چـاقـي زيـربنـاي ابتـلا بـه بيمـاري‌هـاي غيـرواگير است

به گزارش وب دا، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اینکه بـيـش از 80 درصـد از بيماري‌هاي غير واگـيــر مــانـنــد ديــابــت، بـيـمـاري‌هـاي قـلـبـي، سكته‌هاي قلبي و مغزي قابل پيشگيري است، افزود: مي توان با انجام اقدامات و تغذیه مناسب احـتـمــال ابـتــلا به اين بيماري ها را كاهش داد.
به گفته دکتر محسن تقی زاده رژيــم غـذايـي نامنـاسـب، كـم‌تـحـركـي، چـاقـي و اسـتـعـمـال دخانيات باعث افـزايـش آمـار ابتلا به بيماري‌هاي غيرواگير شده است.
 وی تصریح کرد: در كشورهاي در حال توسعه آمار مـرگ و مـيـر بـر اثر ابتلا به بيماري‌هاي غير واگير افزايش يافته و بسیاری از اين افراد در سنين فعاليت مـفـيــد ناتوان شده و یافــوت مــي‌كـنـنــد.
این متخصص تغذیه یادآور شد: بـا انجام مداخلات ارزان ‌قيمت مي‌توان از وقوع اين مرگ و مير‌ها پيشگيري كرد.
به گفته دکتر تقی زاده، بيماري هاي قلبي عروقي ناشي از اضافه وزن و چاقي يکي از علل اصلي مرگ به خصوص در مردان ايراني مي باشد.
وی با اشاره به افزایش سوء تغذيه و چاقي در ايران به ویژه در میان زنان اذعان داشت: روند چاقي و سوء تـغــذيــه كــودكــان ایرانی طــوري اســت كــه بـاعـث ايجـاد نگراني‌هايي براي آينده آن‌ها شده است.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: رژيـم غـذايـي نـامـنـاسـب، مـصـرف زياد چـربي‌هاي اشباع و روغن، شكر، غذاهاي فرآوري شده، نمـك زيـاد، غـذاهـاي فـوري و آماده و كـم‌تحـركي باعث افزايش ابتلا به چاقي در ايران و جهان شده است و متاسفانه شتاب رشد آن در کشور بسیار بیشتر از سایر کشورهای دنیا است.
 وی تاکید کرد: در حال حاضر چاقي مشكل بزرگي است كه روز به روز بر ميـزان مبتـلايـان بـه آن افـزوده مـي‌شود و جلوگیری از آن نیازمند اقدامات پیشگیرانه اورژانسی است.
دکتر تقی زاده در پایان یادآور شد: انجام فعاليت‌‏هاي بدني و ورزش از مهمترين عوامل تسهيل كننده كاهش وزن در افراد چاق است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر