توصيه هاي مهم براي موفقيت در كاهش وزن

 چاقي يعني افزايش وزن بدن به نسبت قد. چاقي و عوارض
ناشي از آن  به دو عامل ميزان چربي اضافه بدن و همچنين
به نحوه توزيع و نواحي تجمع يافته چربي بستگي دارد.

معيارهاي چاقي:
1- شاخص توده بدن(BMI):حاصل تقسيم وزن(برحسب
كيلوگرم) بر مجذور قد (بر حسب متر) ميباشد.

- كمتر از ۵/۱۸ :
كم وزن

- بين ۹/۲۴-۵/۱۸: وزن طبيعي
- بين ۲۵-۹/۲۹ اضافه وزن
- بين۳۰-۴۰: چاق (خطرناك)
- بالاي ۴۰: چاق (بسيار خطرناك)

رژيم غذايي درکلسترول بالا

خطر ابتلا به بيماري قلب و عروق و بروز حمله قلبي را مي‌توان با بوجود آوردن تغييراتي كه ميزان كلسترول را پايين بياورد كاهش داد. توجه به اين نكته ضروري است كه به ازاي هر 1 درصد كاهش در مقدار كلسترول خون درصد خطر كاهش مي‌يابد. براي مثال پايين آوردن كلسترول خون به ميزان دو تا پنج درصد مي‌تواند خطر حمله قلبي را براي شما سي درصد كاهش دهد. اكثر افراد مي‌توانند مقدار كلسترول خون خود را تا ميزان مطلوب پايين بياورند. مقدار كلسترول خون اساسا تحت تاثير مواد غذايي مصرفي و زمينه ارثي مقدار كلسترول خون مي‌باشد. خوردن غذاهايي كه چربي‌هاي اشباع شده زيادي دارند بيش از هر چيز شما را در خطر بالا رفتن كلسترول خون قرار مي‌دهند. كاهش كلسترول خون با كاهش دريافت كلسترول و چربي رژيم (مخصوصا چربي اشباع شده)، افزايش مصرف فيبرهاي غذايي محلول و ثابت نگه‌داشتن وزن در حد ايده‌آل امكان‌پذير است

« توصيه هاي رژيم غذايي براي بيماران مبتلا به ديابت و افزايش چربي خون»


تجويز رژيم غذايي هميشه به معناي كاهش ميزان غذاي دريافتي نيست بلكه در حقيقت اصلاح برنامه غذايي فردي است كه مبتلا به ديابت و افزايش چربي خون شده است ، براي كنترل بهتر ديابت و چربي خون بايد به نكاتي در مورد رژيم غذايي روزانه و طرز صحيح استفاده از مواد غذايي توجه شود .


ـ  4 گروه مواد غذايي نشاسته اي كه هر يك تأثير زيادي بر قند و چربي خون شما دارند :


 گروه اول كه براي بيماران مبتلا به ديابت و چربي خون مفيد است(دیرتر شما را گرسنه می کند)
نخودپختـه ، نخـود چي ، نان بـربري ، لپه ، ذرت تازه ، عدس ، باقلا با پوست، نان تافتـون ، ماكاروني دم نشـده ( بعد از پختن و آبكش كردن مصرف شود ) لوبيا قرمز ، خلال سيب زميني سرخ شده ، لوبيا چيتي ، چغندر قند ، بـرنج بي نام درجه 2 ، برنج تايلندي ، برنج اروگـوئه و برنج طارم كه بصورت كته پخته شده است ، كشمش قرمـز ( پلويي ) ، ماش ، خرماي خشك زرد ( زاهدي ) ، انجير خشك ، توت خشك ، لوبيا سفيد ، نان جوكه به صورت نازك تهيه شده است . 

كدام روغن را بخوريم؟

 عمده‌ترين منبع اسيدهاي چرب ترانس، روغن‌هاي نباتي جامد (هيدروژنه) هستند كه يكي از فاكتورهاي مهم در امراض قلبي- عروقي به شمار مي‌روند. مرگ و مير در اثر بيماري‌هاي غير واگير از جمله امراض قلبي به طور مستقيم با”تغذيه” ارتباط دارد و نوع ميزان روغن مورد مصرف نيز يكي از عوامل مهم است.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ايرنا ، اسيدهاي چرب ترانس، بخشي از غذاي روزانه ماست، شايد در تمام وعده- هاي غذايي و يا حتي بيشتر در تنقلات روزانه، بيسكويت، كيك و كلوچه، شيريني بستني، چيپس، كافي ميت، شكلات كره‌گياهي، سيب زميني سرخ شده، قورمه سبزي، آش رشته مادر بزرگ و بسياري ديگر از خوراكي‌هاي ايراني و فرنگي كه روزانه مصرف مي‌كنيم، اسيد چرب ترانس وجود دارد.
روغن‌ها و چربي‌هاي جامد حيواني يا روغنهاي جامد هيدروژنه، حاوي اسيدچرب ترانس هستند و مصرف آنها، ميزان “كلسترول بد” بدن را بالا مي‌برد.

چگونه می توان با تغذیه کلسترول خون خودم را کنترل کنم؟


فشار خون درمان نشده منجر به  نارسايي قلبي ، بيماري هاي كليوي و بيماري عروق محيطي مي شود . اغلب از آن بنام "  كشنده خاموش " ياد ميكنند ، زيرا مي تواند براي سال ها بدون نشانه باشد و بدنبال آن سكته مغزي يا حمله قلبي رخ دهد.


توصيه هاي تغذيه اي و بهداشتي براي افراد مبتلا به فشار خون بالا :


*       مصرف نمك طعام را به 6 گرم در روز محدود كنيد
*      به مقدار كافي از مواد غذايي حاوي پتاسيم ، كلسيم و منيزيم مصرف كنيد
*      از استعمال سيگار خودداري كنيد
*       مصرف چربي هاي اشباع و غذا هاي پر كلسترول را كاهش دهيد
*       فعاليت  بدني را به مدت 30 دقيقه براي سه بار در هفته افزايش دهيد

راهنمای کاهش مصرف چربی/ تغذیه سالم




جانک فود


راهنمای ساده برای خوردن چربی کمتر
  • برچسب غذاها را با دقت بخوانید و غذاهای دارای چربی پایین را انتخاب کنید.
  • گوشت های  کم چرب را انتخاب کنید و چربی گوشت را بگیرید. گوشت های ارزان و گوشت های چرب ممکن است یک ترفند اقتصادی در پس آن نهفته باشد  
  • گوشت کمتر بخورید و به جای آن سبزیجات را جایگزین کنید.
  • فرآورده های گوشتی مثل همبرگر و سوسیس و کالباس کمتر بخورید. اگر این نوع مواد غذایی را خریداری می کنید، فقط نوع کم چرب آن ها را انتخاب کنید و آنها را به روش گریل طبخ کنید.
  • مصرف انواع پیراشکی، میان پر، یا شیرینی های مغزدار را کاهش دهید.

غذا هایی که باعث کاهش فشار خون می شود

تمامي غذا ها دانه هاي كامل گندم سياه جو برنج قهوه اي - جو دوسر
بنشن-   شير سويا - لبو- آرتيشو  ( در شير دهي ممنوع )  - جوانه گندم- دارچين    گيلاس  ناشتا   - خرما - توت فرنگي تمشك - لوبيا سبز عدس توت فندق گردو  -  زيتون - پرتقال - نخود - سيب ماهي گوشت قرمز لخم تخم مرغ ( تخم پرندگان )‌ - ميوه هاي تازه آووكادو ( شبيه انبه ) ريواس ذغال اخته آلوي برقاني مركبات گلابي- سبزيجات تازه بروكلي كلم يونجه پياز قارچ شاه بلوط آرتيشو يا كنگر فرنگي كلم قمري اسفناج قاصدك سبز كدو ( زمستانه ) آجيل سير تخم شنبليله
§         دارچين زرد چوبه ميخك برگ بو :  ادويه هايي كه ترشح انسولين را افزايش مي دهند .

باید در نظر داشته باشید که غذا ها باید کم نمک و کم چرب طبخ شوند .
یکی از راه های ساده و مفید برای کم نمک کردن پنیر اینست که آنرا در دوغ ترش بدون نمک درون یخچال  به مدت یک شب قرار داد .

زيتون به اندازه كافي بخوريد


 افرادي كه فشار خون بالا دارند بايد از مصرف زيتون‌هاي كنسرو شده به علت نمك موجود در آنها اجتناب كنند.

به نقل از نشريه سلامت در فرانسه مصرف زيتون براي سلامتي موثر است. اين ماده فاقد قند و كلسترول بوده و سرشار از املاحي از قبيل پتاسيم، فسفر، آهن، سديم است. بنابراين گزارش محققان معتقدند زيتون سبز 15 كيلوگالري انرژي 2 گرم چربي (2 درصد چربي اشباع و 2/1 چربي غيراشباع دارد و مصرف آن را در وعده‌هاي غذايي مفيد مي‌دانند اما مصرف آنرا براي بيماران با فشار خون بالا توصيه نمي‌كنند
 

5 اشتباه رايج در نگهداری غذاها


 سعيده نوباوه 
چه کسی فکرش را مي‌کند؟ این پنج اشتباه رایج مي‌تواند باعث فساد مواد غذایی در يخچال شود و حتی ممکن است باعث مسمومیت غذایی گردد. برای جلوگیری از این اتفاق، از راهکارهای زیر استفاده کنید.
 تخم‌مرغ
 پوست تخم‌مرغ دارای منافذ بسیار است. به همین دلیل وقتی تخم‌مرغ‌ها را خارج از کارتن اصلی نگهداری مي‌کنید، رطوبت آن از طریق منافذ بسیار زود تبخیر مي‌شود که باعث مي‌شود تخم‌مرغ تازگی خود را از دست بدهد. برای جلوگیری از این وضعیت، تخم‌مرغ‌ها را در جعبه کاغذی و اصلی آن و در محلی خنک نگهداری کنید.

روانشناسي خوردن


 آمنه چوپاني 
آنچه مي‌خوريم بر احساس ما تأثير مي‌گذارد. غذاها موجب مي‌شوند كه احساس خوبي داشته باشيم. با يادگيري شيوه صحيح غذا خوردن و شناخت رژيم غذايي سالم مي‌توانيد افزايش وزن خود را كنترل كنيد و علاوه بر كنترل اشتها، احساس آرامش و انرژي زيادي داشته باشيد.
چه عواملي روي نوع غذا خوردن ما تأثير مي‌گذارند؟
كارشناسان بر اين باورند كه عوامل بسياري روي احساسات ما در مورد مواد غذايي و رفتارهاي تغذيه‌اي ما مؤثرند كه برخي از آنها عبارتند از: عوامل فرهنگي، عوامل تكاملي، عوامل اجتماعي، عوامل خانوادگي و عوامل فردي
عواقب مثبت و منفي زيادي نيز در ارتباط با غذا خوردن وجود دارد؛ مثلاً با خوردن مواد غذايي در كوتاه مدت مي‌توانيد بر احساسات منفي خود غلبه كنيد،

تغذيه آنلاين


تحريريه دنياي تغذيه 
آبميوه‌هاي صنعتي به كودكان زير يك سال ندهيد

معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشکي خراسان شمالي نسبت به مصرف آبميوه‌هاي صنعتي در کودکان به ويژه زير يک سالگي هشدار داد. به گزارش خبرنگار وب‌دا، دكتر خاكشور با بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ آبميوه بايد طبيعي و تازه باشد و در منزل تهيه شود و مصرف آبميوه‌هاي صنعتي به علت وجود اسانس‌ها، افزودني‌ها و مواد نگهدارنده به هيچ عنوان توصيه نمي‌شود.
وي افزود: از مصرف نمک، ادويه و مواد سرخ کردني به مقدار زياد در غذاي کودک به شدت پرهيز کنيد زيرا مصرف نمک زياد در غذاي کودک، احتمال بروز بيماري‌هاي قلبي عروقي در سنين بالا را افزايش مي‌دهد.
دكتر خاكشور در ادامه به ضرورت آرامش هنگام غذا خوردن کودک اشاره و خاطر نشان كرد: هنگام غذا دادن به کودک بايد تلويزيون خاموش و آرامش برقرار باشد.
اين پزشک متخصص همچنين تاکيد كرد: والدين بايد از تعيين جايزه براي خوردن غذا و يا اصرار در خوردن فرزندانشان به شدت خودداري کنند.

سايه سنگين فلزات بر غذاها


تحريريه دنياي تغذيه 
جيوه موجود در ماهي‌ها، مواد پر كردن دندان، سرب موجود در رنگ‌ها و كادميوم و آرسنيك موجود در زباله‌هاي صنعتي، تمامي اينها فلزات سمي هستند كه اين روزها در محافل پزشكي بسيار مورد بحث قرار مي‌گيرند.
اما به واقع چقدر بايد نگران اين موضوع بود و چگونه مي‌توان خود را در برابر آنها محافظت كرد؟ آيا حتي مي‌توان تصور كرد كه روزانه مجبور باشيم دوز مشخصي از فلزات سنگين را در وعده‌هاي غذايي خود مصرف كنيم؟ حتي تصور آن نيز وحشتناك خواهد بود، ولي در حال حاضر شما اين كار را انجام مي‌دهيد و هر روز مقدار كمي آرسنيك، كادميوم، سرب و جيوه مي‌خوريد! متأسفانه محيط زيست مملو از فلزات سنگين است و اغلب آنها نتيجه زباله‌هاي بزرگ صنعتي هستند؛

عوارض قرص‌هاي افزايش اشتها


 دكتر احمدرضا درستی
- با سلام، آقايي 33 ساله هستم با قد 184 سانتيمتر و وزن 67 كيلوگرم كه بسيار لاغر بودم. با مصرف دارويي به مدت 6 ماه به 75 كيلوگرم رسيدم، ‌ولي الان 2 ماه است كه كبدم مشكل پيدا كرده است. شنيده‌ام كه  مصرف قرص سيپروهپتادين براي افزايش اشتها مفيد است. آيا اين امر صحيح است و اين دارو عوارض خاصي ندارد؟ لطفا مرا راهنمايي كنيد. با تشكر.
0592*** 0935
ابتدا لازم به يادآوری است که عموما مصرف داروها با عوارضی همراه است. به عنوان مثال، حتی مصرف قرص ويتامين C نيز در دراز مدت مي‌‌تواند عوارضی برای قلب و عروق، کليه، کبد و حتی مغز داشته باشد، لذا تنها در مواردی که به مصرف دارو نياز باشد، بايد از آن استفاده نمود. بديهی است که هنگام ضرورت برای مصرف دارو، خودداری از مصرف آن عوارضی بسيار شديدتر و جدی‌تر از عوارض خود دارو دارد و لذا حتما هنگام نياز، بايستی از داروها کمک گرفته شود. 

نوشابه‌هاي انرژي‌زا يا انرژي‌گير


احسانه طاهري كارشناس ارشد تغذيه 
نوشابه‌‌هاي انرژي‌‌زا هم به خاطر نوع بسته بندی و هم به خاطر تبلیغات گسترده‌‌اي که در مورد آنها انجام مي‌شود، توجه طیف وسیعی از جوانان و نوجوانان و مخصوصا ورزشکاران را به خود جلب کرده‌‌اند.
مواد اصلي

نوشابه‌‌هاي انرژی‌زا در واقع حاوی مواد انرژی‌زا هستند که مهم‌ترین مواد اصلی این نوشابه‌‌ها را آب، کربوهیدرات و کافئین تشکیل مي‌دهد. از دیگر مواد تشکیل دهنده این نوشابه‌‌ها مي‌توان به افدرین، اسید آمینه تورین، جنسینگ، ویتامین‌‌هاي گروه B، دانه‌‌هاي گوارانا، کراتین و دانه‌‌هاي جینکو اشاره کرد. به طور مثال افدرین ماده محرکی است که روی اعصاب مرکزی بدن اثر مي‌گذارد و اثرات مخربی روی کارکرد قلب دارد.


تاثیر ترکیبات تشکیل دهنده شکلات سیاه در سلامتی


مینا عبدالهی و نیاز محمدزاده هنرور 
پروتئین موجود در شکلات سیاه: پروتئین شکلات در خمیر کاکائو یافت مي‌شود، با اینکه مقدارش بسیار ناچیز است، در تأمین سهم پروتئین روزانه نقش دارد.
چربی موجود در شکلات سیاه: لیپیدها در ماده چرب شکلات وجود دارند. آنها از کره کاکائو که در خمیر کاکائو وجود دارد، حاصل شده‌اند. کیفیت لیپیدها و ترکیب اسیدهای چربشان بسته به درصد کاکائو و وجود داشتن یا وجود نداشتن شیر متفاوت است. کلسترول که در چربی‌های حیوانی به مقدار فراوانی وجود دارد، در کره کاکائو میزانش صفر است، لذا در افرادی که سطح بالای کلسترول خون دارند، استفاده از شکلات سیاه تاثیرات منفی ایجاد نمي‌نماید.


اگر شير مادر نمي‌دهيد....


فرشته علی اصغری 
در گذشته نه چندان دور در ایران، بزرگ‌ترهای خانواده قبل از به دنیا آمدن کودکان با دادن خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مغذی و حتی معطر به زنان باردار، می‌کوشیدند آنها را برای دوران شیردهی و داشتن شیر فراوان و خوش‌بو آماده کنند و شیر دادن مادران به نوزادان خود را تا دو سال امری طبیعی و بدیهی می‌دانستند.
مزاياي شير مادر
بدون تردید شیر مادر بهترین غذای نوزاد است، ترکیب شیر مادر برای تأمین انرژی و مواد مغذی در مقادیر مناسب طراحی شده است. شیر مادر حاوی فاکتورهای ایمنی ذاتی و اکتسابی است. شیر مادر همچنین به پیشگیری از اسهال و عفونت‌های گوش میانی کمک می‌کند. واکنش‌های آلرژیک به پروتئین‌های شیر مادر نادر است.

ویژگی‌ها وخواص غذایی تـمر هندی


 مهندس مسعود خبازی 
تمرهندی یا خرمای هندی درختی استوایی است که در اصل متعلق به شرق آفریقا بوده، اما امروزه در بیشتر نواحی گرمسیری آسیا و آمریکای لاتین دیده مي‌شود. ارتفاع این درخت به 20 متر مي‌رسد و در نواحی که فاقد هوای خشک هستند همیشه سبز باقی مي‌ماند. این درخت میوه‌هایی غلاف مانند تولید مي‌کند که دارای مغز و دانه‌هایی با پوسته سخت مي‌باشد. تمرهندی درخت محلی استان Phetchabun  تایلند است.
 در آشپزی آسیایی و آمریکای لاتین از مغز تمرهندی بعنوان چاشنی استفاده مي‌شود. مغز میوه جوان بسیار ترش بوده و به همین علت برای بسیاری از غذاها مناسب است، در حالیکه رسیده آن شیرین‌تر است و در دسرها، نوشیدنی‌ها یا بعنوان غذایی سبک کاربرد دارد. برگ‌ها و پوست این درخت نیز کاربردهای پزشکی دارد، مثلا در فیلیپین بصورت سنتی برای کاهش تب مالاریا از برگ‌های آن در چای گیاهی استفاده مي‌کردند. به سبب تراکم و دوام مغز چوب تمرهندی، از آن در ساخت لوازم چوبی منزل و کف پوش استفاده مي‌شود.

درباره روغن ذرت


 آسیه حسن زاده كارشناس ارشد صنايع غذايي 
تاريخچه و گياهشناسي ذرت
ذرت یکی از غلات مهم است که منشا آن قاره آمریکا می‌باشد و پس از گندم، بیشترین اراضی کشاورزی جهان به ذرت اختصاص دارد. ذرت تا قبل از سال ۱۴۹۲ میلادی (سال کشف آمریکا) در قاره آسیا، اروپا و آفریقا بعنوان یک گیاه زراعی شناخته شده نبود، اما این گیاه را از قرن‌ها قبل در آمریکاي مرکزی می‌شناختند و توسط مردم سرخ‌پوست آمریکا کشت می‌شد و به‌همین سبب نام لاتین آن از یکی از طوایف سرخ‌پوست بنام Marisi Mahig گرفته شده‌است.
اصولا ذرت یک گونه است، ولی از ارقام و واریته‌های متفاوتی تشکیل شده است، مانند: ذرت دندان‌اسبی، ذرت بلوری، ذرت آردی، ذرت پاپ‌کورن، ذرت غلاف‌دار، ذرت مومی و ذرت شیرین. 


خواص روغن گل سرخ


 اعظم اسلامي مجد 
خواص بي‌شمار روغن گل سرخ به خاطر اجزاي موجود در آن است. اين خواص شامل خاصيت نشاط‌آوري، ضدتب، ضدعفونت، ضد اسپاسم، ضد ويروسي، مسهل صفرا، ضد يبوست و ... است.  بي‌شك گل رز از زيباترين گل‌ها در تمام دنيا است و تا به امروز قصه‌ها و حكايت‌هاي زيادي راجع به اين گل شنيده‌ايد. حتماً كسي كه هيچ اطلاعي از خواص آن نداشته باشد، باز هم از زيبايي آن لذت مي‌برد. روغن گل رز از بخار دادن گلبرگ‌هاي تازه گل رز به دست مي‌آيد كه حاوي تركيبات بسياري مثل سيترونلول، سيترال، كارون، استات سيترونليل، اتانول، فارنسول، متيل اُژنول، نرول، نوتانول و ... است. از تأثيرات عاطفي و رواني اين گل تقريباً همه باخبريم، پس اجازه دهيد از خواص پزشكي روغن گل سرخ بگوييم:

پفك، چیپس، لواشك، یخمك، دانش آموزان را كندذهن می كند


معاون دفتر سلامت آموزش و پرورش با اعلام اینكه پفك، چیپس، لواشك، یخمك و آب نبات باعث ضعف، لاغری و كند ذهنی دانش آموزان می شود، گفت: بهتر است به جای این مواد خوراكی مضر از نان و پنیر، تخم مرغ، گردو، میوه های تازه یا خشك مثل خرما، كشمش، انجیر و توت استفاده شود.
پفك، چیپس، لواشك، یخمك، دانش آموزان را كندذهن می  كندمحمد چینیان در گفت وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،با اشاره به اینكه دانش آموزان باید برخی نكات بهداشتی و ایمنی را در مدرسه رعایت كنند گفت: شستن دستها با آب و صابون ، رعایت فاصله مناسب و استاندارد در زمان مطالعه و نوشتن ،خوداداری از فرو كردن مداد، خودكار و سایر چیزهای نوك تیز در گوش ها، نزدن مداد، پاك كن و وسایل آلوده را به دهان از مواردی است كه باید به آن توجه كنند.
وی افزود: كوتاه كردن ناخن ها در هر هفته، خودادری از خرید خوراكی از دست فروش ها و دوره گردها، استفاده از خوراكی تهیه شده در منزل در زنگ های تفریح استفاده از دستمال در هنگام عطسه یا سرفه شركت در فعالیتهای گروهی از موارد دیگری است كه باید رعایت شود.

حداقل اضافه وزن برای افزایش فشار خون كافی است


حداقل اضافه وزن برای افزایش فشار خون كافی استپزشكان در یك مطالعه جدید هشدار داده اند كه حتی مقدار اندكی اضافه وزن هم می تواند موجب بالا رفتن فشار خون شود.
به گزارش سرویس «سلامت» ایسنا، این پزشكان دریافته اند كه فقط ۰.۶ كیلوگرم اضافه وزن در سال برای افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا در جوانان بویژه زنان جوان كافی است.
پروفسور مارگاریتا تران – گارسیا، استاد علوم غذایی و تغذیه انسان در دانشگاه ایلینویز آمریكا در این باره خاطرنشان ساخت: اگر جوانان تصور می كنند كه ۰.۶ كیلوگرم اضافه وزن در سال مقدار بسیار اندك و بی اهمیتی است، بسیار اشتباه می كنند و بی اهمیت دانستن این امر در نهایت جوانان را در معرض خطر ابتلا به بیماریهای قلبی قرار می دهد.

ذرت برای تقویت سلامت بدن مفید است

ذرت برای تقویت سلامت بدن مفید استكارشناسان تغذیه در یك مطالعه جدید تاكید كردند كه ذرت به دلیل دارا بودن خواص تغذیه ای مفید برای تقویت سلامت بدن و مبارزه با بیماری های قلبی و سرطان سودمند است.
به گزارش سرویس «سلامت» ایسنا، این كارشناسان در مطالعه جدیدی كه به تازگی در دانشگاه كورنل انجام گرفته نشان دادند كه طبخ ذرت باعث آزاد شدن مواد مغذی و مفید آن شامل كاروتنوئیدها (نسخه گیاهی ویتامین A) می شود كه این مواد تاثیر به سزایی در كاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان دارند.
به گزارش پایگاه اینترنتی كانسریتم، به رغم این باور عمومی كه فرآوری كردن میوه ها و سبزی ها باعث كاهش ارزش غذایی آنها می شود

ویتامین D بهبود بیماری سل را تسریع می‌بخشد



 محققان دریافتند که مصرف دوزهای ویتامین D بهبود افراد مبتلا به بیماری سل را تسریع می‌بخشد.
خبرگزاری فارس: ویتامین D بهبود بیماری سل را تسریع می‌بخشد

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از نشریه proceedings of the national academy of science of america، محققان دانشگاه کوین ماری شهر لندن اطلاعات جدید و مهمی را درباره بیماری سل یافتند که یکی از بارزترین بیماریهای کشنده و خطرناک دستگاه تنفسی انسان است.

ماکارونی غذای مناسب ورزشکاران/پرهیز از مواد قندی قبل از تمرین



  مصرف مواد دارای کربوهیدرات مانند ماکارونی و سیب‌زمینی بسیار برای ورزشکاران مفید است،  به هیچ وجه ورزشکار نباید قبل از تمرینات مواد قندی مصرف کند زیرا باعث بی‌حالی می‌شود.
خبرگزاری فارس: ماکارونی غذای مناسب ورزشکاران/پرهیز از مواد قندی قبل از تمرین

حسین اوجاقی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، با اشاره به توصیه‌هایی به ورزشکاران به خصوص در زمینه تغذیه آنان قبل از ورزش کردن اظهار داشت: بهتر است ورزشکاران قبل از شروع ورزش تا دو ساعت قبل از آغاز تمریناتشان موادی مانند مایعات محتوی املاح از جمله شربت آبلیمو و مقداری بسیار اندکی نمک مصرف کنند.

مصرف اسیدهای چرب اُمگا ۳ (OMEGA-3 ) به مهارت خواندن کودکان کمک می کند


پژوهشگران علوم پزشکی در  دانشگاه آکسفورد می گویند براساس نتایج یک تحقیق که به تازگی انجام داده اند ، کودکانی که مهارت خواندن ضعیفی دارند می توانند با مصرف روزانه مکمل های اسیدهای چرب امگا ۳  (OMEGA-3 ) که درغذاهای دریایی و برخی جلبک ها یافت می شود، مهارت خواندن خود را تقویت کنند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  اسید چرب امگا ۳ خانواده‌ای از اسیدهای چرب اشباع نشده هستند که اولین پیوند دوگانه آن‌ها بین سومین وچهارمین کربن در زنجیره کربنی قرار گرفته‌است.اسیدهای امگا ۳ برای تنظیم فعالیت بدن انسان موادی ضروری هستند.ولی در بدن ساخته نمی‌شوند .
 پژوهشگران دانشگاه آکسفورد در این تحقیق به ۳۶۲ کودک هفت تا ۹ ساله برای ۱۶ هفته روزی ۶۰۰ میلی گرم قرص اسید چرب امگا ۳ دادند.

مبتلایان به رفلاکس معده از مصرف مواد کافئین دار اجتناب کنند

مصرف موادغذایی حاوی کافئین زیاد، مانند شکلات تلخ، ممکن است باعث وخامت زخم‌معده در افراد مبتلا به این بیماری شود، همچنین بیماران مبتلا به رفلاکس معده - مری باید مصرف مواد غذایی حاوی کافئین زیاد را محدود کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، ناهید برخورداری در خصوص موارد احتیاط در مصرف کاکائوی تلخ اظهار داشت: در افراد مبتلا به آلرژی‌های غذایی، شکلات‌های تلخ به‌ دلیل داشتن میزان زیاد ماده خشک ممکن است آلرژی آنها را تشدید کند.
وی ادامه داد: همچنین این شکلات‌ها در افرادی‌ که مبتلا به عارضه کهیر هستند، ممکن است موجب تشدید بیماری شود.
برخورداری توصیه کرد: از آنجایی که شکلات یکی از موادی است که نسبت آرژینین به لیزین در آن زیاد است، به افرادی‌ که زمینه تبخال زدن دارند توصیه می‌شود کمتر شکلات مصرف کنند.

حافظه ضعیف موجب شکستن رژیم غذایی می‌شود

محققان یک سری ویژگیها از جمله نوعی از حافظه ضعیف را به نحوه حفظ رژیم غذایی و سایر اهدافی که افراد برای غذاخوردن خود تعیین می کنند مرتبط می دانند.
به گزارش خبرگزاری مهر، براساس نتایج تحقیقات انجام شده افرادی که به نوعی از این ویژگیها برخوردارند و محققان آنها را عنوان عملکرد اجرایی می شناسند، بیشتر در معرض وسوسه شکستن رژیم خود قرار می گیرند.
عملکرد اجرایی توانایی اهمیت قائل شدن برای گزینه ها، ارجحیت قائل شدن، انجام چند کار همزمان را دربرمی گیرد و همچنین دربرگیرنده حافظه آینده نزدیک هم می شوند، نوعی از حافظه و به یادآوری که ما برای انجام برنامه ها و طرحهای خود به آن نیاز داریم.
افرادی که حافظه آینده آنها ظعیف است، فراموش می کنند که طرحها و برنامه هایی که برای آینده نزدیک درنظر داشتند را انجام دهند برای مثال ممکن است که از یاد ببرند که در را هنگام خارج شدن از منزل قفل کنند، یا قراری که با دوستی داشته اند را فراموش کنند و نامه ای که قرار بود بنویسند را از خاطر ببرند.
این افراد اگر رژیم بگیرند به سادگی فراموش می کنند که رژیم دارند.

عادت‌های غذایی خود را تغییر دهید


عادت‌های غذایی خود را تغییر دهید
وقتی از رژیم‌های من‌درآوردی و نادرست پیروی می‌كنید، كمترین عارضه، كمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای بدن است كه از خورد و خوراك حذف شده

 این سال‌ها خانواده‌های متعددی را می‌توان به عنوان نمونه ذكر كرد كه حداقل یكی از اعضای آن اضافه یا كمبود وزن نداشته باشد و دست كم یكی از افراد خانواده تاكنون به فكر گرفتن رژیم غذایی یا خرید محصولات و قرص‌های تبلیغ شده به این منظور نیفتاده باشد البته این افراد معمولا هم آخر سر یا نتیجه مورد نظر خود را نمی‌گیرند، یا به دردها و گرفتاری‌های دیگر دچار می‌شوند.

دختران ایرانی در رویای باربی شدن!


واقعا مصرف داروهای لاغری تا چه حد در میان مردم رواج پیدا کرده؟ اصلا چرا تعداد طرفداران لاغری افراطی اینقدر زیاد شده‌؟ چرا بیشتر دختران با گرسنگی دادن به خود و مصرف انواع داروهای لاغری می‌خواهند لاغر شوند؟
برترین مجله اینترنتی ایران


برترین ها: باید یک فکر اساسی کنم و تا وقتی لاغر نشده‌ام، دیگر نمی‌خواهم از خانه بیرون بروم؛ چند وقت پیش یکی از دوستانم گفت که با قرص‌های لاغری در عرض 2 ماه 15 کیلو وزن کم کرده. فکر کنم من هم باید از همین قرص‌ها بخورم تا زود لاغر شوم و دیگر مجبور نباشم خودم را از کسی قایم کنم...»

با غذا ماست بخوریم، دوغ بنوشیم یا کفیر؟



برترین مجله اینترنتی ایران

 برترین ها: بیشتر افراد دوست دارند همراه با غذای خود یک خوراکی دیگر را به عنوان چاشنی میل کنند؛ از نوشابه گرفته تا ماست، دوغ و ترشی! نوشابه که به دليل مضراتش اصلا در بحث ما جایی ندارد و بهتر است از سبد خریدهایتان (البته اگر جایی در آن دارد) زودتر حذف شود! در مورد ترشی هم شماره پیش در بخش طب مکمل به طور مفصل صحبت کردیم. با این حساب ماست، دوغ و کفیر به عنوان چاشنی‌های سالم باقی می‌مانند. به همین دليل سراغ کارشناسان علم تغذیه رفتیم تا در این مورد بیشتر بدانیم.

خصوصیات سالمترین رژیم غذایی لاغری چیست ؟


عذاب کشیدن به قیمت لاغر شدن

دکتر نیرنگ نیستانی متخصص تغذيه و رژيم درماني با بیان اینکه رژیم غذایی برای کاهش وزن بایستی متعادل، متنوع و متناسب با فرهنگ غذایی فرد باشد تاکید کرد:« بسیاری از افراد با گرفتن رژیم های نامتعادل بعد از گذشت 5 یا 6 سال دچار پوکی استخوان می شوند.»



این دانشيار انستيتو تحقيقات تغذيه كشور در ادامه به خبرنگار سلامت نیوز گفت:«عده ای تصور می کنند که با مصرف آب قبل از غذا می توانند وزن خود را کاهش دهند اما باید گفت افرادی که چاق هستند حجم معده آنها زیاد بوده و با مصرف دو لیوان آب حجم زیادی از معده آنها گرفته نمی شود همچنین با فرا رسیدن فصل سرما میل افراد به مصرف مایعات کمتر می شود بنابراین استفاده از چنین روشی برای کاهش وزن روش ماندگاری نیست و افراد برای کاهش وزن بایستی به متخصص تغذیه و رژیم درمانی مراجعه کنند.»

رژیم‌های سخت گیاه خواری موجب كم‌خوني می‌شود

images-5.jpg

یک متخصص داخلی با اشاره به اين‌كه فقر آهن و ویتامین B12 از عوامل بروز کم خونی است، گفت: فقر آهن و کمبود ویتامین‌ها یکی از علل شایع کم خونی در کشور است.

بابک تمیزی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، با اشاره به این‌که میزان کم‌خونی در افراد با توجه به سن، جنس و وضعیت فیزیولوژیکی آن‌ها متفاوت است، اظهار کرد: کمبود گلبول قرمز و هموگلوبین از جمله عوامل کم خونی است.

سیب مفید است، برای زنان مفیدتر


30-163.jpg
«دانشمندان همچنین دریافتند 240 کالری‌ای که هر روز از طریق خوردن سیب خشک به بدن زنان اضافه شده بود به چاق شدن آنها منجر نشد و در حقیقت آنها بعد از یک سال مقداری کاهش وزن هم داشتند.»
به گزارش ايسنا خبر آنلاین نوشت: خوردن یک سیب در روز زنان را در برابر کلسترول بیمه می‌کند.
حتما این را شنیده‌اید که با خوردن یک سیب در روز، نیازی به مراجعه به دکتر پیدا نخواهید کرد. اما تازه‌ترین مطالعات میگویند علاوه بر فوایدی که سیب برای همگان دارد، زنان بیشتر از سایرین باید این توصیه را جدی بگیرند.

آب ذغال اخته براي مقابله با عفونت‌هاي ادراري كودكان مفيد است

7-444.jpg
متخصصان اطفال در يك مطالعه كوچك دريافته‌اند كه آب ذغال اخته طبيعي سرشار از مواد آنتي باكتريال خاص است كه در پيشگيري از ابتلاي مجدد كودكان به عفونت‌هاي مجاري ادراري و مثانه نقش قابل توجهي دارد.

به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، اين متخصصان در آزمايش جديد متوجه شدند آب ذغال اخته حاوي غلظت بالايي از مواد آنتي باكتريال موسوم به پرو آنتوسيانيدين‌ها يا PACs است كه از تكرار عفونت‌هاي ادراري در كودكان تا دو سوم برابر جلوگيري مي‌كند.

روغن ماهي روند پيري را كندتر مي‌كند

195-4.jpg
پزشكان مي‌‌گويند: ورزش متعادل به همراه مصرف مداوم روغن ماهي به بهبود توان عضلاني در سالمندان كمك مي‌كند و در نتيجه از سرعت پير شدن مي‌كاهد.

به گزارش «سلامت» ايسنا، يافته‌هاي يك آزمايش جديد نشان مي‌دهد زناني كه 65 سال به بالا دارند اگر با دوز مشخص روزانه از اسيدهاي چرب امگا – 3 مصرف كنند در صورت ورزش كردن دو برابر بيشتر از زناني كه روغن ماهي نمي‌خورند به تقويت عضلات خود كمك مي‌كنند.
به گزارش بي بي سي، اين پزشكان درصدد هستند با انجام يك آزمايش بزرگتر اين يافته‌ها را تاييد كرده و مشخص كنند كه چرا مصرف روغن ماهي باعث تقويت و بهبود توان عضلاني مي‌شود.

تغذیه سالم دارویی برای درمان و زیبایی انواع پوست


متخصص پوست و مو:


موادی که پوست را شاداب می‌کند

استفاده از تغذیه مناسب یکی از روش‌های موثر برای داشتن پوستی سالم است به طوری که تنها با رعایت ن تغذیه می‌توان به پوستی شاداب دست یافت.

به گزارش خبرنگار سینانیوز، زیبایی پوست مسئله‌ای است که همیشه به خصوص در خانم‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد به طوری که اکثر این افراد از روش‌های مختلفی از جمله کرم، لیزر، ماسک صورت و غیره استفاده می‌کنند در صورتی که با ساده‌ترین روش از جمله تغذیه مناسب می‌توان به پوستی شاداب دست یافت. 

تغذيه مناسب براي حفاظت از دهان و دندان كودكان ضروري است

 عادات تغذيه اي كودك، نوع غذاهاي مصرفي و ميزان چسبندگي آنها به دندان عواملي مهم در بروز پوسيدگي هاي دندان در كودكان هستند.
كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا،‌ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ مسواك زدن حداقل دو بار در روز تعداد باكتري هاي عامل پوسيدگي دندان در پلاك هاي دنداني را كاهش مي دهد و در ابتدا اين عمل بايد با نظارت والدين صورت گيرد تا از پاك شدن دندان ها اطمينان حاصل شود كه اين آموزش ها بايد در دوران نوپايي آغار شود.

مبارزه با سرطان سينه با عصاره يك گياه

 چاي به دست آمده از عصاره گياه فاگونيا كرتيكا مي‌تواند با سرطان سينه مبارزه كند.


به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه ساينس ديلي محققان دانشگاه استون و بيمارستان روسلزهال با انجام تحقيقات خود دريافتند كه عصاره گياه فاگوينا كرتيكا كه معمولاً به صورت يك چاي سنتي گياهي استفاده مي‌شود، به درمان سرطان سينه كمك مي‌كند.
براساس اين گزارش محققان با پي‌گيري نتايج آزمايشات خود همچنين افزودند كه عصاره اين گياه قادر است سلول‌هاي تومورال را بدون صدمه زدن به سلول‌هاي بافت سالم سينه در شرايط آزمايشگاهي از بين ببرد و به نظر نمي‌رسد برخلاف داروهاي شيمي درماني رايج عوارض جانبي جدي بر روي بيماران داشته باشد.
نتايج حاصل از اين گزارش حاكي از آن است كه محققان درمان حاضر به دنبال شناسايي عناصر موجود در عصاره اين گياه هستند كه مي‌تواند سلول‌هاي سرطاني را منهدم كند.
به گقته محققان اين گياه در مناطق بياباني و خشك كشورهاي پاكستان، هند، آفريقا و بخش‌هايي از اروپا يافت مي‌شود. 

لزوم مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم در بیماران تالاسمی

 ‌بیماران تالاسمی به منظور تقویت و حفظ سلامت استخوانها باید مواد غذایی سرشار از کلسیم را مصرف کنند.
 به گزارش وب دا، کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه سست و شکننده شدن استخوان ها به عنوان يکي از عوارض اين بيماري، مشکلات زيادي را براي تالاسمي ها به وجود مي آورد، اظهار داشت: مصرف شیر و لبنیات و منابع غذایی حاوی ویتامین Dشامل زرده تخم مرغ و ماهی از جمله مواد غذایی است که بیماران تالاسمی باید در رژیم غذایی خود قرار دهند.
دکتر زهرا اباصلتی با بیان اینکه به اين بيماران بايد به طور مرتب خون تزريق شود. به همين دليل مقدار زيادي آهن در بدنشان دارند که مي تواند به قلب و ساير اندام هاي بدن آسيب برساند، خاطر نشان کرد: ‌کلسیم علاوه بر افزایش استحکام استخوانها جذب آهن را نیز در بدن بیماران تالاسمی کاهش می دهد.

چاقي در كمين كاركنان شيفتي!

 از دست دادن ريتم شبانه‌روزي و ساعات زيستي بدن مي‌تواند منجر به چاقي شكمي و افزايش سايز دور كمر شود.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه ساينس ديلي، محققان گروه تحقيقات كرونوبيولوژي دانشگاه آبداين دريافتند كه برهم خوردن ساعات دروني و بيولوژيكي بدن، از دست دادن ريتم خواب شبانه‌روزي، داشتن كارهاي شيفتي و خوردن وعده‌هاي غذايي نامنظم مي‌تواند سلامتي را به خطر بيندازد و باعث چاقي شود.
براساس اين گزارش محققان افزودند: عدم تطابق همزماني شبانه روزي بر سلامت انسان تأثيرات بسيار بدي داشته و با اخلال در قسمتي از مغز كه سوخت و ساز بدن را تنظيم مي‌كند منجر به ديابت و افزايش ميزان چاقي به ويژه در نواحي شكم و دور كمر مي‌شود.

كودكان مادران سيگاري‌ چاق‌تر هستند

 استعمال دخانيات در دوران بارداري با ايجاد تغييرات در قسمتي از مغز كودكان، تمايل آنها به خوردن غذاهاي چرب در آينده را افزايش مي‌دهد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از تحقيقات آنلاين صورت گرفته در آرشيو روان‌پزشكي عمومي، محققان كانادا با انجام تحقيقات و آزمايشات خود بر روي تعدادي از كودكان و نوجوانان دريافتند كه زناني كه در حين دوران بارداري خود سيگار مي‌كشيدند با ايجاد تغييرات در بادامه مغز كودكان خود باعث توسعه چاقي در آنها شدند.
نتايج حاصل از اين گزارش مي‌افزايد كه بخش آميگدال يا بادامه مغز كودكاني كه مادران آنها در زمان حاملگي دخانيات مصرف نمي‌كردند به طور قابل توجهي كوچكتر از آميگدال مغز كودكان مادران سيگاري بوده است كه در واقع حجم آميگدال مغز رابطه معكوسي با مصرف ميزان چربي و تمايل به خوردن غذاهاي چرب را دارد و حجم كمتر آن مصرف چربي را محدودتر مي‌كند.
براساس اين گزارش محققان افزودند: فرزندان زناني كه در طول زمان بارداري اقدام به سيگار كشيدن مي‌نمايند در نهايت وزن بالاتري داشته و شاخص توده جرمي (BMI)‌ آنها نيز در مقايسه با كودكان ديگر بيشتر بوده و ميزان چربي كل بدنشان بيشتر از كودكان ديگر خواهد شد.
به گفته محققان مطالعات قلي نيز نشان داده‌اند كه قرار گرفتن مستقيم نوزاد در معرض دودسيگار از طريق رحم تا اواخر بارداري، منجر به افزايش خطر چاقي و اضافه وزن در كودكان به ويژه در سنين پيش از دبستان مي‌شود.