مصرف غذاهای بومی و سنتی آشتی با فرهنگ است

 اگر نقاط ضعف غذاهای بومی و سنتی برطرف شود می‌توانند جایگزین خوبی برای غذاهای آماده و صنعتی باشند.
به گزارش وب دا، معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان ضمن بیان این مطلب گفت: مقوله تغذیه، ریشه در عوامل و متغیرهای اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، اقلیمی و کشاورزی و عادات غذایی مثل گنجینه‌های فرهنگی نسل به نسل منتقل می‌شوند و در روند زمانی تکامل می‌یابند.
پژمان بختیاری نیا گفت: نگاهی به طیف غذاهای سنتی نشان می‌دهد این غذاها ترکیب‌های اعجاب‌آوری از مواد مغذی هستند که متناسب با منطقه جغرافیایی در کنار هم قرار می‌گیرند.
وی با بیان اینکه مصرف غذاهای غیرخانگی در میان خانواده‌ها افزایش یافته است خاطر نشان کرد: امروزه با تغییر سبک زندگی، خانواده‌ها به سمت مصرف زدگی پیش رفته‌اند و با مشغله‌هایی که برای افراد جامعه خصوصا بانوان ایجاد شده عادات غذایی تغییر کرده و وقت کمتری صرف تهیه غذا در خانه می‌شود.
 معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان هدف از نامگذاری این هفته را آموزش تغذیه صحیح به خانواده‌ها دانست و تاکید کرد: باید آموزش داده شود که آنچه در خانه تهیه می‌شود به مراتب ارزش غذایی بالاتری دارد و غذاهای بیرون از خانه نه تنها ارزش پایینی دارند بلکه ضررهایی نیز وارد می‌کنند.
به گفته وی، بیماری‌هایی مثل دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی - عروقی و حتی سرطان‌ها ریشه در عادت غذایی جامعه دارند.
بختیاری نیا تصریح کرد: غذاهای آماده برای اینکه ماندگاری بیشتری داشته باشند به آنها مواد طعم دهنده، نگهدارنده و رنگ‌های شیمیایی اضافه می‌شود که این مواد در دراز مدت در بدن انباشته می‌شوند و بدن انسان را به امراض مبتلا می‌کنند.

وی افزود: در غذاهای آماده میزان چربی بالا و غیر قابل کنترل است و 5 تا 7 برابر کالری به بدن می‌رساند که این میزان کالری در بدن انباشته می‌شود و با گذشت زمان فرد را به انسداد عروق مبتلا می‌کند.
معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه در خانه شرایط طبخ قابل کنترل است تصریح کرد: معمولا به غذاهای صنعتی و آماده در مرحله فرآوری نمک زیادی با عنوان طعم دهنده، اتصال مواد و نگهدارنده اضافه می‌شود که این میزان نمک باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود.
بختیاری نیا با بیان اینکه از سنگ نمک به دلیل ناخالصی نباید استفاده کرد اظهار داشت: بهترین نمک که برای طبخ غذا قابل استفاده است نمک تصفیه شده یددار است که پروانه ساخت وزارت بهداشت داشته باشد.
 وی با بیان اینکه انواع سس‌ها محرک اشتها هستند و باعث چاقی می‌شوند، یادآوری کرد: با غذاهای سنتی و آماده انواع سس‌ها، نوشابه‌های گازدار و نان‌های بدون سبوس مصرف می‌شود که این مواد باعث آسیب رساندن به سلامت مصرف کننده می‌شود.
 معاون فنی مرکز بهداشت استان خوزستان در زمینه مصرف نوشیدنی به همراه غذا تاکید کرد: مصرف نوشیدنی با غذا باید با فاصله باشد و ترجیحا از آشامیدنی‌های سالم مانند دوغ کم نمک و بدون گاز و آشامیدنی‌هایی برپایه عرقیات گیاهی استفاده شود.
 وی یادآوری کرد: در تغییر فرهنگ غذایی، تنقلات جایگزین مواد غذایی سالم شده است که به دلیل شوری و چربی مضر، سیری کاذب را به وجود می‌آورند و باعث می‌شوند فرد از خوردن یک وعده غذایی سالم پرهیز کند و موادی را که هیچ ارزش غذایی ندارند به بدن خود تحمیل کند.
 معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه از مصرف زیاد لبنیات پرچرب باید پرهیز شود بیان داشت: لبنیات سنتی اگر مراحل فرآوری مناسب داشته باشند و بازرسان بهداشت از نظر سلامت کارکنان و بهداشت ظروف بر آن‌ها نظارت داشته باشند و توزیع این لبنیات در محل تولید آنها صورت گیرد، مصرف آن ها بلامانع است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر