت سن از عوامل مهم یبوست در این افراد است و مصرف میوه و سبزیجات مناسب و به هنگام می تواند علاوه بر اثرات مفید ذکر شده در رفع یبوست چاره گشا باشد.
به سالمندان توصیه می شود:

نیازهای غذایی زنان سالمند


پژوهشگران از دیرباز عقیده داشته اند که تغذیه بخش مهمی از سبک زندگی سالم در هر سنی است و این ضرورت در سنین بالا هم باقی می ماند . متخصصین تغذیه می گویند هنگامی که سن زنان بالا می رود، نیازهای غذایی آنها تغییر می کند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، یک رژیم غذایی سالم همیشه مهم است؛ اما برای زنان با افزایش سن حتی مهم تر می شود.
زنان سالمند باید این نکات را در تغذیه خود رعایت کنند:
▪ دریافت روزانه دست کم ۱۵۰۰ میلی گرم کلسیم، که می توان آن لبنیات و سبزی های دارای برگ سبز یا مکمل های غذایی آن به دست آورد.
▪ سالمندان به ۱۰۰۰ واحد ویتامین D در روز نیاز دارند.
▪ دریافت روزانه ۸ میلی گرم آهن که برای کمک به تولید سلول های خونی لازم است.
منابع سالم آهن شامل غلات صبحانه غنی شده، اسفناج و حبوبات است.
▪ محدود کردن دریافت چربی اشباع شده و چربی ترانس.
▪ محدود کردن دریافت نمک و قندهای اضافی.
▪ دریافت مقدار کافی فیبرهای غذایی.
▪ سالمندان باید یک تا دو گرم در روز به ازای هر کیلوگرم وزن شان پروتئین به دست آورند.
برای مثال یک یک شخص ۷۰ کیلوگرمی باید ۷۰ تا ۱۰۰ گرم در روز پروتئین به دست آورد. افراد دچار بیماری مزمن کلیوی باید از دکتر شان در مورد اینکه مصرف چه مقدار پروتئین برای شان ایمن است، سوال کنند.
▪ سالمندان باید به طور خاص مراقبت کنند که یک رژیم غذایی متعادل با مقدار زیاد میوه و سبزی مصرف کنند.
▪ سالمندان در صورتی که رژیم غذایی شان متعادل نیست، دچار بیماری شده اند، یا وزن از دست می دهند، باید مولتی ویتامین دریافت کنند. البته در مولتی ویتامین پروتئینی وجود ندارد.

غذاهای آماده خطر ابتلا به سرطان را در افراد مبتلا به سندروم لینچ افزایش می دهد


پژوهشگران علوم پزشکی هشدار دادند که غذاهای فست فود خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. آنان عنوان کردند بررسی نشان داده مصرف این نوع غذاها به عنوان میان وعده غذایی، خطر ابتلا به سرطان را در بیماران مبتلا به سندورم لینچ افزایش داده است.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، آنالیز اطلاعات مربوط به رژیم غذایی در ۴۸۶ فرد مبتلا به سندروم لینچ (lunch) در طول ۲۰ ماه پیگیری و وقوع پولیپ های کولورکتال (ضایعات پیش سرطانی) در ۵۸ فرد از افراد مورد مطالعه در این مدت نشان داده است که خوردن میان وعده های ناسالم خطر ابتلا به سرطان را در افراد دارای حساسیت ذاتی برای ابتلا به سرطان کولورکتال (سرطان کولون و رکتوم) و دیگر سرطان ها افزایش می دهد.
سندروم لینچ یک اختلال ژنتیکی موروثی غالب است که با تحت تاثیر قرار دادن ژن های مسئول تشخیص و ترمیم DNA آسیب دیده، موجب بروز سرطان می شود .
حدود ۵۰ درصد افراد مبتلا به سندروم لینچ عمدتا به سرطان روده و رحم مبتلا می شوند
بیماران مبتلا به سندروم لینچ که دارای الگوهای غذایی شامل مصرف وعده های غذایی سرپایی نامطلوب مانند اسنک ها، فست فودها، چیپس و یا میان وعده های سرخ شده بودند تا دو برابر بیش از بقیه در معرض خطر ابتلا به این پولیپ ها قرار گرفتند.
از طرفی یافته های به دست آمده از این مطالعه به این معنا نیست که کمتر مصرف کردن این غذاهای مضر کاملاً از رشد پولیپ ها جلوگیری می کند اما می تواند به این معنا باشد که وجود پولیپ ها در آن دسته از بیماران با سندروم لینچ که به میزان زیادی نسبت به بقیه از این غذاها مصرف می کنند می تواند بسیار بیشتر باشد.
به گفته محققان مطالعات قبلی نیز نشان داده اند که سیگار و چاقی نیز می تواند خطر ابتلا به پولیپ های کلورکتال را در میان افراد مبتلا به سندروم لینچ افزایش دهد بنابراین حتی اگر خطر بسیار بالایی از ابتلا به این سرطان ها در فردی به ارث رسیده باشد می توان این خطر را با داشتن یک شیوه سالم برای زندگی از جمله یک رژیم غذایی سالم، تحت تأثیرات مطلوبی قرار داد.

خوردن گوشت تا ۶۰۰ گرم در هفته مفید، و بیش از این مقدار خطرناک‌ است


گوشت یکی از مواد غذایی‌ست که در جهان با نام‌ها و در اشکال گوناگون به عنوان صبحانه، ناهار و شام خورده می‌شود. مصرف بیش از حد این ماده‌ی غذایی نه تنها سرطان‌زا، بلکه برای محیط زیست هم زیان‌آور است.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از دویچه وله ،  بدن انسان، به گوشت نیاز دارد. آهن و انواع ویتامین‌های‌”B” که در گوشت وجود دارد، برای خون‌سازی، تکامل اعضا و آرامش اعصاب بسیار مفید است.
کارشناسان غذایی خوردن گوشت را به میزان ۳۰۰ تا ۶۰۰ گرم در هفته توصیه می‌کنند. بیش از این مقدار، سبب عوارض منفی گوناگون می‌شود که خطرناک‌ترین آن‌ها، سرطان روده‌ی بزرگ و کوچک است.
علاقه فزاینده به خوردن گوشت
مصرف گوشت در ۵۰ سال ‌گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است. بر اساس یک گزارش‌بین‌المللی، انسان‌ها در سراسر جهان سالانه ۲۸۳ میلیون تن گوشت مصرف می‌کنند. این میزان در مقایسه با ۵۰ سال پیش ۴ برابر شده است.
بر اساس آمار این گزارش، مردان بیش از زنان علاقه به خوردن گوشت دارند. در آلمان، مردان به‌طور متوسط در هفته ۲,۱ کیلوگرم و زنان نیمی از این مقدار گوشت مصرف می‌کنند.
زیان‌های گوشت و محیط زیست
پرورش حیوانات که گوشت آن‌ها به مصرف تغذیه‌ی انسان می‌رسد، خالی از ایراد نیست و موانع بسیاری در راه حفظ محیط زیست ایجاد می‌کند. بیش از هر‌چیز، تامین خوراک حیوانی برای این جانوران، با دشواری‌های زیادی همراه است.
از آن‌جا که زمین قابل کشت در سراسر جهان محدود است، شرکت‌هایی که در بخش تولید خوراک حیوانی سرمایه‌گزاری می‌کنند، برای کشت این نوع گیاهان با کمبود زمین روبرو می‌شوند. بیش از ۳۰ در صد زمین‌های زیرکشت جهان برای تولید مواد خوراکی حیوانی بکار گرفته می‌شود.
هواداران محیط زیست معتقدند که زمین قابل کشت در جهان اصولا باید برای بهره‌برداری در جهت محصولات غذایی مورد نیاز انسان استفاده شود و نه تولید خوراک حیوانی.

راز لاغر ماندن، سوخت و ساز مناسب مواد غذایی در بدن است



چاقی نه تنها عوارض جبران ناپذیری برای سلامتی به همراه دارد . بلکه موجب کاهش اعتماد به نفس نیز می گردد . پژوهشگران علوم پزشکی می گویند برای لاغر شدن لزومی به روزه های طولانی نیست و بهترین راه تنظیم “متابولیسم” یا “سوخت و ساز” بدن است  .
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،  متابولیسم به بیان ساده به معنی مقدار غذایی است که پس از خوردن در بدن می سوزد و انرژی آزاد می کند. “سوخت و ساز” بدن در بعضی افراد بطور ژنتیکی بالاست (این افراد هر چقدر هم غذا بخورند، چاق نمی شوند) و در بعضی پایین است (این افراد با خوردن کمترین غذا چاق شده و به آسانی لاغر نمی شوند) و در بعضی افراد معمولی است.
البته بدون توجه به نوع متابولیسم بدن شما چند روش متفاوت و جالب و البته آسان برای افزایش سطح متابولیسم و تسریع سوخت و ساز مواد غذایی در بدن وجود دارد که در  ادامه ارائه می شود :
●  آناناس بخورید:
این میوه حاوی نوعی ترکیب آنزیمی است که مستقیما روی دستگاه هاضمه تاثیر می گذارد و به جذب ریزمغذی ها کمک می کند. این ترکیب موسوم به «بروملاین» اغلب برای درمان اختلالات معده ای و روده ای تجویز می شود. بروملاین موجود در آناناس به سلول های غده لوزالمعده کمک می کند که مواد غذایی را تجزیه کنند و این امر به تسریع سوخت و ساز غذاها در بدن کمک می کند.
●  ادویه مصرف کنید:
غذاهای تند، فلفلی نیز سرعت سوخت و ساز مواد غذایی در بدن را افزایش می دهند. مطالعات نشان می دهد ماده ای موسوم به «کاپسایسین» که در اثر مصرف غذاهای ادویه دار و تند در بدن تولید می شود، لایه های چربی را اکسیده می کند. غذاهای ادویه دار ضربان قلب را بالا برده و انرژی بدن را افزایش می دهند و در عین حال باعث هضم مواد غذایی می شوند که نتیجه آن سوختن کالری بیشتر است.

