عنصر روی و سلامتی


مهدی احتشامی زیر نظر دکتر سلطانعلی محبوب 
روی جزو 15 عنصر معدنی و ضروری است، که بدن ما به آن نیاز دارد. روی به طور عمده در عضلات اسکلتی، کبد، پانکراس، غده پروستات، کلیه‏ها و همچنین در ساختار استخوا‏‏ن‏‌ها، پوست، مو و ناخن  وجود دارد که نشان دهنده نقش آن در این ارگان‌ها است.
نقش روی در حفظ سلامتی
تقویت سیستم ایمنی: کمبود شدید روی عملکرد ایمنی را مختل می‌کند. حتی درجاتی از کمبود متوسط و خفیف روی عملکرد ماکروفاژ‌ها و نوتروفیل‌ها، فعالیت سلول‌های کشنده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مکمل‌یاری روی در این افراد باعث بهبود پاسخ‌های ایمنی گردیده است.
بهبود زخم‌ها: روی باعث انسجام غشا‌های موکوسی و پوست می‌شود. بیماران مبتلا به زخم‌های پا، سطوح سرمی پایین و متابولیسم غیرطبیعی روی دارند. برخی از مطالعات مصرف مکمل‌های سولفات روی را در بهبود زخم‌ها پیشنهاد کرده‌اند.

افزايش قدرت مغز با فلاونوئید‌ها


 سارا موذن زير نظر دکتر رضا امانی 
فلاونوئیدها

واژه فلاونوئید، نامي‌تلفیقی برای رنگدانه‌های گیاهی است که مترادف کرومون به معنای رنگ مي‌باشد. این ترکیبات پلی‌فنولی تقریبا در تمام میوه‌ها و سبزي‌ها، دانه‌ها و نوشیدنی‌هایی نظیر چای و قهوه به وفور یافت مي‌شوند. فلاونوئید‌ها دارای اثرات قوی آنتی‌اکسیدانی و ضد‌التهابی هستند که سبب کند شدن فرآیند کاهش توانایی بدن در اثر افزایش سن مي‌شوند. مصرف مواد غذایی غنی از ترکیبات پلی‌فنل از جمله فلاونوئید‌ها تاثیر بسزایی در حفظ کارایی مغز، بهبود حافظه و افزایش توانایی یادگیری دارد، از طرفی با بهبود سیگنال‌دهی عصبی در شکل‌گیری حافظه نیز نقش دارد. این ترکیبات برای اولین بار در سال ١٩٣٠ توسط دانشمند مجارستانی بنام آلبرت فون زنت گیورگی شناسایی و معرفی شدند. پس از آن شناسایی فلاونوئیدها در مواد غذایی مختلف رواج یافت. در گذشته تصور مي‌شد که فلاونوئید‌ها ویتامین هستند، به همین دلیل اسامي‌ویتامین P و ویتامین C2 به آنها اطلاق شد. در حال حاضر بیش از ٤٠٠٠ واریته از فلاونوئیدها شناسایی شده است که بسیاری از آنها مسئول رنگ جذاب گل‌ها، میوه‌ها و برگ‌ها مي‌باشند. فلاونوئیدها بر اساس ساختار مولکولی آنها به شش گروه تقسیم مي‌شوند. محتوای فلاونوئیدی غذاهای مختلف به تفکیک گروه‌های اصلی فلاونوئیدها در جدول زير آمده است.

2 ماده معدني مهم براي بارداري


: دکتر مجید حاجی فرجی 
در ادامه مقالات قبلي در خصوص نيازهاي تغذيه‌اي مادران باردار، به بيان دو ماده معدني مهم براي اين دوران مي‌پردازيم. آیا نیاز به آهن و کلسیم مادران باردار بیشتر است؟ به دنبال مباحث گذشته در زمینه تغذیه مناسب در دوران بارداری در این بخش به دو ماده معدنی مهم و ضروری در این دوران پرداخته مي‌شود.
 کلسیم

در زمان بارداری برای ساخت استخوان‌ها و دندان‌های قوی کودک، رشد قلب، سیستم عصبی و ماهیچه‌های سالم و بسیاری موارد مهم دیگر به کلسیم کافی نیاز است. عوامل هورمونی اثرات زیادی بر متابولیسم کلسیم در زنان باردار دارند. هدف این عوامل هورمونی تامین کلسیم موردنیاز جنین در حال رشد است، چه بسا این نیاز به خرج کلسیم استخوان‌های مادر تامین شود. تقریبا 30 گرم کلسیم در دوران بارداری جمع مي‌شود که عمده آن در استخوان‌های جنین است. باقی در اسکلت مادر ذخیره مي‌شود تا در زمان نیاز در شیردهی استفاده شود. مهم‌ترین زمان استفاده از کلسیم در سه ماه سوم بارداری است. زنان باردار بالای 19 سال به روزانه 1000 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند که مانند زنان غیرباردار است، اما نکته مهم این است که کارایی جذب کلسیم در دوران بارداری بهتر مي‌شود. اگر مقدار کافی کلسیم مصرف نشود، کلسیم استخوان‌های مادر برداشته شده و صرف نیاز جنین مي‌شود و توده استخوانی مادر کاهش مي‌یابد.



كلينيك تغذيه


تحريريه دنياي تغذيه 
دكتر سيدضياءالدين مظهري

خانمي هستم كه بچه 5 ماهه و شيرخوار دارم، مدتي است كه دچار ريزش موي شديد شده‌ام و به علت حساسيت نوزادم به پروتئين گاو، محدوديت غذايي دارم. در حال حاضر مكمل كلسيم، آهن و مولتي‌ويتامين مصرف مي‌كنم. آيا جهت جلوگيري از ريزش مو مصرف مكمل روي كه حاوي ويتامين‌هاي گروه B نيز مي‌باشد (با توجه به اينكه مولتي‌ويتامين نيز مصرف مي‌كنم) مشكلي ايجاد نمي‌كند؟ و همچنين لطفا مرا در مورد اين مشكلم (ريزش مو) راهنمايي كنيد. با تشكر فراوان

مادر محترم، مقدم نو رسيده‌تان را تبريك گفته و به اطلاع مي‌رسانم كه گاهي كم‌خوني، افسردگي و ريزش مو بعد از به دنيا آمدن جنين و در طول دوران شيردهي در بعضي از بانوان مشاهده مي‌گردد، چرا كه در دوران بارداري تمام نيازهاي رشدي رويان و جنين از جمله كلسيم، آهن، انرژي، پروتئين و كليه ريزمغذي‌ها از طريق مادر تأمين مي‌گردد.

يك پيش غذا براي تمام فصول


 برليانت بزرگمهر 
در شماره قبل  در ارتباط با مصرف انواع سالاد متداول در كشورمان و مواد اوليه آنها و خواص انواع سالاد بحث و بررسي داشتيم.
در اين ارتباط نگاهي داشتيم بر نحوه صحيح شست‌وشوي مواد اوليه آن و لطماتي كه به علت وجود انواع ميكروب‌ها و تخم انگل‌ها در سبزيجات سالادي به سلامت انسان وارد مي‌شود و روش‌هاي صحيح ضد عفوني كردن و انگل‌زدايي مواد اوليه سالاد را مورد بررسي قرار داديم.  همچنين درباره بهترين انواع سس سالاد بحث نموديم.
اما مسئله مهم ديگر كه مورد سؤال بسياري از خوانندگان عزيز مجله‌ مي‌باشد، بهترين زمان براي مصرف سالاد است كه عقايد متفاوتي در مورد اين امر وجود دارد. برخي از افراد بهترين زمان مصرف سالاد را قبل از غذا مي‌دانند، عده‌اي ديگر معتقدند كه سالاد بهتر است همراه غذا ميل شود و بعضي ديگر بر اين باورند كه سالاد را بايد بعد از غذا مصرف كرد.

كربوهيدرات‌هاي مناسب حين ورزش


دكتر سيدعلي كشاورز 
در ادامه مباحث قبلي در خصوص تغذيه حين ورزش، در اين شماره در مورد كربوهيدرات‌هاي مورد نياز ورزشكار در حين ورزش صحبت مي‌كنيم.
چرا مصرف كربوهيدرات‌ها حين ورزش كردن لازم است؟
مطالعات نشان مي‌دهند كه مصرف كربوهيدرات‌ها، اعم از جامد يا مايع، حين انجام ورزش‌هايي كه بيشتر از 60 دقيقه به طول مي‌انجامند مي‌تواند سبب افزايش طاقت و توانايي فرد ورزشكار شود. با مصرف كربوهيدرات‌ها، مي‌توان سطح قند خون را افزايش داد و به بافت‌ ماهيچه‌اي سوخت‌رساني كرد و به ويژه در دقايق پاياني مسابقه و يا تمرينات ورزشي كه ذخاير گليكوژن بدن بسيار كاهش مي‌يابد، مي‌توانند كمك مفيدي براي بدن باشند. اگرچه مصرف بيش از اندازه كربوهيدرات‌ها در ورزش‌هايي كه مدت زمان آنها كمتر از 60 دقيقه مي‌باشد، سبب افزايش كارآيي بيشتر نمي‌شود.

غذا در مقابله با كهير


 دکتر سعید حسینی پزشک و متخصص تغذیه 
آيا درماني براي كهير وجود دارد؟ كهير چيست و چگونه به وجود مي‌آيد؟ آيا استرس مي‌تواند موجب كهير شود؟ درمان‌هاي خانگي و شيميايي كهير چيست؟ رژيم غذايي مناسب براي درمان كهير، شامل چه غذاهايي مي‌شود؟ تمامي اينها پرسش‌هايي هستند كه با خواندن اين متن، جواب آنها را خواهيد گرفت.
كهير بثوراث خارش‌داري است كه مدت ظهور آنها بسيار كوتاه بوده و به سرعت ناپديد مي‌شوند و معمولا بيش از 24 ساعت دوام نمي‌آورند. كهير ممكن است در هر قسمتي از پوست به وجود آيد. كهيري كه بيش از يك ماه از روي بدن محو نشود، كهير مزمن است. معمولا كهير مشكل بزرگي ايجاد نمي‌كند و فقط در مواردي مشكل ساز مي‌شود كه علاوه بر كهير مشكلات تنفسي نيز به وجود آيد كه نياز به توجه پزشكي و پيگيري دارد. برخي كهيرها صاف و برخي ديگر برجسته هستند و اندازه آنها از بسيار كوچك تا بسيار بزرگ متفاوت است.
در صورتي كه كهير پس از چند روز خود به خود درمان نشد و يا پس از چند روز مجدداً قسمت ديگري از پوست درگير شد، بهتر است به پزشك مراجعه شود. 

تغذيه درماني در بيماري‌هاي لوزالمعده


 : دكتر احمدرضا درستی 
عوارض بیماری‌های غده لوزالمعده

بیماری‌های غده لوزالمعده منجر به عوارضی از قبيل ديابت، سوء‌جذب اکثر چربی‌ها و برخی پروتئين‌های غذاها شده، مي‌توانند شرايط وخيمي ‌را برای فرد ايجاد کنند. اين بيماری‌ها عبارتند از: التهاب پانکراس يا لوزالمعده (که به آن پانکراتيت گفته مي‌شود و به دوصورت حاد يا مزمن است) و سرطان لوزالمعده که عموما نيازمند جراحی مي‌شود. پانکراتيت علل گوناگونی دارد که شامل الکليسم مزمن، بيماري‌های مجاری صفراوی، سنگ کيسه صفرا، مصرف بعضی از داروها، ضربه‌ها، افزايش تری‌گليسيريدهای خون، افزايش کلسيم خون و بعضی از عفونت‌ها مانند عفونت‌های ويروسی مي‌باشند. الکل و سنگ کيسه صفرا شايع‌ترين علت پانکراتيت مزمن در بيشتر جوامع غربی مي‌باشند.

الفباي مشاوره در تغذيه و كاهش وزن

دكتر سيدضياءالدين مظهري 
گروه 06: گرسنگان دايمي با معده  پر سر و صدا و بي‌تحمل
تعداد قابل توجهي از رژيم‌گيرندگان به گروه خاصي تعلق دارند كه به علت عدم توان مقاومت در قبال نيش گرسنگي بطور مداومي جهت رهايي از كيلوهاي اضافي و چربي‌هاي انباشته شده با هيجان و انگيزه قابل توجهي شروع به گرفتن رژيم‌هاي گوناگون نموده و بعد از چند صباحي تحت تأثير عدم توان مقاومت در قبال فشار گرسنگي برنامه‌هاي آغاز كرده خود را نيمه تمام رها نموده و مجدداً به خورد و خوراك بي‌امان و ريزه‌خواري‌هاي دايمي رو مي‌آورند و سپس به هر كسي رجوع نموده و چاره‌جويي مي‌كنند تا شايد ماده جادويي كاهش‌دهنده اشتهاي خود را در قالب قرص، قطره، ماساژ، كمربند و غيره پيدا كرده و با مصرف آنها و يا بستن‌شان به اندام ايده‌آل و رويايي خود دست پيدا نمايند. شما چطور؟ آيا به اين گروه تعلق نداريد؟ 

تغذیه‌ درست برابر است با شکم تخت

این روزها شکم بزرگ مشکل خیلی‌ها شده و زن و مرد و کودک و نوجوان هم نمی‌شناسد. چربی‌های دور شکم دلایل متعددی دارد که تغذیه‌ی نامناسب و عدم تحریک از مهم‌ترین آن‌هاست.
اگر می‌خواهید شکم تختی داشته باشید باید مواد غذایی حاوی چربی‌های اشباع نشده‌ی مونو که ما به آن‌ها چربی‌های خوب می‌گوییم میل کنید. البته معنی حرفمان این نیست که با صِرف خوردن یک ماده‌ی غذایی شکمتان تخت تخت می‌شود. منظورمان این است که مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی مونو توانایی این را دارند چربی‌های دور شکم را کاهش دهند.

طب مكمل و جایگزین چیست؟


طب مكمل و جایگزین چیست؟
برخی با اغراق، آن را درمان هر دردی می‌دانند و گاهی عده‌ای بدون شناخت كافی آن را نفی می‌كنند.
 
استفاده از طب‌ مكمل و سنتی روز به روز با اقبال بیشتر مردم مواجه می‌شود و بسیاری از بیماران ترجیح می‌دهند از روش‌های طبیعی‌تر و كم‌عارضه‌تر برای درمان بیماری‌هایشان استفاده كنند، اما متاسفانه شناخت درست و كافی از این شاخه‌های طب در میان مردم و حتی جامعه پزشكی وجود ندارد.

معجزه رنگ ها در شادابی و تناسب اندام شما


محیط، پر از عاملی برای شادابی است، اگر بشقاب غذای شما رنگی باشد بدن شما هم شاداب و سلامت خواهد بود پس بروید سراغ رنگ‌های طبیعی.

همه می‌گویند رنگ سیاه آدم را لاغرتر نشان می‌دهد اما برخی رنگ‌ها هستند كه واقعا انسان را لاغر می‌كنند نه اینكه چاقی را استتار كنند. خیلی راحت رنگ‌های قرمز، سبز و زرد را امتحان كنید تا لاغر شوید.

آخرین تحقیقات نشان داده، یكی از بهترین راه‌ها برای كاهش وزن و بهبود سلامت مصرف انواع رنگ‌هاست(البته میوه و سبزی‌های رنگی!) مشكل اینجاست كه در بسیاری از كشورهای دنیا از هر 10 نفر، 8 نفر به اندازه كافی میوه و سبزی‌های رنگی مصرف نمی‌كنند.

رابطه متابولیسم استخوان ها با کلسیم


با نکات بسیار مهمی در رابطه با کلسیم و نیز متابولیسم استخوان ها با این عنصر مهم آشنا شوید.
پروفسور سید علی اصغر مشتاقی متخصص بیوشیمی و رئیس انجمن عناصر کمیاب ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: کلسیم یکی از عناصری است که در سلامت بدن نقش داشته و در ساختمان و رشد استخوان ها دخالت دارد. 

از هر 10 نفر افراد بالغ یک نفر مبتلا به دیابت است


در کشورهای در حال توسعه؛
طبق آمار سازمان جهانی بهداشت از هر 10 نفر فرد بالغ ساکن کشورهای در حال توسعه یک نفر مبتلا به دیابت و از این تعداد سه نفر مبتلا به پر فشاری خون هستند.
دکتر ریابه شیخ الاسلام، متخصص اپیدمیولوژی و تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبنرگاران افزود:  مقدار کالری دریافتی مردم نسبت به 30 سال گذشته بسيار افزایش یافته است و در قبال آن فعالیت که باید این کالری اضافه را بسوزاند کاهش پیدا کرده است.

آيا مي‌دانيد چه عواملي در ايجاد كبد چرب تاثير مي‌گذارد؟


بيماري كبد چرب را جدي گرفته و با عواملي كه در ايجاد كبد چرب تاثير مي‌گذارد آشنا شويد.
امير حسين فقيهي، فوق تخصصي گوارش و كبد در گفتگو با خبرنگار بهداشت  و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: مهمترين و شايع‌ترين عامل ايجاد كبد چرب چاقي و نيز مصرف غذاهاي چرب است كه بايد به آن توجه شود.

وي تصريح كرد: از ديگر دلايل ايجاد اين بيماري را مي‌توان به مشكلات كليوي و قلب و عروق برشمرد.

فقيهي در ضمن خاطر نشان كرد: چربي خون بالا و ديابت در ايجاد كبد چرب تاثير مي‌گذارد.

علت های ایجاد ترش کردن معده چیست؟


با دلایل ایجاد ترش کردن معده آشنا شده و به نکاتی در این رابطه توجه کنید.
دکتر ایرج خسرونیا، متخصص داخلی در گفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: امروزه بسیاری از افراد در موقع غذا خوردن و یا بلافاصله بعد از غذا خوردن معده شان شروع به ترشح کردن می کند این مساله در بسیاری از افراد شایع است.

خسرونیا افزود: ترش کردن معده به دلیل ترشح اسید زیاد است و همچنین ابتلا به میکروب ملیکو باکتری از عوامل ایجاد ترشح کردن معده است.

نوشیدنی‌های انرژی زا عملکرد قلب را افزایش می‌دهد


26-101.jpg
نتایج پژوهش محققان دانشگاه "سیه نا" ایتالیا حاکی از آن است که مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا می‌تواند اثرات مثبتی را بر عملکرد میوکارد قلب داشته باشد.
به گزارش سرويس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، دکتر "متیو کاملی" سرپرست این پژوهش در این رابطه چنین عنوان داشته است که "بازار نوشیدنی انرژی زا در سالهای اخیر گسترش زیادی یافته است، افراد زیادی برای بیدار ماندن و شب زنده داری جهت مطالعه در تمام طول شب و یا کسب برتری در ورزش بیش از پیش به سوی این محصولات به عنوان گزینش‌های فوری روی آورده‌اند. هر دو ماده کافئین و تائورین موجود در نوشیدنی‌های انرژی زا نگرانی‌ها را در خصوص تاثیرات معکوسشان بر روی قلب افزایش می‌دهد.

هويج و کلم بروکلي دشمن سرطان!


هويج و کلم بروکلي مي‌توانند از بين برنده سرطان باشند.

237.jpgبه گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خراسان و به نقل از Zee News، يک تيم بين المللي به رهبري يک دانشمند هندي، مدعيست که ويتامين A در غذاهايي مانند هويج و کلم بروکلي يافت مي‌شود و مي‌تواند با سرطان لوزالمعده مبارزه کند.
اغلب بيماراني که مبتلا به سرطان لوزالمعده تشخيص داده مي شوند بيش از يك سال زنده نمي‌مانند.
محققين دانشگاه کمبريج اظهار كردند: افزايش سطح ويتامين A در اطراف سلول‌هاي سالم، مانع از رشد سرطان در سلول‌هاي سرطاني مي شود. به نقل از ديلي اکسپرس، از اين روش مي توان براي درمان سرطان پانکراس بهره برد.


رژيم غذايي كم كالري براي ريه‌ها مفيد است

46-66.jpgپزشكان در يك آزمايش جديد دريافته‌اند كه رژيم غذايي كم‌ كالري به بهبود عملكرد ريه‌ها كمك مي‌كند.
به گزارش سرويس سلامت ايسنا، اين متخصصان مي‌گويند با توجه به نتايج آزمايشات اخير، رژيم غذايي روزانه‌اي كه حاوي كمتر از 800 كالري باشد، مزاياي طولاني مدتي براي بدن دارد.

شگردي براي خنك شدن در فصل تابستان

3-234.jpg
متخصصان بهداشت عمومي مي‌گويند: نوشيدن يك فنجان چاي همراه با يك عدد ساندويچ خيار، ترفندي موثر براي خنك كردن بدن در ماه‌هاي گرم تابستان است.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، اين متخصصان تاكيد كردند با وجودي كه معمولا خوردن بستني در فصل گرما وسوسه‌انگيزتر است و مردم تصور مي‌كنند كه با خوردن بستني در گرماي تابستان خنك مي‌شوند، اما اين تصور كاملا اشتباه است و خوردن بستني در خنك كردن بدن تاثيري ندارد.