با روغن زيتون به‌جنگ چاقي برويد


 ساكنان نواحي مديترانه قرن‌هاست روغن زيتون را در برنامه غذايي خود گنجانده‌اند و از ويژگي‌هاي شگفت‌انگيز آن بهره برده‌اند.
خوشبختانه پژوهش‌هاي صورت گرفته در دانش پزشكي امروزي نيز مهر تائيدي بر اين تجربه كهن است. روغن زيتون، سرشار از اسيدهاي چرب غيراشباع مونو (MUFA) است و با كاهش كلسترول بد (LDL) و بدون كاهش كلسترول خوب (HDL)، سلامت قلب را افزايش مي‌دهد.
شفابخش نامرئي درون اين ماده غذايي ارزشمند از سرطان و التهاب جلوگيري كرده و حتي مي‌تواند نقش مفيدي در ديابت و كاهش وزن داشته باشد.
پژوهش‌ها نشان مي‌دهد، جايگزيني انواع ديگر چربي‌ها با چربي‌هاي غيراشباع مونو بويژه روغن زيتون به كاهش وزن كمك مي‌كند.
همچنين بررسي‌ها نشان داده هنگامي كه افراد روغن زيتون غني از اسيدهاي چرب غيراشباع مونو را جايگزين چربي‌هاي اشباع مي‌كنند، غذاي كمتري مي‌خورند و وزن خود را حفظ كرده يا كاهش وزن پيدا مي‌كنند.
پژوهش‌هاي ديگر نيز حاكي از آن است كه چربي‌هاي غيراشباع سبب تسريع مصرف چربي‌هاي ذخيره‌شده بدن مي‌شود.
در كنار اين ويژگي‌هاي ارزنده، روغن زيتون منبع خوبي از ويتامين E، كاروتينوئيد و تركيبات پلي‌فنلي است كه همگي آنها براي بدن بسيار مفيد است.

اگر پرخور هستید، بخوانید

سالمند

در یک آزمایش جدید مشخص شد، سالمندانی که عادت به پرخوری دارند بیشتر با خطر ضعف حافظه و زوال عقل مواجه هستند.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، متخصصان در این مطالعه می گویند افراد ۷۰ ساله به بالا که روزانه بین ۲۱۰۰ تا ۶۰۰۰ کالری مصرف می کنند، دو برابر بیشتر از سایر همسالان خود در معرض ابتلا به ناتوانی ها و مشکلات حافظه هستند که می تواند نشانه اولیه ابتلا به آلزایمر باشد.
دکتر یوناس گیدا استادیار نورولوژی و روانپزشکی در مرکز تخصصی مایوکلینیک در این باره گفت: مصرف زیاد روزانه کالری روش سازگاری با سلامت مغز نیست، اما در عوض میانه روی در خوردن برای مغز و بهبود عملکرد آن مفید است.
برای انجام این مطالعه متخصصان از اطلاعات مربوط به بیش از ۱۲۰۰ سالمند ۷۰ تا ۸۹ ساله استفاده کردند، که ۱۶۳ نفر از آنها مبتلا به ناتوانی خفیف ذهنی بودند.

آب درمانی درد مفاصل را تسکین می دهد

آب درمانی به عنوان یک درمان کامل نیست بلکه مکمل فیزیوتراپی است و درد مفاصل را تسکین می دهد.
دکتر فولادی متخصص ارتوپد در گفتگوی خبری با خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در مورد فواید آب درمانی برای درد مفاصل گفت: آب درمانی به  علت داران شناوری و فشار هیدروستانیک ،دارای مزایایی برای درد مفاصل است.

وي ادامه داد: آب درمانی که شامل 4 مرحله ی گرم کردن، کشش و تمرینات تقویتی، تمرینات سبک  است،موجب قوی شدن مفصل ها می شود و برای افرادی که از درد مفاصل رنج می برند آب درمانی تسکین درد  مي باشد. دکتر یحیوی گفت: آب درمانی به عنوان یک درمان کامل نیست بلکه مکمل فیزیوتراپی است.
وی افزود: آب درمانی در آب گرم باعث افزایش گردش خون در عضلات شده و درد مفاصل را تسکین می دهد و همچنین آب درمانی در آب خنک باعث کاهش ورم  و درد می گردد.

شیرین بیان باعث مهار باکتری مولد زخم معده می شود

کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی موادغذایی گفت : مهمترین کاربرد گیاه شیرین بیان در زخم های معده است که باعث مهار باکتری مولد زخم معده می شود و این امر در چند بیمار به اثبات رسیده است .


دکتر ˈنسرین حاجی سید جوادیˈ در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود : این گیاه به عنوان یک داروی گیاهی مکمل موثر علیه عفونت ها محسوب می شود .

به گفته وی شیرین بیان به عنوان گیاهی شناخته شده در دفع سموم ، نرم کننده ، مرهم ، ضد بو ، خلط اور ، عرق آور ، تب بر ، ملین و مناسب برای ناراحتی های قفسه سینه و محرک تولید استروژن در نظر گرفته می شود .

حاجی سید جوادی خاطر نشان کرد : دو عصاره از شیرین بیان به دست می آید که زخم ها را التیام یا بهبود می بخشد و به عنوان گیاهی که مرهم طبیعی برای معده ، گلو و سایر غشاهای مخاطی است .

وی گفت : همچنین ماده موثر در شیرین بیان باعث فعالیت ضد تورم مفاصل و ضد التیام در بدن انسان می شود.

کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی اظهار داشت : شیرین بیان دارای اثر اکسیدانی قوی از بروز ضایعات تصلب شرایین ممانعت می کند و اثرات ضد میکروبی قوی نیز دارد .

ويتامين D مادران باردار را در برابر بروز بيماري ام‌اس محافظت مي‌كند

داشتن سطوح بالاي ويتامين D‌ در دوران بارداري از مادران در مقابل ابتلا به بيماري ام‌اس محافظت مي‌كند.  
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه پزشكي آكادمي نورولوژي آمريكا، نتايج يك تحقيق با بررسي اطلاعات مربوط به نمونه خون گروهي از زنان در سال 1975 و پس از آن نشان داد به طور كلي زنان و زنان بارداري كه داراي مقادير بيشتري از ويتامين D  در خون خود بودند در معرض خطر كمتري براي ابتلا به ام اس قرار داشتند.
براساس اين گزارش محققان ضمن بيان اين كه اثر محافظتي ويتامين D‌ طي اوايل حاملگي در مادران بر خطر ابتلا به بيماري ام‌اس در كودكان آنها تأثيري نداشته است افزودند: داشتن سطوح بالايي از ويتامين D  در زنان، آنها را تا 61 درصد كمتر در معرض خطر ابتلا به ام‌اس در مقايسه با بقيه قرار داده بود.
به گفته محققان از آنجا كه ما هيچ اثر محافظتي در برابر بيماري ام‌اس بر روي نوزاداني كه مادران آنها در اوايل حاملگي ويتامين D  زيادي داشتند پيدا نكرديم اين مطالعه نشان مي‌دهد ممكن است اثر محافظتي حاصل از ويتامين D در اواخر بارداري و فراتر از آن شروع شود.
يكي ديگر از يافته‌هاي مورد توجه در اين مطالعه حاكي است با توجه به اين كه سطوح ويتامين D  به تدريج با گذشت زمان از سال 1975 به بعد كمتر شد اين امكان وجود دارد كه اين كاهش در وضعيت ويتامين D  با افزايش تعداد موارد وقوع بيماري ام‌اس در سراسر جهان مرتبط باشد.

علل کم خونی و فقر آهن

یک کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان یزد گفت: مصرف ناکافی مواد غذایی حاوی ویتامین C ، احتمال بروز کمبود آهن را افزایش می دهد.
 مهدیه السادات حاجی میرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد علل کم خونی و فقر آهن، اظهار کرد: مهمترین و شایعترین علل بروز کمبود آهن مصرفی در رژیم غذایی روزانه و کاهش مصرف در انواع گوشت بویژه گوشت قرمز است که آهن قابل جذب دارد.

وی از عوامل دیگر کم خونی و فقر آهن را مصرف چای همراه با غذا و یا بلافاصله پس از غذا دانست و افزود: تانن موجود در چای می تواند جذب آهن غذا را به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

حاجی میرزاده با بیان اینکه مصرف ناکافی مواد غذایی حاوی ویتامین C نیز احتمال بروز کمبود آهن را افزایش می دهد ادامه داد: ویتامین C که بطور طبیعی در میوه ها و سبزی های تازه و خام وجود دارد موجب افزایش جذب آهن غذا می شود و کمبود دریافت ویتامین C موجب کاهش جذب آهن غذا و در نتیجه کمبود آهن می شود.

وی مصرف ناکافی مواد غذایی آهن دار، شروع نکردن به موقع تغذیه تکمیلی و یا نامناسب بودن آن، مصرف چای همراه با غذا و یا بلافاصله پس از صرف غذا و آلودگی های انگلی مانند ابتلا به کرم قلابدار را از دیگر عوامل این کم خونی عنوان کرد.

وی با اشاره به جایگزین شدن غذاهای غیر خانگی تصریح کرد: انواع ساندویچ ها مثل سوسیس و کالباس که اغلب آهن کافی ندارند و مصرف هله هوله ها که معده را پرکرده و فرد را از غذای سفره محروم می کند نیز می تواند سبب کم خونی فقر آهن شود.

سیر و خواص آنابولیک سیر


 خام ، پخته ، سرخ شده ، ترشی ، خشک و پودر مورد استفاده قرار می گیرد . ولی با توجه به اینکه دهن انسان پس از خوردن سیر بوی ناخوشایندی می گیرد ، اغلب افراد شاغل 
از خوردن آن امتناع می کنند ، در حالی که برای این منظور و رفع بوی آن ، معمولاً خوردن سیب ، کرفس ، کاهو ، سبزی ، یک قاشق عسل ، یا جویدن چای خشک یا جعفری را پیشنهاد می کنند

4 ترفند عالی برای کاهش وزن