خواص دارویی بالنگ

بالنگ در كتب طب سنتی با نام « اترج كبیر » آمده است. میوه آن را به فارسی بالنگ گویند و از نظر گیاه شناسی واریته از باد رنگ است.

این درختچه دارای میوه های زشتی است كه گاهی به وزن یك كیلو گرم نیز می رسد. نوع دیگری از بالنگ را به فارسی « بادرنگ » می نامند و در كتب طب سنتی با نام های بادرنج، باذرنج و اترج صغیر آمده است.

بالنگ درختچه ای است به شكل غیر منظم، برگ آن با كمی اختلاف شبیه سایر مركبات ولی میوه آن به كلی متفاوت و نوع كبیر آن در ابعاد یك خربزه كوچك است. شكل آن دراز از یك طرف متصل به شاخه كمی پهن و از طرف دیگر به نوك باركی ختم می شود.

پوست آن به رنگ زرد طلایی خیلی ضخیم، موج دار و دارای برآمدگی هایی مانند تاول درشت است. قسمت عمده میوه را با پوست زرد و گوشت سفید داخل پوست را گرفته و تقریباً جایی برای پولپ ترش غیر خوراكی وسط آن باقی نگذارده است. گل آن سفید می باشد.

خواص طبی بامیه

بامیه گیاهی است گرم‌سیری که در نقاط سرد، کم‌رشد و کم‌محصول می‌شود. گیاه دارای ساقه راست، پوشیده از تار و ارتفاع ۵/. تا ۱ متر ( گاهی ۲ متر) است. برگهائی به شکل قلب تخم فرعی مرکب از ۵-۳ لوب و گلهایی منفرد درکناره برگها دارد. رنگ گلبرگهای آن زرد ولی در قسمت وسط قرمز رنگ است. میوه هرمی شکل، دراز و محتوی دانه‌های پوشیده از تار دارد.

خواص درمانی:
بامیه از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است.
  1. یامیه یک سبزی لذیذ و مقوی است.
  2. جوشانده ی بامیه تقویت کننده و نرم کننده ی پوست است.
  3. بامیه ادرارآور است.
  4. بامیه درمان کننده ی سوزش و درد در مجاری ادرار است.

3 خاصیت فوق‌العاده‌ی آب آلبالو

آب آلبالو خطر بیماری‌های قلبی عروقی را در مبتلایان به دیابت کاهش می‌دهد. نوشیدن این آب‌میوه، درد عضلانی ناشی از ورزش را کاهش می‌دهد و همچنین نوشیدن آن در صبح به خواب بهتر در شب کمک می‌کند.


آب آلبالو 1- آب آلبالو خطر بیماری‌های قلبی عروقی را در مبتلایان به دیابت کاهش می‌دهد

نتایج یک مطالعه نشان داده است «آنتوسیانین» موجود در آب آلبالو به کاهش عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم کمک می‌کند.
این مطالعه جهت بررسی تأثیر مصرف آب آلبالو به عنوان یک منبع غنی از آنتوسیانین‌ها بر سطح چربی‌ها و فشار خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم توسط گروهی از متخصصان دانشگاه میشیگان انجام شده است.
به گفته پزشکان، خطر بیماری‌های قلبی عروقی در مبتلایان به دیابت بالا است از این رو دست‌یابی به سطوح مناسب چربی‌های خون در این بیماران از اهمیت خاصی برخوردار است. تغذیه و از جمله مصرف آنتوسیانین‌ها، نقش مهمی در کاهش خطر بیماری‌های قلبی و فشار خون دارد.

آشنایی با خواص آلبالو

آلبالو یا به قول فرنگی‌ها همان گیلاس ترش (sour Cherry) از میوه‌های فصل تابستان است
که هم به صورت خام به عنوان میوه، مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم از آن در غذاها، دسرها و شیرینی‌های مختلف فصل استفاده می‌کنند. البته از مربا و شربت خوشمزه آن نیز نمی‌توان به‌راحتی گذشت؛ به خصوص اینکه شربت آلبالو خاصیت عطش‌زدایی نیز دارد.
درضمن، بعضی‌ها برای رفع تشنگی، آب آلبالو را به شربت آن ترجیح می‌دهند. از طرف دیگر، این میوه طبیعتی سرد دارد؛ بنابراین خوردن آن به افراد گرم‌مزاج توصیه می‌شود. به‌طورکلی آلبالو، سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی گوناگونی به خصوص ویتامین C و مقداری سدیم، منیزیم، پتاسیم، مس و روی است.

خواص فوق‌العاده‌ی آب انار

آب انارآب انار برای پیشگیری از سرطان مفید است، سلامت قلب را بهبود می‌بخشد و حتی می‌تواند توان جنسی را تقویت کند.


از نظر طب قدیم ایران میوه انار سرد، تر و قابض است. آب انار سرد و تر است. پوست انار نیز سرد و خشک و بسیار قابض است.
آب انار خون ساز است و خون را تصفیه می‌کند و برای سالمندان بهترین دارو برای تقویت کلیه است. رنگ صورت را شاداب می‌کند و شادی بخش و مفرح است. صدا را باز کرده و گرفتگی صدا را برطرف می‌کند. برای افزایش وزن مصرف انار مفید است و آب انار مقوی قلب و معده است.

آب انار راهکاری خوشمزه برای کاهش استرس

متخصصان انگلیسی در یک بررسی جدید دریافته‌اند که نوشیدن روزانه آب انار می‌تواند با پایین آوردن فشار خون و کاهش میزان هورمون استرس، تنش‌ها و استرس‌های کارمندان را در محل کار کمتر کند.
متخصصان دانشگاه کوئین مارگات در ادینبورگ با انجام آزمایشاتی، تأثیر فیزیولوژیکی مصرف روزانه نیم لیتر آب انار را طی یک دوره دو هفته‌ای مورد ارزیابی قرار دادند.
آن‌ها دریافتند تمام 60 نفری که داوطلبانه در این آزمایش شرکت کرده بودند و در محیط‌های کاری مختلف مشغول به کار بودند، پس از نوشیدن این آب میوه اشتیاق بیشتری پیدا کردند و کمتر دچار استرس و آشفتگی می‌شدند.
به گزارش روزنامه تلگراف، مطالعات بسیاری تاکنون نشان داده است که آب انار مزایای بسیاری برای سلامتی دارد و انجام مطالعات بیشتر برای شناسایی خواص مفید این میوه ضروری است.

خواص آب انار

تاثیر آب انار در دفع سموم بدن
مصرف آب انار در از بین بردن رادیکال‌های آزاد سمی در بدن موثر است.
در میان آب میوه‌ها، بیشترین ظرفیت آنتی اکسیدانی برای مهار یا خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد مربوط به آب انار به میزان 96 درصد است.
تحقیقات نشان می‌دهد آب انار در جلوگیری از تخریب گلبول‌های قرمز خون یا در اصطلاح همولیز نیز موثر است، همچنین آب انار آثار سودمندی در تقویت دستگاه دفاع آنتی اکسیدانی بدن دارد.
آمارها نشان می‌دهد مصرف مناسب غذاها یا نوشیدنی‌های غنی از ترکیبات آنتی اکسیدان میزان ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

منبع : www.mscenter.ir


آشنایی با خواص انار

انار معجزه بسته‌بندی مواد غذایی در طبیعت است؛ یک بسته دربسته از دانه‌های رنگی، از قرمز یاقوتی تا سفید مرواریدی و پرآب که کنار هم با لایه محافظ سفیدی نشسته‌اند.
آشنایی با خواص انار شاعر، همین قدر حوصله کرده که بگوید صد دانه یاقوت آنجاست اما یک انار خیلی بیشتر از این حرف‌ها دانه دارد که با نظم و ترتیب یکجا نشسته‌اند.
می‌گویند قدمت این میوه، به 4 هزار سال قبل برمی‌گردد؛ میوه‌ای که سوغات ایرانی‌ها بوده و از اینجا، به هند و سپس به آفریقای شمالی، چین، اروپا و آمریکا رفته؛
یک میوه خوش‌آب و رنگ شفابخش که انگار، هر دانه‌اش دوای دردی است.
شاید به همین خاطر بعضی‌ها اعتقاد داشتند که در میان دانه‌های انار، حتما یک دانه بهشتی  است و اگر روز جمعه یک انار کامل را طوری بخورند که حتی یک دانه‌اش هم زمین نیفتد، آن دانه از بهشت‌آمده را خورده‌اند. واژه‌های انار، هنار و نار، از القاب پارسی است.

منبع: همشهری آنلاین

خواص هل سبز




هل سبز (Elettaria)گیاهی است که بومی جنوب شرق آسیا است . هل سیاه هم از از همین خانواده محسوب می‌شود ، اما استفاده آن به‌عنوان ادویه در ایران بیشتر بصورت هل سبز است. اما در خارج از ایران این گیاه در اشکال مختلفی اعم از پودر و روغن ارائه می‌شود که در مصارف گیاهپزشکی و صنایع غذایی کاربرد دارد

هل سبز یكی از چاشنی‌های معطر مورد استفاده در بعضی از غذاها، نان‌ها، شیرینی‌ها و به‌خصوص مرباها، هل است.
 البته در مقام مقایسه، هندی‌ها و پاكستانی‌ها بیشترین مصرف‌ كننده‌های هل در جهان هستند.
 شاید جالب باشد بدانید هل، میوه گیاهی از تیره زنجبیل‌هاست و  انواع مختلف آن شامل هل سیاه، هل سفید و هل سبز است كه نوع سبز آن عطر تندتری دارد.
 در ایران بیشتر از هل سبز استفاده می کنند.

کنجد ؛ دانه ای مفید برای تقویت بدن



كنجد گیاهی است یك ساله با ارتفاع حدود یك متر كه قسمت انتهایی ساقه آن پوشیده از كرک است . برگ های آن بیضی ، باریك و نوك تیز است . گل های آن به رنگ سفید یا قرمز، به طور تك تك در كناره برگ های قسمت انتهایی ساقه ظاهر می شوند .
میوه این گیاه به صورت كپسول و محتوی دانه های كوچك و مسطح و بیضوی است كه دانه كنجد نامیده می شود و قسمت مورد استفاده این گیاه است .
وطن اصلی كنجد هندوستان است كه از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است . در حال حاضر چین بزرگترین تولید كننده كنجد در دنیا می باشد . هندوستان و حبشه از نظر تولید، بعد از چین قرار دارند . در ایران نیز مقداری كنجد تولید می شود كه بیشتر آن به مصرف تهیه روغن و حلوا ارده می رسد.

جوانه کنجد

جوانه کنجد
جوانه کنجد در مدت چند ساعت تهیه می شود و سرشار از پروتئین گیاهی و اسیدهای چرب ضروری است که بدن بشدت به آنها نیازمند است و در جوانه کنجد به میزان بیشتر از دانه کنجد یافت می شود. همچنین سرشار از ویتامین های ب۶، ب۹، E، آهن، منیزیم، کلسیم، فیبر، پتاسیم، فسفر، زینک و روی است.
کنجد به عنوان آنتی اکسیدان با رادیکال های آزاد که باعث مشکلات قلبی عروقی و پیری زودرس می شوند مبارزه می کند. دانه های کنجد منبعی از کلسیم به شمار می رود و کنجد با پوست و بخصوص جوانه زده منبع عالی از آهن است و باعث اکسیژن رسانی بهتر به مولکول های قرمز خون می شود. روی ماده ای که به دشواری در مواد غذایی مصرف می شود به وفور در کنجد حتی در کنجد تفت داده شده موجود است.
دانه های کنجد را باید دور از نور در محیطی خشک و خنک نگهداری کرد. برای تهیه جوانه کنجد دانه هایی با پوست را در کاسه پرآب ریخته به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت خیسانده سپس آب ظرف را خالی کنید اگر ریشه های سفید رنگ نمایان شده اند نشانه جوانه زدن کنجد است. می توان آنها را در همین زمان مصرف کرد درغیر این صورت آنها را در ظرف قرار داده و با دستمال کاغذی مرطوب بپوشانید پس از ۳۶ ساعت جوانه سفید رنگ کنجد رشد می کند. هر روز بایستی آب اضافی کنجد را دور ریخته و آنها را مرطوب کنید.

منبع:  http://www.aftabir.com/









فواید سویا آجیلی



آجیل سویا اخیرا وارد بازار شده و در زمره تنقلات شمرده می شود. این آجیل سرشار از پروتئین است که به تقلیل کلسترول و تنظیم اندازه قند خون یاری می کند. در ضمن به علت برخورداری از ضد اکسیدکننده ها و ایزوفلاوون ها، کمک بزرگی در رویارویی با انواع سرطان ها به حساب می آید.
فرآورده یادشده در قیاس با دیگر تنقلات نه فقط از حیث مقدار پروتئین، املاح و ویتامین های بسیاری را داراست که از جهت قیمت هم مقرون به صرفه می باشد.

ایزوفلاوون های سویا

به واقع واحدهایی از «فیتواستروژن» در سویا وجود دارند که موجب پیشگیری از ابتلا به سرطان، پوکی استخوان و امراض قلبی می شوند و همین طور باعث کاهش عوارض دوران یائسگی می گردند.
سویا نه تنها از لحاظ آهن، ویتامین های گروه B، کلسیم و روی غنی است، بلکه تنها پروتئین گیاهی است که همچون پروتئین های حیوانی حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری است. از آنجایی که میزان پروتئین روزانه مورد نیاز زنان 50 گرم و مردان 68 گرم است، 100 گرم آجیل سویا در سنجش با سایر آجیل ها بیشترین میزان پروتئین را دارا است.

خواص قیسی


بر اساس نوشته‏هاى چينى متعلق به 2000 سال قبل از ميلاد، زردآلو از آسياى شرقى نشأت گرفته و به وسيله عربها به اروپا انتقال يافت و مردم مناطق مديترانه‏اى توسط رومانيايى‏هاى با اين ميوه آشنا شدند.
پرثمرترين درختان زردآلو در سطح كشور كه ميوه آن علاوه بر مصارف داخلى، جنبه صادراتى داشته و به صورت برگه زردآلو، قيسى، آفتاب خشك و هسته آن نيز به صورت مغز هسته تلخ و شيرين به خارج از كشور صادر مى‏گردد، به ترتيب در استانهاى آذربايجان شرقى، خراسان، آذربايجان غربى، سمنان، همدان، زنجان و استان مركزى به عمل مى‏آيد. زردآلوى ايران از نظر كيفيت، كميت، رنگ و طعم در دنيا مشهور است و انواع زيادى تاكنون شناخته شده كه تعداد آنها از 130 نوع متجاوز مى‏باشد.

چلغوزه


بار درشت درخت صنوبر است و از گردو مغذی تر می باشد ولی دیر هضم تر است .
مزاج :معتدل است و اندکی گرمی دارد .
خاصیت :تغذیه پرمایه و خوب و نیروبخش می دهد رطوبت های تباه روده را از بین می برد .دیر هضم است .اگر سردمزاجان با عسل و گرم مزاجان با نبات بخورند هم خوب هضم می شود و هم تغذیه بیشتر می دهد .
اگر در آب بخیسانند تند و تیزی و زبان گزی خود را از دست می دهد و بسیار تغذیه دهنده تر می شود .حتی دانه های خرد و کوچک آن که مواد غذایی در بر ندارند اگر در آب خیس شوند از دارویی بودن به غذایی بودن تبدیل
می شوند. دانه های خرد صنوبر شناخته شده و در هر جایی هست .
مفاصل :درعلاج درد عصب ، پشت درد  و احساس سست بودن مفید است .

دیابتی ها توت خشک سفید بخورند

قند موجود در توت سفید برای کسانی که مبتلا به دیابت هستند، ضرر ندارد و آنان غالبا به جای قند سفید مصنوعی می توانند چای را با توت خشک بخورند. به گزارش ایسنا توت سفید میوه ای آبدار، شیرین و لذیذ است و بهتر است صبح ناشتا یا عصر در فاصله غذایی ظهر و شام خورده شود( زمانی که شکم از غذا خالی است). شایان ذکر است دیگر خواص توت سفید که سرشار از املاح معدنی، موادچربی و ویتامین های Aو Cاست،ملین بودن آن وسهل کردن جریان ادرار است.


تخم شربتی


تخم شربتی خواص بی شماری دارد که ۱۰ خواص آن را در زیر میخوانید
یک – کم کردن وزن بدون گرسنگی کشیدن
تخم شربتی بدلیل حالت ژلاتینی خود انسان را تا مدتها سیر نگهمیدارد. چون دانه های ژلاتینی آن از آب درست شده، هیچ کالری ندارد و چون آب آن به مدت طولانی داخل دانه ها حتی درون بدن باقی میماند، باعث میشود که بدن احساس سیری کند. پس به جای خوردن داروهای زیان آور برای کم کردن اشتها، چرا از تخم شربتی استفاده نشود

انجیر


خواص انجير

 
انجير داراي درختي است که بلندي آن پنج تا شش متر و گاهي بيشتر مي رسد. برگ هاي آن پهن، بزرگ و پنجه اي، شبيه برگ مو خشن به رنگ سبز خاکستري است. تنها درختي است که بدون شکوفه يا گل، ميوه مي دهد.
ميوه هاي آن در انتهاي برگ ظاهر مي شود. رنگ ميوه قبل از رسيدن سبز و پس از رسيدن به رنگ زرد يا قهوه اي يا سياه تبديل مي شود. طعم ميوه رسيده شيرين است و هر چه بيشتر بماند به شيريني آن افزوده مي شود.
قسمت هاي دارويي انجير برگ، ميوه و سرشاخه هاي نازک آن است.
خواص درماني و موارد مصرف
 
-ميوه آن قلب را خنک مي کند؛ گرفتگي ها را باز مي کند؛ مقوي کبد است و نيز کم بودن ترشح ادرار را مرتفع مي سازد.
-اگر آن را بپزيد و به شکل کمپوت يا مربا درآوريد، مغذي و مقوي است، سوء هاضمه را برطرف مي سازد؛ وسواس، صرع و جنون را درمان مي کند و سرفه رطوبتي را تسکين مي دهد.
-قهوه انجير، که براي تهيه آن انجير را بايد بو داده و بساييد تا به صورت قهوه درآيد، براي درمان سياه سرفه، سينه پهلو و ذات الريه حاد و برونشيت مفيد است.
-افرادي که عادت به قولنج دارند و شکم دردهاي سخت مي گيرند و داراي يبوست نيز هستند بهتر است مقداري انجير را با يک پنجم آن مغز گردو بکوبند و بخورند. اين عادت از آن ها مرتفع مي گردد.
-انجير خشک را در شير بپزيد و آن را در دهان مزه مزه و غرغره کنيد. در اين صورت آبسه دندان و ورم لثه را رفع مي کند، هم چنين ورم هاي حلق، گلودرد کهنه و مزمن را درمان مي کند.
-آن را کوبيده و با موم يا روغن زيتون يا هردو مخلوط کرده و ضماد تهيه کنيد. اين ضماد ترک هاي پوست ناشي از سرماخوردگي را درمان مي کند.
خواص درماني برگ درخت انجير
 
30-25 گرم آن را در يک ليتر آب جوش دم کنيد و آب آن را صاف نموده، بنوشيد، سرفه را تسکين مي دهد.
-تازه آن را روي بواسير بماليد تا از موضع خون بيايد. در اين صورت در درمان ورم بواسير مؤثر است.
خواص درماني شاخه درخت انجير
 
-شاخه هاي نازک و جوان آن را خرد نموده و دم کنيد و آب آن را بنوشيد، ادرارآور قوي است و آنژين را درمان مي کند.
-پوست شاخه هاي جوان و تازه آن را بکنيد و بجوشانيد و آب آن را بنوشيد، اسهال ساده و اسهال خوني را درمان مي کند.
خواص درماني شيره درخت انجير
 
-براي رفع درد دندان،آن را پاي دندان بماليد و يا کمي پنبه را درآن فرو کنيد و در حفره دندان قرار دهيد.
-جهت از بين بردن زگيل، ميخچه، کک و مک و خال گوشتي آن را هر روز سه بار بر موضع بماليد و تا بهبودي کامل ادامه دهيد.
-اگر آن را روي بواسير ماليده و هر روز تکرار کنيد، در رفع آن مؤثر خواهد بود.
ارزش و مواد غذايي انجير در 100 گرم
 
انرژي 275 کيلوکالري خشک، 80کيلوکالري تازه
چربي 1/3 گرم خشک،0/3-0/14 گرم تازه
کلسترول0 خشک ، 0تازه
پروتيين 4/3گرم خشک،1/2 گرم تازه
کربوهيدرات 70گرم
خشک،20-17گرم تازه
قند 50 گرم خشک،14 گرم تازه
فيبرغذايي 5/5 گرم خشک، 1/6 گرم تازه
سديم 34 ميلي گرم خشک ، 2 ميلي گرم تازه
پتاسيم 640ميلي گرم خشک ،194 ميلي گرم تازه
کلسيم 2/3 ميلي گرم خشک ،35تا 78 ميلي گرم تازه
آهن 3 ميلي گرم خشک، 1 تا4 ميلي گرم تازه
ويتامين «آ» 80 ميکروگرم خشک، 270-27 ميکروگرم تازه
ويتامين «ث» 0 خشک ،17-12 ميلي گرم تازه
 
 منبع: نشريه تغذيه و سلامتي 83

گوجه فرنگی و خیار

خواص گوجه فرنگی و خیار

خواص گوجه فرنگی و خیار
گوجه فرنگی و خیار سرشار از ویتامین C هستند که دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی است.

 ویتامین C یک آنتی اکسیدان فوق العاده است که به مبارزه در مقابل رادیکال های آزاد که عامل پیری هستند، کمک می‌کند. و این مواد غذایی فواید قابل توجه دیگری هم دارند.
یک گوجه فرنگی متوسط نیمی از نیاز روزانۀ بدن ما به ویتامین C را تأمین می‌کند. 100 گرم خیار، 10% دیگر به این میزان می‌افزاید.

به خاطر داشته باشید: اگر پوست خیار را بکنید، 50% از ویتامین های درون آن را از دست خواهید داد، و این اقعآً حیف است! گوجه فرنگی  و خیار منابع مناسبی برای تأمین پتاسیم، منیزیم، روی، فسفر، آهن و مس هستند که باعث تعادل بدن ما می‌شوند و ریز مغذی های مورد نیاز بدن، برای سرحال و سلامت بودن را تأمین می‌کنند.
برای پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی عروقی، گوجه فرنگی بخورید!
گوجه فرنگی و خیار حاوی لیکوپن و بتاکارُتن هستند، این آنتی اکسیدان های مهم در پیشگیری از بسیاری از سرطان ها (از جمله سرطان پروستات) و بیماری های قلبی عروقی نقش دارند.

چند توصیه برای نگه داری از خیار و گوجه فرنگی
برای گوجه فرنگی: 1. گوجه فرنگی ها را در دمای محیط نگه داری کنید، مثلاً درون سبد میوه ها. 2. هرگز گوجه فرنگی را درون یخچال نگذارید زیرا سرما مزه و طعم آن را کاهش می‌دهد. 3. از قرار دادن گوجه فرنگی ها در کنار پنجره خودداری کنید زیرا تفاوت های دمایی این میوه را شل می‌کند. 4. فقط موقع خوردن گوجه فرنگی را بشویید و زدوتر این کار را انجام ندهید. 5. دُم گوجه فرنگی را فقط بعد از شستنش، بکَنید.
برای خیار: 1. خیار را در جای خنک نگه دارید. 2. بهترین دما برای نگه داری و تازه ماندن خیار 15 درجۀ سانتیگراد است. کافی است خیارها را درون کیسۀ سبزیجات گذاشته و ظرف 2 تا 3 روز مصرف کنید. خیارهای خوب کاملاً سبز، براق، سفت و بدون چروک هستند. 2. پوست خیار را نکنید! پوست این میوه سرشار از ویتامین و فیبر (75% مصرف کننده ها، هنوز پوست خیار را می‌کنند) است. 3. برخی خیارها کمی تلخ هستند. برای رفع این مشکل می‌توانید مثل رومی ها و یونانی های باستان، یک نوک انگشت شکر یا عسل روی خیار بمالید. 4. اگر پوست خیار را نکنید، هضمش راحت خواهد بود. پوست این میوه حاوی پپسین است که باعث سهولت در گوارش می گردد.

به همین خاطر خوب است که اول غذا خیار خورده شود، خوردن خیار باعث ترشح آنزیم های هضم کننده می‌شود. علاوه بر این خیار سرشار از فیبرهایی است که گوارش را آسان می‌سازند.

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ

کالری مواد غذایی

کالری های موجود در مواد غذایی مختلف

کالری های موجود در مواد غذایی مختلف
در این مقاله کالری های اکثر مواد غذایی را مورد بررسی قرار داده ایم.

   اسم ماده        کالری موجود
یک عدد آدامس :2
100 گرم آدامس :320
100 گرم آرد گندم :360
100 گرم آرد ذرت :  370   
100 گرم آرد سویا :420
100 گرم کمپوت آلبالو :90
یک لیوان آلبالو با هسته :  60
100 گرم آلوی زرد :75
100 گرم آلوی قرمز : 45
100 گرم آناناس :45
100 گرم کمپوت آناناس : 90
یک عدد آلو بخارا :15
100 گرم انبه هندی :60
100 گرم اسفناج خام : 25
100 گرم استیک ( کم چربی ) :  200
100 گرم استیک ( پر چربی ) :400
100 گرم انار تازه ( دانه ) :60
100 گرم انجیر تازه :   60
100 گرم انجیر خشک :    270
100 گرم انگور : 80
100 گرم انگور عسکری :90
100 گرم انگور یاقوتی :   100
100 گرم ازگیل :90
100 گرم آبغوره : 20
100 گرم آجیل در هم :  650
100 گرم بادام :660
100 گرم چغاله : 30
100 گرم بادام زمینی بدون پوست :560
100 گرم بادمجان :17
100 گرم گوشت بره خالص : 165
100 گرم گوشت بره با چربی :330
100 گرم بستنی :190
100 گرم بیسکویت بدون کرم  :     370
100 گرم بیسکویت ویفر با کرم  :540
100 گرم بیسکویت کرم دار : 500
100 گرم برنج:     360
یک کفگیر برنج پخته با روغن :    250
یک عدد پیتزا :     700
100 گرم بیفتک :300
100 گرم باقلوا با پسته : 540
100 گرم ( وزن قبل از پخت )کباب برگ :200
100 گرم باقلای خشک :     360
100 گرم باقلای سبز :108
100 گرم بامیه ( سبز ) :    40
100 گرم بامیه ( شیرینی ) :400
100 گرم  به :30
100 گرم پرتقال :35
یک لیوان آب پرتقال :  110
100 گرم پسته با پوست : 340
100 گرم پسته بدون پوست :680
100 گرم پنیر پاستوریزه :      210
100 گرم پنیر محلی :    210
100 گرم پنیر خامه ای :       380
100 گرم پنیر بلغاری :  360
100 گرم پنیر پیتزا :     450
100 گرم پیاز :   38
100 گرم پفک :  100
یک عدد تخم مرغ متوسط : 70
یک عدد زرده تخم مرغ:     50
یک عدد سفیده تخم مرغ :20
یک عدد تخم مرغ آب پز :   70
یک عدد تخم مرغ نیمرو :    130
100 گرم تخم آفتابگردان :   580
100 گرم تخم کدو :600
100 گرم تخم هندوانه :    590
100 گرم توت سفید خشک :360
100 گرم توت تازه :    60
100 گرم توت فرنگی :35
100 گرم تن ماهی :  315
یک قوطی تن ماهی :560
100 گرم حلوا :         400
100 گرم جوانه گندم :50
100 گرم جگر سفید : 160
100 گرم جو :360
100 گرم چاشنی مایونز : 720
100 گرم چیپس :       500
100 گرم خامه سفت :350
100 گرم خرمالو :      60
100 گرم خردل :       80
100 گرم خرمای خشک :310
100 گرم دوغ :        15
یک دسر ( ژلاتین ):   180
100 گرم روغن نباتی ( مایع و جامد ) :900
یک قاشق روغن مایع و روغن زیتون :    120
100 گرم روغن حیوانی : 890
یک عدد سمبوسه :    250
100 گرم سوسیس : 300
10 گرم نان سوخاری : 35
یک لیوان سمنو :     180
100 گرم شیر گاو ( کم چربی ) :55
یک فنجان شیر ( تصفیه شده ) :90
100 گرم شیر خشک :                500 
100 گرم شیرینی خشک :500
100 گرم شیرینی دانمارکی :     420
100 گرم شکر :400
100 گرم شکلات :    500
100 گرم طالبی :23
100 گرم عدس :340
100 گرم عسل :300
یک لیوان فرنی : 200
یک عدد فلافل :      90
100 گرم مغز فندق : 630
100 گرم قارچ :27
100 گرم قلوه :        105
100 گرم کارامل :400
100 گرم کاهو :17
100 گرم کدو خورشتی :   28
100 گرم کدو حلوایی :      35
100 گرم کرفس : 13
100 گرم کره حیوانی :750
100 گرم کشمش :290
100 گرم کیک شکلاتی : 400
یک عدد کیک یزدی متوسط :160
100 گرم کنجد : 580
100 گرم کالباس :300
100 گرم کشک :380
یک سیخ کباب کوبیده :  270
یک سیخ کباب برگ :     200
100 گرم گردو ( مغز ) :  625
100 گرم گریپ فروت :  30
100 گرم گلابی :       55
100 گرم گندم :         360
100 گرم گوجه فرنگی : 15
یک لیوان رب :             150
100 گرم  سس :         105
100 گرم گوشت ماهی :100
100 گرم گوشت مرغ :200
100 گرم گوشت گاو :240
100 گرم گوشت گاو ( با چربی ) :    350
100 گرم گوشت گاو ( بدون چربی ) :200
100 گرم گوشت گوساله:200
100 گرم گوشت گوسفند :320
100 گرم گز : 500
100 گرم لوبیا سبز :     30
100 گرم لوبیا قرمز :     340
100 گرم لوبیا سفید :   340
100 گرم لوبیا چشم بلبلی :   130
100 گرم لپه :      359
100 گرم ماست :55
100 گرم ماست کیسه ای :       150
یک لیوان ماست پر چربی :        150
یک لیوان ماست کم چرب :110
100 گرم ماکارونی :                    360
100 گرم موز :                      70
100 گرم میگو :            100
100 گرم نارنگی:34
100 گرم نارگیل تازه :             156
30 گرم نان ساندویچی :        75
100 گرم نان جو :        250
100 گرم نان سیاه ( با سبوس ):  218
یک کف دست نان :            75
یک عددنان سوخاری ( متوسط ):  35
100 گرم نخود فرنگی:   70
100 گرم هویج ایرانی:  40

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ

سبزی - دیابت

سبزی های فوق العاده برای مقابله با دیابت نوع 2

سبزی های فوق العاده برای مقابله با دیابت نوع 2
تغذیه ای متعادل، و سرشار از میوه ها و سبزیجات، برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 توصیه شده است. تا کنون، مطالعات از این پیشتر هم رفته اند...
برای مقابله با دیابت نوع 2، روی سبزیجات سبز حساب کنید
تغذیه ای متعادل، و سرشار از میوه ها و سبزیجات، برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 توصیه شده است. تا کنون، مطالعات از این پیشتر هم رفته اند...
برای مقابله با دیابت نوع 2، فقط سبزیجات سبز محافظت می‌کنند
بنابر مطالعه ای که اخیراً به انتشار رسیده است، آثار مصرف فزایندۀ میوه ها یا سبزیجات یا هر دوی آنها، ارتباط معناداری با دیابت نوع 2 ندارد. در عوض، افرادی که سبزیجات سبز و برگ دار (مانند اسفناج یا چغندر) بیشتری مصرف می‌کنند، 14% کمتر از دیگران با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مواجه می‌شوند.

چرا سبزیجات سبز برای مقابله با دیابت مفید اند؟
دلایل این که سبزیجات سبز به مبارزه در مقابل دیابت نوع 2 کمک می‌کنند، هنوز مشخص نشده است. از مدت ها پیش، دانشمندان تصور می‌کنند تأثیر آنتی اکسیدانی سبزیجات سبز است که از برخی بیماری های مزمن از جمله دیابت نوع 2 پیشگیری می‌کند، ثابت شده است که این سبزیجات با داشتن آنتی اکسیدان می‌توانند با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و مانع از شروع پیش از موعد برخی بیماری ها بشوند. و این در حالی است که سبزیجات سبز برگدار سرشار از آنتی اکسیدان هستند...

تغذیه و دیابت: حواستان به برنج سفید باشد
بنا بر مطالعه ای که اخیراً انجام شده است، برای جلوگیری از دیابت نوع 2، بهتر است از سبزیجات سبز استفاده کرده و از مصرف برنج سفید خوددرای کنید. این تحقیق ثابت کرده است که مصرف بیش از 5 واحدِ 150 گرمی برنج سفید در هفته خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را 17% افزایش می‌دهد.

حواستان باشد! این گفته به این معنا نیست که برنج سم است. در واقع، بسیار کم اند کسانی که در هفته این مقدار برنج می‌خورند. می‌توانید به جایگزین برنج سفید، یعنی برنج کامل فکر کنید، این برنج بسیار لذیذ است و پختنش سخت تر از برنج سفید نیست (فقط کمی زمان می‌خواهد.)
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ

سبزی خوردن

فواید بی نظیری از سبزی خوردن

فواید بی نظیری از سبزی خوردن
سبزی‌هایی كه اشتهای افراد را برمی‌انگیخت و میل به خوردن غذا را دوچندان می‌كرد، اما حالا دیگر حضور این سمبل شادابی و طراوت سفره كمرنگ شده است.

 تا چندی پیش سبزی‌خوردن پای ثابت اكثر سفره‌های ایرانی بود. وقتی سفره پهن می‌شد اولین چیزی كه در مركز سفره خودنمایی می‌كرد، یك سبد پر از انواع سبزی‌های تازه به همراه پیازچه و تربچه‌نقلی​ قرمزرنگی بود كه همچون گل جلوه می‌كرد؛ سبزی‌هایی كه اشتهای افراد را برمی‌انگیخت و میل به خوردن غذا را دوچندان می‌كرد، اما حالا دیگر حضور این سمبل شادابی و طراوت سفره كمرنگ شده است.
انواع سس‌های سفید، قرمز، خردل، ترشی‌های مختلف و انواع چیپس‌ها و اسنك‌های سبزیجات جایگزین این جلوه طبیعت شده‌ است.
حال وضعیت به گونه‌ای شده است كه عده‌ای از خانم‌های جوان خواص تغذیه‌ای و درمانی سبزی‌ها را نمی‌دانند و حتی برخی از اقلام آن را نمی‌شناسند بنابراین بد نیست با برخی از انواع سبزی‌خوردن آشنا شده و به خواص تغذیه‌ای آن پی ببریم و این اطلاعات را به نسل بعد خود نیز انتقال دهیم.
تره؛ كاهنده فشار و كلسترول خون
این سبزی ساقه ندارد و از نظر خواص تغذیه‌ای شبیه به سیر و پیاز است، اما طعم و بوی ملایم‌تری دارد. تره 2 نوع دارد؛ برگ‌های یكی كوتاه و نازك بوده و اغلب در بهار و تابستان می‌روید، دیگری تره‌فرنگی است كه برگ‌های پهن، قوی و بلند داشته و پیاز آن مشخص است.
تره به دلیل پتاسیم بالایی كه دارد ادرارآور خوبی بوده و سموم را دفع و از فشار و كلسترول بد خون می‌كاهد. منیزیم آن از بروز سرطان روده و پروستات جلوگیری كرده و اگر به همراه غذا میل شود سوءهاضمه را درمان كرده، از سوزش معده كاسته و یبوست دائمی و بواسیر را بهبود می‌بخشد.
همچنین ناراحتی‌های طحال را برطرف كرده و برای نقرس و درد مفاصل مفید است، همچنین تمایلات جنسی را افزایش می‌دهد.
تره به دلیل مواد خشبی نفاخ است. بر این اساس هر چقدر ظریف‌تر و جوان‌تر باشد قابلیت هضم بهتری داشته و مواد مغذی آن بهتر جذب می‌شود.
تربچه با سلول‌های سرطانی می‌جنگد
این سبزی برگ‌های پهن و كرك‌دار داشته و دارای انواع ترب سفید، سیاه و قرمز است. ترب طبیعت گرم دارد و كمی نفاخ است. به دلیل دارا بودن مواد گوگرددار خاصیت ضدعفونی‌كنندگی فراوانی دارد، همچنین اشتهاآور خوبی است.
ویتامین C فراوان آن در رفع بیماری‌های دهان و پیوره موثر است و از پوسیدگی دندان‌ها می‌كاهد. این ویتامین در برگ تربچه چندین برابر بیشتر است و اگر به همراه غذا خورده شود، به جذب آهن كمك می‌كند.
براساس تحقیقات انجام‌شده، تربچه سلول‌های سرطانی بدن را از بین برده و در بهبود عوارض شیمی‌درمانی موثر است.
همچنین به دلیل دارا بودن ید برای بیماران مبتلا به گواتر مفید است و با تنظیم سوخت و ساز بدن، گردش خون را بهبود می‌بخشد و برای دفع سنگ كلیه و كیسه صفرا مفید است.
ریحان؛ آرامبخش و خواب‌آور
این سبزی بسیار معطر و خوشبوست. ضد یبوست، ضدتشنج، رفع‌كننده سردردهای عصبی (میگرن) و سرگیجه است و به دلیل تركیبات آرامبخش برای رفع بی‌خوابی‌های اضطرابی موثر بوده و مسكن خوبی به شمار می‌رود.
ریحان، شیر مادران شیرده را زیاد می‌كند و برای رفع التهاب كلیه مفید است. این سبزی نفاخ نیست و اسپاسم‌های معده را برطرف می‌كند.
شاهی؛ محرك فعالیت كلیه‌ها
این سبزی طبیعت معتدلی دارد. به دلیل دارا بودن ویتامین‌هایA و C جزء آنتی‌اكسیدان‌های قوی بوده و برای دفع رادیكال‌های مضر بدن مفید است. همچنین پایین‌آورنده قند خون بوده و لكه‌های قهوه‌ای و كك و مك ناشی از تماس مستقیم با نور خورشید را رفع می‌كند.
براساس تحقیقاتی كه در دانشگاه پزشكی شهید بهشتی انجام شده است، شاهی چربی و كلسترول بد خون را كاهش می‌دهد و روغن‌های فرار آن برای مخاط تنفسی، آسم، برونشیت و سرفه‌های مزمن مفید است.
تركیبات موجود در این سبزی محرك فعالیت كلیه‌ها بوده و دافع سنگ كیسه صفرا، مثانه و كلیه است و فوق‌العاده برای دردهای مفصلی و نقرس مفید است.
جعفری؛ خون‌ساز و قاعده‌آور
این سبزی سرشار از ویتامین و املاح معدنی آهن، كلسیم و فسفر است. عادت ماهانه را تنظیم و خون را تصفیه می‌كند، همچنین روده‌ها را ضد عفونی می‌كند.
مصرف جعفری به دلیل دارا بودن آهن گیاهی در غذای روزانه افراد كم‌خون یا بچه‌هایی كه روند رشد ضعیفی دارند توصیه می‌شود.
این سبزی بادشكن خوبی است و درد و پیچش شكم را رفع می‌كند. جعفری بیماری‌های كبدی، تنگی نفس و علائم یائسگی زودرس را رفع كرده و جویدن آن به رفع بوی بد دهان و گازهای تخمیری معده كمك می‌كند.
ترخون؛ جانشین مناسب نمك
این سبزی عطر تندی دارد و كمی تلخ است. وجود چند برگ ترخون در سبزی سفره اشتها را تحریك و نفس را خوشبو می‌كند.
بوی تند آن موجب مهار رشد میكروب‌های پوست و كاهش بوی بد بدن می‌شود. ترخون به جهت اسانس تندی كه دارد جایگزین مناسب نمك بوده و مصرف آن به همراه غذا برای بیماران قلبی، افراد مبتلا به فشار خون یا اشخاصی كه رژیم غذایی بی‌نمك دارند توصیه می‌شود.
این سبزی اعصاب را تقویت كرده و به هضم غذاهای پرچرب كمك می‌كند و یك آرامبخش ملایم است. ترخون سم‌زدای خوبی است و موجب تسكین درد و رفع مشكلات قاعدگی از جمله تهوع و ضعف می‌شود. این سبزی قدرت دفاعی بدن را بالا برده و از شدت بیماری‌های ویروسی می‌كاهد.
گشنیز؛ كاهنده قند خون
این سبزی طبیعت سردی دارد و بوی خوشایندی ندارد. چینی‌ها این سبزی را جعفری چینی می‌نامند. گشنیز فشار و قند خون را كاهش داده، عطش و تهوع را رفع می‌كند و مسكن خوبی است. تقویت‌كننده قلب، مغز و معده است. ضد اسپاسم، معرق و محرك اشتهاست و بهترین داروی كبد و طحال است.

این سبزی جوش‌های پوستی و دهانی ناشی از گرمی غذاها را رفع كرده و تمایلات جنسی را ملایم می‌كند. مقدار زیاد آن خواب را پریشان، عادت ماهیانه را نامنظم و مصرف‌كننده را دچار گیجی، بی‌حسی و خوابی عمیق می‌كند.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ

بابونه


بابونه   Chamomile
نام علمی   Chamaemelum nobile
    


بابونه گياهي است دائمي و كوچك بارتفاع تقريبا 30 سانتيمتر داراي بوئي معطر كه در چمنزارها و اراضي شني مي رويد . ساقه آن برنگ سبز مايل به سفيد ، برگهاي آن كوچك متناوب و داراي بريدگيهاي باريك و نامنظم و پوشيده از كرك است . گلهاي آن مجتمع در يك طبق كه بطور منفدر در انتهاي ساقه گل دهنده در تابستان ظاهر مي شود . در هر طبق گلهاي سفيد در اطراف و گلهاي زرد در قسمت وسط قرار دارند .
تركيبات شيميايي:گلهاي بابونه داراي اسانس روغني آنته مين ( Anthemine) تانن ، فيتوسترول و همچنين ماده اي تلخ بنام اسيد آنته ميك Anthemique Acid مي باشد .
خواص داروئي:بابونه از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است و از تقويت كننده هاي تلخ بحساب مي آيد .
جالينوس حكيم آنرا براي درمان تب و لرزهاي نوبه اي بكار مي برد .
1) يكي از مهمترين خواص بابونه درمان زخم معده و ورم معده است و اين گياه بآساني اين مرض را درمان مي كند و آنهائيكه سالهاست با اين مرض دست بگريبان هستند و از قرص هاي مختلف گران قيمت نظير Lozac وZantac و غيره استفاده مي كنند مي توانند با استفاده از بابونه خرج داروي خود را پس انداز كنند و همچنين سلامتي خود را بازيابند .
براي درمان زخم معده يك ليوان چاي غليظ بابونه درست كنيد (4 قاشق چايخوري بابونه در يك ليوان آبجوش و يا چهار تا چاي كيسه اي بابونه در يك قاشق ليوان آب جوش ) و صبح ناشتا هستيد اين ليوان چاي را بنوشيد و سپس در رختخواب به پشت دراز بكشيد و بعد از چهار دقيقه بخوابيد و البته بعد از يكربع ساعت مي توانيد صبحانه خود را ميل كنيد . اين عمل را بمدت دو هفته ادامه دهيد تا زخم و ورم معده بكلي شفا يابد.
2) بابونه اعصاب و قواي جنسي را تقويت ميكند .
3) بابونه مقوي مغز است .
4)بابونه ادرار آور و قاعده آور است .
5)اين گياه ترشح شير را در مادران شير ده افزايش مي دهد .
6)درمان كننده سردرد و ميگرن است .
7)استفاده از بابونه سنگ مثانه را خرد و دفع مي كند .
8)اگر كسي قطره قطره ادرار مي كند به او چاي بابونه دهيد تا درمان شود .
9)بابونه درمان كننده كمي ترشحات عادت ماهيانه است .
10)براي درمان چشم درد ، بابونه را در سركه ريخته و بخور دهيد .
11)براي تسكين دردهاي عضلاني چاي بابونه بنوشيد .
12)جويدن بابونه براي التيام زخم هاي درمان مفيد است .
13)خوردن 5 گرم ريشه بابونه با سركه رقيق محرك نيروي جنسي است ( ريشه بابونه گرم تر و خشك تر از گل بابونه است )
14)بابونه تب بر و تسكين دهنده درد است .
15)بابونه تقويت كننده معده است .
16)براي تسكين درد در هنگام دندان درآوردن بچه ها ، بآنها چاي بابونه بدهيد .
17)براي رفع بيخوابي و داشتن يك خواب آرام و راحت ، كافي است ده دقيقه قبل از اينكه به رختخواب برويد يك فنجان چاي بابونه بنوشيد .
18)بابونه درمان كننده بي اشتهايي است .
19)بابونه براي رفع ورم روده موثر است .
20)چاي بابونه درمان كننده كم خوني است .
21)از بابونه براي رفع كرم معده و روده استفاده كنيد .
22)بابونه تسكين دهنده دردهاي عادت ماهيانه است .
23)بابونه براي رفع زردي مفيد است .
24)حمام بابونه اثر نيرو دهنده درد . براي اين منظور چند قطره اسانس بابونه را در وان حمام ريخته  مدت يكربع ساعت در آن دراز بكشيد .
25)براي تسكين درد ، چند قطره اسانس بابونه را با يك قاشق روغن بادام مخلوطكرده و روي محل هاي دردناك بماليد درد را تخفيف مي دهد .
26)اسانس بابونه مخلوط با روغن بادام براي رفع ناراحتي هاي پوستي نظير اگزما ، كهير و خارش مفيد است .
27)براي رفع گوش درد و سنگيني گوش ، يك قطره روغن بابونه را در گوش بچكانيد .
28)اسانس بابونه چون اثر قي آور درد در مورد مسموميت هاي غذايي مصرف مي شود .
29)روغن بابونه را براي از بين بردن كمردرد ، درد مفاصل و نقرس روي محل درد بماليد .
30)با چاي بابونه اگر موهاي بلوند را بشوئيد آنها را روشن تر و شفاف تر مي كند .
31)آنهائيكه يائسه شده اند بهتر است همه روزه چاي بابونه بنوشند زيرا اختلالات يائسگي را برطرف مي كند .
32)بابونه ضد آلرژي است .
طرز استفاده:اسانس بابونه : حدود 0/8 تا 1 درصد اسانس در اين گياه وجود دارد كه بوسيله تقطير با بخار آب بدست مي آيد . رنگ اين اسانس آبي روشن است ولي در اثر كهنه شدن برنگ زرد مايل به قهوه اي در مي آيد . بوي اين اسانس بسيار قوي و طعم آن معطر و سوزانده است . اسانس بابونه در عطر سازي و براي معطر كردن غذاها بكار مي رود .
چاي بابونه با دم كرده بابونه : براي درست كردن چاي بابونه يك قاشق چايخوري گياه بابونه خشك را در يك فنجان آب جوش ريخته و بمدت 5 دقيقه بگذاريد دم بكشد .
روغن بابونه با روغن زيتون : گل خشك بابونه را با  برابر وزنش روغن زيتون مخلوط كرده و روي آتش ملايم بگذاريدتا دم بكشد ( نبايد بجوشد ) و گاه گاه آنرا هم بزنيد . سپس آنرا از روي آتش برداريد و بگذاريد تا مدت 24 ساعت بحال خود بماند . سپس آنرا از صافي با فشار در كرده و در شيشه اي دربست نگهدري كنيد ( براي نفخ شكم و قولنج آنرا روي شكم بماليد )
روغن بابونه : براي تهيه روغن بابونه مقدري از گل خشك بابونه را با چهار برابر وزن آن روغن كنجد مخلوط كرده و سپس باندازه دو برابر گل بابونه بآن آب اضافه كنيد . آنرا روي چراغ گذاشته و بگذاريد بجوشد تا اينكه آب آن بكلي تبخير شود و فقط روغن باقي بماند البته بايد دقت كرد كه روغن نسوزد .
مضرات :مضرات خاصي براي آن بيان نشده است .


منبع: http://www.irteb.com/herbal/plantbank-chamomile.htm