مواد غذایی مفید برای تقویت و رشد موها



 متخصصان پوست و مو تاکید دارند رژیم غذایی نقش بسیار موثری در حفظ سلامت موها ایفا می‌کند.
b.150.150.16777215.0.stories.fruit.2011.419
موهای هر فرد در حالت طبیعی ماهیانه ۳ تا ۵/۳ سانتیمتر رشد می‌کند و کلید اصلی رشد موی جدید، پوست و یا رشد ناخن‌ها منوط به تغذیه صحیح و سالم است. اگر تغذیه شما سالم باشد، سلول‌های سالم و قوی‌تری در سراسر بدن تولید خواهد شد.
سایت تخصصی وب ام دی در مقاله‌ای در این‌ باره آورده است: رژیم غذایی سرشار از پروتئین و آهن می‌تواند کیفیت مو را به طور آشکار تحت تاثیر قرار دهد.
در این مقاله فهرستی از ۹ ماده غذایی عنوان شده که موجب افزایش و تقویت رشد موها می‌شوند. این مواد غذایی عبارتند از:
- ماهی سالمون (آزاد): این غذای دریایی سرشار از اسید چرب امگا ۳، پروتئین، ویتامین ب ۱۲ و آهن است. اسید چرب امگا ۳ برای سلامت پوست سر مفید و ضروری است و کمبود آن موجب خشکی پوست سر و ریزش مو می‌شود.
- سبزیجات با برگ‌های سبز تیره: اسفناج ، بروکلی و برگ چغندر سرشار از ویتامین‌های آ و ث هستند که بدن به منظور ساختن چربی پوست به آنها نیاز دارد و سلامت مو را تضمین می‌کنند. به علاوه سبزیجات سبز تیره سرشار از آهن و کلسیم هستند.
- حبوبات شامل لوبیا، عدس، نخود: این مواد غذایی نه تنها سرشار از پروتئین هستند، بلکه آهن، روی و بیوتین نیز در آنها یافت می‌شود که تمامی این مواد برای سلامت مو مفید هستند.
- آجیل یا مغزهای گیاهی: این دسته از مواد غذایی برای پرپشت شدن و درخشندگی مو لازم هستند. این مواد سرشار از سلنیوم هستند که برای سلامت پوست سر مفید است. مغز گردو حاوی اسید آلفا لینولنیک (نوعی اسید چرب امگا ۳) است که حالت مو را بهبود می‌بخشد. آجیل همچنین سرشار از روی است. گفته می‌شود که کمبود روی در رژیم غذایی منجر به ریزش مو می‌شود.
- گوشت مرغ و بوقلمون: این مواد سرشار از پروتئین هستند که به طبع سلامت مو را تضمین می‌کند. کمبود پروتئین موجب شکنندگی و کم پشتی مو می‌شود و کمبود شدید آن نتیجه‌ای جز ریزش مو و تغییر رنگ آن ندارد. این مواد همچنین حاوی آهن هستند.
- تخم مرغ: سرشار از پروتئین است. همچنین بیوتین و ویتامین ب ۱۲ نیز به مقدار فراوان در آن یافت می‌شود.
- غلات سبوس دار: این مواد سرشار از آهن، روی و ویتامین های گروه ب هستند. همچنین انرژی را ارتقا می بخشند، بنابراین خوراک خوبی به خصوص در بعدازظهرها محسوب می‌شوند.
- لبنیات کم چرب: این دسته از مواد به خصوص ماست و شیر کم چرب سرشار از کلسیم هستند که ماده معدنی حیاتی برای رشد مو می‌باشد.
- هویج: هویج بهترین منبع ویتامین آ بوده و برای سلامت پوست سر و قدرت بینایی مفید است.
پزشکان تاکید دارند که رژیم غذایی آشفته و نابسامان و غیرمغذی و همچنین کاهش وزن ناگهانی سلامت موها رابه خطر انداخته و حتی می‌تواند موجب ریزش مو شود.

www.salamatestan.com

انورکسیا (بی اشتهایی عصبی) چیست؟

انورکسیا (بی اشتهایی عصبی) چیست؟
معنی لغوی انورکسیا از دست دادن اشتیاق و انگیزه است، البته این تعریف تا حدودی گمراه کننده است چرا که افراد مبتلا به انورکسیا اغلب دچار گرسنگی هستند، اما غذا نمی‌خورند. این افراد ترس بسیار زیادی از چاق شدن دارند حتی اگر بسیار لاغر باشند. به همین دلیل سعی می‌کنند با محدود کردن دریافت مواد غذایی و ورزش بیش از حد کاهش وزن داشته باشند. این مشکل هنگامی که وزن فرد 15 درصد کمتر از وزن ایده آل او باشد قابل تشخیص است.
اختلالات تغذیه‌ای مانند انورکسیا در زنان متداول‌تر از مردان است.
احتمال این بیماری در بازیگران، مدل‌ها، ورزشکارانی که ظاهر و وزن، با اهمیت است مثل کشتی، ژیمناستیک و ... نیز بیشتر می‌باشد.
این افراد تمایل دارند در مدرسه یا محیط کار بسیار خوب عمل کنند اما از طرفی با عقده و ترس بزرگ می‌شوند. این مشکل در هر زمانی می‌تواند ایجاد شود اما معمولاً نزدیک سن بلوغ شروع می‌شود.
علت اصلی انورکسیا شناخته شده نیست اما محققان بر این باورند که ترکیب خصوصیات فردی، الگوی فکری، احساسی همچون فاکتورهای زیستی و محیطی می‌تواند موجب آن شده باشد.
افراد دچار انورکسیا، غذا را راهی برای کسب اطمینان و اعتماد در شرایط سختی می‌دانند. احساس بی کفایتی، ترس، عصبانیت یا تنهایی در پیشرفت این اختلال نقش دارند.
جوامعی که زیبایی با لاغری و وضعیت ظاهری افراد برابری می‌کند اثر بسزایی در گسترش این اختلال دارند. این اختلال تغذیه‌ای ممکن است به دلیل تغییر سطح هورمون‌ها نیز باشد.

ذائقه در چاقی و لاغری

ذائقه در چاقی و لاغری
علایق غذایی چیزی است که تحت عنوان ذائقه غذایی نیز آن را می شناسیم. بی شک هیچ تردیدی در ارتباط بین ذائقه غذایی ، انتخاب های غذایی و به طبع آن افزایش دریافت انرژی و چاقی یا لاغری نیست. سنسورهای دهان و بازخورد دستگاه گوارش در تنظیم انرژی دریافتی موثر هستند پس ممکن است بین ذائقه غذایی و حساسیت این سنسورها به مواد غذایی مختلف ارتباط وجود داشته باشد.
در همین راستا یک مطالعه جدید برگرفته از ژورنال AJCN در سال 2011  انجام گرفت.این تحقیق که در دانشگاه آدلاید استرالیا انجام شده است به بررسی تفاوت میزان حساسیت سنسورهای دهان و روده (در تغذیه دهانی و پیراروده ای) که در مواجهه با  اسیک اولئیک قرار گرفته اند در افراد مبتلا به اضافه وزن، چاق و لاغر می پردازد.
در این مطالعه 11 مرد مبتلا به چاقی و اضافه وزن و 8 مرد لاغر در 2 نوبت مورد بررسی قرار گرفتند. شاخص های مورد بررسی در آنها فشار دریچه پیلوری، پلاسمای کوله سیستوکینین، پپتید YY و اشتها بودند که در طی 90 دقیقه تغذیه پیراروده ای با محلول نرمال سالین و اسید اولئیک (نسبت 18:1، شامل78/0 کیلوکالری انرژی در دقیقه)  اندازه گیری و بررسی شدند. هدف این مطالعه مقایسه نحوه عملکرد شاخص های مذکور در مواجهه با محلول نرمال سالین و اسید اولئیک بود.
نتایج نشان دهنده این بودند که دریچه پیلور حساسیت کمی به اسید اولئیک دارد و در نتیجه ورود اسید اولئیک به روده کمتر منقبض می شود.همچنین پلاسمای سیستوکینین و پپتید YY که در تنظیم اشتها نقش دارند نسبت به اسید اولئیک کمتر ترشح می شوند پس با مصرف اسید اولئیک احساس سیری دیرتر بوجود می آید و سوختن آن در بدن کمتر از مواد دیگر خواهد بود. همچنین این مطالعه نشان داد که افرادی که مبتلا به اضافه وزن یا چاقی هستند نسبت به افراد دیگر از نظر حس چشایی چربی ها ضعیفتر از سایرین می باشند در نتیجه برای لذت بردن از طعم چربی ها ، مصرف چربی در آنها بیش از افراد لاغر است.
نکته عملی: افراد مبتلا به چاقی یا اضافه وزن باید با یک برنامه غذایی مناسب تلاش خود را برای ایجاد تغییر ذائقه نسبت به چربی ها داشته باشند.
منبع:Am J Clin Nutr Feb 2011 vol. 93 no. 4 703-711

تاثیر گوشت قرمز بر ابتلا به سرطان کلیه

تاثیر گوشت قرمز بر ابتلا به سرطان کلیه
شواهد مربوط به مصرف گوشت و ریسک ابتلا به سرطانی شدن سلول های دستگاه ادراری بسیار متناقض است.  در این رابطه موتاژن ها- عوامل سرطان زای ایجاد شده به علت روش طبخ و یا فرآوری گوشت و تاثیر آن در بوجود آمدن انواع سلول های سرطانی کلیوی باید مورد توجه قرار گیرد.
در این راستا محققین انستیتوی ملی سرطان آمریکا مطالعه آینده نگری را پیرامون مصرف گوشت، فرآورده های وابسته به گوشت و خطر ابتلا به سرطان های مربوط به دستگاه ادراری را طراحی نمودند.
 در این مطالعه نزدیک به 500 هزار نفر شرکت کننده پرسشنامه های دقیق غذایی را به منظور بررسی محتوای غذایی شامل آهن هم، آمین های هتروسیکلیک، هیدروکربن های آروماتیک پلی سیکلیک، نیترات و نیتریت در گوشت پخته و یا فرآوری شده تکمیل نمودند. در طی 9 سال پیگیری، 498 نفر از نمونه های فوق دچار سرطان های کلیوی شدند.
سپس به روش Cox proportional hazards regression میزان ریسک ابتلا به این سرطان با توجه به اطلاعات بدست آمده تخمین زده شد.
طبق نتایج حاصل در افرادی که 7/62  گرم پروتئین در هر 1000 کالری مصرف کرده بودند نسبت به افرادی  که 8/9 گرم پروتئین در هر 1000 کالری خود دریافت کرده بودند، ریسک تشکیل سلول سرطانی بیشتر بود.
نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف بنزوپیرن، شاخص هیدروکربن های آروماتیک پلی سیکلیک، پیریدین(PhIP)، هتروسیکلیک آمین با افزایش30-20 درصدی ایجاد سلول های سرطانی کلیوی و 2 برابر افزایش احتمال ایجاد سلول های سرطانی papillary  در رابطه است.
نکته عملی: مصرف گوشت قرمز به علت عوامل سرطان زایی که طی طبخ گوشت به وجود می آیند، ریسک ابتلا به سرطان های دستگاه ادراری را افزایش می دهد، لذا باید مصرف گوشت قرمز محدود گردد و علاوه بر آن بایستی در طبخ آن از سرخ کردن و نیز در معرض آتش مستقیم قرار دادن گوشت خودداری نمود.
منبع:Am J Clin Nutr, January 2012 vol. 95 no. 1 155-162.

اثرات سودمند سویا بر کلسترول خون

اثرات سودمند سویا بر کلسترول خون
محققین معتقدند مواد غذایی که ما مصرف می کنیم از راه های مختلف بر سلامتی ما اثرگذار هستند. سویا یکی از مواد غذایی سرشار از ایزوفلاوون ها است که اثرات مثبت سلامتی بیشمار آن به اثبات رسیده است. یکی از خواص آن بهبود پروفایل چربی خون می باشد، برخلاف شواهد گذشته که گفته میشد مصرف سویا تنها در افرادی که بدن آنها قادر به تبدیل سویا به یک ترکیب شبه استروژن به نام ایکول(equol )می باشد، دارای اثرات کاهنده کلسترول  است، مطالعه جدیدی نشان داده است که همه مردم می توانند از اثرات سودمند مصرف آن بهره مند شوند.
در این مطالعه محققین کانادایی اثر مصرف سویا بر کلسترول خون را بررسی کرده و به  آزمایش این فرضیه پرداختند که آیا توانایی سویا در تغییرات کلسترول، به تبدیل آن به ایکول مرتبط است؟ نتایج این مطالعه در American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است.
در این تحقیق، داده های سه مطالعه که در ارتباط با سویا انجام شده بود، مورد استفاده قرار گرفت. این محققین اطلاعات 85 فرد( 42 مرد و 43 زن یائسه)  را آنالیز کردند. افراد مورد مطالعه، طی 4 هفته هر روز از 52-30 گرم غذاهای حاوی سویا مصرف کردند. پس از آن شرکت کنندگان در 3 گروه: با میزان بالای (73 میلی گرم روزانه) و یا میزان کم ) 10 میلی گرم روزانه( ایزوفلاوون، یا گروه همراه با پروبیوتیک و یا سویا به همراه رژیم کم کربوهیدرات قرار گرفتند.  میزان HDL کلسترول و LDL کلسترول خون آنها قبل و بعد از مطالعه ارزیابی شد. شرکت کنندگان از نظر توانایی تبدیل سویا به ایکول به دو گروه تقسیم شدند، گروهی که بدن آنها قادر به تولید ایکول از سویا بود( 30 نفر) و گروهی که در بدن آنها سویا به ایکول تبدیل نمی شد(55 نفر).

آسم ؛ یکی دیگر از عواقب چاقی شکمی!

آسم ؛ یکی دیگر از عواقب چاقی شکمی!
بی شک تا به حال از عواقب و مضرات بی شمار چاقی بسیار شنیده اید. شواهد حاکی از آنند که چاقی شکمی می تواند زمینه ساز بسیاری از بیماریها از جمله بیماریهای قلبی عروقی، مشکلات تنفسی، پوکی استخوان و غیره گردد. تحقیقات برای بررسی ارتباط بین چاقی و بیماریها همچنان ادامه دارند، و  در این میان برخی محققین نیز به بررسی ارتباط بین چاقی شکمی با مشکلات تنفسی مانند آسم پرداخته اند.
افراد مسن تر، که بیماری آسم در آنها کمتر مورد بررسی قرار گرفته است، به موازات تحلیل بافت عضلانی همراه با  افزایش سن، بیشتر مستعد ابتلا به چاقی شکمی می گردند.  لذا یک مطالعه اخیر برگرفته از ژورنالObesity  به بررسی ارتباط بین چاقی شکمی با بیماری آسم در افراد مسن پرداخت.  هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین چاقی شکمی(که توسط اندازه گیری محیط دور کمر سنجیده می شد) با ظهور و شیوع آسم، در  طی یک بررسی کوهورت  بر روی جمعیت زیادی از افراد مسن بود.  آنالیز مقطعی بر روی 7643 فرد با سن ≥ 65 سال شامل 592نفر (7/7%) با تشخیص آسم در طول زندگی شان، پایه ریزی شد. آنالیز طولی(Longitudinal) شامل  6267 فرد غیر مبتلا به آسم در ابتدای تحقیق بود که در طی 4 سال پی گیری، بیماری آسم در 67 نفر از آنان ظهور یافت.  محیط دور کمر اولیه بر حسب معیار جنس طبقه بدنی شد(زن/مرد):  [<80/94 سانتیمتر؛ مرجع)، [88-80 /  102-94 ؛ دارای اضافه وزن در ناحیه شکم]، [ ≥102 سانتی متر (چاقی شکمی) ].
بررسی های آماری پس از انجام تطابق های لازم برای فاکتورهای مختلف،  نشانگر ارتباط بین آسم با محیط دور کمر بودند. خطر ابتلا به آسم (بطور مستقل از BMI ودیگر عوامل مخدوشگر)  با افزایش محیط دور کمر افزایش می یافت. تخمین ها در هر دو جنس مشابه بودند. شواهد مطالعه بطور کلی نشان داد که چاقی شکمی بطور مستقل  با افزایش شیوع و ابتلا به آسم در افراد مسن تر مرتبط است.
نکته عملی: چاقی شکمی می تواند عامل بسیاری از بیماریها باشد، و یکی از بیماری هایی که چاقی و چاقی شکمی در افزایش شانس ابتلا به آن دخیل است بیماری آسم می باشد. شواهد علمی اخیر حاکی از آنند که عدم ابتلا به چاقی شکمی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های تنفسی و آسم، حائز اهمیت است.
 منبع:Obesity (2012); 20 3, 628–635

آیا برای کاهش وزن باید شام را حذف نمود؟

آیا برای کاهش وزن باید شام را حذف نمود؟
خیلی از افرادی که از افزایش وزن رنج می برند می دانند که برای کاهش وزن می بایست مقدارغذای دریافتی خود را محدود نمایند، ولی مشکل اینجاست که نمی دانند چگونه باید مقدار غذای دریافتی خود را در طی روز تنظیم نمایند. بدن انسان برای تندرستی و عملکرد مطلوب نیاز مند رژیمی متوازن شامل تمام گروههای غذایی است و یکی از این گروههای غذایی، کربوهیدراتها (شامل: نان، برنج و غلات) هستند.
 برخی چنین می پندارند که در رژیم لاغری می بایست اکثر کربوهیدرات مورد نیازشان را در طی صبح تا بعد از ظهر دریافت کنند و در مقابل کربوهیدرات وعده شامشان را به حداقل برسانند. بسیارند افرادی که حجم وعده شام شان را به حداقل می رسانند و یا حتی هیچ کربوهیدراتی را در وعده شامشان قرار نمی دهند، و سر گرسنه بر بالین می گذارند. ولی آیا واقعا اینکار کمکی به کاهش وزن آنها می کند؟ تحقیقات علمی جدید حاکی از آنند که به حداقل رساندن وعده شام کمکی به لاغری نمی کند، و بالعکس افزایش سهم کربوهیدرات وعده شام برای کاهش وزن و تندرستی سودمند است.
یک مطالعه اخیر برگرفته از ژورنالObesity به بررسی اثر رژیم کاهش وزنی که اکثر کربوهیدرات آن در وعده غذایی شام گنجانده شده بود، بر روی یکسری از پارامترها از جمله پارامترهای مرتبط با وزن بدن پرداخت.  در این مطالعه 78 افسر پلیس چاق (با نمایه توده بدنی >30) به طور تصادفی برای مدت 6 ماه به دو گروه آزمایش و کنترل تخصیص یافتند(در گروه آزمایش، رژیم لاغری به صورتی تنظیم شده بود که اکثر کربوهیدرات دریافتی آن در وعده غذایی شام گنجانده شده بود). شاخصهای مورد مطالعه در ابتدا، هفته اول و نیز 3 و 6 ماه پس از شروع مطالعه در افراد شرکت کننده مورد بررسی قرار گرفت.

داستان افراد موفق


افراد چاقي که مي خواهند رژيم غذايي کاهش وزن را شروع نمايند مي خواهند از نتيجه رژيم درماني خود قبل از شروع برنامه اطميناني داشته باشند. بويژه افرادي که ساليان متمادي از افزايش وزن رنج برده و گاه دچار عوارض ناخواسته چاقي و يا درمان آن شده اند و رژيمهاي غذايي متعدد را تجربه نموده اند. لذا در هنگام مراجعه به کلينيک هاي تغذيه و رژيم درماني هميشه پرس و جو مي نمايند و سوالاتي از قبيل سوالات ذيل براي آنان مطرح است:

اگرچه شما مي توانيد اين اطلاعات را از پزشک معالج خود داشته باشيد ولي خواندن تجربيات بيماران ديگر يک رژيم غذايي را امتحان نموده اند کمک خواهد کرد انگيزه بهتري پيدا نماييد و در راهي که براي سلامتي خود شروع نموده ايد ثابت قدم باشيد. مطالعات نشان داده اند خواندن تجربيات ساير افراد چاق که در رژيم غذايي موفق بوده اند کمک قابل توجهي در افزايش انگيزه براي شروع کنندگان رژيم خواهد بود. بر همين اساس ما سعي مي نماييم از اين به بعد بعضي از تجربيات افراد موفق که به مرکز ما مراجعه نموده اند به طور خلاصه اشاره نماييم:

رهایی از اعتیاد به مواد قندی
40 کیلو کاهش وزن در یک سال 
من ژاله. م 32 ساله باید به شما بگویم که مراجعه به کلینیک نوین بهترین راه برای تغییر زندگیم بود. می دانستم که سلامتی و وزن مناسب باعث طول عمر بیشتر می شود. یک سال پیش به کلینیک نوین مراجعه کردم. رژیم خود را تغییر دادم و ورزش را از دو بار در هفته شروع کردم. حالا بعد از گذشت یک سال میزان آن را به 5 و حتی گاهی 6 بار در هفته رسانده ام. به راحتی می توانم بدوم. احساس شادابی می کنم و پر انرژی هستم. این نکته را اطرافیانم هم متوجه می شوند. 
دوست دارم تا تجربیات خود را با دیگران قسمت کنم و به آنها کمک کنم تا به هدف خود برسند. 
اوایل که برنامه را شروع کردم کنار گذاشتن شیرینی برایم سخت بود. هفته اول مدام ناخنک می زدم اما وقتی شاهد این بودم که کاهش وزنم کند پیش می رود تصمیم خود را گرفتم و برای همیشه شیرینی جات را در برنامه خود محدود کردم. اوایل دچار سردرد می شدم اما کم کم این مشکل بر طرف شد و به این موضوع عادت کردم. حالا ذائقه من تغییر کرده است و نمی توانم طعم شیرین را تحمل کنم و به مقدار زیاد مصرف کنم. 
توصیه همیشگی دکتر فرشچی به من این بود که که تو با موفقیت در کاهش وزن تازه 50 در صد راه را پیمودی اما نکته اساسی آنست که بازگشت دوباره به وزن قبلی برای هیچ کس خوشایند نیست روزهای بد گذشته را پشت سر خود به جای بگذارید و با تغییر عادات غلط خود کاری کنید که هرگز به وزن قبلی خود بازنگردید. 

ده عادتی که به کاهش وزن کمک می کند

ده عادتی که به کاهش وزن کمک می کند
خیلی از افراد چاق بدنبال راه حلی برای مشکل چندین ساله افزایش وزن خود می گردند. در این راه چه بسا راه حلهای معجزه آمیزی که با زندگی معمول در تضاد است را نیز امتحان می نمایند. اما واقعیت آنست که سنگ بزرگ علامت نزدن است، بلکه باید بدانیم ایجاد تغییرات کوچک می تواند منجر به ایجاد تفاوت های بزرگ شود . تمام بحث کنترل وزن، ایجاد تغییرات کوچکی است که بتوان برای همیشه با آنها زندگی کرد .
به محض این که این تعدیلات کوچک را در روش زندگی خود پیاده کنید، خواهید دید که چگونه می توانند مقادیر بزرگی از کالری را ذخیره کرده و باعث کاهش وزن شوید . در اینجا 10 عادتی را که می توانند رویای شما را در رسیدن به کاهش وزن را به واقعیت تبدیل کنند آورده ایم:
1. عادات غذایی خود را ارزیابی کنید. آیا شب ها دیرهنگام غذا می خورید، درهنگام آشپزی به غذا ناخنک می زنید، باقیمانده غذای کودکتان را شما تمام می کنید؟ نگاهی به اطراف بیاندازید، تشخیص رفتارهایی که می توانید تغییرشان دهید آسان خواهد بود ، تغییراتی که می توانند کالری بزرگی را ذخیره کنند .
2. اگر در رسیدن به برنامه شکست می خورید، برنامه ای برای زمان شکست بریزید. شما به یک استراتژی برای وعده ها و میان وعده های غذایی خود نیاز دارید . میان وعده های سالمی را برای زمان هایی از روز که می دانید گرسنه می شوید و ممکن است از برنامه غذایی خود منحرف شوید، در نظر بگیرید. خیلی از ما خستگی روزانه محل کار را در عصر با خوردن بی مورد جبران می نماییم. اگر هم یک روز به هر دلیلی از رژیم غذایی خود عدول نمودید و یا در مهمانی و یا یک سفر با خوردن بیش از حد افزایش وزن پیدا کردید برنامه ای برای بازگشت به تغذیه سالم برای خود طراحی نمایید.

توصیه هایی برای کاهش چربیهای خون

توصیه هایی برای کاهش چربیهای خون
افزایش چربی های خون یکی از مشکلات شایع ناشی از زندگی شهرنشینی است که نه تنها افراد میانسال و سالمندان از آن رنج می برند، بلکه کم نیستند جوانان و نوجوانانی که این بیماری را تجربه نموده اند. متاسفانه باید اذعان داشت در خیلی از موارد این بیماری بدون هیچ علائمی در فرد وجود دارد که می تواند عوارض قلبی و عروقی را در فرد مبتلا حتی بدون علائم زمینه ای ایجاد نماید. لذا  پیشگیری و کنترل این بیماری در مراحل اولیه  می تواند از عوارض جبران ناپذیر آن پیشگیری نماید. توصیه های ذیل در کنترل چربی های خون مفید می باشد:

تغییر شیوه زندگی 

تغییر سبک زندگی در بهبود سطح کلسترول خون نقش اساسی دارد . اگر دچار کلسترول خون بالا هستید به طور خلاصه وزن خود را کاهش دهید ، غذاهای سالم بخورید و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید . اگر سیگاری هستید ،سیگار را ترک کنید . 

کاهش وزن

مطالعات متعدد تاکید دارند که اضافه وزن منجر به سطوح بالای کلسترول می شود . حتی کاهش 2.5 تا 5 کیلوگرم اضافه وزن می تواند کمک به کاهش سطوح کلسترول تام کند . با نگاهی صادقانه به عادات غذایی و برنامه غذایی روتین روزانه خود شروع کنید و عادات غلط غذایی را از برنامه روزانه خود حذف کنید . شما باید بدانید در این زمینه باید انگیزه خود را قوی نمایید و حس مبارزه طلبی خود را برای غلبه بر عادات غلط غذایی تقویت کنید. 

نکاتی درباره تغذیه بارداری

کتر حمیدرضا فرشچی
نکاتی درباره تغذیه بارداری 
یکی از مهم ترین وظایف خانم ها در طی دوران بارداری حفظ سلامتی خود و جنین شان، با داشتن تغذیه سالم در این دوران می باشد. انتخاب های صحیح در تغذیه بارداری به بهبود رشد و تکامل جنین کمک می کند.
بر خلاف تصور خیلی از افراد که فکر می کنند در دوران بارداری باید انرژی فراوانی دریافت کنند، دریافت کالری شما باید روزانه به طور متوسط 300 کالری بیش از آنچه که قبل از بارداری مصرف می کردید، باشد. هر چند که ممکن است در ماه های اول بارداری حالت تهوع و استفراغ برای شما مشکلاتی ایجاد کند، سعی کنید رژیم متعادلی داشته باشید و ویتامین های مورد نیاز دوران بارداری را دریافت نمایید.
توصیه ها:
* برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز، انواع متنوعی از غذاها را بخورید. مصرف روزانه 6 تا 11 واحد نان و غلات، 2 تا 4 واحد میوه، 4 واحد یا بیشترسبزیجات، 4 واحد لبنیات و 3 واحد از منابع پروتئینی (گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ یا مغز دانه ها) توصیه می گردد. میزان کمی از چربی ها و شیرینی ها را دریافت نمایید.
* غذاهای با فیبر بالا مانند برنج، ماکارونی، غلات و نان های سبوس دار و نیز میوه ها و سبزیجات را انتخاب نمایید.
* زمانی که باردار هستید، مطمئن شوید ویتامین ها و املاح کافی را از رژیم روزانه خود دریافت می کنید. به منظور اطمینان از دریافت ویتامین ها و املاح کافی، هر روز مکمل ویتامین های مورد نیاز دوران بارداری را دریافت نمایید.
* در دوران بارداری، روزانه 1000 تا 1300 میلی گرم کلسیم از رژیم خود دریافت نمایید. به این منظور روزانه حداقل 4 واحد لبنیات و غذاهای غنی از کلسیم بخورید.
بهترین منابع کلسیم لبنیات مثل شیر، ماست، پنیر، کشک و قره قوروت و نیز غذاهای دریایی است. سایر منابع کلسیم شامل : سبزیجات برگ سبز، کشمش،بادام، پسته، بادام زمینی و گردو است.

7 راه برای فعالیت بدنی در زمستان

7 راه برای فعالیت بدنی در زمستان
مخصوصاً وقتی که هوا خیلی سرد است، چه کسی دوست دارد لباس های سنگین بپوشد تا بتواند در هوای سرد بیرون ورزش کند یا بدود؟ یا چه کسی مایل است خطر لیز خوردن روی زمین یخ بسته را برای پیاده روی قبول کند؟
حتی شاید در هوای سرد با ماشین رفتن به یک  کلاس ورزش یا باشگاه نیز سخت به نظر برسد. این امر می تواند موفقیت افرادی که قصد کاهش وزن و یا حفظ تناسب اندام را دارند به مخاطره اندازد.
ولی شما نباید سردی هوا را بهانه ای برای کاهش فعالیت بدنی خود در فصل زمستان بدانید. شما می توانید با تدابیری هوشمندانه، فعالیت بدنی خود را در این فصل سرد حفظ نمایید.
 
برخی از راهکارهای هوشمندانه برای حفظ فعالیت بدنی در فصل سرما به شرح زیر می باشند:
 
1- طرز فکرتان را عوض کنید.
برای شما که زندگی هدفمندی را دنبال می کنید، زمستان فقط  به منزله ی یک فصل سرد نیست، بلکه زمانی است که می توانید بنشینید و اهداف خود را مرور کنید. سپس برای چند ماه بعدی خود برنامه ریزی کنید. با این شیوه، شما فصل زمستان را به چشم دیگری می بینید و در این فصل  پویاتر و فعال تر خواهید بود.

افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه با مصرف لبنیات پرچرب و گوشت قرمز


roban sorati.jpg
به گفته محققان، مصرف ماهی و لبنیات کم چرب در زنان ایرانی احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد و مصرف لبنیات پرچرب و گوشت قرمز در افزایش آن مؤثر است.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، سرطان پستان یکی از شایع‌ترین سرطان‌های زنان در جهان و نیز ایران شناخته شده که تحقیقات محدودی در ارتباط با شناخت عوامل مؤثر تغذیه‌ای در ایجاد آن در کشور انجام شده است. لذا تحقیقی با هدف تعیین ارتباط مصرف پروتئین‌های حیوانی و لبنیات با سرطان پستان توسط میترا ریحانی از گروه مامایی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان و همکارانش انجام شد.

مطالعه به روش شاهد - موردی بر روی 100 زن مبتلا به سرطان پستان و 100 زن غیر مبتلا که از لحاظ سن، شاخص توده‌ی بدنی، فعالیت بدنی، فعالیت فیزیکی و سن شروع قاعدگی با گروه مورد همسان شده بودند، صورت پذیرفت. تمامی نمونه‌ها از حداقل سن 18 سال برخوردار بوده، ایرانی بودند. اطلاعات از طریق پرسشنامه تکرر مصرف مورد غذایی گردآوری و توسط آزمون تی مستقل، کای دو، من ویتنی و رگرسیون لوجستیک شرطی، تجزیه تحلیل شد.

یافته‌ها این پژوهش حاکی از آن است که بیشترین پروتئین مصرفی مربوط به گوشت قرمز و کمترین آن ماهی گزارش شد. همچنین در دو گروه بیشترین لبنیات مورد استفاده شیر و کمترین آن کره بود. رگرسیون لوجستیک شرطی مصرف سوسیس و کالباس، گوشت قرمز، شیر پرچرب، ماست پرچرب و کره را در ابتلا سرطان پستان مؤثر نشان داد.

نتایج این پژوهش نشان داد: مصرف ماهی و لبنیات کم چرب در زنان ایرانی احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد و مصرف لبنیات پرچرب و گوشت قرمز در افزایش آن مؤثر است. درخصوص نقش مصرف مرغ و ابتلا به سرطان پستان تحقیقات آتی پیشنهاد می‌شود.

شایان ذکر است مشروح این پژوهش در مجله دانشگاه علوم پزشکی زنجان منتشر شده است.

کنگر فرنگی نفخ پس از غذا را بهبود می‌بخشد


کنگر فرنگی
وی اضافه کرد: آرتی‌شوک (کنگر فرنگی) از قدیمی‌ترین گیاهانی است که در جهان کشت می‌شده و از گذشته مردم به خواص سودمند آن پی برده بودند. در قرن 16 این گیاه به علت تاثیر در کاهش کلسترول خون و افزایش جریان صفرا در اروپا مورد توجه پزشکان و سپس مردم قرار گرفت.

یک کارشناس تغذیه مرکز تحقیقات دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: مصرف گیاه آرتی‌شوک می‌تواند با کاهش دردهای شکم، از بین بردن حالت تهوع، نفخ و کاهش شدت اسهال و یبوست موثر باشد.
به گزارش ایسنا، ناهید برخورداری اظهار داشت: آرتی شوک (کنگر فرنگی) گیاهی بزرگ و خار مانند به طول 1.5 تا دو متر و با برگ‌هایی به رنگ سبز تیره می‌باشد که اندازه آن گاهی تا 50 - 82 سانتیمتر می‌رسد.
وی با بیان اینکه استرس، نیکوتین و مصرف غذاهای مختلف از عواملی هستند که دستگاه گوارش را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند تصریح کرد: کپسول آرتی شوک یوروویتال در از بین بردن اختلالات و ناراحتی‌های دستگاه گوارشی در انسان بسیار موثر می‌باشد.

تغذیه و سلامت کودکان

  سلامت کودکان برای آینده سلامت یک کشور بیشترین اهمیت را دارد؛ نه‌تنها به‌دلیل آنکه کودکان امروز رشد می‌یابند تا نسل آینده، والدین و کارکنان یک کشور باشند بلکه به‌دلیل آنکه پژوهش‌های جدید درخصوص سلامت کودک نشان می‌دهد که سلامت در سنین آغازین برای هر کودک پایه سلامت دوران بلوغ است بنابراین سرمایه‌گذاری در سلامت کودکان اثرات سودمندی به‌خصوص در سلامت یک کشور و نیز آینده کارکرد شهروندان دارد.
از آنجا که کودکان در مرحله رشد سریع هستند نیاز‌های تغذیه‌ای آنها نیز اهمیت خاصی دارد.مهم‌ترین این معیارها عبارتند از: رشد وضعیت ظاهری و فیزیکی کودک، قدرت یادگیری، تحرک و شادابی و مقاومت در برابر بیماری‌ها.چنانچه کودک لاغر و کم وزن باشد و وزن‌گیری منطبق با استاندارد نداشته باشد، باید به بررسی وضعیت تغذیه‌ای کودک پرداخت چرا که کمبودهای تغذیه‌ای به رشدکودک لطمه‌زده و رشد او را دچاراختلال خواهد کرد.
در بین مواد مغذی، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و املاحی مانند کلسیم، فسفر، ید و روی بیشترین تأثیر را در رشد کودک دارند. همچنین برای تأمین انرژی کودکان می‌توان از مواد نشاسته‌ای و چربی‌ها توأمان استفاده کرد. گرچه مغزها از قبیل گردو، بادام و پسته نیز بسیار مناسب هستند.چنانچه به منابع غذایی این عوامل توجه کنیم، می‌بینیم دسترسی به آنها به‌طور کامل امکان‌پذیر و آسان است و با برنامه‌ریزی صحیح می‌توانیم در برنامه غذایی روزانه کودک از این مواد به مقدار کافی استفاده کنیم.
مواد پروتئینی
این مواد دارای دو منبع حیوانی و گیاهی هستند. منابع حیوانی پروتئین عبارتند از: گوشت گوساله، گوسفند و گوشت سفید(گوشت مرغ و ماهی) و همچنین جگر، دل، قلوه، شیر و لبنیات و تخم مرغ.

چه غذاهایی بخوریم تا خوش اخلاق شویم؟ ا


محققان معتقدند: آنچه که می‌خورید می‌تواند وضعیت ذهنی و خلق و خوی شما را تحت تاثیر قرار دهد.
به گزارش ایسنا، آنچه می‌خورید فقط روی وزن شما موثر نیست بلکه طبق گفته‌ی کارشناسان می‌تواند رفتار و خلق و خوی شما را تحت تاثیر قرار دهد.
طبق گفته آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، این مواد مغذی می‌تواند به بالا بردن روحیه شما کمک کند:
- اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی آزاد (سالمون)، بذر کتان، روغن بذر کتان، و گردو یافت می‌شود.
- تریپتوفان که در بوقلمون، سویا، گوشت قرمز و فرآورده‌های لبنی وجود دارد.
- منیزیم که در آووکادو، آجیل و سبزیجات برگدار سبز یافت می‌شود.
- اسید فولیک که در میوه‌ها و سبزیجات برگدار سبز موجود است.
- ویتامین B-12 که در فرآورده‌های لبنی، گوشت و ماهی وجود دارد.
آکادمی پزشکان خانواده آمریکا تاکید کرد: با این حال، تغییرات در رژیم غذایی نمی‌تواند در مورد افسردگی و سایر اشکال بیماری‌های جدی روانی جایگزین درمان‌های حرفه‌ای پزشکی شود.

گیاه‌خواران بیشتر عمر می‌کنند


متخصصان سلامت و تغذیه در دانشگاه لوما لیندا تاکید کردند که افراد گیاه‌خوار بیش از افرادی که گرایش به خوردن گوشت دارند، از سلامتی بهره‌مند هستند و در نتیجه عمرشان طولانی‌تر می‌شود.
به گزارش ایسنا، تجزیه و تحلیل‌های اخیر روی مجموعه‌ای از مطالعات انجام شده در دهه‌های 70 و 80 میلادی در دانشگاه لوما لیندای کالیفرنیا تایید می‌کند که گیاه‌خواران بیش از افراد گوشت خوار عمر می‌کنند.
به گزارش روزنامه هوفینگتون پست، این متخصصان تاکید کردند: نوع مواد غذایی که افراد گیاه‌خوار مصرف می‌کنند مانند میوه‌ها، سبزی‌ها، مغزها و حبوبات خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها شامل سرطان، امراض قلبی و دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهد و به کنترل شاخص توده بدنی کمک می‌کند، اندازه دور کمر را کاهش می‌دهد و در تقویت سلامت مغز نیز موثر است.

باورهای غلط در مورد تخم‌مرغ


تخم‌مرغ





تخم‌مرغ بدلیل دارا بودن 210 میلی‌گرم کلسترول در دهه‌های گذشته جایگاه مناسبی در سبد غذایی مردم نداشته است چون تصور می‌شد که با خوردن آن کلسترول خون افزایش یافته و در نتیجه بیماری‌های قلبی-عروقی و خطر حمله‌ی قلبی را افزایش می‌دهد.
این مقاله برگرفته از کتاب تخم‌مرغ ،معجزه‌ای در سفره توسط دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و با همکاری ستاد کشوری ترویج مصرف تخم‌مرغ به چاپ رسیده و شما را با باورهای غلطی که در جامعه درباره مصرف تخم‌مرغ رواج پیدا کرده است آشنا میکند .
امروزه مطالعات متعددی توسط محققین در مراکز معتبر و در طول سالهای متمادی بر روی افراد زیادی در کشورهای مختلف صورت گرفته و ثابت کرده‌اند:
1.خوردن تخم‌مرغ حتی بیش از یک عدد در روز در بسیاری از مردم بدون ارتباط جنس،سن و نژاد آنها باعث افزایش کلسترول خون نشده و حتی برای قلب می‌تواند مناسب و مفید هم باشد.
2. تغذیه با تخم‌مرغ نه تنها نسبت LDL:HDL که مهمترین شاخص برای تعیین احتمال خطر بیماری‌های قلبی است را تغییر بسیار کمی می‌دهد و نه تنها بر روی احتمال بروز بیماری‌های قلبی-عروقی اثری ندارد بلکه باعث کاهش پاسخ‌های التهابی در بدن می‌گردد.

مصرف غذاهای دریایی را فراموش نکنید!

پزشکان و متخصصان تعذیه توصیه می‌کنند: برای افزایش رشد و سلامت جنین در دوران بارداری حتما از غذاهای دریایی استفاده کنید.
به گزارش ایسنا، بسیاری از متخصصان تغذیه خوردن ماهی و غذاهای دریایی را به عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل و سالم توصیه می‌کنند.
محققان از نظام بهداشتی دانشگاه میشیگان فهرستی از منافع بالقوه غذاهای دریایی را ارائه می‌دهند:
- منبع خوب پروتئین است که علاوه بر آن که دارای چربی‌های اشباع شده کم و سرشار از آهن است.
- منبع خوبی از گروه ویتامین‌های B نظیر ویتامین B-12 است.
- مصرف اغلب انواع غذاهای دریایی باعث رشد سالم جنین در دوران بارداری و رشد کودکان می‌شود.
- منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است.

پاییزی‌های لاغر‌کننده

  پاییز به همراه دلتنگی‌های عصر‌گاهی و رنگارنگی طبیعتش ، فصل سبزیجات و میوه‌های متنوع نیز هست؛ میوه‌هایی که مانند میوه‌های دیگر فصل‌های خدا خاصیت‌های منحصر به فرد خود را دارند.
در نسخه طبیعت امروز قصد داریم تا با پیشنهاد یک برنامه رژیمی با استفاده از انواع سبزیجات پاییزی به کسانی که برای لاغر‌شدن همیشه به دنبال پیشنهاد و سفارش هستند کمکی کرده باشیم. البته این نکته همیشگی برای طرفداران نسخه‌های طبیعت‌درمانگران باید مورد توجه باشد که برای لاغر‌شدن باید سبک زندگی خود را تغییر دهیم و نمی‌توانیم از طرفی برنامه‌های رژیم‌های غذایی را به‌کار ببندیم و از سویی دیگر تن به فعالیت و ورزش کردن ندهیم.
چغندر با اینکه از سبزیجاتی محسوب می‌شود که میزان قند بالایی دارد اما با 50کالری در هر فنجان، یک سبزی کم کالری و پرحجم محسوب می‌شود. اگر چغندر با سبزیجات دیگر مانند کاهو در سالاد‌های رژیمی صرف شود یک ماده غذایی لاغرکننده خوب است. کلم بروکلی پیشنهاد دیگر در این زمینه است. کلم بروکلی با فیبر زیاد و کالری کمی که دارد می‌تواند احساس سیری طولانی مدتی را ایجاد کند.
زغال اخته که به‌خاطر طعم خاصش یکی از میوه‌های محبوب خانم‌ها محسوب می‌شود نیز یک میوه کم‌کالری است که نصف فنجان آن تنها 25کالری دارد و در عین حال با مواد مغذی‌اش یک میوه خوب برای افراد جویای لاغری است. کرفس ، قارچ وکدو تنبل نیز مانند کلم بروکلی با کالری بسیار کم و در عین حال مواد غذایی سرشار ازجمله دیگر پیشنهاد‌های طبیعت درمانگران برای رژیم لاغری طبیعی است.
طبیعت درمانگران همچنین برای کسانی که به تناسب اندام خودشان اهمیت می‌دهند پیشنهاد می‌کنند کاهو را در برنامه غذایی پاییزه خویش از دست ندهند. کاهو یک سبزی کم کالری است و به‌خاطر داشتن فیبر زیاد احساس سیری طولانی‌مدتی ایجاد می‌کند.
غیر از کاهو بلال نیز با داشتن 83کالری در هر بلال متوسط و داشتن پتاسیم و تیامین و مقدار قابل توجهی فیبر و پروتئین می‌تواند جلوی اشتهای زیاد را بگیرد؛ کاری که فلفل و هویج فرنگی نیز می‌کنند.

منبع: همشهری آنلاین

نخوردن صبحانه، موجب افزایش تمایل به غذاهای چرب می شود

آزمایش هایی که در بریتانیا بر روی مغز انسان انجام گرفته نشان می دهد که نخوردن صبحانه سبب تمایل بیشتر به غذاهای پرچربی و پر کالری طی ساعات بعدی روز می شود. اسکن مغز ۲۱ نفر نشان داد که صبحانه نخوردن باعث صرف ناهار بیشتری می شود.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از بی بی سی ،  به گفته دانشمندان این موضوع سبب افزایش وزن به دلیل تمایل بیشتر به غذاهایی پرکالری می شود. کارشناسان تغذیه معتقدند که صبحانه جلوی اشتهای زیادی را می گیرد.
اما دانشمندان همچنین می خواستند به این موضوع پی ببرند که در مغز انسان چه فعل و انفعالاتی باعث تمایل افراد به غذاهای مختلف می شود.
اسکن مغز
دانشمندان در کالج سلطنتی لندن، به هنگام اسکن یا ” ام آر آی ” به روی ۲۱ نفر با وزن معمولی، تصاویر غذاهای پرکالری را به این افراد نشان دادند.
یک روز به این افراد قبل از اسکن صبحانه داده نشد و روز دیگر آنها یک ساعت و نیم قبل از اسکن، یک صبحانه مفصل ۷۳۰ کالری خوردند.
نتیجه آزمایش نشان داد که نخوردن صبحانه در تمایل به غذاهای پرکالری تاثیر گذاشته بود.
نتیجه این آزمایش که در کنفرانس ۲۰۱۲ دانشمندان مغز و اعصاب مورد بحث قرارگرفت، نشان دهنده تغییراتی در مغز در واکنش به تصویر غذاهای پرکالری بود، اما در مقابل غذاهای کم کالری تغییری دیده نشد.
اسکن نشان داد که وقتی شکم خالی است قسمتی از مغز که مربوط به تمایل به غذاست و “کرتکس اربیتال فرونتال” نام دارد، بیشتر فعال می شود.

میوه‌ها و سبزی‌ها از افراد در برابر سرطان پروستات محافظت می‌کنند


خبرگزاری فارس: میوه‌ها و سبزی‌ها از افراد در برابر سرطان پروستات محافظت می‌کنند
 محققان آمریکایی در تحقیقات خود دریافتند که آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها، سبزی‌ها و چای چه بسا از افراد در برابر ابتلا به انواع کشنده سرطان پروستات محافظت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از پایگاه خبری هلث دی نیوز آمریکا، این تحقیقات جدید حاکی است: بیماران مبتلا به سرطان که قبل از تشخیص بیماری به طور معمول مقدار زیادی ترکیبات آنتی اکسیدان فلاونوئید در غذاها و نوشیدنی‌های گیاهی می‌خوردند، چه بسا خطر ابتلای آنها به کشنده‌ترین نوع این بیماری کاهش یافت.
محققان مسئولان تحقیقات در دانشگاه آرنولد در عین حال گفتند که نتایج آنها همچنان محدود است و در نتیجه زود است که گفته شود رژیم غذایی متکی بر گیاهان از بدن در برابر سرطان پروستات محافظت می‌کند.
ترکیبات آنتی اکسیدان فلاونوئید از جمله در میوه‌ها، سبزی‌ها، چای، کاکائو یافت می‌شود.
محققان به طور تئوری گفتند که آنتی اکسیدان‌های یاد شده ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان از طریق مبارزه با عفونت و اکسیداسیون و مرگ سلولها و رشد سلولهای سرطانی کمک کند.
این تحقیقات جدید قدرت فلافونوید ها در جلوگیری از آغاز سرطان را ارزیابی نکرد اما از طریق زیر نظر گرفتن نزدیک به 1900 بیمار که ابتلای آنها به سرطان پروستات اخیرا تشخیص داده شده بود، دریافت کسانی که بیشترین مقدار فلاونوئید‌ها را در غذای خود داشتند، به میزان 25 درصد کمتر در معرض ابتلا به سریعترین و سخت‌ترین نوع بیماری در مقایسه با دیگران قرار داشتند.

چيپس ميگو بخوريم يا نخوريم

جام جم آنلاين: آيا تا به حال چيپس ميگو خورده‌ايد؟ همان محصول ترد نارنجي رنگي كه در برخي قنادي‌هاي مدرن يا آجيل‌فروشي‌ها درون ظروفي بزرگ در ميان انواع و اقسام خشكبار جلوه‌نمايي مي‌كند. اگر اين محصول را ميل كرده‌ايد، طعم آن چگونه بوده است؟ فكر مي‌كنيد در آن از گوشت ميگو استفاده شده است يا فقط ظاهري ترد و فريبنده و طعم متفاوتي دارد؟
در بسياري از كشورهاي آسيايي به‌خصوص عرب زبان، درصدي گوشت ميگو به همراه افزودني‌هايي، فرآوري و ترد مي‌شود و آن را مانند انواع اسنك‌ها به عنوان يك ميان‌وعده تنقلي استفاده مي‌كنند.
جالب آن كه اين محصول چند سالي است با قيمتي گران و ظاهري جذاب و طعم‌هاي متنوع به كشور ما هم راه يافته و طرفداران خاص خود را دارد.
بد نيست بدانيد اغلب اين محصولات از كشورهاي خارجي صادر شده و بخشي از آن نيز در داخل كشور توليد مي شود البته بايد مراقب آن بخش از محصولات كه به صورت غيربهداشتي در كارگاه‌هاي زيرپله‌اي از سوي افراد غيرمتخصص تهيه و عرضه مي‌شود، ‌باشيم.
چيپس ميگو ارزش تغذيه‌اي چنداني ندارد
چيپس ميگو برخلاف ادعاي عرضه‌كنندگان آن، اگر هم حاوي مقدار ناچيزي ميگو باشد مواد مغذي آن طي فرآوري، دستخوش تغييراتي شده و نمي‌تواند جايگزين ميگوي سالم و تازه باشد.

گیاهان و ادویه هایی که با بیماری ها مقابله می کند

  مواد غذایی طبیعی غنی از ترکیباتی است که مانع از بروز بیماری ها می شود و با عفونت ها مقابله می کند.بعضی از گیاهانی که به عنوان چاشنی به غذاها افزوده می شود، خاصیت ضد سرماخوردگی نیز دارد.
در این مطلب به تعدادی از این گیاهان و ادویه ها اشاره می کنیم.
آنیس؛ به هضم غذا کمک می کند و در رفع سرفه موثر است.
ریحان؛ احساس گرفتگی سینوس ها و سر را هنگام سرماخوردگی برطرف می کند.
هل؛ به هضم لبنیات کمک می کند و با رفع سوءهاضمه، درد معده را تسکین می دهد.
گشنیز؛ از مسمومیت غذایی پیش گیری می کند و به دفع جیوه از بدن کمک می کند.
رازیانه؛ با جویدن آن پس از صرف غذا، بوی نامطبوع سیر و پیاز از بین می رود.
مرزنگوش؛ مرزنگوش در مناطق مدیترانه کاربرد بسیار زیادی دارد. این گیاه برای مقابله با عفونت به کار می رود.
نعناع؛ از تجمع گاز روده پیش گیری می کند، با تسکین سوء هاضمه، حالت تهوع را برطرف و دهان را خوش بو می کند.
جعفری؛ خاصیت ادرارآور دارد و آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن را تامین می کند.
رزماری؛ نوعی آنتی اکسیدان قوی است، دارای خاصیت ضد میکروبی است و باعث آرامش سیستم عصبی می شود.
مریم گلی؛ گرفتگی بینی را برطرف می کند، انگل، باکتری و قارچ را از بین می برد، روغن آن نیز حافظه را تقویت می کند.
آویشن؛ آنتی بیوتیک طبیعی است که انگل و قارچ را از بین می برد و در بهبود سرفه موثر است.
زردچوبه؛ خاصیت ضدسرطانی دارد، باکتری مضر موجود در روده را که باعث نفخ و گاز می شود کاهش می دهد، دارای خاصیت ضدالتهابی است.
کورکومین موجود در آن، سردرد را تسکین می دهد و علایم حساسیت را کاهش می دهد.
زیره سیاه؛ این ادویه سرشار از ویتامین های AوC است که باعفونت سینوزیت و سرماخوردگی مقابله می کند.
منبع : خراسان


مصرف بیش از اندازه شکر و نمک رژیمی زیان آور است


  یک کارشناس تغذیه گفت: تاکنون تحقیقات کافی درباره تاثیرات نمک و شکر رژیمی بر روی بدن انجام نشده است.


مجید کلاهدوزان در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با بیان اینکه بر اساس آخرین نظرات کارشناسان مصرف نمک و شکر باید بسیار محدود شود، اظهار کرد: فشار خون، پوکی استخوان و مشکلاتی ناشی از ابتلا به پر فشاری خون مانند سکته قلبی و هم‌چنین دیابت، چاقی و بیماری کبد چرب ناشی از مصرف نمک و شکر است.وی آسپارتام و آسه سولفات پتاسیم را از ترکیبات نمک و شکر رژیمی عنوان کرد و تصریح کرد: مصرف بیش از اندازه شکر و نمک رژیمی زیان آور است.


این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه مصرف شکر رژیمی تنها به افراد چاق و بیماران دیابتی توصیه می‌شود، ادامه داد: اگرچه مصرف نمک رژیمی به علت داشتن پتاسیم به تنظیم فشار خون در افراد مبتلا به پرفشاری خون توصیه می شود اما مصرف این محصول مانند شیرین کننده‌های رژیمی به افراد عادی توصیه نمی‌شود.کلاهدوزان با بیان اینکه مصرف روزانه شش گرم نمک برای بدن بدون ضرر است، اذعان کرد: شش گرم نمک معادل 2.4 گرم سدیم است و از آنجاییکه سدیم برای بدن انسان مضر است باید به مقدار نمک موجود در مواد غذایی که در طول روز مصرف می‌شود توجه کرد.


وی با اشاره به اینکه مصرف زیاد شکر بر هوش و رشد کودکان تاثیر منفی دارد، افزود: شکر و مشتقات آن موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.این کارشناس تغذیه با بیان اینکه مصرف میوه‌ها، سبزیجات و خرما بهترین راه تامین قند مورد نیاز بدن است، اذعان کرد: این مواد علاوه بر تامین قند مورد نیاز بدن حاوی مقدار قابل توجهی املاح، ویتامین، فیبر و اکسیدان است و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.


کلاهدوزان با اشاره به اینکه عسل بهترین شیرینی برای تامین قند بدن است، ادامه داد: میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل مثل گندم، جو و برنج نیز نقش موثری در تأمین قند بدن دارند.وی با بیان اینکه بدن انسان با نمک و شکر رژیمی آشنایی ندارد، معتقد است: این محصولات نه تنها برای افراد سالم بلکه برای افراد چاق هم تجویز نمی‌شود.


آویشن معجزه‌ طبیعت

  آویشن یک گیاه معجزه‌گر است و جا دارد که در هر آشپزخانه‌ای وجود داشته باشد.باید بدانید که این گیاه می‌تواند درمانی طبیعی و بی‌خطر برای نفخ معده، بوی بد دهان، گلودرد، آب‌ریزش بینی، سرفه، تعریق و غیره باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ در این مطلب سعی داریم گوشه‌ای از خواص درمانی این گیاه معجزه گر را نشان داده و روش استفاده‌ آن را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

آویشن برای مقابله با نفخ معده

آویشن حاوی ترکیبات تلخ مزه‌ای است که می‌تواند به هضم غذا کمک کند. اگر دچار نفخ، سنگینی، گرفتگی عضلات معده و در حالت کلی هر نوع مشکل مربوط به دستگاه گوارش هستید بعد از غذا از آویشن استفاده کنید.

روش مصرف

یک نوک انگشت برگ خشک آویشن را در یک فنجان بریزید و با آب‌جوش پُر کنید. در فنجان را بپوشانید و اجازه دهید که به مدت 5 تا 10 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کنید. بعد از دو وعده‌ اصلی، یک فنجان از این جوشانده میل کنید. این دوره‌ درمانی را بیش از 3 هفته ادامه ندهید.

شلغم برای بیماران مبتلا به بیماری قند مفید است

  شلغم نه تنها از نظر داشتن ویتامین و خواص معدنی‌اش ارزنده است، بلكه از حیث سایر ویژگی‌های غیر غذایی هم سرآمد بوده و در زمره سبزی‌های مهم شمرده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ علاوه برپیاز سبزی‌های لیفی (گیاهان سبز) نیز عوامل عمده پیشگیری از سرطان به شمار می‌آیند، زیرا آن‌ها همانند كلم پیچ و سایر گیاهان چلیپایی طبق تحقیقات آزمایشگاهی از مواد برخوردارند كه رشد سرطان را در جانوران متوقف می‌سازند. همچنین شلغم روغنی (منداب) كه شلغمی بزرگ و زرد رنگ است، دارای مواد ضد سرطانی است.

نكات مفید: شلغم یكی از بقولات بسیار قوی و مغذی است كه به سبب دارا بودن ده درصد مواد قندی و سرشار بودن از املاح مفیدی مانند كلسیم و منیزیم جزو مواد غذایی بسیار با ارزش به‌حساب می‌آید.

شلغم یكی از پاک كننده‌ها و سازنده‌های خون بوده و چنان كه گفته شد، املاح كلسیم و منیزیم موجود در آن موجب جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های خطرناكی مانند سرطان می‌شود.

هم چنین شورة محتوی در آن باعث تصفیه خون و دفاع بدن در برابر بیماری‌های عفونی است. پتاسیم موجود در شلغم، چربی را خنثی می‌كند و آرسنیک آن در تشكیل گویچه‌های سفید و قرمز خون دخالت مستقیم دارد. از طرف دیگر فسفر موجود در شلغم، موجب تقویت یاخته‌های عصبی می‌شود.

اگر هنوز از چاقی شکمی رنج می برید

  اغلب افرادی که به انواع رژیم های غذایی برای کاهش وزن رو آورده اند، اذعان دارند که حذف چربی شکم بسیار دشوار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ به راستی اگر اتخاذ یک برنامه غذایی سالم و ورزش کردن،راه حل سوزاندن چربی شکم است، چرا بسیاری از مردم از اضافه وزن و بزرگ بودن شکم گله می کنند؟ از گرفتن رژیم های نادرست و ناسالم بپرهیزید؛سوزاندن چربی شکمی نیاز به زمان و پشتکار بیشتر دارد. اتخاذ یک رژیم غذایی نادرست و حذف مواد مغذی لازم، به سلامت بدن آسیب می رساند.رژیم غذایی مناسبی اتخاذ کنید و به طور منظم ورزش کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. البته ناگفته نماند که چربی دور شکم به سختی از بین می رود، بنابراین صبر و حوصله کنید.

ورزش منظم؛ فعالیت جسمی نقش مهمی در سوزاندن چربی دور شکم دارد. برخی افراد فکر می کنند درست نشستن بهترین ورزش برای سوزاندن چربی دور شکم است اما باید دانست که ورزش هایی از جمله شنا، دویدن، پیاده روی سریع، بالارفتن از پله ها، بهترین راه سوزاندن چربی دور شکم است. ورزش هایی مانند قایق رانی، صخره نوردی و اسکیت نیز در این امر موثر است.

خواص انار را بشناسیم


 انار كه از آن به عنوان میوه‌ای بهشتی یاد می‌شود از قدیم الایام مورد توجه اطباء بوده و برای آن خواص بی‌شماری برشمرده‌اند. در علم نوین پزشكی نیز خواص انار به اثبات رسیده است. آب شیرین انار برای رفع سینه درد و سرفه مفید است. نوع ترش آن نیز برای افرادی كه طبیعت گرم دارند بسیار نافع است، انار سرشار از ویتامینهای A,B,C,E و انواع مختلف آهن و فلزات مفید است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردمان ؛ آب انار دارای قند تانن و ماده مفید دیگری به نام مانتین است كه برای كبد خوب می‌باشد و موجب تصفیه كبد می‌گردد. انار به دلیل داشتن مقادیر زیادی ویتامین A در رشد اطفال بسیار تاثیرگذار بوده و ویتامین B موجود در انار اعصاب را تقویت می‌كند. همچنین به علت دارا بودن مقادیری از ویتامین B-6 ضد استفراغ می‌باشد. مصرف آب انار یا عصاره آن برای خانم‌های باردار بسیار توصیه شده زیرا علاوه بر رفع ویار به دلیل غنای بالای این میوه از نظر ویتامین‌ها، موجب رشد مناسب جنین می‌شود.
آب انار همچنین در درمان اسهال نیز موثر است. نوع جنگلی و خودروی آن كه به ناردان معروف است كاربرد زیادی در درمان اسهال دارد. جوشانده انار در درمان زخم و ورم معده بسیار مؤثر است.همچنین آب انار شیرین برای درمان یرقان تجویز می‌شود. نگاه داشتن آب انار ترش در دهان باعث از بین رفتن جوش‌های دهانی و برفك می‌شود.آب انار شیرین صفرا بر بوده و معده و كبد را تقویت می‌كند و در درمان تب‌های صفراوی و امراض جلدی مؤثر است و برای همین آب انار شیرین یا ترش را با پیه و شكر به هم می‌مالند و معجعونی تهیه می‌شود كه 5 تا 10 سیر آن برای مداوای امراض فوق بسیار مفید است.

نوشابه‌های انرژی‌زا موجب چاقی و اعتیاد می‌شوند


  نوشابه های انرژی زا علاوه برسکته قلبی و مغزی موجب اعتیاد و چاقی هم می شود، گفت: ترکیب نوشابه های انرژی زا با الکل باعث تپش قلب، افزایش فشارخون، تپش غیرطبیعی قلب، حمله قلبی و زیاده نوشی آن تهوع، اسهال، درد معده و تجمع گاز در شکم فرد می شود.


دکتر علی اکبر سهیلی آزاد در گفت وگو با ایسنا ؛ اعتیاد و چاقی را از عوارض جانبی نوشابه های انرژی زا دانست و افزود: افرادی که از این نوشابه های انرژی زا استفاده می کنند به دلیل ارتباط مستقیم مرگ با کافیین و دارا بودن 80 تا 360 میلی‌گرم کافیین در هر قوطی نوشابه این افراد باید مراقب سلامتی خود باشند. همچنین مصرف بیش از حد کافیین عوارضی مانند عصبی شدن، کج خلقی، اضطراب، افسردگی، سردرد و اختلالات تنفسی به همراه دارد.

وی ادامه داد: ترکیب الکل با نوشابه های انرژی زا موجب دهیتراته شدن خون می شود که ادغام هر دوی این نوشیدنی ها این میزان را افزایش می دهد و سکته مغزی را در فرد منجر می شود. یک مصرف رایج از این نوع نوشابه‌ها قاطی کردن آنها با الکل است که رایج‌ترین نوع آن ادغام Red bull با vodka گزارش شده ‌است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه مصرف بیش از حد نوشابه های انرژی زا و ادغام با الکل نتایج وخیمی را به دنبال خواهد داشت، اظهار داشت: مصرف این نوع نوشابه ها میزان درک بدن از خستگی را بسیار کم می کند به این معنا که، بدن متوجه میزان مصرف الکل نمی شود در نتیجه افراط در آن عوارض نامطلوبی خواهد داشت.

نوشابه‌های انرژی‌زا ارزش تغذیه‌ای چندانی ندارند اما استفاده از آنها برای برخی از افراد مفید است

توجه به هرم غذایی، سلامتی افراد را تضمین می کند

 یک کارشناس ارشد تغذیه معتقد است همه گروه های غذایی مهم هستند و هیچ یک از آنها نمی تواند جایگزین دیگری شود.


علی اشرف رشیدی در گفت وگو با (ایسنا) ، با تاکید بر اینکه داشتن بدن سالم نیاز به تغذیه سالم دارد، ابراز داشت: غذا بایستی به گونه ای انتخاب شود که تمامی نیازهای تغذیه ای افراد را در طول روز تامین کند، لذا رژیم غذایی روزانه باید مجموعه ای از گروه های مختلف غذایی باشد.وی از هرم غذایی با عنوان یک راهنما یاد کرد که توسط سازمان جهانی بهداشت برای افراد بزرگسال طراحی شده است و شامل پنج گروه نان وغلات (کربوهیدرات ها)، سبزیجات و میوه جات، شیر و لبنیات، گوشت و سایر مواد مورد نیاز بدن می باشد.


این کارشناس تغذیه در ادامه با تاکید بر اینکه گروه کربوهیدرات ها شامل نان، غلات، برنج، ماکارونی و ... می باشد که بیشترین میزان انرژی افراد را تامین می کنند، اذعان داشت: در این گروه از مواد غذایی ویتامین های گروه ب و مقادیری از مس، روی و ... وجود دارند.وی با بیان اینکه سبزیجات بایستی روزانه به میزان سه تا پنج واحد غذایی در رژیم غذایی افراد گنجانده شوند، اذعان داشت: این مواد منبع خیلی خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی، آب ، فیبر و... هستند.


رشیدی افزود: باید توجه شود که سبزیجات بایستی به طور تازه و یا به صورت پخته مورد استفاده قرار گیرند و از سرخ کردن آنها خودداری شود.وی با بیان اینکه میوه جات نیز باید روزانه به میزان دو تا چهار واحد غذایی در رژیم افراد گنجانده شوند، تصریح کرد: تفاوت اصلی میوه ها با سبزیجات این است که در سبزی های فروکتوز وجود ندارد و این قند فقط در میوه ها یافت می شود.


رشیدی شیر و لبنیات را گروه دیگری از مواد غذایی مورد نیاز بدن قلمداد کرد و ابراز داشت: شیر و فرآورده های آن از حیث دارا بودن کلسیم، فسفر و ... اهمیت فراوانی دارند.وی انواع گوشت ها، تخم مرغ، حبوبات، مغز دانه هایی چون پسته، بادام، فندق و ... را در ردیف بعدی مواد مورد نیاز تغذیه ای قرار داد.



رشیدی در ادامه گروه های متفرقه را شامل قندها، چربی ها، دسرها، نوشابه ها و ... دانست و توصیه کرد افراد حتی المقدور از مصرف چنین موادی خودداری کنند.این کارشناس ارشد تغذیه تاکید کرد: همه گروه های غذایی مهم هستند و هیچکدام از آنها نمی توانند جایگزین دیگری شود.وی در پایان شرایط سنی، جنسیتی، آب و هوایی و شرایط مختلف پاتولوژیکی را عوامل موثر در انتخاب رژیم غذایی مناسب قلمداد کرد.