غذاهاي ساده و سالم يادمان نرود



يکي از بحث‌هاي مهم در زندگي، تغذيه مناسب است زيرا اگر فردي تغذيه‌ مناسبي نداشته باشد، قطعا از سلامت کامل هم برخوردار نخواهد بود...


اگر کسي خودش را دوست دارد، بايد به 2 اصل مهم توجه کند؛ تغذيه و ورزش. اينها عواملي هستند که هم در طول عمر افراد تاثير دارند و هم باعث تقويت بدن مي‌شوند. متاسفانه امروزه بيشتر مردم به شيوه غذا خوردن خود توجه کافي ندارند و غذاهاي آماده و چرب جايگزين غذاهاي سنتي شده‌اند. خانواده‌‌ها از غذاهايي مانند سوسيس، کالباس، فست‌فود و... استفاده مي‌کنند و از خوردن غذاهاي خوشمزه‌‌اي مانند آبگوشت، آش و... دور شده‌اند.
باور کنيد علت اينکه قديمي‌ترها کمتر دچار مريضي مي‌شوند، شيوه درست تغذيه‌‌شان است. مثلا خيلي از افراد ميانسال و پير در خانواده ما نوشابه، سوسيس، چيپس، پفک و... نمي‌خورند و اصلا آنها را جزو مواد خوراکي محسوب نمي‌کنند.
خانواده‌ها و به خصوص والدين بايد سعي کنند تا جايي که امکان دارد، از خريد انواع چيپس و پفک براي فرزندانشان حذر کنند زيرا اين گونه مواد خوراکي به شدت روي ذهن و جسم کودکان اثر مخرب دارد و به مرور زمان براي آنها مشکلاتي ايجاد مي‌کند.
باور کنيد داشتن تغذيه سالم و ساده بسيار مفيدتر از مصرف غذاهاي بي‌خاصيت امروزي است.

بخورنخورهاي درس‌آموز

سميه مقصودعلي/توصيه‌ها و هشدارهاي دكتر نسرين اميدوار درباره تغذيه دانش‌آموزان

حوالي 7،6 ‌سالگي يعني همان دوران ورود كودكان به مدرسه، زمان مهمي است. از طرفي كودك در حال رشد جسمي است و به سرعت به مرحله پيش بلوغ و بلوغ نزديك مي‌شود و نيازهاي تغذيه‌اي خاص خود را دارد...
 از سوي ديگر اين دوره سني زمان مهمي براي يادگيري دانش و رفتارهاي اجتماعي است. كودكي كه وارد مدرسه مي‌شود براي آنكه هم رشد جسمي خوبي داشته باشد و هم ميزان يادگيري‌اش در حد مطلوب و مناسب باشد بايد غذاي كافي، متنوع و منظمي بخورد. كودكي كه گرسنه باشد يادگيري و تمركز كافي ندارد. پس تنها مصرف 3 وعده غذاي اصلي در اين سن كافي نيست و ميان‌وعده‌ها نقش مهمي پيدا مي‌كنند. در گفت‌وگويي با دكتر نسرين اميدوار، متخصص تغذيه و رژيم‌درماني و استاد دانشگاه انستيتو تحقيقات تغذيه كشور و دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي از ايشان خواستيم ما را در اين زمينه راهنمايي كنند.

سلامت: والديني كه فرزند دانش‌آموز دارند بايد چه نكته‌هاي تغذيه‌اي را مد نظر بگيرند تا رشد جسمي و ذهني فرزندشان خوب باشد؟
آنچه مهم است، دريافت وعده‌هاي غذايي در فواصل منظم و با تنوع كافي است. در يك دانش‌آموز مهم‌ترين وعده غذايي صبحانه است که بدن را براي فعاليت روزانه آماده مي‌كند و بايد حاوي گروه‌هايي از جمله لبنيات، نان و غلات، ميوه و سبزي‌ها، آبميوه‌ها و مغزدانه‌ها باشد. طبيعتا بعد از صبحانه در طول روز، كودكان به يك ميان‌وعده نياز دارند.

قد و غذا رابطه دارند

شیر، ماست، ماهی با استخوان مثل ساردین و سبزیجاتی مانند انواع کلم و البته کنجد و بادام به رشد قدی بهتر کمک می‌کنند. البته منابع غذایی روی مانند انواع ماهی‌ها، نان تهیه شده از آرد گندم کامل، عدس و نخودفرنگی را نیز نباید نادیده گرفت.
منابع غذایی پروتئینی
وقتی صحبت از قد و روش‌های افزایش آن به میان می‌‌آید، هزاران روش رنگارنگ ردیف می‌‌شوند که در این میان برخی فقط در حد حرف هستند و برخی دیگر تا حدودی می‌‌توانند مفید باشند. اما تغییر در وضعیت تغذیه از جمله اقداماتی است که اثرات مثبتی می‌تواند داشته باشد زیرا متخصصان تغذیه عقیده دارند تا زمانی که رشد طولی استخوان‌‌ها وجود دارد یعنی تا زمانی که بلوغ به پایان نرسیده، نوع غذایی که خورده می‌‌شود، می‌‌تواند به افزایش قد کمک کند.
البته نباید فراموش کرد که کوتاهی قد در بچه‌‌ها(در صورتی که زمینه‌ی ژنتیکی وجود نداشته باشد) نشانه‌ی سوءتغذیه در چند سال گذشته است. بنابراین می‌توان برنامه‌ی غذایی را غنی ‌تر کرد، می‌پرسید با چه؟ بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

ماست کپک زده و ابتلا به انواع سرطان‌ها

یک کارشناس صنایع غذایی، دمای یخچال را برای نگهداری ماست مناسب دانست و به خانواده‌های کم جمعیت توصیه کرد ماست مصرفی خود را در در حجم کم تهیه و در کوتاه‌مدت مصرف کنند تا نگهداری طولانی مدت آن منجر به بروز کپک و فساد ماست نشود.
دکتر سید امیر محمد مرتضویان فارسانی در گفت وگو با  ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: کپک‌ها میکروارگانیسم‌هایی مقاوم در مقابل محیط اسیدی هستند. این سلول‌ها در هر ماده غذایی وجود دارد اما به علت سرعت کند رشد برای تکثیر به زمان کافی و دمای مناسب نیاز دارند. در شرایطی که آلودگی کپکی و مخمری در محصول زیاد باشد احتمال رشد این کپک وجود دارد.
وی ادامه داد: فرآورده‌های لبنی و تخمیری لبنی به سبب داشتن ph پایین خاصیت اسیدیته بالایی دارند لذا مناسب برای رشد کپک در محیط خود هستند که محصولاتی مانند ماست یا دوغ از این دسته‌اند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص نشانه‌های تشخیص کپک زدگی در ماست اظهار کرد: ماست در صورت کپک زدگی فسادپذیر شده ظاهر و طعم آن تغییر می‌کند به طوری که با بوی بد گندیدگی، تغییر طعم و رنگ ماست با رنگ‌هایی هم چون سبز، سیاه، خاکستری و حتی قرمز مواجه می‌شویم.

گوجه‌فرنگی و پیشگیری از سکته مغزی

با مصرف مداوم و منظم گوجه‌فرنگی خود را در برابر ابتلا به سکته مغزی بیمه کنید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، محققان با بررسی آزمایش خون ۱۰۳۱ مرد ۴۶ تا ۶۵ ساله در فنلاند و اندازه‌گیری میزان لیکوپن در خون آن‌ها در یک دوره ۱۲ ساله دریافتند افرادی که در وعده‌های غذایی خود، از گوجه‌فرنگی و سایر مواد غذایی حاوی آن بیشتر استفاده می‌کنند با داشتن بالا‌ترین میزان لیکوپن در خون در مقایسه با افرادی که خون آن‌ها دارای کمترین مقدار لیکوپن است تا ۵۵ درصد کمتر در معرض ابتلا به سکته مغزی قرار می‌گیرند.
براساس این گزارش محققان با مشاهده داده‌های گروه مورد مطالعه از مصرف گوجه‌فرنگی و بررسی وقوع سکته‌های مغزی تنها به دلیل لخته شدن خون همچنین افرودند کسانی که خون آن‌ها حاوی بالا‌ترین سطوح لیکوپن بوده است در مقایسه با افراد با پایین‌ترین سطوح لیکوپن در خون تا ۵۹ درصد کمتر در معرض سکته مغزی قرار گرفته بودند.

شیرخشک - التهاب روده

 
نوزادانی که از شير خشک تغذيه می کنند شش برابر بيشتر از نوزادانی که از شير مادر تغذيه می کنند در معرض خطر ابتلا به بيماری های التهابی روده قرار می گيرند.
 به گزارش وب دا، بر اساس تحقیق مرکز تحقيقات مديريت سلامت و کودکان دانشگاه علوم پزشکی گلستان، شيردهی، خطرات ناشی از خونريزی پس از زايمان را با افزايش سطح انقباضات رحم کاهش داده و خطر ابتلا به سرطان پستان پيش از يائسگی و سرطان تخمدان را نيز کاهش می دهد.
بر اساس این تحقیق، شيردهی علاوه بر کاهش شدت کم خونی، می تواند سبب بروز تغييراتی شود که مادر را از بروز عفونت مثانه و ساير عفونت ها مصون می کند.
مطالعات اپيدميولوژی نشان می دهد: به رغم کاهش تراکم استخوان در زنان شيرده، آنها پس از يائسگی کمتر در معرض شکستگی های ناحيه کمر و لگن قرار می گيرند.