مرگ و میر ناشی از چاقی، در کشورهای در حال توسعه سه برابر بیشتر از سوء تغذیه است



پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج یک تحقیق بر روی افراد بیمار نشان می دهد مرگ و میر ناشی از اضافه وزن به میزان قابل توجهی از مشکلات مربوط به سوئ تغذیه پیشی گرفته است.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،   نتایج این بررسی حاکی است در سال دو هزار و ده عارضه چاقی سه برابر بیشتر از سوء تغذیه افراد را به کام مرگ فرستاده است.
در این پژوهش که به مدت پنج سال صورت گرفت آمار بسیار نگران کننده ای درباره افزایش مشکلات ناشی از اضافه وزن در جهان ارائه شده است.
آمارهای ارائه شده نشان می دهد سه میلیون و چهارصد هزار نفر بر اثر مشکلات ناشی از چاقی جان خود را از دست داده اند در حالی که شمار افرادی که به علت سوء تغذیه جان باخته اند به یک میلیون نفر می رسد.
بهبود شرایط زندگی در کشورهای در حال توسعه و بی تحرکی اجباری ناشی از شیوه زندگی در کشورهای توسعه یافته در افزایش آمار مرگ و میر ناشی از چاقی نسبت به سوء تغذیه نقش داشته است.
در این بررسی همچنین مشخص شد در سال دو هزار و ده شش میلیون و سیصد هزار نفر در پی مصرف سیگار و چهار میلیون و نهصد هزار نفر نیز بر اثر استفاده از الکل جان خود را از دست داده اند.
بیماریهای سل و مالاریا نیز هر کدام یک میلیون و دویست هزار نفر را به کام مرگ فرستاده اند.
این پژوهش نشان داد رقم هشت میلیون نفر مبتلا به سرطان در جهان در سال دو هزار و ده در مقایسه با بیست سال پیش از آن سه برابر شده است.
پایگاه اینترنتی مکسی سیانس در پایان این خبر به تنها نکته مثبت موجود در این بررسی پرداخت و نوشت هرچند دو بیماری ایدز و مالاریا همچنان به عنوان مهمترین دلایل مرگ و میر در جهان به شمار می روند اما میزان مرگ و میر ناشی از این دو بیماری در سال دو هزار و ده در مقایسه با سالهای قبل از آن کاهش یافته است.
چاقی مرحله ای است که در اثر آن، انرژی ذخیره ای در بدن انسان که معمولاً به شکل بافت چربی است بسیار زیاد می شود، به طوری که منجر به خطرات زیادی برای سلامتی می گردد.
چاقی یک بیماری مزمن است و مثل هر بیماری مزمن دیگری درمان آن نیاز به زمان دارد.
نتایج این تحقیق در نشریه لانست انتشار یافت است .

چاقی و اضافه وزن امکان بستری شدن افراد مسن در بیمارستان را افزایش می دهد



پژوهشگران علوم پزشکی پیش از این عنوان کرده بودند که سالمندانی که چاق هستند بیشتر در معرض خطراتی همچون فشار خون بالا، بیماری قلبی و دیابت است که این موضوع می‌تواند ناشی از عدم تحرک نیز باشد. اینک محققین تاکید می کنند که چاقی و موجب افزایش میزان بستری شدن افراد مسن در بیمارستان می شود .
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،  نتایج یک تحقیق روی ۲۵۰ هزار فرد ۴۵ ساله و مسن تر در استرالیا نشان داد چاقی می تواند عامل مهمی در افزایش احتمال بستری شدن افراد میانسال به هر علتی نسبت به افراد هم سن آنها با وزن نرمال باشد.
براساس این گزارش محققان افزودند که با افزایش هر ۳ کیلوگرم وزن در افراد همسن که برابر با افزایش ۱واحدی BMI  (شاخص توده بدن) می باشد شانس بستری در بیمارستان به هرعلتی تا ۴ درصد افزایش می یابد.
نتایج حاصل از این گزارش با مشاهده داده های گروه مورد مطالعه افزود از هر ۱۰۰۰ مرد و زن میانسال با وزن طبیعی میزان بستری در بیمارستان طی یک سال ۱۲۰ و ۱۰۲ مورد بوده است و این درحالی است که میزان بستری شدن مردان و زنان چاق همسن موجود در این مطالعه ۲۰۳ و ۱۸۳ مورد در هرسال بوده است.
گفتنی است: چاقی با بروز انواع بیماریها چه به طور مستقیم و چه به طور غیرمستقیم مانند دیابت، بیماریهای قلبی ، چربی بالای خون، سخت شدن دیواره عروق، کبد چرب ، اختلالات تنفسی و بسیاری دیگر از بیماریها مرتبط است و به شدت می تواند سلامتی کلی افراد و میزان بقای آنها را تحت تاثیرات منفی قرار دهد.
در افراد مسن، اضافه وزن موجب تشدید افت عملکردهای جسمی و همچنین منجر به سستی و اختلال در کیفیت زندگی می‌شود.

تغذیه صحیح در پیشگیری از ضعف بینایی پیشرونده موثر است


بیماری AMD یا دژنراسیون ماکولا یکی از علل عمده کاهش بینایی در افراد مسن است. ماکولا قسمتی از شبکیه چشم است که سلولهای آن مسوول دید دقیق و واضح هستند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،  با افزایش سن سلولهای آن تدریجاً از بین رفته و موجب کاهش بینایی می شوند و گاهاً این اتفاق می تواند ناگهانی باشد. افراد مبتلا دچار اختلال در رانندگی، مطالعه و انجام وظایف روزانه می شوند.
استعداد ژنتیکی در این بیماری نقش مهمی دارد.  ولی  در مطالعه روی دو قلوها یی که دارای ژن همسان این بیماری بوده ولی شدت بیماری آنها متفاوت بود، این سؤال ایجاد شد که چرا این بیماری با زمینه قوی ارثی و وجود ژن همسان در دو قلوها، با شدت متفاوتی بروز کرده است؟
محققان در پی تحقیقات خود دریافتند، داشتن تغذیه ای سالم با مصرف بالای میوه و سبزیجات می تواند عامل این تفاوت باشد.
مطالعه دو قلوها نشان داد فردی که در مراحل اول تخریب ماکولا قرار دارد تمایل بیشتری به مصرف ویتامین Dاز منابع ماهی یا شیر، نسبت به فرد دیگر دارد.
ویتامین Dویژگی ضد التهابی داشته و می تواند خطر تخریب ماکولا و تشکیل عروق جدید زیر ماکولا را کاهش دهد و موجب کاهش پیشرفت آن شود.
محققین دریافتند مصرف بتائین و متیونین با کاهش پیشرفت بیماری همراه بوده و حتی به طور غیر مستقیم در روند اصلاح ژن مؤثر است. این دو اسیدآمینه در ماهی، سبزیجات سبز، اسفناج و لبنیات یافت می شود.
محققین تاکید دارند که با توجه به اینکه بیماری ماکولا (AMD) علت عمده کاهش بینایی با افزایش سن است و این بیماری با استعداد ژنتیکی و عوامل محیطی مرتبط است.
برای کاهش بروز و پیشرفت بیماری توصیه به مصرف بیشتر میوه جات، سبزیجات، لبنیات و ماهی که دارای ویتامین دی، بتائین و متیونین هستند، می شود، همچنین بر اجتناب از سیگار کشیدن و دود سیگار نیز تاکید می شود.

شکمم را چجوری کوچک کنم!؟

شکمم را چجوری کوچک کنم!؟ به نظر شما بهترین راه برای کوچک کردن شکم کدام است؟ دراز و نشست، هولاهوپ (حلقه)، شکم کرانچ، کمربند لاغری، رژیم سیب و پروتئین، شاید هم جراحی؟!

برترین مجله اینترنتی ایران

مجله سیب سبز: به نظر شما بهترین راه برای کوچک کردن شکم کدام است؟ دراز و نشست، هولاهوپ (حلقه)، شکم کرانچ، کمربند لاغری، رژیم سیب و پروتئین، شاید هم جراحی؟! از آنجا که در رژیم گرفتن، چربی‌های شکم دیرتر از سایر نواحی آب می‌شوند، مردم علاقه زیادی به آن ندارند و معمولا همه به دنبال راه‌های میان‌بر می‌گردند.  قدیم‌ترها وقتی کسی شکمش جلوتر از خودش می‌رفت همه به او توصیه می‌کردند «دراز و نشست برو که چاره دردت فقط درازونشست است!»  مدتی بعد بازار کمربندهای لاغری حسابی داغ شد و هرجا که می‌رفتیم، می‌دیدیم کسی یک کمربند ویبراتور به خود بسته و همین‌طور می‌لرزد تا شاید شکمش کوچک شود.

 البته در دنیای پیشرفته امروز هر روز یک روش به عنوان روش لاغری شکم معرفی می‌شود و با معرفی روش‌های جدیدتر، شیوه‌های قدیمی‌تر به کل فراموش می‌شوند.  به  این ترتیب کمربندها هم فراموش شد و شیوه‌های عجیب و غریب‌تر از LPG و RF گرفته تا تامی‌تاک و لیپولیز به بازار آمد تا به مردم کمک کند شکم‌هایشان را کوچک کنند. برای آشنایی با همه این راه‌ها، از ورزش‌ها تا رژیم‌ها و جراحی‌ها سراغ دکتر محمد هاشمی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و امین‌ا... قنبری، مدرس تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی رفتیم و در این مورد سؤالاتی پرسیدیم که در ادامه خواهید خواند.

درمان زردی با یک گیاه

درمان زردی با ترنجبین بی‌خطر بودن،کم عارضه بودن گیاهان دارویی، بسیاری از خانواده‌ها را متقاعد کرده تا برای حفظ سلامت جسم و روح و درمان بیماری‌ها و اختلال‌هایی که در 2 سال اول زندگی سراغ نوزادانشان می‌آید، از این شیوه‌های طبیعی و سنتی درمانی استفاده کنند.
برترین مجله اینترنتی ایران
مجله سیب سبز:  بی‌خطر بودن،کم عارضه بودن گیاهان دارویی، بسیاری از خانواده‌ها را متقاعد کرده تا برای حفظ سلامت جسم و روح و درمان بیماری‌ها و اختلال‌هایی که در 2 سال اول زندگی سراغ نوزادانشان می‌آید، از این شیوه‌های طبیعی و سنتی درمانی استفاده کنند. شیوه‌هایی که نه تنها در درمان و تسکین بیماری‌ها موفق‌اند بلکه می‌توانند با کمترین عارضه جانبی و بدون نیاز به داروهای شیمیایی و مدرن برای درمان و تسکین دردهای دوران نوزادی موثر واقع شوند.


خودسرانه گیاه درمانی نکنید

همانطور که مصرف بسیاری از قرص‌ها و داروهای شیمیایی با عوارض جانبی همراه است، مصرف برخی از گیاهان دارویی نیز با عوارض جانبی همراه است، بنابراین پیشنهاد من این است که برای مصرف این گیاهان حتما با درمانگر یا متخصص طب سنتی مشاوره کنید تا از بروز تداخل دارویی پیشگیری کنید و با عوارض  احتمالی گیاهان دارویی مانند ترنجبین و شیرخشت نیز آشنا شوید. این گیاهان دارویی به درمان زردی کمک می‌کنند اما ممکن است موجب بروز اسهال و دل‌پیچه در برخی از نوزادان شود. در صورتی که والدین با مشاوره متخصص طب سنتی و تحت نظر او این کار را انجام دهند می‌توانند این مسئله را کنترل کرده و میزان آن را در نوزادشان به حداقل برسانند.

اصول تغذیه در روزهای آلوده

آلودگی هوا

تهرانی ها بخوانند...
شهرزاد محمدیان کارشناس ارشد تغذیه ضمن تاکید بر لزوم مصرف هرچه بیشتر مایعات در زمان آلودگی هوا تصریح کرد :« در روزهای آلوده باید شیر و دوغ را بیشتر مصرف کنند ، چون آلودگی هایی که در محیط است با شیر ترکیب می شود و از بدن دفع می شود ، به خاطر همین بسیار توصیه می کنیم که مصرف شیر را در این روزها افزایش یابد.»

این کارشناس ارشد تغذیه  مهمترین مادۀ مصرفی در این شرایط را مایعات توصیف کرد و به خبرنگار سلامت نیوز گفت :« برای تغذیه در هنگامی که هوا خیلی آلوده است اولین توصیه ای که می کنیم این است که حجم آب و مایعات دریافتی را افزایش دهند یعنی نسبت به روزهای قبل هم آب مصرفی شان را افزایش دهند و هم غذاهایی که در آن مایعات وجود دارد استفاده کنند که این غذاها شامل انواع سوپها ، آش ها ، میوه هایی که آبدار هستند ، سبزیجات آبدار مثل کاهو و کلم می شوند.»

وی در ادامه افزود :« توصیۀ دیگر ما این است که شیر و دوغ را بیشتر مصرف کنند ، چون آلودگی هایی که در محیط است با شیر ترکیب می شود و از بدن دفع می شود ، به خاطر همین بسیار توصیه می کنیم که مصرف شیر را در این روزها افزایش دهند.»

یکی دیگر از مزایای شگفت آور تناسب اندام را بشناسید

تناسب اندام

حفظ تناسب اندام به سلامت لثه و دندان ها کمک می کند.
عوارض اضافه وزن از جمله افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت نوع دو و برخی سرطان ها از مدت ها قبل به اثبات رسیده اند.

متخصصان همواره به بیماران هشدار داده اند برای دستیابی و حفظ سلامت عمومی بدن، وزن خود را کنترل کرده و به طور منظم ورزش کنند و در حال حاضر، تحقیقات اثر سودمند دیگری برای تناسب اندام یافته اند: سلامت لثه و دندان ها.

بر اساس مطالعه ای که در مجله پریودونتولوژی امریکا به چاپ رسیده است، در افرادی که وزن متعادلی دارند و از تناسب اندام برخوردارند، میزان شیوع التهاب شدید لثه کمتر از سایر افراد است.

برای انجام این تحقیق، BMI یا شاخص توده بدن و درصد چربی بدن به عنوان معیار کنترل وزن و همچنین حداکثر اکسیژن مصرفی به عنوان معیار فعالیت فیزیکی مورد بررسی قرار گرفت. سپس این نتایج با نتایج حاصل از معاینه لثه و دندان ها مقایسه گردید.

نتایج نشان داد در افرادی که کمترین میزان شاخص توده بدن و بیشترین معیار تناسب اندام را دارا بودند، احتمال التهاب شدید لثه به طور قابل توجهی پایین تر است.

رژیم غذایی مدیترانه ای را بیشتر بشناسید

رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای یکی از سالم ترین رژیم های غذایی است و سرشار از سبزیجات، میوه ها، روغن زیتون و ماهی می باشد.
بر اساس مطالعه ای که در دانشگاه پزشکی شیکاگو انجام شد، رژیم غذایی مدیترانه ای که سرشار از سبزیجات، میوه ها، ماهی و روغن زیتون می باشد، سرعت زوال ادراک و شناخت در افراد مسن را کاهش می دهد. نتایج این تحقیق در مجله تغذیه بالینی امریکا به چاپ رسیده است.

برای انجام این پژوهش 3759 فرد سالمند 65 سال و بالاتر انتخاب شدند. این افراد هر سه سال یک بار مورد ارزیابی شناختی و ادراکی که شامل تست های حافظه و مهارت های پایه ای ریاضی بود، قرار گرفتند. همچنین از آنها خواسته شد که به پرسشنامه ای در مورد مواد غذایی مصرفی خود که شامل 139 مورد (غلات، روغن زیتون، گوشت قرمز و ...) بود، پاسخ دهند.

نتایج نشان داد در سالمندانی که رژیم غذایی منطبق با الگوی غذایی مدیترانه ای شامل مصرف روزانه میوه، سبزی، حبوبات، روغن زیتون، ماهی، سیب زمینی و غلات سبوس دار داشتند، سرعت کاهش قدرت شناخت و ادراک به مراتب کمتر از سایر افراد است.

این روغن مفید را دریابید


روغن زیتون

استفاده از روغن زیتون در رژیم غذایی، خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.
نتایج مطالعه ای که در مجله نورولوژی امریکا به چاپ رسیده است، نشان می دهد که مصرف روغن زیتون از سکته مغزی در افراد مسن پیشگیری می کند.

سرپرست این تیم تحقیق که در فرانسه انجام شده است، مغتقد است باید توصیه های تغذیه ای جدیدی برای پیشگیری از سکته مغزی در افراد 65 سال و بالاتر تدوین گردد. او اضافه می کند که سکته مغزی در افراد سالمند بسیار شایع است و استفاده از روغن زیتون یک روش آسان و کم هزینه برای پیشگیری از این اتفاق می باشد.

برای انجام این مطالعه، پرونده پزشکی 7625 فرد 65 سال و بالاتر در سه شهر فرانسه مورد بررسی قرار گرفت. افراد شرکت کننده هیچ گونه سابقه سکته مغزی نداشتند. میزان مصرف روغن زیتون در این افراد در سه گروه طقه بندی شد: عدم مصرف، مصرف متوسط (استفاده از روغن زیتون در آشپزی یا به عنوان سس سالاد یا به همراه نان) و مصرف بالا (استفاده از روغن زیتون هم برای آشپزی و هم به عنوان سس سالاد یا به همراه نان). این افراد از روغن زیتون تصفیه نشده و خالص استفاده می نمودند.

شما دقیقا آن چیزی هستید که میخورید!



مطالعات جدید نشان می دهد کارخانه ها و شرکت ها برای افزایش بهره وری کارکنان و کارمندانشان باید یرنامه های خاصی را برای سلامتی آن ها ارایه دهند.
به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از لایو نیوز، مرکز تحقیقات بهداشت در بریگهام یانگ ،یافته است کارگردانی که وعده غذایی سالمی میخورند و مرتب ورزش می کنند دارای شغلی بهتر هستند و کمتر در کارشان غیبت میکنند. بررسی ها نشان می دهند؛ کارمندانی که در طول روز غذاهای سالم تری میخورند ،25درصد بیشتر از دیگران دارای فرصت های شغلی خوبی هستند و کسانی که حداقل 5 وعده در هفته از میوه و سبزیجات استفاده می کنند ،دارای بازدهی کاری بالاتری هستند و نسبت به دیگران انسان های موفق تری هستند.
کسانی که حداقل در هفته 3 روز به مدت 30 دقیقه ورزش می کنند دارای فرصت های شغلی و تولیدی بیشتری می باشند.
کارگرانی که اضافه وزن دارند اغلب دارای رده شغلی پایین تری هیتند و زیاد در کارشان غیبت می کنند و از افسردگی و سایر بیماری های مزمن رنج می برند.

با مصرف سیب استخوان های محکم تری داشته باشیم



این یک توصیه قدیمی است که هر روز یک سیب بخورید اما حالا علم مدرن این توصیه قدیمی را تایید می کند.
دکتر مرجان ابراهیمی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران در خصوص اینکه آیا مصرف سیب به استحکام استخوان ها کمک می کند گفت: سیب حاوی فلاونوئیدهاست که آنتی اکسیدان های مهمی محسوب می شوند.

وی در ادامه مطلب خود افزود: اما در میان فلاونوئیدها یکی از آنها به نام فلوریزیدین که در طبیعت فقط در سیب وجود دارد به تشکیل و حذف بافت محکم استخوانی کمک می کند.
این متخصص تغذیه تصریح کرد: فلوریزيدین که در طبیعت فقط در سیب وجود دارد به تشکیل و حذف بافت محکم استخوانی کمک می کند.

خوردن سیب عضلات تان را حفظ می کند
 ابراهیمی تصریح کرد: سیب غنی از ماده اورسولیک اسید است که البته بیشتر اورسولیک اسید سیب در پوست آن است.
وی در ادامه افزود: این ماده می‌تواند از تحلیل عضلانی که در روند بالا رفتن سن اتفاق می افتد جلوگیری کند یا آن را به  تعویق بیاندازد و به طور کلی به قدرت بیشتر عضلانی کمک کند.

