كمبود آهن ضريب هوشي كودكان را تا 10 امتياز كاهش مي دهد

 ضريب هوشي كودكان مبتلا به كمبود آهن و كم خوني تا 10 امتياز كاهش مي يابد. توانايي يادگيري در اين كودكان كمتر است و در دوران تحصيل با افت تحصيلي مواجه مي شوند.
سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: آهن يك ماده بسيار ضروري براي سلامت بدن است و نياز روزانه به اين ماده مغذي بسيار اندك و در حد ميلي گرم است اما گاهي همين مقدار كم نيز از طريق رژيم غذايي روزانه تامين نمي شود و در نتيجه در طولاني مدت، كمبود آهن سبب بروز بيماري، ناتواني و كم خوني مي شود.
دكتر زهرا عبداللهي افزود:‌ مبتلايان به كم خوني فقر آهن زود خسته مي شوند و قدرت و توانايي انجام كارها در آنها كاهش مي يابد.

وي تصريح كرد: در كم خوني فقر آهن احتمال ابتلا به بيماري هاي مختلف به علت تضعيف سيستم ايمني افزايش مي يابد و طول مدت بيماري و شدت آن نيز در اين افراد بيشتر است.
اين متخصص تغذيه خاطرنشان كرد: مرگ و مير مادران مبتلا به كم خوني فقر آهن شديد، به هنگام زايمان افزايش مي يابد و در مناطقي كه كمبود آهن و كم خوني شايع است، مرگ ومير جنين و شيوع تولد نوزد نارس نيز افزايش دارد.
 با ادامه روند کاهش آهن فرد دچار کم خونی می شود که با رنگ پریدگی، ضعف، تند شدن ضربان قلب، کم شدن دامنه تنفس و بی حالی همراه است.
وی خاطر نشان کرد: بعضی ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدان های موجود در سیب، گلابی، کشمش، آلبالو و چای با آهن پیوند و ترکیب غیر قابل جذب تشکیل و جذب آهن را کاهش می دهند.
وی اضافه کرد: در بسیاری از موارد فقر آهن با روی توام است و رشد کودکان از لحاظ جسمی و ذهنی را دچار اختلال می کند به همین دلیل تشخیص زود هنگام فقر این دو عنصر در کودکان بسیار مهم است.
این متخصص تغذیه افزود: گوشت قرمز، حبوبات به خصوص عدس و سویا غنی از آهن است و مادران باید این مواد را در وعده های غذایی خانواده قرار دهند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر