غنی سازی مرغ در شمال ایران



شمالی ها شکم مرغ را با مخلوط سبزی های تازه، گردو، رب انار و پیاز پر می کنند.
غنی سازی مرغ در شمال ایرانمدتی بود، روی صندلی راحتی نشسته بودم و داشتم فکر می کردم که بهتر است برای مهمانی پنجشنبه شب چه غذایی بپزم، غذاهای زیادی به ذهنم رسیدند ولی من به دنبال غذایی بودم که هم زحمت کمتری داشته باشد و هم مهمان ها از خوردن آن لذت ببرند در ضمن تهیه اش هزینه زیادی هم نداشته باشد....
در یک جمع بندی به این نتیجه رسیدم که مرغ شکم پر، بهترین انتخاب خواهد بود. اما اینکه شکم مرغ بهتر است با چه مواد غذایی پر شود، همان سوالی بود که بعد از مشخص شدن نوع غذا به ذهنم خطور کرد. پس تصمیم گرفتم چند کتاب آشپزی را ورق بزنم و به سراغ اینترنت بروم. نهایتا از میان دستورهای متنوع این غذا، یک غذای شمالی را که به نظرم خوشمزه تر از همه آمد، انتخاب کردم.

● مقدار کالری
این غذا در مجموع دارای ۱۲۵۰ کیلوکالری انرژی است اما با سرو غذا برای ۴ نفر، مقدار کالری حاصل از خوردن این غذا برای هر نفر تقریبا معادل ۳۰۰ کیلوکالری خواهد بود اما در صورتی که با برنج میل شود، انرژی دریافتی ۲۴۰ کیلوکالری دیگر نیز اضافه خواهد شد. البته در این صورت بهتر است این غذا در وعده ناهار میل شود زیرا متخصصان تغذیه توصیه می کنند عمده کالری روزانه در وعده ناهار دریافت شود، در غیر این صورت مرغ شکم پر شما باید با نان برای وعده شام سرو شود.
● همراه این غذا
مرغ شکم پر را می توانید با برنج زعفرانی که با زرشک سرخ شده سرو می شود، همراه کنید. البته باقلاپلو نیز می تواند غذای مناسبی کنار مرغ شکم پر شما باشد که البته بهتر است باقلا و شوید مصرفی تان تازه باشد. ماست و خیار و سبزی خوردن و سالاد کاهو نیز مکمل های مناسب این غذا هستند که همراه یک لیوان آب پرتقال خنک یا شربت آبلیمو می توانند وعده غذایی خوشمزه و مغذی ای را برای شما فراهم آورند تا شما نیز با خوردن آن در کنار سایر اعضای خانواده لذت ببرید.
● مـواد لازم (برای۴ نفر)
مرغ کامل/۱ عدد/۵۵۰کیلوکالری
مخلوط سبزی تازه (نعناع، جعفری تره و سیر تازه)/۵لیوان/۱۲۵کیلوکالری
گردوی خرد شده/۸عدد/۱۸۰کیلوکالری
رب انار/۲قاشق غذاخوری/۱۰کیلوکالری
آب نارنج/۱لیوان /۰کیلوکالری
پیاز خردشده /۱لیوان/۲۵کیلوکالری
روغن کانولا/۴قاشق غذاخوری/۳۶۰کیلوکالری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران آب شده/به میزان دلخواه/ ۰کیلوکالری
● طـرز تـهـیـه
ابتدا داخل و خارج مرغ شسته شده تان را با ادویه ها و آب نارنج آغشته کنید و آن را به مدت ۱۵ دقیقه در یخچال بگذارید تا کمی گوشت مرغ مزه دار شود. در کاسه ای بزرگ، سبزی های خرد شده را ریخته و آنها را با گردو و رب انار مخلوط کنید. البته بهتر است پیاز را نیز در ۳ قاشق غذاخوری روغن سرخ کنید و در این مخلوط بریزید. سپس مواد را داخل شکم مرغ بریزید و دهانه شکم را با
۲ تا ۳ عدد خلال دندان ببندید. سپس کف سینی فر را چرب کنید و مرغ را به مدت ۴۵ دقیقه داخل فر قرار دهید. پس از اینکه مطمئن شدید مرغتان پخته است، شعله بالای فر را روشن کنید تا کمی هم سطح مرغ برشته شود. آنگاه آن را داغ سرو کنید.
● پیشنهاد سرآشپز
سامان گلریز
مدرس آشپزی
مـرغ را بـا شـربـت نـعـنـاع بـخـوریـد
مرغ شکم پر از جمله غذاهایی است که دستورهای پخت متنوعی دارد و دستوری که پیش روی شماست به دلیل رب انار و گردوی مصرفی، اصلیت شمالی پیدا می کند و اگر مهمانی شمالی دارید، بهتر است که این روش پخت و مواد لازم را استفاده کنید. اما نکات کلی برای تهیه مرغ شکم پر وجود دارد که به شما توصیه می کنیم به منظور هرچه خوشمزه تر شدن این غذا آنها را رعایت کنید:
۱. برای تهیه مرغ شکم پر بهتر است که مرغتان از نظر سایز متوسط باشد بنابراین مرغ خیلی ریز یا خیلی درشت را انتخاب نکنید.
۲. در مورد پوست دار یا بدون پوست بودن مرغ نیز به شما توصیه می کنم اگر مرغتان ارگانیک است آن را با پوست تهیه کنید و پوست آن را نیز همراه با گوشتش میل کنید اما اگر مرغتان ارگانیک نیست باز هم با پوست آن را تهیه کنید اما بعد از پخت آن را جدا کنید و دور بریزید.
۳. هیچ گاه برای پخت مرغ از کاغذ آلومینیومی استفاده نکنید و آن را به دور مرغ نپیچید زیرا ورق آلومینیوم، سلامت شما و خانواده تان را به مخاطره می اندازد. به جای آن بهتر است از کیسه های مخصوص پلاستیکی استفاده کنید که مرغ را داخل آن قرار می دهند و آن را گره می زنند و در فر می گذارند.
۴. کف سینی فرتان را با حلقه های پیاز و کرفس بپوشانید و مرغ را روی آنها قرار دهید تا با آب مرغ برشته شود و بوی منتشر شده در فضای خانه نیز بوی نامطبوعی نباشد. در ضمن مرغ به کف سینی نچسبیده و به راحتی قابل برداشتن باشد.
۵. برای اینکه بوی نامطبوع مرغ را بگیرید، بهتر است دو حبه سیر را بکوبید و با ۵۰ گرم کره مخلوط کنید و آن را به داخل و خارج مرغ بزنید و آن را ۲۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا کره خود را بگیرد. این کار نه تنها باعث می شود مرغتان خوشمزه تر شود بلکه از خشک شدن آن نیز جلوگیری خواهد کرد.
۶. برای هرچه خوش طعم شدن گوشت مرغ به شما پیشنهاد می کنم که سبزی گشنیز و جعفری را بکوبید و آب آن را بگیرید و این آب را به تمام سطوح مرغ بزنید.
۷. بهتر است مواد داخل شکم مرغ را کمی تفت بدهید به این ترتیب مزه بهتری پیدا خواهند کرد.
۸. دقت داشته باشید، گردوی استفاده شده در این غذا تازه باشد و طعم تلخی ندهد و کپک زده نباشد زیرا مصرف گردوی بی کیفیت سلامت شما و اعضای خانواده تان را به مخاطره خواهد انداخت.
۹. همراهان این غذا برنج، نان، سیب زمینی سرخ شده، کلم پخته، پوره نخودفرنگی و حتی سیب زمینی است که همراه مرغ شکم پر وعده غذایی منحصر به فردی را ایجاد خواهند کرد.
۱۰. با این غذا نوشیدنی به نام شربت نعناع را به شما پیشنهاد می کنم. برای تهیه این نوشیدنی باید ۱۰۰ گرم برگ نعناع را در ۲ لیتر آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب جوش بیاید. آنگاه شعله را خاموش کنید و اجازه دهید تا برگ های نعناع اسانس خود را در آب رها کنند بعد این آب را صاف و با عسل شیرین کنید و برای مدتی در یخچال بگذارید تا خنک شود. هنگام سرو نیز بهتر است که به آن برگ نعناع و تکه های یخ بیفزایید و حلقه ای لیموترش لبه لیوانتان بگذارید.
● اگر اضافه وزن دارید
بهتر است مرغتان را با برنج نخورید بلکه آن را با ۲ کف دست نان سنگک میل کنید. در ضمن مرغتان را با کره آغشته نکنید و قسمت های سینه و کم چرب مرغ را برای خود انتخاب کنید. در کنار غذا نیز بهتر است کمی سبزی خوردن تازه یا سالاد بگذارید که در این صورت وعده غذایی تان محدود از کالری شده و سیرکننده خواهد بود.
● اگر فشار خون تان بالاست
به شما پیشنهاد می کنیم که به مایه داخل شکم مرغ، کرفس و سیر تازه اضافه کنید. نمک مصرفی تان نیز محدود باشد و آن را با سبزیجاتی مانند فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی و کمی سیب زمینی پخته نیز همراه کنید. به این ترتیب شما مواد غذایی ای میل کرده اید که به تنظیم فشارخون شما کمک بسیاری می کنند. البته نوشیدن آب مرکبات به خصوص آب گریپ فروت با این غذا نیز می تواند به تثبیت فشارخون شما کمک کند.
● اگر یبوست دارید
شما باید با این غذا فیبر بیشتری دریافت کنید، بنابراین مرغتان را با مواد داخل شکم مرغ میل کنید و در کنار آن سبزیجات بخارپز شده ای مانند کدوی سبز، قارچ و هویج بگذارید. به این ترتیب نه تنها فیبر بیشتری دریافت خواهید کرد، بلکه مواد مغذی متنوعی را نیز به بدنتان خواهید رساند.
منبع:روزنامه سلامت ( www.salamat.ir )

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر