در ظروف آلومینیومی غذا بپزید


پخت‌وپز برای بخش عمده‌ای از خانواده‌ها امری روزانه و همیشگی است.


در ظروف آلومینیومی غذا بپزیدبرای پختن در دوره‌های مختلف، ظروف متفاوتی به فراخور سلیقه‌های مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و توصیه‌های کارشناسان تغذیه استفاده شده و می‌شود. یک روز کارشناسی می‌گوید که ظرف‌های مسی برای بدن بهتر است و روز دیگر کارشناسی دیگر ظرف‌های تفلون را سمی می‌داند. در این گفت‌وگو نظر دکتر مسعود کیمیاگر متخصص تغذیه را در مورد چند ظرف مختلف که برای پخت‌وپز در کشور مرسوم است پرسیده‌ایم.
  • در حال حاضر ظروفی که عموما برای پخت‌وپز استفاده می‌شوند کدام است و هر کدام چه ویژگی دارند؟

چند توصیه تغذیه‌ای برای سلامت دندان‌ها


با رعایت چند توصیه‌ تغذیه‌ای ساده، به راحتی می‌توانید به سلامت دندان‌های خود کمک کنید.
چند توصیه تغذیه‌ای برای سلامت دندان‌ها* هر روز به جای برنج و نان سفید از غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، جوی دو سر و نان تیره استفاده کنید.
* سبزی‌جات سبز تیره یا نارنجی رنگ بیشتر مصرف نمایید.
* میوه‌های گوناگون بخورید.
* از رژیم پر غلات، میوه‌جات و سبزی‌جات پیروی کنید.
* برای تأمین بخشی از پروتئین روزانه خود ماهی، حبوبات، مغزها و دانه‌ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
* غذاهای کم نمک مصرف کنید.
* وزن خود را در حد متعادل حفظ کنید و فعالیت بدنی کافی داشته باشید.
* به طور کلی در هرم غذایی خود باید غلات کافی، حداقل دو و نیم واحد سبزی‌جات، 2 واحد میوه، حداقل 3 لیوان شیر، ماست و پنیر حاوی کلسیم و پروتئین‌هایی مانند گوشت، حبوبات، تخم‌مرغ و مغزها را قرار دهید و در مصرف چربی‌ها و شیرینی‌ها امساک نمایید.
ماهنامه دنیای تغذیه - شماره 76

مواظب باشيد خودتان هم كپك نزنيد

جام جم آنلاين: احتمالاً بارها مواد غذایی كپك‌زده را دیده‌اید و حتی خیلی مواقع بخش كپك‌زده را دور ریخته، بقیه را مصرف كرده باشید و به مریضی یا مسمومیتی هم دچار نشده باشید.

بخت یارتان بوده و آن چند بار از چنگ بیماری یا حتی مرگ جسته‌اید! باور ندارید؟ بفرمایید بخوانید:
كپك، میكروارگانیسمی است كه بهترین مكان برای رشد و گسترش آن محیط مرطوب و سرشار از مواد مغذی‌ است. این موجود ذره‌بینی می‌تواند شرایط محیطی سخت را تحمل كند و به بقا ادامه دهند تا زمانی كه شرایط مناسب برای تكثیر سریع‌ فراهم شود.
یكی از دلایلی كه تجمع كوچكی از آنها گاهی حتی روی پرده حمام یا كاشی‌های دستشویی هم دیده می‌شود، همین است.

رژيم نگيريد، اما وزن كم كنيد

جام جم آنلاين: متخصصان تغذيه و سلامت كانادا شيوه‌اي سالم و بدون درد و ناراحتي را براي كاهش وزن ارايه دادند.
راهكارهايي كه اين محققان ارايه كردند به قرار زير است:
لقمه‌هاي كوچك برداريد، اما مدت بيشتري غذا را بجويد.
هرگز روز را بدون صبحانه آغاز نكنيد. هنگام غذا خوردن فقط غذا بخوريد و همزمان كار ديگري انجام ندهيد، چون تمركز مغزتان از غذا خوردن منحرف مي‌شود و زياد از حد مي‌خوريد.
غذا را زياد نپزيد چون ارزش غذايي و ريزمغذي‌هايش را از دست مي‌دهد و اگر بدن تان به اندازه كافي ريزمغذي‌ها را دريافت نكند، احساس سيري نخواهيد كرد در نتيجه حجم زيادي غذاي كم ويتامين وارد بدنتان مي‌كنيد.

شش راز سلامتی از اطراف جهان


از ژاپن تا روسیه، یونان تا هند و پاناما هر فرهنگ و کشوری رازهای برای سلامتی و طول عمر خود دارد. درمانهای سنتی مثل چای‌های گیاهی و معجون‌هایی که از گیاهان و ادویه‌های بومی تهیه می‌شوند، شاید غیرمنطقی به نظر برسند اما مطالعات نشان داده‌اند برخی از آنها کارساز هم هستند. در ادامه مطلب شش درمان سنتی از شش نقطه جهان آورده می‌شود.

کاهش وزنده غذای برتر برای کاهش وزن


با مصرف ده غذای برتر توصیه شده در این مقاله، بدنتان بهتر می‌تواند بافت ماهیچه‌ای خود را افزایش داده و از ذخیره سازی چربی جلوگیری کند.

بادام
بادام منبع خوبی از پروتئین، فیبر و چربی سالم است. در مطالعه‌ای که به مدت ۲۴ هفته به طول کشید افرادی که در میان وعده خود بادام داشتند ۱۸% وزنشان را کم کردند و افرادی که میان وعده‌هایی بر پایه کربوهیدرات مصرف می‌کردند ۱۱% وزن کم کردند.

بیست عادتی که چاقتان می‌کند


آیا فکر می‌کنید تنها خوردن چربی چاقتان می‌کند؟ پس لازم است برای آشنایی با عادات چاق‌کننده مقاله زیر را مطالعه کنید.

اول/ خوردن محصولات کم چرب
خوردن چربی چاقتان نمی‌کند، همانطور که خوردن پول، پولدارتان نمی‌کند. سی سال پیش آمریکایی‌ها آمدند و براساس همین فکر که چربی عامل چاقیست، غذاهای خود را کم چرب یا بدون چربی درست کردند. اما آمارها امروز نشان از دوبرابر شدن چاقی بزرگسالان و سه برابر شدن چاقی کودکان دارد. چرا؟
چون:

نقش تغذیه بر سلامتی بدن چیست؟


:مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: انتقال دهنده های عصبی که به رژیم غذایی وابسته اند شامل موادی مانند نوراپینفرین، سروتونین و دوپامین است که هر کدام از این مواد نقش مهمی در تناسب اندام وداشتن بدنی سالم دارند.

وی ادامه داد: مصرف مواد شیمیایی ( دو پامین و نوراپینفرین) موجب افزایش هوشیاری، بالا بردن قدرت تصمیم گیری و انرژی لازم برای فعالیت های روزانه را در  فرد ایجاد می کند و به سروتونین موجب کاهش استرس و آرام بخش است. کیمیاگر عنوان کرد: 

مصرف توت سفید باعث کاهش وزن می شود

قندی که در توت سفید وجود دارد برای کسانی که قند خون بالایی دارند مفید است.
رضا رحیمی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: توت سفید حاوی مواد پر کالری مانند انواع پروتئین های گیاهی، کلسیم، چربی و آهن است.
وی ادامه داد: افرادی که قند خون بالایی دارند به جای مصرف شیرینی های مضر بهتر است توت سفید مصرف کنند، همچنین آنتی اکسیدان موجود در آن (توت سفید) از بروز بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می کند.
رحیمی در پایان تاکید کرد: توت سفید حاوی فیبر است، مصرف توت سفید موجب کاهش وزن می شود، در درمان کم خونی موثر است، به علت وجود ویتامین های گروه B در رفع استرس، اضطراب و عصبانیت موثر است و در تقویت بینایی مفید است.

زردچوبه سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند


1112.jpg
متخصصان علوم پزشكي در امريكا تاكيد كردند زردچوبه كه يكي از چاشني‌هاي معمول غذايي است تاثير فوق‌العاده‌اي در مقابله با عفونت‌ها و تقويت سيستم ايمني بدن دارد.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، متخصصان دانشگاه ايالتي اورگون در امريكا مي‌گويند: كركومين ماده اصلي موجود در زردچوبه است كه در تقويت سيستم ايمني بدن تاثير چشمگيري دارد. اين ماده توليد نوعي پروتئين مرسوم به "پپتيد كاتلي سيدين" را افزايش مي‌دهد كه اين پروتئين نيز به نوبه خود خاصيت ضد ميكروبي فوق‌العاده‌اي بالايي دارد.

8 شگرد عجيب براي كاهش وزن


6717.JPG
بسياري از ما ممكن است تاكنون بيشتر روش‌هاي كم كردن وزن را امتحان كرده اما نتيجه دلخواه را نگرفته باشيم.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، سايت اينترنتي كواتر – بورنز در يك مقاله جديد هشت روش عجيب يا به عبارت ديگر هشت حقه موثر را براي كمك به لاغر شدن ارائه كرده و توصيه مي‌كند كه اگر شما هم از دسته افرادي هستيد كه از تكنيك‌هاي لاغري نااميد شده‌ايد، با بكار بستن صحيح اين هشت راه‌كار، مي‌توانيد به نتايج مفيدي دست پيدا كنيد. اين راه‌كارها عبارتند از: