تغذيه صحيح براي استحكام استخوان‌ها

جام جم آنلاين: استحكام استخوان در انسان تا حد زيادي به ذخيره كلسيم در اسكلت بدن بستگي دارد. بدن از دوره جنيني تا حدود 30 سالگي در حال ذخيره كلسيم در استخوان و سفت و محكم كردن اسكلت است.
تغذيه نادرست، كاهش فعاليت بدني، افزايش عمر و جنسيت زنانه سرعت ابتلا به پوكي استخوان را افزايش مي‌دهد، اما اگر مي‌خواهيد اين روند كندتر طي شود، آگاهي‌هاي ذيل ممكن است مفيد باشد:
تقريبا نيمي از زنان در صورت شكستگي لگن و بي‌توجهي به اقدامات پيشگيرانه نخواهند توانست حالت ايستاده قبل را بازيابند.
به طور منظم، حتي اگر شده سه تا چهار ساعت در هفته پياده‌روي كنيد. پياده‌روي گاهي از مصرف بهترين داروها براي پيشگيري از ابتلا به پوكي استخوان بهتر و موثرتر است.
از مصرف روزانه ميوه و سبزيجات تازه غافل نشويد. سيگار نكشيد. زنان بيش از مردان در معرض ابتلا به پوكي استخوانند و سيگار يكي از عواملي است كه روند تخريب استخوان و سير به سوي پوكي را در آنها افزايش مي‌دهد. شير، ماست و لبنيات منابعي سرشار از كلسيم به شمار مي‌رود.

خوردن روزانه يك ليوان شير يا پياله‌اي ماست بويژه اگر از شير گاو تهيه شده باشد، نه‌فقط به روند تشكيل استخوان در كودكي سرعت مي‌دهد، در سال‌هاي بعدي عمر نيز نگهدارنده و محافظي خوب و عالي به شمار مي‌رود البته بهتر است لبنيات را همراه با غذاهاي گوشتي نخوريد و همراه آن چند عدد گردو نيز ميل كنيد.
آلوي سياه بخوريد (با آلو بخارا تفاوت دارد). اين آلو براساس گفته برخي از محققان تغذيه و مطالعه بر مدل‌هاي انساني و حيواني سبب رشد بهتر استخوان و ترميم پوكي يا شكستگي‌هاي آن مي‌شود. قهوه نخوريد.
قهوه جذب كلسيم را در بدن كاهش و احتمال پيشرفت پوكي در استخوان را افزايش مي‌دهد. كلم بروكلي منبعي از پتاسيم و كلسيم است.
ويتامين ث و كاي بدن را نيز تامين مي‌كند كه در متراكم كردن استخوان و تقويت كيفيت و دوام آن نقش بسيار دارد. پتاسيم نيز روند فعاليت و اثرگذاري اسيدهاي متابوليك بر استخوان كند مي‌كند.
كنجد را از برنامه غذايي هفتگي خود حذف نكنيد. اين دانه روغني افزون بر منگنز، مس، فسفر، آهن و ويتامين‌هاي گروه ب، هم باعث كاهش رسوب چربي خون و جلوگيري از ايجاد پلاكت مي‌شود هم به ترميم نرمي استخوان‌ها و قوت بخشيدن آنها كمك مي‌كند.
هر فرد بالغ بايد روزانه 1000 تا 1200 ميلي‌گرم كلسيم به بدن خود برساند. اين مقدار در دختراني كه در آستانه بلوغند و زنان باردار، شيرده، يائسه يا مسن بيشتر است و تا 1500 يا 2000 ميلي‌گرم براساس تشخيص پزشك مي‌رسد.

رشيد حسام - جام‌جم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر