بياييد با نمك بجنگيم

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
بيشتر مردم دنيا عادت به مصرف نمك زياد دارند و اين در حالي است كه نمك زياد باعث افزايش فشار خون و خطراتي مثل بيماري‌هاي قلبي و سكته مي‌شود. 75 درصد از نمكي كه هر روز دريافت مي‌كنيم، از طريق انواع نان‌ها، غلات و غذاهاي آماده تامين مي‌گردد. رژيم‌هاي غذايي كه حاوي نمك فراوان هستند، باعث افزايش فشار خون مي‌شوند و فشار خون بالا مشكلي است كه حدود يك سوم از جمعيت جهان را درگير خود كرده است. افزايش فشار خون معمولاً علامتي ندارد، اما مي‌تواند منجر به سكته و بيماري‌هاي قلبي شود. از طرفي، كاهش بيش از حد نمك باعث كاهش قابل توجه فشار خون مي‌شود.

 چقدر نمك؟
بزرگسالان مي‌توانند روزانه 6 گرم نمك مصرف كنند (حدود 1 قاشق غذاخوري)؛ اما مصرف كودكان بايد كمتر از اين مقدار باشد. يكي از راه‌هاي كاهش نمك مصرفي اين است كه به غذاها نمك نزنيد (چه در مرحله پخت و چه روي ميز غذا) يا اگر درهنگام پخت به غذا كمي نمك مي‌زنيد، به هيچ وجه روي ميز نمكدان نگذاريد. كاهش ميزان نمك مصرفي در واقع ساده‌ترين راه براي كاهش مقدار نمك مصرفي است. گام بزرگ‌تر در اين زمينه، اطلاع از محتويات نمك مواد غذايي و انتخاب كم نمك‌ترين آنهاست. خوشبختانه اين روزها روي اغلب محصولات غذايي محتويات مواد به كار رفته به صورت برچسب درج مي‌شود. كليه محصولاتي كه بين 3/0 تا 5/1 گرم نمك دارند، محصولاتي هستند كه نمك متوسطي دارند. نمك را كلريد سديم نيز مي‌نامند. گاهي اوقات روي برچسب مواد غذايي به جاي درج مقدارنمك، ميزان سديم نوشته مي‌شود. اما مقدار سديم درج شده كمي با نمك متفاوت است. در واقع براي به دست آوردن مقدار نمك به‌كار رفته در محصول بايد مقدار سديم را در عدد 5/2 ضرب كنيد.

نکاتی مهم برای پیشگیری از مسمویت های غذایی

نوشته : زهرا فرهناک کارشناس ارشد تغذیه 
مسومیت های غذایی یک از بیماری های شایع، خصوصا در فصول گرم سال است؛ بنابراین نگهداری سالم و بهداشتی غذاها و جلوگيري از آلودگی آنها به باکتری و سایر آلاینده ها برای پیشگیری از مسمویت های غذایی ضروری به نظر مي‌رسد. نکاتی که در زیر عنوان می‌شود، راهنمای خوبی برای پیشگیری از مسمویت غذایی و حفظ سلامت مواد غذایی است.

هوشمندانه خرید کنید
روی بسته‌بندي بيشتر مواد غذایی (نظیر گوشت، فرآورده های گوشتی، موادلبنی، سس ها، کنسروها و ...)تاریخ توليد و انقضا درج شده است؛ بنابراين هنگام خرید، به تاریخ انقضا‌ي آنها توجه کنید و موادی را که تا تاریخ انقضاي‌شان زمان کوتاهی مانده است، به شرطی بخريد که تا آن موقع مصرف می‌شوند، اگرچه بهتر است از خريد آنها صرف‌نظر كنيد. در مورد ميوه‌ها و سبزیجات بسته‌بندی، علاوه بر تاریخ انقضا به وضعیت ظاهری شان نیز توجه کنید و اگر نشانه هایی از فساد دیده می‌شوند، خریداری نکنید. همچنين اگر خرید کردن شما يك تا دو ساعت طول مي‌کشد، بهتر است مواد غذایی فسادپذير نظیر گوشت، شیر و سایر مواد لبنی را  در انتها خریداری كنيد تا كمتر در دمای محیط باشند؛ به این صورت طول ماندگاری محصول نیز افزایش می‌یابد.

گوارا و دلچسب در تابستان

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
هيچ ميوه‌اي مثل هندوانه شيرين در فصل تابستان نمي‌تواند عطش انسان را برطرف كند. اگرچه اين ميوه در فصول ديگر سال نيز وجود دارد، اما هندوانه شيرين و رسيده فقط در فصل تابستان يافت مي‌شود. هندوانه مي‌تواند گرد، بيضي شكل و يا حتي مستطيل و خال خال يا ساده باشد. اين ميوه خوشمزه سرشار از آنتي‌اكسيدان و منبع بسيار خوبي از ويتامين B6 ،B3 ،B2 ،B1 ،C و A است. همچنين حاوي كاروتنوئيد و ليكوپن مي‌باشد. آنتي‌اكسيدان، باعث خنثي‌سازي راديكال‌هاي آزاد مي‌شود. راديكال‌هاي آزاد، آسيب‌هاي جدي به بدن مي‌زنند و مي‌توانند باعث اكسيده شدن كلسترول و حتي گرفتگي رگ‌هاي خون و در نهايت به حمله قلبي و يا سكته مغزي منجر شوند. ويتامين C و بتاكاروتن موجود در هندوانه خطر بيماري‌هاي قلبي و همچنين خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و اسپاسم را كاهش مي‌دهد. يك فنجان آب هندوانه مي‌تواند علائم استئوآرتريت و روماتوئيد را از بين ببرد و مصرف مداوم آن به درمان اين بيماري‌ها كمك كند. پژوهشگران زيادي، روي ليكوپن موجود در هندوانه، تحقيق كرده و اعتقاد دارند كه اين ماده خاصيت ضدسرطاني دارد. در مقايسه با انواع مواد غذايي كه تأثير آنها روي حيوانات مورد مطالعه قرار مي‌گيرد، تأثير ليكوپن موجود در هندوانه، بارها و بارها بر روي انسان آزمايش و اثبات شده است كه اين ماده از رشد سلول‌هاي سرطاني، به‌خصوص سرطان سينه، پروستات، آندومتر، ريه و روده بزرگ جلوگيري مي‌كند. خوردن آب هندوانه، باكتري‌هاي كليه و مثانه را دفع مي‌كند. مغز سفيد رنگي كه ميان پوست سبز هندوانه و گوشت قرمز رنگ آن قرار دارد، سرشار از مواد معدني و كلروفيل است. اين ميوه همچنين منبع غني از مواد معدني ضروري مانند كلسيم، منيزيم، فسفر، پتاسيم، سديم و مقدار كمي مس، آهن و روي مي‌باشد. هندوانه، بدن را از مواد زائد سمي پاك مي‌كند و مواد معدني آن به راحتي جذب بدن مي‌شوند. آنتي‌اكسيدان موجود در آن با از بين بردن مواد سمي بدن، حملات آسم را كاهش مي‌دهد و در بهبود اين بيماري مؤثر است. اين ميوه سرشار از بتاكاروتن و ويتامين C است و به همين دليل به درمان التهاب مفاصل و روماتوئيد كمك مي‌كند. 

خواص ادويه‌ها

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
دارچين، يكي از رايج‌ترين و محبوب‌ترين ادويه‌هاست كه بيشتر از پوست آن استفاده مي‌شود. اگرچه روغن دارچين نيز خواص بي‌‌شماري دارد،  ولي چون اغلب افراد به آن حساسيت دارند، ترجيح مي‌دهند، از خود دارچين استفاده كنند. دارچين بومي مناطق استوايي آسيا، به خصوص سري‌لانكا و هند سرچشمه گرفته است؛ اما در حال حاضر در تمام مناطق گرمسيري جهان رشد مي‌كند. به دليل خواص درماني، اين گياه در بسياري از طب‌هاي سنتي، به خصوص هند، موقعيت برجسته‌اي پيداكرده است. به طور سنتي، با توجه به خواص دارويي دارچين در بسياري از فرهنگ‌ها از آن براي درمان بيماري‌هايي همچون اسهال، ورم مفاصل، گرفتگي قاعدگي، عفونت قارچي، سرماخوردگي، آنفلوآنزا و مشكلات گوارشي استفاده مي‌شود. در حال حاضر نيز در سراسر دنيا از آن براي درمان مشكلات قلبي و تنفسي و عفونت‌هاي پوستي استفاده مي‌گردد. از جمله خواص دارچين مي‌توان ضدقارچ، ضدباكتري، ضدميكروب و ضدلخته شدن خون اشاره كرد. دارچين سرشار از مواد معدني ضروري مانند منگنز، آهن، كلسيم و غني از فيبر است.

زرد چوبه
هر فردي اگر فقط مدت كوتاهي در آشپزخانه بوده و اطلاعات بسيار جزئي در مورد آشپزي داشته باشد، حتماً زردچوبه را مي‌شناسد. زردچوبه از ريشه گياهي تهيه مي‌شود كه خيلي به زنجفيل شبيه است. ريشه گياه را خشك و آسياب مي‌كنند تا پودر زردچوبه به دست آيد. اين ادويه عمدتاً در هند و آسيا به عنوان طعم‌دهنده و رنگ‌دهنده غذا استفاده مي‌شود. رنگ آن زرد قهوه‌اي است. خواص زردچوبه در درجه اول به دليل وجود ماده‌اي به نام كوركومين مي‌باشد.  با توجه به خاصيت ضدالتهابي، زردچوبه در درمان آرتروز، آرتريت و روماتوئيد بسيار مفيد است. 

همه چيز پيرامون روغن ماهي روغني كه اكسير سلامت است

نوشته : دكتر سيدعلي كشاورز متخصص تغذيه 
مقدار روغن در ماهي‌هاي مختلف متفاوت است اما روغن ماهي منبع غني و فشرده‌اي از انواع امگا 3 است و بصورت كيسه‌هاي ژله‌اي عرضه مي‌شود. روغن ماهي از كبد ماهي تهيه مي‌شود و منبع غني از ويتامين A و D است. بسياري از خواص درماني روغن ماهي به خاطر وجود امگا3، اسيدهاي چرب ضروري، مثل اسيد Docisahenaenoic و اسيد eicosapentaenoic (EDA , DHA)A است. اسيدهاي چرب ضروري ديگري كه در روغن ماهي وجود دارند، عبارتند از: اسيد آلفالينولينك و اسيد گامالينولينك، ماهي‌هاي مختلفي مي‌توانند به عنوان منبع تهيه روغن، مورد استفاده قرار بگيرند، مثل ماهي تن، ماهي قزل‌آلا، ماهي كولي، ماهي ساردين و ... اما در ميان انواع مختلف ماهي، به طور معمول روغن ماهي از ماهي‌هايي همچون شاه ماهي، خال مخالي، ساردين، قزل آلا و ماهي تن به دست مي‌آيد. كيفيت روغن ماهي به دو عامل بستگي دارد؛ اول نوع ماهي كه روغن از آن گرفته شده است. دوم: درصد خالصي روغن و عدم تركيب آن با مواد افزودني ديگر. 

 كاهش بيماري‌هاي قلبي:
پژوهش‌هاي انجمن قلب آمريكا نشان مي‌دهد كه امگا 3 در كاهش بروز بيماري‌هاي قلبي عروقي بسيار مؤثر است.بنابراين روغن ماهي كه سرشار از امگا‌3  LDLمي‌باشد، خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را كاهش مي‌دهد. اين روغن كلسترول بد را پايين مي‌آورد و مانع تجمع تري‌گليسيريد اضافي در بدن مي‌شود و كلسترول خوب را افزايش مي‌دهد. پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه روغن ماهي از آترواسكلروز در بيماران مبتلا به عروق كرونر جلوگيري مي‌كند؛ بنابراين پژوهش‌ها در درمان پيشگيري از سكته قلبي مؤثر است و مصرف منظم آن مرگ و مير ناشي از حملات ناگهاني قلبي را كاهش مي‌دهد.

چگونه سالم غذا بخوريم؟

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
خوردن سالم شامل خوردن متناسب، متعادل و متنوع است. شما با اين مقوله در ابعاد مختلف زندگي‌تان بهتر آشنا هستيد. بعنوان مثال شما بعنوان يك دانش‌آموز تعادلي بين زمان كار، مدرسه، ديدار دوستان و اقوام ايجاد مي‌نماييد. شما سعي مي‌كنيد براي دوري از كسالت و اجتناب از سر رفتن حوصله، خود را مشغول انجام فعاليت‌هاي گوناگون نماييد و سعي مي‌كنيد با متعادل‌سازي اين فعاليت‌ها از آنها لذت ببريد. وقتي اين فعاليت‌ها نامتعادل باشند، روي ديگران نيز اثر مي‌گذارند. اگر شما به طور مرتب از خوابيدن خودداري كنيد به منظور كار كردن دو ساعت اضافي سركار، محروميت خواب روي عملكرد شما تأثير خواهد گذاشت و شما نمي‌توانيد سركلاس هوشيار باشيد و بيدار بمانيد و اين باعث مي‌شود كه مطالعات شما ناقص انجام شود. زندگي نامتعادل، ناسالم و ناخوشايندي را به همراه دارد، بنابراين بمنظور دستيابي به سلامتي، رژيم غذايي شما ‌بايد متناسب، متعادل و متنوع باشد. 

دريافت مواد غذايي مناسب
منظور از غذاي سالم اين است كه رژيم غذايي شما ‌بايد از نظر انرژي، فيبر و تمام ريزمغذي‌هاي مهم مورد نياز بدن متناسب باشد تا از بروز بيماري‌ها جلوگيري شود. عدم تناسب در رژيم غذايي سبب دريافت ناكافي غذا مي‌گردد. رژيم غذايي كه فقط شامل نان و برنج و فاقد هرگونه محصولات لبني، شير و سبزيجات مي‌باشد، بعنوان يك رژيم غذايي نامناسب محسوب مي‌گردد كه فاقد بسياري از مواد مغذي مورد نياز بدن است. بعنوان مثال، يك رژيم غذايي فاقد كلسيم، باعث مي‌شود بدن ما هميشه از كمبود اين ماده معدني رنج ببرد و علائم بيماري بر اثر كمبود آن(همانند گرفتگي عضلاني، اسپاسم ماهيچه‌‌اي و سرانجام كاهش توده استخواني) در بدن ظاهر گردند.

نـگاهي‌ ديـگر به ‌چاقي‌كودكان

نوشته  : دكتر منصور بهرامي متخصص كودكان 
كمتر از دو دهه قبل، مهم‌ترين مشكل بهداشتي كودكان در جهان سوم، سوءتغذيه و در كشورهاي صنعتي چاقي بود. در سال‌هاي اخير به علت تغيير شرايط زندگي، چاقي به عنوان يك اپيدمي بزرگ و خاموش، كودكان بسياري از مناطق دنيا را تحت تاثير قرار داده است. چاقي با اندازه‌گيري وزن، قد و تعيين نسبت وزن به قد يا BMI، سنجش ميزان چربي‌هاي زير پوست در نواحي بازوها، پهلوها و زير استخوان كتف و اندازه‌گيري دور كمر و مقايسه آن با استانداردهاي طبيعي تشخيص داده مي‌شود. BMI طبيعي در دوران كودكي با سن تغيير مي‌كند و به همين جهت منحني‌هاي طبيعي متعددي متناسب با سن و جنس تهيه شده است. اگر BMI كودكي بيش از 95 درصد منحني مربوطه باشد، چاق و اگر بين 85 درصد تا 95 درصد قرار بگيرد، در معرض خطر چاقي محسوب مي‌شود.

پاتوفيزيولوژي
در بروز چاقي يك سيستم پيچيده و دقيق، اعم از عوامل هورموني، عصبي و محيطي دخيل هستند. ميزان اشتها و دريافت انرژي با توجه به نشانه‌هايي كه از محيط به هيپوتالاموس مي‌رسد، تنظيم مي‌گردد و با توجه به وضعيت ژنتيك شخص كه ثابت و غيرقابل تغيير است، عوامل محيطي نقش چشمگيري در بروز و يا پيشگيري از چاقي دارند؛ به همين جهت مهم‌ترين بخش قابل مداخله در پيشگيري و درمان چاقي، تاثير بر عوامل محيطي است.

 آيا زمان بروز چاقي بر ميزان عوارض آن موثر است؟
نسج چربي بالغيني كه از دوران كودكي چاق بوده‌اند، به طور متناسب در تمام بدن آنها قرار گرفته است؛ اما در افرادي كه در كودكي وزن متعادل داشته و يا لاغر بوده‌اند و بعد از بلوغ چاق شده‌اند، تراكم بافت چربي در اعضاي حساس و احشا افزون‌تر و عوارض مربوط به آن نيز بيشتر است. پس از بيست‌ سالگي، به ازاي هر 10 درصد افزايش وزن، احتمال بروز مشكلات عروق كرونر قلب، 17 درصد بيشتر خواهد شد. اگر اين شرايط همراه با كلسترول بالا، ديابت، فشارخون بالا و كمي فعاليت فيزيكي باشد،‌ احتمال بروز عوارض قلبي و عروقي و در نتيجه مرگ و مير ناشي از آن افزايش خواهد يافت.

همه چيز پيرامون نوزاد و شير!

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
زمان شيردادن به نوزاد
 
از آنجا كه مغز، نقش مؤثري در توليد هورمون دارد، ممكن است خروج شير و توليد آن و آزادسازي هورمون‌ها در شرايط ديگري به جز مكيدن نوزاد، اتفاق بيفتد. مثلاً وقتي صداي گريه نوزاد خودرا مي‌شنويد و يا احساس مي‌كنيد نوزاد شما گرسنه است و يا گاهاً حتي فكر كردن به نوزاد، ترشح و توليد شير را افزايش مي‌دهد. اگر ترشح شير زماني آغاز شد كه شرايط شيردهي به نوزاد وجود نداشت، دست خود را روي قفسه سينه قرار داده و يا روي نوك پستان خود را فشار دهيد تا از نشت بي‌مورد شير جلوگيري شود. در هفته اول شيردهي، براي جلوگيري از نشت شير مي‌توانيد از پدهاي پنبه‌اي بدون آستر پلاستيكي استفاده كنيد تا لباس‌تان كثيف يا خيس نشود. ترشح هورمون اكسي‌توسين به رحم نيز كمك مي‌كند تا بعد از زايمان، به سرعت به اندازه اوليه خود (اندازه قبل از زايمان) باز گردد. به خصوص اگر قبلاً زايمان داشته‌ايد، اين موضوع سريع‌تر اتفاق مي‌افتد.

زمان از شير گرفتن نوزاد
از شير گرفتن، به معناي تغيير غذاي نوزاد و انتقال او از شير مادر به منبع غذايي ديگر است. اينكه چه زماني نوزاد از شير گرفته شود، تصميمي كاملاً شخصي است، اما پزشكان معتقدند نوزاد حداقل 18 ماه بايد از شير مادر تغذيه شود. از شير گرفتن فرايندي تدريجي است كه صبر و شكيبايي و درك فهم مادر و نوزاد را مي‌طلبد. آكادمي اطفال آمريكا (AAP) به مادران توصيه مي‌كند كه نوزاد در شش ماه اول زندگي منحصراً با شير مادر و پس از آن تا يك‌سال با تركيبي از غذاهاي جامد و شير مادر تغذيه شود.

كاشت مژه و تأثير تغذيه بر روي رشد آن

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
كاشت مژه، امروزه بحثي بسيار داغ و جديد است. اين مژه‌هاي نيمه دائم، با ظاهر طبيعي خود، مژه‌ها را بلندتر و ضخيم‌تر نشان مي‌دهند و آنقدر طبيعي به نظر مي‌رسند كه هيچ كس متوجه نخواهد شد كه مژه‌هاي واقعي شما نيستند. امروزه اكثر خانم‌ها اين كار را انجام مي‌دهند. كاشت مژه بايد توسط افراد خبره و حرفه‌اي صورت گيرد تا علاوه بر زيبائي كار به سلامت مژه و چشم‌‌ها آسيبي نرسد. اين مژه‌ها نيمه‌دائم هستند و از الياف مصنوعي ساخته شده‌اند. مژه‌هاي مصنوعي به صورت تك‌تك ميان مژه‌هاي طبيعي كاشته مي‌شوند و با مراقبت صحيح مي‌توان آنها را تا مدت‌ها حفظ كرد. به طور معمول مژه‌هاي طبيعي هر60 -90 روز مي‌افتد و مژه جديدي رشد مي‌كند؛ اما مژه‌هاي مصنوعي هر 20 روز يكبار مي‌افتند و توصيه مي‌شود افراد هر دو الي سه هفته يكبار به آرايشگر خود مراجعه كرده و مژه‌ها را ترميم كنند (البته اين زمان ميان افراد مختلف متفاوت است). چرخه طبيعي رشد مژه‌ها و زمان ماندگاري آنها به ميزان مراقبت و توجه فرد بستگي دارد. بعضي مصرف‌كنندگان با مراجعه مكرر و ترميم و پيگيري دقيق، حتي بيشتر از يك سال اين مژه‌ها را داشته‌اند. مژه‌هاي مصنوعي الياف نازكي هستند كه كمي انحنا نيز دارند تا كاملاً شبيه مژه‌هاي طبيعي به نظر برسند و در اندازه و ضخامت‌هاي مختلفي ساخته مي‌شوند تا براي انواع مختلف مژه‌ها، قابل استفاده باشند. خود فرد نيز مي‌تواند بلندي و ضخامت مورد نظر را انتخاب كند. با استفاده از اين مژه‌ها هيچ نيازي به استفاده از ريمل نيست، ولي در صورت تمايل مي‌توان از ريمل‌هايي استفاده كرد كه با آب قابل شستشو باشند. مژه‌هاي مصنوعي در خواب و با ورزش و يا شنا كردن و حمام رفتن خراب نمي‌شوند و براي مراسم خاص و حتي مصرف روزانه، مناسبند. كاشت مژه در دو سال اخير، طرفداران زيادي پيدا كرده و مورد توجه بسياري از خانم‌ها قرار گرفته است. قيمت اين مژه‌ها، بسته به نوع و جنس مژه متفاوت است.

روش‌هاي كاهش كلسترول خون

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
در سال‌هاي اخير احتمالا راجع به كلسترول مطالب زيادي در روزنامه، مجله‌ها و حتي فيلم‏ها شنيده‌ايد. عليرغم اين موضوع هنوز افراد زيادي هستند كه نمي‌دانند كلسترول چيست و چگونه بر سلامتي اثر مي‌گذارد و در صورت وجود كلسترول بالا چه اقداماتي بايد انجام داد؟ كلسترول يك ماده نرم و مومي شكلي است كه يك نوع چربي به شمار مي‌رود و در خون و همه بافت‌هاي بدن شما وجود دارد. كلسترول در ساختمان غشاي سلول‌ها، برخي هورمون‌ها و... شركت دارد وجود آن براي سلامت بدن ضروري است. كلسترول بدن از دو راه به دست مي‏آيد: راه اول و عمده‌ترين منبع كلسترول، كلسترولي است كه كبد خود انسان توليد مي‌كند. راه دوم كلسترولي است كه از خارج بدن تأمين مي‌شود و عمدتا با خوردن غذاهاي حيواني مانند تخم مرغ، گوشت و شير فراهم مي‏شود. البته خوردن چربي‌هاي اشباع شده (نوع ديگري از چربي‌ها كه بيشتر خاستگاه حيواني دارند) نيز به توليد بيشتر كلسترول توسط بدن كمك مي‌نمايد. 

انواع كلسترول
كلسترول در جريان خون به دو شكل اصلي انتقال مي‌يابد: يكي كلسترول «بد» (كلسترول LDL) كه غلظت بالاي آن با افزايش رسوب كلسترول در ديواره رگ‌هاي خوني و تصلب شرايين (مستعد شدن براي بيماري‏هاي قلبي- عروقي) همراه است و بايد سعي شود كه ميزان آن در خون كاهش يابد. دوم كلسترول «خوب» (كلسترولHDL) كه با انتقال كلسترول اضافي خون به كبد، سبب دفع آن از بدن مي‌گردد. بنابراين غلظت‌هاي بيشتر «خوب» با بروز كمتر بيماري‌هاي قلبي- عروقي همراه است. 

غذاهايي كه براي سلامت چشم مفيدند

غذاهاي مفيدبراي؛ چشـم، پوسـت و مو

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
چشمان شما نياز به مراقبت ويژه دارند تا ديد خوبي داشته باشيد. براي مراقبت بيشتر از آنها بهتر است بدانيد كه: اشعه‌هاي زيانبار نور خورشيد به چشم‌ها آسيب مي‌رسانند. همچنين اگر از كامپيوتر به طور مداوم (چند ساعت در روز) استفاده كنيد، چشم‌هاي‌تان آسيب مي‌بينند. سيگار كشيدن و مصرف دخانيات نيز به بينايي چشم‌ها صدمه مي‌زند؛ ولي با يك رژيم غذايي سالم مي‌توان مراقبت بيشتري از آنها كرد. داشتن بينايي خوب كار دشواري نيست؛ فقط بايد بخواهيد.

هويج
هويج سرشار از ويتامين A است و اين ويتامين براي سلامت چشم‌ها بسيار سودمند است. همچنين آنتي‌اكسيداني به نام بتاكاروتن دارد كه براي چشم‌ها مفيد است. اين ماده مغذي اگر در كنار كاهو و كلم خورده شود، تاثير بيشتري خواهد داشت. كمبود ويتامين A موجب كاهش بينايي در شب
مي‌شود.

اسفناج
اسفناج از چشم‌ها در برابر بيماري‌هاي چشمي محافظت مي‌كند. نوعي كارتنوئيد به نام لوتين كه در اسفناج وجود دارد چشم‌ها را در برابر آب مرواريد حافظت مي‌كند.

ميوه‌ها
ميوه‌هايي مثل كيوي، پرتقال و ميوه‌هاي خوشه‌اي حاوي ويتامين C مي‌باشد. و همانطور كه مي‌دانيد، ويتامين C موجب حذف راديكال‌هاي آزاد ‌شده و از اين طريق از آسيب‌ديدگي چشم‌ها جلوگيري مي‌كنند.

پتاسيم بخوريد



چرا پتاسيم نياز داريم؟
پتاسيم از املاحي است كه براي حفظ تعادل و بالانس الكتروليت‌ها و مايع بين سلول‌ها ضروري است تا به اين ترتيب، عضلات به شكل و فرم مناسبي درآيند و سلول‌هاي عصبي عملكرد صحيحي داشته باشند. هر فرد حدود μeqil 8/4-6/3 پتاسيم در بدن خود دارد و افرادي كه ميزان پتاسيم بدن آنها كمتر از μeqil 5/2 باشد، بايد فوراً درمان شوند تا از خطر مرگ نجات يابند. 

دلايل
كمبود پتاسيم يا «هايپو كالميا» در اثر مصرف داروهاي ادرارآور و ملين‌ها رخ مي‌دهد. اين وضعيت مي‌تواند به دنبال استفراغ‌هاي مكرر و شديد، اسهال مزمن، بيماري‌هاي كليوي و تغذيه‌اي كه ميزان پتاسيم كمي دارد نيز به وجود آيد. زنان باردار نيز در طول دوران بارداري ممكن است با كمبود پتاسيم مواجه شوند. وقتي كه ميزان پتاسيم در آنها بسيار پايين مي‌آيد، انقباض و گرفتگي شديد عضلات پا ايجاد مي‌شود.

 علائم
افرادي كه دچار كمبود پتاسيم مي‌شوند، غالباً احساس ضعف و خستگي شديد مي‌كنند. گرفتگي و انقباض شديد عضلات نيز يكي از نشانه‌هاي آن است. همچنين افرادي كه كمبود شديد پتاسيم دارند، به بي‌نظمي قلبي دچار مي‌شوند و تجزيه و آسيب‌‌ديدگي توده ماهيچه‌ها نيز آنها را تهديد مي‌كند. كمبود پتاسيم حتي ممكن است با رعشه و فلج شدن همراه باشد.

دنيا، دنيا خوبي در آلوئه‌ورا

نوشته : تحريريه دنياي سلامت 
سلامتي گنجينه‌اي است كه بايد به شدت از آن محافظت كنيم. همه ما مي‌دانيم كه روزانه بايد به مقدار كافي پروتئين، سبزيجات و ميوه به بدن برسد؛ اما به راحتي چند نفر از ما اين كار را انجام مي‌دهيم؟ چند نفر از ما روزي دو ليتر آب مي‌نوشيم؟ آلوئه‌ورا گياهي است كه به طور چشمگيري به حفظ سلامتي و درمان بيماري‌ها كمك مي‌كند. اين گياه حاوي بيش از 200 فاكتور بيوشيمي ضروري شامل مواد معدني، آمينواسيدها، ويتامين‌ها، آنزيم‌ها و پروتئين‌هاست. آلوئه‌ورا از ريشه واژه عربي «alloeh» به معني ماده تلخ درخشان گرفته شده است. 

مواد تشكيل دهنده
اين گياه حاوي مواد زير است: (در تايلند آلوئه‌ورا را دم كروكوديل و در اندونزي زبان كروكوديل مي‌نامند).
 ويتامين‌ها: B12, E, C, D, A. به ندرت گياهي پيدا مي‌شود كه حاوي اين همه ويتامين‌ها باشد.
 آنزيم‌ها: آنزيم‌هاي موجود در اين گياه به شكستن چربي و هضم آن كمك مي‌كنند.  مواد معدني شامل: كلسيم، سديم، پتاسيم، روي، منيزيم، كروم، آهن، آنتي‌اكسيدان  شكر: آلوئه‌ورا داراي مونو و پلي‌ساكاريدها است.   آلوئين و امودين موجود در گياه، خاصيت آنتي‌ويروسي دارند.   Lignin : به خودي خود اين ماده بي‌اثر است و فقط تأثير نفوذپذيري دارد و باعث مي‌شود مواد مغذي آلوئه‌ورا جذب پوست شده و راحت‌تر نفوذ كنند. 
 Saponins درصد از مواد آلوئه‌ورا را تشكيل داده است و خاصيت پاك‌كنندگي دارد و به عنوان يك آنتي‌باكتري و ضدميكروب عمل مي‌كند.   اسيدهاي چرب: كلسترول، كمپسترول سيسوسترول و ليپوئل موجود در گياه از عوامل ضدالتهاب مي‌باشند. 

همه فوايد شــترمـــرغ



نوشته  : تحريريه دنياي سلامت
بيشتر دامپروران معتقدند كه صنعت پرورش شترمرغ در آينده‌اي نزديك بسيار گسترش مي‌يابد و به يكي از پررونق‌ترين مشاغل تبديل خواهد شد. براي پرورش شترمرغ نياز به مساحت زيادي نداريد. براي نگهداري يك جفت شترمرغ 3/1 مترمكعب زمين كافي است؛ در حالي كه براي نگهداري گاو و گوساله به فضاي بيشتري نياز داريد. در مقايسه با حيوانات ديگر، شترمرغ خيلي زودتر آماده جفت‌گيري مي‌شود (از دو سالگي) و هر سال مي‌تواند 30 تا 90 عدد تخم بگذارد. شترمرغ عادت‌هاي خاصي دارد كه فقط مخصوص خود اوست كه يكي از آنها، حركت به صورت گروهي است. اين پرنده دندان ندارد و از دانه گياهان و حشرات ريز تغذيه مي‌كند؛ اما شنوايي و بينايي فوق‌العاده‌اي دارد. شترمرغ نر داراي پرهاي سياه و سفيد است؛ در حالي كه ماده آن كمي كوچكتر با پرهاي خاكستري و قهوه‌‌اي روشن مي‌باشد. شترمرغ بزرگ‌ترين پرنده دنيا است كه در اكثر بيابان‌هاي سرزمين‌هاي آفريقا زندگي مي‌كند. بيشتر آب بدن اين حيوان از گياهاني كه مي‌خورد به دست مي‌آيد. شترمرغ‌ها پرواز نمي‌كنند. اما دونده‌هاي عالي هستند و مي‌توانند 70 كيلومتر در ساعت بدوند. آنها از بال‌هاي خود كمك مي‌گيرند تا مثل يك سكان در هنگام تغيير جهت به آنها كمك كنند. پاهاي بلند آنها در واقع سلاح هولناكي است. علي‌رغم تصور عموم، اين حيوان زماني كه سرش را درون ماسه فرو مي‌برد، مشغول غذا خوردن نيست، بلكه با اين كار از خود دفاع مي‌كند و سرش را درون خاك مي‌كند تا كمتر قابل رؤيت باشد. پر و بال شترمرغ به رنگ ماسه است و با اين كار از دور به شكل يك كپه ماسه به نظر مي‌رسد. از گوشت، چرم، پر، تخم و روغن اين حيوان استفاده زيادي مي‌شود حتي از پاهاي شترمرغ در صنعت دارويي استفاده مي‌كنند و از آن دارويي براي تحريك جنسي مي‌سازند. چشم‌هاي شترمرغ ساختاري شبيه چشم انسان دارد و محققان از اين چشم‌ها در آزمايش‌هاي تحقيقاتي  خود استفاده كنند.

ويـــــار چيست؟ گلايه‌هاي دوران بارداري

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
هنگامي كه يك زن و شوهر تصميم به بچه‌دار شدن مي‌گيرند، تمايل دارند در اولين زمان ممكن اين اتفاق بيفتد؛ اما متأسفانه اغلب چنين نمي‌شود و ماه‌ها از تصميم آنها مي‌گذرد و از بارداري خبري نيست. زنان در سنين باروري اشتياق زيادي براي بچه‌دار شدن دارند. از آنجا كه تغذيه نقش اساسي در سلامتي دارد، عجيب نخواهد بود اين امر در بارور شدن نيز تأثير بگذارد. به همين منظور از سه ماه قبل از بارداري، تغذيه مادر بايد تحت نظر پزشك باشد و اولين مسأله‌اي كه بايد مورد توجه قرار گيرد. وزن بدن است. زناني كه دچار اضافه‌وزن هستند، شانش كمتري براي بارداري دارند؛ زيرا امكان تخمك‌گذاري و توليد هورمون در آنها كمتر است. اين اضافه وزن، حتي اگر 10 تا 20 درصد كاهش يابد، شانس بچه‌دار شدن بيشتر مي‌شود. از طرفي، لاغري بيش از حد و پايين بودن چربي بدن نيز امكان بارداري را كاهش مي‌دهد. بنابراين يكي از نكات اصلي در باردار شدن، داشتن وزن ايده‌آل و مناسب است. يكي ديگر از عوامل مهم نيز وجود اسيدفوليك در رژيم غذايي است. قبل از تصميم‌گيري براي باردار شدن، خانم بايد شروع به مصرف مكمل‌هاي غذايي كند. بسياري از نقص‌هاي مادرزادي كودكان با افزودن مواد مورد نياز به رژيم غذايي مادر برطرف مي‌شوند. همچنين رژيم غذايي سالم و متعادل به بارداري سريع كمك مي‌كند. استفاده از منابع پروتئين سالم مانند گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، لبنيات و ماهي، يك بارداري سالم را به همراه خواهند داشت. زنان بايد به سلامت غذايي كه مي‌خورند دقت كنند. مصرف كافي ميوه و سبزيجات بسيار مفيد است. اين غذاها مواد مغذي حياتي را تأمين و به حفظ سلامتي كمك مي‌كنند. سبزيجاتي مانند كلم براكلي و ميوه‌هاي خشك و گوشت قرمز مي‌تواند آهن مورد نياز بدن را تأمين كند و مصرف ويتامين C موجب جذب آهن خواهد شد. خوردن كربوهيدرات را نيز فراموش نكنيد. نان، برنج و سيب‌زميني انرژي‌زا هستند.

اشتهاي منحرف!


نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
شايد تا به حال افرادي را ديده باشيد كه علاقه و ميل زيادي به خوردن خاك، مهر نماز، گِل رس و بسياري چيزهاي ديگر كه جزء مواد غذايي نيستند، دارند. ميل شديد به خوردن اين مواد را «پيكا» مي‌گويند. اين اختلال چيزي شبيه ويار خانم‌‌هاي باردار است كه اتفاقاً در ميان آنها و كودكان زير شش سال نيز بسيار رايج‌تر است. وقتي كه يك كودك 12 ماهه اقدام به خوردن و به دهان بردن هر چه روي زمين مي‌يابد، مي‌كند، نمي‌توان گفت او نيز دچار اختلال پيكا شده است؛ زيرا اين حالت در كودكان امري طبيعي است؛ اما ولي وقتي يك كودك چهار ساله و يا فردي بزرگسال و بالغ ميل زيادي به خوردن خاك داشته باشد، ديگر نمي‌توان آن را يك مسأله عادي و طبيعي انگاشت. حدود 10- 32 درصد از كودكان 2-6 ساله به اين اختلال رفتاري دچار هستند. كلمه پيكا از لغت لاتين «مگ‌پي» گرفته شده است. مگ‌پي نام پرنده‌اي است كه اشتهاي زيادي براي خوردن همه‌چيز دارد. افرادي كه دچار ناتواني‌هايي رشدي مثل اوتيسم و كم‌هوشي ذهني هستند، بيشتر دچار اين وضعيت مي‌شوند. همچنين آنهايي كه دچار آسيب‌هاي مغزي شده‌اند نيز بيشتر در معرض ابتلا به اين نوع اختلال قرار دارند. بيماران مبتلا به صرع (غشي) و خانم‌هاي باردار نيز بيشتر دچار پيكا مي‌شوند. اين افراد اغلب تمايل به خوردن مواد غيرغذايي مثل: خاك، گل، خرده چوب، گچ و خمير، نشاسته، جوش‌شيرين، تفاله قهوه، خاكستر سيگار، ته‌سيگار، مدفوع انسان و حيوان، يخ، مو، چسب، كاغذ، شن، خمير دندان و صابون و ...، دارند. مصرف برخي از اين مواد بسيار خطرناك و مضر است و مي‌تواند فرد را دچار خطرات و آسيب‌هاي جدي كند. 

مسموميت غذايي؛ رنجي در پي لذت

نوشته : تحريريه دنياي سلامت
براي همه زنان خانه‌دار گاهي اوقات پيش مي‌‌آيد كه پس مانده‌هاي غذاها را در يخچال بگذارند و در وعده‌هاي بعدي آنها را بخورند. گاهي اوقات با عجله غذا را از يخچال درآورده و حتي بدون آنكه آن را گرم كنيد، شروع به خوردن مي‌كنيد؛ اما چند ساعت بعد احساس ناراحتي كرده و دل درد عجيبي به سراغ‌تان مي‌آيد. بعد از گذشت مدت كوتاهي دل درد شما خوب مي‌شود و شما فكر مي‌كنيد همه چيز تمام شده است؛ غافل از آنكه مشكل اصلي همچنان پابرجاست. در واقع در غذاي شما سم بوده؛ بدون آنكه كسي در آن سم ريخته باشد! به اين معنا كه برخي باكتري‌ها درون ظرف غذاي شما در داخل يخچال شروع به رشد كرده و موجب دل درد و احساس كسالت شما شده‌اند. ظاهراً مسموميت غذايي، مسأله‌اي دردسرساز نيست و بعد از مدت كوتاهي رفع مي‌شود؛ اما همين مشكل به ظاهر كم دردسر، گاهي اوقات بسيار جدي و موجب ناراحتي‌هاي بيشتري مي‌شود، براي اجتناب از چنين شرايطي بهتر است دانش و آگاهي خود را در اين زمينه كمي افزايش دهيم:

مسموميت غذايي چيست؟
مسموميت غذايي خوردن غذاهايي كه حاوي برخي جرم‌ها مثل باكتري‌هاي بد و مسموم غذايي هستند. باكتري‌ها در هر چيزي كه پيرامون ماست، وجود دارند. بنابراين مسموميت غذايي با وجود اين همه باكتري، شايع و معمولي است. ممكن است اسهال و يا دل به هم خوردگي‌هاي گاه و بيگاه شما نيز در اثر همين باكتري‌هاي موجود در غذا و در واقع مسموميت غذايي باشد. راه‌حل رهايي از اين مشكل خلاصي از دست باكتري‌هاست. اما اين كار عملا غيرممكن است، زيرا باكتري‌هاي بيشماري تمام اطراف ما را احاطه كرده‌اند و حتي گاهي اوقات مفيد هم هستند.

فوايد و اهميت نوشيدن آب

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
همه، مي‌دانيم كه نوشيدن آب براي بدن مفيد است؛ اما اغلب دليل اصلي اين كار را نمي‌دانيم و حتي اگر هم دليل آن را بدانيم، آن را به يك عادت هميشگي‌تبديل نمي‌كنيم. دلايل نوشيدن آب فراوان در طول روز، دلايل محكم و نيرومندي هستند و رسيدن به اين عادت كار دشواري نيست؛ فقط نياز به كمي تمركز دارد. اگر به اندازه كافي روي اين عادت متمركز نشويم، نمي‌توانيم نوشيدن قهوه زياد، نوشابه‌ها و آب ميوه‌هاي غيرطبيعي را كاهش داده و آب را جايگزين آنها كنيم. بدن در اثر كم‌آبي دچار خشكي مي‌شود و اين حالت به سلامتي آسيب مي‌رساند. 

كاهش وزن
آب يكي از بهترين راه‌ها براي كاهش وزن است؛ زيرا اولا جايگزين آب ميوه‌هاي غيرطبيعي با كالري‌هاي بالا مي‌شود و به جاي تمام آنها آب بدون كالري را مصرف مي‌كنيم و از طرف ديگر نوشيدن آب زياد، اشتها راكاهش مي‌دهد. بيشتر مواقع وقتي احساس مي‌كنيم كه گرسنه‌ايم، در واقع تشنه‌ايم. آب هيچ‌گونه چربي، كالري، كربوهيدارت و قند ندارد، پس مي‌توان به كمك آن وزن خود را كاهش داد.

سلامت قلب
نوشيدن مقدار زيادي آب در طول روز خطر حملات قلبي را كاهش مي‌دهد. تا به حال تحقيقات گسترده‌اي در اين زمينه انجام شده است. افرادي كه روزانه بيش از 6 ليوان آب مي‌نوشند، 41 درصد كمتر از ديگران در اثر حملات قلبي جان خود را از دست مي‌دهند.

بهترين روغن‌هاي خوراكي

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
 شايد اگر راجع به خواص روغن بذر كتان بدانيد، بسيار تعجب كنيد. با وجود تمام مزاياي آن هنوز در ميان مردم جايگاهي نيافته است.  روغن بذر كتان، گياهي با گل‌هاي ريز آبي است كه در سرزمين‌هاي غرب پرورش مي‌يابد و سرشار از دانه‌هاي روغني است. اين روغن طبيعي يك ماده كاملا مغذي براي بدن محسوب مي‌شود و بهترين منبع اسيدهاي چرب امگا-3 در طبيعت است و مي‌دانيد كه اسيدچرب امگا-3 براي تمام دستگاه‌هاي بدن ضروري است. روغن بذر كتان حاوي امگا-6 و امگا-9 نيز مي‌باشد و علاوه بر اينها، ويتامين‌B پتاسيم، لسيتين، منيزيوم، فيبر، پروتئين و روي نيز دارد. حالا چه نظري راجع به روغن بذر كتان داريد، آيا نمي‌خواهيد آن را به ليست غذاي خود اضافه كنيد؟ برخي از محققين، متخصصين تغذيه و دانشمندان مي‌گويند روغن بذر كتان مي‌تواند يكي از مهم‌ترين مكمل‌هاي سلامت شود و حتي از مولتي ويتامين‌ها نيز پيشي بگيرد. تقريباً تمام ارگان‌هاي بدن مي‌توانند از مزاياي فراوان آن بهره‌مند شوند مثل دستگاه گوارش، سيستم عصبي، سيستم قلبي- عروقي، سيستم دفاعي و سيستم گردش خون. به موارد زير توجه كنيد:
 
روغن بذر كتان چيست و چه مزايايي دارد؟
 تحقيقات نشان مي‌دهند كه كساني كه در رژيم غذايي خود به مقدار كافي «ليگنان» گنجانده‌اند، كمتر دچار سرطان سينه و سرطان روده مي‌شوند. بذر كتان صدبرابر بيشتر از هر نوع دانه و حبوباتي ليگنان دارد.
 تحقيقات نشان مي‌دهند كه اسيدهاي چرب امگا-3 باعث كاهش كلسترول و تري‌گليسيريد‌هاي خون مي‌شود، از لخته شدن خون در رگ‌ها جلوگيري مي‌‌كند و به اين ترتيب از سكته پيشگيري مي‌كند.
 روغن بذر كتان باعث كاهش فشار خون بالا، التهابات، ذخيره آب در بدن و چسبندگي پلاكت‌ها مي‌شود و عملكرد ضعيف دفاعي را بهبود مي‌بخشد.

خوراكي‌هاي مفيد براي ديابتي‌ها


 نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
بيماران ديابتي بايد توجه بيشتري به آنچه مي‌خورند داشته باشند. پزشكان و متخصصان تغذيه مصرف برخي غذاهاي مغذي را به بيماران ديابتي توصيه مي‌كنند كه حاوي چهار نوع ماده سالم مغذي، همچون فيبر، امگا 3، كلسيم و ويتامين D است. 

ديابت نوع 2 خفيف‌تر از نوع 1 نيست
محققان مرکز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکي تهران با رد اين باور که ديابت نوع 2 خفيف‌تر از نوع 1 است، معتقدند: تمام افراد مبتلا به ديابت اگر به طور دقيق درمان نشوند و همواره قند خون آنها بالا باشد، دچار عوارض مخرب اين بيماري مي‌شوند. بالا بودن مداوم قند خون باعث ابتلاي افراد به بيماري ديابت مي‌شود. قند خون به دو علت به مقدار زياد در بدن افزايش مي‌يابد: يا لوزالمعده قادر به ترشح كافي انسولين نيست و يا سلول‌هاي بدن نمي‌توانند قند خون را به خوبي مصرف كنند. كربوهيدرات‌ها (مواد قندي) پس از گوارش و هضم به گلوكز (مهم‌ترين قند ساده) تبديل و وارد جريان خون مي‌شوند تا بدن از آن‌ها به عنوان سوخت براي سلول‌ها استفاده كند. قند، انرژي لازم براي زنده ماندن و رشد سلول‌هاي بدن را تأمين مي‌کند. طبق اعلام محققان مرکز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکي تهران، همه افراد داراي مقداري گلوكز در خون خود هستند كه ميزان آن به طور طبيعي در حالت ناشتا بين 70 تا 110 ميلي گرم در هر 100 سي سي خون است. اگر ميزان قند خون فردي در حالت ناشتا حداقل در دو آزمايش، بيش از 126 ميلي گرم در هر 100 سي سي خون باشد، ابتلاي او به بيماري ديابت تشخيص داده مي‌شود. زماني كه انسولين به مقدار كافي در بدن موجود نباشد و يا كار خود را به خوبي انجام ندهد، قند به مقدار زياد در جريان خون باقي مي‌ماند. همه افراد در بدن خود داراي غده‌اي به نام لوزالمعده (پانكراس) هستند كه هورمون انسولين مي‌سازد و در خون ترشح مي‌كند؛ بنابراين سلامت لوزالمعده براي مصرف درست قند (گلوكز) توسط سلول‌هاي بدن، ضروري است. انسولين در بدن مبتلايان به ديابت نوع 1(ديابت وابسته به انسولين) يا اصلا ساخته نمي شود و يا مقدار آن بسيار ناچيز است. بنابراين افراد مبتلا به ديابت نوع 1، براي ادامه حيات نياز به تزريق انسولين، رعايت رژيم غذايي و انجام حركات ورزشي دارند. بدن اين بيماران نمي تواند از قند (سوخت) حاصل از مصرف غذاها استفاده کند در نتيجه وزن آنان به شدت كاهش مي‌يابد.

ريواس سوغات بهار

نوشته  : بهار عظمتي كارشناس ارشد تغذيه از دانشگاه شهيدبهشتي 
ريواس گياهي بسيار قديمي است كه 2700 سال قبل از ميلاد به خاطر خاصيت مهم آن در چين كشت مي‌شد. اگرچه انواع مختلف ريواس در قسمت‌هاي مختلف دنيا رشد مي‌‌كند، با اين حال ريواس حقيقي با خاصيت درماني، گونه‌ي چيني آن است. ريواس با طعم منحصر به فرد در بسياري از دسرها و شيريني‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. تا قبل از قرن 18 كاربردي در پخت غذا نداشت. اين گياه اغلب به اشتباه جزو ميوه محسوب مي‌شود؛ اما در حقيقت جزو خانواده‌ي سبزيجات بوده و غني از ويتامين C و فيبر است. ريواس در فصل بهار و اوايل تابستان در دسترس است. اين گياه در يخچال يك تا دو روز نگه‌داري مي‌شود. براي نگه‌داري طولاني‌تر، بعد از بريدن ساقه‌ها، آنها را منجمد مي‌كنند. وقتي ساقه‌هاي ريواس به طور خام مصرف شود به شدت ترش بوده و به طور معمول با شكر يا عسل پخته مي‌شود و يا در كيك‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد؛ همچنين به تنهايي يا همراه با توت‌فرنگي در تهيه ژله‌ها و مرباها به كار مي‌رود. چاشني‌هايي كه با ريواس مصرف مي‌شود؛ ليمو، دارچين و زنجبيل است. ريواس حاوي اگزالات است كه وقتي مقادير زيادي از برگ‌هاي آن به صورت خام يا پخته مصرف شود، مسموميت ايجاد مي‌كند. اگزالات در تمام قسمت‌هاي آن‌ به‌ويژه در برگ‌هاي سبز ريواس وجود دارد. علاوه بر اگزالات گليكوزيدهاي آنتراكوئينون موجود در اين گياه، سميت برگ‌هاي آن را توجيه مي‌كند. سطح اگزالات در ساقه‌هاي اين گياه پايين‌تر است و مشكلي از لحاظ سمي بودن ايجاد نمي‌كند. مقادير بالاي اسيد اگزاليك باعث ايجاد سنگ مثانه و كليه مي‌شود. در نتيجه، پزشكان عقيده دارند، افرادي كه كليه‌ سنگ‌ساز (از نوع اگزالات) دارند، بهتر است مصرف غذاهاي محتوي اگزالات را محدود كنند تا دفع اگزالات هم كاهش پيدا كند. ريواس، اسفناج، چغندر از منابع غني اسيداگزاليك هستند. در صورت مصرف برگ‌هاي ريواس، علائمي مانند تورم زبان و گلو، دردهاي شكمي، تهوع، استفراغ، اسهال، مشكلات تنفسي و ضعف بروز مي‌كند كه در مواردي مي‌تواند منجر به مرگ شود. 

حقايقي پيرامون آنتي‌اكسيدان‌ها


نوشته  : اعظم اسلامي‌مجد
شايد شما نيز اين تصور را داشته باشيد كه آنتي‌اكسيدان‌ها از ما در برابر هر چيزي محافظت مي‌كنند؛ مثلاً سرطان را درمان مي‌كنند، از پيري جلوگيري مي‌كنند و قدرت سيستم دفاعي بدن را افزايش مي‌دهند. در حالي كه ما در مورد عملكرد آنتي‌اكسيدان‌ها فكر مي‌كنيم، مي‌خوانيم و تحقيق مي‌كنيم، برخي از افراد حتي نمي‌دانند كه آنتي‌اكسيدان چيست و اين ناآگاهي بسيار به نفع توليدكنندگان مواد غذايي است. بي‌شك جذب آنتي‌اكسيدان‌ها براي بدن مفيد است، اما براي بهره‌مندي از تمام مزاياي آنها بايد برخي تصورات غلط را درباره آنها از بين ببريم؛

تمام راديكال‌‌هاي آزاد بايد از بين بروند:
آنتي‌اكسيدان ها با راديكال‌هاي آزاد مبارزه مي‌كنند. راديكال‌هاي آزاد، مولكول‌هاي بي‌ثباتي هستند كه در تمام بدن پخش بوده و مي‌توانند موجب تغييرات ناگهاني DNA شوند. با آنكه راديكال‌هاي آزاد در ايجاد بيماري‌هاي قلبي و سرطان مي‌توانند نقش داشته باشند، اما هميشه و در تمام موارد مضر نيستند. آنها محصولات جانبي فرآيند اصلي سوخت و ساز به نام اكسيداسيون مي‌باشند و براي حيات ما لازم و ضروري هستند. مثلا سلول‌ها براي حمله به باكتري‌ها و نابودي آنها از راديكال‌هاي آزاد استفاده كرده و به سمت باكتري‌هاي مضر حمله‌ور مي‌شوند و به اين وسيله از بدن دفاع مي‌كنند. اما افزايش راديكال‌هاي آزاد مي‌تواند خطرناك باشد. آلاينده‌ها، دود سيگار و اشعه‌هاي زيانبار خورشيد باعث افزايش راديكال‌هاي آزاد مي‌شوند و به سلول‌ها آسيب مي‌رسانند. همين‌جاست كه پاي آنتي‌اكسيدان‌ها به ميان مي‌آيد و ما بايد بدانيم كه چقدر آنتي‌اكسيدان نياز داريم تا با راديكال‌هاي آزاد كه بسيار انبوه شده‌اند، مقابله كنيم. اگر در رژيم غذايي‌تان مقدار زيادي سبزيجات و ميوه گنجانده‌ايد، برنامه غذايي‌تان به طور طبيعي سرشار از آنتي‌اكسيدان خواهد بود.

صبحانه در خدمت لاغري!

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
چگونه مي‌توان چربي‌هاي اضافي بدن را سوزاند و از بين برد؟ براي اين كار روش‌هاي متفاوتي وجود دارد. همه كارشناسان شنا كردن را روش مناسبي براي سوزاندن چربي‌ها و همچنين به دست آوردن آرامش مي‌دانند. آنها به افراد پير و چاق شنا كردن و انجام حركات ايروبيك را پيشنهاد مي‌كنند. حركات ايروبيك در آب تاثير زيادي در لاغر شدن دارد؛ اما فراموش نكنيد كه نبايد خود را در آب خسته كنيد. همه افراد به محض كاهش فعاليت‌هاي فيزيكي، شروع به چاق شدن مي‌كنند؛ بنابراين براي جلوگيري از چاقي و انباشته شدن چربي‌هاي اضافي در بدن هيچ‌گاه نبايد از حركات ورزشي و در ساده‌ترين شكل، پياده‌روي غافل شد. يكي ديگر از شيوه‌هاي كاهش وزن، سوزاندن چربي‌ها از طريق يك برنامه غذايي صحيح است. اين اتفاق از طريق تغيير فرايندهاي فيزيكي غذاهايي كه مصرف مي‌شود، مي‌افتد. خوردن غذاهاي سالم و بي‌خطر در كاهش وزن و افزايش سرعت اين روند تاثير بسزايي دارد. رژيم‌هاي غذايي سالم كه باعث سوزاندن چربي‌ها مي‌شوند، حاوي ميوه‌ها، سبزيجات، كربوهيدرات‌ها و چربي‌هاي اندك هستند. در واقع هر غذايي كه خوردن آن براي جسم ما ضروري است، فقط بايد در حد نياز بدن خورده شود و به اين برنامه، برنامه غذايي متعادل مي‌گويند. براي اين منظور نبايد از قندهاي مصنوعي و نوشيدني‌هاي فرآوري شده زياد استفاده كرد. به جاي اين محصولات غيرطبيعي بهتر است از ميوه‌هاي طبيعي استفاده شود. غذاهاي كم كالري ضمن اينكه نيروي لازم بدن را تامين مي‌كنند، موجب چاق شدن نمي‌شوند. اگر تصميم گرفته‌ايد كه لاغر شويد، آب زياد بنوشيد. اين كار باعث افزايش سوخت و ساز بدن مي‌شود و افزايش سوخت و ساز بدن به سوزاندن چربي‌ها و كاهش وزن كمك مي‌كند. در ضمن، سموم بدن نيز دفع مي‌شوند. با نوشيدن آب زياد مي‌توانيد مطمئن باشيد كه بدن‌تان به اندازه كافي مايعات در دسترس دارد. براي جلوگيري از پر خوري، به آهستگي غذا بخوريد و غذاها را به طور كامل بجويد.

نقش تغذيه در افــسردگـي

نوشته : تحريريه دنياي سلامت 
بيماري افسردگي و عوارض آن به صورت يك مشكل اساسي، اقشار وسيعي از جامعه را در بر مي‌گيرد و تقريبا تمام بدن را تحت تاثير قرار مي‌دهد. سيستم اعصاب، خلق، افكار، رفتار، خوردن، خوابيدن و تفكر يك فرد و نگاه آن به اطراف خود مواردي است كه تحت تاثير اين بيماري به شدت تغيير مي‌كند. علائم اين بيماري ممكن است هفته‌ها، ماه‌ها و سالها طول بكشد و در طول بيماري شدت و ضعف متفاوتي از خود نشان دهد. بيماران افسرده خود را از جامعه مخفي و منزوي مي‌كنند. اشتياق، هيجان و احساس لذت در اين افراد كاهش مي‌يابد علائم واضح اين بيماري به صورت خستگي مزمن، خواب آشفته به صورت بي‌خوابي يا خواب زياد، تغيير در اشتها، سردرد، درد پشت، اختلالات گوارشي، بي‌قراري، تحريك‌پذيري، عصبانيت، از بين رفتن احساس لذت، بي‌كفايتي و بي‌ارزشي است. بسياري از بيماران در مورد مرگ و خودكشي فكر مي‌كنند اين بيماران افرادي هستند كه به صورت مزمن عصباني يا تحريك‌پذيرند، غمگين و نااميد بوده و بسيار كم احساس يا بدون احساس‌اند. افسردگي علل مختلف دارد تغذيه هم با تغيير در عملكرد مغز مي‌تواند باعث ايجاد اين بيماري شود به طوري كه فقر تغذيه‌اي يكي از عوامل مهم اين بيماري شناخته شده است. سطوح مواد شيميايي مغز كه نوروترانسميتر ناميده مي‌شود با آنچه مي‌خوريم در ارتباط است اين مواد شيميايي كه شامل دوپامين، سروتونين و نوراپي‌نفرين هستند در تنظيم خلق نقش بسيار مهمي دارند. وقتي مغز سروتونين توليد مي‌كند استرس ما كم مي‌شود وقتي دوپامين يا نوراپي نفرين توليد مي‌شود تمايل به فكر كردن بيشتر شده و هوشيار مي‌شويم. سروتونين هورموني است كه نقش مهمي در خلق، خواب و اشتها دارد و سطوح پائين آن باعث افسردگي، اضطراب و اختلالات خواب مي‌شود. سروتونين از ماده‌اي به نام امينواسيد تريپتوفان توليد مي‌شود كه كمبود اين اسيد آمينه ممكن است در كاهش سطح سروتونين نقش موثري داشته باشد. خوردن كربوهيدرات‌هاي مركب به طور غيرمستقيم باعث افزايش سطح تريپتوفان شده و در نتيجه سروتونين افزايش مي‌يابد. مواد غذائي حاوي پروتئين بالا مثل گوشت سفيد باعث افزايش سطح دوپامين و نور اپي نفرين مي‌شود بنابراين مصرف اين گروه از مواد غذائي در معالجه افراد افسرده نقش بسيار مهمي دارد.

عوارض يك رژيم غذايي



نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
طرفداران رژيم‌هاي غذايي كم‌كربوهيدرات ادعا مي‌كنند كه تمام كربوهيدرات‌ها باعث چاقي مي‌شوند و با حذف آنها از رژيم غذايي، وزن بدن كاهش مي‌يابد. آنها معتقدند زماني كه هيچ كربوهيدراتي براي توليد انرژي وجود نداشته باشد، بدن به چربي‌ها روي آورده و براي توليد انرژي ناچار به سوزاندن آنها مي‌شود. اين رژيم‌هاي غذايي ميل به مصرف پروتئين‌ها را افزايش مي‌دهند؛ يعني زماني كه شما كربوهيدرات مصرف نمي‌كنيد، مي‌توانيد از گوشت‌هاي پرچرب استفاده كنيد. متأسفانه بيشتر اين ادعاها بي‌اساس هستند. ساختار تمام كربوهيدرات‌ها يكسان نيست. برخي كربوهيدرات‌هاي ساده، مثل كلوچه، نان سفيد و سيب زميني به سادگي هضم مي‌شوند و به اين ترتيب فرد خيلي سريع احساس گرسنگي مي‌كند؛ اما برخي ديگر از كربوهيدرات‌ها، مثل ميوه‌ها و سبزي‌ها و نان جو، به سرعت هضم نمي‌شوند و درصد سوخت آنها پايين است؛ به همين دليل فرد براي مدتي طولاني‌تر احساس سيــري مي‌كند. بنابراين كربوهيدرات‌هاي ساده «مضر» و كربوهيدرات‌هاي مركب، «مفيد» هستند. اگرچه شما در ابتدا با حذف كربوهيدرات‌ها از رژيم غذايي مقداري از وزن خود را از دست مي‌دهيد، اما به محض استفاده مجدد، مقدار وزن كم‌شده دوباره به جاي اول بازمي‌گردد. شايد بسياري از مردم مدتي مصرف كربوهيدرات‌ها را به‌طور كامل قطع كنند، اما چند وقت بعد، چون مدت زمان طولاني از مصرف آن محروم بوده‌اند، ممكن است در استفاده از آن زياده‌روي كنند. از آنجائي كه كربوهيدرات‌ها منبع اوليه انرژي در بدن محسوب مي‌شوند،‌ هنگامي كه هيچ‌گونه كربوهيدراتي در بدن وجود نداشته باشد، متابوليسم بدن پروتئين‌ها را به قند تبديل مي‌كند و از اين راه انرژي لازم را به دست مي‌آورد.

نوشيدني همه فن حريف!

نوشته  : دكتر حسين صالحي سورمقي دكتري فارماكوگنوزي - استاد دانشگاه تهران 
 بعد از آب، چاي پرمصرف‌ترين نوشيدني در دنياست و هر ساله 3 ميليارد كيلوگرم چاي در جهان توليد مي‌شود. هزاران سال است كه مردم چين، ژاپن و هند چاي سبز مصرف مي‌كنند و از خواص بي‌شمار آن بهره‌ مي‌برند. آنها به هنگام سردرد و نفخ شكم نيز بلافاصله چاي سبز مي‌نوشند. چاي سبز خطر مرگ در اثر بيماري‌هاي قلبي را بيش از 25 درصد كاهش مي‌دهد. از فوايد بي‌شمار اين گياه بسيار گفته شده است و حتي چاي را بهترين نوشيدني بعد از آب مي‌دانند. چاي محتوي مقدار كمي از رنگدانه‌ها، مثل كافئين است. چاي سبز و چاي سياه هر دو از يك گياه به دست مي‌آيند؛ به طور كلي عمليات بيشتري روي چاي سياه انجام مي‌شود تا به دست مشتري برسد. چاي براي كاهش خطر برخي بيماري‌هاي مزمن مثل سكته، حملات قلبي و برخي سرطان‌ها مفيد است. همچنين مي‌تواند از پوسيدگي دندان‌ها جلوگيري كند. با مصرف چاي رنگدانه‌هايي كه شما به طريق ديگر دريافت نمي‌كنيد، تامين مي‌شود. بيشترين بهره نوشيدن چاي سبز، شامل حال زنان مي‌شود. زناني كه روزانه پنج فنجان يا بيشتر چاي سبز مي‌نوشند، در مقايسه با كساني كه يك فنجان يا كمتر مصرف مي‌كنند، كمتر دچار مرگ در اثر حملات قلبي مي‌شوند. ساير خواص چاي سبز عبارتند از:
كاهش وزن، جلوگيري از پوسيدگي دندان، حفاظت از قلب، كاهش فشار خون، جلوگيري از ديابت، پيشگيري از بيماري‌هاي خود‌ايمني، جلوگيري از آرتروز، سكته و سرطان و ... خواص مفيد چاي سبز آنقدر زياد است كه دانشمندان همچنان در حال تحقيق و بررسي آن هستند.

حقايقي پيرامون روغن‌ ها


نوشته  : اعظم اسلامي مجد 
نقش اصلي و مهم روغن‌ها در سلامت بدن، تامين انرژي مورد نياز بدن و اسيدهاي چرب ضروري است. شايد بتوان چربي‌ها را از مهم‌ترين اجزاي تشكيل‌دهنده غذاي انسان‌ها به شمار آورد. چربي‌ها در تمام سلول‌ها و بافت‌هاي بدن وجود دارند و نقش حياتي در ساختمان غشاي سلولي ايفا مي‌كنند. روغن‌ها از دو طريق روغن‌هاي حيواني و روغن‌هاي گياهي به دست مي‌آيند. براي داشتن سلامت بيشتر و پيشگيري از ابتلا به بسياري از بيماري‌ها، بايد روغني مناسب را انتخاب كنيد و با نحوه صحيح مصرف آن آشنا باشيد. چربي‌ها به لحاظ شكل و ساختاري كه دارند به دو نوع چربي‌هاي اشباع و غيراشباع تقسيم مي‌شوند.

چربي‌هاي اشباع (جامد):
اين نوع چربي‌ها در دماي اتاق به حالت جامد هستند و منابع آنها شامل: مارگارين، كره، روغن جامد و ... به دست مي‌آيند. استفاده از چربي‌هاي اشباع خطر بيماري‌هاي قلبي و عروقي را به شدت افزايش مي‌دهد. در ضمن، باعث افزايش كلسترول بد خون (LDL) مي‌شوند و از طرفي كلسترول خوب (HDL) را كاهش مي‌دهند. به هر حال بهتر است كه اين نوع از چربي‌ها به طور كامل از برنامه غذايي‌تان حذف شود.
چربي‌هاي غيراشباع (مايع):
اين چربي‌ها حالت مايع دارند و منابع آنها شامل: ذرت، آفتابگردان، سويا و ... مي‌باشد. مصرف اين نوع چربي‌ها، برعكس چربي‌هاي اشباع خطر بيماري‌هاي قلبي- عروقي را به همراه ندارد و حتي گاهي اوقات براي سلامت قلب مفيد هستند. مهم‌ترين چربي‌هاي غيراشباع امگا3، امگا6 است.

محدوديت‌هاي غذايي در كودكان نوپا

نوشته : تحريريه دنياي سلامت  
عادات غذا خوردن خيلي زود در كودكان شكل مي‌گيرد؛ بنابراين استفاده از غذاهاي سالم و متنوع براي كودكان اهميت زيادي دارد. غذاهايي كه كودك مي‌خورد، بايد متناسب با وزن، سن و نيازهاي فيزيكي‌اش باشد. برخي غذاها، براي كودكان غذاهاي سالمي نيستند و خوردن آنها مي‌تواند خطراتي به همراه داشته باشد. اين غذاها عبارتند از:

بهترين غذاها براي كودكان
سيب زميني طعم و مزه ملايمي دارد و بهترين غذا براي شروع غذا خوردن بچه است. از سبزيجات نيز مي‌توانيد در كنار پوره سيب زميني استفاده كنيد. موز، سيب و يا گلابي له‌شده نيز دسر خوبي براي كودك هستند. كم‌كم مي‌توان گوشت، سبزيجات، ماهي و مرغ را نيز به صورت قطعات بسيار كوچك به پوره او اضافه كرد. در اين زمان پاستا و برنج هم مي‌توان به كودك داد. به‌طور كلي پزشكان توصيه مي‌كنند تا يك سالگي به كودك عسل، شير پاستوريزه، پنير، سفيده تخم مرغ، شكلات،
بادام زميني، ميگو، فلفل، ادويه‌جات، ترشي‌ها، نمك، نوشابه‌هاي گازدار، آب‌ميوه‌هاي صنعتي، كيوي، انواع توت‌ها، آلبالو، گيلاس، نخود، لپه، اسفناج و كلم داده نشود. براي تنوع در پوره مي‌توانيد از سيب زميني، كدوحلوايي و هويج استفاده كنيد. مواد غذايي بايد از نظر مقدار و نوع به تدريج به غذاي شيرخوار اضافه شوند. شروع غذاها بايد با غذاهاي بسيار ساده و كم‌حجم باشد. به خاطر ناتواني كودك در جويدن غذاها بهتر است آنها را كمي رقيق كنيد. درواقع بايد غذاي كودك زير يك‌ سال نرم و سهل‌الهضم و مغذي و مقوي باشد؛ يعني انرژي، پروتئين، املاح و ويتامين‌هاي ضروري را تأمين كند. مصرف نمك، شكر و چربي‌ها را در غذاهاي كودكان بسيار محدود كنيد.

بيــمه عــمر با آنتي‌اكسيدان‌ها

نوشته : تحريريه دنياي سلامت 
آنتي‌اكسيدان‌ها موادي هستند كه از تشكيل راديكال‌هاي آزاد در سلول‌ها جلوگيري مي‌كنند. آنها با سموم بدن مقابله كرده و نقش مهمي در پيشگيري از سرطان دارند. اما بدن ما چقدر آنتي‌اكسيدان نياز دارد و چه غذاهايي حاوي آنتي‌اكسيدان بيشتري هستند؟ وقتي كه به ميزان آنتي‌اكسيدان لازم براي بدن خود فكر مي‌كنيم، ممكن است اين سؤال در ذهن ما ايجاد شود كه آنتي‌اكسيدان واقعاً چيست؟ در واقع خيلي از افراد نمي‌دانند آنتي‌اكسيدان چيست و چه غذاهايي حاوي آنتي‌اكسيدان است. آنتي‌اكسيدان‌ها با راديكال‌هاي آزاد مبارزه مي‌كنند. راديكال‌هاي آزاد، مولكول‌هاي ناپايداري هستند كه موجب تغيير در DNA مي‌شوند. همچنين ارتباط نزديكي با بيماري‌هاي قلبي، پاركينسون و سرطان دارند. البته راديكال‌هاي آزاد ويژگي‌هاي مثبت نيز دارند. آنها محصول فرعي فرايند اكسيداسيون هستند و در دفاع از بدن نقش مهمي ايفا مي‌كنند. سيستم ايمني بدن، راديكال‌هاي آزاد را به سمت باكتري‌هايي كه به بدن حمله‌ور شده‌اند، مي‌فرستد تا آنها را از بين ببرند. اما وقتي كه تعداد راديكال‌هاي آزاد در بدن بسيار زياد باشد، براي بدن مضر است. آلاينده‌ها، دود سيگار و اشعه‌هاي زيانبار خورشيد باعث افزايش راديكال‌هاي آزاد و در نتيجه آسيب به سلول‌ها و بروز برخي بيماري‌ها مي‌شود. در چنين مواقعي آنتي‌اكسيدان‌ها وارد عمل مي‌شوند، به همين دليل دريافت كافي آنتي‌اكسيدان با همه راديكال‌هاي آزاد اضافي بدن مبارزه مي‌كند. تمام آنتي‌اكسيدان‌ها به يك اندازه مهم هستند. هر مولكولي كه از سلول‌هاي بدن شما در برابر اكسيداسيون محافظت كند، نوعي آنتي‌اكسيدان محسوب مي‌شود. اين مولكول‌ها نه تنها مواد مغذي آشنا، مثل ويتامين‌ها را شامل مي‌شوند، بلكه انواع آنتي‌اكسيدان‌هاي ناآشنا‌تر مثل فلوئيدها و پلي‌فنول‌ها را نيز در برمي‌گيرند.