غذاهای خوب برای هوای بد


قدیم‌ها هر نفسی که بر می‌آمد « مُفرح ذات » بود و چون فرو می‌رفت « مُمد حیات ». اما این روزها هر نفسی که می‌کشیم نه تنها «مفرح ذات» نیست بلکه تنگی نفس و خستگی می‌آورد.همه متخصصان حوزه بهداشت و سلامت بر این عقیده‌اند که آلودگی هوا اثرات منفیِ قابل توجهی روی سلامت افراد می‌گذارد. با تأسف زیاد باید بگوییم که هوای آلوده و ناسالم باعث مرگ و میرهای زودهنگام، بستری شدن در بیمارستان، ابتلا به بیماری‌های تنفسی، قلبی عروقی و سرطان‌ها می‌شود. آلودگی هوا دلایل متعددی دارد که در این مقاله نمی‌توان به آن‌ها اشاره کرد. قصد ما این است راه حل‌هایی ارائه دهیم تا حد امکان از آسیب‌های هوای ناسالم جلوگیری شود.این روزها میلیون‌ها نفر در معرض آلودگی هوا قرار دارند. شاید این آلودگی‌ها همه را به کام مرگ نکشاند اما روی سلامت تک تک افراد یک جامعه تأثیر می‌گذارد. این اثرات منفی متفاوت بوده و در همه افراد یکسان نیستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛آلودگی هوا در کوتاه مدت باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود که به طور خلاصه اشاره می‌کنیم: خارش و التهاب مجاری تنفسی،تنگی نفس، دردهای مربوط به تنفس عمیق، مشکلات تنفسی و نفس نفس زدن، سردرد و احساس خستگی. لزومی‌ندارد یک فرد تمام این علائم را یکجا داشته باشد یا احتمال دارد شما علائمی‌داشته باشید که در این لیست اشاره نشده است. متأسفانه نوزادان، کودکان، افراد سالخورده، افرادی که از بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های تنفسی مزمن رنج می‌برند در معرض خطرات بیشتری قرار دارند. احتمالاً می‌توان راه‌هایی یافت که از محیط‌های آلوده به دور بود. اما نمی‌توان به طور کامل از خطرات آن در امان بود و هوای ناپاک تأثیر خود را کم یا زیاد روی افراد خواهد گذاشت. تنها کاری که می‌توانید بکنید این است که سیستم دفاعی بدنتان را تقویت و آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری مصرف کنید.

چه غذاهایی باعث تشدید میگرن می‌شوند؟


یک فوق تخصص اعصاب کودکان با بیان اینکه 15 درصد کودکان و نوجوانان به سردردهای میگرنی مبتلا می‌شوند، افزود: مهم‌ترین غذاهایی که سردردها را تشدید می‌کنند، پنیر مانده، سوسیس، کالباس و شکلات است.

دکتر محمودرضا اشرفی – استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران – در گفت‌وگو با (ایسنا)، در این رابطه افزود: سرکه، پرتقال، ماست، شیر، تخم‌مرغ و ماهی نیز باعث تشدید این سردردها می‌شوند.

وی با بیان اینکه این سردردها به هیچ وجه خطرناک نیست، افزود: درمان میگرن بسته به اینکه شدت حملات چگونه باشد، متفاوت است. مثلا اگر بیمار سالی یک بار دچار حمله شود، با مسکن و استراحت بهبود پیدا کرده و نیازی به درمان‌های دارویی مدت‌دار نیست اما اگر حملات شدید بوده و هر 10 روز یکبار به وجود بیایند به درمان‌های دارو نیاز است.

به گفته اشرفی،‌ دارو درمانی برای پیشگیری از سردرد است به این معنی که این دارو زمانی به فرد داده می‌شود که سردرد ندارد و با این کار باعث می‌شود حملات هفته‌ای هر چند ماه یک بار اتفاق بیفتد.استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: داروهای میگرن دسته‌های مختلفی داشته و بر اساس نوع بیماری و سن بیمار تجویز می‌شوند.

مقابله سرطان با میوه و سبزی

 صندوق جهانی پژوهش سرطان تخمین زد که با خوردن حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات در روز می‌توان حداقل به میزان 20 درصد از ابتلاء به انواع سرطانها پیشگیری کرد .به اعتقاد متخصصان تغذیه، حدود یک سوم از کل مرگ‌های ناشی از سرطان با داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل به ویژه با خوردن میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات و نیز حفظ وزن مناسب قابل پیشگیری است و باید روزانه حداقل یکی از غذاهای فوق را در رژیم غذایی گنجاند .سبزیجات و میوه‌ها حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و صدها فیتوکمیکال مفید هستند که ثابت شده این مواد خاصیت ضد سرطان دارند و در پیشگیری از سرطان مفید هستند.به‌عنوان مثال بعضی از فیتوکمیکال‌ها D NA را از آسیب حفظ می‌نماید و به ترمیم آن کمک می‌کنند.

کاهش غذاهای چرب

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ رژیم‌های غذایی غنی از چربی‌های اشباع پر کالری هستند و با ایجاد چاقی افزایش خطر انواع سرطان‌ها را می‌تواند به همراه داشته باشد، از این رو مصرف رژیم غذایی کم چربی، محدودیت میزان مصرف گوشت قرمز و جایگزین کردن گوشت ماهی بسیار با اهمیت است.فیبر‌ها می‌توانند به حذف توکسین‌های مرتبط با سرطان همانند آنتی‌اکسیدان‌ها به‌عنوان مواد غذایی ضد سرطان عمل کنند وهمچنین علاوه بر میوه‌ها و سبزیجات خوردن مقدار زیادی غلات کامل، مصرف فیبر غذایی را تقویت خواهد کرد .غلا کامل همچنین منبع خوبی از چندین عضو ویتامین‌های گروه ب و ترکیبات موسوم به لیگنان‌ها هستند که در دانه کتان هم یافت می‌شوند و ممکن است نقشی محافظتی در مقابل سرطان‌های سینه، پروستات و کولورکتال داشته باشند.

پوست کیوی را مصرف نکنید


 کیوی دارای مقدار زیادی ویتامین C است.

دکتر دردانه حسین در گفت‌وگو با (ایسنا)‌، اظهار کرد: در هر 100 گرم از کیوی، 90 میلی‌گرم ویتامین C وجود دارد که بسیار مطلوب است. در شرایط معمول مقدار ویتامین C مورد نیاز یک زن در روز 75 میلی‌گرم و برای مرد 90 میلی‌گرم است که این میزان نیاز را کیوی می‌تواند به راحتی رفع کند.

وی افزود: ‌ویتامین‌های گروهB نیز در کیوی موجود است که فولات یکی از این ویتامین‌ها است. پتانسیم نیز که یکی از عناصر الکترولیت‌های ضروری بدن است، در کیوی وجود دارد. ویتامین E نیز در این میوه زیاد است. ویتامین‌ E و C هر دو آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که برای پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها مفید هستند.



عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ویتامین C موجب جذب بیشتر آهن در بدن می‌شود و ویتامین C موجود در کیوی، بر جذب آهن موجود در داروهای گیاهی تاثیر بیشتری دارد.

وی ادامه داد: کیوی همچنین کراتین دارد که پیش‌ساز ویتامین A است. مقداری هم فیبر دارد که البته بیشتر فیبر آن درون پوست این میوه قرار دارد.



حسین تصریح کرد: بهتر است پوست میوه به دلیل استفاده از حشره‌کش‌ها در مزارع کشاورزی مصرف نشود چرا که ممکن است سمی در پوست میوه باقی مانده باشد. به هر حال برای استفاده از پوست میوه، باید آن را خوب شست‌وشو کرد.

گریپ فروت برای پوست مفید است

گریپ فروت میوه ای از خانواده مرکبات و سرشار از ویتامین C است. این میوه در سراسر دنیا کشت می شود و سرشار از مواد مغذی و معدنی است که از بیماری های متعدد پیشگیری می کند. در برخی از کشورها ۲۰ نوع مختلف گریپ فروت کشت می شود و ارزش غذایی این میوه بسته به رنگ آن از جمله سفید، صورتی یا قرمز متفاوت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ آنتی اکسیدان موجود در این میوه پوست را سالم و صاف نگه می دارد. از عصاره این میوه برای درمان حساسیت های پوستی، عفونت و دیگر علایم بیماری استفاده می شود.آکنه و جوش هایی را که بر اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود، درمان می کند.چین و چروک پوست را کاهش می دهد.حاوی آنزیم های چربی سوز است که از تجمع چربی و نشاسته در بدن پیش گیری می کند. برای بیماران دیابتی مفید است زیرا قند اضافه در بدن را دفع می کند.

فیبر غذایی و میزان پایین کربوهیدرات آن برای کنترل میزان قند در بیماران دیابتی موثر است.مصرف منظم آن سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند. با عفونت ها مقابله و از فرد در برابر سرماخوردگی محافظت می کند.برای بهبود گلودرد و سرفه مفید است.فیبر موجود در آن به سیستم گوارشی کمک می کند و مانع از یبوست می شود.نوشیدن یک لیوان آب گریپ فروت، خستگی مفرط را از بین می برد.


نوشیدنی هایی خوش طعم برای فصل پاییز

لیموترش را پوست کنده و هسته های آن را جدا کنید. سیب را هم پوست کنده و بعد از خارج کردن تخم هایش،چهار قاچ کرده و در مخلوط کن بریزید.

برای اینکه در پاییز بدنتان را نسبت به سرما خوردگی مقاوم کنید از همین امروز در برنامه غذایی تان یک لیوان آب پرتقال در نظر بگیرید. حالا اگر می خواهید خواص آن کامل تر هم شود به این مخلوط آب سیب، انگور، لیموترش هم بیفزایید. برای طرز تهیه آبمیوه های پاییزی با ما همراه باشید.

سان فروت ( معجون ویتامین سی )
مواد لازم :
۱ عدد پرتقال درشت
۱ عدد سیب
۱ عدد لیموترش
۱ پیمانه آب انگور

طرز تهیه :
پرتقال و لیموترش را پوست بکنید و هسته هایش را جدا کنید .گوشت دو میوه را در مخلوط کن ریخته و هم بزنید. سیب را هم پوست گرفته و تخم هایش را جدا کنید .سپس همراه با آب انگور به مواد داخل مخلوط کن بیفزایید. اگر دوست دارید نوشیدنی تان خنک باشد،موقع مخلوط کردن چند تکه یخ هم اضافه کنید.
نکته : به جای خود سیب از آب سیب آماده کارخانه ای هم می توانید استفاده کنید.

نقدی بر رژیم‌های سم‌زدایی و پاکسازی کبد

استفاده از یک رژیم غذایی طبیعی برای حذف مواد سمی از بدن شما، ممکن‌است ایده خوبی به نظر بیاید. چه چیزی می‌تواند از خوردن غذاهای طبیعی و سالم و اجتناب از غذاهای آماده و فرآوری شده، بهتر باشد؟

مطمئنا این فکرها جالب و خوشایندند، اما چیزی بیش از مطالعه آنها نیز وجود دارد. همچنین علاقه روزافزون مردم  به بهبود شیوه زندگی، موجب گرایش آنها به موضوع سموم و بهترین راه پاک کردن آنها از بدن شده‌است. از طرفی گروهی با دامن زدن به سردرگمی‌های مردم ، از طریق نویسنده‌های کتب رژیم و تولیدکنندگان مکمل‌ها و محصولات سم‌زدا،  در این زمینه، یک کاسبی بزرگ برای خود به راه انداخته اند. مدعیان  رژیم‌های غذایی سم‌زدای کبد به روش طبیعی، دانش اندکی در باره حرف های خود دارند. علاوه براین، رژیم‌های پاکسازی کبد محدودیت بسیاری دارند و در صورت استفاده بی رویه، موجب بروز آسیب‌های جدی می‌شوند.

چه ایده ای پشت رژیم‌های سم‌زدا وجود دارد؟


ایده رژیم‌های سم‌زدا از نگرانی های ناشی از سمومی بوجود آمده است که به طور مداوم در حال بمباران کردن بدن ما هستند. سموم، مواد شیمیایی هستند که اثرات مضر متعددی روی بدن دارند. در حالی که برخی سموم مانند حشره‌کش ها و یا دوده، اثرات سوء بارزتری دارند، برخی از مردم حتی موادی که  ظاهرا طبیعی هستند را هم سمی به حساب می‌آورند. این مواد ممکن است از منابع مختلفی آمده‌باشند مانند:

نان را می‌شود تا دو ماه تازه نگه داشت



محققان دانشگاه فناوری تگزاس موفق به توسعه روشی شدند که نان را به مدت 60 روز تازه نگه می‌دارد و اولین نان با استفاده از این روش پخته شده است
به گزارش ایرنا، نان‌های معمولی که با استفاده از غلات تولید می‌شوند پس از گذشت 10 روز کپک می‌زنند و دیگر قابل استفاده نیستند.
علاوه بر این اگر نان در شرایط معمولی نگه داری شود، پس از گذشت 2 روز کیفیت خود را از دست می‌دهد و به اصطلاح بیات می‌شود. بنابراین کاملاً واضح است که روزانه چه میزان نان هدر می‌رود.
به طور میانگین حدود 60 درصد از خرید روزانه به نان اختصاص داده می‌شود، همین امر باعث شده است که محققان روشی را توسعه دهند که نان را تا دو ماه تازه نگه می‌دارد.
برخی از کارخانه‌های صنعتی برای افزایش طول عمر تازگی نان، از مواد نگه دارنده استفاده می‌کنند. با استفاده از این روش جدید نه تنها از دورریختن نان جلوگیری می‌شود بلکه دیگر نیازی به استفاده از مواد نگهدارنده نیست.
این روش نه تنها برای تازه نگه داشتن نان کاربرد دارد بلکه برای افزایش تازگی انواع میوه و سبزی و گوشت مرغ نیز موثر است.

آشنایی با مواد غذایی مفید برای قلب


پیروی از یک رژیم غذایی سالم، راهکاری مطمئن برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی است.
برخی از مواد مواد غذایی مفید برای قلب عبارتند از:
1- میوه و سبزی‌جات
تحقیقات می‌گوید، خوردن حداقل 5 وعده میوه و سبزی‌جات در روز، احتمال خطر مرگ بر اثر بیماری‌های حاد مانند بیماری‌های قلبی، سکته قلبی و سرطان را تا 20 درصد کاهش می‌دهد.
برای حداکثر استفاده از مواد مغذی موجود در میوه و سبزی‌جات،‌ سعی کنید در روز به جای استفاده از یک نوع میوه و سبزی از انواع مختلف آن‌ها استفاده کنید.
2- کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای
مصرف غلات کامل از خطر پیشرفت بیماری‌های قلبی پیشگیری کرده و باعث کاهش سطح کلسترول خون نیز می‌شود. حدود یک سوم از غذای ما باید بر اساس کربوهیدرات‌ها باشد که نیمی از آن را غلات کامل تشکیل دهند.
3- ماهی چرب
تحقیقات نشان داده مصرف منظم اسیدهای چرب امگا 3 ، خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش داده و شانس زنده ماندن پس از حمله قلبی را افزایش می‌دهد و از تشکیل لخته خون در عروق کرونر نیز پیشگیری می‌کند.
سعی کنید در هفته دوبار ماهی بخورید که یک بار آن ماهی سفید و بار دیگر آن ماهی چرب مانند سالمون و تن تازه باشد.
4- چربی
بدن ما برای انجام مناسب وظایفش نیاز اساسی به مقداری چربی دارد ولی اکثر افراد بیش از مقداری که بدنشان لازم دارد چربی مصرف می‌کنند.
با کاهش مقدار زیادی از چربی‌هایی که مصرف می‌کنیم می‌‌توانیم کلسترول خونمان را تا حد مطلوبی کاهش دهیم.
سعی کنید از گوشت بدون چربی، مرغ و ماهی و لبنیات کم چرب در برنامه غذایی‌اتان استفاده کنید.

کاهش مسمومیت ناشی از سرب با مصرف شیر کم چرب و سبزی‌ها



رئیس اداره سلامت جوانان و نوجوانان وزارت بهداشت در خصوص راه‌های پیشگیرانه از عوارض آلودگی هوا اظهار داشت: هر ساله با شروع فصل سرما و روشن شدن وسایل گرمازایی که خوب عمل نمی‌کنند و به عبارت عامیانه خوب نمی‌سوزند آلودگی هوا افزایش می‌یابد.
گلایل اردلان در گفت‌وگو با فارس ترکیبات مونوکسید کربن، اکسید نیتروژن، اکسید سولفور، ذرات معلق در هوا و هیدروکربن‌ها را از جمله مواد آلوده‌کننده نام برد.
وی تصریح کرد: با آلوده شدن هوا بدن انسان در برابر عفونت‌های بیماری‌زا حساس‌تر می‌شود و مشکلات تنفسی، تحریک چشم و ناراحتی‌های قوه بویایی افزایش می‌یابد.
اردلان گفت: افرادی که در نقاط آلوده‌تر شهر تردد می‌کنند معمولاً با سوزش گلو و افزایش ضربان قلب مواجه هستند و التهابات دستگاه تنفسی و برونشیت را هنگام آلودگی هوا بین افراد بیشتر مشاهده می‌کنیم.
وی در مورد مشاغلی که مجبور به تردد در نقاط آلوده شهر هستند، گفت: پلیس‌های راهنمایی و رانندگی، دوچرخه‌سوارها، مأموران پست یا نگهبانان برای آنکه بتوانند خود را در برابر آلودگی‌ها محافظت کنند باید از ماسک‌های خاص استفاده کرده و ماسک‌ها را هر 2 ساعت یک بار عوض کنند.
اردلان تأکید کرد: ماسک‌های پارچه‌ای و معمولی در برابر آلودگی چندان مؤثر نیستند و بهتر است از ماسک‌های فیبری استفاده کرد که از ورود ذرات درشت معلق در هوا به ریه پیشگیری می‌کند.
وسایل نقلیه عمومی بدسوز منشأ 70 درصد آلودگی هوا
اردلان اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها را منبع اصلی آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: تنظیم نامناسب موتور این وسایل عمومی نقلیه می‌تواند 70 تا 75 درصد آلودگی هوا را سبب شود. از طرفی مردم باید به جز موارد اضطراری از خودروهای شخصی استفاده نکنند چرا که تردد بیش از حد خودروهای تک‌سرنشین به آلودگی هوا دامن می‌زند.
وی اذعان داشت: افراد سیگاری هم در این شرایط باید سعی کنند سیگار نکشند چرا که سیگار تشدیدکننده ورود آلودگی هوا به ریه این افراد است.اردلان به خانواده‌هایی که فرزندشان به مدرسه می‌رود توصیه کرد تا میوه و شیر کم چرب را برای دفع مسمومیت سرب در سبد غذایی خانواده قرار دهند و تا حد ممکن از مصرف غذاهای آماده، چرب، چیپس و پفک بپرهیزند.

چاقی شکم در مردان می تواند موجب پوکی استخوان شود


پژوهشگران علوم پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد می گویند نتایج یک بررسی جدید آنان نشان می دهد مردانی که شکم بزرگی دارند بیشتر با خطر ابتلا به پوکی استخوان مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، از مهم‌ترین خطراتی که چاقی شکمی در پی دارد، باریک و سخت شدن عروق و مشکلات قلبی ـ عروقی است که منجر به سکته و حملات قلبی می‌شود. همچنین می‌تواند باعث ابتلای فرد به سرطان‌های هورمونی نظیر سرطان سینه شود.
مردانی که چربی زیادی اطراف شکم خود دارند نه تنها قلب خود را تحت فشار قرار می دهند بلکه با خطر پوکی استخوان ها روبرو هستند.
پوکی استخوان بیماری است که بیشتر زنان مسن به آن مبتلا می شوند.این بیماری باعث می شود که استخوان ها به دلیل از دست دادن تراکم خود بیشتر مستعد شکستن شوند.
بیش از یک سوم زنان در طول زندگیشان به دلیل پوکی استخوان یک یا دو شکستگی استخوان را تجربه می کنند در حالی که این اتفاق در یک پنجم مردان روی می دهد.
نتایج این مطالعه همچنین نشان داد، مردانی که بر اثر مصرف مشروبات الکلی شکم بزرگی پیدا می کنند احتمال ابتلا به پوکی استخوان در آنها بیشتر است.
این محققین عنوان کردندنشان که تا کنون محور تمرکز بیشتر مطالعاتی که در زمینه پوکی استخوان انجام شده، بر زنان بوده است.
پیش از این تصور می شد که مردان به ویژه مردان چاق تا حدودی نسبت به از دست دادن استخوان مقاوم هستند.

کسانی که طعم ماهی را تحمل نمی کنند می توانند از شیرهای غنی شده با امگا سه استفاده کنند


پژوهشگران علوم پزشکی در موسسه فناوری ویرجینیا می گویند نتایج بررسی های آنان نشان داده است  کسانی که طعم ماهی را تحمل نمی کنند می توانند برای تامین اومگا سه از شیرهای غنی شده با امگا سه استفاده کنند.


به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که مصرف دو نوبت ماهی چرب در هفته برای حفظ سلامت قلب و عروق ضروری است چون مطالعات تایید می‌کند که اسیدهای چرب امگا -۳ موجود در این ماهی‌ها خطر آریتمی قلبی را کاهش می‌دهند. سطح تری گلیسیرید خون را پایین می‌آورند و در کاهش خطر تصلب شرایین و نیز پایین آوردن سطح فشار خون نقش موثر و سودمند دارند.
این محققان می گویند کسانی که طعم ماهی را تحمل نمی کنند و به همین علت از مصرف این ماده مهم مغذی محرومند می توانند می توانند برای تامین امگا سه مورد نیازشان از مکمل های حاوی این روغن مهم ، استفاده کنند.
دکتر سوزان ئی دانکان و همکارانش می گویند از بین این مکمل ها می توان به طور خاص به شیرهای غنی شده از امگا سه اشاره کرد.
با مصرف این شیرها می توان حدود چهارصد و سی و دو میلی گرم از پانصد میلی گرم نیاز روزانه امگا سه را تامین کرد.
محققین می گویند هنگامی که نوشیدنی‌های لبنی با امگا -۳ غنی می‌شوند می توانند به سلامت قلب مصرف کنندگان بیشتر کمک کنند.
درفرایند تولید شیرغنی شده با امگا ۳ پارامترهای مهمی نقش دارند مهمترین پارامترهای موثر عبارتند از نوع امگا ۳ منبع تامین ان، پارامترهای فیزیکی و شیمیایی مانند برنامه حرارتی و PH می با شند این محصول غنی شده فراسودمند در محافظت از قلب رگ ها و اندام تناسلی سیستم دفاعی و عصبی بدن می تواند مفید باشد.

تنبلی روده حاصل مصرف خودسرانه ملین/ سوءتغذیه در کمین سالمندان دارای دندان مصنوعی

خبرگزاری فارس: تنبلی روده حاصل مصرف خودسرانه ملین/ سوءتغذیه در کمین سالمندان دارای دندان مصنوعی
 مدیر گروه تحقیقات تغذیه انستیتو ایران گفت: در دوره سالمندی به مرور زمان پرزهای روده کوچک می‌شود و سالمندان به جای مصرف سبزیجات به مصرف خودسرانه ملین (تسهیل کننده دفع) روی می‌آورند که این امر به مرور روده را تنبل می‌کند.


تیرنگ نیستانی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس با اشاره به اینکه برخی شرایط فرد سالمند را در معرض سوتغذیه قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: تنها زندگی کردن در سالمندان به ویژه در سنین بالای 65 سال از عوامل مهم سوتغذیه است چون سالمند در تنهایی حوصله فراهم کردن غذای مناسب را ندارد.
وی افزود: از طرفی ممکن است فرد سالمند استطاعت مالی یا جسمی برای خرید مواد اولیه غذایی را نداشته باشد.
به گفته نیستانی معمولاً اولین گروه غذایی که به دلایل مالی در زنجیره غذایی سالمندان حذف می‌شود لبنیات و گروه سبزی و میوه هستند.
وی افزود: مصرف لبنیات در سالمندان بسیار حائز اهمیت است و این گروه سنی حداقل روزانه باید دو لیوان شیر مصرف کنند و اگر این اتفاق نیفتد توازن کلسیم استخوان به هم می‌‌خورد و پوکی استخوان را در پی دارد.

توليد اکسير جواني از ميکروجلبک‌


جام جم آنلاين: ريیس پارک علم و فناوری خلیج‌فارس از تولید داروهای مکمل‌های غذایی خبر داد و گفت: این داروها یا همان داروهای اکسیر جوانی با استفاده از میکروجلبک‌های بومی خلیج‌فارس تولید می‌شوند.
دکتر مهدی محمدی با اشاره به تولید داروهای اکسیر جوانی در دنیا، گفت: داروهای اکسیرجوانی و مکمل‌های غذایی با استفاده از جلبک‎‌ها تولید می‌شوند.
وي از تولید داروهای مکمل غذایی در پارک علم و فناوری خلیج‌فارس خبر داد و افزود: در این طرح با استفاده از میکروجلبک‌های موجود در خلیج‌فارس اقدام به تولید این نوع داروها می‌شود.

ريیس پارک علم و فناوری خلیج فارس با اشاره به ظرفیت بالای خلیج فارس برای تولید داروهای مکمل‌ غذایی از جلبک‌ها، خاطرنشان کرد: تولید دارو از جلبک با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و دانشگاه خلیج فارس اجرایی خواهد شد. 

سلاحی در برابر سرطان روده

دانه سویا
به گفته دانشمندان آمریكایی، دانه سویا برای مقابله با بیماری سرطان روده مفید است.
 این دانشمندان ادعا كرده‌اند كه گروه جدیدی از مواد كه در دانه سویا شناسایی شده‌اند در پیشگیری از این سرطان و یا حتی در درمان آن موثر است.
دكتر جولی صبا، پژوهشگر و متخصص انستیتو تحقیقاتی اوكلند در بیمارستان اطفال كالیفرنیا در این باره اظهار كرد: این مواد مولكول‌های لیپید طبیعی هستند كه می‌توانند عامل موثر در این گیاه برای كمك به پیشگیری در برابر سرطان روده باشند. 
در پژوهشی كه انجام شد، محققان دریافتند كه افزایش سطح این لیپیدها در واقع مرگ سلول‌های جهش یافته را ترغیب می‌كنند.
دكتر صبا می‌گوید: مرگ سلولی پدیده‌ای است كه بدن از آن برای دفع سلول‌های ناسالم مانند سلول‌های سرطانی استفاده می‌كند. این یافته بسیار حائز اهمیت است، چون به محققان كمك می‌كند كه با درك ساختار و متابولیسم این لیپیدها داروهای جدیدی برای درمان سرطان روده تولید كنند.
منبع : jamejamonline.ir
 

چیپـس، پفک یا پاپ‌کـورن، کدامیک بهتر است؟

چیپـس، پفک یا پاپ‌کـورن، کدامیک بهتر است؟


راستش را بگویید! اگر قرار باشد از بین پفک، چیپس و پاپ‌کورن یکی را انتخاب کنید و دقایقی از خوردنش لذت ببرید، کدام یکی از این 3 گزینه را انتخاب می‌کنید؟ چیپس، پفک، شاید هم پاپ‌کورن؟

برترین مجله اینترنتی ایران

مجله سیب سبز:  راستش را بگویید! اگر قرار باشد از بین پفک، چیپس و پاپ‌کورن یکی را انتخاب کنید و دقایقی از خوردنش لذت ببرید، کدام یکی از این 3 گزینه را انتخاب می‌کنید؟ چیپس، پفک، شاید هم پاپ‌کورن؟ در این مطلب قرار است متخصصان تغذیه به این پرسش پاسخ دهند که از این 3 خوراکی، کدام‌یک مضرتر است و چرا؟

چیپس و پفک!

به نظر من پاپ‌کورن از همه بهتر است و چیپس و پفک در یک رده قرار دارند. از آنجا که پاپ‌کورن عضو گروه غلات است، انرژی‌بخش بوده و نه‌تنها در روغن سرخ نشده که مواد افزودنی هم ندارد و ماده مضری در آن وجود ندارد که بتوان به آن ایراد گرفت. اما پفک به خاطر افزودنی‌ها و نمکی که دارد، چاق‌کننده است.چیپس هم به نظر من بدترین میان‌وعده است چراکه در روغن سرخ می‌شود و مشخص نیست که از روغن مرغوبی برای تهیه آن استفاده شده یا نه! و صرف اینکه سرخ‌کردنی است، خود باعث دیرهضم شدن آن می‌شود.

نتایج یک تحقیق نشان می دهد که مصرف گوجه فرنگی چند بار در هفته احتمال رنج بردن از افسردگی را کاهش می دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان با تحلیل اطلاعات سلامت روانی و عادتهای غذایی یک هزار نفر از مردان و زنان 70 سال و بالای آن به این نتیجه رسیدند که خوردن گوجه فرنگی از دو تا شش بار در هفته تا 46 درصد احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش می دهد.
نتایج این تحقیقات در مقایسه با افرادی قرار گرفته که در هفته فقط یک بار گوجه فرنگی را در رژیم غذایی خود جای می دهند.
نتایج این تحقیق نشان می دهد که سایر میوه ها و سبزیجات از چنین مزیتی برخوردار نیستند.
به نظر می رسد که خوردن غذاهای سالم چون کلم، هویچ، پیاز، کدو هیچ تأثیری در سلامت روانشناختی ندارد و یا تأثیر آنها بسیار اندک است.
بالای 20 درصد از افراد  در مقاطعی از زندگی خود از افسردگی رنج می برند این میزان زنان را دوبرابر مردان بیشتر تحت تأثیر قرار می دهد.
سالخوردگان بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند، چرا که وضعیت سلامتی جسمانی آنها وخیم تر می شود، برای از دست دادن عزیزان خود غم بیشتری احساس می کنند و از سوی دیگر احساس تنهایی با آنها همراه است.
گوجه فرنگی منبع غنی آنتی اکسیدان است که می تواند انسان را در مقابل برخی از بیماری ها محافظت کند.
گوجه فرنگی همچنین منبع خوبی برای لیکوپن است، آنتی اکسیدانی که رنگ قرمز را به گوجه فرنگی می بخشد و به کاهش خطر سرطان پروستات و حملات قلبی کمک می کند.
گفته می شود که برخی از کشورهای مدیترانه ای بیشترین مصرف گوجه فرنگی را دارند.
یگ گروه از محققان چین و ژاپن به ریاست دکتر کایجان نیو از دانشگاه پزشکی تیان جین در چین با حدف بررسی گزارشهای مقدماتی درباره این موضوع که آیا لیکوپن با کاهش استرس نیز در ارتقای سلامت روانی و هم جسمانی تأثیرگذار است یا به سلولهای سالم مغز صدمه وارد می کند، را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

کشف کارکرد متابولیسم با کمک ماهی/ درمان اختلالات متابولیستی و چاقی


درخشش یک ماهی کوچک نیمه شفاف گورخری هنگام تولیدگلوکز در کبدش به گروهی از محققان بیم المللی کمک کرده تا ترکیبی را شناسایی کنند که متابولیسم تمام بدن را تنظیم کرده و موشهای چاق را از نشانه‌های اختلالات متابولیستی حفظ کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، تحقیقات مربوط به متابولیسم که به ریاست دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو انجام شده است نشان می دهد که چگونه یک ماهی کوچکتر از یک دانه برنج می تواند به کنترل چاقی، دیابت نوع 2 و سایر اختلالات متابولیستی و خطرات مهم برای بیماریهای قلبی عروقی کمک کند.
این تحقیقات به تازگی در مجله زیست شیمی نیچر منتشر شده است، این ترکیب جدید از میان 2400 دارو و ترکیبات دارویی کشف شده که در این ماهی گورخری آزمایش شده است. این آزمایش با هدف شناسایی تنظیم کننده های اصلی روزه متابولیسم انجام شد. روزه متابولیسم حالتی است که بسیاری از افراد هر روز پس از آنکه غذای آنها که مدتها پیش هضم شده است و به آهستگی مسیر هضم را طی می کند، تجربه می کنند.
روزه متابولیسم روش بدن برای تکمیل نیازهای خود به انرژی بین وعده های غذایی است که این امر با تبدیل چربی و سایر منابع ذخیره شده صورت می گیرد. این امر دربرگیرنده واکنشهای متعادل و هماهنگی است که از سوی ژنهای فراوان در بافتهای مختلف صورت گرفته و کاری چون سوزاندن چربی انجام می دهد.
در دیابت نوع 2 و سایر بیماریهای متابولیک این تعادل از بین رفته است.
فیلیپ گات استاد پسادکترای دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو که این تحقیقات همراه دیدیر استینیر استاد گروه زیست شیمی و زیست فیزیک را هدایت کرده است، گفت: بدن نمی تواند متوقف شدن انرژی را تحمل کند. چربی ها می توانند تا سطح سمی شدن در کبد پیش بروند.
برخی از مشاهدات را می توان در آزمایشگاه انجام داد که به این ترتیب سلولهای زنده رشد کرده در آزمایشگاه در معرض داروهای مختلف قرار می گیرند. توانایی آزمایشهای سریع مواد مختلف در چند دهه گذشته علوم زیست پزشکی را متحول کرده است.
این درحالی است که جستجوی داروهایی که فرآیندهای زیست شناختی را تنظیم می کند در این مشاهدات سلولی صورت نمی گیرد چرا که آنها فاقد برخی پیچیدگی ها هستند.
معمولا از موشها برای آزمایش ترکیبات دارویی استفاده می شوند اما مشاهده این آزمایش نیازمند هزاران موش است که از نظر اخلاقی هیچ توجیهی نمی توان برای آن فراهم کرد و از سوی دیگر این اقدام بسیار پرهزینه تلقی می شود.
از این رو محققان از ماهی های گورخری استفاده کردند که راهکاری اخلاقی و هم ارزان قیمت تلقی می شود. مقاله منتشر شده اعتبار این رویکرد را با جزئیات ارائه کرده است.
این تحقیقات با حمایت موسسه بهداشت و انجمن آمریکا انجام شده است.

مضرات نوشابه های رژیمی و گازدار

با خوردن نوشابه های گازدار و رژیمی دستگاه گوارش ضربه می بیند.

دکتر حمید رضا دادبخش، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  نوشابه های گازدار دو ضرر عمده دارند یکی از آنها همان گازهای co2 است که باعث اختلال هضم غذا در دستگاه گوارش می شود.مهمترین عارضه موادی است که در نوشابه های گازدار اضافه می کنند.
دادبخش اظهار داشت: اسید فسفوریک و سایر اسیدها فوق العاده در پوکی استخوان وکاهش کلسیم بدن نقش دارد. طوری که این نوشابه ها اجازه جذب کسیم به بدن را هم نمی دهند.
 وی افزود: این نوشابه ها فساد و پوسیدگی دندان و کاهش دانسيته استخوانی یعنی استحکام استخوانی را افزایش می دهد.
دادبخش گفت: اگر این نوشابه ها در دراز مدت استفاده شود دچار عارضه پوکی استخوان و خرابی دندان و غیره بوجود می آورد. بعلاوه قندی که در این نوشابه ها وجود دارد بسیار مضر و خطرناک می باشد و جدیدا یکسری نوشابه های رژیمی در بازار آمده که ادعا دارند قند ندارد البته این سخن غلط و ناصحیح می باشد، زیرا ماده ای شیرین کننده ساخارین و مواد قندی که در آن استفاده می کنند.
در پایان دادبخش اظهار داشت: متاسفانه افراد جامعه افراط می کنند و می گویند نوشابه های رژیمی قند ندارد در حالی که خود را گول می زنند و مردم با این حرف ناآگاهی خود را می رسانند و با این جور نوشابه های رژیمی خطرات جدی را به دنبال خود می کشانند.

رژیمی که چربی دور کمرتان را نابود می کند!!


اگر تاکنون در کاهش وزن نواحی میانی بدن ناموفق بوده اید ، خبر خوبی برایتان داریم . غذاهایی را به شما معرفی می کنم که به تازگی توسط متخصصین ارائه شده و با بهره گیری از خاصیت MUFA توانایی جادویی برای نابودی چربی های ناحیه شکم دارد .
 MUFA به سادگی نامی هوشمندانه برای اسیدهای چرب اشباع نشده در غذاهای مشتق شده از گیاهان است .
 
با MUFA ها ،اسید های چرب اشباع نشده (نوع سالم چربی )، شما قدرت این را خواهید داشت که بدنتان را تغییر دهید به خصوص می توانید از پس هدف سختی مثل چربی های دور شکم نیز برآیید . با خوردن این غذاهای فوق العاده و البته به همراه یک برنامه غذایی کم کالری به راحتی موفق خواهید شد وزن کم کنید .
 
هر چند که هنوز کاملا روشن نیست که چرا یک رژیم غذایی MUFA در هدف قراردادن چربی شکمی موثر است، اما آنچه مشخص است اینست که کار می کند . با توجه به مطالعه ای که در مجله انجمن دیابت آمریکا منتشر شده ، یک رژیم غذایی سرشار از MUFA است موثر تر از یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا برای کاهش چربی شکم است. وقتی که مجله Prevention این نظریه را آزمایش کرد نیز نتایج مشابهی به دست آمد .. با استفاده از یک رژیم غذایی کم کالری ، چربی های سالم، پروتئین بدون چربی و سبزیجات، بسیاری از افراد وزن کم می کنند.

مصرف روی نقش موثری در پیشگیری و درمان افسردگی دارد


 سرپرست دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی گفت: مصرف روی وتعادل آن در بدن، نقش مهمی در عملکرد سیستم عصبی و پیشگیری و درمان افسردگی دارد.

به گزارش ایرنا، ˈ زهرا عبداللهیˈ روز سه شنبه در کارگاه آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات مواد غذایی در سنندج افزود: عنصر روی در گوشت،‌ مرغ، ماهی، شیر و فرآورده های آن، جگر و غلات یافت می شود.

وی گفت: مصرف بیشتر سبزی، میوه، مغزها، حبوبات و غلات کامل، روغن زیتون، ماهی و لبنیات کم چرب در مقایسه با مصرف گوشت قرمز پرچرب، لبنیات پرچرب و روغن های حیوانی، الگوی غذایی مناسب تری برای پیشگیری و درمان افسردگی هستند.

وی با اشاره به این که شیوع افسردگی در افرادی که به طور مرتب چای سبز مصرف می کنند، کمتر است، افزود:از روش های کمک به روحیه فرد، خوردن چربی به مقدار کافی و نه زیاد است که برای این منظور باید انواع درست و مناسبی از چربی ها را انتخاب کرد.

مصرف سویا و رازیانه مانع از گر گرفتگی زنان یائسه می‌شود


Multimed.jpg
یک متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه مصرف استروژن‌های گیاهی نظیر سویا و رازیانه مانع از گرگرفتگی در زنان یائسه می‌شود، گفت: با توجه به اینکه نور آفتاب تولید ویتامین D و به دنبال آن جذب بهتر کلسیم را در پی دارد به زنان یائسه توصیه می‌شود که در معرض نور آفتاب ورزش کنند.
دکتر شیرین قاضی زاده در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به یائسگی به عنوان پایان دوره قاعدگی و باروری گفت: در این دوران به دلیل خاتمه یافتن تخمک گذاری در تخمدان سطح ترشح هورمون استروژن در زنان کاهش می یابد.
وی با بیان اینکه سن مناسب و معمول یائسگی زنان 50 تا 52 سالگی است، اظهار داشت: برخی از افراد به صورت غیرعادی دچار یائسگی زودرس قبل ازسنین 35 سالگی و یا یائسگی دیرس می شوند که باید علت آن با مراجعه به پزشک زنان مشخص شود و درمان های ضروری درخصوص آنها انجام شود.
این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه داشتن زمینه ارثی در برخی از خانم‌ها موجب یائسگی زودرس در آن‌ها می‌شود، گفت: با توجه به اینکه یائسگی زودرس علت شناخته شده‌ای ندارد اما مصرف برخی از داروها، رادیوتراپی در محل لگن، شیمی درمانی های خیلی قوی باعث می شود افراد زودتر یائسه شوند.

ویتامین D برای حفظ سلامت روانی زنان ضروری است


54-20.jpg
متخصصان فرانسوی و آمریکایی در دو مطالعه جدید تاکید کردند که مصرف مقادیر کافی و مناسب ویتامین D نه تنها خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد بلکه همچنین تا حد زیادی به حفظ سلامت روانی زنان کمک می‌کند.
به گزارش سرویس سلامت ایسنا، این گروه از متخصصان بهداشت روان و مغز و اعصاب به سرپرستی دکتر یلینا سلینین در مرکز پزشکی "VA" در شهر «مینی اپلیس» طی آزمایشات جدید دریافتند که کمبود ویتامین D در زنان سالمند و مسن‌تر موجب رشد جهانی نرخ بروز ناتوانی‌ها و مشکلات ذهنی و روانی در این گروه سنی از زنان شده است.
به گزارش ایندیا اکسپرس، این یافته حاصل مطالعه و بررسی روی 6257 زن سالمندی است که سطح ویتامین D در بدن آنها طی یک بررسی آزمایشگاهی با عنوان «شکستگی‌ها و استخوان درمانی» اندازه‌گیری شد. همچنین نتایج این بررسی‌ها در بیمارستان دانشگاه «انگرز» در فرانسه با اطلاعات مربوط به 498 زن دیگر مقایسه و ارزیابی شد.
در این مطالعات تایید شد زنانی که در سنین سالمندی به آلزایمر مبتلا می‌شوند سطح استاندارد ویتامین D در بدنشان به مراتب کمتر از زنانی است که به انواع دیگری از عارضه زوال عقل مبتلا هستند.
این یافته نشان می‌دهد که دریافت مقادیر بیشتر این ویتامین از طریق تماس با نورخورشید یا مصرف مکمل‌ها در بهبود سلامت روانی زنان تاثیر بسزایی دارد.

ضرورت انتخاب رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از تکرار حمله قلبی


52-66.jpg
اغلب افرادی که سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و بویژه حمله قلبی را داشته‌اند برای پیشگیری از تکرار این تجربه ناخوشایند مصرف داروی مختلف کاهش‌ دهنده کلسترول و فشار خون را در اولویت قرار می‌دهند در حالی که متخصصان قلب و عروق در یک مطالعه جدید دریافته‌اند که دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم نیز برای پیشگیری از حمله قلبی بسیار موثر و ضروری است.
به گزارش سرویس سلامت ایسنا، این متخصصان در بررسی‌های جدید خود دریافته‌اند که انتخاب یک الگوی غذایی سالم و مناسب نه تنها خطر حمله قلبی مجدد را کاهش می‌دهد بلکه همچنین در پیشگیری از مرگ و میر ناشی از مشکلات قلبی و عروقی نیز تاثیر قابل توجهی دارد.
بنا برگزارش سایت اینترنتی مای هلت نیوز دیلی، رژیم غذایی مناسب برای این افراد شامل مقادیر بیشتری از میوه‌ها و سبزی‌ها، غلات سبوس‌دار، خشکبار و مصرف بیشتر ماهی‌ و کاهش مصرف گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ است.
متخصصان کانادایی در این مطالعه روی 32 هزار داوطلب از 40 کشور مختلف با میانگین سنی 66.5 سال آزمایش و نتایج بررسی‌های خود را در مجله «گردش خون» منتشر کرده‌اند.

سبوس برنج از بروز سرطان جلوگیری می‌کند


1078.jpg
محققان آمریکایی دریافتند مصرف سبوس برنج می‌تواند از بروز سرطان روده بزرگ در افراد جلوگیری کند.
به گزارش سرویس سلامت ایسنا، محققان مرکز سرطان کلرادو با بررسی بر روی فواید سبوس برنج دریافتند خواص موجود در این ماده غذایی می‌تواند در جلوگیری از بروز سرطان روده بزرگ موثر باشد.
یکی از محققان ارشد این مطالعه گفت: مواد موجود در سبوس برنج این ویژگی را دارد تا خاصیت ضد سرطانی داشته باشد به طور مثال از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری کند.
این مطالعه همچنین نشان می‌دهد: مواد موجود در سبوس برنج نه تنها از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند بلکه در ارتقاء کارایی سلول‌های سالم نیز کمک کننده است.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی ایندین تایمز، گفته شده از آنجایی‌ که برنج در بیشتر نقاط جهان در دسترس است گنجاندن سبوس آن در وعده‌های غذایی می‌تواند تاثیر چشمگیری بر سلامتی بخش اعظمی از جمعیت جهان داشته باشد.

غذاهای آماده بر ضریب هوشی کودکان تأثیر بلند مدت می‌گذارند


محققان از طریق آزمایش بر روی گروهی از کودکان اسکاتلندی دریافتند:

بر اساس مجموعه‌ای از تحقیقات که بر روی کودکان اسکاتلندی انجام شده، کودکانی که بیشتر از غذاهای آماده (فست فود) استفاده می‌کنند، نسبت به دیگر کودکانی که غذای سالم می‌خورند ضریب هوشی پایین‌تری دارند.


به گزارش خبرگزاری سینا به نقل از رویترز، غذای اصلی کودک بر رشد و توانایی‌های ذهنی او تاثیر بلند مدت می‌گذارد و کودکانی که در این میان دائما از غذاهای آماده استفاده کنند شانس کمتری برای بالا رفتن بهره هوشی دارند. 

این تحقیق روی بیش از ۴ هزار کودک ۴ تا ۵ ساله اسکاتلندی انجام شد و تأثیر مصرف فست فود با تأثیر غذاهای تازه روی سلامت آنان مقایسه شده است. 
محققان می‌گویند والدینی که با تحصیلات دانشگاهی بالا‌ نگران شیوه تغذیه کودکشان بودند و سعی می‌کردند غذاهای تازه برای وعده اصلی او تدارک ببینند که با این کار موجب تأثیرات مثبتی بر بهره هوشی آن‌ها می‌شدند. 

اما کودکان خانواده‌هایی که چندان شرایط مالی خوبی نداشتند در اکثر روز‌ها به فرزندانشان غذاهای آماده می‌دادند و این مسئله روی بهره هوشی آن‌ها تاثیر منفی داشت. 

مصرف مداوم غذای آماده، عوارض طولانی مدت بر بهره هوشی فرزندتان می‌گذارد
دکتر سوفی فون اشتام رئیس تیم تحقیق دانشگاه لندن در این‌باره گفت: «برخی والدین زمان کافی برای مهیا کردن غذای تازه برای فرزندانشان ندارند و تکرار این قضیه در بلند مدت سبب کاهش بهره هوشی و مشکلات تحصیلی برای فرزندانشان می‌شود.»

به گفته محققان، نوع غذا بر رشد مغزی کودکان تاثیر می‌گذارد. این یافته نشان می‌دهد تازگی و کیفیت مواد غذایی به ویژه در سن رشد از میزان مصرف موادغذایی مهم‌تر است. 
مصرف غذاهایی مانند چیپس، پیتزا و شیرینی قبل از ۳ سالگی با کاهش ضریب هوشی کودکان در ارتباط است. 
همچنین بر اساس تحقیق مشابهی که در دانشگاه آدلاید در استرالیا صورت گرفته، فاصله بهره هوشی کودکان با تغذیه سالم وفست فود با بالا رفتن سن بیشتر می‌شود و می‌تواند تأثیراتش را تا اواخر دهه دوم زندگی افراد نشان دهد. 

پژوهشگران تاکید دارند، لازم است مدارس در مناطقی که از کودکان فقیر پذیرا هستند، روی رژیم غذایی آنان نظارت بیشتری داشته باشند.

آلودگی هوا را با تغذیه جبران کنید


این روز‌ها آلودگی هوا برای بسیاری از افراد مشکلات خاصی را به وجود آورده است. بالطبع افرادی هستند که علی رغم تعطیلی نمی‌توانند در خانه باشند و یا از تهران و شهرهای صنعتی خارج شوند ولی با این حال روش‌هایی وجود دارد که با رعایت آنها می‌توان این خطر‌ها را تا حدود زیادی کاهش داد. یکی از این روش‌ها تغذیه است به همین دلیل با دکتر درستی، متخصص تغذیه به گفت‌و‌گو پرداختیم.


دکتر درستی، متخصص تغذیه در زمینه آلودگی هوا و رفع سموم بدن به خبرنگار سینانیوز گفت: «آلودگی هوا میزان اکسیدان‌های بدن را بالا می‌برد، یعنی مواد موجود در هوای این روزها جزو موادی هستند که سلول‌های بدن را پیر، شکننده و سرطانی می‌کنند به همین دلیل ما نیاز داریم در غذاهایی که مصرف می‌کنیم مواد آنتی اکسیدان را بیشتر قرار دهیم.»

وی در ادامه با بیان اینکه باید میزان اکسیدان‌ها را در غذاهای مصرفی کاهش دهیم یادآور شد: «مواد حاوی اکسیدان بیشتر درغذاهای سرخ شده وجود دارد. به همین دلیل باید مواد غذایی سرخ شده به خصوص سیب زمینی، در این ایام که آلودگی زیاد است به حداقل برسد.» 
به گفته دکتر درستی، افراد باید از مصرف ته دیگ، نان و یا شیرینی که حتی به میزان کمی سوختگی دارد (به دلیل اکسیده شدن) خودداری کنند.

متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه در زمان آلودگی باید به مسائل تغذیه‌ای بیش از قبل توجه شود، گفت: «در درجه اول مصرف سبزیجات و سپس میوه باید در اولویت مصرفی افراد قرار گیرد. به افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند از جمله سالمندان توصیه می‌شود که قرص و یا مکمل ویتامین C نیز مصرف کنند تا بتوانند با دریافت این ویتامین عوارض آلودگی هوا را تا حدودی کاهش دهند.»
به گفته وی، مرکبات دارای منبع ویتامین C هستند که بایستی روزانه مصرف شود. 

دکتر درستی گفت: «ویتامین A به دلیل آنتی اکسیدان‌هایی که در آن وجود دارد بسیار برای دفع سموم بدن موثر است. گوجه فرنگی، میوه‌های رنگی به خصوص خرمالو و انگور قرمز دارای آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی هستند که در ایام آلودگی هوا مصرف آنها نسبت به سایر اوقات بیشتر توصیه می‌شود.»

سير بهترين كاهنده چربي خون


يكي از مشكلاتي كه افراد زيادي را در دنيا درگير كرده، مسأله افزايش چربي و كلسترول است كه بعد از چند سال سبب مرگ و ميرهاي زيادي مي‌شود.
به گزارش خبرنگار وب دا، متخصص گياهان دارويي با بیان این مطلب گفت: بيشتر گياهان (سبزي‌ها و ميوه‌ها) به علت فيبر و اليافي كه دارند، باعث كاهش كلسترول و تري‌گليسريد خون مي‌شوند. البته تاثير گياهان در كاهش چربي خون يكسان نيست، تاثير برخي از آنها بيشتر است و به دليل خاصيتي كه در كاهش كلسترول و تري‌گليسريد خون دارند، براي تهيه دارو استفاده مي‌شوند.
 دكتر محمد صالحي افزود: بين گياهان، سير بيشترين قدرت را در كاهش كلسترول و تري‌گليسريد خون دارد و بيش از صد صنعت داروسازي در دنيا از سير، فرآورده‌هاي دارويي تهيه كرده‌اند. سير علاوه بر كاهش كلسترول و تري‌گليسريد، خاصيت ضدميكربي و ويروسي دارد و فشارخون و قند خون را كاهش مي‌دهد و خون را رقيق مي‌كند.
وی تصریح کرد: البته سير تازه از سير پخته بهتر اثر مي‌كند. اثر سير ترشي نيز مانند سير تازه است. ميوه زيتون و روغن آن هم كلسترول را كاهش مي‌دهد. سال‌هاست مشخص شده است كه روغن زيتون چربي خون را كاهش مي‌دهد.
استاد دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي تهران خاطرنشان کرد: سه نوع نوشيدني دیگر كاهش‌دهنده فشار خون، كلسترول و تري‌گليسريد، شامل آب گوجه‌فرنگي، آب انار و آبغوره مي‌شود اين نوشيدني‌ها مي‌تواند بين وعده‌هاي غذايي يا همراه غذا مصرف شود.
وی یادآور شد: آلبالو، گيلاس، نارنج، ليموترش و گريپ‌فروت نيز از ميوه‌هايي است كه مصرفشان هم به صورت آبميوه و هم ميوه تازه، چربي و كلسترول خون را كاهش مي‌دهد. همچنين كدو حلوايي، جعفري، پياز، جو، فلفل سبز، بادمجان و عدس نيز از جمله مواد غذايي است كه به كاهش تري‌گليسريد و كلسترول خون كمك مي‌كند. البته بايد دقت داشته باشيد، اين گياهان بايد به مقدار متناسب مصرف شود و روش طبخ‌شان نيز مورد توجه قرار گيرد. 

به منظور افزايش جذب آهن؛ همراه با غذا آبليمو مصرف كنيد

  

برای جذب بهتر آهن همراه با غذا نوشابه‌های گازدار و لبنیات مصرف نشود و به جای آن از شربت آب لیمو و سالاد استفاده نمایید چراكه مواد حاوی ویتامین ث هستند که به جذب آهن غذا کمک می‌کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكي يزد در گفت و گو با خبرنگار وب دا در خصوص بيماري كم خوني اظهارداشت: کم خونی کاهش میزان سلول خونی است به عبارتی ديگر؛ کاهش مقدار هموگلبین خون كم خوني تلقي مي شود.
دكتر اعظم السادات هاشمی ضمن اشاره به اینکه کم خونی‌ها برحسب سن و جنس متفاوت است اظهار داشت: علائم کم خونی در نوزادان کمتر دیده می‌شود مگر در مواردی خاص و در کودکی بصورت رنگ پریدگی، بی‌اشتهایی، خلق و خوی نا‌آرام، عدم تمرکز حواس، فراموشی، خرد شدن ناخن‌ها، محو شدن خطوط دست و تپش خود را نشان می‌دهد.
اين فوق تخصص خون و سرطان کودکان ادامه داد: مصرف گوشت، جگر، عدس، خشکبار مانند زرد آلو غنی از آهن هستند.
وي با بيان اين كه چای و لبنیات مانع جذب آهن می‌گردد توصيه كرد:  دو ساعت قبل و دو ساعت بعد از مواد غنی از آهن نباید از چاي و لبنيات استفاده  كرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكي يزد با اشاره به جذب بهتر آهن در بدن گفت: برای جذب بهتر آهن همراه با غذا نوشابه‌های گازدار و لبنیات مصرف نشود و به جای آن از شربت آب لیمو و سالاد استفاده نمایید چراكه مواد حاوی ویتامین ث هستند که به جذب آهن غذا کمک می‌کنند.

افراد حساس به پسته به دیگر آجیل ها نیز آلرژی دارند

  

بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد افراد حساس به پسته به دیگر آجیل ها نیز آلرژی دارند .
 به گزارش وب دا ، رئیس بخش ایمنوبیوشیمی مرکز تحقیقات آلرژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و محقق این طرح با اشاره به اینکه  آلرژی به پسته یکی از خطرناکترین و شایعترین آلرژی هاست و یک تهدید کننده بالقوه زندگی در افراد حساس به این ماده غذایی به شمار می رود اظهار داشت : برخی از افراد حساس به پسته، که در مناطق غنی از پسته ایران شایع است، به دیگر آجیل های خوراکی حساسیت نشان می دهند.
دکتر عبدالرضا وارسته خاطر نشان کرد :‌در تحقیقی که در مرکز تحقیقات آلرژی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد ، در مرحله نخست شیوع آلرژی پسته در ایران به عنوان عمده ترین منطقه زیر کشت پسته در جهان، صورت گرفت که نتایج این بررسی نشان داد شیوع آلرژی در منطقه ما دو برابر میزان آن در دیگر مناطق دنیا می باشد.

برای جبران کلسیم بدن روزانه یک لیوان دوغ بخورید


  یک متخصص تغذیه گفت: مصرف يك ليوان دوغ يك چهارم نياز روزانه بدن به كلسيم را تامين ميكند.
دكتر پريسا ترابي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: دوغ ساده و بدون گاز بهترين نوع نوشيدني است كه پايه لبني دارد و بيشترين مصرف و تنوع را در كشور دارا است اين نوشيدني به دليل دارا بودن كلسيم و انواع ويتامينها ميتواند از بروز كمبود اين ريزمغذيها پيشگيري كند.
وي در خصوص دوغهاي گازدار و با اسانس گفت: دوغ گازدار اگرچه ممكن است طعم بهتري داشته باشد اما اين گاز ارزش غذايي آن را ميكاهد و پس از مصرف، آزاد شدن گاز co2 در معده سبب ناراحتيهاي گوارشي ميشود. دوغهاي با اسانسهاي نعنا، آويشن برای تشویق به مصرف دوغ مناسب هستند.
اين متخصص تغذيه تصريح كرد: دوغ كفير نيز حاصل تخمير باكتري به نام پروبيوتيك در شير است و  پروبيوتيكها باكتريهاي زنده و مفيدي هستند كه ميتوانند در پيشگيري و درمان بسياري از بيماريها مفيد باشند دوغ كفير ميتواند جانشين مناسبي براي كساني باشد كه روزانه از شير استفاده نميكنند.
دكتر ترابي خاطرنشان كرد: رنگ دوغ بايد سفيد، سفيد شيري و از نظر طعم و بو مطبوع و فاقد هرگونه طعم و بوي خارجي باشد همچنين توصيه ميشود در صورت تمايل به مصرف دوغ، نوع كفير و يا دوغهاي ساده و كمنمك و بدون گاز را انتخاب كنند.