تأثیر عصاره نعناع در کاهش دردهای ناشی از میگرن

محقق برگزیده هجدهمین جشنواره علوم پزشکی رازی از تأثیر عصاره نعناع در کاهش دردهای ناشی از میگرن خبر داد.
به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دکتر افشین برهانی  با بیان این که میگرن بیماری بسیار شایعی است، اظهار داشت: 18 درصد خانم ها و 6 درصد آقاین از میگرن رنج می برند.
وی افزود: دومین ویژگی این تحقیق و مقاله استفاده از آموزه های طب سنتی خودمان است که در این روش مالش پماد را بر روی نبض گیجگاهی پیشنهاد می کند و برای درمان میگرن ما از همین آموزه ها استفاده کردیم.
محقق برگزیده هجدهمین جشنواره رازی ادامه داد: مطالعه ای با روش تحقیق بسیار پیچیده و دقیق بر روی بیماران انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که مالش عصاره نعناع بر روی نبض گیجگاهی می تواند درد حملات میگرن و تهوع و استفراغ ناشی از درد میگرن را کاهش دهد.
دکتر برهانی خاطرنشان کرد: در آینده ای نزدیک در پی تهیه پچ حاوی عصاره نعناع و سایر داروها هستیم تا باعث شود که حملات میگرنی هر چه سریعتر کاهش پیدا کند و بازگشت علائم را در میگرن نداشته باشیم.

رژیم غذایی مناسب حافظ لطافت پوست در فصول سرد سال

مراقبت از پوست بدن به خصوص قسمت هایی که به طور مستقیم در معرض تغییرات آب و هوایی قرار دارند،‌ در فصل های مختلف سال باید متناسب با شرایط آن فصل مورد توجه قرار گیرد.

یکی از شایع ترین مشکلاتی که در فصل زمستان برای افراد به وجود می آید، خشکی پوست و مشکلات متعاقب آن مانند قرمزی، پوسته پوسته شدن، ترک خوردن و دردناک شدن پوست است.

در این فصل از سال، به دلیل دمای پایین هوا و وزش بادهای خشک و سرد، لطافت پوست به خصوص پوست صورت، لب ها و همچنین دست ها کاهش می یابد و جای خود را به خشکی های معمولا طولانی مدت می دهد.

در فصل زمستان علاوه بر تغییرات آب و هوایی با مشکلی به نام آلودگی هوا مواجه هستیم که تاثیرات مستقیمی بر پوست بدن دارند.

یکی از راه های پیشگیری از به وجود آمدن این گونه مشکلات رعایت رژیم غذایی مناسب است.

مصرف گوجه فرنگی خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد


 کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که گوجه فرنگی دشمن سرطان بوده و مصرف مداوم آن، خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از وزارت بهداشت ودرمان،‌ ˈسعیده معانیˈ افزود: گوجه فرنگی یکی از پرمصرف ترین سبزی های دنیا و دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین ث، پتاسیم و فیبر غذایی است.

وی ادامه داد: رنگ قرمز گوجه فرنگی به علت وجود رنگدانه ای گیاهی به نام لیکوپن است و از قوی ترین آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی به حساب می آید که از بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: افرادی که درهفته هفت واحد یا بیشتر گوجه فرنگی مصرف می کنند، 60 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان های مری، معده، دهان و روده بزرگ قرار می گیرند.

وی توضیح داد: پژوهشگران معتقدند که آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی با جلوگیری از تولید رادیکال های آزاد، از آسیب مفاصل، ماهیچه ها و حتی سلول های مغزی در سالمندان جلوگیری می کند.

معانی با بیان اینکه براساس تحقیقات انجام شده احتمال بروز سکته های قلبی در مردانی که ذخایر لیکوپن بیشتری دارند به نصف کاهش یافته است،‌ گفت: آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی از تغییر شکل و رسوب نوعی چربی در سرخرگ ها جلوگیری کرده و بدینوسیله از سکته های قلبی پیشگیری می کنند.

مصرف زردچوبه از سرطان جلوگیری می‌کند


 تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده است که مصرف 

ˈ زردچوبهˈ از سرطان جلوگیری می‌کند، بنابراین حتما سعی کنید در غذاها از زردچوبه استفاده کنید.

زردچوبه از نظر طب قدیم ایرانی دارای خاصیت گرم و خشک است و برای استفاده درمانی می‌توان آن را مانند چایی دم کرد و نوشید.

زرد چوبه دارای خواص متعددی از جمله تمیز کردن کبد و کمک به درمان یرقان است و امروز در بازار دارویی کانادا و آمریکا به صورت کپسول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مخلوط یک قاشق غذاخوری زردچوبه و یک قاشق انیسون ( بادیان رومی یا رازیانه رومی ) و سرکه برای درمان یرقان بسیار مفید است، ضمن این که گرفتگی و انسداد صدا را رفع می‌کند.

بیماران دیابتی و فشار خون گریپ فروت را با قرص مصرف نکنند


:

برای مصرف داروها با پزشک یا داروساز مشورت کنید

دکترای داروسازی با اشاره به اینکه مصرف گریپ فروت به ویژه با قرص فشار خون و دیابت برای افراد مضر است گفت: «در افرادی که دچار بیماری دیابت هستند اگر دارو را همراه با گریپ فوت مصرف کنند قند خون افزایش یافته و حتی ممکن است فرد دچار کما شود.»

دکترحسینعلی اتحادی، دکترای داروسازی در گفت‌وگو با خبرنگار سینانیوز در خصوص لزوم عدم مصرف گریپ فروت همراه با قرص هشدار داد و گفت: «مصرف گریپ فروت همراه با قرص به ویژه قرص‌هایی که برای درمان بیماری‌های اعصاب و روان، فشار خون و دیابت مصرف می‌شود به دلیل اینکه باعث اختلال در متابولیسم و سوخت و ساز این مواد می‌شود برای افراد مضر است چرا که گریپ فروت غلظت دارو‌ها را دستخوش تغییرات بسیاری می‌کند.» 

وی افزود: «گریپ فروت به دلیل داشتن خاصیت اسیدی که دارد دفع بدن را بیشتر می‌کند. از آنجایی که بدن انسان نسبت به غلظت برخی دارو‌ها به ویژه داروهای قلبی و عروقی بسیار حساس است بنابراین میزان مصرف آن باید بسیار دقیق باشد. در صورت مصرف همزمان گریپ فروت با دارو میزان دفع افزایش یافته و در نتیجه غلظت درمانی دارو از حد مجاز پایین‌تر می‌ماند که در این صورت اثرات موثر دارو از بین رفته و بیمار دچار مشکل خواهد شد.» 

این دکترای داروسازی با اشاره به اینکه مصرف گریپ فروت با برخی از دارو‌ها تاثیر خاصی بر افراد نمی‌گذارد تاکید کرد: «برخی دارو‌ها از آنجایی که حساس نیستند پایین و یا بالا بودن میزان دوز آن تاثیر خاصی بر فرد نمی‌گذارد ولی در افرادی که دچار بیماری دیابت هستند اگر دارو دچار اختلال شود قند خون افزایش یافته و حتی ممکن است فرد دچار کما شود بنابراین افراد باید در صورت مصرف داروهای حساس بیشتر دقت داشته باشند.» 

دکتر حسینعلی اتحادی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در کل از آنجایی که دارو‌ها بسیار متفاوت و وسیع هستند افراد باید در خصوص نحوه مصرف آن با پزشک و یا داروساز مشورت کنند. برخی از دارو‌ها برای اینکه بازدهی بیشتری در بدن داشته باشند باید با معده خالی مصرف شود به عنوان مثال بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها اگر همراه با غذا مصرف شوند میزان اثردهی آن کاهش می‌یابد به همین دلیل به این افراد توصیه می‌شود که این دارو را همراه با آب و یا نوشیدنی ساده همانند چای کمرنگ مصرف کنند. همچنین برخی دارو‌ها نیز هستند که بازدهیشان با مصرف غذا بهتر می‌شود که تنها راه برای آگاهی از این موضوع مشورت با پزشک است.»

خوردن میوه و سبزیجات از ابتلا به همورئید جلوگیری می‌کند





بی‌تحرکی و نداشتن رژیم‌های غذایی مناسب از جمله دستاوردهای جهان امروز است. این دو دستاورد عوارض بسیاری را در پی دارند که یکی از آن‌ها ابتلا به بیماری همورئید در افراد است. دکتر قدرت اله منتظری متخصص گوارش و استاد دانشگاه در این رابطه توضیح می‌دهد.

دکتر منتظری، متخصص گوارش گفت: «هموروئید به طور کلی، به بزرگ شدن مویرگ‌های سیاهرگی مقعد گفته می‌شود. به طور طبیعی در زیر بافت مخاطی انتهای لوله گوارشی رگ‌های خونی وجود دارد که ملتهب و حجیم شدن آن‌ها را در اصطلاح پزشکی همورئید می‌گویند.» 

به گفته دکتر منتظری، کانال مقعد به صورت دو تکه است. قسمت بیرونی مقعد بافت پوششی سنگفرشی دارد و قسمت داخلی متصل به روده بزرگ، مانند خود روده بزرگ بافت استوانه‌ای دارد. مابین این دو قسمت یک خط جدا کننده وجود دارد. بیماری همورئید در هر یک از این قسمت‌ها که به وجود بیاید به‌‌ همان نسبت داخلی یا خارجی محسوب می‌شود.» 

دکتر منتظری گفت: «هیچ یک از انواع همورئید به صورت حتمی توسط بیمار قابل تشخیص نیست. تنها علائم بیماری است که باعث مراجعه بیمار به پزشک می‌شود. علائمی مانند درد، عفونت اطراف مقعد، خونریزی، خارش و از این قبیل از جمله نشانه‌هایی است که مبتلایان به همورئید از آن شکایت می‌کنند. در برخی موارد که هموروئید مانند زائده‌های ملتهب بزرگ ظاهر می‌شود ممکن است با زائده‌های بدخیمی که نیازبه درمان فوری دارند، حتی توسط پزشک نیز اشتباه تشخیص داده شوند.»