مارچوبه و خواص دارویی آن

مارچوبه گیاهی است علفی و چند ساله كه ارتفاع آن تا چند متر می‌رسد و دارای شاخه‌های نسبتا چوبی و صاف است . مارچوبه بصورت وحشی در اكثر نقاط دنیا می‌روید برگ‌های آن فلسی شكل بوده كه از كنار آنها شاخه‌هایی باریك و دراز و سبز رنگ بصورت دسته‌های 3 تا 8 تائی خارج می‌شود. بعلت زیبا بودن این گیاه را بصورت تزئینی در باغچه‌ها می‌كارند مارچوبه را در اوائل پائیز می‌چینند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ این گیاه از قدیم الایام مورد استفاده بشر بوده است و حتی در اهرام ثلاثه مصر نقاشی‌هایی وجود دارد كه مارچوبه را نشان می‌دهد . مارچوبه را می‌توان بصورت مختلف مصرف كرد . باید مارچوبه را با كمی‌آب و حرارت كم در ظرف‌های ضد زنگ پخت و تقریبا نیمه خام آنرا برداشت . آب مارچوبه را دور نریزید و از آن برای سوپ استفاده كنید زیرا دارای ویتامین و املاح است . وقتی‌كه مارچوبه می‌خرید دقت كنید تازه باشد . شاخه‌های مارچوبه تازه راست و نرم بوده و نوك آن نباید باز شده باشد و اگر فلسهای نوك آن باز باشد نشانه این است كه گیاه مدت زیادی مانده و كهنه شده است .

تركیبات شیمیایی:

مارچوبه دارای آسپاراژین ، تانن ، اسید گالیك ، آسپاراگوس، و اسید سوكسینیك است دانه آن دارای 15 درصد مواد روغنی است این روغن زرد مایل به قرمز است .

درصد مواد موجود در مارچوبه بصورت زیر است:

میوه‌های وارداتی سرطان‌زا هستند


محمدهادی حیدرزاده در هشتمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران افزود:‌ براساس آمار سالانه 45 هزار نفر به دلیل آلودگی هوا فوت می‌کنند و یک میلیون و 350 هزار تن آلاینده وارد هوای پاک می‌شود.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: میزان آزبست موجود در هوا 10 برابر استاندارد جهانی است و میزان سم باقیمانده در سبزیجات و میوه‌های وارداتی بیش از استانداردهاست.
حیدر‌زاده اعلام کرد:  80 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک است و متأسفانه توفیقاتی در کاهش آلودگی هوا نداشته‌ایم و افزایش شمار بیماری‌‌ها براساس تشخیص پزشکان ناشی از انواع آلاینده‌هاست.
رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران گفت:‌ براساس ظرفیت، تحمل معابر شهری تهران یک میلیون و 700 خودرو را دارد در حالی که هم‌اکنون 6 میلیون خودرو وجود دارد و این بیانگر بحرانی بودن وضعت است.
حیدر‌زاده با طرح این سؤال که چرا تاکنون اقدام جدی صورت نگرفته است،‌افزود: نسخه‌های جامع حساسیت را میان مردم و مسئولان ایجاد نمی‌کند در بحث درمان با مشکلات جدی مواجه‌ایم اما ترس مردم از سرطان فرصتی است تا برای موضوعات پیشگیرانه حساسیت ایجاد کنیم.
وی افزود: مسئولان و مردم باید بدانند کنترل آلایندگی در کاهش سرطان مؤثر است و در برنامه جامع کنترل سرطان ساختارها باید در حد مدیران ارشد، شهردار، وزیر و... باشد تا مؤثر واقع شود.
رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران توصیه کرد: برنامه‌های جامع دیگری مانند غذای سالم یا شهر سالم باید معطوف به برنامه‌ کنترل سرطان شود و همچنین کمیته محیط زیست در این برنامه سهیم شود.


افزایش استفاده از "ژلاتین خوکی" در پاستیل ها

چندی پیش خبری منتشر شد که در هیاهوی اخبار سیاسی و دیگر اخبار کشور گم شد. هرچند این خبر داستان جدیدی نبود چرا که ۹ ماه پیش نیز منتشر شد ولی ظاهرا اقدام خاصی برای رفع این ماجرا انجام نشده است و کماکان شنیده می شود که داستان همچنان ادامه دارد و با ممنوعیت یک قلم کالا، رنگ جدی تری نیز به خود گرفته است؛ داستانی از جنس واقعیت به نام "قاچاق ژلاتین خوکی" به کشور.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اکونیوز؛ در اوایل آذر ماه ، در نشست انجمن واردکنندگان مواد غذایی محمدرضا پناهنده رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی از ادامه قاچاق "ژلاتین خوکی" به کشور خبر داد و گفت:‌ وقتی جلوی واردات کالایی به صورت رسمی گرفته می‌شود، باید این موضوع در نظر گرفته شود که ممکن است واردات قاچاقی که برای تامین تقاضای بازار در نظر گرفته می‌شود، مجوزهای حلال نداشته باشد، چرا که واردکننده پاستیل با شرکت تولیدی قرار داد می‌بندد، تا ژلاتین گاوی در پاستیل استفاده شود، اما قاچاقچی تعهدی ندارد، چرا که در همه جای دنیا پاستیل با ژلاتین خوکی تولید می‌شود و قاچاقچی هم همان پاستیل را تولید می‌کند .

طبق گفته پناهنده ظاهرا این امر یعنی قاچاق ژلاتین خوکی به کشور در نتیجه ممنوعیت واردات ژلاتین گاوی صورت گرفته است. اگر حرف پناهنده صحت داشته باشد بنابراین به طور قطع قاچاق ژلاتین خوکی به کشور افزایش خواهد داشت.ژلاتین، ماده ای که ژله را لرزان و پاستیل را نرم و انعطاف پذیر می کند، حرف و حدیثهایی را ایجاد کرده و اگر تا پیش از این تنها دردسر مسلمانان جهان بود، اکنون به دردسر ایرانی ها نیز تبدیل شده است. چرا که با تصمیم مسئولان برای ممنوعیت واردات ژلاتین گاوی به کشور، ظاهرا ژلاتین خوکی جایگزین آن شده است!

غذاهای مفید برای جبران کم آبی بدن


پزشکان توصیه می‌کنند از آنجا که تامین حجم آب مورد نیاز بدن در طول روز برای حفظ سلامت و بهبود عملکرد بافت‌ها و اعضای مختلف ضروری است لذا افرادی که عادت به خوردن آب کافی ندارند می‌توانند برای جبران کم آبی بدن که عامل بسیاری از بیماری‌ها و ناراحتی‌های جسمی است برخی از مواد غذایی مفید را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ همه ما می‌دانیم که 70 درصد از حجم بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد به این ترتیب برای اینکه فعالیت‌ها و عملکردهای بدن خوب و درست انجام شوند، تامین آب مورد نیاز بدن الزامی است.

به گزارش تورنتو نیوز، معمولا مهمترین منابع غذایی مفید برای تامین آب بدن شامل میوه‌های تازه‌ و آبدار، سبزیجات دارای برگهای پهن و سوپ‌های آبکی هستند. یکی از بهترین میوه‌های آبدار هندوانه است. پس از آن سیب، کیوی، گریپ فروت، توت فرنگی و انواع توت‌ها منابع مفیدی برای تامین آب بدن هستند. برای جبران کم آبی بدن نیز سبزیجات باید به صورت خام مصرف شوند چون طبخ آنها موجب کاهش حجم آب و رطوبت طبیعی‌شان می‌شود.

سوپ سبزیجات نیز از مواد غذایی مهم و سودمند برای جبران کم آبی بدن است.


ارزش غذايي سوپ هاي آماده


 آيا تا به حال سوپ‌هاي آماده يا نيمه آماده‌اي را كه در مغازه يا فروشگاه‌هاي مواد غذايي عرضه مي‌شود خريده‌ايد؟ طعم و مزه آن چگونه بوده است؟ در مقايسه با سوپ‌هاي خانگي كداميك را مي‌پسنديد؟ آيا مي‌دانيد در اين محصولات از چه موادي استفاده مي‌شود و ارزش تغذيه‌اي آن چه ميزان است؟
سوپ‌هاي خشك كارخانه‌اي انواع مختلفي دارد، ولي مواد اوليه اغلب آنها از آرد، نشاسته، ادويه‌جات، چربي‌هاي گياهي و افزودني‌هاي قوام‌دهنده و تشديد‌كننده طعم تشكيل مي‌شود.
اين مواد به وسيله دستگاه‌هاي صنعتي خشك، ميكس و پودري شده و براي افزايش ماندگاري با گازي خنثي مانند «ازت» بسته‌بندي مي‌شود.
البته برخي توليدكنندگان براي كاهش بار ميكروبي از فرآيند تشعشع استفاده مي‌كنند كه مي‌تواند تا حدودي از ارزش تغذيه‌اي محصول بكاهد. اين سوپ‌ها انواع فوري و نيمه‌آماده دارد. انواع نيمه آماده آن پس از مخلوط شدن با آب جوش نياز به حرارت طبخ دارد، اما انواع فوري آن پس از تركيب با مايعات آماده مصرف است.
اغلب توليدكنندگان ادعا مي‌كنند كه بيشتر سوپ‌هاي صنعتي حاوي مواد نگهدارنده نبوده و در آن از مواد اوليه طبيعي استفاده مي‌شود.
برخي نيز معتقدند آن دسته از سوپ‌هايي كه در مقايسه با ساير سوپ‌هاي صنعتي قيمت پايين‌تري دارد حاوي اسانس، مواد رنگي و نگهدارنده هستند.

این میوه یلدا را بیشتر بشناسید

هندوانه

هندوانه از طریق کنترل وزن، سلامت قلب را بهبود می بخشد.
 
همیشه سیب به عنوان مشهورترین میوه در تامین سلامت بدن معرفی شده است، اما تحقیقات جدید نشان می دهند که هندوانه نقش بسیار موثری در سلامت قلب و عروق ایفا می کند.

متخصصان معتقدند که ماده ای به نام سیترولین که در هندوانه به فراوانی یافت می شود، مسئول کاهش کلسترول، فشار خون، وزن و جلوگیری از تشکیل پلاک سرخرگی می باشد. در واقع مصرف این میوه موجب کاهش آترواسکلروز (تصلب شرایین) می گردد.

در مطالعه اخیر، دانشمندان موش های آزمایشگاهی را به دو گروه تقسیم نمودند. رژیم غذایی هر دو گروه سرشار از چربی های اشباع و کلسترول بود. به یک گروه آب به همراه 2 درصد آب هندوانه و به گروه دیگر همان مقدار آب به همراه محلولی داده شد که محتوای کربوهیدرات آن دقیقا مشابه گروه اول (آب هندوانه) بود.

نتایج نشان داد که میزان LDL یا کلسترول بد خون در گروهی که آب هندوانه مصرف کرده بودند، 50 درصد کمتر بود. 
همچنین در این گروه تشکیل پلاک در دیواره سرخرگ ها 50 درصد کاهش داشت، سطح سیترولین افزایش یافت و افزایش وزن 30 درصد کمتر از گروه دیگر بود.

متاسفانه سالانه 20 درصد از محصول هندوانه در اغلب نقاط دنیا هدر می رود، زیرا معمولا کشاورزان برای برداشت این محصول چندان هزینه نمی کنند. متخصصان معتقدند که از این میزان هندوانه هدر رفته می توان برای استخراج ترکیبات سودمند از جمله سیترولین و لیکوپن (رنگدانه قرمز) استفاده نمود.

راهکارهای تغذیه ای برای افزایش طول عمر


اصلاح رژیم غذایی‌تان می‌تواند طول عمر شما را افزایش دهد و باعث شود نسبت به سن جسمانی‌تان جوان تر و سالم‌تر به نظر برسید.
تبیان: طبیعی است که همه ما دوست داریم سلامت و زیبایی جوانی خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ نماییم. بر همین اساس در تبلیغات رسانه‌ای شما نیز شاهد آن هستید که افرادی ادعای ارائه رژیم ضد پیری را می‌نمایند.

واقعیت آنست که افزایش سن و پیر شدن یک پدیده طبیعی غیر قابل اجتناب است که نشانه های آن عبارتند از: افزایش چین و چروک‌های صورت، کاهش هوشیاری ذهنی و منطقی، ابتلا به بیماری‌هایی نظیر: بیماری‌های قلبی، فشار خون، دیابت، آرتریت و از جمله عوارض ظاهری افزایش سن، می‌توان افزایش چین و چروک‌های پوست و سفید شدن موها و ... را نام برد.

اصلاح رژیم غذایی‌تان می‌تواند طول عمر شما را افزایش دهد و باعث شود نسبت به سن جسمانی‌تان جوان تر و سالم‌تر به نظر برسید. یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به شما کمک کند تا بر روند پیری غلبه نمایید و حتی آن را کندتر کنید. حفظ زیبایی جوانی فقط با مصرف انواع کرم‌های ضد پیری میسر نمی‌شود بلکه تغذیه سالم و ورزش، نقش‌های بسیاری مهمی را در حفظ سلامت جوانی بازی می‌نمایند.

جزء اصلی یک رژیم غذایی برای حفظ جوانی، مصرف آنتی اکسیدان‌ها هستند. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان‌ها، شما را در برابر طیف وسیعی از بیماری‌ها محافظت کرده و روند پیری شما را به تعویق می‌اندازند. آنتی اکسیدان‌ها شما را از ابتلا به بیماری‌هایی نظیر: سرطان، آلزایمر، بیماری‌های قلبی و افزایش فشار خون و... نیزمحافظت می‌نمایند. آنتی اکسیدان‌ها قادرند روند پیری را به تعویق بیندازند. برخی از مهم‌ترین اقلام غذایی غنی از آنتی اکسیدانها عبارتند از: توت‌ها، کلم، اسفناج، چای سبز، سیر و گوجه فرنگی.

فیبرهـا، راز رهایـی از چاقـی شکمی

قدرت لاغركنندگی فیبرها بر كسی پوشیده نیست اما باید بدانید 2 نوع فیبر وجود دارد؛ فیبرهای حلال و فیبرهای غیرحلال. گروه اول در میوه‌ها و گروه دوم در غلات و سیب زمینی و... وجود دارد.
برترین مجله اینترنتی ایران
 برترین ها: قدرت لاغركنندگی فیبرها بر كسی پوشیده نیست اما باید بدانید 2 نوع فیبر وجود دارد؛ فیبرهای حلال و فیبرهای غیرحلال. گروه اول در میوه‌ها و گروه دوم در غلات و سیب زمینی و... وجود دارد.به عقیده متخصصان، بدن ما روزانه به 38 گرم فیبر نیاز دارد. برای دریافت این میزان فیبر لازم است كه تغییراتی در تغذیه و شیوه زندگی خود ایجاد كنید تا هم دچار مشكل اضافه وزن نشوید و هم سلامت بدن خود را تامین كنید. در این صورت نه دچار مشكلات رایج بعد از رژیم‌های لاغری می‌شوید و نه روند كند كاهش وزن آزارتان می‌دهد.


  فیبر به چه معناست؟

فیبر به معنی الیاف است. در اصطلاح پزشكی به مخلوطی كه شامل سلولز، همی سلولز، لنین و پكتین است فیبرگفته می‌شود. به همین علت استخراج فیبر از مواد طبیعی خوراكی برای مصارف پزشكی و درمانی بسیار مشكل است. بیشتر مواد خوراكی طبیعی مانند حبوبات، غلات كامل (گندم، سبوس و جوی سبوس‌دار)، دانه‌ها، میوه‌ها و سبزی‌ها فیبر دارند كه از نظر درمانی قابل بحث هستند.

یک باکتری به عنوان عاملی چاقی شناسایی شد/ لاغری بدون رژیم و ورزش



محققان اظهار داشتند که ممکن است علت اصلی چاقی در برخی از افراد زیاد خوردن و یا کم تحرکی نباشد، بلکه چاقی آنها به واسطه یک نوع باکتری خاص ایجاد شده باشد.
به گزارش خبرگزاری مهر، این تحقیقات پیشگامانه نشان می دهد که رژیمهای غذایی می توانند حضور میکروبهایی که در معده می توانند با باکتری چاقی مبارزه کنند را تغییر دهند.
محققان شانگهای در این تحقیق از موشهایی استفاده کردند که مقاوم به چاقی بودند. این موشها به رغم این که رژیم غذایی غنی داشتند و تحرکی هم نداشتند اما لاغر بودند.
این درحالی است که به برخی از این موشها باکتریهای bacterium enterobacter انسانی تزریق کردند و آنها به سرعت چاق شدند.
براساس گزارش منتشر شده از سوی دانشگاه جیاتونگ شانگهای، این باکتری ها (Enterobacter) پس از آنکه در میزان زیاددر روده داوطلبان چاق کشف شند به چاقی نسبت داده شدند.
موشها تا بیش از 10 هفته این باکتری را به عنوان بخشی از این آزمایش دریافت کردند.
براساس نتایج این تحقیقات که در مجله انجمن بین المللی اکولوژی میکروبی منتشر شده، این آزمایشها نشان می دهد که این باکتری ممکن است سهم سببی و یا علی در گسترش چاقی در انسانها داشته باشد.
محققان افزودند: بیماری که با یک رژیم غلات کامل، غذاهای طب سنتی چین و پروبیوتیکها 28 کیلوگرم در 9 هفته وزن کم می کند تنها اگر میزان این باکتری در روده وی کاهش یابد.

قارچ سرشار از کلسیم



صفحه عكس

زنان قارچ را در رژیم غذایی‌شان قرار دهند

کار‌شناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه قارچ استخوان‌ها را تقویت میکند،گفت: «از آنجایی که بدن خانم‌ها به طور متوسط ۹۰ درصد مقدار ویتامین ب۲ توصیه شده را دارا می‌باشد و به ندرت یک زن اسید فولیک را به اندازه لازم جذب می‌کند بنابراین باید خانم‌ها در رژیم غذائی خود غالباً از قارچ استفاده کنند.»

علی اکبر کمالی اردکانی کار‌شناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینانیوز در خصوص ارزش غذایی قارچ گفت: «قارچ یک ماده غذایی سالم، لذیذ و سرشار از پروتئین، انواع ویتامین‌ها، املاح و آنتی‌اکسیدان‌ها است که با دارا بودن طعم، بو و بافت مطبوع در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد.»

وی با اشاره به اینکه قارچ دارای ۵ /۱ تا ۶ درصد پروتئین است که ۷۰ تا ۹۰ درصد آن جذب بدن می‌شود، افزود: «به علت پایین بودن اسید اوریک در قارچ، بسیاری از پزشکان مصرف آن را برای سالمندان و مبتلایان به نقرس و بیماری‌های هم ردیف آن توصیه کرده‌اند.»

شيرگاو و حفظ سلامتي كودكان

مصرف 2 فنجان شير در طول روز براي سلامتي كودكان ايده آل است.
به گزارش وب‌دا، به نقل از تحقيقات آنلاين به دست آمده از نشريه طب اطفال محققان با مطالعه تأثيرات حاصل از مصرف شير گاو روي 1300 كودك 2 تا 5 ساله مشاهده كردند كودكاني كه شيرگاو بيشتري مي‌نوشند داراي ذخاير بالايي از ويتامين D‌ در خون خود هستند اما ميزان ذخاير آهن در آنها پايين‌تر است.
براساس اين گزارش محققان با ارزيابي عادات نوشيدن شير و عوامل ديگر كه مي‌تواند روي ذخاير آهن و ويتامين D‌ تأثيرگذار باشد و نيز بررسي نمونه خون كودكان مورد مطالعه افزودند مصرف 2 فنجان شير در هر روز براي حفظ سطوح مناسب ويتامين D‌ در اكثر كودكان كافيست و همچنين اين ميزان شيرگاو ذخاير مورد نياز آهن را در بدن آنها حفظ مي‌كند.
نتايج حاصل از اين گزارش حاكيست دادن شير گاو بيش از اين مقدار به كودكان موجب كاهش منابع آهن در آنها شده بدون آن كه موجب افزايش قابل توجهي از سطوح ويتامين D  در آنها شود.
نتايج ديگر اين مطالعه همچنين مي‌افزايد كودكان با رنگ پوست تيره‌تر ممكن است به اندازه كافي ذخاير ويتامين D‌ در طول زمستان نداشته باشند و براي افزايش اين سطوح به جاي مصرف بيشتر شيرگاو پيشنهاد مي‌شود از راه مناسب‌تري استفاده شود تا ضمن افزايش ذخاير ويتامين D سطوح آهن نيز در آنها حفظ شود.
به گفته محققان سطوح مناسب ويتامين در كودكان به سلامت استخوان‌ها مرتبط است و كمبود آهن نيز باعث كم‌خوني و تأخير در تكامل عملكردهاي شناختي در آنها مي‌شود با اين حال انجمن اطفال كانادا توصيه مي‌كند كه مصرف شيرگاو نبايد تا قبل از يك سالگي در كودكان آغاز شود.

پیشگیری از تکثیر سرطان با مصرف زغال اخته

 
مواد مغذی موجود در زغال اخته، مانع از تکثیر سلول های سرطان خون، بدون تاثیر بر سلول های سالم می شود.
به گزارش وب دا، كارشناس مواد غذايي دانشگاه علوم پزشكي ياسوج ضمن بیان این مطلب گفت: زغال اخته حاوی مقادیر بالای آهن، کلسیم، اسید فولیک، ویتامین های E, B1, B2, C و فلاوونوئیدها است.
مهندس اكرم  پايدار با اشاره به کم کالری بودن زغال اخته، اظهار کرد: مصرف این میوه موجب اضافه وزن نمی شود و می توان آن را به صورت روزانه در برنامه غذایی قرار داد.
وی مصرف زغال اخته را در پیشگیری از ابتلا به تومورهاي سرطاني در نوزادان موثر دانست و تصریح کرد: این خواص با مصرف زغال اخته به صورت کامل ایجاد می شود و مصرف عصاره آن به تنهایی موثر نخواهد بود.

كاروتنوئيدها خطر وقوع شكستگي لگن را در مردان كاهش مي‌دهند

احتمال وقوع شكستگي لگن در مردان لاغر مسن با افزايش ميزان مصرف كاروتنوئيدهاي موجود در سبزيجات كاهش مي‌يابد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه ساينس ديلي محققان دانشگاه سنگاپور با بررسي 63257 نفر از افراد مسن بين سال‌هاي 2010 تا 1993 و با توجه به اين كه در طول اين مدت 1630 نفر از آنها دچار حادثه شكستگي لگن شدند دريافتند ارتباط معكوسي بين كاروتنوئيدهاي آنتي‌اكسيداني در رژيم غذايي و خطر وقوع شكستگي لگن در مردان سالمند وجود دارد.
نتايج حاصل از اين گزارش مي‌افزايد: وقوع شكستگي‌هاي لگن با افزايش ميزان مصرف سبزيجات وكاروتنوئيدها به ويژه بتاكاروتن در اين مطالعه كاهش يافت و اين اثر محافظتي بيشتر در مردان لاغر در مقايسه با مردان چاق ديده مي‌شد.
براساس اين گزارش محققان افزودند: در مقابل هيچ رابطه‌اي بين مصرف سبزيجات و يا كاروتنوئيدها با بروز اين شكستگي‌ها در زنان، بدون در نظر گرفتن سطح BMI‌ ديده نشد و با توجه به اين يافته‌ها BMI‌ پايين يك عامل خطر مهم براي وقوع خطر شكستگي لگن در مردان سالمند نسبت به زنان سالمند بوده است.
به گفته محققان، كاروتنوئيدها در بسياري از ميوه‌ها و سبزيجات به ويژه رنگدانه‌هاي سبزيجات زرد و نارنجي وجود دارد كه در بدن به ويتامين A‌ تبديل مي‌شود و اين يافته‌ها مي‌تواند پيامدهاي مهمي در پيشگيري از بروز اين شكستگي‌ها در مردان مسن داشته باشد.

غذاهاي سرپايي ناسالم خطر ابتلا به سرطان را افزايش مي‌دهد

مصرف ميان وعده‌هاي ناسالم خطر ابتلا به سرطان را در بيماران مبتلا به سندورم لينچ افزايش مي‌دهد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه انجمن سرطان آمريكا، آناليز اطلاعات مربوط به رژيم غذايي در 486 فرد مبتلا به سندروم لينچ (lunch)‌ در طول 20 ماه پيگيري و وقوع پوليپ‌هاي كولوركتال (ضايعات پيش سرطاني) در 58 فرد از افراد مورد مطالعه در اين مدت نشان داده است كه خوردن ميان وعده‌هاي ناسالم خطر ابتلا به سرطان را در افراد داراي حساسيت ذاتي براي ابتلا به سرطان كولوركتال (سرطان كولون و ركتوم) و ديگر سرطان‌ها افزايش مي‌دهد.
براساس اين گزارش محققان افزودند: بيماران مبتلا به سندروم لينچ كه داراي الگوهاي غذايي شامل مصرف وعده‌هاي غذايي سرپايي نامطلوب مانند اسنك‌ها، فست‌فودها، چيپس و يا ميان وعده‌هاي سرخ شده بودند تا 2 برابر بيش از بقيه در معرض خطر ابتلا به اين پوليپ‌ها قرار گرفتند.
از طرفي يافته‌هاي به دست آمده از اين مطالعه به اين معنا نيست كه كمتر مصرف كردن اين غذاهاي مضر كاملاً از رشد پوليپ‌ها جلوگيري مي‌كند اما مي‌تواند به اين معنا باشد كه وجود پوليپ‌ها در آن دسته از بيماران با سندروم لينچ كه به ميزان زيادي نسبت به بقيه از اين غذاها مصرف مي‌كنند مي‌تواند بسيار بيشتر باشد.
به گفته محققان مطالعات قبلي نيز نشان داده‌اند كه سيگار كشيدن و چاقي نيز مي‌تواند خطر ابتلا به پوليپ‌هاي كلوركتال را در ميان افراد مبتلا به سندروم لينچ افزايش دهد بنابراين حتي اگر خطر بسيار بالايي از ابتلا به اين سرطان‌ها در فردي به ارث رسيده باشد مي‌توان اين خطر را با داشتن يك شيوه سالم براي زندگي از جمله يك رژيم غذايي سالم، تحت تأثيرات مطلوبي قرار داد.
گفتني است سندروم لينچ يك بيماري ارثي در معرض خطر ابتلا به سرطان كولوركتال، سرطان آندومتر و سرطان‌هاي ديگر در سنين پايين است كه اين سندروم به وسيله جهش در ژن‌هاي دخيل با ترميم DNA در داخل سلول‌ها به وجود مي‌آيد.

مصرف امگا 3 و غذاهاي دريايي از بروز آلزايمر پيشگيري مي كند

 يك جراح مغز و اعصاب در يزد مصرف گردو، كنجد، ماهي و غذاهاي حاوی امگا 3، افزايش مصرف ميوه و سبزي، افزايش مصرف غذاهاي دريايي و غلات را به منظور پيشگيري از بروز آلزايمر موثر دانست.
يك جراح مغز و اعصاب در يزد در گفت و گو با خبرنگار وب دا يزد با بيان اين كه بيماري آلزايمر با افزايش سن شيوع پيدا مي كند افزود: بيماري آلزايمر حین افزايش سن در اثر آتروفي يا كوچك شدن نواحي مختلف مغز در فرد اتفاق مي افتد.
دكتر حميد حبوباتي با بيان اينكه تاكنون درمان خاصي براي اين بيماري شناخته نشده است تصريح كرد: مصرف برخي داروها مي تواند از پيشرفت اين بيماري در فرد جلوگيري كند.
وي مصرف گردو، كنجد، ماهي و غذاهاي حاوی امگا 3، افزايش مصرف ميوه و سبزي، افزايش مصرف غذاهاي دريايي و غلات و قطع مصرف الکل و مواد روانگردان را به منظور پيشگيري از بروز آلزايمر موثر دانست.
اين متخصص و جراح مغر و اعصاب در ادامه بر انجام فعاليت هاي ورزشي در افراد به ويژه سالمندان تاكيد كرد و متذكشرشد: انجام فعاليت ورزشي مي تواند با تاثير بر روي مركز حافظه مغز از بروز اين بيماري پيشگيري كند.
دكتر حبوياتي در ادامه با بيان اين كه  ورزش ذهن نيز مي تواند در كاهش و پيشگيري از بروز آلزايمر موثر باشد يادآورشد: افزايش مطالعه، استفاده از كامپيوتر به صورت متعادل، ايجاد خلاقيت و نوآوري در زندگي ميتواند ذهن را خلاق تر نموده  و با فعالتر نمودن سلول هاي مختلف مغز از بروز آلزایمر جلوگیری خواهد کرد.

سالانه ۴۵ هزار ایرانی قربانی هوای آلوده می‌شوند


محیط زیست

سوخت و خودروها غیراستاندار عامل اصلی آلودگی هوا در شهرهای ایران هستند رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران می‌گوید هر سال ۴۵ هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. به گفته‌ی مسئولان حفاظت از محیط زیست، سوخت و خودروی غیراستاندارد منشا اصلی آلودگی است.

امروز (جمعه اول دی) مانند چند روز گذشته در تهران باران می‌بارد و هوا آلوده نیست. چنین روزهایی در پایتخت و اغلب کلان‌شهرهای ایران هر سال کمتر می‌شوند. شمار روزهای ناسالم تهران در سال تا دو برابر روزهای سالم برآورد می‌شود.
حدود دو هفته پیش میزان آلاینده‌ها در هوای تهران و چند شهر بزرگ دیگر که مجموعا حدود ۲۴ میلیون نفر از شهروندان ایران را در خود جا می‌دهند به مرز "اضطرار" رسید و به تعطیلی بخش بزرگی از کشور منجر شد.