شیرخشک - التهاب روده

 
نوزادانی که از شير خشک تغذيه می کنند شش برابر بيشتر از نوزادانی که از شير مادر تغذيه می کنند در معرض خطر ابتلا به بيماری های التهابی روده قرار می گيرند.
 به گزارش وب دا، بر اساس تحقیق مرکز تحقيقات مديريت سلامت و کودکان دانشگاه علوم پزشکی گلستان، شيردهی، خطرات ناشی از خونريزی پس از زايمان را با افزايش سطح انقباضات رحم کاهش داده و خطر ابتلا به سرطان پستان پيش از يائسگی و سرطان تخمدان را نيز کاهش می دهد.
بر اساس این تحقیق، شيردهی علاوه بر کاهش شدت کم خونی، می تواند سبب بروز تغييراتی شود که مادر را از بروز عفونت مثانه و ساير عفونت ها مصون می کند.
مطالعات اپيدميولوژی نشان می دهد: به رغم کاهش تراکم استخوان در زنان شيرده، آنها پس از يائسگی کمتر در معرض شکستگی های ناحيه کمر و لگن قرار می گيرند.
همچنين توليد مصنوعی قند پيچيده موجود در شير مادر که اليگوساکاريد ناميده می شود در شير خشک امکان پذير نیست بنابر این نوزادانی که از شير خشک تغذيه می کنند شش برابر بيشتر از نوزادانی که از شير مادر تغذيه می کنند در معرض خطر ابتلا به بيماری های التهابی روده قرار می گيرند. طبق گزارشات کارشناسان اين مرکز، در پژوهش ها مشخص شده است سلولهای بنيادی موجود در شير مادر می توانند به ساير سلولهای بدن نظير سلولهای استخوانی، چربی، کبد و مغز تبديل شوند و اين راه حلی بالقوه و اخلاقی برای به دست آوردن سلول های بنيادی قلب و نخاع در روشی غير تهاجمی است.
گفتنی است: بر اساس رتبه بندی کشورها از لحاظ بهترين و بدترين جايگاه برای مادر بودن، حدود 165 کشور از لحاظ سطح سلامت مادر، تحصيلات، وضعيت اقتصادی خانواده و همچنين شاخص های بحرانی کودک نظير سلامت و تغذيه مورد ارزيابی قرار گرفته اند که بر همين اساس نيجريه در پايين ترين مکان و نروژ در مقام نخست قرار دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر