چیپس و نوشابه هوش کودکان را پایین می‌آورد



محققان هشدار دادند که مصرف مواد غذایی دارای چربی و قند فراوان نظیر چیپس و نوشابه‌های گازدار ضریب هوش کودکان «IQ» را کاهش می‌دهد. 
 به گزارش فارس به نقل از نشریه European Journal of Epidemiology ، گروهی از محققان بهداشت سلامت دانشگاه آدلاید در استرالیا در جریان تازه‌ترین تحقیقات خود دریافتند: کودکانی که رژیم غذایی سالمی را در سنین پایین دنبال می‌کنند، چه بسا از هوش و ذکاوت بیشتری - هرچند اندک – در مقایسه با هم سن و سالان خود برخوردارند که رژیم غذایی سرشار از چربی و قند دارند. 

خواص امگا3



سميه مقصودعلي/گفت و گو با دكتر سيدعلي كشاورز متخصص تغذيه و رژيم‌درماني

چند سالي است که در مورد امگا3 و خواص آن، زياد مي‌شنويم و هر روز مطالب تازه‌تري در مورد تاثيرش بر خلق و خو و زيبايي مي‌خوانيم...
 ما نيز طبق تقاضاي خوانندگان در گفت‌وگو با دکتر سيدعلي کشاورز، متخصص تغذيه و رژيم‌درماني و استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران، در مورد اين اسيدچرب و فوايدش پرسيده‌ايم.

سلامت: برايمان بگوييد كه امگا3 دقيقا چيست؟
امگا3 يكي از اسيدهاي چرب ضروري است كه در ساختمان‌ برخي چربي‌ها وجود دارد و ويژگي‌هاي خاصي دارد.

انجير ضدفراموشي است



دکتر محمدحسين صالحي‌سورمقي/متخصص فارماکوگنوزي/استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران

در اين مطلب به دو گياه كه براي پيشگيري يا كاهش مشكلات فراموشي (آلزايمر) مفيد هستند، اشاره مي‌کنم:...
جينكو: موطن اصلي درخت جينكو كشور چين است. اين درخت به نام‌هاي درخت «هزار سكه»، «درخت معابد» و «فسيل زنده» نيز مشهور است. اين گياه در سال‌هاي اخير مورد توجه صنايع داروسازي قرار گرفته و چندسالي است كه كشت آن در ايران نيز انجام مي‌شود. قسمت مورداستفاده اين گياه، برگ آن است كه امروزه به صورت داروهاي صنعتي و به شكل قرص، كپسول، قطره و شربت به بازار عرضه مي‌شود. مواد موثر اين گياه به دليل تحريك گردش خون در مغز، باعث جلوگيري از تخريب زودهنگام سلول‌هاي مغز و جلوگيري از آلزايمر مي‌شوند.


10 فـرمـان تـخـم‌مـرغـي




نگاه دوم/ دکتر آراسب دباغ مقدم/متخصص بهداشت مواد غذايي


1. به هيچ وجه تخم‌مرغ را پيش از قرار دادن در يخچال نشوييد. تخم‌مرغ منفذ‌هاي ريزي دارد که وقتي سطح آن را مي‌شوييد،‌ اين منفذها به دليل تغيير دمايي که بين درجه حرارت داخل و بيرون تخم‌مرغ اتفاق مي‌افتد، بازتر مي‌شوند و آلودگي‌هاي محيطي از اين طريق خيلي ساده‌تر به داخل تخم‌مرغ نفوذ مي‌کنند.
2. براساس استانداردها و ابلاغيه‌هاي سازمان دامپزشکي، فروش هر نوع تخم‌مرغ آلوده به فضولات مرغ ممنوع است. يعني چنين تخم‌مرغ‌هايي نبايد خريد‌ و ‌فروش شوند زيرا خطر ورود آلودگي‌هاي موجود در فضولات مرغ به داخل تخم‌مرغ و ايجاد بيماري‌هايي مانند سالمونلا در صورت مصرف تخم‌مرغ‌هاي آغشته به فضولات مرغ بالاست.

ميوه‌ها را با محلول سرکه بشوييد



ترجمه: فرزانه فولادبند/توصيه سازمان غذا و داروي آمريکا

تابستان فصل سبزي و ميوه‎هاي تازه است. اين گروه از مواد غذايي فوايد زيادي دارند و کارشناسان تغذيه توصيه مي‎کنند روزانه 5 سهم از آنها را در برنامه غذايي بگنجانيم اما گاهي بي‌توجهي به نكته‌هاي بهداشتي هنگام خريد، شستشو و نگهداري اين مواد باعث ايجاد مسموميت غذايي مي‎شود...
 براي پيشگيري از بروز اين مشكل و آشنايي با بهترين روش شستن ميوه و سبزي اين مطلب را بخوانيد.

طبق آمار، در اثر مصرف غذاهاي آلوده به باکتري‎هاي بيماري‎زا، سالانه حدود 48ميليون نفر بيمار و 128هزار نفر در بيمارستان بستري مي‎شوند و 3هزار نفر جانشان را از دست مي‎دهند. بيشتر اين افراد مي‎دانند براي پيشگيري از ابتلا به بيماري‎ها بايد مواد غذايي با منشأ حيواني را با دقت مصرف كنند اما بسياري از اين موضوع که ميوه و سبزي تازه هم مي‎توانند علت شيوع مسموميت‎هاي غذايي باشند، بي‎اطلاع‎اند و روش صحيح شستشوي آنها را نمي‌دانند.

بادمجان سلطان سبزي‌هاست



نگاه متخصص فارماکوگنوزي/دکتر محمدحسين صالحي سورمقي/ استاد دانشکده داروسازي دانشگاه تهران

بادمجان گونه‌هاي مختلفي از نظر شکل، رنگ و اندازه دارد و بيشتر به رنگ‏هاي سفيد، سبز، بنفش و سياه است. بعضي از بادمجان‌ها تقريبا کروي و برخي بسيار درازند. ‏مزه آن تقريبا تلخ است اما با پختن، اين تلخي كاهش پيدا مي‌کند...
 اگر بادمجان را ورقه‌اي ببريد و به آن نمک بزنيد و پس از مدتي بشوييد، تلخي‌اش به ميزان قابل‌ملاحظه‌اي گرفته خواهد شد.
معمولا حين سرخ‌كردن، بادمجان، مقدار زيادي روغن به خود مي‌گيرد، براي کاهش جذب روغن، نمک زدن به آن مي‌تواند موثر باشد.
بهترين نوع بادمجان براي استفاده در غذا، بادمجان تازه و کم دانه است که بر اثر ماندن زياد پلاسيده نشده باشد.

رفتار خوردن و سوخت و ساز


رفتار خوردن و سوخت و سازتعادل مایعات بدن از طریق دو عنصر برقرار می شود: آب و کلرید سدیم. اما در رفتار خوردن باید مقادیر مناسبی از مواد مختلف از جمله کربو هیدرات ها، چربی ها، اسید های آمینه، ویتامین ها و مواد معدنی دیگری علاوه بر سدیم را وارد خون خود سازیم، لذا رفتارهای خوردن بمراتب پیچیده تر بوده و مکانیسم های کنترل کننده آن نیز بمراتب پیچیده تر است.
وقتی که غذا می خوریم در حقیقت مولکو ل های جانداران دیگر مانند گیاهان و حیوانات را وارد بدن خود می سازیم و به دو دلیل این مولکول ها را می بلعیم: ساختن و نگهداری اعضای بدن و کسب انرژی برای انجام حرکات عضلانی و گرم نگه داشتن بدن. کمبود گلوکز توسط سلول های مغزی پیگردی می شود.

کاهش وزن با غذاهای وسوسه‌انگیز


تخم‌مرغبسیاری از غذا‌هایی که به شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند در واقع تا آن اندازه بد نیستند. باید مطلع شد کدام غذا‌های لذت‌بخش می‌توانند به واقع در کاهش دادن وزن، و حفظ نمودن این کاهش وزن، مفید باشند.


تخم‌مرغ

در ارتباط با خوردن غذا‌های مفید، تعداد معدودی از مواد غذایی به اندازه تخم‌مرغ بحث برانگیز بوده‌اند. تازه‌ترین تحقیقات حاکی از آن است که خوردن یک عدد تخم‌مرغ در روز برای اکثر افراد بالغ بی‌خطر و مغذی است، و اگر این تخم‌مرغ به هنگام صرف صبحانه خورده شود، احتمال کاهش یافتن وزن بیشتر می‌شود، به این دلیل که تخم‌مرغ سرشار از پروتئین می‌باشد و هضم کردن آن زمان می‌برد. با خوردن مواد پروتئینی در صبح، شکم پر می‌ماند و، بنابراین، در طول ساعات باقیمانده روز شخص غذای کمتری می‌خورد.

مصرف غذاهای چرب و شیرین کودکان را چاق و کوتاه می‌کند



 ۸۵ درصد افرادی که در کودکی چاق هستند در بزرگسالی مدام در حال رژیم درمانی و کم و زیاد کردن وزن هستند و والدینی که به بچه‌های خود فقط غذاهای با کالری بالا، چرب و شیرین می‌دهند باعث می‌شوند وزن کودک بالا برود ولی قد نکشد.
خبرگزاری فارس: مصرف غذاهای چرب و شیرین کودکان را چاق و کوتاه می‌کند
شیوا فرجی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس اظهار داشت: تحقیقات نشان می‌دهد 10 درصد افرادی که در دوران کودکی چاق هستند در بزرگسالی هم چاقی را تجربه می‌کنند و 5 درصد آنها کمی اضافه وزن خواهند داشت و بقیه مدام در حال جابه‌جایی بین اضافه وزن، رژیم کردن، لاغر کردن و چاق شدن هستند که خود این امر عوارضی را در پی دارد.

وقتي ‌كوچولويمان بايد شير خشك بخورد


جام جم آنلاين: اين روزها كمتر كسي است كه نداند بهترين غذا براي شيرخواران، بخصوص تا شش ماهگي، شير مادر است. تغذيه با شير مادر جداي از فوايد تغذيه‌اي، به دليل دارا بودن مواد مصونيت‌زا و تقويت‌كننده سيستم ايمني بدن، كودك را در برابر بسياري از بيماري‌هاي عفوني و تنفسي محافظت مي‌كند.
اما اگر مادراني را كه به دلايل شخصي يا باورهاي غلط ذهني از شيردادن به كودك طفره مي‌روند، مستثني كنيم، گروهي از مادران ناگزير به تغذيه كودكشان با شير خشك هستند.
دكتر فريبا شيرواني، فوق‌تخصص عفوني اطفال و عضو هيات علمي گروه اطفال دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در گفت‌وگو با جام‌جم مي‌گويد: گرچه به طور معمول هر مادري مي‌تواند فرزندش را با شير خود تغذيه كند، اما در صورت وجود برخي بيماري‌هاي حاد كليوي، اختلالات متابوليكي، هپاتيت يا برخي بيماري‌هاي عفوني در مادر، تغذيه كودك با شير خشك بهترين گزينه تلقي مي‌شود.

رنگين‌كمان سلامت در آشپزخانه شما


جام جم آنلاين: سبز، زرد، قرمز، بنفش، نارنجي... با شنيدن نام اين رنگ‌ها، ياد چه چيزي مي‌افتيد؛ رنگين‌كمان؟ جعبه مدادرنگي؟ يا... اما اگر كمي بيشتر دقت كنيد، شايد تصوير يك ميز غذا در ذهن‌تان نقش ببندد كه همه اين رنگ‌ها را در خودش جاي داده است؛ ظرفي پر از رنگ‌هاي سبز و قرمز و زرد و كنارش يك ظرف سالاد كاهوي سبز رنگ با هويج‌هاي نارنجي و كلم‌هاي بنفش و يك كاسه هندوانه قرمز كه آماده شده تا پس از غذا ميل شود.
ديدن و چشيدن اين غذاهاي رنگارنگ، دلنشين است و هوس‌انگيز، اما در كنار طعم خوبشان نبايد از خواص بيشمار آنها هم غافل شويم؛ متخصصان و كارشناسان تغذيه بارها توصيه كرده‌اند از ميوه‌ها و سبزيجات رنگي و متنوعي كه در دسترس داريم، استفاده كنيم و علاوه بر زيبايي آنها، از صدها خاصيت‌شان بهره بگيريم.
ميترا زراتي، كارشناس ارشد تغذيه نيز در اين‌باره به «جام‌جم» مي‌گويد: همان‌ طور كه سيستم ايمني بدن انسان براي پيشگيري از بروز بيماري‌هاي مختلف با انواع ويروس‌ها و باكتري‌ها مقابله مي‌كند، گياهان هم براي مبارزه با سموم، آفات، انگل‌ها و قارچ‌هاي موجود در محيط از موادي به نام «فيتوكميكال» كمك مي‌گيرند.

کدام غذاها را با هم بخوریم ؟


حتما تا امروز بارها در میان صحبت‌های مادربزرگ یا مادرتان شنیده‌اید که به‌عنوان مثال ماهی را نباید با دوغ خورد یا حتما باید کباب را با سماق خورد.در هر یک از این توصیه‌ها که شاید بسیاری از ما به‌سادگی از کنار آنها عبور کنیم نکته‌ای نهفته است .
برترین مجله اینترنتی ایران

همه ما بی‌آنکه بدانیم در وعده‌های غذایی‌مان از خوراکی‌ها و ترکیباتی استفاده می‌کنیم که مصرف آنها فواید درمانی و اصلاحی بی‌نظیری دارد؛ به این معنی که مصرف برخی از خوراکی‌ها با چاشنی‌هایی خاص می‌تواند خواص مفید آن غذا یا خوراکی را قوت ببخشد یا عوارض احتمالی موادغذایی را که ناشی از طبع آنهاست در بدن به حداقل ممکن برساند.

سنگ کلیه در کمین دوستداران چای سرد



یك متخصص اورولوژی در دانشكده پزشكی دانشگاه لویولا هشدار داده‌ است كه مصرف آیس تی یا چای سرد می‌تواند موجب تشكیل سنگ كلیه دردناك شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر جان میلز استادیار دپارتمان اورولوژی در دانشگاه لویولا در این اظهار داشت: آیس تی حاوی غلظت بالای اوكسالات است. اوكسالات نیز از مواد شیمیایی مهمی است كه منجر به تشكیل سنگ كلیه می‌شود.

افراد دچار آهن خون بالا، سالی پنج بار خون بدهند

افرادی که در آزمایشات انجام گرفته بر روی خون آنها میزان آهنشان بالا است، برای پیشگیری از مشکلات و خطرات ناشی از افزایش آهن بدن، حداقل سالی پنج بار خون بدهند.
صدرالله کمالوند، متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، افزود: آهن یک عنصر ضروری و مهم برای بدن است و باید از طریق غذاهای حاوی آن، به میزان مناسب و کافی تامین شود.

وی با بیان این که گوشت قرمز ،ماهی ، مرغ و غذاهای غنی شده با آهن همچون برخی از غلات منابع خوبی برای تامین آهن بدن هستند، تصریح کرد: اگر چه این غذاها می توانند آهن مورد نیاز بدن را تامین کنند، اما به هیچ وجه نباید در مصرف آنها زیاده روی کرد.

ماهی بخورید تا فرزندتان باهوش شود!


توصيه‌محققان به زنان باردار

غذاهایی که می‌خوریم، بر سلامتمان تاثیر مستقیم دارند و به همین دلیل باید در انتخاب نوع غذا دقت كرد. برخی غذاها باعث بهبود وضعیت پوست و مو می‌شوند، برخی آرام‌بخش‌اند و بعضی هم به افزایش هوش کمک می‌کنند...

 ماهی یکی از غذاهایی است که باعث افزایش هوش کودکان می‌شود و والدین باید آن را در رژیم‌غذایی فرزندشان بگنجانند اما نتایج بررسی‌های جدید نشان داده است بهترین زمان مصرف ماهی برای افزایش هوش و بهبود رشد مغزی بچه‌ها، قبل از تولد آنها و در زمان بارداری مادر است.نتایج مطالعه‌های محققان علوم تغذیه نشان داده مصرف ماهی به‌خصوص ماهی‌هایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا3 هستند، فواید فراوانی دارد که با بهبود وضعیت رشد کودکان مرتبط است. اسیدهای چرب امگا3، به‌خصوص DHA (نوعی خاص از این اسید چرب) به مقدار زیاد در مغز، چشم و سیستم اعصاب مرکزی وجود دارند. نتایج یکی از تحقیقات جدید در این زمینه نشان داده است که مصرف این اسیدهای چرب با افزایش ضریب هوشی به‌خصوص در نوزادان و کودکان ارتباط دارد.

غذاهایی که خواب را از چشمانتان می‌رباید


غذا و عادت‌های غذایی می‌تواند به راحتی خواب شما را به هم بزند. در این مطلب به مواد و عادت‌های غذایی اشاره می‌کنیم که خواب را آشفته می‌کنند. با ما همراه باشید.

خواب راحت نعمت بزرگی است. برای آن‌هایی که به محض رفتن به رختخواب هفت پادشاه را خواب می‌بینند شاید این گفته چندان معنایی نداشته باشد. اما برای کسانی که در رختخواب این دنده آن دنده می‌شوند، تمام ستاره های آسمان و چند گله گوسفند را می شمارند و باز خوابشان نمی‌برد خواب راحت در حکم یک آرزو است.

اگر از دسته اول هستید که خوشا به سعادتتان اگر مثل خیلی‌ها از جمله خود نگارنده به دسته‌ی دوم تعلق دارید باید بدانید که تغذیه نقش مهمی در کیفیت خواب دارد. یعنی غذا و عادت‌های غذایی می‌تواند به راحتی خواب شما را به هم بزند. در این مطلب به مواد و عادت‌های غذایی اشاره می‌کنیم که خواب را آشفته می‌کنند. با ما همراه باشید.

طعم دهنده‌های کره مارگارین باعث تشدید آلزایمر می‌شود


محققان بر اساس تازه‌ترین تحقیقات خود دریافتند که ماده دی استیل به عنوان طعم دهنده کره باعث تشدید بیماری آلزایمر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، این تحقیقات حاکی است مواجهه زیاد با چاشنی‌های کره نظیر دی استیل موجب آسیب دیدگی مغز می‌شود.

بر اساس این تحقیقات، کار با  دی استیل می‌تواند خطر تجمع پروتئین در مغز را نظیر بیماری آلزایمر افزایش دهد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد: مواجهه با چاشنی‌های کره مصنوعی با نام دی استیل می‌تواند تاثیرات مخرب پروتئین موجود در مغز را که موجب بیماری آلزایمر می‌شود؛ تشدید کند.

آقایان!علت اضافه وزن خود را می دانید؟

اگر شما آقا هستید و می‌خواهید دلیل چاقیتان را بفهمید این مطلب به دردتان می‌خورد. در این مطلب ما 6 دلیلی که باعث می‌شود مردها چاق‌تر شوند را ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

مردها و پرخوری آخر هفته  
پژوهش‌ها نشان می‌دهند مردم و به ویژه مردها بدون این که متوجه باشند آخر هفته‌ها پرخوری کرده و چربی بیشتری مصرف می‌کنند؛ و دریافت کالری‌های اضافی همان و چاق شدن همان.
برای مقابله با پرخوری‌های آخر هفته نسبت به غذاهایی که میل می‌کنید حساسیت بیشتری به خرج داده و هر روز و به ویژه اول هفته حتماً خودتان را وزن کنید.

مردها مشتریان اصلی فست‌فودها
اکثر آقایان وقتی با دوستان خود به مسافرت می‌رود مشتریان اصلی فست‌فودها هستند. یا زمانی که سرکار هستند و احساس گرسنگی می‌کنند اولین کاری که انجام می‌دهند سفارش فست فود است. توجه داشته باشید این مواد غذایی سرشار از کالری و چربی است. در واقع این قبیل غذاها نه تنها هزینه‌ مالی برایتان دارد بلکه باعث چاقی شده و به سلامتیتان نیز آسیب می‌رسانند.

مردها و نادیده گرفتن اصول تغذیه‌ی سالم
داشتن تغذیه‌ سالم و مناسب تنها راه حفظ وزن ایده آل است. متخصصان حوزه‌ی تغذیه توصیه می‌کنند که مصرف مواد غذایی کم چرب، کم شیرین و سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده در الویت برنامه‌ی غذایی قرار بگیرد.
 حبوبات، لوبیاها و نان تهیه شده از گندم سبوس دار شروع خوبی برای داشتن یک تغذیه‌ی سالم است. به این مواد غذایی اشاره شده میوه و سبزیجات فراوان و همچنین پروتئین‌های کم چربی مثل سینه‌ی مرغ کباب شده نیز اضافه کنید. متخصصان توصیه می‌کنند آقایان به جای این که 3 وعده غذایی سنگین داشته باشند روزانه 6 وعده غذای سبک میل کنند.

مردها با ورزش قهر هستند

آقایان تغذیه‌ مناسب لازم است اما کافی نیست! شما باید سری به باشگاه های ورزشی زده و کمی ورزش کنید. توصیه می‌کنیم حداقل سه روز در هفته و هر بار نیم ساعت بدوید. البته منظورمان این نیست راه بروید و اصلاً عرق هم نکنید.
منظور از دویدن این است که لباس و کفش ورزشی پوشیده و به معنای واقعی بدوید تا عرق کنید. فقط در این صورت است که قلبتان خون بیشتری پمپاژ کرده و اکسیژن بیشتری حمل می‌کند. البته کالری‌های دریافتی را هم می‌سوزانید. توصیه می‌کنیم حتماً در یک باشگاه ثبت نام کرده و ورزش کنید.

مردها و زیاده‌روی در مصرف کیک و بیسکوییت و غیره
توجه داشته باشید مواد غذایی صنعتی برای سلامتی شما خطرناک خواهد بود. تا حالا از خودتان سؤال کرده‌اید چه اتفاقی می‌افتد که کیک‌ها و بیسکویت‌ها ماه‌ها و شاید سال‌ها در قفسه‌‎های فروشگاه‌ها جاخوش می‌کنند و خراب نمی‌شوند؟ به خاطر این که مواد غذایی صنعتی و تجاری سرشار از چربی‌های ترانس هستند. تولید کننده های این قبیل مواد غذایی از فرایند هیدروژنه کردن برای بالا بردن تاریخ مصرف محصولاتشان استفاده می‌کنند.
متأسفانه این قبیل مواد غذایی بدترین و نامناسب‌ترین خوراکی‌ها محسوب می‌شوند. اسیدهای چرب ترانس میزان کلسترول بدن( LDL ) را افزایش و میزان کلسترول خوب(HDL ) را کاهش می‌دهد؛ و همین می‌شود که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی بالا می‌رود. توصیه می‌کنیم قبل از خرید مواد غذایی ترکیبات آن را به دقت بخوانید و خرید محصولاتی که از روغن هیدروژنه، نمک، شکر و سایر ترکیبات نامناسب تهیه شده باشد خودداری کنید.
 
مردها و چپ کردن نمکدان روی غذاهایشان

تا حالا خیار خوردن آقایان را با دقت نگاه کرده‌اید؟ امتحان کنید. این فقط یک نمونه از زیاده‌ روی در مصرف نمک است. آقایان نمک زیادی به غذاهایشان اضافه می‌کنند.
باید بدانید که نمک باعث می‌شود میل شما به مصرف نوشیدنی‌های پرکالری بیشتر شود. محققان مشاهده کرده‌اند کودکانی که مصرف نمک را به میزان 50 درصد کاهش می‌دهند در هر هفته دو لیوان نوشیدنی گازدار کمتری می‌نوشند و به این ترتیب 230 کالری کمتری دریافت می‌کنند. این نتایج در خصوص افراد بزرگسال نیز صادق است.

منبع : تبیان

غذا خوردن قبل و بعد از ورزش، خطر مشکلات گوارشی را افزایش می دهد


افرادی که بلافاصله قبل و بعد از خوردن غذا ورزش و فعالیت بدنی شدید انجام می دهند، بیشتر در معرض اختلالاتی همچون مشکلات گوارشی هستند.
عماد معصومی، متخصص تغذیه در گفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: زمان غذا خوردن موضوعی بسیار مهم است و می تواند نقش زیادی در سلامتی و یا بیماری داشته باشد.
وی افزود: ورزش نیز یک نیاز ضروری برای بدن است و در صورتیکه به موقع انجام شود، سلامتی بدن به میزان زیادی تضمین می شود.

نوشیدن مایعات قبل و بعد از اهدای خون الزامی است


برای جلوگیری از ضعف و بی حالی نوشیدن مایعات قبل و بعد از اهدای خون الزامی است.
شبیر حاجی بیگی، مدیر کل سازمان انتقال خون در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از بهترین عباداتی که در ماه مبارک رمضان می توان از آن نام برد اهدا خون است، خدمتی که هر فرد با صرف حدود 30 دقیقه از وقت خود می تواند حداقل جان 3 نفر را نجات بخشد.

تخم مرغ برای قلب مفید است

بر خلاف تحقیقات قبلی،


تهران- تخم مرغ كه زمانی ماده غذایی مضری برای قلب به شمار می رفت امروزه یك ماده غذایی سالم محسوب می شود.

1391/05/21 - 14:26
به گزارش 'دیلی میل'، محققان با انجام مطالعاتی متوجه شده اند كه تخم مرغ نه تنها برای قلب مفید است بلكه می تواند به كاهش وزن نیز كمك كند.
این در حالی است محققان كانادایی هفته پیش نتایج مطالعه ای را منتشر كردند كه فواید مواد مغذی تخم مرغ را زیر سئوال می برد.
این مطالعه بر روی 1200 نفر انجام شد كه متوسط سنی 61 سال داشتند. بر اساس این مطالعه تصور می شد كه تجمع پلاك 'كاروتید' (یك ماده مومی كه موجب مسدود كردن رگ های خونی و ابتلا به بیماری قلبی عروقی می شود) در افرادی كه در هفته دست كم دو عدد تخم مرغ مصرف می كنند، افزایش می یابد.
محققان عامل این تاثیر را زرده تخم مرغ می دانستند.
اما با توجه به تغییراتی كه امروز در غذای مرغ ها ایجاد شده است تخم مرغ امروز سالم تر از تخم مرغ هایی است كه 30 سال پیش تولید می شدند.
***آیا تخم مرغ برای كلسترول بد است؟
'هلن باند' از انجمن رژیم غذایی انگلیس در این مورد گفت : نتایج تحقیق اخیر محققان كانادایی مغایر با تصور علمی فعلی است.
چند سال پیش 'بروس گریفن' استاد متابولیسم غذایی دانشگاه 'سوری' با تجزیه و تحلیل 30 مطالعه كه در بیش از 30 سال بر روی تخم مرغ انجام شده بود ، متوجه شد كه تخم مرغ هیچ تاثیرمهمی از لحاظ بالینی بر روی سطح كلسترول بدن ندارد.
***مصرف تخم مرغ به محافظت از قلب كمك می كند
'هلن باند' افزود : در حقیقت نتایج یك مطالعه كه در مجله آمریكایی Clinical Nutrition' منتشر شده است ، نشان داد كه مصرف تخم مرغ به حفظ سطح فشار خون سالم بدن كمك می كند.
همچنین سال گذشته دانشمندان دانشگاه 'آلبرتا' كشف كردند كه زرده تخم مرغ حاوی دو آمینو اسید مهم به نامهای 'ترتوفان' و 'تیروزین' است و مقدار آنتی اكسیدان های موجود در دو زرده تخم مرغ خام تقریبا برابر یك عدد سیب است.
این در حالی است كه نیمرو كردن و یا جوشاندن تخم مرغ سطح آنتی اكسیدان های موجود در آن را به نصف كاهش می دهد.
*** آیا تخم مرغ یك ماده غذایی بسیار پر قدرت است؟
به لطف تغییراتی كه در غذای مرغ ها داده شده است تخم مرغ های امروز سالم تر از تخم مرغ هایی هستند كه 30 سال پیش تولید می شدند.
تخم مرغ های امروزی حاوی 70 درصد ویتامین D بیشتر هستند. همچنین هر زرده تخم مرغ حاوی 13 ماده مغذی مهم است.
در یك مطالعه محققان زنان چاق را به دو دسته تقسیم كردند و به یك گروه در وعده صبحانه تخم مرغ و به گروه دیگر نان شیرین دادند.
محققان مشاهده كردند زنان چاقی كه در وعده صبحانه خود تخم مرغ مصرف می كردند در طول 24 ساعت كالری كمتری نسبت به زنان گروه دیگر مصرف می كردند.
*** یك نفر چند عدد تخم مرغ باید بخورد؟
محققان در مورد تعداد تخم مرغی كه یك فرد باید مصرف كند ، می گویند، بر اساس یك رژیم غذایی سالم و موزون هر تعداد تخم مرغی كه بخواهیم می توانیم مصرف كنیم و در این رابطه هیچ حد بالایی وجود ندارد مگر این كه شخص به طور ارثی دارای كلسترول بالا باشد.
محققان در رابطه با مطالعه محققان كانادایی كه نشان داده بود مصرف زرده تخم مرغ موجب افزایش پلاك كاروتید می شود، گفتند: به هر حال میزان پلاك كاروتید پس از 40 سالگی افزایش می یابد.
آنها افزودند: همچنین محققان كانادایی در مطالعه خود عوامل شیوه زندگی مانند ورزش و رژیم غذایی را مورد بررسی قرار ندادند.
*** آیا تخم مرغ موجب چاقی می شود؟
تجزیه و تحلیل محققان نشان داد كه تخم مرغ های امروزی نسبت به 30 سال پیش حاوی حدود 20 درصد چربی كمتر، 13 درصد كالری كمتر و 10 درصد كلسترول كمتر است.
همچنین مطالعه بر روی زنان چاق نشان داد زنانی كه در وعده صبحانه خود تخم مرغ می خوردند كالری كمتری در عرض 24 ساعت مصرف می كردند كه محققان این اثرات مثبت تخم مرغ را به اثرات سیر كنندگی پروتئین آن نسبت می دهند.

بهترین درمان طبیعی برای جلوگیری از سرفه مصرف عسل است


تهران - بهترین درمان طبیعی برای جلوگیری از سرفه های شبانه به هنگام سرماخوردگی مصرف عسل است.

1391/05/21 - 14:26
به گزارش 'هلث'، معمولاً سرفه‌های شبانه در هنگام سرماخوردگی باعث می‌شود كه بیمار اذیت شود و خواب راحتی نداشته باشد؛ از طرفی بقیه افراد خانواده نیز معمولاً از صدای سرفه بیمار گله‌مندند. محققان به تازگی دریافتند كه استفاده از عسل موجب قطع سرفه شده و باعث می‌شود بیمار در شب خواب راحتی داشته باشد.
متخصصان اطفال این روش را به‌خصوص برای اطفال توصیه می‌كنند چراكه والدین برای قطع سرفه كودكان در شب معمولا از شربت سرفه استفاده می‌كنند كه این دارو می تواند برای كودك مضراتی را در صورت مصرف زیاد و مداوم به دنبال داشته باشد.
عسل یك آنتی اكسیدان بسیار قوی است و به راحتی می‌تواند جایگزین انواع شربت‌های سرفه شود.
متخصصان اطفال به والدین كودكان زیر چهار سال توصیه می‌كنند كه به هیچ عنوان برای قطع سرفه كودك از شربت استفاده نكنند و عسل را جایگزین داروی شیمیایی كنند.

مصرف نمك موجب پوكی استخوان می‌شود


 محققان تغذیه به تازگی دریافتند كه مصرف زیاد نمك سطح كلسیم را در بدن تخلیه می كند و به بروز پوكی و شكستگی استخوان منجر می‌شود

1391/05/21 - 14:26
به گزارش ' هلث'، این تنها یكی از آسیب‌هایی است كه این ماده كشنده به بدن وارد می‌كند. زمانی‌كه سدیم از بدن دفع می‌شود به همراه خود كلسیم را نیز از بدن خارج می‌كند. مطالعات جدید پاسخ این سوال را كه چرا افرادی با رژیم غذایی پرنمك به سنگ كلیه و پوكی استخوان دچار می‌شوند روشن می‌كند. در واقع این یافته جدید ارتباط بین این دو ماده معدنی را مشخص می‌كند.

خوراكی هایی كه به طور طبیعی موجب سفیدشدن دندانها می شوند

محققان درمطالعه ای خوراكی هایی را شناسایی كرده اند كه به طور طبیعی موجب سفید شدن دندانها می شوند.

1391/05/21 - 14:26
1- سیب، كرفس و هویج : این میوه و سبزیجات می توانند مانند مواد لكه بر طبیعی عمل كنند و این كار با افزایش تولید بزاق كه ماده پاك كننده دهان است ،‌انجام می دهد. این میوه و سبزی ها همچنین باكتری های تولید كننده بوی بد دهان را از بین می برند.

نوزادان تغذيه نشده با شير مادر كم تحملند


7468.jpg
یک روانپزشک با تاکید بر این‌که تغذیه با شیر مادر ارتباط روانی مناسبی بین کودک و مادر برقرار می‌کند، افزود: تغذیه انحصاری با شیر مادر رشد روانی کودک در بزرگسالی را بالا می‌برد.
دکتر فائزه تاتاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، اظهار كرد: فردی که با شیر مادر تغذیه شده از سلامت روانی بالایی برخوردار است، چرا که براساس تحقیقات انجام شده، ارتباط چشم در چشم، رخ به رخ و پوست به پوست مادر و فرزند، آرامش روانی به فرد داده و بر رفتار و عملکرد وی تاثیر گذار خواهد بود؛ خود این مسئله باعث می‌شود که از بسیاری از نابهنجاری‌های جامعه جلوگیری شود.

آب سيب‌زميني براي درمان زخم معده مفيد است


21-168.jpg
متخصصان دانشگاه منچستر در يك آزمايش جديد آشكار ساختند كه آب سيب زميني به بهبود و درمان زخم‌هاي معده كمك مي‌كند.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، اين متخصصان مي‌گويند: سيب‌زميني حاوي مولكولهاي آنتي باكتريال خاص و منحصر به فردي است كه اين مولكول‌ها مي‌توانند زخم‌هاي معده را درمان كنند.

آهن موجود در گوشت قرمز سرطانزاست


1-592.jpg
دانشمندان معتقدند سطح بالاي آهن موجود در گوشت قرمز، خطر ابتلا به سرطان روده را افزايش مي‌دهد.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، تحقيقات دانشمندان انگليسي در توضيح سرطان‌زا بودن گوشت قرمز حاكي از آن است يكي از دلايلي كه مصرف گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان روده را بالا مي‌برد، مقدار آهن موجود در آن است.

از بچه‌های قیطونی تا نوجوانانی با اضافه وزن زیاد


افزایش چاقی نوجوانان با عادات تغذیه‌ای اشتباه


زندگی در جوامع ماشینی امروزی مشکلات بسیاری از جمله چاقی را برای افراد به بار آورده که ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله دیابت، فشارخون، بیماری قلبی و سرطان را افزایش داده و روی سلامتی افراد سایه انداخته است. اضافه وزن و چاقی دیگر مخصوص بزرگسالان نیست و بسیاری از نوجوانان را هم درگیر گرده است.

به گزارش خبرنگار سینانیوز، شاید بیست و یکم مرداد ماه روز ملی نوجوان فرصت خوبی باشد که به مسائل بهداشتی و سلامتی کودکان از جمله اضافه وزن و تغذیه و تحرک نامناسب نگاهی دوباره داشته باشیم. 

كودكان تا دو سالگي تنها به قطره آهن و مولتي ويتامين نياز دارند


كودكان تا دو سالگي به جز قطره آ+د يا مولتي ويتامين و قطره يا شربت آهن به هيچ مكمل ديگري نياز ندارند.
دكتر زهرا عبداللهي سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بيان اين مطلب تأكيد كرد:‌ قطره آهن را نبايد همزمان با وعده شير كودك داد زيرا كلسيم موجود در شير مادر، از جذب آهن جلوگيري مي كند.
وي افزود: استفاده از مولتي ويتامين و يا قطره آ+ د پس از وعده شير و يا غذاي كمكي مشكلي ايجاد نمي كند و ميوه ها و آب ميوه هاي طبيعي و تازه به خصوص مركبات، موجب افزايش جذب آهن مي شوند كه مي توان قطره آهن را همراه با آنها و متناسب با سن كودك توصيه كرد.
اين متخصص تغذيه همچنين به خواص تغذيه اي مغزها و انواع حبوبات اشاره كرد و گفت: انواع مغزها سرشار از آهن، روي، ويتامين ها و چربي هاي مفيد هستند همچنين انواع حبوبات مانند نخود آبگوشتي، انواع لوبياها و عدس منابع غني از پروتئين، پتاسيم، آهن، اسيد فوليك، منيزيوم و مس هستند و استفاده از اين مواد مغذي به تأمين ويتامين ها و ساير مواد مورد نياز بدن كودك كمك كند. 

مصرف زیاد تنقلات، سلامت کودکان را به خطر می‌اندازد


تنقلاتی مانند ذرت بو داده، پفک، چیپس، بستنی، بیسکویت و شکلات، به دلیل استفاده از نگه‌دارنده‌ها و طعم‌دهنده‌های مصنوعی، سلامت کودک را به خطر می‌اندازند.
به گزارش وب دا، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی، ضمن بیان این مطلب گفت: انواع تنقلات ارزش تغذیه ای بالایی نداشته و موجب بی اشتهایی كودك مي‌شوند.
سمانه عزیزی با بیان اینکه این تنقلات معده‌های کوچک کودکان را به سرعت پر می‌کنند، ادامه داد: کودکان هنگام گرسنگی به خوردن تنقلات تمایل نشان داده و در صورت دسترسی به این مواد و یا عدم مقاومت والدین، با اشتهای زیاد تنقلات را مصرف نموده و از وعده‌های اصلی غذایی باز می‌مانند.

شير مادر موجب تقويت عملكرد ريه نوزاد مي‌شود

 شير مادر موجب تقويت عملكرد ريه نوزاد مي‌شود.
به گزارش وب دا، متخصص اطفال دانشگاه علوم پزشكي ياسوج ضمن بیان این مطلب گفت: شیر مادر از لحظه تولد تا پایان 6ماهگی، می تواند به تنهایی تمام نیازهای غذایی شیر خوار را تامين نماید و ضرورتی برای استفاده از آب یا مایعات دیگر به شیرخوار  نیست.
دکتر سیامک پیدایش افزود افزایش ضریب هوشی نوزاد، محافظت او در برابر پنومونی، مسمومیت غذایی، برونشیت، عفونت‌های میکروبی، آنفولانزا، عفونت گوش، آلرژی، جوش، اسهال و سرخچه، از جمله مزايايي است كه استفاده از شير مادر به همراه دارد.

رويكرد جديدي براي محافظت از ابتلا به ديابت با استفاده از يك پروتئين

 فعال كردن پروتئيني به نام سيرتوين مي‌تواند در درمان ديابت نقش مؤثري داشته باشد.


به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه متابوليسم سلولي، محققان با انجام بررسي‌هاي خود دريافتند كه فعال كردن پروتئين سيرتوين كه به نظر مي‌رسد روند پيري را در موش‌ها و حيوانات ديگر كند مي‌كند، مي‌تواند در مقابل مضرات ايجاد شده از يك رژيم غذايي با چربي بالا مانند بيماري ديابت از بدن محافظت كند.
براساس اين گزارش محققان مشاهده كردند كه هنگامي كه موش‌هاي فاقد پروتئين سيرتوين يا SIRT1  در معرض يك رژيم غذايي با چربي بالا قرار گرفتند، اختلالات متابوليكي از جمله چاقي و ديابت در آنها خيلي زودتر از موش‌هاي عادي با قرار گرفتن در همين شرايط بروز مي‌كند.

غذا را بلافاصله پس از پخت، از ظروف چدنی خارج کنید

  بعد از اتمام پخت، ماده غذایی را از درون ظروف چدنی خارج کنید تا اکسید نشود.
به گزارش وب دا، کارشناس تغذیه مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن بیان این مطلب توصیه کرد: استفاده از ظروف مختلف برای پخت غذا بسیار اهمیت دارد و افرادی که کیفیت و طعم غذا برای آن‌ها مهم است، باید به کیفیت ظرفی که درآن غذا تهیه می‌شود نیز اهمیت بدهند. جنس ظرف و روکش آن در پخش گرما و سرعت پخت غذا تأثیر دارد.
ناهید برخورداری اظهار داشت: چدن‌ها که ترکیبی از آهن و کربن هستند، عمر بالایی دارند. این ظروف مناسب پخت طولانی با دمای متوسط هستند و اگر فاقد آلومینیوم باشند، برای پخت‌وپز مناسب محسوب می‌شوند.

رژیم غذایی مناسب، ضریب هوشی کودکان را بالا می برد

 دادن غذاهاي سالم و مقوي، منجر به افزايش IQ‌ در كوكان مي‌شود.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه آنلاين اپيدميولوژي اروپا، محققان دانشگاه آدلايد با مشاهده رژيم غذايي بيش از 7000 كودك در 6 ماهگي، 15 ماهگي و 2 سالگي و بررسي ضريب هوشي آنها در 8 سالگي دريافتند كه داشتن الگوهاي غذايي مانند استفاده از غذاهاي سنتي، غذاهاي آماده و يا غذاهاي بي‌ارزش و فاقد منابع مهم در خوراك كودكان با ضريب هوشي آنها مرتبط است.
براساس اين گزارش محققان افزودند: نوزاداني كه تا شش ماهگي فقط با شيرمادر تغذيه شدند و يك رژيم غذايي سالم و منظم با حبوبات، پنير، ميوه‌ها و سبزيجات را در 15 ماهگي و 24 ماهگي دريافت كردند، تا 2 امتياز ضريب هوشي بالاتري در سنين 8 سالگي نسبت به كودكان هم سن خود داشتند.