ماه رمضان امسال دور آش رشته را خط بکشید


آش های سنگین و پر چرب موجب تجمع چربی در روده و بروز سوء هاضمه می شود و در ماه مبارک امسال چندان توصیه نمی شوند.
دکتر عبدالهی، مدیر دفتر بهبود و تغذیه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ، اظهار داشت: براساس رسم حاکم بر ماه رمضان ، مصرف آش رشته ، زولبیا و بامیه طرفداران خاص خود را دارد اما ماه رمضان امسال به علت بلندی روزها و ساعات طولانی روزه داری توصیه می شود از مصرف آش های حجیم ، پرچرب ، زولبیا و بامیه در سفره های افطار خودداری شود .

عبدالهی افزود: این آش ها حاوی حجم بالایی از فیبر ، سلولز ، پروتئین و چربی هستند که در فاصله بین افطار تا سحر قابل هضم  نیستند و در معده باقی می مانند و موجب نفخ ، ورم معده  و تشنگی می شوند که مصرف آنها در ماه رمضان مناسب نیست.

حذف چربی ها برای سلامتی مضر است


حتما شما نیز بارها شنیده اید که مصرف چربی زیاد برای سلامتی مضر است. اما این بدین معنی نیست که به طور کلی چربی و روغن را از برنامه ی غذایی تان حذف کنید. هر ماده ی غذایی به نوبه ی خود برای سلامتی مفید است به شرطی که به اندازه مصرف شود. چربی ها نیز از این امر مستثنی نیستند. یعنی وجودشان برای ما لازم است. واقعیت این است که مصرف سبزیجات بدون اضافه کردن مقدار کمی روغن مانع از جذب ترکیبات مفید آن ها می شود. میوه ها و سبزیجات حاوی رنگدانه هایی به نام «کاروتنوئیدها» هستند. زمانی که این مواد وارد بدن می شوند بیشتر آن ها در بدن نقش ویتامین ها را ایفا می کنند و باعث سنتز ویتامین a می شوند.

آیا مصرف برنج سفید خطر دیابت را بالا می‌برد؟


در حال حاضر میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان از بیماری دیابت نوع ۲ رنج می‌برند و عده زیادی نیز هستند که از ابتلای خود به این بیماری مطلع نیستند. برای همین محققان مطالعات زیادی در این زمینه انجام می‌دهند.
اخیراً محققان آمریکایی نشان داده‌اند که مصرف زیاد برنج سفید خطر بیماری دیابت نوع ۲ را بالا می‌برد.

محققان آمریکایی نتایج دو پژوهش انجام شده در چین و ژاپن و همچنین دو پژوهش انجام شده در آمریکا و استرالیا را مورد بررسی قرار دادند.

مصرف پسته‌ و کاهش استرس



پزشکان می‌گویند خوردن یک مشت مغز پسته در روز آسیب‌های ناشی از استرس شدید به بدن را کاهش می‌دهد.
به گزارش ایسنا، گروهی از متخصصان دانشگاه دولتی پنسیلوانیا در آمریکا ادعا کرده‌اند که مغز پسته در پایین آوردن فشار خون و ضربان قلب در شرایط و موقعیت‌های پرتنش و استرس‌زا نقش بسزایی دارد.

به نوشته روزنامه دیلی‌میل، در این مطالعه به شرکت‌کنندگان انواعی از رژیم‌های غذایی سالم داده شد که برخی از آنها حاوی مغز پسته و برخی دیگر فاقد آن بودند.

تغذیه و حفظ سلامت در ماه رمضان



ماه مبارک رمضان ماه میهمانی الهی است؛ میهمانی خاصی که مسلمانان با تحمل گرسنگی، تشنگی و محدودیت ها از سفره نعمات مادی شامل بهداشت جسمی، روانی و اجتماعی و نعمات معنوی شامل تقوا و مقام قرب الهی بهره مند می شوند.
تغذیه و حفظ سلامت در ماه رمضانماه مبارک رمضان ماه میهمانی الهی است؛ میهمانی خاصی که مسلمانان با تحمل گرسنگی، تشنگی و محدودیت ها از سفره نعمات مادی شامل بهداشت جسمی، روانی و اجتماعی و نعمات معنوی شامل تقوا و مقام قرب الهی بهره مند می شوند. روزه باعث می شود اعضای بدن به خصوص دستگاه گوارش که در طول ۱۱ ماه کاملا مشغول انجام فعالیت بوده به مدت یک ماه استراحت کند و نیروی تازه ای بگیرد و از طرف دیگر ذخایر چربی مضر به خصوص در ناحیه شکم کاهش پیدا کند و سموم بدن دفع شود. در این ماه روزه داران باید از یک رژیم غذایی سالم و با کیفیت بالا پیروی کنند تا به این ترتیب بدن شان را با شرایط جدید تطبیق دهند. در ایام روزه داری برنامه غذایی افراد به دو وعده اصلی افطاری و سحری محدود می شود که در این خصوص وعده سحری از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا پس از این وعده ساعت روزه داری شروع می شود و بدن انرژی دیگری دریافت نمی کند.

مصرف قهوه در بارداری باعث بیش فعالی کودک نمی‌شود


ارسال به دوستان


خبرگزاری فارس: پژوهشگران دریافتند که مصرف قهوه در دوره بارداری باعث بیش فعالی کودکان بعد از تولد نمی‌شود.
خبرگزاری فارس: مصرف قهوه در بارداری باعث بیش فعالی کودک نمی‌شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد: مصرف قهوه در دوره بارداری احتمال ابتلای نوزادان به بیش فعالی را افزایش نمی‌دهد.

مصرف بی‌رویه آب و غذا هنگام افطار به سوء هاضمه منجر می‌شود


ارسال به دوستان

خبرگزاری فارس: یک فوق تخصص گوارش گفت: پس از پایان ماه مبارک معمولاً بیشترین مراجعه درمانی مربوط به افرادی است که از ترس گرسنگی در طی روز در وعده افطار و سحر پرخوری کرده و دچار سوء هاضمه شده‌اند.
خبرگزاری فارس: مصرف بی‌رویه آب و غذا هنگام افطار به سوء هاضمه منجر می‌شود

فرهاد واحدی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در مورد رعایت برخی نکات برای روزه‌داری در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: روزه گرفتن و خالی بودن دستگاه گوارش نه تنها مشکی برای دستگاه گوارش ایجاد نمی‌کند بلکه یک استراحت هم برای آن محسوب می‌شود به شرط آنکه فرد مشکل خاص گوارشی مانند زخم معده یا بیماری صعب‌العلاج گوارشی نداشته باشد.

در استفاده از مايكرووِيو دقت كنيد


جام جم آنلاين: برخي مردم به اشتباه ماكروفر را با مايكروويو يكي مي‌دانند اما مايكروويو متفاوت از ماكروفر است.
پخت غذا در مايكروويو از طريق تابش و رخنه امواج كوتاهي صورت مي‌گيرد كه وارد مولكول‌هاي غذا شده، آب داخل مواد خوراكي را به جنبش و سايش وامي‌دارد.
اين عمل سبب ايجاد گرما، افزايش سرعت پخت و آماده شدن غذا مي‌شود. اگر از مايكروويو استفاده مي‌كنيد، نكات پي‌آمده را همواره در نظر بگيريد:
با وجود تحقيقات گوناگون هنوز هيچ مدرك قابل قبول مبني بر مضر بودن تشعشعات تابيده شده بر مواد غذايي از طريق دستگاه مايكروويو به دست نيامده؛ بنابراين تصور سرطان‌زا بودن غذاهاي پخته شده با اين دستگاه نادرست است.
با خيال راحت غذايتان را ميل كنيد. حجم، شكل ظاهري و مقدار رطوبت موجود در ماده غذايي بر زمان و كيفيت پخت اثرگذار است. اگر اين موارد را در نظر نگيريد احتمال پختن كامل برخي قسمت‌ها و نيمه‌پخته ماندن قسمت‌هايي ديگر بعيد نيست.

آیا میوه ها منشأ نفخ شکم هستند؟(2)


آیا میوه ها منشأ نفخ شکم هستند؟(2)

اما زیاده روی همیشه زیان آور است، بهتر این است که مصرف تان را به درستی مدیریت کنید.
میوه ها و رودۀ ناپایدار
کولیت و سندروم رودۀ تحریک پذیر، بیماری هایی هستند که غالباً دردناک اند و حجم معده را تقریباً دو برابر می‌کنند.
روده قار و قور می‌کند، کش و قوس می‌آید، دچار گرفتگی می‌شود و باد می‌کند، انگار فرد در ماه ششم بارداری اش است.

چه بستنی‌ و چه‌ساندویچی بخوریم‌ تا بیمار نشویم؟



در عین حال که تابستان برای بسیاری از افراد فصل تفریح و شادی به حساب می‌آید، می‌تواند بیماری‌های عفونی گوارشی زیادی را در پی داشته باشد

برترین مجله اینترنتی ایران


 برترین ها:  فصل تابستان آغاز شده؛ مدرسه‌ها تعطیل می‌شود، خانواده‌ها به مسافرت می‌روند و فعالیت‌های بیرون از خانه دوباره باب می‌شود. اما باید توجه داشت، در عین حال که تابستان برای بسیاری از افراد فصل تفریح و شادی به حساب می‌آید، می‌تواند بیماری‌های عفونی گوارشی زیادی را در پی داشته باشد؛ زیرا با ازدیاد مصرف میوه، سبزی، بستنی و آبمیوه در این فصل و بالا رفتن دمای هوا، میکروب‌ها با سرعت بیشتری تکثیر می​شوند، بنابراین لازم است که در این فصل شیوه انتخاب و مصرف مواد غذایی‌مان را تغییر دهیم تا تابستانی خوشگوار داشته باشیم!

چای را بدون قند و شکر بنوشید

سم سفید همان قندان بلور پر از قندی است که برای همه وسوسه انگیز است، چه کودک 7 ساله باشید، چه پیرمرد  70ساله. اما اگر بدانید که پزشکان می گویند این قندهای سفید، روزگار سلامت را سیاه می کند،آنوقت حتما در خوردن قند و شکر که به آنها سمهای سفید هم می گویند احتیاط به خرج می دهید و با شیرینی آن کام زندگی خود را تلخ نمی کنید. شاید به همین دلیل باشد که هیات دولت تصویب کرده است که هنگام صرف چای به جای قند در ادارات دولتی از خرما و کشمش استفاده شود ولی این مصوبه در برخی موارد نادیده گرفته شد. هرچند کارشناسان اعتقاد دارند دولت باید نسبت به حذف بودجه خرید قند و شکر در ادارات دولتی کلا اقدام کند اما اگر شما به سلامتی خود اهمیت می دهید،بهتر است این مصوبه رادر خانه خود عملی کنید تا آنگونه که پزشکان می گویند از شر این ماده خوشخوراک اما مضر در امان باشید. اگر این نوشته را بخوانید،آنگاه متوجه خواهید شد که چرا همه پزشکان علیه قند و شکر اجماع کرده اند و یک بسیج ملی ضدقند به راه انداخته اند.

فرزندتان دیابت دارد ؟


راهنمای تغذیه کودکان دیابتی

اگر شما هم فرزندی دارید که مبتلا به دیابت است حتما با وسواس بیشتری مطالب مربوط به دیابت را در این صفحه پیگیری می کنید و بهتر از هرکسی می دانید که تغذیه چقدر در کنترل بیماری فرزندتان موثر است. یکی از اصل یترین سوالات والدین کودکان دیابتی، شیوه و نوع تغذیه کودکشان است تا با برنامه ریزی مناسب بتوانند کمترین میزان انسولین را به کودکان تزریق کنند. پس باید بدانید که رژیم غذایی مناسب و منظم در کنار تزریق انسولین برای کنترل بیمار ی کودک دیابتی اهمیت زیادی دارد تا مانع افت قند خون او شود.

5 ماده غذایی ضد خستگی

اگر همیشه بعد از خوردن احساس بی‌حالی و خستگی می‌‌کنید، ناشی از خوردن غذاهای نادرست است. ترفند آن این است که غذاهایی را انتخاب کنید که انرژی را تدریجاً آزاد می‌كنند و به آرامی‌ و در طولانی‌مدت آن‌ را افزایش می‌دهند و از مصرف غذاهای دارای قند بالا که قند آنها به‌سرعت آزاد می‌شود، بپرهیزید.

شما می‌‌توانید با هر لقمه غذایی که می‌‌خورید به جنگ خستگی بروید. این پنج ماده غذایی نیز به‌علت هضم آسان و غنی بودن از مواد مغذی و تبدیل غذا به انرژی، به بدن کمک اساسی نموده و برای افراد مفید می‌‌باشند.

روزه‌داران غذاهاي پر انرژي مصرف كنند


/تغذيه در رمضان/

5-420.jpgرييس دانشكده طب سنتي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: روزه‌داران در طول ماه رمضان بايد غذاهاي حاوي انرژي مصرف كرده و آب به مقدار كافي بنوشند.
دكترمحمدرضا شمس‌ اردكاني در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: روزه‌داران براي تامين آب بدن خود در ماه رمضان مي‌توانند ميوه مصرف كنند البته هر فرد بر اساس خاصيت مزاجي خود بايد ميوه بخورد.
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي تهران در ادامه گقت: روزه‌داران بايد از غذاهايي استفاده كنند كه حاوي قند كافي باشد البته لازم است مبتلايان به ديابت اين گونه غذاها را با احتياط مصرف كنند.

استرس و بي‌خوابي از عمده‌ترين علل ابتلا به «فيبروميالژيا» است


افرادي كه هميشه خسته‌اند بيشتر مراقب باشند


fibro.jpg
يك فوق تخصص روماتولوژي با بيان اينكه خستگي، كوفتگي، بي‌حالي و بي‌رمقي بارزترين نشانه‌هاي ابتلاي 15 درصدي افراد جامعه به بيماري فيبروميالژيا است، گفت: استرس، كم‌ تحركي و بي‌خوابي از عمده‌ترين علل ايجاد اين عارضه هستند.
دكتر محمدمهدي امام در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در پاسخ به اين پرسش كه عمده‌ترين علت مراجعه مردم به كلينيك‌هاي روماتولوژي چيست، اظهار كرد: روماتولوژي علمي است كه با بيماري‌هاي مفاصل و عناصر اطراف آن در ارتباط است. بنابراين آرتروز شايع‌ترين علت مراجعه به روماتولوژيست‌هاست.

كمبود ويتامين D در 80 درصد تهراني‌ها/ تاثير احتمالي كمبود ويتامينD در ابتلابه ام اس


دبيركنگره ام‌اس با هشدارنسبت به گسترش فزاينده بيماري خبرداد:


53-53.jpg
دبیرعلمي نهمين كنگره بين‌المللي ام‌ اس گفت: با توجه به اينكه ام اس در ايران با شيب زيادي در حال افزايش است لازم است تحقيقات گسترده‌اي انجام شود تا بتوان به راهكارهايي براي شناخت علت اين بيماري دست يافت؛ البته دستيابي به اين امر نيازمند بسيج همگاني و تخصيص بودجه و همكاري ما با كشورهاي ديگر است.
به گزارش خبرنگار سرويس «سلامت» ايسنا، دكتر اميررضا عظيمي در نشست خبري نهمين كنگره بين‌المللي ام‌ اس كه امروز در انجمن ام‌ اس برگزار شد، افزود: كشورهاي ديگر نيز آماده همكاري با ايران در زمينه تحقيق درباره شناخت علل شيوع بالاي ام‌ اس در ايران هستند.

سبک زندگی، در بیماری زخم معده تاثیر دارد

 سبک زندگی در بیماری زخم معده تاثیر دارد و افزایش وعده های غذایی با حجم کم و پرهیز از گرسنه ماندن و پرخوری، می تواند در بهبود این بیماری تاثیر مثبتی داشته باشد.
به گزارش وب دا، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: در گروه غذایی پروتئین ها، استفاده از گوشت لخم گاو و گوسفند، گوشت ماهی، ماکیان و تخم مرغ در بیماری زخم معده تاثیر منفی نداشته و این بیماران مجاز به مصرف این مواد غذایی هستند.
سمانه عزیزی اضافه کرد: مصرف ماهی های چرب مثل ماهی آزاد، قزل آلا، شاه ماهی و روغن های گیاهی مثل روغن های زیتون، سویا، کانولا، آفتابگردان و گردو به علت داشتن اسیدهای چرب امگا3 در پیشگیری از التهاب و حفظ سلامت معده، به مقدار متعادل توصیه می شود.
وی در رابطه با مصرف مواد حاوی پروبیوتیک تصریح کرد:  اگرچه ماست، دوغ و سایرنوشیدنی های حاوی پروبیوتیک در این بیماران توصیه می شود، اما اثرات گوارشی خفیفی مانند نفخ و گاز را نیز ممکن است به همراه داشته باشند.
عزیزی یادآور شد: جویدن مناسب مواد غذایی و عدم استرس در هنگام صرف غذا می تواند به بیماران مبتلا به زخم معده در پیشگیری از تشدید این بیماری کمک کند./

بی تحرکی موجب افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان می شود


زندگی بی تحرک، موجب افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان می شود.
به گزارش وب دا، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا ضمن بیان این مطلب گفت: پوکی استخوان با کاهش توده استخوانی مشخص می شود که البته با افزایش سن می تواند امری طبیعی تلقی شود اما اگر این توده آنقدر کم شود که احتمال بروز شکستگی را افزایش دهد دیگر بیماری محسوب می شود.
دکترمهرداد محمد حسینی با بیان این که در این مرحله استخوان آن قدر ضعیف شده که حتی با یک فشار جزئی مثل عطسه یا سرفه احتمال شکستگی بویژه در مهره ها، سراستخوان ران و مچ دست وجود دارد، اظهارداشت: شکستگی های ناشی از این بیماری خاموش، می تواند بسیار دردآور باشد به نحوی که درنهایت در افراد سالمند می تواند منجر به مرگ شود و البته هزینه درمان آنها نیز گزاف باشد.

مصرف غذای آماده و نوشابه های گاز دار در ماه مبارک رمضان ممنوع!

  نوجوانان از مصرف زولبيا و باميه خصوصاً در هنگام سحري و نوشابه هاي گازدار و مواد غذايي آماده در طول ماه مبارك رمضان خودداري نمايند.
 ناهید برخورداری کارشناس تغذیه در گفت و گو با خبرنگار وب دا در یزد، ضمن تاکید بر این مطلب که نوجوانان هيچ گاه بدون سحري روزه نگيرند گفت: نوجوانان از مصرف زولبيا و باميه خصوصاً در هنگام سحري و نوشابه هاي گازدار و مواد غذايي آماده در طول ماه مبارك رمضان خودداري نمايند.
وی خطاب به والدین توصیه کرد: والدین توجه داشته باشند كه فرزندان شان در صورت عدم رعايت رژيم صحيح غذايي در زمان روزه داري ممكن است دچار صدمات و عوارضي چون وقفه در رشد، لاغري، چاقي بيمارگونه و اختلالات مزمن در دستگاههاي بدني خود شوند كه از جمله آنها مي توان به كوتاهي قد، كم خوني، ناراحتي هاي گوارشي، سردردهاي مزمن، و خصوصا بيماريهاي زنان در سالهاي بعد در دختربچه ها (مانند سقط و زايمان زودرس، به دنيا آوردن نوزاد مرده و خونريزي هاي (قاعدگي) غير طبيعي اشاره كرد اين كارشناس تغذيه تأكيد كرد: حتما به وضعيت تغذيه كودكان و نوجوانان خود دقت نموده و پيش از اقدام به روزه داري آنها را براي مشاوره به نزد متخصص كودكان و نوجوانان و نيز متخصص تغذيه ببريد.
برخورداری عنوان کرد: در ایامی که طول ساعات روز بیشتر است، خوردن چند عدد بادام در هنگام سحری علاوه بر غذای پیش بینی شده، سودمند است. البته مسواک کردن دندان به شکل کامل در هر صورت و به خصوص پس از خوردن بادام برای خارج کردن ذراتی که ممکن است لای دندان ها باقی بماند، ضروری است. 

استفاده از نان های سفید مضرات جدي را به همراه خواهد داشت

 معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ايلام گفت: استفاده ازنان های سفید مضرات جدي را به همراه خواهد داشت.
دکتر رسول دشتی در گفت وگو با خبرنگار وب دا اظهار داشت: گندم به علت امکان کشت در اکثر نقاط جهان و خواص منحصر بفرد تغذیه ای که منبع خوبی از ویتامین های تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پیریدوکسین، توکوفرول، آهن، روی، اسیدفولیک و ویتامین E است و کیفیت فوق العاده پروتیین گلوتن به عنوان مهم ترین غله در جهان شناخته شده است.

پس از عمل پيوند کلیه، پروتئين بیشتری استفاده شود


نقش پروتئين در ساخت و ترميم عضلات و التيام زخم پس از جراحي حایز اهمیت بوده و لازم است ميزان پروتئين مصرفي پس از عمل پيوند کلیه، بيشتر از ميزان طبيعي باشد.
ساسان عباسی مسئول بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در گفت و گو با خبرنگار وب دا در یاسوج، افزود: بر اساس شرایط بیمار، پس از انجام عمل نیز ممکن است فرد نیاز به استفاده محدود از نمک در رژیم غذایی خود داشته و در صورت استفاده زیاد از نمک، خطر تجمع مایعات در بدن که به دلیل مصرف داروهای کورتون دار است، افزایش می یابد.

افراد چاق بيشتر به پزشك مراجعه مي‌كنند

  
افراد چاق با قرارگرفتن در معرض بيماري‌ها، بيشتر از افراد سيگاري با وزن متعادل، به پزشك مراجعه مي‌كنند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه دپارتمان اقتصادي دانشگاه كنكورديا، محققان با بررسي داده‌هاي مربوط به بيش از 60 هزار كانادايي در سال 2010 دريافتند كه كاهش وزن تا حدود زيادي از مراجعه كردن به پزشك مي‌كاهد.
براساس اين گزارش محققان افزودند كه وخامت تأثيرات نامطلوب حاصل از چاقي بسيار جدي‌تر از سيگار كشيدن است و اين در حالي است كه مردم با داشتن يك درك حسي براين باورند كه سيگار كشيدن بداست و به مضرات چاقي نمي‌انديشند.
نتايج حاصل از اين گزارش حاكي است: با كنترل سابقه‌هاي وزني افراد و استفاده از انگيزه‌هاي اقتصادي در آنها مانند دادن حق بيمه بيشتر درماني مشابه افراد سيگاري و يا تنظيم مقرراتي براي صنعت فست‌فود مي‌توان در جهت كاهش وزن آنها گام برداشت.
اين گزارش همچنين مي‌افزايد: مردم با پرخوري و ورزش نكردن خود را در معرض ابتلا به چاقي قرار مي‌دهند كه نهايتاً چاقي بيماري‌هاي ديابت نوع 2، بيماري‌هاي قلبي و عروقي و برخي از سرطان‌ها را به همراه مي‌آورد و نياز آنها را به مراقبت‌هاي پزشكي بيشتر مي‌كند.
گفتني است: در حال حاضر از هر 4 كانادايي 1 نفر چاق است و اين يك روند كشنده در اثر چاقي در طول سي سال گذشته بوده است.