شير خشك، سرماخوردگي و عفونت گوش كودكان را افزايش مي‌دهد

 مصرف شير خشك باعث افزايش سرماخوردگي و عفونت هاي گوش در بين كودكان مي شود.
به گزارش وب دا، يك متخصص اطفال گفت: سرماخوردگي ها عفونت هاي حاد دستگاه تنفسي هستند كه ممكن است بصورت تدريجي در فرد ظاهر شود و با علائمي مانند تب، سرفه، آبريزش و گرفتگي بيني، گلو درد، خشكي ته حلق، سر درد و ضعف خود را نشان دهد.
دكتر فرشيد فروزنيا افزود: طول مدت بيماري بين 2 تا 7 روز متغير مي باشد و اغلب با استراحت و درمانهاي حمايتي بهبود مي يابد.
وي ادامه داد: علت سرماخوردگي ها ناشي از ويروسها است و بالغ بر 2 هزار نوع ويروس وجود دارد و ممكن است در طول سال يك كودك را چندين بار بيمار كند.
دكتر فروزنيا خاطرنشان كرد: سرماخوردگي قابل سرايت و انتشار است و در كودك ايجاد عوارضي مانند عفونت گوش و ذات الريه مي كند و در مواردي ممكن است نياز به بستري كردن كودك باشد.
وي اضافه كرد: شيوع اين بيماري در فصل سرد بيشتر است اما در فصول گرم نيز بروز مي كند.
فروزنیا در رابطه با پيشگيري از سرماخوردگي در كودكان توصيه كرد: استراحت كامل طفل و دادن مايعات فراوان و استفاده از تب برها وضعيت طفل را بهتر مي كند ولي استفاده از آنتي بيوتيك ها بخصوص بصورت خودسرانه باعث كاهش ضعف سيستم ايمني كودك و افزايش دوره بيماري مي شود.

 وي افزود: مصرف ميوه جات بخصوص ميوه هايي كه تركيبات ويتامين ‍c دارند در پيشگيري از سرماخوردگي موثر است. همچنين مصرف شير مادر در اطفال باعث افزايش ايمني وي خواهد شد و برعكس مصرف شير خشك باعث افزايش سرماخوردگي و عفونت هاي گوش مي شود.
دكتر فروزنيا تصريح كرد: آنتي بيوتيك ها، شربتهاي ضد سرفه و آنتي هيستامين ها حتما بايد تحت نظارت پزشك به كودك داده شود زيرا بعضي از آنتي بيوتيكها عوارض كليوي و كبدي خواهند داشت و يا باعث افزايش مقاومت ميكروبها نسبت به آنتي بيوتيكها و همچنين باعث تضعيف سيستم ايمني كودك مي شود.
این متخصص اطفال افزود: آنتي هيستامين ها نيز باعث عوارض قلبي، خشكي مخاط، غليظ شدن خلط و ترشحات حلق و بيني كودك مي شود.
وی در پايان خاطرنشان كرد: بطور كلي دادن دارو به كودكان زير 2 سال با تجويز و تحت مراقبت پزشك باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر