خواص فلفل دلمه‌ای

خواص فلفل دلمه‌ای
رنگهای شفاف فلفل دلمه‌ای صرف نظر از سبز، زرد و یا قرمز بودن آن منبعی غنی از بهترین مواد مغزی می‌باشد. فلفل دلمه‌ای منبعی ....
 
ترکیب مزه خوب و ترد بودن و همچنین شکل زیبا و تنوع در رنگهای آن( سبز، زرد، قرمز، نارنجی، بنفش و قهوه‌ای تا سیاه) فلفل دلمه‌ای را به گیاهی جهانی تبدیل نموده است. اگر چه فلفل دلمه‌ای را در تمام فصول می‌توان خریداری نمود، اما بهترین طعم را در ماههای مرداد و مهر می‌توان تجربه نمود.

خواص دارویی فلفل سفید

 از گیاهان دارویی بسیار قدیم جهان است و دارای طبع گرم و خشک می‌باشد.

رقیق کنندهٔ خون، ضدبلغم، ضدنفخ و ضدسرفه است.
از فلفل سفید برای تسکین درد دندان، قطره قطره آمدن ادرار، تقویت کبد، تنگی نفس، تقویت حافظه، مسمومیت و تقویت معده نیز استفاده می‌کنند.

مضرات

استعمال خارجی فلفل سفید در زنان باردار موجب سقط جنین می‌گردد.

  • افراد مبتلا به بواسیر، زخم معده، گلودرد و خارش‌های جلدی مجاز به مصرف فلفل سفید نمی‌باشند.
  • زیاده روی و مصرف بی‌رویه فلفل سفید موجب سردرد، خارش پوستی می‌شود.
منبع: http://tabasomjk.blogfa.com/post-123.aspx

فلفل بهار


 Pepper Spring


دانه معطري است به اندازه نخود و به رنگ قهوه اي تيره كه درخت آن در مناطق گرمسيري مي رويد. ( منظور از ((بهار)) در اسم اين دانه ،سرزمين بهارات يا هندوستان است، نه فصل اول سال)

فلفل بهار بر خلاف آنچه از اسمش بر مي آيد تند نيست و عطر آن به ميخك و جوز بويا و دارچين شباهت دارد.
به همين دليل در زبان انگليسي آن را All spice يعني همه ادويه مي نامند : ولي اين به اين معني نيست كه مخلوطي از آن سه ادويه مي تواند جانشين فلفل بهار شود.

ولي به دليل اينكه فلفل بهار به راحتي در دسترس نيست، مي توان از تركيب ميخك ، دارچين، جوز بويا، يا زنجبيل All Spice را بدست آورد.

مصرف فلفل بهار در تركيب ادويه هندي است. غالبا در تركيب ادويه آذربايجاني هم به كار مي رود.

و در بعضی شیرینی ها هم بجز غذا کاربرد دارد.

منبع:http://www.roozmenu.com/showpost.php?p=174484&postcount=28

خـردل و سُس آن

خردل  خردل از نظر طبی گرم و خشک بوده و به دلیل دارا بودن ترکیبات گوگردی، ضدعفونی ‌کننده ای قوی محسوب می‌ شود. این ادویه برای جلوگیری از سوءهاضمه و نفخ مفید است اما زیاده روی در مصرف آن مضراتی مانند ابتلا به یبوست، احساس تشنگی، ناراحتی کب و حتی حالت تهوع و ورم کلیه را به دنبال خواهد داشت.


خردل، گیاهی است که از قدیم به عنوان یک گیاه دارویی و با خاصیت درمانی مورد استفاده قرار می ‌گرفت. فیثاغورث در قرن ششم قبل از میلاد از خردل برای ساخت بسیاری از داروهایش استفاده می ‌کرد.
شاید جالب باشد که بدانید از سالیان بسیار دور، خردل به عنوان یک چاشنی خوشمزه مورد توجه مردم قرار می ‌گرفت. به عنوان نمونه رومیان باستان دانه خردل را پودر و با سرکه مخلوط می ‌کردند و آن را به جای سس روی سالاد یا غذای شان می‌ ریختند.
بسیاری از افراد معتقدند که فرانسویان اولین ملتی بودند که گیاه خردل را کشف و آن را وارد دستور پخت انواع غذاهای شان کردند.

خواص دانه خردل

دانه‌های گیاه خردل به خاطر دارا بودن خواص فراوان، از حدود پنج هزار سال پیش مورد استفاده انسان قرار گرفته است.
آشنایی با خواص دانه خردلدانه‌های خردل حاوی کالری پایین و دارای ارزش تغذیه‌ای بالا هستند و خواص آنتی باکتریال و ضد عفونی کننده فوق‌العاده‌ای دارند.
این دانه‌ها در انواع مختلف شامل خردل سیاه، خردل سفید و خردل هندی قهوه‌ای با پوست و یا به شکل پودر موجود هستند.
کارشناسان تغذیه با انتشار مقاله جدیدی درباره خواص دانه خردل در شبکه خبری تورنتونیوز، خاطرنشان کردند که روغن خردل به دلیل گرمایی که تولید می‌کند برای پوست بسیار مفید است.
دانه خردل سرشار از ریز مغذی موسوم به سلنیوم است که این ماده معدنی خواص ضد التهابی فوق‌العاده‌ای دارد. همچنین دانه خردل منبع غنی از عنصر منیزیم است که به کاهش شدت حملات آسم و علائم خاص آرتریت روماتوئید و پایین آوردن فشار خون کمک می‌کند.

گل ختمی ، گل همه کاره



تهیه کننده : مجید مکاری
گل ختمی ، گل همه کارهختمي گياهي است علفي و چند ساله كه ارتفاع آن به حدود 2 متر مي رسد و ساقه آن از كركهاي ريز خاكستري رنگ پوشيده شده است.
ختمي با نام علمي (Althaea of ficinalis) گياه بومي مناطق شرق مديترانه است و داراي برگهاي دندانه دار و پهن است. گلهاي آن درشت به رنگ سفيد مايل به قرمز يا ارغواني هستند كه به صورت دسته هاي سه تايي در اواخر تابستان ظاهر مي شود.
اين گياه به علت داشتن گلهاي زيبا به صورت گياه زينتي در باغچه ها كاشته مي شود.
پژوهشها نشان مي دهد ختمي از نظر طب قديم ايران سرد و تر است و به طور كلي روي تمام اعضاي بدون مخصوصا روده ها، ريه ها، معده، كليه ها و مثانه موثر است.
خواص درماني ختمي بيشتر در برگ و گل اين گياه است. گل اين گياه را به صورت درماني براي ناراحتي هاي تنفسي مثل آسم، برونشيت و سرفه به كار مي برند. در ناراحتيهاي نادر آسم پودر كرده اين گياه با عسل كاربرد موثري دارد. همچنين ختمي در عفونتهاي ريوي جوابگوي بسيار خوبي است.

خواص درمانی گیاه شیرین‌بیان

خواص درمانی گیاه شیرین‌بیان
معمولا این گیاه را برای درمان درد معده می شناسیم اما چه فواید سودمند دیگری برای این گیاه وجود دارد؟

مهمترین خاصیت شیرین بیان، درمان زخم و سرطان معده است.گیاه دارویی شیرین بیان با نام علمی glycyrrhize globra گیاه بومی مناطق مدیترانه است و در اکثر نقاط کشور ایران می‌روید، شیرین بیان گیاهی چندساله و دارای ساقه‌ای به طول یک متر است که در نواحی معتدل تا ارتفاع 2 متر می‌رسد.

شنبليله

شنبليله         Fenugreek
نام علمی   Trigonella gracum   





شنبليله سبزي اصلي قورمه سبزي ، غذاي مطبوع ايراني است . اين گياه در نواحي مختلف ايران ، مصر ف هند ف الجزيره ، ايتاليا و اسپانيا مي رويد . شنبليله داراي مواد چرب ف مواد نشاسته اي ، مواد ازته ، مواد فسفره و مادهاي بنام گونل لين مي باشد .
تركيبات شيميايي:البته اين گياه داراي طعم و اسانس معطر مي باشد . تحقيقات جديد نشان داده است كه شنبليله داراي اسيد نيكوتينيك يا نياسين كه ويتامين B3 نيز ناميده مي شود ،‌مي باشد . اين ويتامين عامل جلوگيري كنند ه از بيماري پلاگرا مي باشد و همچنين اثر گشاد كننده عروق را نيز درا است .

خواص درمانی شقاقل


آشنایی با خواص درمانی شقاقلشقاقل، از نوع سبزی‌جات ریشه‌ای و متعلق به خانواده هویج است. شکل این گیاه مانند هویج است اما پوست آن کم رنگ‌تر است. شقاقل، از زمان‌های قدیم مورد مصرف قرار می‌گرفته است.
این گیاه منبع غنی از آنتی‌اکسیدان، ماده معدنی، فیبر، ویتامین A و مقدار کمی ویتامین‌های دیگر است. این گیاه که نسبت به هویج ویتامین بیشتری دارد، حاوی مقدار زیادی پتاسیم است.
خواص این گیاه:
- اسیدفولیک موجود در آن، بیماری قلبی را کاهش می‌دهد و مانع شکستگی استخوان بر اثر پوکی استخوان می‌شود.
- مصرف آن به بیماران کلیوی، سلولیت و چاقی مفرط توصیه می‌شود.[نکته بهداشتی روز: اجتناب از سلولیت]
- از آن جا که شقاقل منبع عالی ویتامین C و نیاسین است، سیستم ایمنی بدن، سیستم گوارشی، پوست و عصب را تقویت می‌کند.
- میزان زیاد فیبر موجود در آن، در کاهش کلسترول و حفظ قند خون نرمال موثر است.
- فشار خون بالا، یبوست و ناراحتی های متعدد قلب را کاهش می‌دهد.
- خطر نقص جنین را در زنان باردار پایین می‌آورد.
- با بهبود عملکرد برونشیتی، به بیماران مبتلا به آسم کمک می‌کند.
- ریشه آن خاصیت ادرار آور و آنتی‌اکسیدان دارد.
- مصرف این گیاه به افرادی که از کم خونی رنج می‌برند، توصیه شده است.

 منبع: www.lifestyle.iloveindia.com



اسپرغم


اسپرغم .  گلها و ریاحین باشد مطلقاً و ریحانی را نیز گویند که آنرا شاه اسپرم خوانند.  رستنیی است خوشبوی که بتازیش ریحان گویند و گویند که در عهد کسری یعنی انوشیروان ماری بنزدیک سریر آمد و از دهن قدری تخم خُرد سیاه بینداخت . کسری فرمود تا این تخم را کشتند از آن این رست . (مؤید الفضلاء). ریحان باشد چه بواسطه ٔ بوی خوش تقویت قلب کند پس گویا سپری است برای غم (!) و بحذف الف نیز آمده و شاه اسپرغم نوعی از ریحان که برگ خرد دارد و بغایت خوشبوست . (رشیدی ). و در صیدنه ٔ ابوریحان بیرونی مسطور است که اسپرغم اسم مطلق ریحان است شاهسپرم نام یکی از اقسام ریحان است که برگ خرد دارد و بغایت خوشبوست و آنرا شاسپرم نیز گویند. (سروری ). و اسپرغم و صور دیگر آن هر گیاه و میوه ٔ خوشبوست نه گل ، و ترجمه ٔ آن ریحان است 


منبع: لغت نامه دهخدا

گياه ثعلب


  گياهي با گلهاي آبي واژگون است. از پيازاين گياه بعد از خشك و پودر كردن براي بستني سازي استفاده مي شود زيرا اين گياه داراي مواد نشاسته اي مي باشد.
اين گياه در موارد ناراحتيهاي تنفسي مثل سرفه هاي شديد و حتي در موارد سياه سرفه و آسم و تنگي نفس مورد استفاده قرار مي گيرد.
گلهاي اين گياه نوش خوبي براي زنبور عسل است و با له كردن و خورد كردن گل آن، ماسك خوبي براي صورت تهيه مي شود.
معمولاً محل رويش اين گياه داخل باغها و بيشه هاست و زمان گل دهي آن از اواخر فروردين تا اواخر خرداد است.
اين گياه پيازي دارد كه پياز آن مورد استفاده است.


والک یا سیر جنگلی یا سیر خرس

:گیاهی است پایا به ارتفاع 25تا 50 سانتی متر با پیاز کشیده

به رنگ سفید مایل به زرد و دو یا سه برگ بیضوی شکل و نوک تیز ، ساقه ضخیم و گلدار آن کم و بیش سه وجهی است ..و در انتها به چتری شامل 15تا 25 گل ختم می شود .که هر کدام به پهنای 5/1 سانتی متر به شش گلبرگ سفید یا صورتی ختم می گردد .
والک در ماههای فروردین تا خرداد گل می دهد و به طور معمول از گیاه تازه والک و به ندرت از گیاه خشک شده یا عصاره آن استفاده می شود .
به صورت کلی در محل های مرطوب و سایه ای جنگل ها و بیشه ها می روید و در محل های خشک نمی روید .

خواص سیاهدانه

حکیم مهر -  سیاهدانه طعمی تلخ دارد و به‌عنوان ادویه در مواد غذایی بخصوص ترشیجات استفاده می‌شود.
این دانه بومی جنوب غربی آسیاست و از قدیم به‌عنوان ضد انگل، ضد باکتری و مسهل استفاده می‌کردند.
مصرف سیاهدانه برای زنان شیرده مفید است زیرا باعث افزایش ترشح شیر می‌شود.
تحقیقات نشان داده است مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در سیاهدانه در درمان دیابت، سل،‌ بیماری‌های قلبی و عروقی، کم‌خونی و میگرن مفید است.
اسیدهای چرب ضروری فراوان موجود در سیاهدانه آن را به‌نوعی مواد غذایی ضدسرطان تبدیل کرده که در حفظ سلامت پوست و مو مفید است.
سیاهدانه آهن و پتاسیم فراوانی دارد و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث رفع مسمومیت خونی و یبوست می‌شود.
مصرف روغن سیاهدانه در برنامه غذایی به‌دلیل امگا 6 فراوان آن در کاهش قندخون، تعادل فشارخون، بهبود آرتروز و التهاب لثه مؤثر است و کلیه و مجاری ادرار را تصفیه می‌کند.

سنجد و خواص آن

laeagnus angustifolia

سنجدسِنجـِد گياهي درختي است از خانواده ي سنجديان که در آب و هواي معتدل مي‌ رويد. برگ ‌هاي باريک و مخملي شکل و ميوه‌ هايي قهوه‌ اي رنگ و خوراکي دارد که از هسته ي آن در تهيه ي برخي داروها استفاده مي ‌شود.
به فارسي به طور کلي سنجد ناميده مي شود ولي در مناطق گوناگون ايران داراي نام هاي محلي است، در کردستان آن را " سرين چک "، در آذربايجان " ايده- ايکده " در اطراف تهران " پستانک " و در اصفهان " غبيده بادام " گفته مي ‌شود.
در کتب سنتي با نام‌ هاي " چوب ‌دانه، نُقد، بُل " نام برده شده ‌است.
سنجد براي درمان بسياري از بيماري‌ ها از جمله، بيماري‌ هاي دندان، اسهال، زخم‌ معده و نيز جلوگيري از خون ريزي استفاده مي ‌شود.

خواص درمانی سنبل الطیب

خواص درمانی سنبل الطیبخواص درمانی سنبل الطیب (علف گربه) سنبل الطیب گیاهی است علفی و چند ساله که ساقه آن به طور عمودی تا ارتفاع دو متر بالا می رود. این گیاه به صورت وحشی در جنگل های کم درخت، در حاشیه جویبارها و گودال ها در بیشتر مناطق آسیا و ایران می روید.

سنبل الطیب دارای بویی مطبوع است و گربه بوی این گیاه را از فاصل دور تشخیص داده به طرف آن می رود و در اطراف آن به جست و خیز می پردازد و از بوی آن مست می شود. گلهای سنبل الطیب برنگ سفید یا صورتی و به صورت خوشه ای است.

قسمت مورد استفاده این گیاه ریشه آن است و معمولا از ریشه گیاهی که بیش از سه سال عمر دارد استفاده می شود. سنبل الطیب پس از خشک شدن برنگ قهوه ای در می آید. طعم آن تلخ ولی خوشبو و معطر است. عطر آن پس از خشک شدن بیشتر می شود.

گیاه سداب

گیاهی جهت افزایش اشتها
آیا از کمبود اشتها رنج می برید و داروهای بسیاری را امتحان کرده اید ، توصیه می کنیم این گیاه را نیز امتحان کنید زیرا تاثیر باور نکردنی دارد .

سداب گیاه بومی اروپاست اما در کشورهای دیگری‌ نیز به طور گسترده کشت می شود.
بوته های همیشه سبز این گیاه گل های زرد و کوچکی دارد. سداب که بوی زننده ای دارد در گذشته برای مقابله با وبا و بیماری های مسری به کار برده می شد. بوی نامطبوع آن حشرات را از خود می راند. این گیاه برای درمان گزیدگی حشرات مورد استفاده قرار می گیرد. مواد موجود در برگ های خشک سداب به دلیل تبخیر شدن موجب می شود که این بو کاهش یابد.

خواص تمر هندی

آشنایی با خواص تمر هندیدرخت تمر هندی بسیار آهسته رشد می‌کند و عمری طولانی دارد و دارای خواص فراوانی است.

تمرهندی درختی است مرتفع و بلند که ابتدا در هندوستان و آفریقای شمالی رویش داشته است ولی امروزه به علت موارد استفاده فراوان در اکثر مناطق گرم نیز کشت می شود.
این درخت از خانواده نخودها و شبیه باقلا به شکل غلاف و نیام بوده و با کمی خمیدگی همراه است. این غلاف ها 10 سانتی‌متر طول داشته و در هر یک از آن‌ها بین 3 تا 10 دانه قرار دارد که البته خوردن گوشت اطراف این دانه‌ها برای ما لذت بخش است؛ به این ترتیب که ابتدا پوست آن را کنده و محتویات نرم دور دانه‌ها خورده می‌شود.
آب و هوای مناسب کشت تمبرهندی اقلیم گرم و مرطوب است و در مناطقی که دارای این آب و هوا باشند، تمبرهندی را می‌توان، به راحتی پرورش داد.
نام تمر هندی (tamarind) برگرفته از نام تمر (tamar) به معنای خرمای خشک است. میوه نرسیده این گیاه به رنگ سبز است و وقتی کاملا رسید به رنگ قهوه‌ای یا قهوه‌ای متمایل به قرمز خواهد شد.

خواص دارویی ترخون

خواص دارويي ترخون  
نويسنده: دکتر محمدحسين صالحي سورمقي، دکتراي تخصصي فارماکوگنوزي
نام فارسي: ترخون
نام عملي: Artemisia dracunculus
نام عمومي: Tarragon
نام انگليسي: Tarragon
نام فرانسوي: Estragon
نام آلماني: Estragon
نام مترادف: Artemisia glauca
نام خانواده: Compositae(کاسني)
گياه شناسي
ترخون يا تلخون گياهي است علفي، پايا و به شکل بوته که ارتفاع آن گاه تا يک متر مي رسد. برگ ها باريک و نوک تيز و به رنگ سبز تيره هستند. برگ هاي قاعده ساقه گياه داراي سه لوب است که لوب وسط بزرگ و دو لوب کناري کوچک مي باشند.

خواص درماني اسپند

جام جم آنلاين: یكی از گياهان نام آشنا برای ایرانی‌ها، اسپند است. دانه این گیاه در خانه ‌سوزانده مي‌شود و دود غلیظ آن براي ضدعفونی هوا، دور‌كننده حشرات، خوشبوكننده فضا و به باور برخي حتی خنثی‌كردن چشم‌زخم و... مورد استفاده قرار می‌گيرد.

علاوه بر تمام اين موارد، در آسیا از دانه‌های اسپند به عنوان ضدانگل كرم‌كش و كشنده آمیب استفاده می‌كنند.
اسپند در ساير كشورها نيز طرفدار دارد؛ مردم یونان از اسپند به عنوان قاعده‌آور، كرم‌كش، مسكن و خواب‌آور استفاده مي‌كنند.
در گذشته در هند برای سفلیس و در آفریقا نیز برای تب از اسپند استفاده می‌كردند، گرچه مصرف خوراكی این گیاه مي‌تواند مسموم‌كننده باشد، اما بعضی از افراد محلی در اين كشورها هنوز از آن برای درمان آسم، كولیك، تب، سنگ‌های صفراوي، سكسكه، زردی، مالاریا، دردهای عصبی، پاركینسون، افتادگی‌رحم، روماتیسم و بیماری‌های ادراری ـ تناسلی استفاده می‌كنند.
اسپند برای افراد گرم مزاج مضر است و اگر افرادی كه مزاج گرم و خشك دارند، حتی مقادیر كمی از آن را بخورند دچار مشكل خواهند شد.
اگر جوشانده اسپند را صاف‌كرده با عسل و روغن كنجد بنوشيد، بشدت حالت تهوع ایجاد می‌كند. این گیاه در افراد گرم مزاج باعث سردرد و حالت تهوع می‌شود.
عوارض جانبی
معمولا از گیاه اسپند بیشتر به عنوان خوشبوكننده هوا استفاده می‌شود و شكل خوراكی آن كمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا كه مصرف ناصحیح آن باعث عوارضي چون تشنج، تهوع، سكسكه، ترشح بیش از حد بزاق و تضعیف سیستم اعصاب مركزی می‌شود.
سمی بودن این گیاه به اندازه‌ای است كه حتی حیوانات هم با مصرف آن دچار مسمومیت می‌شوند و مواردی از
مرگ و میر حیوانات نیز گزارش شده است.
مطالعات جدید درباره خواص دود دانه‌های اسپند، ثابت‌ مي‌كند كه اين ماده عفونی‌كننده است و در قدیم برای كاهش تاثير ميزان سم ‌گیاه اسپند آن ‌را چند بار در آب ‌خیس مي‌كردند.
دكتر هادي منوري - دكتراي داروسازي

ويژگي‌هاي استاندارد زعفران

نوشته  : مهندس مسعود خبازي- كارشناس مسئول اداره استاندارد كاشان 



مشخصات گياهي :

زعفران گياهي كوچك وچند ساله با نام علمي Crocus Sativus از خانواده زنبق Iridaceae  با ارتفاع 30- 10 سانتي‌متر و پيازدار ، كه پياز آن تقريبا كروي و پوشيده از غشاءهاي نازك قهوه اي است.از وسط پياز يا قاعده ساقه ، تعدادي برگ باريك و دراز خارج مي‌شوند.از وسط برگها، ساقه گلدار خارج شده كه به يك تا سه گل منتهي مي‌شود.
گلها بسيار زيبا وداراي6 گلبرگ بنفش رنگ هستند كه ممكن است در بعضي گونه‌‌ها به رنگ گلي يا ارغواني باشند. گل‌ها داراي 3پرچم ويك مادگي منتهي به كلاله سه شاخه به رنگ قرمز متمايل به نارنجي است. قسمت مورد استفاده اين گياه ، انتهاي خامه وكلاله سه شاخه است كه به نام زعفران مشهور است.طبيعت،  عطري دل انگيز وطعمي دلپذير ورنگي زيبا به آن بخشيده كه هر يك از اينها مربوط به يك دسته مواد شيميايي آلي مي‌باشد.

حرارت بالاست شعله را پايين بكشيد.

نوشته  : دکتر صديقه نوبان دکتراي تخصصي بيو شيمي فيزيک 



آيا مي‌توانيم عادات غذايي خود را عوض كنيم و حتي‌الامكان از خوردن غذاهاي سرخ شده پرهيز كنيم؟


مقدمه :

نظرات سازمان غذا و داروي امريكا ( FDA )  دررابطه با وجود آكريلاميد در برخي از غذا‌هاي غني از هيدروکربن‌ها که در درجه حرارت بالا طبخ شده بودند و همچنين گزارشات مشابه توسط دانشمندان ديگر در ساير کشور‌هاي جهان از جمله آلمان، کانادا، ژاپن، سوئيس، انگستان و کره  دال بر سرطان‌زايي آکريلاميد اعلام شد. با كشف مقادير زياد آكريلاميد در غذاهائي نظير سيب زميني سرخ يا برشته شده، نان، غلات صبحانه،  قهوه و بادام بو داده شده، دانشمندان به مخاطرات اين مواد شيميايي بيشتر پي بردند.

انتخاب جنسیت فرزند با تغذیه (دختر یا پسر)

نوشته  : دكتر سيد علي كشاورز
روش انتخاب جنسیت فرزند با استفاده از رژیم غذایی با مطالعه روی حیوانات شروع شده است. یکی از محققان در این زمینه «دکتر استول کوسکی» است. این محقق موفق شد با استفاده از رژیم غذایی و افزودن بعضی از عناصر معدنی به رژیم غذایی تا 80 درصد موفقیت را در مورد نوع جنسیت دل خواه در گاو به دست آورد. او ایده این کار را از مطالعات پیشین که در سال 1993 میلادی ابتدا روی لارو کرم‌های دریایی و سپس روی لاروهای قورباغه انجام شده بود کسب کرد.
در مطالعات انجام شده روی حیوانات نتایج به دست آمده بدین شرح بود:
- در آبی که به آن پتاسیم اضافه شده، بیشتر نوزادان نر بودند.
- در آب‌های قلیایی و مخصوصا غنی از کلسیم بیشتر نوزادان ماده می‌شدند.
- در آب‌هایی که در آن تعادل یونی وجود دارد، در جنس نیز تعادل وجود دارد (نصف متولدین نر و نصف دیگر ماده بودند).

ماده مغذی بنام موليبدن

نوشته  : دكتر احمدرضا درستی متخصص تغذیه، عضو هيات علمي 


مقدمه

بدن انسان سالم به بيش از 40 ماده مغذی مختلف برای تامين نيازهايش و برای حفظ سلامتی و تامين رشد و نمو و فعاليت‌های عادی خود نياز دارد. يکی از مواد مغذی مورد نياز بدن انسان موليبدن است که در سال 1953 (حدود 54 سال پيش) طی مطالعه‌ای علمی مشخص شد که انسان به دريافت اين عنصر نياز دارد. در طبيعت اين عنصر اغلب به صورت نمک گرانتين اکسيداز (که يک متالوآنزيم موليبدن‌دار است)، وجود دارد.
از ديدگاه شيميايي موليبدن به دليل اين كه به سرعت به حالت اكسيد در مي‌آيد، بنابراين به عنوان ناقل الكترون در واكنش‌هاي اكسيد و احياء عمل مي‌كند. در شكل آنزيمي اش (يعنی انواع موليبدن زيمMolybdoenzymes)  به صورت +٦  وجود دارد، ولي در طي انتقال الكترون به صورت +٥ تبديل مي‌شود. موليبدن در محل فعال آنزيم، به عنوان كوفاكتور غيرپروتئيني كوچكي كه حاوي هسته پترين مي‌باشد وجود دارد.

تغذيه در فيبروزسيستيك

نوشته  : بهاره نيكويه كارشناسي ارشد تغذيه 

فيبروزسيستيك يك بيماري ژنتيكي است كه بر سلولهاي اپيتليال كه در نقاط زيادي از بدن شامل غدد عرق, مجاري ريه, كبد, پانكراس, دستگاه گوارش و دستگاه تناسلي يافت مي‌شوند اثر مي‌گذارند. اختلال در اين سلولها باعث مشكلاتي در تعادل نمك و آب در بدن مي‌شود. بدن بوسيله توليد موكوس غليظ به اين شرايط پاسخ مي‌دهد و موكوس غليظ ريه‌ها و گاهي مجاري ديگر بدن را بلوكه مي‌كنند كه باعث عفونت و مشكلات تنفسي مي‌شود. اين موكوس مي‌تواند در جذب مواد مغذي مهم مانند چربي و ويتامين در روده اشكال ايجاد كند و افراد با اين بيماري ممكن است كوتاه تر بوده و وزن كمتري از همسالان خود داشته باشند و ممكن است مكررا بيمار شوند چون بدن آنها نمي‌تواند بخوبي با عفونت مقابله كند. افراد با فيبروزسيستيك ممكن است نياز به كالري و مواد مغذي بيشتري براي كمك به مقابله با عفونت داشته باشند. اين بيماري از دو طريق مي‌تواند با وضعيت تغذيه خوب تداخل داشته باشد:
1/ اين بيماري نياز بدن به مواد مغذي مورد نياز براي توليد انرژي, رشد, حفظ و نگهداري بدن را افزايش مي‌دهد.
2/اين بيماري باعث مي‌شود كه جذب مواد مغذي مشكلتر باشد.
كنترل تغذيه اي جزء بسياري مهمي از درمان تغذيه اي فيبروزسيستيك است. با تعادل تغذيه اي و مصرف انرژي و چربي بيشتر و مصرف مكملهاي تجويز شده افراد با اين بيماري مي‌توانند سلامتي خود را حفظ كنند.

با اين سنگهاي بي رحم چه كنيم؟

نوشته  : بهاره اميركلالي كارشناس ارشد تغذيه 

سالانه از هر10000 نفر، 21-7 نفر به سنگ کليه مبتلا مي‌شوند. بيشترين ميزان بروز در گروه سني 45-20 سال بوده و در مردان بيشتر از زنان ديده مي‌شود. بروز سنگ‌هاي كليوي در كشورهاي توسعه يافته عمدتاً به علت مصرف زياد پروتئين حيواني و سديم به همراه رژيم غذايي كم فيبر مي‌باشد. چهار نوع مختلف از سنگ‌هاي كليوي براساس تركيب سنگ‌ها شناخته شده‌اند که عبارتند از: سنگ‌هاي كلسيمي شامل سنگ‌هاي اگزالات کلسيم و فسفات کلسيم، سنگ‌هاي استرووايت (منيزيوم، آمونيوم، فسفات)، سنگ‌هاي اسيد اوريك و سنگ‌هاي سيستيني. سنگ‌هاي كلسيمي شايعترين نوع سنگ‌هاي کليوي هستند و حدود 75 درصد كل سنگ‌ها را تشكيل مي‌دهند. اكثر اين سنگ‌ها از نوع سنگ‌هاي اگزالات كلسيم مي‌باشند. سنگ‌هاي فسفات كلسيم براي رسوب، نياز به محيط قليايي دارند و بنابراين به جز در بيماران مبتلا به اسيدوز لوله‌ای کليوی (RTA)، هيپرپاراتيروئيديسم اوليه يا سندرم شيرقليا  شيوع كمتري دارند.
ريسك فاكتورهاي سنگ كليه به صورت كلي عبارتند از:
- سن: در ميانسالي بيشتر است.
- جنس: در مردان 3 برابر زنان اتفاق مي افتد.
- دفع بيش از اندازه آب از طريق تعريق
- هواي گرم و کم آبی بدن در ماههاي تابستاني
- كاهش دريافت مايعات (در خواب، سفر، بيماري يا عادات نادرست)
- اختلالات ژنتيكي مانند: نقرس و دفع اگزالات زياد از ادرار به صورت اوليه 

ديابتي ها را اذيت نكنيد

نوشته  : دكتر سیدمرتضی صفوی عضو هیئت علمی دانشگاه و مدیر كل دفتر بهبود 

اگر شما و يا يكي از نزديكان شما مبتلا به ديابت هستيد. نگراني و اضطراب را از خود دور كنيد. ديابتي‌ها نبايد وادار به اجراي رژيم‌هاي سخت و طاقت‌فرسا شوند زيرا به تجربه ثابت شده است كه اين گونه محدوديت‌ها تداوم نمي‌يابند. غذاي ديابتي بايد خوش طعم، مطبوع و دلپذير باشد. ديابتي‌ها تا حد امكان آزاد گذاشته مي‌شوند تا از خوراكي‌هاي گوناگون ولي با استفاده از راهنماي‌هاي متخصصين و كارشناسان تغذيه استفاده كنند.
ديابت يا مرض قند به صورت ارثي، سابقه خانوادگي، چاقي، سن بالا يا تحت تاثير محيط زندگي (برنامه غذايي نادرست، فعاليت بدني كم، اضطراب و استرس و ...) مي‌تواند در گروه‌هاي مختلف سني (كودكي، نوجواني، ميانسالي، سالمندي و...) حتي دوران بارداري به وجود آيد.
علت اصلي بالا رفتن قند خون اين است كه بدن هر فرد براي مصرف قند احتياج به انسولين دارد

آنمي، دشمن سرزندگي و نشاط

نوشته  : دكتر سيد ضياالدين مظهري 

در شماره قبلي ملاحظه فرموديد كه كم‌خوني‌هاي ناشي از فقر آهن اثرات متفاوت و ضايعات متعددي را موجب مي‌گردد كه تاثير آن در دوران مختلف زندگي و حالات فيزيولوژيكي خاص، متمايز از يكديگر مي‌باشند. براي آگاهي بيشتر شما موارد زير را به اطلاع مي‌رسانيم تا هيچ خانمي قبل از برطرف ساختن كم خوني احتمالي خود اقدام به بارداري ننمايد زيرا:
الف) بانوان باردار حتي آن‌هايي كه قبل از آغاز حاملگي دچار كم خوني نبوده‌اند در دوران بارداري بخصوص در اواسط و اواخر دوره آبستني در معرض كم‌خوني قرار مي‌گيرند تا چه رسد به خانم‌هايي كه با زمينه كم‌خوني‌هاي قبل بارور گرديده‌اند زيرا در طي بارداري، مايعات كلي بدن و حجم خون افزايش پيدا كرده و اندام‌هاي مختلف بدن مادر به موازات روند رشد مداوم و پيوسته جنين و ضمايم زايماني مختلف، نياز بيشتري به آهن پيدا مي‌نمايند كه گاهي در سه ماهه سوم يا بين شش تا نه ماهگي مقدار آن به 5 برابر ايام قبل از بارداري مي‌رسد طبعا تامين چنين نياز افزوده شده‌اي تنها از طريق بهبود كيفيت تغذيه مادر امكان‌پذير نخواهد بود و لازم است با صلاحديد متخصص مربوطه مكمل ياري آهن در زمان مقتضي آغاز گردد تا از زايمان زودرس، تولد نوزاد كم وزن و به خطر افتادن سلامتي مادر و كودك جلوگيري به عمل آيد.

تمايل شديد غذايي نياز يا وسوسه؟

نوشته  : دكتر برليانت بزرگمهر 

بارها شاهد بوده‌ايم كه اطرافيانمان و يا افرادي كه به نوعي با ما در ارتباطند نسبت به مصرف برخي مواد غذايي تمايل بسيار زياد و ولع بي‌حد دارند، به گونه‌اي كه حتي نمي‌توانند خود را در برابر اين مواد كنترل كرده و در مصرف آن‌ها افراط مي‌نمايند. گاه مشاهده مي‌شود كه اين قبيل افراد به طور بي‌رويه‌اي از موادي استفاده مي‌كنند كه براي سلامتشان به‌‌هيچ‌وجه مفيد نيست و آنان را مبتلا به اختلالات و عوارض مختلف مي‌نمايد.
اكثرا تصور جامعه بر آن است كه تمايل شديد و بيش از حد به برخي مواد غذايي يا غذاها نشانه نياز انسان به اين قبيل مواد است و بنابراين لازم است به اين نياز طبيعي بدن پاسخ داد و نبايستي محدوديتي در مصرف اين مواد ايجاد نمود.

سالم شروع كنيد، سالم بمانيد

نوشته : سالومه آرمين – كارشناس ارشد علوم تغذيه انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي كشور 

از نوزادي تا كودك در حال رشد

كودك شما در اولين سال از زندگي‌اش نسبت به هر زمان ديگري كه تجربه مي‌كند، داراي بيشترين تغييرات است.
اين زمان، مرحله بسيار حساسي براي ايجاد چگونگي و بايد و نبايدهاي سالم غذا خوردن در تمام زندگي وي مي‌باشد. اين مقاله، توصيه‌هايي كاربردي را پيرامون زمان و چگونگي غذادهي به نوزاد، فراهم مي‌سازد. اطلاعات حاضر نيازهاي انرژي، اندازه وعده‌ها و انتخاب‌هاي غذايي مورد نياز وي را نيز در اختيار قرار مي‌دهد. اما شما كودك خود را بهتر مي‌شناسيد. بنابراين از اين مجموعه به صورت انعطاف‌پذير و مطابق با نيازهاي وي استفاده كنيد. همچنين با متخصص تغذيه يا اطفال در مورد بهترين زمان شروع غذاهاي جامد در كودكتان حتما مشورت كنيد.

پيري دست نگه دار

نوشته  : دكتر مهدي اخبارده متخصص تغذيه باليني 
آيا مي‌توان جلوي روند پيري را گرفت؟، آيا مي‌توان قرص ضد پيري را به دست آورد؟
پيري فرايندي است كه در آن پا به سن مي‌گذاريم، همه ما پير شدن را با شمارش سالهاي زندگي و جشن تولد خود اندازه‌گيري مي‌كنيم، دانشمندان پيري را زوال تمام اعضاء و سيستم‌هاي بدن در گذر زمان مي‌دانند و معتقدند پير شدن شامل كاهش توانايي‌هاي بدن در پاسخگويي به استرس‌ها و عدم تعادل واكنش‌هاي سيستم‌هاي مختلف بدن مي‌باشد. پير شدن بخش مهمي از زندگي ماست و مي‌توان آن را مرحله نهايي تكامل و رشد انسان دانست. فرايندي بسيار پيچيده كه مكانيزم‌ها و دلايل بسيار متفاوتي اين حالت را كنترل مي‌كند.
در تمام آزمايشگاه‌هاي جهان، دانشمندان در جستجوي قرصي هستند كه باعث افزايش طول عمر و نيروي جواني شود. به نظر مي‌رسد تحقيق روي «محدود كردن كالري» راه رسيدن به اين هدف را نشان دهد.

مقایسه چای سبز و سیاه


ليلي?افروغ/گفت و گو با دکتر تيرنگ نيستاني درباره خواص انواع چاي


چيني‌ها به چاي سبز به چشم يك دارو مي‌نگرند و در مورد خواص طبي و بهداشتي آن تاكيد دارند. آنها معتقدند اين نوشيدني در هضم و جذب غذا موثر است و با مصرف آن احساس شادابي مي‌كنند....
 اگرچه اين نوشيدني مانند چاي سياه، طعم گس و تلخي ندارد، اما طعم آن متفاوت است و ممكن است برخي افراد آن را دوست نداشته باشند و از طعم‌دهنده‌هاي مصنوعي براي دادن طعم دلخواه به آن استفاده كنند، اما بهتر است اين چاي را به تنهايي و بدون قند، بيسكويت يا شيرين‌كننده‌هاي ديگر بنوشيد تا از خواص آن بهره‌مند شويد. در كشورهايي مثل چين، ژاپن، تايلند و... هم چاي سبز با شيرين‌كننده‌ نوشيده نمي‌شود. درباره اين چاي با دكتر تيرنگ نيستاني، متخصص تغذيه و رژيم درماني و علوم?پزشکي دانشيار انستيتو تحقيقات تغذيه كشور و دانشگاه شهيد بهشتي گفت‌وگو كرده‌ايم.

سولاريوم نرويد، هويج بخوريد!


ترجمه: سميه مقصودعلي/اتوبرنزه‌هاي خوراكي از هويج و اسفناج تا قهوه و کاکائو


آيا مي‌دانستيد بدون رفتن زير نور آفتاب يا درازكشيدن در سولاريوم و در معرض صدمه‌هاي ناشي از اشعه‌هاي ماوراي بنفش بودن هم مي‌توان برنزه شد؟ اشتباه نكنيد! نمي‌خواهيم در مورد اسپري‌هاي برنزه‌كننده صحبت كنيم، زيرا برخي موادغذايي پوست ما را بدون آنكه زير نور آفتاب آسيبي ببيند، برنزه مي‌كنند؛ البته تا حدودي...

بتاكاروتن و تحريك ملانين
بتاكاروتن، اصلي‌ترين تركيبي است كه باعث برنزه شدن پوست مي‌شود و پيش‌ساز ويتامين A است و در گروه كاروکنوييدها قرار مي‌گيرد. كاروکنوييدها رنگدانه‌هاي موجود در ميوه‌ها و سبزي‌ها و عامل بروز رنگ نارنجي هستند. وقتي موادغذايي حاوي بتاكاروتن مصرف مي‌كنيم، واكنشي بيوشيميايي در بدن رخ مي‌دهد و پوست كمي برنزه مي‌شود. از سوي ديگر، بتاكاروتن ساخت ملانين را که عامل بروز رنگ برنزه است، تحريك مي‌كند. ملانين نوعي آنتي‌اكسيدان است و پوست را در سلامت كامل حفظ مي‌كند و مانع آسيب‌ديدگي آن مي‌شود. برخي از موادغذايي حاوي كاروتن عبارتند از: هويج، سبزي‌هاي برگ‌سبز تيره به خصوص اسفناج و ميوه‌هايي نظير زردآلو. هر چه ميوه و سبزي‌ها رسيده‌تر باشند، حاوي بتاكاروتن بيشتري هستند.

اسفناج سرشار از مواد مفید


گیاهی از سر دسته تیره اسفناجیان, جزو دو لپه ای های بی برگ . دارای ساقه راست و شیار دار, با برگ های پهن و مثلثی شکل ,گل های آن خوشه ای, سبز رنگ و کوچک, دارای ۵ پرچم و ۵ کاسبرگ به هم چسبیده است.
اسفناج● اسفناج
Spinacia oleracea L. نام علمی :
Spinach انگلیسی:
Chenopdiaceae خانواده غاز پایان:
نام های رایج: اسفاناج, اسپاناخ, اسپناج

اسفناج تازه حاوی مواد آلبومینوئیدی ، مواد چرب، مواد قندی ، لسیتین ، سکرتین، استات دوپتاس, کلروفیل , کاروتن , ساپونین , خصوصاً اکسالت ها می باشد. در تخم جوانه زده اسفناج و در جوانه های آن مقداری آنزیم های جنتیوبیاز , و سلوبیاز و لیکناز یافت می شود و ماده ای به نام اسپیناسین که ترشحات مربوط به هاضمه را تحریک می کند.

هلو - میوه انرژی بخش




هلو میوه شیرین و آبدار است که برای کاهش کلسترول خون و درمان دردهای شکمی مفید است.

محمد علیمی متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: مصرف هلو در درمان بیماری های حاد عفونی، بیماری های کلیوی و کم خونی مفید است.

وی ادامه داد: مصرف هلو در طول روز موجب کاهش کلسترول خون، درمان کننده خوبی برای بیماری های قلبی و عروقی، موثر برای رفع دردهای شکمی، درمان کننده دردهای روماتیسمی، کمک به هضم بهتر غذا، درمان کننده افسردگی، خستگی و سرفه های شدید است.

علیمی اظهار داشت: هلو حاوی قند و کربوهیدرات زیادی است که خاصیت انرژی زایی بالایی دارد و به دلیل داشتن فسفر برای کسانی که اختلالات عصبی دارند مفید است.

وی در پایان تاکید کرد: مصرف هلو سیستم ایمنی بدن را در مقابل برخی بیماری های عفونی محافظت می کند همچنین آب هلو موجب تقویت و بازسازی پوست های آسیب دیده می شود و موجب رفع چاقی و تناسب اندام می شود.

۷ ماده غذایی مفید تابستانی


:همه فصول میوه ها و سبزیجات رنگارنگ و خوشمزه مخصوص به خود را دارند. اما اگر بخواهیم از بهترین و مقوی ترین آنها یاد کنیم، نباید از محصولات باغ ها و کشتزارها، در این روزهای گرم غافل شویم. مصرف میوه های خوشمزه و خوش آب و رنگی که با پایان بهار و آغاز تابستان وارد بازار می شوند، می توانند سلامتی و انرژی ما را در این روزهای طولانی و گرم تامین کنند.

در اینجا هفت میوه و سبزی مقوی و خوشمزه به شما پیشنهاد شده است که برای هر فرد، منابعی غنی جهت یک تغذیه مثبت و موثر به حساب می آیند.

سرطان؛ ارمغان افزودنی‌های غیرمجاز


تغذیه سالم حق هر انسان است اما زندگی شهرنشینی و صنعتی سبب شده است که الگوهای تغذیه‌ای انسان تغییر کرده و انسان به استفاده از انواع غذاها و آشامیدنی‌های صنعتی و کنسرو‌شده گرایش پیدا کند.

غذاهایی که برای ماندگاری، طعم، رنگ و بوی آنها از انواع مواد افزودنی استفاده می‌شود؛ موادی که اگر به میزان مجاز از آنها استفاده نشود، موجب تخریب بافت‌های مختلف بدن انسان شده و در این صورت غذایی که باید به سلامت انسان کمک کند خود باعث نابودی او می‌شود. درباره خطرات استفاده از مواد افزودنی با 2نفر از متخصصان تغذیه گفت‌وگو کرده‌ایم.

دکتر منصور رضایی، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این‌باره به همشهری گفت: اگر مواد افزودنی درحد غیرمجاز در مواد‌غذایی یا نوشیدنی اضافه شود می‌تواند عوارض نامطلوبی به‌دنبال داشته باشد. به‌عنوان نمونه، ماده افزودنی نیترات سدیم که برای طعم، خوشرنگ کردن و جلوگیری از فساد به سوسیس و کالباس افزوده می‌شود اگر بیش از حد مجاز استفاده شود برای بدن خطرناک می‌شود چرا که کبد محل خنثی کردن و سم‌زدایی انواع افزودنی‌هاست اما تا حدی می‌تواند عمل سم‌زدایی را به‌خوبی انجام دهد بنابراین اگر مواد افزودنی که یکی از آنها نگهدارنده‌ها هستند بیش از میزان مجاز استفاده شوند، کبد نمی‌تواند عمل سم‌زدایی را انجام دهد و نتیجه آن است که مواد افزودنی در داخل بدن ذخیره شده و این مسئله سبب تخریب بافت‌های مهم بدن ازجمله قلب، کبد و سایر اندام‌ها می‌شود.

حال تصورکنید که خانمی باردار باشد و از ماده غذایی یا نوشیدنی‌ای استفاده کند که در آن بیش از حد از مواد افزودنی استفاده شده است، این مواد داخل بافت‌های چربی ذخیره شده و به جنین نیز می‌رسد.

دکتر رضایی گفت: علاوه براین، اسپارتام و ساخارین که از مواد افزودنی شیرین‌کننده هستند اگر بیش از حد استفاده شوند می‌توانند ایجاد سرطان کنند، به همین دلیل کارخانه‌ها حتما باید از افزودنی‌ها به میزان مجاز استفاده کنند. از سوی دیگر، باید نظارت‌های مستمر از سوی مسئولان ذی‌ربط در این زمینه صورت گیرد. همچنین حق مصرف‌کننده است که بداند در ماده غذایی و نوشیدنی‌ای که مصرف می‌کند چه افزودنی‌هایی وجود دارد چرا که ممکن است بدن به برخی از افزودنی‌ها حساسیت داشته باشد، به همین جهت افرادی که آلرژی دارند باید از خوردن غذاهای صنعتی خودداری کنند.

وی گفت: متأسفانه در کشورهای در حال توسعه و ازجمله در کشور ما نظارت‌ها جدی و مستمر نیست و همین امر سبب می‌شود که سلامت مردم همواره در خطر باشد.دکتر هدایت حسینی، معاون پژوهشی انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور نیز در این باره گفت: افزودنی‌ها موادی هستند که به مواد‌غذایی افزوده می‌شوند و براساس عملکردی که دارند باعث بهبود طعم، رنگ، قوام، افزایش زمان ماندگاری و خواص ضدمیکربی می‌شوند.

وی افزود: مواد افزودنی به حدود 25نوع تقسیم می‌شوند که یک گروه از آنها مواد نگهدارنده هستند.دکتر حسینی گفت: افزودنی‌ها باید چند شرط داشته باشند تا بتوان آنها را به مواد‌غذایی و نوشیدنی‌ها اضافه کرد. اول اینکه از نظر کاربرد تایید شده باشند؛ یعنی براساس یک نیاز تکنولوژیک وارد موادغذایی شوند. دوم اینکه سبب فریب مصرف‌کننده نشوند و سوم آنکه استفاده از ماده افزودنی، ضرری برای مصرف‌کننده نداشته باشد.

از سوی دیگر، یک افزودنی در یک ماده غذایی می‌تواند مجاز و در ماده غذایی دیگر غیرمجاز باشد. به‌عنوان نمونه استفاده از رنگ در فراورده‌های گوشتی ممنوع اما در فراورده‌های لبنی مثل بستنی مجاز است؛ البته اگر به حد مجاز باشد. یا به‌عنوان نمونه، استفاده از نیتریت اگر درحد مجاز، یعنی 120ppm باشد مشکلی ندارد اما اگر بیش از این باشد غیرمجاز خواهد بود چرا که اگر نیتریت بیش از حدمجاز وارد فراورده‌های گوشتی شود می‌تواند با پروتئین‌های گوشت ترکیب شده و تولید نیتروامین کند که یک ماده سمی است و برای بدن خطر دارد. استفاده از نیتریت در پنیر ممنوع است و به هیچ عنوان حد مجاز ندارد.

دکتر حسینی خاطرنشان کرد: در فصل تابستان مردم باید از خرید نوشیدنی‌ها و شربت‌هایی که به صورت فله در بازار وجود دارد جداً پرهیز کنند چرا که ممکن است مواد افزودنی غیرمجاز داشته باشند که قطعا روی سلامت آنها تأثیرات نامطلوب خواهد داشت.


.

ر‍ژیم غذایی مدیترانه‌ای از بیماری قلبی و دیابت پیشگیری می‌کند


تحقیقات پزشکی در اسپانیا نشان می‌دهد که پیروی کردن از ر‍ژیم غذایی مدیترانه‌ای از ابتلا به بیماریهای خطرناک نظیر بیماریهای قلبی و دیابت جلوگیری می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، این تحقیقات حاکی است: پیروی از رژیم غذایی کشورهای حوزه دریای مدیترانه از ابتلا به بیماریهای مزمن و خطرناک نظیر بیماریهای قلبی و دیابت و چاقی پیشگیری می کند و همچنین تا حد زیادی برای سلامت روانی و ذهنی انسان مفید است.

تغذیه مناسب برای محافظت از بینایی


مواد غذایی که می‌خورید نقش مهمی در بینایی سالم دارد و ممکن است به پیشگیری از اختلالاتی مانند تحلیل رفتن لکه زرد شبکیه چشم (دژنراسیون ماکولا)، آب مروارید (کاتاراکت) و آب سیاه (گلوکوم) کمک کند.

به گزارش سرویس علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ این منابع غذایی حاوی ویتامین‌های ضروری می‌توانند به بهبود سلامت بینایی کمک کنند:
 ویتامین A: گوجه فرنگی، هویج، اسفناج و و شیر غنی‌شده از جمله منابع غذایی این ویتامین هستند.
ویتامینC : پرتقال، توت فرنگی، فلفل و کلم براکلی حاوی این ویتامین هستند.
ویتامین E: جوانه گندم، روغن‌ها، مغزها و تخمه‌های خوراکی.
مواد مغذی زی‌گزانتیتن و لوتئین: سبزی‌های برگ‌دار سبر، کیوی، نخود سبز، کلم براکلی، ذرت، انگور قرمز و پرتقال.

استفاده از ظروف یک بار مصرف گیاهی تیره و لکه دار مضر است

هنگامی که در مقابل نور به ظروف یک بار مصرف گیاهی نگاه می کنید، نباید تیرگی یا لکه سیاه در آن ها مشاهده شود.
به گزارش سرویس علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ خاتون برسیاه، کارشناس مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ضمن بیان این مطلب گفت: باید ظروفی انتخاب شوند که رگه رگه نبوده و سطح یکنواختی داشته باشند.

خاتون برسیاه اظهار کرد: در ترکیب ظروف یک بار مصرف گیاهی، هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی شود و این امر موجب شده در هنگام استفاده از مواد غذایی داغ و چرب هیچگونه ماده مضری از آن وارد غذا نشود.

وی ابراز کرد: ظروف مذکور با تجزیه سریع در مدت 6 ماه به چرخه طبیعت بر می گردند و هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی کنند.

برسیاه تأکید کرد: ظروف یک بار مصرف گیاهی هیچ وابستگی به مواد نفتی نداشته و می توان از آن ها در دمای بالا نیز استفاده کرد.

نوشابه های بدون قند هم منجر به افزایش وزن می شود

تحقیقات نشان داده است که حتی نوشابه های بدون قند نیز ذائقه افراد را تغییر داده و در طولانی مدت منجر به افزایش وزن در این افراد می شود.
دکتر تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: مطالعات نشان داده است حتی افرادی که نوشابه بدون قند استفاده می کنند، این شیرین کننده ها ذائقه افراد را به نحوه چشمگیری تغییر می دهند و در طولانی مدت این افراد افزایش وزن پیدا می کنند.
نیستانی تصریح کرد: تحقیقاتی روی موش آزمایشگاهی در خصوص مضرات نوشابه انجام شده به این موشها به مدت 6 ماه نوشابه گازدار خوراندند و تغییرات متابولیک و مرضی را در قلب و عروق این حیوانات مشاهده کردند.

خربزه از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری مي‌كند

16-243.jpgیک کارشناس تغذیه در يزد، گفت: مصرف خربزه در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی نقش به سزایی دارد.
"یوسف نقیایی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، با اشاره به اينكه میوه خربزه در زمره میوه‌های شیرین قرار مي‌گيرد، اظهار کرد: هر یکصد گرم خربزه، 8 گرم کربوهیدرات دارد که بیشترین نوع قند موجود در آن از نوع گلوکز و فروتوز است، بنابراین مصرف بیش از حد آن برای بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود.

درون آب ورزش كنيد


1960-1.jpgكارشناسان بهداشت عمومي در آمريكا مي‌گويند ورزش كردن در داخل آب، روشي كم فشار و موثر براي تقويت عضلات و سوزاندن كالري است.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا به نقل از سايت اينترنتي ماي هلت ديلي نيوز، كارشناسان شوراي فعاليت بدني در آمريكا تاكيد كردند مزاياي بالقوه ورزش كردن در داخل آب عبارتند از:
- كاهش فشار روي عضلات و مفاصل و كاهش خطر مصدوميت يا درد ناشي از انجام تمرينات بدني - آب نيز به نوبه خود به مقاومت تمرينات مي‌افزايد و شرايط بهتري را براي ورزش كردن ايجاد مي‌كند - افزايش انعطاف‌پذيري در انجام تمرينات در آب كه ممكن است در خارج از آب هميشه امكان‌پذير نباشد. اين مزيت به ويژه در مورد افرادي صدق مي‌كند كه مبتلا به آرتريت يا مشكلات ديگري هستند كه طيف تحركات بدني آنها را محدود مي‌سازند.

مصرف متعادل ذرت در پيشگيري از بيماري‌ها موثر است


18-43.jpgمهمترين خواص ذرت كه تاكنون شناخته شده‌اند شامل كنترل ديابت، پيشگيري از مشكلات و ناراحتي‌هاي قلبي، كاهش فشار خون و نيز پيشگيري از بروز نارسايي‌هاي عصبي مادرزادي هستند.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، ذرت يكي از پرمصرف ترين غلات در جهان است كه به شكل‌هاي مختلف در برنامه غذايي مردم بسياري از كشورها سرو مي‌شود. اين منبع غذايي مفيد نه تنها كالري لازم براي سوخت و ساز روزانه را به بدن مي رساند بلكه در عين حال يك منبع غني از ويتامينهاي آ ، ب، اي و بسياري از مواد معدني محسوب مي‌شود.