احساس چاقی هم منجر به چاقی می شود


نوجوانان به ويژه دختران با وزن طبيعي كه مدام احساس چاقي مي‌كنند ممكن است در بزرگسالي در معرض خطر ابتلا به چاقي و اضافه وزن قرار گيرند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه ساينس ديلي، تيمي از محققان دانشگاه علم و صنعت نروژ با انجام مطالعات خود روي سلامت 1196 نوجوان با وزن طبيعي در سال 1997 – 1995 و پيگيري نتايج در سال‌هاي 2008 – 2006 در سن 24 تا 30 سالگي آنها و اندازه‌گيري BMI‌ آنها دريافتند كه 78 درصد از كل نوجواناني كه از خود باور يك فرد چاق و داراي چربي اضافه را داشتند، در بزرگسالي با توجه به اندازه‌گيري دور كمر بعنوان معيار چاقي، دچار اضافه وزن شدند.

براساس اين گزارش محققان همچنين افزودند: تعداد دختران با وزن طبيعي كه احساس چاقي مي‌كنند بيشتر از پسران با وزن طبيعي است و در اين ميان 59 درصد از دختران كه اين احساس را داشتند، در بزرگسالي دچار اضافه وزن شدند.
نتايج حاصل از اين گزارش مي‌افزايد: يكي از دلايل اين رخداد ممكن است استرس رواني مرتبط با داشتن وزن ايده‌آل و يا غيرمرتبط با آن باشد كه باعث به وجود آمدن چاقي دور كمر مي‌شود و يا تغيير نادرست رژيم‌هاي غذايي خودسرانه نوجوانان مانند حذف صبحانه كه مي‌تواند به مرور باعث چاقي شود.
به گفته محققان رابطه بين تصور اضافه وزن و داشتن اضافه وزن واقعي در بين نوجوانان در حال افزايش است و اين موضوع بسيار نگران كننده است و در اين زمينه رسانه‌ها و نشريات و مدارس مي‌توانند تأثير مثبتي در تغيير دادن هنجارهاي اجتماعي در بين نوجوانان داشته باشند.
گفتني است حركت و پويايي جامعه و رسانه‌ها به دور از تمركز بر روي وزن و به جاي آن تأكيد براي داشتن عادات غذايي سالم وعده‌هاي غذايي منظم و متنوع و خوردن مداوم صبحانه مي‌تواند موجب تغيير الگوهاي رفتاري نوجوانان به ويژه دختران شود. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر