کمبود ریزمغذی مشکل عمده تغذیه‌ای در کشور





کمبود ریزمغزی‎‌ها در برنامه غذایی مردم و در پی آن وجود بیماری‌هایی مثل سرطان‌ها از جمله مشکلاتی است که نشات گرفته از نبود الگوی صحیح تغذیه است. برای جزئیات بیشتر در این زمینه با دکتر زهرا عبداللهی، رئیس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت به گفت‌وگو پرداختیم.

در حال حاضرعمده‌ترین مشکل تغذیه‌ای در کشور از نظر شما چیست؟ 
کمبود ریز مغزی‌ها به ویژه ویتامین D، آهن و روی از مهم‌ترین مشکلات تغذیه‌ای کشور شناخته می‌شود. در این بین از آنجایی که کمبود ویتامین D شایع‌تر از دیگر ریزمغذی‌هاست غنی سازی شیر با ویتامین D از جمله مواردی است که با انجام آن می‌توان تا حدودی این کمبود را برطرف کرد. 

آیا شما مصرف مکمل‌ را برای بهبود وضعیت کمبود ریز‌مغذی‌‌ها توصیه می‌کنید؟ 
مصرف مکمل، کلسیم و ویتامین D حتما باید براساس آزمایشات انجام شده باشد تا کاملا مشخص شود که میزان کمبود به چه میزان است و بر اساس آن مصرف مکمل‌ها توسط پزشک تجویز شود، در غیر این صورت تنها راه رفع کمبود‌ها استفاده از مواد غذایی غنی شده از ویتامین D است. البته اگر آلودگی هوا نیز وجود نداشته باشد افراد می‌توانند به میزان کافی از نور خورشید بهره‌مند شده و کمبود ویتامینD را جبران کنند که البته این موضوع به دلیل وجود آلودگی هوا کاملا بعید به نظر می‌رسد. 
تاکنون چه اقداماتی برای رفع کمبود آهن در کشور انجام داده‌اید؟ 
برنامه مکمل یاری آهن از جمله برنامه‌هایی است که برای پیش‌گیری از کمبود آهن در کشور انجام شده است که به صورت رایگان با ارائه قرص و یا قطره اهن برای زنان باردار و کودکان زیر ۲ سال در شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور ارائه می‌شود. 

همچنین برنامه آهن یاری، به صورت هفتگی برای دختران دانش آموز در جهت پیشگیری از رفع کمبود آهن در سنین بلوغ نیز در حال انجام است. علاوه بر این برنامه ملی غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک در دست اقدام است تا مردم از طرق نان غنی شده بتوانند بخشی از نیاز خود را تامین کنند. 

چه برنامه‌های دیگری برای رفع کمبود ریز مغزی در کشور دارید؟ 
از آنجایی که با کمبود روی نیز در کشور مواجه هستیم یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت در این زمینه این است که روی را نیز به آرد اضافه کنیم. در این زمینه در حال حاضر با همکاری سازمان غذا و دارو به صورت پایلوت این برنامه را انجام داده‌ایم تا بعد از گذراندن مرحله آزمایشی به برنامه کشوری تبدیل شود. 

همچنین برای پیشگیری از کمبود ویتامین A و D علاوه بر غنی سازی محصولات غذایی، به کودکان زیر ۲ سال به صورت رایگان قطره ارائه می شود. 

آموزش تا چه اندازه در شکل گیری الگوی صحیح تغذیه‌ نقش دارد؟ 
در کنار همه موارد گفته شده آموزش تغذیه در جهت آگاهی از نحوه مصرف مواد غذایی و در پی آن دریافت ریز مغزی‌ها بسیار حائز اهمیت است. در این خصوص هر ساله برنامه‌ای تحت عنوان بسیج آموزش همگانی به مدت یک هفته در سطح کشور در هفته دوم دی ماه (۹ الی ۱۵ دی) برگزار می‌شود به طوری که امسال سومین سال برگزاری این برنامه است. 
اطلاع رسانی، فرهنگسازی و آموزش تغذیه هدف اصلی این برنامه است تا مردم با آموزش صحیح مصرف غذا آشنا شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر