شكر قهوه‌اي رژيمي نيست

 درگذشته شكر قهوه‌اي يا همان شكر سرخ را براي درمان برخي بيماري‌ها استفاده مي‌كردند، اما بعدها متوجه شدند كه اين شكر به دليل وجود برخي ناخالصي‌ها به طور نسبي سمي بوده و براي سلامت مضر است. از اين‌رو عرضه و تقاضاي آن به طور چشمگيري كاهش يافت.
اما جالب آن‌كه اين روزها دوباره اين محصول در برخي مغازه‌ها در حال عرضه است و برخي افراد با اين تصوركه شكرقهوه‌اي ارزش تغذيه‌اي و درماني بالا و كالري كمتري دارد آن را يك شيرين‌كننده مغذي و رژيمي مي‌دانند و متاسفانه به وفور در رژيم غذايي مبتلايان به ديابت و افراد با اضافه‌وزن بالا راه يافته است، اما براستي ارزش تغذيه‌اي شكر قهوه‌اي بالاتر از شكر سفيد است؟ كالري آن چه ميزان است؟ آيا مي‌توان آن را جايگزين شكر سفيد كرد؟
بيشتر شكرهايي كه اين روزها با نام شكر قهوه‌اي در بازار عرضه مي‌شود، همان شكر سفيد تصفيه ‌شده به اضافه مقدار معيني ملاس است.
ملاس محصول جانبي كارخانجات توليد قند و شكر و حاصل پساب سوم پخت است كه بسيار چسبناك و قهوه‌اي‌رنگ بوده و به صورت لايه‌اي نازك روي ذرات كريستالي شكر سفيد را مي‌پوشاند و سرخ مي‌كند.
كيفيت رنگ ملاس بستگي به نوع فرآيند دارد و از قهوه‌اي روشن تا تيره دسته‌بندي مي‌شود، گرچه ملاس حاوي مقاديري كلسيم، منيزيم، سديم و پتاسيم است، اما به دليل آن كه شكر، محصول مضري بوده و نمي‌توان از آن به مقدار زيادي استفاده كرد اين محصول كاربرد تغذيه‌اي و درماني قابل توجهي ندارد.
ارزش شكر ‌قهوه‌اي طبيعي بيشتر است
اما بايد بدانيد شكر قهوه‌اي نوع ديگري هم دارد كه به آن ملاس افزوده نمي‌شود و به آن شكرخام يا شكرقهوه‌اي طبيعي گويند.
اين شكر مستقيما از كريستاليزاسيون اوليه نيشكر به دست مي‌آيد و خود حاوي درصد زيادي ملاس و سرشار از مواد مغذي است.
ميزان ناخالصي‌هاي شيميايي آن نسبت به ساير شكرها كمتر است و در مقايسه با شكري كه از افزودن ملاس تهيه شده است املاح معدني، آنتي‌اكسيدان و تركيبات فنولي ضد سرطان زيادتري دارد، اما با وجود اين جنبه درماني چنداني ندارد.
اين محصول اگر تحت نظارت وزارت بهداشت توليد شود براي افرادي كه سالم هستند و بيماري زمينه‌اي ندارند يك شيرين‌كننده طبيعي محسوب مي‌شود و مي‌توان آن را جايگزين شكرسفيد كرد.
كالري شكر‌ قهوه‌اي بالاست
شكر قهوه‌اي به دليل دارا بودن ملاس در مقايسه با شكر سفيد رطوبت بيشتري دارد و همين عامل موجب شده تا دروزن مساوي 30 كالري كمتر از شكرسفيد انرژي داشته باشد. در واقع دریکصد گرم شكرسفيد 400 كالري و در همين مقدار شكر سرخ 370 كالري انرژي نهفته است، اما اين موضوع نمي‌تواند دليل موجهي بر رژيمي بودن اين محصول باشد و مصرف آن براي مبتلايان به ديابت و افراد چاق محدوديت دارد.
خوب است بدانيد شكرقهوه‌اي از نظر ارزش ويتاميني فقير است و تنها حاوي مقدار بسيار ناچيزي ويتامين‌هاي گروه B است كه ارزش چشمگيري ندارد.
چگونه شكر قهوه‌اي طبيعي را بشناسيم؟
شكر قهوه‌اي طبيعي در مقايسه با شكري كه از افزودن ملاس تهيه شده، رطوبت بيشتر و بافت نرم‌تري دارد و شدت رنگ و طعم عامل اصلي شناسايي آن نيست. هنگام تهيه شكر قهوه‌اي محصولي را كه داراي بسته‌بندي بهداشتي، تاريخ مصرف و مجوز بهداشت است انتخاب و از خريد شكرهاي فله‌اي خودداري كنيد.
فاخره بهبهاني - جام‌جم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر