چاقی و بیماریهای ناشی از آن در کمین کودکان ایرانی

به‌طور تقریبی از هر سه کودک و نوجوان بین 2 تا 19ساله، یک نفر اضافه وزن دارد.
به گزارش وب دا، بر اساس تحقیقات انجام شده، بیش از ۷۰درصد کودکان چاق اگر به حال خود رها شوند، به بزرگسالان چاق تبدیل می‌شوند و این امر بدون شک یکی از معضلات اصلی جامعه‌در آينده نیز محسوب می‌شود.
بر اساس این گزارش، تغییر در شیوه زندگی، افزایش زندگی های آپارتمانی و تغییر الگو بازیهای پرجست و خیز کودکانه به سمت بازیهای رایانه ای در سال‌های اخیر سن ابتلا به این بیماری را بسیار كاهش داده است و شمار کودکان و نوجوانان چاق در کشور رو به افزایش است.
كارشناس مسئول واحد بهبود تغذيه مركز بهداشت استان خراسان رضوي در این زمینه اظهار داشت: بر اساس تحقیقات انجام شده 7 درصد کودکان زیر شش سال مشهد دچار اضافه وزن و یا چاقی هستند.
دكتر زهرا اباصلتي با اشاره به اينكه 4درصد از كودكان ما از لاغري و 2درصد از كوتاه‌قدي رنج مي‌برند، خاطر نشان کرد: نتايج تحقيقات و سنجش‌هايي كه قبل از مدرسه و در ابتداي ورود به آن انجام مي‌شود، نشان مي‌دهد كه كودكان و دانش‌آموزان ما، هم دچار اضافه وزن و چاقي هستند و هم از سوء تغذيه و لاغري رنج مي‌برند.
وي با اشاره به اينكه در این میان دانش‌آموزان دختر بیشتر در معرض این مشکلات قرار دارند، اظهار داشت: اين تحقيقات همچنين نشان داده كه دختران كوتاه‌قدتر و لاغرتر از پسران هم‌سنشان هستند. همچنين در مقايسه قدي كودكان استان‌ با ساير استان‌هاي كشور شاهد كوتاه‌قدي دانش‌آموزانمان هستيم.

كارشناس مسئول واحد بهبود تغذيه مركز بهداشت استان خراسان رضوي گفت: يكي از عواملي كه سبب چاقي يا لاغري دانش‌آموزان شده است، تغذيه نامناسب آنان در مدرسه است. بيشتر دانش‌آموزان بدون صبحانه راهي مدرسه مي‌شوند و تغذيه‌ ناسالمي را از بوفه مدرسه خريداري مي‌كنند.
دکتر اباصلتي افزود : برخی از مواد غذايي كه در بوفه‌ مدارس به فروش مي‌رسد، ناسالم است و ميان‌وعده‌ مناسبي محسوب نمي‌شود كه برطرف شدن اين مشكل تنها با نظارت اوليا‌ و مربيان بر بوفه‌هاي مدرسه و فرهنگ‌سازي براي تغذيه سالم امكان‌پذير است.
وي خاطر نشان کرد: ما نمی‌توانیم شرایط جامعه بیرونی يا ذائقه كودكان را تغییر دهیم‌ و تنها کاری كه والدين مي‌توانند انجام دهند، این است که از ابتدا روش‌های تغذیه سالم و درست تصمیم گرفتن را به فرزندشان یاد بدهند تا برایش به عادت تبدیل شود.
همچنین دكتر محمدرضا صفريان در این زمینه اظهار داشت : وسواس مادران براي دريافت كالري و رشد مناسب سبب شده تا كودكان در روز بيشتر از نيازشان كالري دريافت كنند. بنابراين در سال‌هاي اخير بيشتر از گذشته شاهد كودكاني هستيم كه دچار اضافه وزن و چاقي‌اند.
استاديار دانشگاه علوم پزشكي مشهد يكي از پيامدهاي اضافه وزن در كودكان را ابتلا به بيماري‌هاي مزمن در بزرگسالی عنوان کرد و گفت: تغيير سبك زندگي و مصرف خوراكي‌هاي چرب، خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مثل دیابت، كبد چرب، فشارخون و بیماری‌هاي قلبی و عروقي را در كودكان افزایش داده است.
دکتر صفريان درباره تعيين چاقي و اضافه وزن در كودكان اظهار داشت: نمي‌توان يك عدد را براي وزن هر كدام از گروه‌هاي سني عنوان كرد، بلكه آنچه بر اساس نمودار BMIتعيين مي‌شود، مي‌تواند تعيين‌كننده اضافه وزن يا كمبود وزن باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر