روغن کلزا


 روغن کلزا
روغن کلزا به دلیل داشتن ترکیب متوازنی از اسید های چرب اشباع،تک غیر اشباع و چند غیر اشباع از مزایای کاربردی خاصی برخوردار است. وجود مقادیر قابل توجهی اسید اولئیک (تک غیر اشباع ) در روغن کلزا سبب شده است این روغن مقاومت خوبی در فرآیند های حرارتی از جمله سرخ کردن عمقی از خود نشان دهد.

روغن کلزا به دلیل داشتن ترکیب متوازنی از اسید های چرب اشباع،تک غیر اشباع و چند غیر اشباع از مزایای کاربردی خاصی برخوردار است. وجود مقادیر قابل توجهی اسید اولئیک (تک غیر اشباع ) در روغن کلزا سبب شده است این روغن مقاومت خوبی در فرآیند های حرارتی از جمله سرخ کردن عمقی از خود نشان دهد . امروزه در دنیا انواعی از روغنهای مقاوم (نظیر روغن های سرخ کردنی ) با پایه روغن کلزا فرموله و تولید می شود.

گنه گنه


         Cinchona spp
گياهي درختي به ارتفاع 10 تا 25 متر كه داراي گونه هاي مختلفي است و از اين رو گنه گنه هاي دارويي
به رنگ خاكستري، قرمز و زرد  و مشتقات اين رنگها مشاهده مي شوند كه در واقع پوست درخت به
شمار ميروند.
قسمتهاي مورد استفاده دارويي اين گياه پوست درخت ميباشد.
خواص و اثرات دارويي: ضد مالاريا،ضدتب،مقوي،ضدعفونت،التيام بخش خارجي،اشتهاآور،رفع ضعف
عمومي در بيماران مسلول و مبتلايان به مرض قند،قطع اسهال و اسهال خوني.
عوارض جانبي: اين دارو بايد تنها زير نظر پزشك مصرف شود.معده بسياري افراد قادر به تحمل فراورده
های گنه گنه نمي باشد و پس از مصرف آن به حالت تهوع و استفراغ ايجاد مي شود.مصرف در بارداري
ممنوع است.

خواص عرق اترج



اترج طبیعت گرم دارد
ضد اسهال و استفراغ می باشد . ضد عفونت . ضد نفخ معده . مقوی قلب ، معده ، کبد ، روده ه، و لطیف کننده پوست می باشد . ضد عطش و سکسه . تامین ویتامین سی .
نحوه استفاده ومصرف : بعد از هر غذا یک استکان

عوامل ژنتیکی و رژیم غذایی در مبارزه با پیری موثر نقش دارند


 پژوهشگران علوم پزشکی عنوان کردند که با مطالعه مگس میوه در تلاشند به راهی برای جوانی طولانی مدت انسان بیابند. آنان تاکید کردند که عوامل ژنتیکی و رژیم غذایی در مبارزه با پیری موثر نقش دارند .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  موسسه پیری سلامت در دانشگاه کالج لندن در حال مطالعه عوامل ژنتیکی و سبک زندگی به ویژه رژیم غذایی است تا درمانی را برای مبارزه با پیری بیابد.
مگس میوه در ۶۰ درصد ژنها و همچنین سن با انسان مشترک است .
‘ماتیو پیپر’ یکی از محققان این موسسه گفت: اگر ژنهای دخیل در پیری را کشف کنیم می توانیم روند پیری را به تاخیر بیاندازیم. این چیزی است که موفق به کشف آن شده ایم.

داشتن دوستان چاق حتی با فاصله مکانی زیاد ، خطر افزایش وزن را بالا می برد


پژوهشگران علوم پزشکی اعلام کردند نتایج  یک مطالعه که به تازگی انجام شده است ، نشان می دهد که داشتن دوستان چاق خطر افزایش وزن را در انسان بالا می برد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  محققین اعلام کردند زمانی که یک شخص چاق می شود بدون توجه به مقدار فاصله مکانی آنها از هم دوستان وی نیز اضافه وزن پیدا می کنند.
‘جیمز فاولر’ یکی از محققان این مطالعه و استادیار علوم سیاسی در دانشگاه کالیفرنیا گفت: در این مطالعه متوجه شدیم تاثیر دوستانی که صدها مایل دورتر از هم زندگی می کنند در افزایش وزن به اندازه دوستانی است که در نزدیکی هم هستند.این موضوع می تواند به دلیل این حقیقت باشد که دوستان به طور ناخودآگاه نظرات مشترکی در مورد غذا دارند .
در این تحقیق بیش از ۱۲ هزار نفر بیش از سه دهه مورد مطالعه قرار گرفتند.
محققان گزارش دادند که افرادی که یک دوست چاق دارند به احتمال ۵۷ درصد اضافه وزن پیدا می کنند.

عسل جایگزین نوشابه‌های انرژی‌زا


عسل جایگزین نوشابه‌های انرژی‌زااکثر ما در زندگی روزمره برای رفع مشکلاتی چون گلودرد و یا سوختگی‌های مختصر، فورا از عسل به عنوان یک درمان خانگی استفاده می‌کنیم.به گزارش ایسنا، علاوه بر موارد فوق این محصول معجزه‌گر زنبورهای عسل، کاربردهای درمانی بیشتر و فوق‌العاده‌ای دارد.
به نوشته روزنامه «اکسپرس»، برخی از مهم‌ترین خواص درمانی معجزه‌کننده عسل عبارتند از:
• درمان اضطراب و عصبانیت: اگر به دنبال روش طبیعی برای کاهش سطح استرس خود هستید، می‌توانید روزانه مقداری عسل خالص مصرف کنید. مواد مغذی موجود در عسل خالص، تاثیر آرام‌بخش دارند.
• تقویت‌کننده انرژی بدن: اگر مایل هستید انرژی خود را افزایش دهید، چرا عسل را جایگزین نوشابه‌های انرژی‌زا نمی‌کنید؟ مقداری عسل خالص را در آب حل کنید و بنوشید. قند این نوشیدنی توسط مغز جذب شده و وارد جریان خون می‌شود و در نهایت خستگی شما را کاهش می‌دهد. این راهکار ساده اما در عین حال موثر و طبیعی است.
• بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن: هرچند هنوز به لحاظ علمی ثابت نشده اما تجربه تایید می‌کند که مصرف روزانه عسل خالص، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. همراه با ویتامین‌های روزانه، عسل نیز مصرف کنید تا تاثیر معجزه‌آسای آن را بر بدن خود ببینید.
• درمان زخم‌های دیابت: با توجه به این که امروزه تعداد کمی محصول برای درمان زخم‌های دیابت در بازار موجود است، استفاده از یک محصول طبیعی برای درمان این زخم‌ها بهترین راه چاره است.
توانایی عسل در ترمیم زخم‌ها، به ویژه زخم‌های دیابتی شناخته شده است.


منبع: تغذیه > موادغذائی  - همشهری آنلاین

آشنایی با خواص تره‌فرنگی


تره‌فرنگی جزو خانواده‌ی پیاز و سیر محسوب شده و خواص درمانی زیادی دارد.  آشنایی با خواص تره‌فرنگیبیش از چهار هزار سال از کشت تره‌فرنگی می‌گذرد. مصری‌ها، یونانی‌ها و رومی‌های باستان از تره‌فرنگی به خاطر خواص دارویی‌اش استفاده می‌کرده‌اند.
تره‌فرنگی جزو خانواده‌ی پیاز و سیر محسوب شده و خواص درمانی زیادی دارد. برای آشنایی با گوشه‌ای از این خواص، مطالعه‌ی این مطلب کوتاه را از دست ندهید.
در طب سنتی از این گیاه خوراکی برای بهبود و تسکین مشکلات تنفسی استفاده می‌کردند. البته خواص ادرارآور و تصفیه‌گر آن نیز بسیار مورد استفاده بوده است.
تره فرنگی قدرت زیادی در دفع اسید اوریک دارد و از این جهت برای افرادی که به نقرس یا آرتریت مبتلا هستند مفید است.

آیا میوه ها منشأ نفخ شکم هستند؟


آیا میوه ها منشأ نفخ شکم هستند؟(1)

انواع توت ها، گیلاس ها، آلوها و خربزه وارد بازار شده اند، هلو هم به زودی از راه می‌رسد. وقت آن رسیده که به این طعم های لذیذ و خوشایند هجوم ببریم.
آیا میوه ها منشأ نفخ شکم هستند؟
میوه ها چه فوایدی دارند؟
انواع توت ها سرشار از ویتامین C هستند،
گیلاس ها سرشار از آنتی اکسیدان اند و آنتی اکسیدان ها اثر مثبتی بر روی کلسترول و چربی های شکمی دارد (به کم شدن آنها کمک می‌کند)،

چگونه بهتر بخوریم و کمتر خرج کنیم !


رژیم سالم غذایی قرار نیست جیب شما را خالی کند، در واقع شما می توانید بهتر بخرید و بهتر بخورید. کافیست تا مغموم نام های تجاری نشوید و بدانید برای چه خرید می کنید. در این مطلب به چند نکته کلیدی اشاره خواهیم کرد که موجب می شود رژیم غذایی سالم تر و ارزان تری داشته باشید.

۱- مواد غذایی طبیعی تهیه کنید

بهتر است به دنبال مواد غذایی با برچسب طبیعی و یا ارگانیک نباشید، با خریدشان تنها پولتان را هدر داده اید. به دنبال محصولات طبیعی برگرفته شده از دامن طبیعت باشید. به عنوان مثال شیر طبیعی و فرآوری نشده، به میزان ۷۵٪ بتاکاروتن، ۵۰٪ ویتامین ای و ۷۰٪ اسید چرب امگا- ۳ بیشتر نسبت به انواع دیگر در اختیار دارد.

چرا وزنم پایین نمیاد؟


با خودتان می گویید کمتر می خورم و حتما وزن کم می کنم! به همین دلیل خیلی ازافراد در بعضی از وعده ها غذا نمی خورند و بدن را به حالت گرسنگی مفرط می کشانند و عضله ها برای حفظ آمینواسیدهای لازم برای بدن، شروع به تجزیه شدن می کنند و نتیجه این موضوع چیزی نیست جزپایین آمدن متابولیسم. پس سعی کنید ۵ تا ۶ وعده در روز غذا بخورید.

1- حذف وعده‌های غذایی وبرنامه‌های غذایی تك وعده‌ای و گرسنگی های طولانی مدت: اگر شما به خود گرسنگی بدهید؛ بدن در عمل چربی بیشتری ذخیره می كند. بدین ترتیب شما در حصول به هدفتان شكست خورده و عملاً سنگین تر می شوید.دلیل این مطلب واضح است: بدن ما آفرینشی شگفت انگیز دارد و عملاً قادر است با وضعیت های مختلفی سازگاری پیدا كند. یكی از این وضعیت ها بروز قحطی ها و كمبود دریافت مواد مغذی است.

با اسفناج ضدسرطان شوید


نتیجه تحقیقات دکتر «وان ولف» آلمانی که در سال ۱۸۷۰ منتشر شد نشان می‌داد که آهن موجود در اسفناج بیش از ده برابر آهن موجود در گوشت قرمز است.

 بر اساس این یافته علمی «الزی کرایسلر سگار» شخصیتی برای یک کمیک استریپ خلق کرد. ویژگی این شخصیت که «پاپی ملوان» نام داشت و بعدها در قالب یک انیمیشن به تلویزیون هم راه پیدا کرد این بود که با خوردن یک قوطی اسفناج قدرتی ماورای قدرت بشر پیدا می‌کرد. پاپی ملوان یا به قول ما ایرانی‌ها «ملوان زبل» باعث شد در دهه ۳۰ میلادی میزان مصرف اسفناج در میان مردم آمریکا حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کند. اگرچه محاسبات مجددی که نتایج آن در سال ۱۹۳۷ منتشر شد نشان می‌داد که تحقیقات قبلی اشتباه بوده است، اما ملوان زبل همچنان با خوردن اسفناج قدرتی ماورایی می‌یابد و همه دشمنانش را از میدان به در می‌کند.

كمبود ویتامین ث در بدن موجب آسیب بافت پیوندی می شود


تهران - كارشناس تغذیه گفت : كمبود ویتامین ث باعث آسیب رسیدن به بافت پیوندی در بدن می شود . این آسیب ها شامل شل شدن لثه ها ، از دست دادن استحكام دندان ها ، آسیب مفاصل و از كار افتادن سیستم ایمنی بدن است .

1391/04/25 - 12:00
زیبا كاوه یی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود : بدن انسان نمی تواند ویتامین ث را ذخیره كند و این در حالی است كه این ویتامین نقش اساسی در ساخت كلاژن دارد و بدن ما به طور مرتب نیاز به ساخت كلاژن دارد . كلاژن پروتئین مهمی است كه در ساخت بافت پیوندی نقش دارد.
وی یادآور شد : نقش ویتامین ث در حفظ سلامت مفاصل بسیار مهم است زیرا مایع زلال مفصلی كه استخوان ها را در مفاصل به هم مرتبط می كند وموجب حركت روان و بدون درد مفاصل می شود ، شامل بخش زیادی از كلاژن است .

کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان با مصرف هندوانه

 لیکوپن موجود در هندوانه خطر ابتلا به انواع سرطان ها به ويژه سرطان هاي پروستات، ريه و معده را کاهش می دهد.
 به گزارش وب دا، مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به خواص هندوانه گفت: 6درصد وزن هندوانه را ماده جامد و تقريبا بقيه وزن آن را آب تشکيل مي دهد. هندوانه منبع قابل توجه ويتامين C است و ساير ويتامين ها و موادمعدني آن اندک است، مگر آنکه چندين کيلوگرم از آن در روز مصرف شود.
مهندس سارا حکیم ادامه داد: هندوانه حاوي بتاکاروتن بالايي نيز هست، ويتامين C و بتا کاروتن جزء آنتي اکسيدان هاي قوي هستند و راديکال هاي آزاد، موادي هستند که موجب آسيب سلولي در بدن مي شوند.

مصرف زیاد کافئین بر رشد جنین تاثیر منفی دارد

 به دلیل تاثیر منفی مصرف زیاد کافئین بر رشد جنین، لازم است مصرف چای، قهوه و سایر نوشیدنی های حاوی کافئین در دوران بارداری کاهش یاید.
به گزارش وب دا، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ضمن بیان این مطلب گفت: مادر باردار بهتر است روزانه حداقل پنج واحد میوه، آب میوه طبیعی و سبزیجات را وارد برنامه غذایی خود کرده و برای رفع مشکل یبوست نیز از میوه های خشک مانند انجیر و آلوی خشک و هم چنین مایعات کافی استفاده كند.
سمانه عزیزی اضافه کرد: مادران باردار، باید از حذف وعده های غذایی، به ویژه وعده صبحانه پرهیز کرده و حداقل سه میان وعده سبک را نیز در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند.
وی تاکید کرد: مادران باردار از مصرف زياد جگر به دلیل داشتن ویتامین A زیاد، مصرف رنگ های خوراکی، غذاهای پرچرب و گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، به دلیل داشتن مواد نگهدارنده و احتمال آلودگی های میکروبی خودداری کنند.

مصرف گوجه فرنگي خطر ابتلا به بيماري‌هاي مزمن را كاهش مي‌دهد


گوجه‌فرنگي‌هاي ارگانيك با داشتن خاصيت آنتي اكسيداني بيشتر در مقايسه با گوجه‌فرنگي‌هاي معمولي با ميزان ابتلا به بيماري‌هاي مزمن مبارزه مي‌كنند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه‌ي كشاورزي و شيمي غذايي، محققان دانشگاه بارسلونا با مطالعه بر روي گوجه‌فرنگي‌هاي ارگانيك و نيز با پيدا كردن 34 تركيب فنولي در گوجه‌فرنگي‌هاي ارگانيك و معمولي دريافتند كه در مجموع  گوجه‌فرنگي‌هاي ارگانيك حاوي سطوح بالاتري از تركيبات فنولي هستند.
اين گزارش مي‌افزايد: كه پلي فنول‌ها تركيبات آنتي‌اكسيداني با منشاء گياهي هستند كه باعث رشد سلول‌هاي مغزي مي‌شوند و داراي خاصيت ضدالتهابي، ضد لخته شدن خون هستند و با بيماري‌هاي مزمن مانند آرتريت و برخي از انواع سرطان‌ها مبارزه مي‌كنند.

کودکان در سفر و هنگام بازی در تابستان آب بنوشند

 اگر کودکی برای ورزش کردن به باشگاههای ورزشی می رود ما بین فعالیتش مایعات و آب فراوان بنوشد.
یک متخصص علوم تغذیه با بیان این که  کودکان از جمله گروههای آسیب پذیر هستند که در فصل تابستان باید توجه ویژه ای به آنها داشته باشیم، اظهار داشت: از آنجا که کودکان در فصل گرم سال از لحاظ ابتلا به بیماری های عفونی و دهیدراته شدن بدن در معرض خطر بیشتری هستند لذا بایستی توجه بیشتری به آنها داشته باشیم.
دکتر فاطمه کاسب با اشاره به این که با فرارسیدن تابستان و گرمای هوا بسیاری از کودکان دچار کم آبی می شوند، ادامه داد:  این کم آبی بدن کودکان به علت عدم مصرف کافی مایعات ، فعالیت بدنی در هوای گرم و عدم توجه به احساس تشنگی است.
این متخصص تغذیه با بیان این مطلب که کودکان پر جنب و جوش، بخصوص در هوای گرم یا زمانی که ورزش می کنند، به راحتی دچار کم آبی می شوند، توصیه کرد: والدین باید توجه داشته باشند ورزش و فعالیت کودک در بیرون از منزل در فضایی مناسب صورت گیرد تا دمای بالای محیط آسیب جدی به کودک وارد نسازد و از طرفی دریافت آب توسط کودک به خوبی صورت گیرد.

پیشگیری از بیماری‌های عفونی، ‌طراوات و شادابی پوست از خواص خربزه

 مصرف خربزه در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی نقش به سزایی دارد.
به گزارش وب دا، مدیر گروه دفتر تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اینکه میوه خربزه در زمره میوه‌های شیرین قرار می‌گیرد، اظهار کرد: هر یکصد گرم خربزه، 8 گرم کربوهیدرات دارد که بیشترین نوع قند موجود در آن از نوع گلوکز و فروتوز است، بنابراین مصرف بیش از حد آن برای بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود.
یوسف نقیایی یک گرم فیبر، ‌12 میلی‌گرم کلسیم، 17 میلی‌گرم فسفر،‌ 238 میلی‌گرم پتاسیم، ‌1250 واحد پیش‌ساز ویتامین A و 31 کیلو کالری انرژی را از مواد تشکیل دهنده درهر یک صد گرم خربزه ذکر کرد.
وی با اشاره به وجود 37 میلی‌گرم ویتامین C در هر یکصد گرم میوه خربزه، نقش این میوه را در طراوت و شادابی پوست و جلوگیری از بیماری‌های لثه موثر دانست.
این کارشناس تغذیه تاکید کرد: ‌میزان پتاسیم موجود در خربزه برای بیماران مبتلا به بیماری قلبی - عروقی بسیار موثر است و مصرف این ماده غذایی نقش به سزایی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی دارد.
مدیر گروه دفتر تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به مقدار قابل توجه پیش‌ساز ویتامین A موجود در میوه خربزه، گفت: پیشگیری از بیماری‌های چشمی،‌ جلوگیری از بیماری‌های عفونی، ‌طراوات و شادابی پوست از جمله اثرات خربزه به علت داشتن این ویتامین است.