کاهش یادگیری با مصرف مواد غذایی شیرین در وعده صبحانه


مصرف مواد غذایی شیرین در وعده صبحانه قدرت یادگیری دانش آموزان را در طی روز کاهش می دهد.
 به گزارش وب دا، مدیر گروه بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مصرف ترکیبات شیرین موجب نوسان شدید قند خون می شود، اظهار داشت: مصرف ترکیبات شيرين به نوعي كودكان را هيجان زده مي كند و سبب مي شود كه قدرت تمركز و قدرت يادگيري را كاهش مي دهد.
دکتر محمد صفریان وعده صبحانه را مهم ترين وعده غذايي براي دانش آموزان دانست و تصريح كرد: بهترين تركيب براي اين وعده تركيبات پروتئيني شامل شیر، پنیر، کره و تخم مرغ است.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد با بيان اينكه در حدود 40 درصد از دانش آموزان وعده صبحانه را نمي خورند، خاطرنشان كرد: بايد والدين به اين وعده به ويژه در دانش آموزان دبستاني اهميت ويژه اي بدهند.
دكتر صفريان ادامه داد: همچنين ميان وعده ها در رژيم غذايي به ويژه براي دانش آموزان دوره ابتدايي بسيار مهم است. بايد براي دانش آموزان 2 ميان وعده در نظر گرفته شود كه يكي از آنها يك غذاي سبك مانند شير و كيك يا ساندويچ هاي خانگي و ديگري ميوه باشد.

عضو مرکز تحقیقات ییوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اهميت نظم در وعده هاي غذايي، تاكيد كرد: بايد براي دانش آموزان يك نظم غذايي خاص را در نظر گرفت به اين معني كه هر روز راس يك ساعت مشخص نهار و راس يك ساعت مشخص شام سرو شود.
مدير گروه بيوشيمي و تغذيه دانشگاه علوم پزشكي مشهد در اين راستا افزود: بهتر است كه وعده نهار كه يكي از وعده هاي بسيار مهم است در هنگام مراجعت كودكان از مدرسه آماده باشد و شام در ساعات اوليه شب صرف شود تا فرصت كافي بين صرف شام و خواب وجود داشته باشد و در حدود 45 دقيقه قبل از خوابيدن يك نوع لبنيات مصرف شود.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره به اينكه تفاوت هايي در نحوه تغذيه دانش آموزان دوره هاي مختلف وجود دارد، بيان كرد: هر چه به سن اوج گيري تراكم استخوان نزديك تر مي شويم بايد مصرف لبنيات و ويتامين دي را بيشتر كرد و همچنين نياز افراد به اشعه آفتاب نيز زيادتر مي شود.
وي در اين راستا ادامه داد: در دانش آموزاني كه سن بالاتر دارند مصرف لبنيات كم چرب به ويژه اگر دانش آموز دچار چاقي است توصيه مي شود در صورتي كه در دانش آموزان با سن كمتر مصرف لبنيات پرچرب بهتر است.
مدير گروه بيوشيمي و تغذيه دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره به اينكه برخي از دخالت هاي والدين سبب اختلال در تغذيه درست مي شود، تاكيد كرد: در دانش آموزان دوره ابتدايي بايد رشد كودكان و ميزان چاقي يا لاغري را با توجه به نمودار رشد سنجيد و هر كودك نمودار خاص خود را دارد و نبايد بدون در نظر گرفتن اين موضوع در تغذيه كودكان تغييراتي انجام داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر