20 بخورید، 20 بگیرید

بسیاری از دانش ‌آموزان روزهای پیش از امتحان را تا حد امکان به مطالعه می ‌پردازند و تصور می‌ کنند که غذا و استراحت مانع مطالعه می ‌شود، در صورتی که با تغذیه صحیح می ‌توان بازده فکری را افزایش داد.

به کارگیری نکات و توصیه ‌های زیر توان شما را برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات افزایش می‌دهد:

1- در زمان کار یا مطالعه غذا نخورید و برای این کار زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید.

2- بررسی‌ های دانشمندان نشان می دهد که غذاهای نشاسته ‌ای مانند ماکارونی، برنج و نان به دلیل تاثیر در بهبود کیفیت خواب، در شب امتحان مفید هستند.

3- صبح روز امتحان بهتر است به منظور افزایش کارایی مغز، از مواد سرشار از پروتئین یا سرشار از فیبر مانند تخم‌ مرغ، نان سنگک یا بربری با عسل یا پنیر استفاده شود.

4- کارشناسان تغذیه به دانش آموزانی که اضطراب زیادی دارند و نمی ‌توانند صبحانه ی مفصلی بخورند، توصیه می ‌کنند از موز و مقداری کشمش استفاده کنند.

تاثير تغذيه در افزايش بازدهي هوشي

هميشه يکي از دغدغه ‌هاي بزرگ والدين، مساله تحصيل و موفقيت درسي‌ فرزند‌ شان است. گاهي در بعضي خانواده‌ ها مي ‌بينيم که بعضي از کودکان بدون هيچ علت موجه و معلومي، ناگهان از درس و مدرسه و دانشگاه دل ‌زده مي ‌شوند و رغبت چنداني به تحصيل نشان نمي ‌دهند. گاهي برخي معلمان به والدين يک دانش‌آموز مي ‌گويند که فرزند شما در کلاس درس، توجه و تمرکزي روي درس ندارد و زياد دچار افت تحصيلي مي ‌شود. شايد براي بسياري از والدين، قبول اين واقعيت، غير قابل ‌تصور باشد که در بسياري از اين موارد، يکي از علل مهم اين مسايل مي‌ تواند اختلالات تغذيه ‌اي و کمبود دريافت برخي از مواد مغذي باشد. در اين خصوص برليانت بزرگمهر، مسئول کميته آموزش همگاني انجمن تغذيه ايران، حرف ‌هاي جالبي دارد که شنيدنش خالي از لطف نيست.
به گفته خانم بزرگمهر، امروزه تحقيقات و بررسي هاي گسترده ‌اي در کشورهاي مختلف از جمله ايران انجام شده که تاثير مهم و قابل توجه تغذيه را در افزايش بازدهي هوشي، قدرت يادگيري و تمرکز به اثبات رسانده‌ اند.

بعد از غذا میوه بخوریم یا نخوریم؟

برخی از همکاران متخصص به مراجعان خود توصیه می ‌کنند که بعد از غذا میوه نخورند. اما بنده به این موضوع اعتقادی ندارم. هیچ دلیل علمی و منطقی هم در کتب تغذیه پیدا نمی شود که به یک فرد سالم توصیه کند بعد از غذا میوه نخورد.
بخورید
* با توجه به این مساله و روند رو به رشد اضافه وزن و چاقی در جامعه ی ما و عادت بسیاری از ما که بعد از غذا، به ویژه در مهمانی‌ ها، دسرهای چرب و شیرین می‌ خوریم، اگر به جای این نوع از دسرها سراغ میوه‌ ها برویم، نه تنها بد نیست؛ بلکه عالی است.

* داستان میوه و فیبرها مساله کاملا مشخصی است. فرد سالمی که هیچ مشکل گوارشی ندارد و در حد متعادل میوه مصرف می ‌کند، نه تنها خوردن میوه بعد از غذا برای هضم غذای او مشکلی پیش نمی ‌آورد بلکه برای دستگاه گوارش او نیز مفید بوده و این می ‌تواند از بروز بسیاری از ناراحتی‌ ها مثل یبوست که در دراز مدت مهم ‌ترین عامل خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ است، جلوگیری کند.

رازهای 100 ساله شدن

این صفحه را بخوان و بر عمر خود بیفزا

"الهی صد ساله بشی!" نمی ‌دانم شما هم دوست دارید استجابت این دعا که بیشتر افراد مسن در حق جوانان می ‌کنند شامل حال تان بشود یا نه! شاید هم تا به حال این موضوع را جدی نگرفته ‌اید که روزی کنار یک کیک بزرگ با 100 شمع در کنار نوه و نتیجه و ندیده‌های تان بنشینید و عکس یادگاری بیندازید چون باور نمی ‌کنید با این اوضاع و احوال روزگار آن قدرها عمر کنید! اما اگر دوست دارید راز طول عمر افرادی که 120 تا 130 سال عمر کرده ‌اند را بدانید بد نیست با ما همراه شوید.

رمز و راز طول عمر
1- هر روز سبزیجات و هفته ‌ای یک بار گوشت ترجیح دارد. مصرف مواد گیاهی، میوه و سبزیجات با کاهش بروز بیماری‌ های تحلیل برنده و سرطان همراه است. تخمین زده می‌ شود یک سوم تمام مبتلایان به سرطان به دلیل مصرف کم سبزیجات و میو‌ه‌جات در رژیم غذایی بیمار شده‌اند. عدم مصرف گوشت توصیه نمی‌ شود اما باید محدود باشد.

مقايسه گوشت با سويا

بالاخره سويا مفيد است يا مضر؟ خوب است يا بد؟ اين سوال براي هرکسي که تحقيقات ضد و نقيض مربوط به اين منبع پروتئين گياهي را خوانده باشد، خواه ‌ناخواه، پيش مي ‌آيد.
دکتر تيرنگ نيستاني، متخصص تغذيه و رژيم‌ درماني، به اين سوال و ساير سوال‌ هاي ما درباره خواص سويا پاسخ مي ‌دهد.
آقاي دکتر! اجازه دهيد با اين سوال شروع کنيم که اصلا سويا چيست؟
آنچه به عنوان پروتئين سويا در بازار عرضه مي ‌شود، در واقع، از نوعي لوبيا گرفته شده است. به عبارت ساده‌ تر، لوبيايي است که در صنعت روغن آن گرفته و پروتئين آن استخراج شده و با روش ‌هاي خاصي به آن شکل داده‌اند و به حالتي که در بازار مي ‌بينيم به عنوان پروتئين سويا عرضه شده است. يعني از نظر تغذيه اي در طبقه ‌بندي غذاها، سويا جزو حبوبات است.
پس چرا تا اين حد روي پروتئين سويا تاکيد مي ‌شود؟

ارتباط بين وزن و بلوغ زودرس

بسياري از پدر و مادرها نگران‌ پديده‌ اي در فرزندان شان هستند به نام بلوغ زودرس و اين که مي ‌خواهند بدانند با اين پديده چگونه بايد برخورد علمي و درست داشته باشند.
ظاهر ‌شدن علائم بلوغ‌ ‌از نظر فيزيکي و هورموني در دختران قبل از 8 سالگي و در پسران قبل از 9 سالگي، ‌بلوغ زودرس ناميده مي‌ شود.
ابتدا اين کودکان بلندتر از هم سن‌ هاي خود هستند ‌ولي به ‌دليل بلوغ زودرس، ‌در نهايت قد کوتاه‌ تري در‌ ‌بلوغ خواهند داشت.
طبق آزمايش‌ ها و تحقيقات انجام شده، هم در مورد پسران و هم در مورد دختران، چاقي و بلوغ جنسي در ارتباط با يکديگر هستند، اما اين وابستگي و ارتباط با يکديگر متفاوت است؛ از اين لحاظ که در دختران ارتباط مثبت و در پسران ارتباطي منفي بين اين دو وجود دارد؛ به اين معني که دختران با بلوغ جنسي زودرس، چاق ‌تر از حد معمول اما پسران مبتلا به بلوغ زودرس، لاغرتر از حد معمول‌ هستند. در هر دو مورد، به محض مشاهده ي چاقي يا لاغري غير عادي، بايد آزمايش‌ ها و ملاحظات مربوط به بلوغ زودرس را انجام داد.
‌بلوغ زودرس از 2 جنبه اهميت زيادي دارد؛

چاقی، قد بچه‌ ها را می‌ خورد

عوامل زیادی بر کوتاهی ‌قد کودکان تاثیر می‌ گذارد. اگر نقش ژنتیک را که عامل بسیار مهمی محسوب می ‌شود کنار بگذاریم، بحث تغذیه به میان می‌ آید و این که چه مواد مغذی و چه نوع تغذیه‌ ای می تواند بر کوتاه‌ قدی یا بلند قدی کودکان تاثیر بگذارد.
شاید امروزه زیاد به این نکته توجه نشود که چاقی، به ویژه چاقی دوران کودکی، می ‌تواند پیامدهای جبران‌ ناپذیری به دنبال داشته باشد که یکی از عوارض آن، کوتاهی قد است.
دو نوع تجمع چربی در بدن وجود دارد؛
* در یک نوع سلول‌ های چربی قابلیت دارند 85 تا 90 درصد حجم خود چربی ذخیره کنند و مثل یک بادکنک بزرگ شوند.
* در نوع دوم اگر رژیم‌ غذایی کودک یا فرد بیش از حد نیاز حاوی کالری باشد، این سلول ‌ها که مثل بادکنک بزرگ شده ‌اند تقسیم شده و بستر بیشتری برای تجمع چربی حاصل می ‌شود. به نوع دوم، چاقی هایپرپلازی گفته می ‌شود.
کودکان مبتلا به این نوع چاقی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛

باورهای غلط درباره افزایش قد

این روزها وقتی می ‌خواهند درباره زیبایی و جذابیت کسی بپرسند، معمولا علاوه‌ بر فرم صورت، چهره، رنگ چشم و مو، سوال دیگری هم می ‌پرسند: " قدش بلنده؟ " شاید به همین دلیل باشد که خیلی‌ ها برای چند سانتی‌ متر بلند تر شدن حاضرند کفش ‌های پاشنه 10 ‌سانتی ‌بپوشند و از انواع ماساژورهای کف ‌پا استفاده کنند و حتی گاهی استخوان پای ‌شان را با جراحی بشکنند و چند ماه خانه ‌نشین شوند تا اندکی قد‌ بلند تر به‌ نظر برسند.
باورهای رایج اما نادرستی که درباره قد بلند شدن در بین مردم رواج دارد، یکی دو تا نیست. دکتر فرزاد کارگرزاده، متخصص و جراح ارتوپد و مدیر‌گروه بخش ارتوپدی بیمارستان طرفه، ما را با 6 مورد از این باورهای غلط آشنا می ‌کند.
1- از آن جایی که قد بچه‌ ها به قد والدین ‌شان می ‌رود، هیچ پدر و مادر کوتاه‌ قدی نمی ‌توانند فرزندی قد بلند داشته باشند.

درمان چاقی: تغذیه،ورزش،دارو

برای جلوگیری از چاقی هیچگاه دیر نیست. به دو صورت زیر می توانید از چاقی جلوگیری کنید:
1- تغذیه درمانی همراه با ورزش
2- دارو درمانی
تغذیه درمانی همراه با ورزش
شما می توانید با تغییر روش زندگی، تغذیه صحیح و ورزش به وزن مناسب برسید. علاوه بر آن، زندگی راحت و سلامت را برای خود فراهم می کنید.

1- آب زیادی بنوشید. در هنگام گرسنگی، آب بنوشید. آب، مواد زائد را از بدن دفع می کند و علاوه بر آن جلوی خوردن زیاد غذا را می گیرد. لازم به ذکر است که، نوشیدنی های کافئین دار ، همانند آب عمل نمی کنند.
2- لقمه را آرام بجوید و اجازه دهید تا معده پُر شود. 15 دقیقه وقت لازم است تا معده به فرد بگوید که پر شده است.
3- میوه ها و سبزیجات را فراموش نکنید.
4- کربوهیدرات ساده را کنار زده و به جای آن کربوهیدرات پیچیده مصرف کنید. کربوهیدرات ساده مانند: قند، شکر، آبنبات، نان سفید و بدون سبوس. کربوهیدرات پیچیده از قبیل: نان سبوس دار ، آجیل، غلات.

سیر بهترین درمان برای سرفه های شدید

سیر دارای ترکیبات ضد باکتری و ضد قارچی است و می بتواند با انواع عفونت ها مبازه کند بدین منظور می توان از آن هم به صورت استعمال خوراکی و هم موضعی برای درمان قارچ ها و عفونت های باکتریایی پوست استفاده نمود. تحقیقات متعددی نشان می دهد که سیر می تواند از سیستم قلبی و عروقی محافظت نماید زیرا می تواند میزان کلسترول و تری گلیسرید در خون را کاهش داده و تجمع پلاکت ها را مهار نموده و میزان فیبرینولیز را که لخته را از بین می برد، افزایش دهد. از سیر همچنین به عنوان یکی از درمان های کاهنده فشار خون یاد شده است زیرا می تواند مویرگ های ریز را باز کرده و ریتم قلب را تنظیم کند. مطالعات نشان داده اند که خوردن منظم سیر باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان های مری، معده و روده بزرگ می شود. این اثرات به این علت است که سیر از تشکیل مواد سرطانزا جلوگیری می نماید.

آن چه از چاي نمي‌ دانستيد

در اوايل قرن بيستم، چاي، نوشيدني لوکسي بود که فقط ثروتمندان توانايي خريد آن را داشتند.
در نيويورک، تجار چاي بي‌ صبرانه منتظر محموله‌ هاي چاي که از هند و چين مي ‌آمد، مي ‌‌نشستند و آن را به قيمت گزاف به مشتريان خود مي ‌فروختند.
قوطي‌ هاي فلزي کوچک، اولين نوع بسته‌ بندي چاي بود اما از آنجا که قيمت اين قوطي ‌ها نسبتا بالا بود، در سال 1903 ميلادي، براي اولين بار از کيسه‌ هاي ابريشمي به جاي قوطي ‌هاي فلزي استفاده شد. اين نوع بسته ‌بندي، اول در سال 1904 ميلادي، به کافه‌ رستوران ‌هاي نيويورک و بعد از آن، به سراسر جهان راه يافت. برخي مصرف‌ کنندگان، کيسه‌ ها را به همان صورت درون آب ‌جوش انداختند و متوجه شدند چاي در حال رنگ دادن و دم کشيدن است. از اين پس بود که روش‌هاي ساده ‌تري براي استفاده از چاي پيدا شد.
سوليوان، اولين تاجري بود که چاي را در بسته ‌بندي‌ هاي کوچک ابريشمي به بازار عرضه کرد.

آب معدنی ، زیاد نخورید

آب معدنی از جمله نوشیدنی‌های گوارایی است که خصوصا خنک آن در روزهای گرم سال از طرفداران زیادی برخوردار است. این نوشیدنی که در قالب قوطی‌های پلاستیکی به بازار عرضه می‌شود، در میان افراد چنان جایگاهی پیدا کرده که گاهی برخی خانواده‌ها برای مصرف روزانه به جای آب لوله‌کشی از آب معدنی استفاده می‌کنند.
شاید برای برخی مصرف‌کنندگان این سوال پیش آید که آیا واقعا آب معدنی مزایای بیشتری نسبت به آب لوله‌کشی دارد؟
آب معدنی همان آب چشمه است که با عبور از طبقات و لایه‌های کوه‌ها به طور طبیعی تصفیه شده و هنگامی که به سطح زمین می‌رسد، به جوش و خروش درمی‌آید و هوا و اکسیژن فراوانی را دریافت می‌کند. این آب به دلیل املاح معدنی نظیر کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم دارای طعم و مزه بهتری نسبت به آب لوله‌‌کشی است و می‌تواند تا حدودی تامین‌کننده نیازهای بدن باشد. البته از آنجا که سدیم حضور قوی در اغلب آب‌های معدنی دارد، مصرف زیاد آن برای کسانی که دچار فشار خون هستند، کمتر مناسب بوده یا اصلا توصیه نمی‌شود.

درمان افسردگی با مواد غذایی مناسب

با پیشرفت علم، ارتباط بین سلامت ذهنی و روحی با نوع غذا و نوشیدنی اثبات شده است. ولی با این همه برای درمان مشکلات روانی، بیشتر از داروهای روان درمان استفاده می شود. در حالیکه بجای دارو، می توان از جایگزین های آن مثل غذا که هم در دسترس و هم مناسب تر است ، استفاده کرد.
هر یک از افراد در زندگی روزمره خود با نشیب و فرازهای احساسات روبرو هستند مثل شادی و غم، رضایت و دلسردی، خنده و گریه.
بعضی اوقات رفتاری که از ما سر می زند، مطابق با موقعیتی است که در آن قرار گرفته ایم و چنین رفتاری طبیعی است. مثلاً اگر با فوت یکی از اقوام و خویشان غمگین شویم، طبیعی است. یا اگر دانش آموزی سخت کوش و درس خوان، در امتحان با نمره خوبی قبول شود و در اثر آن خوشال و راضی باشد، طبیعی است یا اگر فردی جویای کار، بتواند شغل مناسبی پیدا کند و در اثر آن خوشحال شود، طبیعی است.

خواص روغن هسته انگور



روغن هسته انگور چنان که از نامش برمی آید، روغنی است که از هسته ی انگور به دست می آید. در اروپا و آمریکا و ایتالیا این روغن تولید و به ایران هم صادر می شود.
استخراج روغن مایع از هسته ی انگور در حقیقت در اول قرن نوزدهم میلادی کشف گردید ولی مطالعات و بررسیهای دقیق علمی بر روی این روغن در طی جنگ دوم جهانی به عمل آمد.
روغن هسته ی انگور یک روغن خوشمزه و ایده آل برای آماده کردن غذاهای سرد وگرم است و سالهاست که در آشپزخانه ها ی اروپا به خاطر طعم خوش و فواید بهداشتی آن به روغن های دیگر ترجیح داده می شود.
برای تهیه ماده ی اولیه ی این روغن کشت مخصوصی صورت نمی گیرد و از سوی دیگر با استفاده از هسته ی انگور مانع از آلودگی محیط زیست می شود. این روغن از هسته ی انگورهایی است که پس از آبگیری برای آب انگور و سرکه مصرف می شوند و در یک روند سالم جهت استحصال روغن مورد استفاده قرار می گیرند.

نوشیدنی علیه پوسیدگی دندان


نوشیدنی علیه پوسیدگی دندان
قهوه به واسطۀ عملکرد باکتری کُشی و ضد چسبندگی اش، می‌تواند جلوی ایجاد پوسیدگی های دندانی را بگیرد.

قهوه ضد پوسیدگی
قهوه به واسطۀ عملکرد باکتری کُشی و ضد چسبندگی اش، می‌تواند جلوی ایجاد پوسیدگی های دندانی را بگیرد. این هم دلیلی دیگر برای لذت بردن از این نوشیدنی محبوب.قهوه، مانند قهوۀ اربیکا یا ربوستا، خواص ضد باکتریایی دارد. این نوشیدنی به طور ویژه برای مبارزه با باکتری استرپتوکوس موتان مفید است، این باکتری عاملی برای پیدایش پوسیدگی های دندانی است. از سوی دیگر، قهوه خاصیت ضد چسبندگی هم دارد که این ویژگی سرعت تشکیل پلاک های دندانی را کم خواهد کرد.

قند پنهان شده در غذاهای تان را پیدا کنید...


قند پنهان شده در غذاهای تان را پیدا کنید...
رژیم غذایی تأثیر بسیار زیادی بر سلامت دندان ها دارد. خوراکی ها و نوشیدنی هایی که حاوی مقدار زیادی قند هستند، دندان ها را تهدید می‌کنند. در واقع، مواد قندی خطر پوسیدگی را افزایش می‌دهند.
برای داشتن دندان هایی سالم، قند پنهان شده در غذاهای تان را پیدا کنید...پوسیدگی ها بر اثر حملۀ اسیدها ایجاد می‌شوند
آب نبات، بیسکویت، موز، میوه های خشک و... نمونه هایی از خوراکی هایی هستند که حاوی قند اند. باکتری های موجود در دهان، تبدیل به اسید می‌شوند. و این اسیدها به مینای دندان حمله می‌کنند، این فرآیندی است که در انتها به ایجاد پوسیدگی ختم می‌شود. 

سیب را پوست نکنید!


سیب را پوست نکنید!

این میوۀ کم کالری و کمی شیرین، اثر ادرار آوری دارد و به از بین بردن رسوبات ادراری کمک می‌کند.
 سیب را کامل گاز بزنید!
پاییز با بازگشت شکوهمندانۀ سیب دارد از راه می‌رسد. واضح و مبرهن است که این میوه امتیازات تغذیه ای بسیار زیادی دارد، مثلی قدیمی می‌گوید که یک سیب می‌تواند شما را از پزشک دور کند، امروزه نیز این مثل مورد تأیید مطالعات جدید قرار گرفته است، به شرطی که پوستش هم مصرف شود...
سیب را پوست نکنید!

میز شام سالم، با رعایت 19 نکته


 آیا تا به حال به مهمانی‌هایی که برگزار کرده‌اید فکر کرده‌اید؟ به اینکه آیا محیطی که فراهم می‌کنید یک محیط سالم است یا نه؟ محیطی که دیگران در آن احساس آرامش کنند و نخواهند آن را ترک کنند؟ بله، برگزاری یک میهمانی کار ساده‌ای نیست مخصوصاً اگر شما در مورد مهمان‌هایتان احساس مسوولیت داشته باشید و بخواهید علاوه بر لذت بردن و خوش‌گذرانی، سلامتشان هم تأمین شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ؛ آنچه می‌خوانید، پیش‌شرط‌های یک مهمانی سالم است. یکی از نکاتی که در مهمانی‌های سالم باید رعایت کرد، تغذیه سالم است. با رعایت بخور نخورهای 19 گانه زیر می‌توانید جشنتان را سالم‌تر برگزار کنید.

1 - می‌توانید کمی سلیقه به خرج بدهید و به جای شربت‌های حاضری پر از کالری و شکر موجود در بازار با شربت‌های بهارنارنج، نعناع، آب‌لیمو یا حتی آب طالبی یا هندوانه از میهمانانتان پذیرایی کنید.

از سلامت روغن هاي گياهي چه ميدانيد؟


روغن‌هاي طبيعي گياهي از جمله داروهاي طبيعي و پرخاصيتي هستند كه امروزه استفاده از آن‌ها بسيار توصيه ميشود.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛روغن‌هاي طبيعي گياهي از جمله داروهاي طبيعي و پرخاصيتي هستند كه امروزه استفاده از آن‌ها براي درمان و تسكين بسياري از بيماري‌هاي جسم و روح توسط درمانگران شيوه‌هاي درماني طبيعي توصيه و تجويز مي‌شود. اين روغن‌ها كه از دانه، مغز، ميوه و پوست آن‌ها تهيه مي‌شود امروزه به‌صورت موضعي و خوراكي براي درمان بيماري‌هاي مختلف مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در اين شماره برخي از خواص درماني و كاربردهاي موضعي روغن‌هاي طبيعي را مرور مي‌كنيم. 

بادام یکی از غذاهای آلرژی زا است


بادام یک آلرژن غذایی اصلی می باشد در مورد کودکانی که در خانواده های مبتلا به آلرژی متولد می شوند توصیه می شود که از بادام در تغذیه زودهنگام در دوره شیرخواری استفاده نشود.
 دکتر فاطمه زارعی متخصص ایمونولوژی و آلرژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: آسم یکی از.بیماریهای شایع و مزمن التهابی در راههای هوایی ریه می باشد که باعث ایجاد حملات تنگی نفس می گردد.
 وی گفت: آسم در کودکان ناشی از عوامل محیطی و ژنتیک می باشد یکسری عامل خطر در مورد بروز آسم در کودکان مشخص شده است در کودکان با سنین کمتر وجود آلرژیها مانند آلرژی غذایی به عنوان یک عامل خطر مهم در مزمن شدن آسم محسوب می شود. 

کدام ماده هورمونهاي لاغري را تحريک ميکند؟


هر چه میزان مقاومت به لپتین افزایش پیدا کند، سلول‌های بدن چربی‌های بیشتری را ذخیره می‌کنند و به این ترتیب بافت‌های چربی بدن بیشتر و وزن زیاد می‌شود.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛کنترل وزن نشان می‌دهند که تغذیه و محیط زیست نقش مهمی در افزایش وزن و چاقی برخی افراد دارد. این تأثیر، بیشتر خود را در رسیدن به وزن ایده‌آل و نرمال نشان می‌دهد. تجمع و تراکم آلودگی‌های محیط زیست در خون و سلول‌های بدن مسئول اصلی مشکلی است که متخصصان التهاب سلولی می‌نامند.این التهاب سلولی باعث بروز خطرات ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود اما مدتی است که همین متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که التهاب سلولی نقش مهمی در اضافه وزن و ابتلا به چاقی مفرط نیز دارد.

کمبود ویتامین D عاملی برای بروز بیماریˈام .اسˈ است


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:کمبود ویتامین D در بدن عاملی برای بروز بیماری های خودایمنی مانند ˈام. اسˈ می شود.

ˈمسعود اعتمادی فرˈروز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ویتامین Dدر بدن باعث حفظ تعادل کلسیم و فسفر و کمبود آن مشکلات عضلانی و استخوانی را سبب می شود.

وی خاطرنشان کرد:مواد غذایی مانند لبنیات و تخم مرغ سرشار از ویتامین D است.

مصرف زیاد نمک در کودکان با ابتلا به فشار خون بالا ارتباط دارد


 نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شده است نشان می دهد، کودکانی که به اندازه بزرگسالان نمک مصرف می کنند و یا نمک زیاد می خورند خطر ابتلا به فشار خون در آنها دو تا سه برابر بیشتر از کودکانی است که نمک کم مصرف می کنند.

به گزارش یو.اس.ای تودی، در این مطالعه محققان مراکز کنترل و پیشگیری بیماری، رژیم های غذایی 6235 کودک هشت تا 18 ساله را تجزیه و تحلیل کردند.

زنجبيل را به رژيم غذايي خود بيفزاييد


2222222.jpg
اضافه کردن زنجبيل به رژيم غذايي براي سلامتي مفيد است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خراسان، زنجبيل يکي از بيشترين ادويه‌هايي است که در غذاهاي هندي استفاده مي‌شود و نه تنها باعث افزايش عطر و طعم به غذا شده بلکه از ارزش دارويي هم برخوردار است.
افزايش اشتها، هضم غذا، جذب مواد مغذي ضروري در بدن، کاهش تهوع (جويدن يک قطعه از زنجبيل که در عسل باشد)، درمان سرماخوردگي و آنفلوانزا، كاهش دردهاي مزمن و رفع گرفتگي گلو و بيني از فوايد زنجبيل است.

مصرف ناكافي گروه گوشت و حبوبات رشد مغزی و فیزیکی کودکان را كند مي كند


مصرف ناکافی از گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها روند رشد مغزی و فیزیکی کودکان و نوجوانان را کند می سازد.
كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه در گفت وگو با خبرنگار وب دا، با اشاره به اين كه گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها جزء بهترین منابع پروتئین هستند، اظهار داشت: مصرف اين گروه مواد غذايي برای رشد، خون‌سازی و سلامت دستگاه عصبی لازم است و بسياري از كودكان و نوجوانان الگوهای غذایی نادرست دارند و به مقدار کافی از مواد غذایی گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها استفاده نمی کنند.

غنی سازی تخم مرغ، بهترین راه برای تامین امگا ۳ مورد نیاز بدن است



امگا ۳ تا حد زیادی می‌ تواند جلوی بیماری قلبی عروقی را بگیرد و غنی سازی تخم مرغ، بهترین راه برای  تامین امگا ۳ مورد نیار بدن است.
به گزارش وب دا، کارشناس تغذیه مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد ضمن بیان این مطلب گفت: تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و املاح ضروری است و می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد  وجود داشته باشد.
ناهید برخورداری با بیان این که یک عدد تخم مرغ متوسط ۷۶ کیلوکالری انرژی دارد گفت: ارزش بیولوژیکی پروتئین تخم مرغ بسیار بالاست و نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت‌ها وحبوبات غنی‌تر است.

توصیه به سالمندان برای مصرف روزانه ماست

  
استفاده از ماست در رژیم غذایی روزانه با تقویت واکنش های ایمنی بدن، به افرادی مانند سالمندان که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، توصیه می شود.
به گزارش وب دا، کارشناس مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ضمن بیان این مطلب گفت: ماست، یک میان وعده مغذی است که در تمام طول سال موجود بوده و منبعی غنی از کلسیم، فسفر، ریبوفلاوین(ویتامین B2 )،ید، ویتامینB12، اسید پانتوتنیک( ویتامینB5 )، روى، پتاسیم و پروتئین محسوب می شود.
خاتون برسياه اظهار کرد: ماست و شیر گاو، حاوى پروتئین خاصى هستند که موجب رشد بدن و تقویت فعالیت سلول هاى استخوان ساز شده و بیش از مصرف مکمل های حاوی کلسیم در رشد استخوان های نوجوانان، به ویژه دختران در سنین بلوغ موثر است.

خوردن به موقع شام بی اشتهایی دانش آموزان به وعده صبحانه را رفع می کند


با توجه به اینکه دانش آموزان به دلیل بی اشتهایی از خوردن صبحانه که ضروری ترین وعده برای آنان محسوب می شود، امتناع می کنند، زود خوردن شام در رفع این بی اشتهایی مؤثر است.
 به گزارش وب دا، کارشناس تعذیه دانشگاه علوم پزشكي كرمان ضمن بیان این مطلب گفت:  والدین وعده شام دانش آموزان را در ساعت 20 تا 20:30 قرار دهند و همچنین بهتر است وقت خواب آنان نیز تنظیم شود.
مژگان خطیبی ادامه داد: تنظیم وقت خواب باعث می شود که دانش آموز مطالب درسی را در مدرسه بهتر فرا گیرد.