تغذيه انحصاري با شير مادر، مرگ‌ومير كودكان را كاهش مي‌دهد


7468.jpgرييس مرکز بهداشت استان خراسان رضوي كاهش مرگ‌ومير كودكان را از مزاياي تغذيه با شير مادر برشمرد و گفت: تغذيه كودك با شير مادر طي 6 ماه اول پس از تولد، موجب كاهش مرگ و مير سالانه كودكان به ميزان يك ميليون نفر در سطح جهاني مي‌شود.
دكتر رضا سعيدي در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه خراسان، شير مادر تا پايان 6 ماهگي تامين‌ كننده تمام نيازهاي تغذيه‌اي كودك حتي نياز به آب دانست و اظهار كرد: شير مادر ابتلا به بيماري‌هاي دوره شيرخوارگي از جمله انواع عفونت‌هاي تنفسي، گوارشي و ادراري را به شدت كاهش مي‌دهد.

وي افزود: بيماري‌هاي دوره بزرگسالي نيز همچون ديابت نوع دو (ديابت بزرگسالي)، بيماري‌هاي گوارشي موسوم به التهاب روده، برخي سرطان‌ها و بيماري‌هاي قلبي، عروقي در ميان افراد تغذيه شده با شير مادر كمتر مشاهده مي‌شود.
فوق تخصص نوزادان ادامه داد: اين دسته از كودكان نسبت به كودكان تغذيه شده با شيرخشك با اختلاف تقريبا 8 ، از ضريب هوشي بالاتري برخوردار هستند.
وي به تاثير شير مادر در حفظ سلامتي مادر نيز اشاره و اظهار كرد: كم‌خوني، سرطان‌هاي سينه و رحم از جمله بيماري‌هايي است كه به وسيله شيردهي به نوزاد درميان مادران كاهش مي‌يابد.
دكتر سعيدي در تشريح افزايش احتمال ابتلا به بيماري‌ها در افراد تغذيه شده با شير مادر گفت: بيماري‌هاي تنفسي، عفونت‌ها، چاقي و همه بيماري كه شير مادر معمولا موجب پيشگيري از آن‌ها مي‌شود، از عوامل محدودكننده استفاده از شير خشك به جاي شير مادر است.
وي جايگزين كردن شيرخشك به جاي شيرمادر را براي حل مشكل عدم شيردهي مادران مناسب ندانست و انجام نرمش، استفاده از دارو و تغذيه كودك با شير مادري ديگر را براي بازگشت به شير را توصيه كرد.
رييس مركز بهداشت خراسان رضوي درباره نگهداري شير مادر در درون ظروف گفت: شير مادر در دماي اتاق 6 الي 8 ساعت، در يخچال حدود 2 روز، در صورت انجماد با فريزر 2-1 ماه و در فريزهاي صنعتي با دماي 20- درجه، 3 الي 6 ماه قابل نگهداري است.
دكتر سعيدي ضمن بيان اينكه فاصله‌گذاري 3 الي 6 ماه و حتي يك سال از ويژگي‌هاي طبيعي شيردهي است به مادراني كه قبل از اتمام دوره 2 ساله شيردهي كودك خود باردار شده‌اند، توصيه كرد: طي 4 الي 5 ماه اول بارداري مي‌توانند شيردهي را ادامه دهند اما پس از آن بايد عمل شيردهي متوقف شده، بعد از تولد نوزاد به كودك زير 2 سال شير داده شود.
رييس مركز بهداشت استان خراسان رضوي با اشاره به نوع تغذيه كودكان گفت: كودك تا پايان 6 ماهگي بايد صرفا از شير مادر تغذيه شود و پس از گذر از اين دوره هم در غذاي كمكي كودك بايد از نمك، اسفناج، سفيده تخم‌مرغ و عسل خودداري كرد.
وي همچنين شير پاستوريزه را در برنامه غذايي پس از يك سالگي كه كودك مجاز به خوردن انواع خوراكي‌هاست، قرار داد.
دكتر سعيدي در ارائه آمار مربوط به تغذيه با شير مادر در كشورمان، ادامه داد: حدود 99 درصد كودكان در ابتداي تولد با شير مادر تغذيه مي‌شوند كه اين رقم در زمان سه ماهگي كودك به 70 درصد و در 6 ماهگي به 55 درصد كاهش مي‌يابد كه اين امر نشانگر وضعيت مطلوب كشور در اين زمينه است.
وي همچنين آمار مربوط به كشورهاي اروپا و آمريكا را در مقايسه با ايران قرار داد و تصريح كرد: تغذيه انحصاري با شير مادر در 5 الي 6 ماهگي كودكان اين كشورها به رقم 25 درصد كاهش مي‌يابد كه معلول وجود درصد بالاي مادران شاغل و تك فرزند بودن در اين كشورها است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر