آیا می دانید کمبود منگنز در بدن چه بیماری هایی ایجاد می کند؟

عنصر منگنز نقش مهم و ضروری در بدن دارد که کمبود آن اختلالات و بیماری های مختلفی را ایجاد می کند.
مهندس محمد امین احمدی فقیه، عضو هیئت مدیره انجمن عناصرکمیاب ایران و عضو کمیته روابط بین الملل و عضو پژوهشکده علوم هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: منگنز به عنوان عنصر فوق العاده کمیاب و ضروری در بدن طبقه بندی می شود.

وی تصریح کرد: قابل ذکر است که عامل تغذیه ای مانند آهن، کلسیم، فسفاتها، و فیبرها روی جذب منگنز تأثیر دارند.

احمدی فقیه گفت: منگنز در بسياری از آنزیم ها و در میتوکندری سلول ها شرکت دارد و نقش مهمی را بازی می کند.

عضو هیئت مدیره انجمن عناصر کمیاب ایران متذکر شد: منگنز نقش اساسی را در سوخت و ساز و رشد استخوانها، تولید مثل و تکامل گوش انسان دارد و همچنین نقش آنتی اکسیدانی را در پیشگیری از سرطان ها دارد.وی خاطرنشان کرد: کمبود منگنز باعث اضطراب، افسردگی، تورم جلدی، لخته نشدن خون، دیابت، رماتیسم مفصلی و موارد دیگر می شود.

مهندس احمدی فقیه به منابع غذایی منگنز اشاره کرد و گفت: منابع غذایی مناسب برای تأمین منگنز بدن عبارتند از آرد گندم و جو، نخود، شاهتوت، لوبیا سبز و آجیل های خام، برگ سبزیجات است.

این عضو پژوهشکده همچنین اعلام کرد: دریافت کم منگنز، باعث اختلال در جذب کلسیم نیز می شود.

وی بیان کرد: شیوه جذب منگنز شبیه آهن است و جذب اضافی آن بوسیله آهن جلوگیری می شود.

مهندس احمدی فقیه تأکید کرد: مسمومیت یا جذب اضافی آن بوسیله آهن جلوگیری می شود.

مهندس احمدی فقیه تأکید کرد: مسمومیت یا جذب اضافی منگنز در بدن انسان بیشتر در معادن و کارخانه های ذوب فلزات اتفاق می افتد که باعث کندی رشد، خستگی، خواب آلودگی، ضعف حافظه، اختلال در متابولیسم آهن، تغییر در رنگ پوست و اختلال در اعصاب و مغز می شود.

عضو کمیته روابط بین الملل در پایان متذکر شد: میزان منگنز سرم خون می تواند نسبت به تشخیص کمبود یا ازدیاد آن در بدن انسان کمک کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر