چاقي به پیشرفت سرطان پروستات كمك مي‌كند


چاقي با ايجاد تغيير در تنظيم ژن‌ها راه را براي پيشرفت سرطان پروستات باز مي‌كند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه پزشكي BMC تيمي از محققان بين‌المللي با تجزيه و تحليل نمونه چربي گرفته شده از اطراف پروستات مردان تحت عمل جراحي مبتلا به هيپرپلازي خوش‌خيم پروستات و سرطان پروستات و مرداني كه سرطان آنها ديگر محدود به پروستات نبود دريافتند كه چربي در اطراف پروستات مردان داراي اضافه وزن يا چاق (BMI>25)‌، محيط مساعدي را براي ترويج اين سرطان فراهم مي‌كند.
براساس اين گزارش محققان افزودند: صرف نظر از نوع بيماري پروستات، ميزان فعاليت ژن‌ها در چربي اطراف پروستات مردان چاق در مقايسه با مردان لاغر متفاوت و غيرطبيعي بوده و در نهايت با پرورش رشد توده چربي و كاهش سيستم ايمني بدن و ترويج تشكيل عروق خوني جديد باعث افزايش تدريجي در بي‌نظمي و اختلالات سيستم ايمني بدن شده و محيط مساعدي را براي پيشرفت سرطان پروستات به وجود مي‌آورد.

به گفته محققان درك اين كه چگونه چربي در اطراف پروستات ممكن است باعث رشد و شدت سرطان پروستات شود مي‌تواند فرصتي را براي استراتژي درماني اين بيماري ارائه كند.
گفتني است چربي نقش مهمي در سيستم ايمني بدن دارد و از بدن در مقابل عفونت‌ها و بيماري‌ها محافظت مي‌كند، اما چربي بيش از حد مي‌تواند براي سيستم ايمني بدن مضر باشد و خطر ابتلا به ديابت، بيماري‌هاي قلبي – عروقي و سرطان‌ها از جمله نوع تهاجمي سرطان پروستات را افزايش دهد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر