مصارف بالینی گیاه جینکوبیلوبا


گیاه جینکوبیلوبااستفاده بالینی از جینکوبیلوبا (Ginkgo biloba) به ۱۰۰۰سال قبل می رسد. درخت جینکوبیلوبا یکی از قدیمی ترین گونه های گیاهی جهان است که از زمان های قدیم پزشکان چینی از آن برای مواردی از قبیل آسم و اختلالات گوارشی استفاده می کرده اند. اخیرا عصاره برگ جیکوبیلوبا جهت خواص آنتی اکسیدانی، برخی مشکلات عروقی، درمان ضعف حافظه، دمانس و تخریب سلولهای ماکولای شبکیه چشم استفاده می شود. در کل حدود ۴۰۰ مطالعه روی خواص مختلف پزشکی و مصارف بالینی آن انجام گرفته است و این گیاه سومین محصول مورد استفاده در جهان در سال ۲۰۰۲بوده است!

مکانیسم عمل جینکوبیلوبا:

دو گروه مواد شامل terpene lactones و ginkgo flavone glycosids مسئول اثرات درمانی آن هستند. خواص بیولوژی این گیاه متفاوت است.این عصاره توانایی تغییر انتقال پیام های عصبی و محافظت از اعصاب را دارد. مطالعات حیوانی اثر جینکوبیلوبا را در مهار انسداد و فعالیت بیش از حد راه های هوایی، بهبود انقباض عضلات قلبی و جریان خون عروق کرونر، خواص آنتی اکسیدانی، مهار تجمع پلاکتی، بهبود اکسیژن رسانی به مغز، خنثی کردن رادیکال های آزاد که باعث حفاظت اکسیداتیو از لیپو پروتئین ها و سلولهای مغزی در آلزایمر می شود، مهار استیل کولین استراز، گشادی عروق با تحریک فاکتور شل کننده عضلات و رها سازی ماده ی پروستاسایکلین، مهار نیتریک اکسید که باعث شلی عضلات شده و کاهش غلظت فیبرینوژن خون را در پی دارد، نشان داده اند.

.تاثیر جینکو بیلوبا بر دمانس (زوال عقل):
این ماده در درمان آلزایمر و نوع عروقی دمانس کاربرد دارد. مقدار۱۲۰mg در روز به ۲۰۰ بیمار مبتلا به دمانس از نوع خفیف تا شدید داده شد و در نتایج بهبود متوسط در فعالیت های شناختی و اجتماعی در طی ۶ماه در مقایسه با دارو نما بدست آمد و در طی ۲۶ هفته ، ۲۹% بیماران تا درجاتی بهبود یافتند. البته اطلاعات بدست آمده متناقض بوده است. جینکوبیلوبا در پیشگیری از دمانس مغزی غیر مؤثر است. به طور کلی اثر جینکوبیلوبا در بیماری آلزایمر متوسط است .

نتایج آخرین پژوهش های پزشکی درباره جینکوبیلوبا:

۱- در سرگیجه های با علت نامشخص، عصاره جینکوبیلوبا باعث بهبود بارز علائم در مقایسه با دارونما می شود.
۲- باعث بهبود علائم مغزی و تنفسی شده و نیز باعث پیشگیری از علائم بیماری کوه (mountain sickness) در مقایسه با دارونما می شود.
۳- در اختلال خلق فصلی اثر مثبتی از جینکوبیلوبا دیده نشد اما در اضطراب عمومی در افراد مسن، جینکوبیلوبا باعث کاهش اضطراب شد.
۴- به طور کلی اثر جینکوبیلوبا در بیماری آلزایمر متوسط است و در مطالعات مختلف تناقض وجود دارد.
۵- در بیماری ویتیلیگو، رینود و آکروسیانوز اثرات مثبتی از جینکوبیلوبا دیده شده است.
۶- در بیماران مبتلا به تخریب ماکولا، جینکوبیلوبا باعث افزایش حدت بینایی شده است.
۷- در وزوز گوش بر خلاف اخبار قدیمی، اثر مثبتی از این گیاه مشاهده نشد.
۸- به دلیل عدم وجود مطالعات روی زنان باردار و شیرده، مصرف جینکوبیلوبا در این افراد ممنوع است.

تاثیر جینکوبیلوبا بر بیماری های مختلف:

* در بیماری های عروق محیطی مانند انسداد عروق اندام تحتانی، مصرف این گیاه باعث بهبود علائم لنگش متناوب و افزایش مسافت پیموده شده توسط بیمار می شود.
در بیماری رینود (از جمله مشکلات خود ایمنی که در آن رنگ پوست انگشتان و یا بدن بیماران در اثر استرس و سرما تغییر میکند و علت ان انقباض عروقی در این نواحی است.)و آکرو سیانوز (علامتی است که رنگ انگشتان آبی یا سیاه شده و علت ان اختلالات عصبی و هورمونی است.) اثرات مثبتی از این گیاه مشاهده شده است.
در اختلالات جنسی آقایان جینکوبیلوبا باعث افزایش خونرسانی به دستگاه تناسلی شده و بعد از شش هفته مصرف آن ۵۰% از بیماران قدرت جنسی خود را باز یافتند.در ۳۷ مرد و زن با اختلال جنسی، جینکوبیلوبا باعث بهبود بارزی پس از ۴ هفته در ۸۶% بیماران شد. همچنین جینکو بیلوبا در ۱۰۸ زن در سنین ۲۲ تا ۷۳ سال (!) باعث بهبود میل جنسی در این افراد شده است.
در بیماری کوه که افراد در اثر ارتفاع زیاد دچار تهوع و خون دماغ میشوند در ۲۲ نفر جینکوبیلوبا باعث بهبود علائم مغزی و تنفسی شده و نیز باعث پیشگیری از علائم آن در مقایسه با دارونما شد.
در افسردگی جینکوبیلوبا باعث بهبود ۴۰ % بیماران مسن شده است.
در بیماری ویتیلیگو (لک های سفید رنگ و مسطح روی پوست ) اثرات مثبتی از این گیاه دیده شد.

عوارض جانبی و احتیاط ها در مورد جینکوبیلوبا :

عوارض شدید و بارز خاصی در مصرف جینکوبیلوبا به مقدار ۶۰۰ میلی گرم به مدت یک سال دیده نشد. اما شاید اثرات مضری مانند ناراحتی گوارشی و سردرد به طور خفیف در افراد مصرف کننده مشاهده شود. در برخی از گزارش ها بخاطر اثر جینکوبیلوبا روی پلاکت های خون ، خون ریزی و کبودی دیده می شود. ترکیب اسپرین و جینکوبیلوبا باعث خونریزی خودبه خود در اتاق قدامی چشم و مغز خواهد شد. البته این عارضه به محض قطع جینکوبیلوبا متوقف می شود. هرچند در یک مطالعه وسیع تر هیچ تغییری در فاکتورهای انعقادی و فعالیت پلاکتها دیده نشده است. به بیماران باید توصیه شود به محض دیدن علائمی مانند خارش، التهاب و تاول به پزشک مراجعه کنند.
تداخل: مصرف همزمان این گیاه با داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی (مثل بروفن)، وارفارین و هپارین، باعث افزایش احتمال خونریزی در افراد می شود. مصرف ۹۰ میلی گرم جینکوبیلوبا در روز همراه با donepezil (ضد آلزایمر) ۵ میلی گرم در روز، هیچ عارضه ای را ایجاد نمی کند.
جینکوبیلوبا احتمالا اثر تقویت کننده روی مهار کننده های مونو آمینو اکسیداز (که دارای اثر ضد افسردگی است.)دارد. پس اگر با داروهای این گروه مصرف شود، می تواند اثرات آنها را تشدید کند.
مقدار مصرف:
مقدار مصرف معمول آن ۴۰ میلی گرم سه بار در روز و یا ۸۰ میلی گرم دوبار در روز است. البته برای مصرف جینکوبیلوبا استفاده از مطالعات برای تعیین مقدار مصرفی می تواند کمک کننده باشد.
موارد منع مصرف:
۱-بیمارانی که دارای اختلالات انعقادی هستند.
۲-زنان باردار و شیرده.
۳-به دلیل اثر ضد انعقادی این دارو اگر بیماری نیاز به عمل جراحی دارد ۳۶ ساعت قبل از عمل باید مصرف آن را قطع کند.
۴-در بیماران مبتلا به تشنج با احتیاط مصرف شود.
.به نقل از: مجله علمی پورا رسانه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر