بي‌حس كننده بنزوكائين، آهن خون كودكان را اكسيده مي‌كند


بنزوكائين، دارويي بي‌حس‌كننده درد دندان است كه علي‌رغم استفاده رايج آن براي كاهش درد دندان درآوردن، خطر اكسيد شدن آهن موجود در هموگلوبين گلبول‌هاي قرمز خون كودكان زير دو سال را به همراه دارد.
به گزارش وب دا، پزشك داروساز دانشگاه علوم پزشكي ياسوج ضمن بیان این مطلب افزود: متهموگلوبینمیا (سندرم کودکان آبی)، يكي از عوارض مصرف بنزوكائين گزارش شده كه اگرچه جزو بیماری‌هاي كمياب خوني است، اما بسيار خطرناک بوده و در آن، به دليل اكسيده شدن آهن موجود در هموگلوبین گلبول‌های قرمز خون، هموگلوبین اکسید شده قادر به حمل اکسیژن نخواهد بود.
دكتر سيد عقيل عابدي ادامه داد: در صورت عدم حضور اكسيژن، سلول‌هاي بدن با خطر مرگ مواجه شده و پوست نيز، كبود مي‌شود.

وي اظهار كرد: در افراد بالای یک‌سال، توانایی سریع تبدیل متهموگلوبین به هموگلوبین وجود داشته و علی رغم سطح بالای نیترات و نیتریت‌، متهموگلوبین كمتري در سلول‌های قرمز خون باقی می‌ماند.
اين پزشك داروساز، اضافه كرد: در کودکان زیر شش ماه، به دلیل عدم تکامل سیستم آنزیمی، توانایی کاهش متهموگلوبین به هموگلوبین وجود نداشته و متهموگلوبینمیا اتفاق می افتد.
وي خاطرنشان كرد: در افراد سالمند نيز، به دليل صدمه ديدن سیستم آنزیمی، خطر ابتلا به اين بيماري وجود داشته و توصيه مي‌شود از مصرف بي‌حس كننده بنزوكائين خودداري کنند.
عابدي گفت: اين دارو گاهي بدون نسخه نيز در داروخانه ها به فروش رسيده و علاوه بر استفاده براي كاهش درد دندان در آوردن كودكان، غالبا به صورت اسپري، براي بی‌حس کردن دهان و حلق در اعمال پزشکي، كاهش سوزش لثه و دهان و همچنين در زخم‌هاي خورنده مانند بيماري جذام كاربرد داشته و علاوه بر متهموگلوبینمیا، عوارض جانبي بالقوه كشنده ديگري را نيز مي‌تواند به دنبال داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر