ماه رمضان ماه کم‌خوری، نه پرخوری


اصول تغذیه‌ای صحیح در ماه رمضان (۲)

متخصص تغذیه با بیان اینکه ماه رمضان فرصت خوبی برای کم خوری است گفت: «غذاهایی که در این ماه استفاده می‌شود پرکالری و چاق کننده هستند.»

دکتر تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه، رژیم درمانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار سینانیوز در خصوص روش‌های تغذیه‌ای نادرست در این ماه بیان کرد: «فلسفه روزه داری از بعد مسائل جسمانی به پرهیز و امساک بازمی گردد. این پرهیز جنبه‌های مختلف دارد که از جمله آن می‌توان به پرهیزغذایی اشاره کرد. پرهیز از غذا در ساعاتی از روز جنبه مطلق پیدا می‌کند البته به این معنا نیست که در ساعات دیگر به کلی نقض و لغو شود چرا که در آموزه‌های دینی همیشه به کم خوردن غذا توصیه می‌شود.» 
وی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان تغییرات عمده‌ای در وضعیت غذایی افراد رخ می‌دهد گفت: «اولین تغییر که بسیار حائز اهمیت است تغییرنظم در غذا خوردن وتغییر دوم در حجم غذا است. بالطبع با تغییر اول حجم غذا افزایش می‌یابد به خصوص در ماه رمضان امسال که حدود ۹ شب اذان می‌دهد مردم ترجیه می‌دهند یک وعده غذایی صرف کنند.» 
متخصص تغذیه و رژیم درمانی ترکیب غذایی را نیز سومین تغییر در این ایام دانست و یادآور شد: «غذاهایی که در این ماه استفاده می‌شود نسبت به سایر ماههای سال عادی نیست و اکثرا انرژی بالایی دارند به عنوان مثال مصرف زولبیا و بامیه، شیر برنج، شله زرد، حلیم و آش افزایش می‌یابد به طوری که حتی غذاهای خاص ماه رمضان در مناطق بومی و منطقه‌ای نیزدارای کالری، قند و چربی بسیاری هستند.» 

ارتباط مستقیم کم خوری با طول عمر
دکتر تیرنگ نیستانی تاکید کرد: «این تغییرات اگر بخواهد به نفع بدن باشد یک شرط عمده دارد و آن رعایت امساک و پرهیزگاری است، یعنی پایبندی به فلسفه روزه داری، چرا که ماه مبارک رمضان اولین آموزه‌ای که به ما یاد می‌دهد و هموطنان کمتر به آن توجه می‌کنند کم خوری است. به طوی که حتی تحقیقات پزشکی نیز نشان داده است که دریافت کالری در حد پایین دامنه طبیعی با طول عمر ارتباط مستقیمی دارد و پرخوری حتی اگر منجر به چاقی و اضافه وزن نشود مانع از افزایش عمر می‌شود بنابراین اگر ما یکی از نمودهای سلامتی را طول عمر بدانیم با این مساله ارتباط مستقیمی دارد.» 

افزایش وزن با پرخوری در ماه رمضان
متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پایان با اشاره به اینکه بسیاری از افراد بعد از ماه رمضان چاق می‌شوند افزود: «این افراد با مراجعه به متخصصین تغذیه می‌گویند که پرخوری نکرده‌اند ولی با این وجود دچار اضافه وزن شده‌اند. یادمان باشد معیار پرخوری و کم خوری وزن است. درست است که ما توصیه‌های کلی به همگان می‌دهیم ولی به دلیل متفاوت بودن ژنتیک و منحصر بودن افراد، نیازهای تغذیه‌ای نیز متفاوت خواهد بود.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر