مـاهي را سرخ نکنيد



نگاه متخصص تغذيه/ دکتر مسعود کيمياگر/استاد انستيتو تحقيقات تغذيه کشور و دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي

هدف از خوردن ماهي چيست و چرا مصرف حداقل 2 وعده گوشت ماهي در طول هفته توصيه مي‌شود؟ اين سوال، سوال خيلي از خواننده‌هاي «سلامت» است و جواب ساده‌اي هم دارد...
 گوشت ماهي حاوي اسيدهاي چرب امگا3 است که خواص فراوان اين نوع چربي مانند پيشگيري از افسردگي يا تقويت مغز و پيشگيري از ابتلا به آلزايمر بر هيچ‌کس پوشيده نيست. ضمن اينکه امگا3 يکي از دوستداران قلب و افزايش‌دهنده چربي خوب خون يا همان HDL هم محسوب مي‌شود. بد نيست بدانيد تقريبا تمام ماهي‌ها حاوي امگا3 هستند؛ حتي همين ماهي‌هاي قزل‌آلاي پرورشي که بيشتر ما مصرف مي‌کنيم هم امگا3 دارند.

نگاهي به گوشت چرخ‌کرده ماهي



ندا احمدلو/گفت و گو با دکتر عباسعلي مطلبي رييس موسسه تحقيقات شيلات

گوشت چرخ‌کرده ماهي که شايد اسمش را هم نشنيده باشيد، پس از بستني و پفک‌ماهي، جزو فرآورده‌هايي است که حدود 2 سال است در ايران توليد و در خيلي از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي به خصوص در شهرهاي بزرگ و مجاور دريا به فروش مي‌رسد...
 متاسفانه اطلاع‌رساني ضعيفي که در مورد اين محصول مغذي و کم‌هزينه صورت گرفته، باعث شده ما آشنايي چنداني با آنها پيدا نکنيم و هنوز هم آن را در سبد غذايي خانواده‌مان جا نداده باشيم. به همين منظور گفت‌وگويي را با دکتر عباسعلي مطلبي، متخصص بهداشت موادغذايي و رييس موسسه تحقيقات شيلات ايران در اين مورد انجام داده‌ايم که مشروح آن را در ادامه مي‌خوانيد.

قابل توجه خانم هایی که می خواهند لاغر شوند!


قابل توجه خانم هایی که می خواهند لاغر شوند!
یک سوم دخترها بیش از حد چاق هستند و به نحوی متناقض، یک دوم آنها می‌خواهند لاغر شوند؛ و یک پنجم آنها به طور جدی و با ارادۀ شدید خواهان لاغر شدن هستند.
بچه ها و وزن: پسرهای خیلی چاق و دخترهایی که می‌خواهند لاغر شوند...
یک پنجم بچه ها اضافه وزن دارند، بیشترشان هم پسر هستند.
بالعکس 60% دخترها علی رغم وزن مناسب و اندام نرمال شان، دوست دارند لاغر شوند.

آیا آشپزی با باربکیو می‌تواند عامل ایجاد سرطان باشد؟


آیا آشپزی با باربکیو می‌تواند عامل ایجاد سرطان باشد؟
آشپزی با باربکیو به سلامتی افراد صدمه ای نمی‌زند، این جمله نتیجه گیری ای است که از سوی متخصصان آژانس ملی سلامت فرانسه اعلام شده است.

 این شیوۀ پخت و پز که متهم به ایجاد سرطان بود، به شرط به کارگیری درست، حتی می‌تواند در برقراری تعادل غذایی سهیم باشد.

ويارهاي شديد دوران بارداري از عوامل افسردگي پس از زايمان

3-73.JPG

يک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افسردگی پس از زایمان در زنانی که اقوام نزدیک آنها سابقه افسردگی دارند بیشتر ديده مي‌شود.
شهناز آرام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، با بيان اين‌كه 20 درصد از زنان پس از زايمان در معرض افسردگي قرار دارند، اظهار كرد: مصرف دخانيات و الكل، ويارهاي شديد در دوران بارداري، زايمان‌هاي زودرس و بارداری‌های نامشروع از جمله عواملی است که می‌تواند موجب افسردگي پس از زايمان شود.
وي با اشاره به اين‌كه افسردگي پس از زايمان با مصرف داروهاي افسردگي در مدت 6 هفته بهبود می‌یابد، افزود: زناني كه پيش از زايمان يا در دوران بارداري سابقه افسردگي دارند بیشتر در معرض ابتلا به افسردگي پس از زايمان قرار دارند.

درمان ديابت با داروهاي خوشمزه


03-37.jpgمتخصصان علوم پزشكي در دانشگاه ايلينويز با انجام آزمايشات جديد دريافته‌اند كه برخي از تركيبات موجود در شربت توت سياه و تمشك آبي مي‌توانند از فعاليت آنزيم‌هايي كه مسوول جذب كربوهيدراتها هستند جلوگيري كنند و به همين دليل مي‌توان در آينده از اين تركيبات براي توليد داروهاي ديابتي طعم‌دار استفاده كرد.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، اين متخصصان معتقدند با كمك يافته جديد مي‌توان به كاهش قند خون در بيماران ديابتي كمك كرد.

بلافاصله پس از صرف غذا، آب‌تني نكنيد


3245.jpg
احتمالا در دوران كودكي بارها از والدين خود شنيده‌ايد كه شنا و آب تني كردن بلافاصله پس از خوردن غذا، خطرناك است و به بدن آسيب مي‌رساند.
به گزارش سرويس سلامت ايسنا، پزشكان در يك مطالعه جديد اين توصيه قديمي را به لحاظ علمي تاييد كرده و تاكيد دارند كه اگر قصد آب تني كردن داريد بلافاصله پس از صرف غذا اين كار را انجام ندهيد و حداقل تا يك ساعت شنا كردن را به تعويق بيندازيد.

مصرف این سبزی باعث آرادمش اعصاب می‌شود


اگر دچار تشویش و استرس هستید و می خواهید آرامش اعصاب خود را به دست آورید ، از این سبزی میل کنید.
مصرف این سبزی باعث آرامش اعصاب می‌شود
به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از بيترين مسعود کیمیاگر افزود: کرفس سرشار از ویتامین A و C است و می‌تواند تأمین کننده بخشی از نیازهای بدن به این ۲ ویتامین باشد.و به دلیل داشتن منیزیم و پتاسیم موجب آرامش اعصاب و کاهش فشارخون و کلسترول خون می‌شود.
وی گفت: در بین مردم رایج شده است که کرفس یا آب آن انسان را لاغر می‌کند ولی اشتباه است. در کرفس ترکیبی وجود ندارد که لاغر کننده باشد.

پسته بخورید سرطان نگیرید


پسته می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، در حال حاضر دانشمندان اثبات کرده اند که مغز آجیل ها مانند گردو، فندق و بادام و ... برای سلامت قلب مفید هستند، اما یافته های اخیر نشان می دهد که پسته می تواند خطر ابتلا به برخی از سرطان ها را کاهش می دهد.
فیل لمبرت Phil Lempert ، کارشناس مواد غذایی دانشگاه تگزاس گفت: گاما توکو فرول، نوعی خاص از ویتامین E موجود در پسته باعث می شود که پسته برای جلوگیری از سرطان مفید باشد.
این پژوهش نشان داد که پس از گذشت یک ماه افرادی که پسته مصرف می کنند سطح بالاتری از گاما توکوفرول را در خون در مقایسه با افرادی که پسته مصرف نمی کردند داشته اند.
علاوه بر این پسته برای سیستم عصبی و محافظت از پوست فوق العاده مفید است.

عدم تعادل غذايي و پرخوري شايعترين علت چاقي در كودكان


عوامل متعددي در چاقي كودكان و نوجوانان موثر است اما شايعترين علت چاقي در اين گروه عدم تعادل غذايي، الگوهاي بد تغذيه اي و پرخوري و بد خوري است.

كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت:  برخي كودكان قبل از بلوغ و جهش رشد، ابتدا چند كيلويي وزن اضافه مي كنند و ممكن است چاق تر به نظر برسند ولي با رسيدن به سن بلوغ و جهش رشد، اين وضعيت به طور طبيعي اصلاح مي شود.

3 ماده ی غذایی مرتبط با شیمی درمانی


شیمی درمانی یا کموتراپی عبارت از مصرف ترکیبات شیمیایی برای درمان بیماری های عفونی جهت از بین بردن ارگانیسم های عفونت‌ زا، بدون آسیب رساندن به بافت های میزبان می ‌باشد.
برخی مواد غذایی می توانند به این درمان کمک کنند و یا حتی مانع آن شوند،
در این مطلب درباره ی سه ماده ی غذایی که به نحوی در شیمی درمانی ها موثر هستند، نکاتی ذکر شده است.
روغن ماهی:
پزشکان تاکید دارند رژیم غذایی غنی از روغن ماهی برای افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می ‌گیرند، مفید است.
این پزشکان تاکید کردند روغن ماهی به بیماران سرطانی که وزن زیادی از دست داده ‌اند کمک می‌ کند که پس از شیمی درمانی، دچار افزایش وزن شدید نشوند.

شيمي غذا

اصولا مواد غذايي به سه طبقه اصلي تقسيم مي‌شوند:

1. مواد غذايي اصلي

2. ويتامين‌ها

3. مواد معدني و املاح

مواد غذايي اصل شامل:

1. كربوهيدرات‌ها (قندها)

2. ليپيدها (چربي‌ها)

3. پروتين‌ها

به طور كلي، انرژي مورد نياز ورزشكار بايد 50 درصد از كربوهيدارت‌هاي پيچيده، 20 درصد تا 30 درصد از چربي‌ها و 10 درصد تا 15 درصد از پروتين‌‌ها و 10 درصد قندهاي ساده تامين شود.

شیمی مواد غذایی

شیمی مواد غذایی
دید کلی 
غذا و تغذیه ، بی‌شک مهمترین موضوع مورد بحث دنیای امروز را تشکیل می‌دهد. افزایش آگاهی و دانش مردم در مورد خصوصیات تغذیه‌ای ترکیبهای مختلفی غذایی ، نیازمند این است که در مورد غذاهای خاص اطلاعات بیشتری مانند میزان هر یک از مواد معدنی و ویتامینها و مقدار مواد قندی و چربی‌ها ارائه شود.
امروزه بسیاری از روشهای مورد استفاده در تجزیه غذاها بر اساس سیستمی استوار است که حدود صد سال پیش توسط دو دانشمند آلمانی به نامهای Stohman و Hennberg برای تجزیه مواد غذایی دامی ارائه گردید و تحت عنوان تجزیه تقریبی غذاها نامگذاری شد. این طرح تجزیه‌ای شامل اندازه گیری اجزای اصلی غذا با استفاده از روشهای نسبتا سریع و قابل قبول بدون نیاز به وسایل یا مواد شیمیایی پیچیده می‌باشد.