ويتامين D مادران باردار را در برابر بروز بيماري ام‌اس محافظت مي‌كند

داشتن سطوح بالاي ويتامين D‌ در دوران بارداري از مادران در مقابل ابتلا به بيماري ام‌اس محافظت مي‌كند.  
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه پزشكي آكادمي نورولوژي آمريكا، نتايج يك تحقيق با بررسي اطلاعات مربوط به نمونه خون گروهي از زنان در سال 1975 و پس از آن نشان داد به طور كلي زنان و زنان بارداري كه داراي مقادير بيشتري از ويتامين D  در خون خود بودند در معرض خطر كمتري براي ابتلا به ام اس قرار داشتند.
براساس اين گزارش محققان ضمن بيان اين كه اثر محافظتي ويتامين D‌ طي اوايل حاملگي در مادران بر خطر ابتلا به بيماري ام‌اس در كودكان آنها تأثيري نداشته است افزودند: داشتن سطوح بالايي از ويتامين D  در زنان، آنها را تا 61 درصد كمتر در معرض خطر ابتلا به ام‌اس در مقايسه با بقيه قرار داده بود.
به گفته محققان از آنجا كه ما هيچ اثر محافظتي در برابر بيماري ام‌اس بر روي نوزاداني كه مادران آنها در اوايل حاملگي ويتامين D  زيادي داشتند پيدا نكرديم اين مطالعه نشان مي‌دهد ممكن است اثر محافظتي حاصل از ويتامين D در اواخر بارداري و فراتر از آن شروع شود.
يكي ديگر از يافته‌هاي مورد توجه در اين مطالعه حاكي است با توجه به اين كه سطوح ويتامين D  به تدريج با گذشت زمان از سال 1975 به بعد كمتر شد اين امكان وجود دارد كه اين كاهش در وضعيت ويتامين D  با افزايش تعداد موارد وقوع بيماري ام‌اس در سراسر جهان مرتبط باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر