كيك بهتر است يا كلوچه


جام جم آنلاين: بيشتر والديني كه بچه مدرسه‌اي دارند، كيك و كلوچه را به دليل پرحجم بودن و قدرت سيركنندگي بالا، مناسب‌ترين ميان‌وعده مدرسه دانش‌آموز مي‌دانند و حتي برخي از مادران آن را در وعده صبحانه فرزندشان وارد كرده و با آسودگي خيال از تهيه يك صبحانه سالم و يك ميان‌وعده مغذي خانگي شانه خالي مي‌كنند.
اما براستي كيك و كلوچه چه خاصيتي دارد؟ آيا مي‌توان اين نوع محصولات را در وعده صبحانه يا ميان‌وعده مدرسه دانش‌آموز وارد كرد؟
كيك ساده كشمشي، گزينه مناسب
كيك‌ها انواع مختلف شكلاتي، ساده، خامه‌اي، يزدي و كشمشي دارد و پركالري‌ترين آن شكلاتي و خامه‌دار و مناسب‌ترين آن كشمشي خانگي است.
در يكصد گرم كيك شكلاتي 400كالري، كيك ساده اسفنجي 350كالري و در يك عدد كيك يزدي 160كالري انرژي وجود دارد.
كيك‌ در مقايسه با ساير شيريني‌ها به دليل اسفنجي بودن زمان ماندگاري بسيار كوتاهي دارد و بسرعت در رطوبت بالاي محيط كپك‌زده و در مجاورت هواي آزاد خشك مي‌شود.
به همين دليل اغلب توليدكنندگان براي افزايش ماندگاري محصول از مواد نگه دارنده، ضدكپك، عمل‌آورنده و بهبود‌دهنده به وفور استفاده مي‌كنند.
اين نوع افزودني‌ها گرچه تحت نظارت افزوده مي‌شود، اما مصرف مستمر آن براي افراد بخصوص كودكان بسيار مضر بوده و در درازمدت به بروز عوارض جانبي منجر مي‌شود.

از سوي ديگر اين محصولات از آرد سفيد بدون سبوس تهيه شده و براي ايجاد پف و تردي بافت كيك از بكينگ‌پودر استفاده مي‌كنند.
اين پودر مخلوطي از جوش‌شيرين، مواد اسيدي خوراكي و تركيبات مولد CO2 است كه مي‌تواند مولد زخم‌هاي سخت معده و روده باشد و بشدت از قدرت جذب كلسيم و آهن بدن ‌مي‌كاهد بنابراين بهتر است كيك را به صورت خانگي با آرد سبوس‌دار تهيه و با مقداري شير، كشمش و برخي مغزها، ارزش تغذيه‌اي آن را بالا ببريد.
كلوچه‌هايي با مغزي نامرغوب
كلوچه در مقايسه با انواع كيك‌ به دليل حجم و قطر كمتر و بافت متراكم‌تر منافذ نگه دارنده رطوبت نداشته و به همين دليل زمان ماندگاري طولاني‌تري دارد. در يكصد گرم كلوچه 500 كالري انرژي نهفته است و مانند كيك‌‌ قدرت چاق‌كنندگي بالايي دارد.
بزرگ‌ترين عاملي كه باعث پايين‌آمدن كيفيت و ارزش تغذيه‌اي برخي كلوچه‌ها شده، استفاده از گردوي نامرغوب يا مواد پركننده اسانس‌داري است كه به عنوان مغزي داخل كلوچه به كار مي‌رود. خوب است بدانيد گردوهاي نامرغوب اغلب حاوي سم آفلاتوكسين بوده و زمينه ابتلا به سرطان كبد را افزايش مي‌دهد. آرد به كار رفته در اين محصول نيز از آرد موجود در كيك‌ها كم‌ارزش‌تر است و به دليل مواد بهبوددهنده موجب سوزش و ترش‌‌كردن معده مي‌شود.
خطر سوءتغذيه ؛ احتياط كنيد!
كيك و كلوچه به دليل فقدان مواد فيبري بسرعت قند خون را بالا برده و با تحريك ترشح انسولين، زمينه ابتلا به ديابت را در افراد بخصوص كودكان مستعد افزايش مي‌دهد و از سوي ديگر جذب مواد پروتئيني را مختل و سبب سوء‌تغذيه و اختلال در رشد مي‌شود.
از خريد انبوه كيك و كلوچه در يك زمان اجتناب كنيد، چراكه در شرايط نامساعد كپك‌هايي در اين محصول ايجاد مي‌شود كه با چشم غيرمسلح قابل رويت نبوده و مسموميت‌زا است.
فاخره بهبهاني -‌ گروه سلامت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر