احکام غذایی پیک نیک



۳۰ فرمان درباره آماده سازی، حمل و طبخ غذا در گردش های تابستانی
تابستان، فصل پیک نیک های یک روزه و فرصت خوبی برای بودن در کنار خانواده و دوستان، لذت بردن از طبیعت و غذا خوردن دور هم است...
احکام غذایی پیک نیکهرچند، لذت بردن از غذا مهم است اما برای پیشگیری از مسمومیت های غذایی در هوای گرم باید به سلامت غذا توجه داشت. این راهنمای ساده در مورد آماده سازی، حمل و طبخ غذا در پیک نیک به شما کمک می کند از سلامت غذایی که بیرون از خانه نوش جان می کنید، مطمئن شوید.
۱. اگر در محلی که برای گردش انتخاب کرده اید آب سالم در دسترس نیست، علاوه بر آب برای آشامیدن، برای شستن دست ها و تهیه غذا نیز یک ظرف بزرگ آب همراه ببرید. علاوه بر آن، صابون، دستمال کاغذی و حوله یکبار مصرف و ژل ضدعفونی کننده دست نیز همراه خود داشته باشید.

ماستيت مشكلي براي مادران شيرده



جام جم آنلاين: هيچ مادري نيست كه لذت و حس غريب و بي‌جايگزين در آغوش گرفتن طفل و شير دادن به او را درك نكرده باشد؛ موجود زنده‌اي كه حيات و سلامتش به وجود مادر وابسته است.
از سوي ديگر همه مادران چه غريزي و چه علمي از خواص شير براي فرزندانشان آگاه هستند. با اين حال گاهي ممكن است مشكلاتي براي مادر پيش آيد كه او را مجبور كند شير دادن را قطع كرده و به فكر راه ديگري براي تغذيه نوزادش بيفتد.
يكي از اين دست مشكلات كه مادران شيرده ممكن است با آن روبه‌رو شوند، ماستيت يا التهاب سينه است؛ با بروز اين عارضه، بسياري از مادران تصور مي‌كنند شيردهي بايد قطع شود و تا پايان درمان نبايد به فرزندشان شير دهند، اين در حالي است كه متخصصان تاكيد مي‌كنند هنگام بروز ماستيت شيردهي را قطع نكنيد و كودك را از اين منبع غذايي بي‌نظير محروم نسازيد و فقط زماني كه آبسه ايجاد مي‌شود بايد شير را دوشيده و آن را دور بريزيد.
دكتر الهه ثناگو، جراح و متخصص بيماري‌هاي زنان و زايمان با اشاره به اين‌كه حدود 30 درصد خانم‌ها ممكن است با اين مشكل روبه‌رو شوند به جام‌جم مي‌گويد: ماستيت به معناي عفونت و التهاب بافت سينه است كه در اغلب موارد حدود 3 تا 4 هفته پس از زايمان روي مي‌دهد.

خبر بد برای چیپس و پفک



دکتر زهرا عبداللهی رییس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت از طرح مالیات بر خوراکی های کم ارزش می گوید
خبر بد برای چیپس و پفکخبر ۶ هزار میلیارد تومانی که قرار است از بودجه سال ۹۱ به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخت شود، هنوز نقل مجلس و سازمان های تابع این وزارتخانه است...
اعضای کمیسیون بهداشت و درمان معتقدند اگر تمام این اعتبار هم پرداخت شود، رایگان کردن درمان هرگز عملی نخواهد شد. آنها معتقدند برای کم کردن هزینه درمان، باید شرایط زندگی و تغذیه را تغییر داد. بنا بر گفته اعضای این کمیسیون، با افزایش مالیات بر خوراکی های با ارزش غذایی پایین، شاید بتوان در آینده ذائقه مردم را برای خرید این مواد خوراکی عوض کرد و شرایط زندگی را بهبود بخشید.

غنی سازی مرغ در شمال ایران



شمالی ها شکم مرغ را با مخلوط سبزی های تازه، گردو، رب انار و پیاز پر می کنند.
غنی سازی مرغ در شمال ایرانمدتی بود، روی صندلی راحتی نشسته بودم و داشتم فکر می کردم که بهتر است برای مهمانی پنجشنبه شب چه غذایی بپزم، غذاهای زیادی به ذهنم رسیدند ولی من به دنبال غذایی بودم که هم زحمت کمتری داشته باشد و هم مهمان ها از خوردن آن لذت ببرند در ضمن تهیه اش هزینه زیادی هم نداشته باشد....
در یک جمع بندی به این نتیجه رسیدم که مرغ شکم پر، بهترین انتخاب خواهد بود. اما اینکه شکم مرغ بهتر است با چه مواد غذایی پر شود، همان سوالی بود که بعد از مشخص شدن نوع غذا به ذهنم خطور کرد. پس تصمیم گرفتم چند کتاب آشپزی را ورق بزنم و به سراغ اینترنت بروم. نهایتا از میان دستورهای متنوع این غذا، یک غذای شمالی را که به نظرم خوشمزه تر از همه آمد، انتخاب کردم.

همراه غذا دوغ بخوريد

 برای پيشگيري از مسموميت در سفر؛

 به منظور پيشگيري از مسموميت هاي غذايي در طول سفر، بايد به جای نوشابه های گازدار، همراه با غذا دوغ کم نمک و بدون گاز بخورید.
سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، ‌درمان وآموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ‌ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: نوشابه های گازدار حاوی مقدار زیادی قند هستند و یک قوطی 300 میلی لیتری نوشابه در حدود 28 گرم ( تقریبا دوقاشق غذاخوری پر) شکردارد و مقدار زیادی کالری  وارد بدن می کند که نتیجه اش اضافه وزن وچاقی است .

كاربرد بالاي داروهاي گياهي براي درمان بيماريهاي گوارشي


استاد دانشكده داروسازي شهيد بهشتي گفت: گياهان دارويي و فرآورده هاي طبيعي بسياري براي درمان بيماريهاي گوارشي استفاده مي شوند.
دكتر فراز مجاب استاد دانشكده داروسازي شهيد بهشتي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمانباشگاه خبرنگاران اظهار كرد: در طب سنتي گذشته كشورهاي  متعددي، از گياهان دارويي و فرآورده هاي طبيعي جهت درمان بيماري هاي گوارشي استفاده مي شده كه در حال حاضر هم از تعداد زيادي از آنها استفاده مي گردد.  

ظروف تفلون برای سلامتی مضرند یا خیر ؟


امروزه استفاده از ظروف تفلون یا نچسب بسیار معمول شده است و تقریباً همه ما از این ظروف برای آشپزی استفاده می‌کنیم بدون آنکه بدانیم استفاده نادرست از این ظروف ممکن است خطراتی برای سلامتی ما داشته باشد.
به گزارش خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران؛ ظروف تفلون یا نچسب در واقع همان ظروف آلومینیوم یا استیل هستند که با ماده خاصی به نام پلی تترا فلوئورو اتیلن (Polytetrafluoroethylene) که به اختصار (PTFE) نامیده می‌شود، پوشیده می‌شوند. این ماده سبب می‌شود که مواد غذایی به ظرف نچسبند، به همین دلیل به آنها ظروف نچسب می‌گویند. موادی که برای ساخت ظروف تفلون به کار می‌روند، متفاوت هستند و ضخامت مواد نچسب آنها نیز فرق دارد. مواد نچسبی که کیفیت بالایی دارند، دارای پودر سرامیک یا مخلوط تیتانیوم هستند که بر سختی و مقاومت این مواد می‌افزاید و به راحتی ساییده و خراشیده نمی‌شود. 

بهترین مواد غذايي برای صبحانه چیست؟


صبحانه مهمترین وعده غذایی در روز است و خوردن آن فواید زیادی برای سلامت انسان دارد برای اینکه بدانید بهترین غذا برای صبحانه چیست ادامه مطلب را بخوانید.
امیدبشارتی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: همان طور که بارها شنیده اید صبحانه مهمترین وعده غذایی در روز است اما با این حال بسیاری از ما این وعده را فراموش می کنیم.

وی در ادامه مطلب خود افزود: تحقیقات نشان داده است که خوردن صبحانه فواید زیادی برای سلامت انسان دارد که این وعده می تواند به کاهش وزن کمک کرده و حتی میزان مسمومیت بر اثر فلز سرب را که در بسیاری از محصولات روزانه بکار رفته را کاهش دهد.