آشنایی با برخی مواد غذایی برای پیشگیری از سفید شدن مو


مصرف برخی مواد غذایی، برای ییشگیری از سفید شدن زود هنگام مو، اثر فوق‌العاده‌ای دارند.در خصوص سفید شدن مو، جدا از مورد وراثت و ژنتیک، موارد دیگری نیز  دست اندر کار هستند که مورد تغذیه از مهم‌ترین آن‌هاست.
آشنایی با برخی مواد غذایی برای پیشگیری از سفید شدن مودر واقع نقایص و کمبودهای تغذیه‌ای، عامل مهمی برای از دست دادن رنگ و شفافیت مو هستند. غذاهایی مصرف کنید که سرشار از ویتامین و مواد معدنی باشند که رنگ موها را حفظ کرده و علاوه بر آن از دیگر خواص سلامتی آن‌ها نیز بهره‌مند شوید.
سبزی‌جات برگی
برای استفاده از ویتامین‌های B از سبزی‌جات برگی تیره رنگ مصرف کنید. پوست سر شما برای تولید سلول‌های قرمز خون که اکسیژن و مواد غذایی را منتقل می‌کنند از ویتامین B6 و B12 مصرفی شما استفاده می‌کنند.
رنگ مو به هورمون‌ها مربوط می‌شود و ویتامین B12 نیز نقش مهمی را در تولید هورمون بر عهده دارد.

تأثیر مثبت توت‌فرنگی بر افزایش مکانیسم دفاعی بدن


محققان چگونگی عملکرد توت‌فرنگی را در افزایش مکانیسم دفاعی بدن و سلامت نگه داشتن سلول‌ها و رگ‌ها کشف کردند و امیدوارند بتوانند از این طریق به بیماران قلبی و دیابتی کمک کنند.تأثیر مثبت توت‌فرنگی بر افزایش مکانیسم دفاعی بدنبه گزارش خبرگزاری مهر، پروفسور پل تارنلی سرپرست تیم تحقیقاتی دانشکده پزشکی وارویک می‌گوید توت‌فرنگی پروتینی به نام Nrf2 را در بدن فعال می‌سازد. این پروتئین میزان آنتی‌اکسیدان‌های بدن را افزایش و چربی و کلسترول خون را کاهش می‌دهد.
پیش از این اثر مفید توت‌فرنگی بر پیشگیری از ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی ثابت شده بود اما برای اولین بار است که ثابت شده توت‌فرنگی می‌تواند با فعال کردن پروتئین Nrf2 بدن را در مقابل بیماری مصون دارد.
پروفسور تارنلی به نیوز مدیکال گفت ما موفق شده‌ایم چگونگی عملکرد توت‌فرنگی در افزایش مکانیسم دفاعی بدن و سلامت نگه داشتن سلول‌ها و رگ‌ها کشف کنیم و امیدواریم بتوانیم از این طریق به بیماران قلبی و دیابتی کمک کنیم.
اقدام بعدی تیم تحقیقاتی دانشگاه وارویک بررسی گونه‌های مختلف این میوه و معرفی مفیدترین نوع آن برای بدن است.


منبع: تغذیه > میوه و سبزی  - همشهری آنلاین

شیر بخورید تا بهتر فکر کنید


محققان درپی تحقیقات گسترده دریافتند استفاده روزانه از شیر و فرآورده‌های آن موجب بهبود حافظه و سایر قابلیت‌های مغز انسان می‌شود.شیر بخورید تا بهتر فکر کنیدبه گزارش ایرنا، محققان دریافتند مصرف روزانه حداقل یک لیوان شیر و فرآورده‌های آن، علاوه بر تامین بخش عمده‌ای از مواد معدنی مورد نیاز بدن، حافظه و سایر عملکردهای مغز بهبود می‌باید.
دانشمندان در این تحقیقات میزان مصرف روزانه شیر و فرآورده‌های را برای ۹۰۰ نفر داوطلب مرد و زن در محدوده سنی ۲۳ تا ۹۸ اندازه‌گیری کردند و آنان را در آزمون‌های مختلف مغزی شامل آزمون‌های حافظه، آزمون‌های بصری و کلامی شرکت دادند.
در تمام این آزمون‌ها صرفنظر از جنسیت و سن شرکت‌کنندگان، آن دسته از افراد که روزانه حداقل یک لیوان شیر مصرف می‌کردند، امتیازات بهتری را نسبت به سایرین کسب کردند. حتی این نتایج پس از حذف سایر عوامل موثر بر عملکرد مغز مانند سلامتی قلب و عروق و رژیم‌غذایی، بازهم تکرار شدند.
بر اساس این تحقیقات علاوه بر مزایایی که شیر بر سلامت استخوان‌ها و قلب و عروق دارد، این ماده خوراکی عملکرد مغز انسان را مستقیماً تحت تاثیر قرار می‌دهد و از بروز اختلال در سیستم عصبی جلوگیری می‌کند.


منبع: تغذیه > نوشیدنی‌ها  - همشهری آنلاین

همه چیزهایی که باید در مورد سلامت روغن ها بدانید



همه چیزهایی که باید در مورد سلامت روغن ها بدانیدسالم ترین روش برای پخت غذا، روش آب پز کردن است. در صورتی که ناچار هستید غذای خود را سرخ کنید، باید از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید. اگر قصد دارید روغنی را که یک بار برای سرخ کردن از آن استفاده کرده اید، دوباره مورد استفاده قرار دهید، باید هنگام خرید، در انتخاب نوع روغن دقت کنید. به این منظور باید روغنی را انتخاب کنید که نقطه دود بالایی دارد، یعنی روغنی که قبل از اینکه سطح آن تولید دود کند، بتوان تا درجه بالایی آن را حرارت داد. وقتی روغن به نقطه دود می رسد، ترکیب آن شروع به تغییر می کند و کف هایی روی آن تشکیل می شود که حاوی آکرولیین است و چشم را می سوزاند. بعد از هر بار استفاده از روغن، نقطه دود آن پایین می آید و برای همین، روغنی برای چند بار سرخ کردن مناسب است که نقطه دود بالایی داشته باشد.

آبمیوه بخوریم یا دوغ



آبمیوه بخوریم یا دوغاین روزها و در هوای بسیار گرم همه دنبال راهی برای فرونشاندن عطش خود هستند اما بعد از آب که همه می دانیم بهترین نوشیدنی در دسترس است، بهترین نوشیدنی چیست؟
● آبمیوه های صنعتی خوب هستند یا نه؟
آبمیوه های صنعتی موجود در بازار به سه دسته تقسیم می شوند. دسته اول آبمیوه هایی هستند که با نام آبمیوه طبیعی یا ۱۰۰ درصد طبیعی عرضه می شوند. در این محصولات حدود ۸۰ درصد آبمیوه خالص یا کنسانتره رقیق شده آبمیوه و ۱۰ الی ۲۰ درصد آب و شکر و افزودنی های مجاز به کار رفته است. دسته دوم نکتار های آبمیوه هستند. نکتارها معمولا حاوی ۳۰ تا ۵۰ درصد آبمیوه طبیعی هستند

با این غذا ها تیزبین شوید



چشمان شما هم مثل سایر اعضای بدنتان نیازمند مراقبت و محافظت هستند، باید بدانید كه سفره شما می‌تواند مهم‌ترین دوست چشمانتان باشد

برترین مجله اینترنتی ایران

 برترین ها: اولین چیزی كه به ذهن می‌رسد هویج است، تقریبا همه ما فكر می‌كنیم كه هویج تنها ماده غذایی است كه به قدرت چشمان ما می‌افزاید اما واقعیت غیر از این است.



 مطالعات گسترده نشان داده است كه اگر به سلامت چشم‌هایتان اهمیت می‌دهید باید به رنگین‌كمان فكر كنید؛ رنگین‌كمانی از غذاها. این مطالعات نشان داده، سبزیجات و میوه‌های زرد، نارنجی و سبزرنگ می‌توانند شما را از ابتلا به بیماری چشمی موسوم به تخریب تدریجی ماكولا- كه اصلی‌ترین علت نابینایی در میانسالی و سالخوردگی است- حفظ كند. شما با افزودن این 4‌رنگ به سفره خود می‌توانید چشم‌ها و دید بهترتان را بیمه كنید. 

رژيم غذايی مناسب آقايان جهت بهبود باروری



از آنجا كه ناباروري به همان اندازه كه جزء مشكلات خانم هاست، مشكل آقايون نيز به حساب مي آيد تقريباً %40 از ناباروري ها به مردها برمي گردد.
مجله اینترنتی برترین ها





پورتال مردمان:  تغذيه تاثيري مستقيم بر توانايي اسپرم دارد. تحقيقات نشان مي دهد كه داشتن عادات بد غذايي، براي مثال مصرف مكرر مشروبات الكلي، مي تواند باعث پايين آوردن كيفيت و مقدار اسپرم شده و لقاح تخم را دشوارتر مي كند.

فواید روغن نارگیل برای سلامتی


فواید روغن نارگیل شامل مراقبت از مو، پوست، از بین بردن استرس، حفظ سطح کلسترول، کاهش وزن، ارتقاء وضعیت ایمنی بدن، بهبود گوارش و متابولیسم، رفع مشکلات کلیوی، بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا، دیابت، HIV و سرطان، سلامت دندان‌ها و تقویت استخوان‌ها می‌باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردمان ؛ این فواید روغن نارگیل به علت وجود اسید لائوریک، کاپریک و کاپریلیک موجود در آن و خواص ضدمیکروب، ضدقارچ، ضدباکتری، آرامش‌بخش و از این قبیل است.

پس از زايمان چگونه به وزن عادي خود برگرديم؟


پس از زایمان طبیعی، مادران با انجام ورزشهای مناسب، به مراتب سریعتر از زمانی که سزارین می شوند، می توانند تناسب اندام خود را بدست آورند.
به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگارانبه نقل از وب دا، یک کارشناس مامایی و مسئول اتاق زایمان بیمارستان شهید صدوقی یزد، در خصوص مزایای زایمان طبیعی گفت: مدت بستری شدن و توانایی بازگشت به کارهای عادی و روزمره بعد از زایمان طبیعی خیلی کمتر از سزارین است و مادرانی که زایمان طبیعی داشته اند زودتر به خانواده خود ملحق می شوند. 

شستن سبزیجات با مایع ظرفشویی بي فايده است


74-38.jpg


یک متخصص بیماری‌های داخلی، شست و شوی سبزیجات با نمک و یا مایع ظرفشویی را بدترین کار ممکن در هنگام شست و شو، ذکر و خاطرنشان کرد: این کار غلطی است که در جامعه رایج شده، چرا که استفاده از این مواد برای شست و شوی سبزیجات بی فایده است.

دکتر همایون بشیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، خاطرنشان كرد: باید از سبزیجاتی استفاده کرد که با آبهای آلوده آبیاری نشده‌اند و در نهایت با شست و شوی آن ها با مواد ضدعفونی کننده و یا پرکلرین، میکروب زدایی كرد تا سلامت آن‌ها تامین شود.

آيا مصرف نوشابه‌هاي شيرين عامل چاقي در كودكان است؟


متخصصان تغذيه در كانادا ادعا كردند مصرف نوشابه‌هاي شيرين و غيرالكلي عامل تشديد كننده چاقي در همه كودكان نيست.

به گزارش سرويس سلامت ايسنا، اين متخصصان در يك مطالعه جديد اعلام كرده‌اند بيشتر كودكان خردسالي كه از نوشابه‌هاي شيرين غيرالكلي و ساير نوشيدني‌هاي شيرين مثل ليموناد و مخلوط آبميوه‌ها استفاده مي‌كنند در مقايسه با ساير همسالانشان كه عادت به مصرف نوشيدني‌هاي سالم دارند در معرض خطر فزاينده ابتلا به چاقي قرار نمي‌گيرند.
به گزارش مجله آنلاين لايوساينس، اين متخصصان مي‌گويند: نتايج بررسي‌ها تاييد مي‌كند كه همه كودكان و خردسالان با مصرف اين نوشابه‌ها چاق نمي‌شوند اما البته در بين پسران 6 تا 11 ساله تا حدودي احتمال چاقي بيشتر بر اثر مصرف نوشابه‌هاي شيرين وجود دارد.
با اين حال از آنجا كه عادت‌هاي تغذيه‌اي كه در ابتدايي‌ترين سالهاي زندگي شكل مي‌گيرند معمولا در دوران بزرگسالي نيز باقي مي‌مانند و ترك آنها تقريبا غيرممكن يا دشوار است لذا توصيه مي‌شود روشهاي صحيح تغذيه‌اي را از همان دوران كودكي براي فرزندان خود در نظر بگيريد و آنها را به تغذيه سالم عادت دهيد.

براي پيشگيري از افزايش وزن مجدد چه كار كنيم؟


معمولا پس از اينكه موفق مي‌شويم وزن خود را چند كيلويي كم كنيم، فقط اين وضعيت و جلوگيري از اضافه وزن مجدد كار دشوارتري به نظر مي‌رسد.

100-1.jpg
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، به نقل از سايت اينترنتي هلت دي نيوز، در اين مقاله متخصصان شوراي ورزش و فعاليت بدني در آمريكا به چند دستورالعمل مفيد براي جلوگيري از افزايش وزن مجدد اشاره كرده‌اند كه به قرار زير است:
- هر هفته خودتان را وزن كنيد.
- تا جايي كه امكان دارد راه برويد و تحرك داشته باشيد. بيشتر پياده‌روي كنيد و كمتر تلويزيون ببينيد.
- روي در و ديوار آشپزخانه تعداد زيادي از برگه‌هاي حاوي دست‌نوشته‌هاي خود را بچسبانيد كه سالم‌ترين روش‌هاي تغذيه‌اي را به شما يادآوري كنند.
- در منزل از هر وسيله ممكن براي ورزش كردن بهره بگيريد.
- هر ماه دور كمر خود را اندازه بگيريد و اگر متوجه افزايش سايز آن شديد بلافاصله برنامه رژيم غذايي و ورزش روزانه خود را براي مقابله مجدد با اضافه وزن، تغيير دهيد.

براي جلوگيري از هواپيمازدگي، به مقدار كافي بخوابيد

 براى جلوگيرى از اختلال چرخه خواب در حين سفرهاى طولانى هوايى و همچنين هواپيمازدگي، بايد پيش از حركت به مقدار كافى بخوابيد و غذاى متعادل و سبك مصرف كنيد.
آرزو دهقاني كارشناس آموزش اورژانس كشور در گفت وگو با خبرنگار وب دا ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: اگر افراد مبتلا به بيمارى خاص بوده و براى آن دارو مصرف مى كنند، به قدر كافى از آن دارو را در كيف دستى خود به همراه داشته باشند و اگر مبتلا به صرع يا ديابت هستند، كارت شناسايى نشان دهنده اين موضوع را، به همراه داشته باشند.
وي افزود: به دليل اين كه هواى درون هواپيما خشك است براي جلوگيرى از كم آبى بدن در طول سفر از آب و نوشابه هاى فاقد كافئين و الكل استفاده كنند.
دهقاني ادامه داد: اگر افراد در حين پرواز دچار گوش درد شدند، پيش از پرواز از داروهاى ضداحتقان (پرخونى مخاط) استفاده كنند همچنين جويدن آدامس در طول پرواز هم كمك مى كند. براى جلوگيرى از گوش درد در نوزادان نيز بايد در طول پرواز به آنها پستانك يا شيشه شير بدهيد.
كارشناس آموزش اورژانس در مورد جلوگيري از لخته شدن خون در وريدهاي پا توصيه كرد: در طول پرواز در صورت امكان گهگاه چند قدمى راه بروند، همچنين نوشيدن آب، منقبض كردن عضلات ساق و پوشيدن جوراب هاى كشى مى تواند در جلوگيري از اين امر كمك كند.

مصرف نوشابه ها را محدود كنيد

 براي جلوگيري از پوسيدگي دندان در كودكان؛

والدين براي جلوگيري از پوسيدگي دندان در كودكان بهتر است مصرف نوشيدني هاي اسيدي را محدود كنند.
به گزارش خبرنگار وب دا، دكتر مجتبي گلپايگاني رييس انجمن دندانپزشكي كودكان ايران ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: مصرف نوشابه هاي رژيمي با وجودي كه قند ندارند توصيه نمي شود زيرا به همان ميزان نوشابه هاي غير رژيمي براي سلامت دندان مضر هستند.
وي افزود: عادات تغذيه اي كودك، نوع غذاهاي مصرفي و ميزان چسبندگي آنها به دندان عواملي مهم در بروز پوسيدگي هاي دندان در كودكان هستند و مسواك زدن حداقل دو بار در روز تعداد باكتري هاي عامل پوسيدگي دندان در پلاك هاي دنداني كودكان را كاهش مي دهد.

عادات غذايي بد و پرخوري زمينه را براي تظاهر علائم بيماري ديابت آماده مي كند


عادات غذايي بد و ناكافي به اضافه پرخوري و نداشتن فعاليت هاي بدني ممكن است زمينه را براي تظاهر علائم بيماري ديابت آماده سازد.
دكتر پريسا ترابي كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ‌ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ پرخوري و افراط در مصرف غذاهاي پركالري ترشح انسولين را افزايش مي دهد و به تدريج سبب كاهش پاسخ بدن به انسولين،‌ افزايش مقاومت و در نتيجه افزايش قند خون مي شود.
وي افزود:‌ بيماري قند يا ديابت نوعي اختلال در سوخت و ساز مواد غذايي در بدن است كه به علل مختلف بروز مي كند و داراي درجات مختلف كمبود انسولين يا عدم پاسخ بدن به انسولين است.

سالمندان خشكبار شيرين را جايگزين مواد قندي كنند

 سالمندان مصرف خشكبار شيرين مانند توت خشك و خرما را جايگزين مواد قندي كنند.
به گزارش وب دا، كارشناس مسئول تغذيه مركز بهداشت استان يزد توصيه كرد: يكي از نكات مهم در تغذيه سالمندان استفاده كمتر از برخي از مواد غذايي است كه عمدتا در گروه متفرقه قرار مي گيرد. گروه متفرقه در هرم غذايي دسته اي ازغذاها هستند كه بعضي از آنها مانند قندها و چربي ها در سنين سالمندي مي توانند مشكلات جدي براي اين افراد ايجاد كنند.
يوسف نقيايي ادامه داد: افراد با افزايش سن زودتر دچار اختلالات قند مانند ابتلا به ديابت و چربي (ابتلا به بيماريهاي قلبي عروقي) مي شوند خصوصا در زنان سالمند كه بعد از يائسگي بيماري قلبي عروقي در آنها افزايش مي يابد.

مصرف مايعات باعث جلوگيري از يبوست و گرمازدگي مي شود


براي جلوگيري از يبوست و گرمازدگي مايعات فراوان استفاده کنید.
به گزارش وب دا، كارشناس بهداشت محيط معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکی همدان ضمن بیان این مطلب گفت: مصرف مايعات فراوان، ميوه و سبزيجات سالم از يبوست جلوگيري مي‌كند.
مهدي نظري خاطرنشان كرد: در فصل گرما بيماريهاي روده‌اي و انگلي حادتر مي‌شود كه بيشترين عوامل آن ناشي از عدم رعايت بهداشت فردي و عمومي است.
وي اضافه كرد: بيماري‌هايي از جمله حصبه، ‌وبا، تيفوئيد، انواع اسهال‌ها، بيماري‌هاي انگلي و انواع مسمويت‌هاي غذايي در اين فصل افزايش مي‌يابد كه ممكن است هر يك در مراكز توليد، عرضه و فروش منتقل شود.

كشف پروتئين چربي سوز بدن

 نوع خاصي از پروتيئن كه مي‌تواند باعث سوزاندن بيشتر كالري و از دست دادن خون شود به تازگي كشف شد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه ساينس ديلي دانشمندان دانشگاه كمبريج موفق به شناسايي يك نوع پروتئين به نام BMP8B شدند كه با فعال كردن چربي قهوه‌اي انرژي بيشتري مي‌سوزاند و به از دست دادن وزن افراد كمك مي‌كند.
اين گزارش مي‌افزايد: دانشمندان با انجام آزمايشاتي روي موش‌ها، دريافتند كه موش‌هاي فاقد اين پروتئين بسيار چاق‌تر از موش‌هاي ديگر مي‌شوند و نگه داشتن دماي بدن آنها نيز بسيار مشكل است و وقتي سلول‌هاي چربي قهوه‌اي آنها با اين پروتئين تحت درمان قرار گرفت، آنها انرژي بيشتري سوزاندند و لاغرتر شدند.

مصرف سير و مبارزه با مسموميت‌هاي غذايي


 سير حاوي تركيباتي است كه مي‌تواند در كاهش مسموميت‌هاي غذايي ناشي از كمپيلو باكتر مؤثر واقع شود. 
به گزارش وب‌دا به نقل از مجله شيمي درماني محققان دانشگاه واشنگتن دريافتند كه وجود تركيبي در سير به نام سولفيد دياليل مي‌تواند با معروفترين مسموميت‌هاي غذايي ايجاد شده توسط كمپيلوباكتر مبارزه كند.
براساس اين گزارش تأثير سولفيد دياليل صدها بار بيشتر از اثرات دو آنتي‌بيوتيك رايج مورد استفاده به نام اريترومايسين و سيپروفلوگزاسين در درمان بيماري‌هاي عفوني حاصل از كمپيلو باكتر مي‌باشد. نتايج حاصل از اين گزارش حاكي است كه اين تركيب به راحتي مي‌تواند در بيو فيلم حفاظتي نفوذ كند و فعاليت سلول‌هاي باكتريايي در ايجاد بيماري را متوقف كند.
براساس اين گزارش دانشمندان افزودند: كمپليو باكتري يكي از شايع‌ترين ميكروارگانيسم در بروز بيماري‌هاي عفوني روده است و علائمي مانند تب، اسهال و شكم درد دارد و در سطح وسيع‌تر مي‌تواند باعث ايجاد يك اختلال فلجي نادر موسوم به سندروم گيلين باره شود.
گفتني است: اين كشف، پيشرفتي مهم براي درمان بيماري‌هاي عفوني ناشي از گوشت‌هاي خام و نيم پز و مواد غذايي آماده مي‌باشد و گام مهمي در توسعه به كار بردن مواد طبيعي در درمان بيماري‌هايي از اين قبيل است. 

درمان سكته‌هاي مغزي با داروي متفورمين

  
متفورمين داروي مورد استفاده در افراد مبتلا به ديابت مي‌تواند نقش مؤثري در درمان سكته‌هاي مغزي و آلزايمر داشته باشد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه‌ي سلول‌هاي بنيادي محققان دانشگاه تورنتو با بررسي اثر داروي متفورمين در مدل حيواني دريافتند كه اين دارو با درمان سيستم‌هاي عصبي مي‌تواند منجر به بهبودي افراد مبتلا به سكته‌هاي مغزي و آلزايمر شود.
براساس اين گزارش تجويز متفورمين در موش‌ها با افزايش نورون‌هاي جديد باعث باهوش‌تر شدن آنها شد و آنها را قادر به آموختن پيچ و خم محل مخفي در يك آزمايش استاندارد يادگيري مكاني كرد.
اين گزارش مي‌افزايد: اين دارو به عنوان يك داروي تقويت كننده مغز مي‌تواند با ترميم سلول‌هاي عصبي به بهبود رفتارهاي شناختي افراد مبتلا به آلزايمر نيز كمك كند.
براساس نتايج به دست آمده محققان افزودند: در حال حاضر هدف ما كمك به ترميم سلول‌هاي مغزي كساني است كه به علت ضربه و يا پرتودرماني حاصل از درمان سرطان‌ها دچار آسيب‌هاي مغزي شده‌اند و اميدواريم كه در آينده‌اي نزديك شاهد درمان مبتلايان به بيماري‌هايي از اين دست باشيم.