گوشت چرخ شده را سريع فريز كنيد

از آنجايي كه گوشت چرخ شده، آلودگي تا همه اعماق گوشت وارد مي شود و سريع فاسد مي شود، بايد سريع تر بسته بندي و فريز شود.
به گزارش وب دا، كارشناس مواد آشاميدني و  بهداشتي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي يزد در خصوص نگهداري مواد غذايي در يخچال و فريزر گفت: با توچه به اينكه دماي فريز بالاتر از يخچال است، گوشت و مرغ را مي توان تا دو هفته در يخچال و بيش از يك سال در فريزر نگهداري کرد.
رضا موركيان با بيان اينكه نحوه نگهداري هركدام از مواد غذايي پخته و آماده مصرف مانند نان و ساير مواد غذايي شرايط خاصي دارد، ادامه داد: مواد غذايي پخته كه بيش از نياز به مصرف است و بايد نگهداري شوند، بايستي بلافاصله بعد از سرد شدن و  قبل از اينكه آلودگي ثانويه به آن منتقل شود و ارزش غذايي آن پايين بيايد در بسته هاي  مناسب بسته بندي كرده و در فريزر نگهداري شود.
وي با اشاره به اين كه دماي فريزر بايد به حدي باشد كه هرچه سريع تر ماده غذايي را منجمد كند توصيه كرد: از آنجايي كه گوشت چرخ شده، آلودگي تا همه اعماق گوشت وارد مي شود و سريع فاسد مي شود، بايد سريع تر بسته بندي و فريز شود.
اين كارشناس در خصوص نحوه بسته بندي موادغذايي گفت: قطر بسته بندي موادغذايي بايد كم باشد تا مواد غذايي سريع تر منجمد شود و كريستال هاي يخ ريزتر تشكيل شود چراكه هرچه يخ هاي ريزتري در مواد غذايي ايجاد شود، سلول هاي ماده غذايي را كمتر از بين مي برد و از دست دادن مواد مغذي را كاهش خواهد داد.
موركيان تصريح كرد: زماني كه قطر بسته بندي كم باشد، زمان در آمدن از حالت انجماد نيز كمتر خواهد بود و در مورد گوشت اين موضوع از اهميت بيشتري برخوردار است چرا كه گوشت سريع تر از حالت انجماد خارج مي شود و كمتر آسيب مي بيند.

وي افزود: اگر بسته بندي در ظروف بزرگ انجام شود، مدت زماني كه دماي انجماد به مركز ظرف رسيده و منجمد شود زياد است و روي ماده غذايي زودتر يخ مي زند و مركز آن ديرتر منجمد مي شود و احتمال آلودگي آن نيز بيشتر است و برعكس زماني كه ماده غذايي گرم مي شود نيز روي ماده غذايي زودتر باز شده و آلودگي هم زودتر روي آن قرار مي گيرد.
اين كارشناس  با اشاره به اينكه بسته بندي مواد غذايي پخته و خام مناسب با ميزان آن باشد، ادامه داد: مواد غذايي پخته را بيش از يك يا دو ماه در فريزر نگهداري نشود و چنانچه بيش از اين مدت در فريزر نگهداري شود، فاسد نمي شود وليكن ارزش غذايي آن كاهش مي يابد.
وي گفت: انجماد سبب از بين رفتن آلودگي ميكروبي ماده غذايي نمي شود به عبارتي؛ انجماد فريزر، آلودگي غذا را از بين نمي برد، بلكه آلودگي آن را متوقف مي كند.
كارشناس مواد آشاميدني و  بهداشتي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي يزد در پايان خاطرنشان كرد: در فريزرهاي خانگي كه دماي پايين تري دارد، گوشت را نمي توان بيش از يك يا دو ماه نگهداري كرد و در فريزرهاي بزرگ، مي توان گوشت را در مدت بيشتر نگهداري کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر