استفاده از پروبيوتيك‌ها در كاهش عوارض عفونت در كودكان دچار سوختگي موثر است


یك فوق تخصص بيماري هاي عفوني كودكان گفت: استفاده از پروبيوتيك ها علاوه بر آنتي بيوتيك هاي سيستميك و موضعي و پانسمان زخم و دبريدمان در كودكان دچار سوختگي در كاهش مرگ و مير و عوارض ناشي از سپسيس (عفونت منتشر در بدن) در كودكان موثر است.
دكتر بهنام ثبوتي در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» ايسنا ـ‌ منطقه دانشگاه علوم پزشكي تهران، با بيان اينكه نقش پروبيوتيك ها در افزايش ميزان شانس زندگي كودكان دچار سوختگي بيش از 40 درصد به اثبات رسيده است گفت: سازمان بهداشت جهاني بر اهميت نقش لاكتوباسيل ها و بيفيدوباكترها در كنترل بيماري هاي كودكان به ويژه درمان سوختگي ها در كودكان تاكيد دارد.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: كولونيزاسيون باكتري ها و عفونت زخم علت مهم تاخير در ترميم و رد گرافت پوستي به دنبال سوختگي در كودكان است.
وي در ادامه با تاكيد بر اهميت نقش پروبيوتيك ها در سلامتي گفت: اين باكتري ها كه در گروه توليد كننده اسيد لاكتيك قرار دارند، با توليد ويتامين هاي گروه B، اسيد لاكتيك، پراكسيد هيدروژن و اسيد استيك در كاهش pH محيط و مهار رشد باكتري هاي پاتوژن نقش مهمي دارند.
اين فوق تخصص بيماري هاي عفوني كودكان تصريح كرد: پروبيوتيك ها با تاثير بر سيستم ايمني از طريق افزايش توليد IgA ترشحي، تقويت فعاليت ماكروفاژها و NK ceLL، تحريك توليد NO، تنظيم پاسخ سيتوكينين ها و نسبت Th1 به Th2، مهار ايجاد بيوفيلم و كاهش توليد توكسين استافيلوكوك اورئوس نقش مهمي در كنترل عفونت و سپسيس ناشي از باكتي هاي گرم مثبت و منفي، قارچ ها و ويروس ها در كودكان دچار سوختگي دارد.
ثبوتي خاطرنشان كرد: در كودكان دچار سوختگي به ميزان 40 تا 70 درصد سطح بدن، استفاده از فرمولاسيون تحت عنوان Super Lactobacillus از تركيب چهار نوع لاكتوباسيل شامل L.Casei ،L. Bulgaricus ،L.Acidophilus و L.Bifidum همراه با ماده مغذي كربوهيدراتي فروكتواوليگوساكاريد (FOS) كاهش قابل توجه مرگ و میر را به دنبال دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر